eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل جهاد عشق و عقل 🔹 جهاد سه گونه است: 1. جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است. 2. جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است؛ مانند جنگ میان تقوا و طغوا، عدل و ظلم، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح... . بسیاری از مردم، این جنگ را جهاد اکبر می پندارند؛ زیرا غالب آنان در همین حدّ می مانند و توانایی دسترسی به بالاتر از آن را ندارند؛ ولی برای سالکان کامل، پایان راه این نیست که انسان، عادل و پرهیزگار و لایق بهشت شود. 3. جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب. 🔹 در این جنگ، عقل می گوید: من حق را می فهمم. عشق پاسخ می دهد: فهمیدن حق کافی نیست؛ بلکه باید حق را مشاهده نمود. عقل می گوید: بهشت و دوزخ موجودند. عشق می گوید: صِرف علم به وجود آن ها کافی نیست؛ بلکه باید بهشت و دوزخ را اکنون دید... . 🔹 بنابراین، جهاد اکبر نبردی دیگر است. در آن جا هر چه هست، حق، صدق، عدل، حسن، طاهر و تقواست؛ ولی باید از میان پاک و پاک تر، یکی را برگزید. جهاد اکبر، میدان مبارزه بین معقول و مشهود، حکمت و عرفان، حصول و حضور و سرانجام، میان ذهن و عین است و شهادت طلبیِ عاشقانه می خواهد، نه عاقلانه و حکیمانه؛ همچون ابراهیم خلیل (علیه السلام) که در جهاد عاشقانه خویش از هیچ چیز، حتّی از آتش نمرود نهراسید؛ زیرا در این گونه مواردْ عقل فتوا به تقیّه و احتجاب می دهد، ولی عشق فرمان قیام و جهاد صادر می نماید. نهضت خونین سالار شهیدان، نمونه والا و راستین جهاد اکبر به شمار می رود. 🔹 مبارزه و تلاش های شاگرد امام حسین (علیه السلام) یعنی امام راحل (قدس سره) نیز شاخه ای از شجر طوبای قیام آن حضرت (علیه السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) می گفتند: در این شرایط، نهضت شما به ثمر نمی رسد؛ ولی او عاشقانه تصمیم گرفت و در جهاد اکبر پیروز شد. پیروان خالص و مخلص او نیز که خود را با نارنجک به زیر تانک می افکندند، عاشقانه شهید شدند؛ نه عاقلانه. شهادت حسین فهمیده که نموداری از شهادت ده ها ایثارگر ناب و مجاهد نستوه مشتاق و عاشق بود، با شهادت دیگران فرق می کند؛ زیرا پیدا بود که اینان حقیقتی را می دیدند که دیگران یا آن را ادراک نمی کردند یا اگر از آن آگاه بودند، در محدوده فهم حصولی آنان بود، نه شهود حضوری. آن که مقصود خود را می بیند، این گونه جانش را بر کف دست می نهد و به روی مرگ لبخند می زند... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 193 تا 196 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای اربعینی ▪️ امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد واکس زنان، به فرد به فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 📚 فرازی از پیام به دومین همایش ملی «اربعین حسینی تجلی ‌گاه ارزش‌ های آسمانی و بشری» تاریخ: 1400/07/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان به‌كارگیری جوانان توانمند مُصعب بن عمیر جوانی نورسته و نزد پدر و مادرش در رفاه بود و او را گرامی می‌ داشتند و وی را بر دیگر فرزندان خود برتری می‌ دادند. وی از مكّه خارج نشده بود، پس چون اسلام آورد پدر و مادرش به وی جفا كردند و با رسول خدا(ص) در شعب ابی‌ طالب در محاصره بود چهره ‌اش دگرگون شد و سختی بر او فشار آورد. در همین روزها اسعد بن زراره و ذكوان بن قیس برای عمره رجبیه به مكه آمدند و نزد پیامبر(ص) مسلمان شدند و از آن حضرت خواستند تا نماینده ‌ای به مدینه بفرستد و اسلام را به آنان بیاموزد. پیامبر(ص) به مصعب ـ كه قرآن را بسیار فرا گرفته بود ـ فرمان داد به همراه اسعد از مكه خارج گردد [و به مدینه هجرت كند]. او نیز رفت و جوانان زیادی را به اسلام هدایت كرد... . [1] [1]. (اعلام الوری، ص57). 📚 مفاتیح الحیات ص 395 و 396 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرب مدام ▫️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، است. ... ما غایب هستیم و نه او؛ ما دور هستیم و نه آن حضرت! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شرب مدام

▫️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، زیارت «اربعین» است. وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ زیارتنامه خدا نماز است؛ بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است! پس زیارت از الله شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند و حرف خودش را در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند؛ انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه از نظر معنا زیارت از قُرب و بُعد یکسان است _ گرچه درجات آن فرق می کند _ برای همین است. ▫️ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور، معقول و ممکن است، زیرا آنها در دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان، قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به ، قُرب و بُعدی ندارد؛ ما از نزدیک می توانیم بگوییم: «السلام علیک»، از دور هم می توانیم بگوییم: «السلام علیک». ▫️ این «کاف»، «کاف»ی نیست که ما گرفتار ادبیات عرب باشیم؛ آنها می گفتند اگر کسی را می بینی بگو «السلام علیک» و اگر نمی بینی و غایب است بگو «السلام علیه»؛ فرمودند لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را می بیند حاضر است! اگر حضور دارد و حضور به حضور مزور است نه اینکه لازم باشد که زائر حاضر باشد، این «کافِ خطاب» معنای خاص خودش را دارد: «السلام علیک». ما غایب هستیم و نه او؛ ما دور هستیم و نه آن حضرت! بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضرند. آپارات: https://aparat.com/v/Ve6uh یوتیوب: https://youtu.be/vcFrni1NxKI 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
رهرو رسالت
▫️ یک اصل کلی در روایات ما هست که وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، این چنین می‌ فرماید: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْه‏»، «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ»، «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه‏». سرّش این است که ذات اقدس الهی در قرآن کریم، پیوند پیغمبر با این ذوات قدسی را با تعبیر ﴿وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم‏﴾ مشخّص کرده است. ▫️ اگر وجود مبارک حضرت امیر است، در اثر ولایت و مقام امامت است و این برای حسن بن علی و برای حسین بن علی (علیهم السلام و علیهم السلام) هم هست. بنابراین گرچه تعبیر آیه «مباهله» درباره خصوص حضرت امیر است؛ ولی خصیصه ‌ای برای آن حضرت نیست، زیرا معیار، امامت است که در همه این ذوات قدسی هست، لذا فرمود: «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه‏»، «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». وقتی «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ» شد، کار وجود مبارک پیغمبر را حسین بن علی باید در حدّ امامت انجام دهد؛ این اصل اوّل. ▫️ اصل دوم اینکه ذات اقدس الهی، برنامه حیات بخش وجود مبارک پیامبر را بعد از تلاوت آیات: سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾؛ پیامبر اکرم جامعه را با فرهنگ وحی آشنا می‌کند، جامعه را طاهر و طیب می ‌کند و با حکمت که خیر کثیر است آشنا می‌کند. این آن حضرت است که خودش راهی این راه است و عده ‌ای را هم به همراه می ‌برد. ▫️ در زیارت اربعین سالار شهیدان هم می‌خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان با بذل خون، جامعه را از جهل علمی (یک) و جهالت عملی (دو) نجات داد و این، به مقصد رسیده است. ما هم راهیان همین راه هستیم و سالار شهیدان فرمود این راه برای شما هم هست؛ امّا باید به دنبال ما حرکت کنید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان پیشگیری از تهاجم فرهنگی به جوانان امیرمؤمنان علی (ع) در نامه ‌ای خطاب به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: همانا قلب جوان همانند سرزمین خالی است، آنچه در آن بكارند می ‌پذیرد و من پیش از آنكه دلت سخت گردد به ادب تو مبادرت ورزیدم. [1] امام صادق (ع) فرمود: جوانان را پیش از آنكه گروه‌ های منحرف بر شما در این كار سبقت گیرند با حدیث آشنا كنید. [2] نكته: 1. قلب جوان همانند زمین خالی از كشت و آماده هرگونه بذرافشانی است. 2. همان‌گونه كه زمین مرده را هركس آباد كرد مالك می‌شود، زمینه خالی و آماده را هركس با فكر و مكتب خود آباد كند مالك خواهد شد. 3. مسئولان هدایت دینی باید پیش از دیگران دل‌های جوانان جامعه را با فرهنگ الهی احیا كنند. [1]. (نهج البلاغة، نامهٴ 31). [2]. (تهذیب الاحكام، ج8، ص111). 📚 مفاتیح الحیات ص 396 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد. به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس فقه حضرت استاد ـ مبحث قضا و شهادت از روز دوشنبه 3 مهر ماه 1402 در مسجد اعظم قم شروع خواهد شد. 🔹 درس خارج فقه -مبحث قضا و شهادت 🔹 مکان: مسجد اعظم قم 🔹 زمان: ساعت 9 صبح سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir لینک شرکت در کلاس: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس: 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حافظ مرز و بوم 🔹 در هفده شهریور شعار رسمی مردم ایران مرگ بر شاه بود؛ در شانزده شهریور این شعار را دادند، در هفده شهریور آن همه شهدا را در میدان ژاله سابق تقدیم كردند، هجده شهریور هم گفتند مرگ بر شاه، بعد هم گفتند تا مرگ شاه خائن نهضت ادامه دارد. در 28 مرداد 1332 در همین تهران، شعار رسمی مردم مرگ بر شاه بود؛ اما به فاصله چند ساعت همین مردم گفتند جاوید شاه یعنی چند ساعته مرگ بر شاه شده جاوید شاه! 🔹 خب چطور می ‌شود همین مردم تهران در شانزده شهریور هفده شهریور هجده شهریور آن همه شهدا را تقدیم اسلام می كنند می‌گویند مرگ بر شاه؛ اما در 28 مرداد 1332 بدون شهید بدون خونریزی، مرگ بر شاه می‌شود جاوید شاه؟! چه عاملی باعث شد كه مرگ بر شاه می‌ شود جاوید شاه و چه عاملی باعث می‌شود كه آن همه شهدا را دادند اما مرگ بر شاه ادامه داشت؟ یك عامل است و آن دین است! كشور را دین حفظ كرده است؛ الآن هم ـ معاذ الله ـ اگر بیگانه طمع بكند، دست و پایش را همین ملت با یا حسین یا حسین می ‌شكنند، بدون تردید! 📚 دیدار مسئولان دانشگاه آزاد با حضرت استاد تاریخ: 1391/06/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان جدل‌آموزی جوانان امیرموٴمنان (ع) فرمود: به جوانان فرمان دهید تا فن مناظره بیاموزند. [1] نكته: آنچه خواسته اسلام است و در این حدیث هم به آن توصیه شده، مناظره صحیح یا صناعت جدال احسن است كه در جست‌ و جوی حق و صدق و پرهیز از باطل و كذب است. [2] [1]. ... مُرُوا الأَحْدَاث بِالْمِرَاءِ وَ الجَدَل (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص285). [2]. قیاس جدال احسن از مبادی حق و صدق، سامان می‌پذیرد و تفاوت و تمایز آن از برهان، مقبول بودن و مسلّم داشتن مقدمات آن است. 📚 مفاتیح الحیات ص 397 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
عماد دین
🔹 دین دو ستون دارد: یك ستون عبادی است كه «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّین» و یك ستون سیاسی, فرهنگی, اجتماعی است که فرمود آن مردم‌ هستند. بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه در عهدنامه مالك مرقوم فرمود, این است كه «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَ الْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ»؛ فرمود تحقیقاً اسلامی و نظام اسلامی, هستند! 🔹 با مردم درست سخن گفتن, خواسته مردم را تأمین كردن, كریمانه با مردم رفتار كردن, خلاف نگفتن, رشوه نگرفتن, اختلاس نكردن, خدمت را عبادت تلقّی كردن, اینها ستون دین را خوب نگه داشتن است. این تعبیر، با جمله اسمیه و با تأكیدِ «إنّ»، درباره نماز نیامده است! فرمود: «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَ الْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان تشویق جوانان به ازدواج امام صادق (ع) فرمود: جوانی از انصار نزد رسول خدا (ص) آمد و از نیازمندی خود نزد وی شكایت كرد. آن حضرت به وی فرمود: ازدواج كن. پس جوان [در فرصت دیگر] گفت: من [ازدواج نكرده] شرم دارم نزد پیامبر (ص) بروم. پس مردی از انصار به وی پیشنهاد ازدواج داد و گفت: دختری زیبارو دارم؛ آن‌گاه وی را به ازدواج آن پسر درآورد و پس از این ازدواج خدا روزی جوان را گسترش داد و نزد پیامبر (ص) آمد و وی را از حال خود باخبر ساخت. رسول خدا (ص) فرمود: ای گروه جوانان! بر شما باد به همسر گزیدن. [1] [1]. (الكافى، ج5، ص330). 📚 مفاتیح الحیات ص 397 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   رفع تباهی
🔹 فرمود در فضای درون ملت و ، با بَدی بجنگید نه با بَد! در برخورد با بیگانه‌ ها اگر بخواهند حمله ‌ای بكنند، آنها را سر جای خودش بنشانید مثل همین ؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء». 🔹 بد را كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه ‌ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی‏ بِها﴾, «تکوی» یعنی داغ می ‌شود. 🔹 اینكه گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاج كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه‌ ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی ‌كند، من «كَی» می‌ كنم, داغ می ‌كنم، چون سابقاً برخی از بیماری‌ ها را با داغ كردن معالجه می ‌كردند. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان اهمیت دادن به آراستگی جوانان امام باقر(ع) فرمود: علی(ع) با غلامش قنبر به بازار رفت و از فروشنده دو پیراهن به ارزش پنج درهم خواست. فروشنده گفت: دو عدد پیراهن دارم، یكی به ارزش سه درهم و دیگری به ارزش دو درهم. حضرت علی(ع) فرمود: هر دو را بیاور. سپس فرمود: ای قنبر! تو پیراهن سه درهمی را بگیر. قنبر گفت: ای امیرموٴمنان! شما از من به آن سزاوارتری، چون بر منبر می ‌روی و با مردم سخن می ‌گویی. امام فرمود: ای قنبر! تو جوان هستی و خواسته جوانی داری و من از خدایم حیا می‌ كنم كه خود را بر تو مقدم بدارم... .[1] [1]. (الغارات، ج1، ص66؛ بحار الانوار، ج100، ص93). 📚 مفاتیح الحیات ص 398 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا