eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
علامه و صدور انقلاب فرهنگی

🔹 نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با مصاحبه‌ ها، با پیام، با نامه، با جوابِ سوال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، را به دو بلوک، مخصوصاً غرب برساند. قبل از اینکه مسأله صدور انقلاب فرهنگی مطرح شود، این پیرِ خِرد کوشید با نوشتن شیعه در اسلام، دانشکده شیعه شناسی غرب را تغذیه کند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جامعه ‌ای که عالم راستین نداشته باشد، از رفاه و عقلانیت بی ‌بهره خواهد بود / «علم حقیقی» از شناخت نفس آغاز شده و انسان را به معرفت الهی می رساند 🔹
پایگاه اطلاع‌ رسانی اسراء: 
پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جامعه ‌ای که عالم راستین نداشته باشد، از رفاه و عقلانیت بی ‌بهره خواهد بود / «علم حقیقی» از شناخت نفس آغاز شده و انسان را به معرفت الهی می رساند 🔹
 پایگاه اطلاع‌ رسانی اسراء:
پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. 👈 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند و بیان داشتند: مولا امیرالمومنین در این حکمت می فرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِیلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»... . 🔹 اگر علم اساسی روشن شد که حقیقت علم چیست و اگر علمای راستین داشتیم آن وقت ، جامعه در رفاه اند، جامعه در عقلانیت اند. نه جنگ جهانی اول و دوم بود و نه جریان و امثال غزه و نه صهیونیست ها اینجور به خودش اجازه می دادند که درّندگی و نسل کشی کنند. 🔹 آن علمی که انبیاء آوردند است. اصرار اینکه «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، اگر بخواهی خداشناس باشی، اگر بخواهی پیغمبرشناس باشی، اگر بخواهی معادشناس باشی، خودت را بشناس! در گوهره انسان یک حقیقتی است که این حقیقت نه آسمانی است، نه زمینی! 🔹 علم، مخصوص علم حصولی نیست؛ اساس علم، است، و علم حضوری از نفس و معرفت نفس شروع می شود، انسان که خودش را با مفهوم نمی شناسد، خودش را که می یابد با علم حضوری می یابد. آنچه را که خودش را می یابد حقیقت است وجود خارجی است نه صورت ذهنی و لذا علم حقیقی، علمی است که از شناخت نفس آغاز می ‌شود و انسان را به می‌ رساند. 🔹 در مقابل این حدیث معرف «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، این آیه قرآن است که ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾. یعنی اگر کسی خدا را نشناخت خودش را نمی شناسد، خدا این انتقام را گرفته کسی که به فکر خداشناسی نیست خدا او را به این عذاب گرفتار می کند او را از یاد خود او فراموش می دهد؛ یعنی اگر کسی خدا را نشناخت کیفری که می بیند عذابی که می بیند این است که . ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5017051 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضرورت احیای دروس تفسیر قرآن و علوم عقلی در حوزه علمیه /حوزه‌ ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی بپردازند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضرورت احیای دروس تفسیر قرآن و علوم عقلی در حوزه علمیه /حوزه‌ ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی بپردازند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: حوزه علمیه قم، با وجود فشارها و محدودیت ‌های دوران رضاخان، توانسته ظرفیت علمی و معنوی خود را حفظ و گسترش دهد. در آغاز، در حوزه فقط فقه و اصول تدریس می‌شد و علوم عقلی و کلام جایگاه چندانی نداشت. اما تلاش‌های علمای بزرگی همچون و ، نقشی اساسی در گسترش علوم دینی و در حوزه داشت. 🔹 مرحوم طباطبایی فرمودند وقتی به حوزه آمدم، متوجه شدم که اینجا تنها به فقه و اصول توجه می‌ شود و جای علوم عقلی و قرآن در آن خالی است؛ به همین دلیل تدریس و را آغاز کردم. حوزه قم به مرور زمان توانسته است به یک مرکز علمی و فکری بین ‌المللی تبدیل شود. مرکزی که در آن، هم علوم عقلی و هم تفسیر قرآن و نهج‌ البلاغه در کنار فقه و اصول آموزش داده می‌ شود. 🔹 حوزه‌ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی و احکام شرعی بپردازند؛ چرا که فقه اسلامی ابعاد گسترده ‌ای برای بررسی دارد. حوزه‌ های علمیه باید با استدلال و منطق، احکام دینی را تبیین و به پرسش ‌های اجتماعی و دینی پاسخ دهند. 🔹 قرآن کریم به سه وظیفه اشاره کرده است که عبارتند از ، و . ﴿ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوۡعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ وَجَٰدِلهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحسَنُ﴾ این وظایف که شامل ، و است، باید بین اساتید تقسیم شود. ◀️ بنابراین حوزه‌ های علمیه هم فقه و حقوق و هم جدال أحسن را باید در کنار آموزش قرآن داشته باشند، و حتما هر کدام از اساتید حوزه یک در کنار درس فقه و اصول خود ارائه دهند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5018422 📚 دیدار جمعی از اساتید حوزه با حضرت استاد تاریخ: 1403/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. ↙️ گزارش تصویری: https://news.esra.ir/fa/w/50184221 📚 دیدار جمعی از اساتید حوزه با حضرت استاد تاریخ: 1403/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
 آداب نیكوكاری
قرآن حكیم پاداش احسان و نیكی را نیكی می ‌داند. معنای دقیق آن این است كه اگر كسی نسبت به شما نیكی كرد و شما نیز مشابه آن را درباره او روا داشتید كار شما است نه ؛ ولی اگر افزون بر كار او، شما دوباره نسبت به او نیكی كنید كار شما می‌ شود احسان كه می ‌تواند جزای احسان او باشد و این احسان آدابی دارد كه به برخی از آن‌ها اشاره می ‌شود. 📚 مفاتیح الحیات ص 528 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مکتب فاطمی

▫️ فاطمیه اول، فاطمیه دوم، کربلا، اربعین، 28 صفر و امثال اینها برای ما است؛ ، ، در این جاها مطرح است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مکتب فاطمی

▫️ بعد از رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) جبرئیل به حضور فاطمه می آمد و تسلیت می داد و از حوادث آینده خبر می داد، آن وقت وجود مبارک آنچه از جبرئیل شنیده بود را می فرمود و امیرالمؤمنین می نوشت. ▫️ فاطمیه اول، فاطمیه دوم، کربلا، اربعین، 28 صفر و امثال اینها برای ما است؛ ، ، در این جاها مطرح است، بعد آن آخرش چند قطره اشک است. 👈 اصل اینها است، است، است، است، کلمات اینها را گفتن است، آخرش هم چند قطره اشک است. آدم تحقیق بکند که کلمات حضرت امیر که از زهرا (سلام الله علیهما) شنیده و نقل کرده چیست. ▫️ آنچه جبرئیل (سلام الله علیه) به حضرت گفته و وجود مبارک زهرا (سلام الله علیها) برای حضرت امیر فرموده و حضرت امیر (سلام الله علیه) آنها را یادداشت کرده، برای خود اهل بیت معلوم است و اینها را را را برای شاگردان مخصوصشان می گفتند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pvs19zp ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/fvXy1wBAF5k 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت ـ جلسه34 تاریخ: 1402/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کوثر جاوید
▫️ وجود مبارك نظیر افراد دیگر نیست كه می ‌آیند و می ‌روند، بلكه او آمد كه بماند. اینكه زهرا (سلام الله علیها) آمد كه بماند، سوره «كوثر» می ‌تواند سند این بحث باشد. ▫️ عده ‌ای از مشركان، بر اساس همان سنت های باطل جاهلیت گفتند بعد از مردن پیغمبر، نام او و مكتب او و یاد او از بین می‌ رود، برای اینكه او پسر ندارد! اینها برای زن حرمتی قائل نبودند، برای فرزندهای دختر حرمتی قائل نبودند. می ‌گفتند به ما مربوط نیست. ▫️ ذات اقدس الهی [به پیامبر] فرمود تو ، برای اینكه من به تو چیزی دادم كه هیچ كس نمی‌ تواند آن را از بین ببرد و به تو فرزندی دادم كه حافظ و مجری آن چیز است. 👈 آن چیزی كه به تو دادم است و آن كسانی هم كه حافظ قرآن، مفسر قرآن، مبین قرآن، معلم قرآن و مجری احكام و حدود قرآن اند، فرزندان همین دخترند! فرمود: ﴿إِنّا أَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ﴾. این «كوثر» مصادیق فراوانی دارد؛ است است است. 📚 سخنرانی فاطمیه تاریخ: 1381/05/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بازگشت به اخلاص

▫️ فرازی از خطبه فدکیه: ـ وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ ـ کَلِمَةٌ جَعَلَ الْاِخْلاصَ تَأْویلَها ـ وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَه 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بازگشت به اخلاص

▫️ اگر کسی اهل اخلاص بود و به حقیقت لا اله الا الله نزدیک شد، بازگشت و تأویل آن به اخلاص است. وجود مبارک فاطمه زهرا (علیها السلام) در آن که در مسجد ایراد کرد پس از شهادت به توحید می فرماید: خدای سبحان برای کلمه لا اله الا الله معارفی قرار داد «وَ أشهَدُ أن لا إلَهَ إلاَّ اللهُ وَحدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، کَلِمَةٌ جَعَلَ الإخلاصَ تَأوِیلَها، وَ ضَمَّنَ القُلُوبَ مَوصُولَها، وَ أنارَ فِی الفِکرَةِ مَعقُولَها . . .». اگر این معرفت را شما بخواهید به دل راه دهید، دل با او صله و رابطه دارد. ▫️ تنها مفهوم نیست که ذهن بفهمد بلکه واقعیت است که دل خود را به او متصل می کند. از نظر بحث های حکمت و کلام هم اگر کسی درباره کلمه طیب لا اله الا الله، علائم و ادله توحید بحث کند، افکار نورانی و روشنی پیدا می کند؛ هم از نظر مسائل عقلی و علمی و هم از نظر مسائل قلبی و شهودی به جایی وصل می شود و هم بازگشتش به اخلاص است. ▫️ وجود مبارک فاطمه زهرا (علیها السلام) بیانات نورانی خطبه فدکیه را در حالی در آن مسجد ایراد فرمود که پس از آن حادثه تلخ ، کسالت و بیماری داشت. بسیاری از معارف عمیق که پس از 25 سال از وجود مبارک امیرالمؤمنین (علیه السلام) به ظهور رسید قبل از 25 سال در همان اوایل رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در خطبه نورانی صدیقه کبری (علیها السلام) آمده است؛ ▫️ از جمله این که حضرت فرمود: خدای سبحان ، عالَم را «لا مِن شیء» آفرید نه «مِن شیء» تا قدمت ماده لازم بیاید و نه «مِن لا شیء» خلق کرد تا مبدأ قابلی عدم لازم بیاید که هر دو محال است، فرمود : «لا مِن شیء» خلق کرده است؛ نه «مِن العدم» است و نه «من الوجود»؛ چون نقیض «مِن الشیء» «لا مِن شیء» است نه «مِن لا شیء». 👈 این مطالب عمیق است و فهم آن به مقدمات زیادی نیازمند است. ولی اجمالاً باید دانست که همه خضوعی که اهل بیت (علیهم السلام) در برابر زهرای مرضیه (علیها السلام) داشتند به خاطر همین علوم و معارف عمیق بود. 📚 حوزه و روحانیت، ص201. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللهُ الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا اَنّا لَكِ اَوْلِياءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ ما اَتانا بِهِ اَبُوكِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَتى بِهِ وَصِيُّهُ فَاِنّا نَسْأَلُكِ اِنْ كُنّا صَدَّقْناكِ إلاّ اَلْحَقْتِنا بِتَصْديقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوَلايَتِكِ. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
جزای نیكی با نیكی
رسول خدا (ص) فرمود: چون كسی به شما نیكی كرد، آن را با نیكی جبران كنید. اگر نداشتید سپاسگزار او باشید، زیرا گونه ‌ای از پاداش است. [1] [1]. مَنْ أَتَی إِلَیكُمْ مَعْرُوفاً فَكَافِئُوهُ، فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَأَثْنُوهُ، فَإِنَّ الثَّنَاءَ جَزَاءٌ (تحف العقول، ص49). 📚 مفاتیح الحیات ص 528 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
همتای قرآن

▫️ وجود مبارک هم ‌سطح قرآن است؛ این طور نیست که در قرآن حقیقتی باشد که فاطمه (سلام الله علیها) نداند... او است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همتای قرآن

▫️ وجود مبارک هم ‌سطح قرآن است؛ این طور نیست که در قرآن حقیقتی باشد که فاطمه (سلام الله علیها) نداند یا فاطمه (علیها السلام) کاری بکند و عملی داشته باشد، سیره ‌ای و سنتی و سریره‌ ای داشته باشد که قرآن نگفته باشد، پس او است. ▫️ اگر کسی که است، الآن جهان را مسخّر کرده است که شرق و غرب عالم به نام مریم (سلام الله علیها) است و مسیحیت توانست این مریم را به جهان معرفی کند، ما تنها به همین اشک و ناله اکتفا نکنیم. ▫️ ما یک سلسله وظایف ملّی و محلّی داریم که همین که سنّت ماست، پسندیده هم است و ثواب قطعی هم دارد؛ یک سلسله کارهای منطقه ‌ای هم که داریم که باید در سطح موحّدان عالم، و یک سلسله وظایف بین ‌المللی داریم. این سه قسم را قرآن کریم تبیین کرد. ▫️ بزرگوارانی که را تعقیب می ‌کنید، این مثلث را در نظر شریف داشته باشید: سبک قرآن در عرصه محلّی و ملّی، سبک قرآن در عرصه منطقه ‌ای و سبک قرآن در عرصه بین ‌المللی. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/kdogwub ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/JLgfWshiKc4 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای شنبه و یکشنبه 26 و 27 آبان 1403 برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حصن قرآن
🔹 اگر وحشتی از كاری از خَلقی از جایی در ما احساس شد و ما احساس هراس و تنهایی كردیم، معلوم می ‌شود كه با قرآن نبودیم. این بیان نورانی امام سجاد كه فرمود: «لَو مَاتَ بَینَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ لَمَا استَوحِشتُ بَعدَ أَن یكُونَ القُرآنُ مَعِی»، نشانه آن است كه چیست، خواندن قرآن چیست، تفسیر قرآن چیست. 👈 اگر كسی احساس تنهایی كرد, احساس غربت كرد, احساس گِله از آدم و عالَم كرد، معلوم می ‌شود تنهاست. اگر انسان با كسی است كه با اوست، دیگر احساس تنهایی و غربت ندارد. 🔹 امام سجاد (سلام الله علیه) فرمود: «لَو مَاتَ بَینَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ»؛ حالا یا موت ظاهری باشد که كسی در عالَم نباشد یا موت باطنی باشد یعنی همه كفر بورزند, فرمود من احساس هراس نمی ‌كنم «بَعدَ أَن یكُونَ القُرآنُ مَعِی»، برای اینكه كلام، با آن متكلّم است؛ زیرا خدای سبحان همان‌ طوری كه كلّ عالم را رها نكرد، قرآن را هم رها نكرد؛ قرآن را آویخت نه انداخت! 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra