پیام اهانت.pdf
414.6K
💠 متن #پیام_موضوعی
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم)
🔹 تاريخ: 1399/06/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ابابیل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾.
.🔹 اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می کردند کنیسه ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت.
🔹 حادثه ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می شود ظهور می کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّهای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت.
🔹«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می فرماید ما دسته دسته این پرنده های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می گویند معرّب سنگگِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگگِل را این سجّیل را می زدند هم اصابت می کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می شکافت و هم به استخوان آسیب می رساند و طولی نمی کشید که این شخص مصاب را از بین می برد.
🔹 این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند.
🔹 این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ها، صنعایی ها، حبشی ها و نجاشی های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را میگویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می گویند فیال. ارباب فیل می گویند جمّال می گویند فیال می گویند، اما اصحاب فیل معلوم می شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان اند و مصاحب این حیوان اند.
🔹 اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست.
[1]. مجمع البحرین، ج5، ص303.
[2]. سوره فرقان، آیه44.
#سالروز_نزول_عذاب_بر_اصحاب_فیل
#صحابت_با_حیوان
#اضلال_و_هدایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل
تاریخ: 1399/01/18
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-18ms ss.mp3
4.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/07/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-18p2.pdf
214.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/07/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_121 ss.mp3
4.08M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 121
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_121p2.pdf
146.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 121
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 إِحْدَی الْحُسْنَیین
🔹 آن كه داعیه نظم نوین دارد نمی داند که ﴿أَینَما تَكُونُوا یدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾؛[1] انسان كاخ سفید نشین را به كوخ سیاه می نشاند! ﴿وَ اللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ﴾.[2] مسلمان ها اگر به این اصل عنایت كنند می دانند چیزی را از دست نمی دهند، اینها به وعده ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] خوشحال اند [و] بیگانه ها به وعید «اِحدِی اَلسَّیئَتَین» نگران؛ آنها یا كشته می شوند و «حُفْرةٌ مِنْ حُفَرِ النیرانِ»؛ یعنی جهنم سوزان به انتظار اینهاست یا در دنیا رسوا می شوند، [اما] مؤمنین به ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾ میرسند؛ لذا هیچ نگرانی ندارد، «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».[4]
🔹 بعضی ها نقل كردند این جمله بلند علی (سلام الله علیه) كه خوش آهنگ است «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، ریشه اش در كلمات رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) كه فرمود: «نَجَا اَلْمُخَفِّفُونَ [الْمُخِفُّونَ]»؛[5] آنها كه سبكبارند رَستند. نمی دام هیچ وقت خوابی دیدید یا نه؟ یك انسان گنهكار احساس می كند بار سنگینی روی دوش اوست [که] این گوشه ای از اسرار قیامت است، حقیقتاً گناه بار است! حقیقتاً سنگین است! اینها مجاز و تعارف نیست، [گناه] یك بار سنگین است. ساك و چمدان نیست، اما انسان احساس سنگینی می كند [و] باید بكشد، [اما] نه خودش میتواند نه باربری هست: ﴿كَلَّا لا وَزَرَ﴾،[6] چنین اوضاعی است!
🔹 جهان غرب اگر بفهمد چه روز سیاهی در پی دارد هرگز به فكر تهاجم به منطقه های مسلمان نشین نیست [و] ما هم اگر بدانیم چه گوهری در دست داریم آنچه را بیگانه ها علیه ما تبلیغ می كنند ترتیب اثر نمی دهیم. این هم از كلمات نورانی امام كاظم (سلام الله علیه) است كه به هشام فرمود هشام! اگر گردویی در دست توست [و تو می دانی که گردوست ولی] دوست نادان گفت این گوهر است به حال تو نافع نیست: «ما کان ینفعك» و اگر لؤلؤیی در دست توست [و تو میدانی که لؤلؤ است ولی] دشمنی گفت این گردوست به حال تو ضرر ندارد.[7] مسلمان ها [و] بسیجی های عالم بدانید این لؤلؤی نظام اسلامی فعلاً به رهبری امام و خون شهدا نظیر شهید رجایی شهید باهنر شهید قدوسی (رضوان الله علیهم) و شهدای هفده شهریور كه همه اینها در این ایام به كوی لقای حق رفته اند، به بركت این خون ها این لؤلؤ به دست ما رسیده است.
[1] . سوره نساء، آیه 87.
[2] . سوره بروج، آیه 20.
[3] . سوره توبه، آیه 52.
[4] . نهجالبلاغه، خطبه 21.
[5] . مکارم الاخلاق، ص440.
[6] . سوره قیامت، آیه 11.
[7] . تحف العقول، ص386؛ «یا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ ینْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ».
#روز_شهدا
#گوهر_نظام_اسلامی
#بار_گناه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/06/12
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-19ms ss.mp3
5.88M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/07/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-19p2.pdf
225.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/07/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_122 ss.mp3
4.28M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 122
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_122p2.pdf
163.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 122
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 آدم شدن
🔹 به ما گفتند اگر در حوزه ها و دانشگاه ها كار علمی انجام می دهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بی وارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینكه در بخش های فراوانی از قرآن كریم فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾؛[1] یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه كسی را هم نبندد. نه از روحانی عالم بی عمل كاری ساخته است, نه از دانشگاهی محقّق بی تحقّق كاری ساخته است.
🔹 اصرار قرآن كریم بر این است كه اگر كار علمی انجام میدهید، حتماً باید با عمل صالح همراه باشد؛ منتها گاهی تزكیه را قبل از تعلیم ذكر می كند[2] و گاهی تعلیم را قبل از تزكیه؛ آن جا كه میفرماید: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾، نه برای آن است كه علم از وارستگی بالاتر است، علم مقدّم بر وارستگی نیست، بلكه مقدّمه است! اگر كسی حوزه درس میخواند یا دانشگاه می رود، علمش مقدمه بر آدم شدن است نه مقدّم! لذا فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ اما آن بخش هایی كه تزكیه را بر علم مقدّم می دارد، برای اینكه آدم شدن مقدّم بر عالِم شدن است، چه عالم حوزوی و چه عالم دانشگاهی. پس اگر كسی در محور دانش حركت میكند، باید بداند علم یك طرف قضیه است، آن آدمیت و بی راهه نرفتن و راه كسی را نبستن طرف دوم قضیه است.
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه، آیه2.
#وارستگی
#علم_و_عمل_صالح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی روز عاشورا
تاریخ: 1397/06/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-20ms ss.mp3
6.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1392/07/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-20p2.pdf
233.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1392/07/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa