💠 زبان بین المللی
🔹 یک #زبان_بین_المللی مشترکی بین این هفت میلیارد هست و آن #زبان_فطرت است که زبان دل پذیر است. ما همان طوری که به حسب حس از بوی خوب همه لذت می بریم و کسی یادمان نداد، شرقی و غربی ندارد، از گُل همه لذت می برند، از عسل همه لذت می برند، اینها یک مشترکاتی است که با زبان خلقت همراه است. در #زبان_دل_و_فطرت هم یک سلسله مسایل مشترکی بین نوسال و سالمند و همه هست. اگر بتوانید با آن زبان سخن بگویید، هم استاد را روشن کردید، هم شاگرد را روشن کردید. این هست و راه آن توسل به ذات أقدس الهی و کنجکاوی و فحص و بحث است، می شود پیدا کرد.
🔹 مطلب بعدی آن است که ما الآن یک فردوسی کم داریم؛ حالا اگر کسی توانست کار فردوسی را انجام بدهد، «طوبی لهم»! ولی به هر حال جای فردوسی خالی است. شما آقایان، بچه های شما، جوان های شما و همه مسئولین ایران کاری کردند که در این هفت میلیارد بشر نمونه است. خدا غریق رحمت کند فردوسی را! او تنها شاعر نبود، او #حکیم_الهی بود، در عصری که نام مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) با سربریدن همراه بود، آن وقت در شاهنامه گفت:
که من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[1]
اگر غیر فردوسی بود که مهلت نمی دادند. مرحوم استادمان آقای حکیم الهی قمشه ای را خدا غریق رحمت کند! ایشان می گفت این فردوسی اگر ماند برای آن لطایف شعری اش ماند:
میازار موری که دانه کش است ٭٭٭ که جان دارد و جان شیرین خوش است[2]
بعد فرمود من لطیف تر از او گفتم؛ من گفتم که:
هر کس که دلی دارد یک مور نیازارد ٭٭٭ کآن مور هم از دلبر دارد اثری بر دل[3]
گفت که شعر من لطیف تر از فردوسی است؛ اما او حماسی است.
مرحوم فردوسی از این جهت که یک حکیم نام آوری بود، مرحوم صدر المتألهین با اینکه نام شعرا را نمی برد، یکجا از ایشان به عظمت نام می برد. فردوسی گفته است که:
خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ای هر چه هستی تویی[4]
صدر المتألهین می گوید به اینکه این «یاء» هستی، یای ضمیر نیست.[5] معنای شعر فردوسی این نیست که من نمی دانم چه هستی، هرچه هستی خودت هستی! این «یاء» یای مصدری است:
خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ای هر چه هستی تویی
یعنی تمام حقیقت هستی تویی. «یاء» یای ضمیر باشد خیلی فرق است.
🔹 اگر فردوسی بود کاری که ایران کرده بود آن کار واقع روی کره زمین کاری است نمونه، حالا این چه وقت به سینما می آید؟! آن #کرامت_و_شرف و بزرگواری مردم ایران است. خدا صدام را گرفت و حمله کرد به کویت به عنوان اینکه یکی از استانهای ماست. همه به مسئولین، از امام و مسئولین و به مردم گفتند شما هم چهار تا گلوله از آن طرف بزنید، ما گفتیم این کار را نمی کنیم، ما امضا کردیم، شما با هم جنگ دارید، ما زیر امضایمان را نمی زنیم. در حالی که اگر ما چهارتا گلوله می زدیم، یک مقدار خسارت ها را می رفتیم میگرفتیم، حق مسلّم ما بود؛ اما گفتیم ما امضا کردیم، ما تعهد سپردیم؛ این را می گویند #شرف! یک فردوسی می خواهد که این را به نظم دربیاورد که ایران در کجای آسمان فکر می کند؟! مردم هم حاضر نبودند، مسئولین هم حاضر نبودند، تنها امام که نبود. این کار رستم و کشتن اشکبوس و اینها نیست، این یک کرامتی است، این #عظمت_روحی است.
[1]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر.
[2]. بوستان سعدی، باب دوم در احسان.
[3]. كلیات دیوان حكیم الهی قمشهای، غزل 290، ص678.
[4]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب.
[5]. اسفار، ج۲، ص۳۳۴.
#روز_سینما
#زبان_دل_و_فطرت
#عظمت_روحی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .دیدار جمعی از مسئولین سینمایی و هنرمندان کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1396/12/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حاج محسن بیدارفر ... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
پیام تسليت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال مرحوم جناب آقاى محسن بيدارفر
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
خبر ناگوار و داغ نشان ارتحال يكى از شريف ترين و فرزانه ترين انسان روزگار ما يعنى جناب آقاى محسن بيدارفر (رحمة الله عليه)موجب تاسّف و تأثر شديد گرديد . او كه از خاندان علم و فرهنگ بود انسان محبوب و كم نظيرى بود كه در همه جنبه هاى انسانى نمونه كرامت و نشانه شرافت بود فرزانگی او در رهبت و رغبتى الهى، علم و معرفتى ربانى ، اخلاق و تربيتى ملكى، زهد و بى رغبتى تام نسبت به دنيا، نرم خوى و ملاطفت جويى و نظائر آن مشهود همگان و در باور تمامى هم كيشان است.
فارغ از جنبه هاى والاى شخصى، ميزان تأثير علمى و فرهنگى وى در صحنه دانش هاى بنيادى علمى و تحقيقى بسيار زياد و خيره كننده بود، اهتمام به إحياء آثار حكمى، عرفانى و تفسيرى حكيمان و عارفان راستين در زمره بهترين تلاشهاى ارزشمند اين انسان نمونه محسوب و ثبت است.
با توجّه به محدوديّت فضاى حكمى و عرفانى سعى بليغ داشت تا اينگونه آثار با بهترين تحقيق و در بهترين شرائط در اختيار شيفتگان قرار گيرد.
از تحصيل فضل و دانش و درس آموزى نزد اساتيد بزرگ لحظه اى درنگ نكرده همواره مشتاقانه در ساده ترين هيبت و خالص ترين هيئت حضور يافته و توشه بر مى گرفت.
مناسبات دوستانه و شفيقانه آقاى بيدارفر با حضرت آية الله جوادى آملى (دام ظله) همواره براى اين بنده گوارا و جالب بود توجّه تام و نگاه خواستنى حضرت استاد به مرحوم آقاى بيدارفر بسيار كمياب و نادر بود.
همين ايام دوست و رفيق هم نوا و هم مرام ايشان جناب آقاى محمد تقى شفيق آملى (رحمة الله عليه) كه به لحاظ سلوك اخلاقى و شيوه مرامى بسيار قريب الافق با ايشان بوده و در پايگاه عشق و شوق يعنى كتابخانه آقاى بيدارفر روزگار گذرانده و نرد عشق علم و ارادت باخته به ديار ابد شتافت.
از درگاه الهى براى جناب آقاى حاج محسن بيدارفر جنان واسعه و رحمت كريمه مسئلت داشته و بازماندگان و بيت معزّز ايشان و بستگان گرامى و مكرّم نيز از مواهب الهى و فيوضات ربانى بهره مندند، ان شاء الله.
#پیام_تسلیت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره110
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#برخی_از_شیوه_های_درمان
🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می فرماید: هرگاه مسلمان ضعیف شد گوشت را به همراه شیر بخورد، چرا كه خدا در آن دو، قوت نهاده است.[1]
به فرموده امام صادق (علیه السلام): حنا بوی بد عرق را برطرف و چهره را شاداب و دهان را خوش بو و فرزند را زیبا كند.[2]
[1] . إِذَا ضَعُفَ الْمُسْلِمُ فَلْیأْكُلِ اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ، فَإِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الْقُوَّةَ فِیهِمَا (تحف العقول، ص107).
[2] . الْحِنَّاءُ یذْهَبُ بِالسَّهَكِ وَ یزِیدُ فِى مَاءِ الْوَجْهِ وَ یطَیبُ النَّكْهَةَ وَ یحَسِّنُ الْوَلَدَ (الفقیه، ج1، ص119).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 118 و 119.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فطانت بتراء
🔹 آن هوشی كه در راه حق نباشد از آن هوش تعبیر می كنند به #فطانت_بتراء، می گویند این فطن هست، زیرك هست اما در راه باطل صرف می كند. از این گونه هوش های كاذب در كتب عقلی به «فطانت بتراء» یاد می شود؛ یعنی #زرنگی_كاذب، هوشی كه در راه باطل صرف می شود. كاری كه به مقصد نرسد ابتر است. هوشی كه در راه حق نباشد، «فطانت بتراء» است. آن انسان فطن هست، زیرك هست اما نمی داند چه كند. هر كاری كه به مقصد نرسد ابتر است و كاری به مقصد می رسد كه از #مبدأ_حق نشأت بگیرد. كاری كه اوّلش حق است، پایانش حق و خیر است. ممكن نیست كاری كه آغازش باطل است، پایانش حق باشد. باطل به باطل ختم می شود. حق به حق ختم می شود.
🔹 اگر خواستیم كاری انجام بدهیم كه به حق ختم شود، چاره ای نیست مگر به حق شروع كنیم. كاری را می توان به حق شروع كرد كه هم #حسن_فعلی داشته باشد؛ یعنی فی نفسه عمل خیر باشد و هم #حسن_فاعلی كه انسان آن كار را به خدای خود نسبت بدهد و به استناد به خدا انجام بدهد. این كار را انسان به خدا نسبت می دهد می گوید به نام خدا آغاز می كنم، به نام خدا شروع می كنم. قهراً در این كار جز خدا هدفی دیگر نخواهد داشت. از انضمام آن حُسن فاعلی كه #طهارت_ضمیر فاعل است و این حُسن فعلی كه #حق_بودن_عمل است، انسان یقین پیدا می كند كه این كار به مقصد می رسد.
#هوش_کاذب
#انضمام_حسن_فاعلی_و_فعلی
#ختم_به_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره فاتحة الکتااب جلسه 1
تاریخ: 1363/08/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره111
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#پرهیز_از_درمان_با_حرام
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از درمان با ناپاك بپرهیزید[1] و نیز می فرماید: خدای متعالی درد و درمان را فرو فرستاد و برای هر دردی درمانی قرار داد، پس خود را درمان كنید؛ ولی با حرام درمان نكنید.[2]
[1] . نَهَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) عَنِ الدَّوَاءِ الْخَبِیثِ أَنْ یتَدَاوَی بِهِ (طب الائمة، ص62).
[2] . انّ الله تَعَالَی أنْزَلَ الدّاءَ وَ الدّواءَ وَجَعَلَ لِكُلِّ دَاء دَوَاء، فَتَدَاوَوْا، وَلا تَدَاوَوْا بِحَرَامٍ (الجامع الصغیر، ج1، ص259).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 119.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مستجاب الدعوه
▪️ وجود مبارک #امام_مجتبی_سلام_الله_علیه فرمود البته از ائمه دیگر هم ممکن است رسیده باشد که فرمودند: «وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَه»[1] فرمود من ضامن هستم، متعهد هستم که اگر کسی به #مقام_رضا رسیده است، به #قضای_الهی راضی باشد، او #مستجاب_الدعوه باشد، در قلب او جز رضا به قضای الهی چیزی خطور نکند، او «مستجاب الدعوه» است؛ یعنی دعای او به اجابت می رسد.
[1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج2، ص62; «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلَام قَالَ: لَقِيَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلَام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَه».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1381/10/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آه مظلوم
▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛ وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می کردند، از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک #امام_مجتبی هم بچه بود... .
👇👇👇👇👇
💠 آه مظلوم
▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛[1] وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می کردند. از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک #امام_مجتبی هم بچه بود، نشسته بود. به حضرت عرض کردند: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛ بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ این یک سؤالی بود که کسی دسترسی ندارد، مگر اینکه آدم از راه #علم_غیب بگوید، اینها هم علم غیب باورشان نمی شود. سائل سؤال کرد: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ حضرت اشاره کرد به #امام_حسن که پسر تو جواب بده! وجود مبارک #امام_مجتبی فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ»؛[2] یعنی اگر آسمان ظاهر را می گویی، ما که متر نداریم، تا چشم می بیند آسمان است. اگر آسمان باطن و ملکوت را می گویی، #آه_مظلوم است. آه مظلوم مستقیماً به آسمان می رسد، آنجا که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾،[3] آنجا که ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾.[4]
▪️ در قرآن فرمود که درهای آسمان به روی کافر باز نمی شود، این کدام آسمان است؟ این آسمان ظاهری که الآن اینها ترمینال دارند! این کدام آسمان است؟ فرمود: ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾،[5] درهای آسمان به روی کفار باز نمی شود؛ این همان آسمانی است که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، این آسمان را #امام_حسن می فهمد با اینکه بچه است! فرمود: اگر آسمان ظاهر را بگویید، «مَدُّ الْبَصَرِ»؛ تا چشم می بیند. آسمان باطنی که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، آسمان باطنی که ﴿وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكَانَتْ أَبْوَاباً﴾،[6] آسمان باطنی که ﴿لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾، آن را می گویی، #آه_مظلوم؛ «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم».
▪️ چرا #دعای_مظلوم مستجاب می رسد، به کجا می رسد؟ این مثل دود نیست که بالا برود. این مظلوم وقتی آه می کشد، چه کسی باید جواب بگوید؟ باید فرشته های آسمانی که به اذن خدا مدبّرات امر هستند، باید این کار را انجام بدهند. آنها که اینجاها نیستند. بُعد مکانت است نه بُعد مکانی! این #امام_حسن! فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ».
[1]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج8، ص169.
[2]. تحف العقول، ص229.
[3]. سوره ذاریات، آیه22.
[4]. سوره اعراف، آیه40.
[5]. سوره اعراف، آیه40.
[6]. سوره نبأ، آیه19.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#لینک_آپارات:
https://aparat.com/v/wPrac
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیاست چیست؟
▪️ از وجود مبارك #امام_مجتبی_سلام_الله_علیه سؤال كردند سیاست چیست؟ در مورد #سیاسی_واقعی مستحضرید که در زیارت جامعه امام هادی (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض می كنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛[1] ای #سیاستمداران بندگان الهی! از امام مجتبی سؤال كردند سیاست چیست؟ فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»[2]، می بینید سیاست را #امام_مجتبی در اضلاع سهگانه این مثلث بابركت معنا كرد.
▫️ فرمود: رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا, اسما و اوصاف خدا, افعال و اقوال و آثار خدا, رهنمودهای خدا, عمل به دستورهای خدا مستحكم كنید یك.
▫️ رابطه تان را با زنده ها، آنكه انسان است، رابطه انسانی تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخی ها مسلمان اند، برخی ها اهل كتاب اند، برخی ها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمان ها را آزار برساند.
▫️ بخش سوم و ضلع سوم، اموات اند، حقوق اموات را رعایت كنید. آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسه ای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید.
▪️ سیاست آن است كه این انسان با خدایش #رابطه_ناگسستنی داشته باشد اولاً, با جوامع بشری در سه بخش ـ هم بخش ملّی و محلّی, هم بخش منطقه ای, هم بخش بین المللی ـ حفظ كند. در بخش مسلمان ها که بخش ملّی و محلّی ماست، در بخش با اهل كتاب كه خدا را قبول دارند و وحی و نبوّت را قبول دارند بخش منطقه ای ماست، بخش سوم بخش بین المللی ماست، زیرا ذات اقدس الهی پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] فرستاد, كتاب او را ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾[4] فرستاد, ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[5] فرستاد, ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[6] فرستاد, ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[7] فرستاد، ما باید پیغمبری فكر كنیم؛ یعنی با جهان, #رابطه_حسنه داشته باشیم، مگر آنها قطع [جنگ] كنند كه ما ناچاریم قیام كنیم، وگرنه اساس بر این است كه ما نسبت به تمام مردم روی زمین #عادل_و_عاقل باشیم.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج2، ص610.
[2] . الحیاة، ترجمه احمد آرام، ج6، ص620.
[3] . سوره انبیاء، آیه107.
[4] . سوره مدثر، آیه31.
[5] . سوره مدثر، آیه36.
[6] . سوره فرقان، آیه1.
[7] . سوره سبإ، آیه28.
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_به_روایتی
#رابطه_ناگسستنی_با_خدا
#اندیشه_پیغمبری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش سبط اكبر (امام حسن مجتبی(علیهالسلام))
تاریخ: 1393/03/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره112
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#پرهیز_از_درمان_با_حرام
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: در هیچ حرامی شفا نیست[1] و نیز در پاسخ كسی كه پرسید: آیا می توان از شراب کشمش در دارو بهره برد؟ فرمود: برای كسی سزاوار (جایز) نیست كه از حرام شفا طلبد.[2]
[1] . لَیسَ فِى حَرَامٍ شِفَاءٌ (الكافى، ج8، ص193).
[2] . عَنْ قَائِدِ بْنِ طَلْحَةَ، أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنِ النَّبِیذِ یجْعَلُ فِى الدَّوَاءِ، فَقَالَ: لا، لَیسَ ینْبَغِى لأَحَدٍ أَنْ یسْتَشْفِىَ بِالْحَرَامِ (الكافى، ج6، ص414).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 119.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آبروی مؤمن
🔹 شما سوره مبارکه «علق» را ملاحظه بفرمایید ـ که جزء عتائق سور است. این «إقرأ» اول نازل شده، قبل از آن که ما آیه ای نداشتیم ـ در بخش پایانی سوره «علق» اصلاً آن قسمت ها سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از جهنم نیست، سخن از حیاست: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی﴾؛[1] انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟! بعدها سخن از جهنم آمد وقتی بی حیایی بشر پیش آمد؛ وگرنه اول که خدا نگفت می سوزانم، اول گفت می بینم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ﴾، اول #حیا و آخرش هم در مناجات شعبانیه #وفا. این وسطها ما مشکل داریم. او با ما از #راه_حیا وارد شد، او با ما از راه حیا و محبت و دوستی دارد سخن می گوید.
🔹 این روایت را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) در جلد هفده همین کتاب شریف وسائل باب تجارت و احکام تجارت که آن شخص آمد خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض کرد که به من مأموریت دادند که بروم اهواز و آمدم حضور شما که به هر حال #بخش_نامه_حقیقی را شما بدهید، اینها یک دستوری دادند که من اهواز بروم. حضرت فرمود به مردم آن جا #خدمت کن، درباره دین این طور باش، #آبروی_افراد را حفظ بکن، مؤمنین را حفظ بکن، تا به این جمله می رسد که فرمود #آبروی_مؤمنین را حفظ بکن، برای اینکه ذات أقدس الهی می فرماید ـ اینها حدیث قدسی است که اینها دارند می گویند ـ. فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[2] این خیلی بالاتر از «سَلْمَانُ مِنَّا»[3] است! اگر معصوم نگفته بود، مگر کسی جرأت می کرد چنین حرفی بزند؟! این #محب_و_محبوب همین طور حرف می زنند. اینکه فرمود: ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾، در محب و محبوب جا برای گله که نیست. اگر کسی #محبوب_خدا شد به او اجازه می دهد که اینطور با او ناز بکند.
🔹قبلاً این کلمه «ناز» به عرضتان رسید این «دعای افتتاح» که از وجود مبارک حضرت است در همین صفحه اول بعد از چند سطر حضرت فرمود به خدا بگویید: «مُدِلًّا عَلَیك»؛[4] ـ این مُدل از «إدلال» است، «إدلال، دَلال»؛ یعنی غنج و ناز ـ خدایا من می خواهم با تو ناز کنم ـ دَلال یعنی ناز ـ آن «أفتقر، أفتقر، أفتقر» که سرجایش محفوظ است.
🔹 این دین است! این بگیر و ببندش خیلی کم است، برای یک گروه دیگر است. همه درها را باز گذاشتند و از هر دری بخواهیم برویم راه باز است.
[1]. سوره علق, آیه14.
[2]. وسائل الشیعة، ج17، ص211.
[3]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص64.
[4]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج1، ص58.
#وفات_جناب_سلمان_فارسى
#محب_و_محبوب
#حیا__و_وفا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 352
تاریخ: 1397/12/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره113
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#پرهیز_از_درمان_با_حرام
🔸 از حضرت صادق (علیه السلام) درباره دارویی که با شراب آغشته است پرسیده شد، آن حضرت فرمود: به خدا سوگند! دوست ندارم به آن نگاه كنم تا چه رسد به اینكه با آن مداوا كنم، چرا كه آن همانند پیه و گوشت خوك است؛ ولی [متأسفانه] برخی از مردم خود را با آن مداوا می كنند.[1]
[1] . عَنِ الْحَلَبِىِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ دَوَاءٍ عُجِنَ بِالْخَمْرِ، فَقَالَ: لا وَ اللَّهِ، مَا أُحِبُّ أَنْ أَنْظُرَ إِلَیهِ، فَكَیفَ أَتَدَاوَی بِهِ، إِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ شَحْمِ الْخِنْزِیرِ أَوْ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ وَ إِنَّ أُنَاساً لَیتَدَاوَوْنَ بِهِ (الكافى، ج6، ص414).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 119 و 120.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهم ترین معجزه
▪️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ها داشتند، اینها را وجود مبارك پیغمبر آدم كرد #معجزه_حضرت بود كه چگونه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد و اویس قَرن تربیت كرد؛ این #مهم_ترین_معجزه وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ ایشان #توحید_محض را به اباذر آموخت. مرحوم كلینی در جلد هشت كافی دارد در هنگام تبعید #اباذر (رضوان الله علیه) به ربذه خلیفه وقت دستور داد كسی او را بدرقه نكند؛ ولی حضرت امیر و فرزندانشان اعتنا نكردند و تا مرز وداع، اباذر را بدرقه كردند. هركدام از این بزرگواران ـ وجود مبارك حضرت امیر, امام حسن, امام حسین (علیهم السلام و علیهم الصلاة) ـ فرمایشاتی فرمودند، چند نفری هم كه خدمتشان بودند هم حرف زدند و او را تسلیت و دلداری می دادند كه خدا هست و #صابر_باش. این در پاسخ به وجود مبارك حضرت امیر عرض كرد كه من معتقدم و باورم این است كه اگر تمام روی زمین مثل مِس شود كه علفی سبز نشود و هیچ قطره بارانی از آسمان نبارد من معتقدم که خدا می تواند بنده خود را روزی بدهد،[1] این #توحید_محض است. اباذر معصوم نیست, حرفش حجّت نیست؛ ولی این حرف را در پیشگاه سه معصوم گفت که می شود حجّت. مرحوم كلینی كه این را در جلد هشت كافی نقل كرد، نه برای اینكه حرف اباذر است، برای اینكه در پیشگاه سه معصوم است و تقریر شده است، حضرت امیر دیگر نفرمود این اغراق است.
▪️ اگر ملت ما اینطور اباذری فكر كند، تحریم هیچ اثری ندارد! بالأخره ما در پناه #قرآن_و_عترت هستیم، این حرف ها را باور كردیم، لکن به این شرط كه #اختلاس در ما نباشد, كذب نباشد, #دروغ نباشد, #بازی نباشد. حرفی است كه سه معصوم آن را امضا كردند؛ این می شود اباذر, همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را #عمار_یاسر ساخت كه فرمود: عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ»[2] ایمان است این پیغمبر بود حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم لااقل كتاب و عترتش را كه درك می كنیم.
[1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج8، ص208.
[2]. بحارالانوار، ج29, ص405.
#شهادت_عمار_یاسر_در_جنگ_صفین
#توحید_محض
#قرآن_و_عترت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30
تاریخ: 1393/02/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره114
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_شادابی_و_شكوفایی
🔸 به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): استعمال بوی خوش دل را قوت می بخشد.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) میفرماید: استعمال بوی خوش، شست و شو كردن، نگاه به سبزه و سواركاری مایه شادابی و شكوفایی اند.[2]
[1] . [الرَّیحَ] الرَّائِحَةُ الطَّیبَةُ تَشُدُّ الْقَلْبَ (الكافى، ج6، ص510).
[2] . التَّطَیبُ نُشْرَةٌ وَ الْغُسْلُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ (مكارم الاخلاق، ص42).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 120.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم_و_صفر
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 14
#فتوای_دل
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 فتوای دل
▪️ علی ابن ابیطالب (سلام الله علیه) فرمود شما نه از #سرمایه_های_درونی خود مدد گرفتید و نه از ره آورد انبیای بیرونی استمداد كردید، دست شما پیش دیگران دراز است. همین بیان نورانی را #حسین_بن_علی در قتلگاه گفته؛ فرمود: «وَیحَكُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دینٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا أَحْراراً فی دُنْیاكُمْ»؛[1] فرمود ای پیروان ابوسفیان! ای امویان! شما حرف انبیا را گوش ندادید لااقل #فتوای_دل را گوش بدهید، #حرف_عقل را گوش بدهید، از درون شما فریاد می زند كه زن و بچه بیگناه هستند! اینها نه صبغه الهی داشتند نه صبغه انسانی، این كار جاهلیت بود.
[1] . اللهوف، ص 120.
#شکوه_آزادگی14
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
https://aparat.com/v/JEX3k
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1385/11/06
🆔 @a_javadiamoli_esra