eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
soom_113 ss.mp3
4.52M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 113 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_113p2.pdf
181K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 113 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه ششم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-06 Eshgh khoonin.mp3
2.99M
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه ششم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
eshghe khoonin_ moharame 88_ 06 p2.pdf
126.3K
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه ششم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 معروف و منکر اعتقادی ▪️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) گرچه به عنوان امر به معروف و نهی از منكر قیام كرد، لكن معروف برخی اعتقادی ‌اند، برخی اصلی‌اند و برخی فرعی، چه اینكه منكر برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی. گناه دو قسم است، واجب هم دو قسم است؛ برخی از گناهان ‌اند كه كفرند، برخی از گناهان‌اند كه كفر نیستند ولی با حفظ اصل اسلام معصیت ‌اند. معروف هم دو قسم است: برخی از معروف ها جزء اصول دین ‌اند مثل توحید، برخی از معروف ها جزء فروع دین ‌اند مثل نماز. یك وقت انسان نماز نمی ‌خواند، مسلمانی است كه معصیت كرده است؛ یك وقت ـ معاذالله ـ می‌ گوید نماز را كه خدا در قرآن كریم فرمود من ـ معاذالله ـ قبول ندارم، این منكری است كه كفر است و آن یكی منكری است كه معصیت است. ▪️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیه) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»[1] تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بد اخلاقی نبود، بلكه آن منكر ریشه‌ ای و اعتقادی بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود، وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت قهراً [معاصی] مناسب خود را هم به همراه دارد، در جریان معروف هم به شرح ایضاً؛ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد امر به معروف قیام كرده ‌ام» تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، هم معروف اعتقادی بود هم معروف اخلاقی بود و هم معروف عملی؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق یك واجب فرعی است. سالار شهیدان هم برای آن معروف اعتقادی قیام كرد، هم برای معروف اخلاقی قیام كرد و هم برای معروف عملی تا جامعه موحّد بشود در بخش اعتقاد، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش صفات نفس، عامل به دستورهای دینی بشود در بخش فروع دین. [1]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص89؛ «ا ِنِّی لَمْ أَخْرُجْ بَطِراً وَ لَا أَشِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ أَنْهَى‏ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَنْ قَبِلَنِی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِینَ...». 📚 سخنرانی ماه محرم تاریخ: 1385/11/06 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
saba'-11ms ss.mp3
5.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1392/07/10 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-11p2.pdf
213.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1392/07/10 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_114 ss.mp3
4.08M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 114 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_114p2.pdf
171.4K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 114 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-07 Eshgh khoonin.mp3
4.4M
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
eshghe khoonin_ moharame 88_ 07 p2.pdf
152.8K
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 کربلایی شدن ▪️ وجود مبارك سیدالشهداء، سخنرانی‌ های آن حضرت خواه در مدینه خواه در مكه خواه در بین راه خواه در شب عاشورا خواه در روز عاشورا مربوط به جهان بشریت است. اگر در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏»[1] سخن از انسانیت است كه مرگ برای انسان زیور است؛ زیرا در فرهنگ قرآن انسان مرگ را می‌ میراند، نه مرگ انسان را! انسان مسلّط بر زینت است، نه زینت مسلّط بر انسان! اگر تعبیر لطیف قرآن كریم این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[2] یعنی هر كسی ذائقِ مرگ است و مرگ مذوق اوست؛ همواره ذائق مذوق را هضم می‌كند، نه بالعكس! لذا در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏». ▪️ فرمود مردم وطنی دارند، این وطنِ خاكی است؛ اما آن وطن اصلی كه وطن روح ماست نه وطن پیكر ما «لقاء الله» است. انسان از جایی كه آمده باید به همان‌جا برگردد، وطن اصلی انسان جایی است كه از آن جا آمده و این جا رهگذری است و مسافرخانه است و مَمرّ است نه مقرّ! اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[3] و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش «لقاء الله» است؛ بازگشت به «لقاء الله» بازگشت به وطن اصلی است؛ لذا در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»[4] یعنی كسی كه خوب ادراك كند وطن او «لقاء الله» است و خود را توطین كند، یعنی به وطن برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند این باید كربلایی بشود! پس نهضت سالار شهیدان آن است كه هر مسافری را به مقصد برساند هر كسی را به وطنش آشنا كند، وطن مألوف همه ما هم «لقاء الله» است. ▪️ مطلب دیگر آن است كه انسان فاصله بین نفس و بدن را كه به نام مرگ است باید مغتنم بشمارد، این یك سرمایه است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم این فاصله رخ می‌دهد، چه بهتر كه این را برای رسیدن به وطن صرف كنیم؛ لذا در آن خطبه مكه فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»؛ یعنی کسی که خونِ قلبش را, حیات خودش را در راه رسیدن به وطن صرف می ‌كند این باید كربلایی بشود و همراه ما بیاید كربلا, بنابراین اگر كسی بخواهد از این سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راهش راهِ نهضت سالار شهیدان است. [1] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61. [2] . سوره آل عمران، آیهٴ 185؛ سوره انبیاء، آیهٴ 35؛ سوره عنکبوت، آیه 57. [3] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72. [4] . اللهوف, ص61. 📚 پیام به همایش شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa