eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آخوند خراسانی 🔸 مرحوم آخوند خراسانی (رضوان الله علیه) كه حق عظیمی بر عهده حوزه‌ های علمی دارد، یك اشاره كوتاهی در این زمینه به عرضتان برسد، خدمت علمی كه آخوند خراسانی بعد از مرحوم شیخ انصاری كرد، این بود كه بزرگانی كه مطالب اصولی را ثبت می ‌كردند، یا به صورت تقریر بود یا اینکه به حاشیه نویسی اكتفا می ‌كردند؛ این بزرگوار مطالب اصول را از حاشیه به متن آورد، از تقریر به تدریس آورد، یك دوره قابل عرضه مطرح كرد. مستحضرید اگر كسی رسائل بخواند و مستقیماً به درس خارج برود بی صعوبت نیست، یك متن درسی بین رسائل و خارج مفقود بود كه عرضه كرد، نه تقریر قابل تدریس است و نه حاشیه پردازی، بلکه یك متن مدوّن جامع را باید به حوزه تقدیم كرد. چون تقریرنویسی مشكل حوزه را حل نمی‌ كند، باید یك كتاب تدوینی و قابل عرضه باشد و این كار را (رضوان الله علیه) در بخش پایانی عمر مبارك خود انجام دادند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه هم شیخ مشایخ ما مرحوم آقای شیخ محمد حسین اصفهانی (رضوان الله علیه)، هم دو بزرگوار سیدنا الاستاد امام و سیدنا الاستاد علامه طباطبایی، اینها نقدهایی بر مرحوم آخوند دارند كه ایشان گاهی تكوین و تشریع را خلط كرد، حقیقت و اعتبار را خلط كرد؛ آیا این نقد درست است یا درست نیست؟ مرحوم اگر اصولی حرف می ‌زند، اصولی فكر می ‌كند! فرق آخوند با دیگران آن است كه دیگران اصولی حرف می ‌زنند و فقهی فكر می ‌كنند یا عقلی حرف می‌ زنند و نقلی فكر می ‌كنند. شما در جریان وجوب مقدمه می ‌بینید، بسیاری از كسانی كه در اصول قلم زدند می ‌گویند آیا مقدمه واجب، واجب است یا نه؟ تا آخر هم همین‌ طور بحث می ‌كنند، بعد به دنبال یك دلیل لفظی هستند كه ادله لفظی به «احدی الدلایل الثلاث»: مطابقة، تضمن و التزام وجوب مقدمه را ثابت كند، بعد بگوید ما نیافتیم. مرحوم می‌ گوید شما عقلی حرف می‌ زنید و نقلی فكر می ‌كنید، بحث در وجوب و مقدمه كه می ‌شود فقهی! اگر ما بحث كردیم كه آیا این كار واجب است یا نه؟ این می‌ شود فقه، اما اگر بحث كردیم كه آیا بین وجوب مقدمه و وجوب «ذی المقدمه» تلازم هست، هم می ‌شود عقلی، هم مسئله می ‌شود مسئله اصولی؛ صورت مسئله را شما درست طرح كنید! اگر اصولی حرف می ‌زنید اصولی فكر كنید، عقلی حرف می ‌زنید عقلی فكر بكنید، این كار آخوند خراسانی است. متن کامل: https://b2n.ir/935589 📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی تاریخ: 1390/09/24 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_203 ss.mp3
3.22M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 203 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_203p2.pdf
152.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 203 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفس واحد 🔸 فرمود: ﴿وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[1] خودتان را کوچک نکنید، بد نگویید، چون شما به منزله یک نفس هستید، جامعه به منزله است؛ اگر بخواهید جامعه متّحدی داشته باشید، آن بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون «یدٌ واحدةً» هستند، اینها «عَلَی‏ مَنْ‏ سِوَاهُم‏»؛[2] نسبت به بیگانه یک دست هستند، این یک دست علیه بیگانه است. بنابراین هم هستند، هم هستند، هم هستند، هم یکدیگر هستند؛ تعبیرات گوناگونی که جاذبه دارد در این بخش‌ ها آمده است. 🔸 ﴿عَسی‏ أَنْ یكُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛ خودتان را تحقیر نکنید! کوچک نکنید! اوّلاً این به دو بیان است: یکی اینکه جامعه یک نَفْس است، دوم اینکه کسی که دهان باز کرد و دروغ می‌ گوید، یا بی ‌ادبی می‌ کند، یا فُحش می ‌دهد، اوّلین کاری که این شخص کرده است، خودش را پایین آورده است. این ﴿لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ می ‌تواند این قسمت را هم [در بر] بگیرد، چون اوّلین اهانت را انسان می‌ کند. قبلاً هم در ذیل آیه سوره مبارکه «اسراء» گذشت که انسان هر کاری که می ‌کند، این کار پیوند مستقیمی با خود صاحبِ کار دارد. این «لام»، «لام» اختصاص است، «لام» نفی نیست، ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾،[3] این طور نیست که این «لام»، «لام» نفی باشد و دومی به قرینه مشاکله «لام» گفته شده باشد، وگرنه باید می‌ گفت: «و إن أسأتم فعلیها»! این طور نیست که برخی ‌ها خیال کردند. این «لام»، «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل را رها نمی ‌کند، اگر کار بد کردید متعلق به خود شماست و اگر کار خوبی کردید متعلق به خود شماست. این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مستفاد از همین دو آیه قرآن است که فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».[4] [1]. سوره حجرات، آیه11. [2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403. [3]. سوره اسراء، آیه7. [4]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص296. 📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 14 تاریخ: 1395/08/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صاحبان خشیت 🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می ‌شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره ‌شناس ‌اند یا سایر رشته ‌های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه‌ شناس ‌اند، كسانی كه معدن‌ شناس ‌اند، كسانی كه زمین ‌شناس ‌اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی ‌اند، كسانی كه ستاره‌ شناس ‌اند، كسانی كه هواشناس ‌اند؛ یعنی همین علوم تجربی! ▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ‌ترسند، معلوم می ‌شود اینها جزء است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می ‌كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره ‌شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می ‌شود. 🔸 این كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می ‌كند، بعد به صورت باد در می ‌آید، درجه ‌اش زیاد می ‌شود، ابر تولید می‌ شود، اینها نكاح می ‌كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار می‌دهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست. [1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48. 📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11 تاریخ: 1392/09/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_204 ss.mp3
3.26M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 204 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_204p2.pdf
146.6K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 204 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا