eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حکمت ثابت
🔹 انسان در نیایش‌ ها و دعا كردن باید باشد. این از بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) است که به منزله قانون اساسی است و هیچ چیزی بر آن حاكم نیست _ می ‌دانید بعضی از اصول اند،‌ بعضی از عمومات اند و‌ بعضی از اطلاقات اند كه غیر قابل تخصیص و تقیید هستند؛ این بیان نورانی امام سجاد در صحیفه هم از همین قبیل است _ فرمود: «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای خدایی كه با هیچ وسیله‌ نمی ‌شود تو را عوض كرد. 🔹 توسّل چیز خوبی است و دستور هم دادی؛ هم به نماز هم به روزه هم به ولایت دستور دادی؛ اما با توسل نمی ‌شود که تو مسیر حكمتت را تغییر بدهی و ـ معاذ الله ـ كاری كنی غیرِ حكیمانه، این شدنی نیست! «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ». 📚 سوره مبارکه ص جلسه 10 تاریخ: 1393/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی
6. اعراض از حاكمان باطل: 
در فرهنگ اسلامی دوری از خدای سبحان و تخطی از راه اهل بیت پیامبر (ص) انحراف از صراط مستقیم است و هرگونه حكومتی كه به اجازه اهل بیت (ع) نباشد و به نیابت از آنان نینجامد، طاغوت معرفی شده است، بنابراین تبعیت از آن حكومت، پیروی از طاغوت و مایه گمراهی است، از این ‌رو امام باقر (ع) به یكی از اصحابش می ‌فرماید: ای ابا الصباح! از دوستی با غیر ما اهل بیت و گرایش به آن‌ها بپرهیز، زیرا هر دوستی با غیر اهل بیت و گرایش به آنان به نوعی دوستی با طاغوت است. [1] [1]. یا أَبَا الصَّبَّاحِ! إِیاكُمْ وَ الْوَلائِجَ، فَإِنَّ كُلَّ وَلِیجَةٍ دُونَنَا فَهِىَ طَاغُوتٌ (تفسیر العیاشی، ج2، ص83). 📚 مفاتیح الحیات ص 448. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنيم يا به خودمان احسان می کنيم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم. ◀️ بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است! 🔸 چه اینکه هم همین ‌طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست. 🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند. 🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾. 🔸 عمل، ، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش. 👈 بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/heW16 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ks5ed6nO6iw 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5 تاریخ: 1394/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جمهوریت
🔹 این استدلال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، استدلال بر جمهوریت است؛ فرمود: ﴿لَقَد لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾؛ من عمری امتحان دادم. این معنی جمهوریت است؛ نه اینکه جمهوریت را مردم آوردند و اسلام را انبیا آوردند، نه، انبیا هم آوردند هم آوردند و مردم هم پذیرفتند. 🔹 فرمود پیغمبر باید سابقه خوب داشته باشد، من هم كه چهل سال _ تقریباً یك عمر _ : ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾. خب این معنا را كه ذات اقدس الهی نقل می ‌كند و امضا می‌ كند، معلوم می‌ شود كه جمهوریت, اسلامی است؛ نه اینکه جمهوریت، مردمی است و اسلام، محتواست! هر دو را خدای سبحان آورده است. محتوا حق است، مردم هم باید بفهمند و بپذیرند. 🔹 این ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾ حرف همه انبیاست منتها در بیان نورانی حضرت تبیین شده است. این ‌چنین نیست كه اسلام را انبیا آورده باشند و جمهوریت را مردم! جمهوریت را هم دین آورده است. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 18 تاریخ: 1391/01/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
رعایت وظایف كارگزاران و مردم آثار و پاداش‌ هایی دارد و كوتاهی در آن‌ها نیز كیفر و عذاب خواهد داشت. در اینجا بر برخی از روایات مربوط به این پاداش‌ها و كیفرها مرور می ‌شود. 1. پاداش حاكمان عادل: رسول خدا (ص) فرمود: حاكم و كارگزار عادل و متواضع، سایه خدا و نسیم قدرت او در زمین است، پس اگر خیرخواه خود و مردم باشد، خدا او را در روزی كه سایه ‌ای جز سایه او نیست به عنوان [مهمان] وارد بر خود محشور كند [1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: محبوب ‌ترین مردم و نزدیك ‌ترین آنان به خدا در روز قیامت، حاكم عادل است. [2] [1]. (الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، طبرسی، ص151). [2]. أَحَبُّ النَّاسِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ مَجْلِساً إِمَامٌ عَادِلٌ (روضة الواعظین، ج2، ص467). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مقبولیت انبیاء
🔹 انبیاء (علیهم السلام) از خودشان با سه عنصر تعریف كردند: فرمودند ما درخشان داشتیم، فرمودند ما درخشان داریم و فرمودند ما داریم كه دیگران ندارند. 🔹 این خودستایی نا‌بجا نیست؛ اگر كسی از طرف ذات اقدس الهی مأمور شد و پذیرش مأموریت او به این است كه هم حرف معقول بزند هم خودش مقبولیت اجتماعی داشته باشد، تا هم و هم را جمع بكند، این خودستایی بی ‌جا نیست. 🔹 انبیا باید بگویند كه ما حرفمان است و خود ما هم هستیم؛ حرف ما معقول است، چون مطابق با برهان است و خود ما مقبولیم، برای اینكه سوابق درخشان داشتیم و لاحقه درخشان هم داریم، پس این یك خودستایی ناروا نیست. 🔹 اگر قرآن كریم از انبیاء (علیهم السلام) این سه مطلب را بازگو می ‌كند كه فرمودند ما گذشته خوبی داشتیم، آینده خوبی داریم و حرف خوبی می ‌زنیم، این برای آن است كه در موقع پذیرشِ مردم، دو عنصر لازم است: یكی كه از طرف خدای سبحان است و یكی كه شناخت مردم است طبق سابقه و امثال ذلك. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 19 تاریخ: 1391/01/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پخش زنده دروس حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 🔹 سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔹 درس خارج فقه؛ قضا و شهادت؛ از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔹 درس اخلاق؛ چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈 گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
1. پاداش حاكمان عادل: ... امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: سه گروه را خدا بدون حساب وارد بهشت می ‌كند: امام و پیشوای دادگر، تاجر درستكار و راستگو و پیری كه عمرش را در عبادت خدا صرف كرده باشد. [1] [1]. ثَلاثَةٌ یدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیرِ حِسَابٍ...: فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیخٌ أَفْنَی عُمُرَهُ فِى طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ... (كتاب الخصال، ص80). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 استغاثه

🔸 … امام صادق (سلام الله علیه) برای عیادت یک بیماری حرکت کردند و من دیدم که این بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلطد و می گوید ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 استغاثه

🔸 ابن بابویه معروف ـ صدوق معروف ـ چندین کتاب دارد؛ یکی از کتاب هایشان در توحید است، می فرماید: «جَعْفَرُ بْنُ یحْیى الْخُزَاعِی عَنْ أَبِیهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى بَعْضِ مَوَالِیهِ یعُودُهُ»؛ من در خدمت امام صادق بودم و امام صادق (سلام الله علیه) برای عیادت یک بیماری حرکت کردند «فَرَأَیتُ الرَّجُلَ یكْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ»؛ من دیدم که این بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلطد و می گوید . 🔸 «فَقُلْتُ لَهُ یا أَخِی اذْكُرْ رَبَّكَ»؛ گفتم چرا می گویی آه، بگو ! من هم در خدمت امام صادق، این بیمار هم مرتّب آه می گوید. «فَقُلْتُ لَهُ یا أَخِی اذْكُرْ رَبَّكَ»؛ بگو یا الله. چرا می گویید آه؟ «وَ اسْتَغِثْ بِهِ»؛ از او کمک بگیر! 🔸 «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع»؛ امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، مریض وقتی می گوید آه یعنی خدا. «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»؛ ببین دلش چه می گوید؟ فارسی و عربی و اینها که [ملاک نیست] هر کسی باشد می گوید آه. او می داند چه کسی را بخواهد. فقط استغاثه خداست. وگرنه اسمی در قرآن باشد که آه یعنی خدا، این با هیچ لغتی سازگار نیست. فرمود چرا این چنین می گویی؟ «فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2363720 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/KUtDB ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/NK6NQRTrtys 📚 پیام به دهمین همایش اخلاق پزشکی تاریخ: 1402/11/25 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عالم شهید
🔹 حدیثی نورانی از وجود مبارک پیغمبر، آورنده قرآن حکیم و کریم نقل شده است که آن حضرت فرمود در روز قیامت، ترازویی وضع می‌ شود که در آن ترازو، در یک کفه، خون و در کفه دیگر، مرکّب را می ‌گذارند: «فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ». 🔹 در آن سنجش، , افضل از دماء شهدا خواهد بود؛ یعنی آن خون در عین حال که مقدس و محترم است و صاحب آن به بهشت می ‌رود; اما مرکّب عالم که است و شهادت را تحلیل می ‌کند و خوی رزم و دفاع را در پیروان قرآن و عترت احیا می ‌کند، وزین ‌تر و رساتر و گرامی ‌تر از آن خون است. 🔹 اگر خود عالم، شربت شهادت بنوشد، یقیناً مرکّب او بالاتر از خون اوست، زیرا خون او یک امر مادی است; اما مرکّب او یک رشد عقلی و معنوی را به همراه دارد. یک یقیناً پیروزتر از دیگران است، زیرا هم با علم خود توانست دین را آبیاری کند و هم با خون خود توانست دین را سرسبز و خرّم نگه بدارد. 📚 پیام به کنگره شهدای طلاب دفاع مقدس تاریخ: 1396/10/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پاداش‌ها و كیفرها
2.آثار پیروی از حاكمان عادل: 
امام زین‌ العابدین (ع) فرمود: پیروی از حاكمان و كارگزاران دادگر، كمال عزت است. [1] امام باقر (ع) نیز فرمود: خدا می ‌فرماید: از مردمی كه در قلمرو حكومت اسلامی و حاكمیت كارگزار عادل زندگی و از آن پیروی می ‌كنند، به طور قطع در می ‌گذرم و گناهانشان را می‌ بخشم، اگرچه آن ملت در كارهای خود ظالم و بدكار باشند [2]، زیرا زندگی در نظام عدل و انصاف مایه اصلاح امّت و رجوع آن‌ها از ستم به دادگری و از سیئه به حسنه است. [1]. ... وَ طَاعَةُ وُلاةِ الْعَدْلِ تَمَامُ الْعِزِّ... (الكافى، ج1، ص20). [2]. ... وَ لأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِیةٍ فِى الإِسْلامِ دَانَتْ بِوَلایةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِیةُ فِى أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَةً (الكافى، ج1، ص376). 📚 مفاتیح الحیات ص 449 و 450. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین نکوداشت آیت الله سید محمد باقر حجتی مازندرانی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیین نکوداشت قرآن شناس و حدیث پژوه آیت الله سید محمد باقر حجتی مازندرانی با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار گردید. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین نکوداشت حجت الاسلام سید محمد باقر حجتی مازندرانی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیین نکوداشت قرآن شناس و حدیث پژوه آیت الله سید محمد باقر حجتی مازندرانی با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار گردید. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی: این شخصیت بزرگ که اهل بابل است از آشنایان و دوستان چندین ساله ماست. آنچه که ما از سال 30 به بعد یعنی در حدود هفتاد سال قبل با این بزرگوار مأنوس بودیم مشغول درست و بحث و تحقیق و تألیف و قلم و بنان و بیان بودند. امیدواریم خدماتی که در طی این بیش از نیم قرن انجام داده و انجام گرفته است مقبول پروردگار باشد و همه عزیزانی که در این راه سعی بلیغ داشتند که را به جامعه معرفی کنند که است و حقیقت انسان را به انسان می شناساند از کجا آمد و به کجا می رود را به او می فهمانند به احسن وجه بپذیرد... . ↙️ مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/2404121 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/VLp5N ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/2ec8Kg_dB-g 📚 آیین نکوداشت حجت الاسلام سید محمد باقر حجتی مازندرانی تاریخ: 1402/12/01 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 نیروی جوانی

🔸 جوان ها یك نیروی مشهور و نقد دارند و یك سرمایه مستور و پنهان؛ باید جزء وارثان انبیا (علیهم السلام) باشند كه «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»؛ یعنی آن دفینه ‌ها و گنجینه ‌های مستور را مشهور كنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 نیروی جوانی

🔸 یك نیروی مشهور و نقد دارند و یك سرمایه مستور و پنهان؛ آنچه نقد است و مشهور است و نیروی آماده به خدمت و پا به ركاب است، همان شور و شیدایی و علاقه و احساس و توانمندی و مانند اینهاست و آن نیرویی كه مستور است و پنهان، خردورزی و عقل است. 🔸 مسئولان تربیتی جامعه اعم از مراكز فرهنگی و آموزش عالی و خانواده‌ ها و مراكز فكری و عبادی نظیر مساجد و حسینیه ها و امثال ذلك، مهم ترین رسالتشان، شكوفا كردن آن بخش مستور است؛ یعنی باید جزء وارثان انبیا (علیهم السلام) باشند كه «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»؛ یعنی آن دفینه ‌ها و گنجینه ‌های مستور را مشهور كنند، آن خردورزی نهادینه شده را به بازار عرضه كنند. 🔸 به تعبیر دیگران، اینها گلی دارند و گلابی، گلابشان مستور است و گلشان مشهور. اگر گفته شد كه تقدیر ازلی در تقسیم گل و گلاب آن شد كه یكی شاهد بازاری باشد و دیگری پرده نشین، كار رهبران فكری آن است كه آن پرده نشین را با این بازاری هماهنگ كنند یعنی احساسشان كه به منزله گل است و بازاری است، آن استعداد و خردورزی شان كه مستور است و نهادینه شده است و مكشوف نیست را مكشوف كنند، پرده نشین را هم بازاری كنند؛ یعنی جوان ها را مثل گل اینها، به بازار فكر و فرهنگ عرضه كنند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/EMfRa ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/MUYkK4k-A5A 📚 دیدار معاون سازمان ملی جوانان با حضرت استاد تاریخ: 1382/01/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 شور جوانی
🔹 این جوان ها خیلی تند و تیز هستند، خیال می ‌كنند با تند و تیزی كار پیش می ‌رود. جناب می ‌گوید جوان، تند است تیز است راست قامت است و همه كار می ‌كند؛ ولی از تیر تیز به تنهایی كاری ساخته نیست، باید از كنار یك كمان منحنی بگذرد تا به مقصد برسد. اگر یك پیر رشاد نباشد پیر خردمند نباشد استاد ورزیده نباشد، این خودش را هدر می ‌دهد. 🔹 خب جناب مولوی یك مطلب معقول را متخیل كرده وگرنه در آیه ‌ای یا روایتی ندارد كه جوان مثل تیر است و پیر خردمند مثل كمان و این باید از كنار كمال منحنی بگذرد! آن معقول را ایشان متخیل كرده، بعد هنر مضاعف این بود كه با نظم بیان كرده است. 📚 فلسفه هنر تاریخ: 1390/11/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra