فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای اربعینی
▪️ امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که #پیاده_روی_اربعین را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد واکس زنان، به فرد به فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند!
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 این مدرسه ادامه دارد...
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی با عنوان «این مدرسه ادامه دارد...» در صفحه ویژه روزنامه فرهیختگان که درخصوص مرحوم #آیت_الله_حسن_حسن_زاده_آملی به چاپ رسیده است، به زوایایی از زندگی آیت الله حسن زاه آملی پرداخته است.
▫️ ایشان در بخشی از این یادداشت آورده است :#علامه_حسن_زاده در عین حال که در بستره و گسترده متون و منابع ما حرکت می کردند، اما ذوقیاتی در کار خود داشتند که ایشان را متمایز و ممتاز می کرد. ارتباطی که ایشان بین نوع معارف می دید و اکتشافات و استخراجاتی که در کنار کار خود داشت، بیشتر با معارف ذوقی ایشان، کار را متفاوت می کرد.
منبع: روزنامه فرهیختگان، شماره ۳۴۲۲ سه شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰
متن کامل یادداشت:
https://b2n.ir/w51388
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
▪️ مراسم ترحیم حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی
تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: حسینیه هدایت (تکیه آملی) ـ شهرستان آمل
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
اختیار در مقدّرات.mp3
2.82M
💠 روز بیست و دوم ماه #صفر 1443
🔹 اختیار در مقدّرات
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اختیار در مقدّرات
🔹 در مسئله «أجل» که در اول سوره مبارکه «انعام» بود، گذشت که دو تا اجل هست: یک اجل مقضی است و یک اجل «مسمّیٰ»؛ تمام کارها برابر اجل «مسمّی» است که در لوح محفوظ تثبیت شده است؛ ولی مقدّرات در #اختیار خود آدم است. ذات اقدس الهی فرمود: اگر این شخص، #بهداشت را رعایت کند، #صله_رحم را رعایت کند، غذایش را مواظب باشد، #صدقه بدهد و #دعا را فراموش نکند، عمری طولانی و پربرکت دارد؛ اگر صله رحم نکند و دعاها و عبادت ها و نیایش ها را فراموش کند، عمر کمتری دارد که این تقدیر است و تغییرپذیر می باشد؛ اما کدام راه را انتخاب می کند و با اختیار خودش کدام راه را می پذیرد یا نمی پذیرد، این «لدی الله» معلوم است و چون «لدی الله» معلوم است، در لوح محفوظ اجل مُسمای او نوشته شده است که این شخص شصت سال عمر می کند.
🔹 نتیجه این که هم انسان #مختار است و هم خدا عالِم است، برای انسان دو تا راه مشخص کرده است؛ اگر راه بهداشت ظاهری و طبابت باطنی را طی کند، عمری طولانی دارد و اگر رعایت نکند، عمر کوتاهی دارد، این می شود قضا: ﴿ قَضی أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾[1] که برابر با آیه سوره «نحل»، این ﴿عِنْدَه﴾ در اول سوره مبارکه «انعام» معنا می شود که ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾.[2] پس ﴿قَضی أَجَلاً﴾ که آغاز سوره مبارکه «انعام» است؛ ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ که برابرِ ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾ می باشد؛ پس اجلِ مسمّا باقی است. برای هر کسی دو راه است؛ اما این شخص کدام راه را انتخاب میکند و پایانش چیست؟ الله می داند. این شخص با اختیار خود راه خوب را انتخاب کرد و عمری طولانی یافت، با اختیار خود راه بد را طی کرد و عمری کم یافت، چون ذات اقدس الهی پایان راه و اختیار این شخص را می داند و در لوح محفوظ تثبیت کرده است که این شخص بیش از هفتاد یا هشتاد سال یا کمتر و بیشتر عمر ندارد، این می شود ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ و این اجل مقضی جمع بندی شده آن به صورت اجل «مسمّی» است. غرض این است که دو تعبیر در قرآن کریم است که با تعبیراتی که فلان شخص اگر ملاقات کرد، نه زودتر می آید و نه دیرتر و هیچ کدام محال نیست، با آن خیلی فرق دارد.
[1] . سوره انعام، آیه2.
[2] . سوره نحل، آیه96.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه غافر جلسه 34
تاریخ: 1393/12/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره126
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#توصیه_به_مسواك
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: مسواك بزنید و پاكیزه باشید[1]؛ مسواك كردن بخشی از وضوست[2]؛ اگر بر امتم سخت نبود امر می كردم كه برای هر نمازی مسواك بزنند[3]؛ آن قدر جبرئیل مسواك زدن را سفارش كرد كه ترسیدم دندانم ساییده شود یا بریزد[4].
[1] . اسْتَاكُوا وَتَنَظَّفُوا... (الجامع الصغیر، ج1، ص148).
[2] . السِّوَاكُ شَطْرُ الْوُضُوءِ (الفقیه، ج1، ص53).
[3] . لَوْ لا أَنْ أَشُقَّ عَلَی أُمَّتِى لأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاةٍ (الكافى، ج3، ص22)؛ ... بِالسِّوَاكِ عِنْدَ وُضُوءِ كُلِّ صَلاةٍ (الفقیه، ج1، ص55).
[4] . مَا زَالَ جَبْرَئِیلُ یوصِینِى بِالسِّوَاكِ حَتَّی خِفْتُ أَنْ أُحْفِىَ أَوْ أَدْرَدَ (الكافى، ج3، ص23).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 125.
🆔 @a_javadiamoli_esra
▪️ سراج منیر
خدای سبحان كتاب تدوینی خود را در #كتاب_های_تكوینی یعنی عالمان ربّانی ممثّل می فرماید تا سیره و سنّتِ آنان از سریره حَسَن آنها حكایت كند و اصحابِ درایت با آن #سراج_های_منیر صراط مستقیم را طی نمایند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 فرازی از پیام حضرت استاد به مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: اردیبهشت 1390
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
▪️ مراسم ترحیم حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰ مکان: حسینیه هدایت (
لینک سامانه مجازی مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت الله حسن زاده آملی(ره)
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
▪️ رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا: حضرت آیت الله حسن زاده آملی مکتب و سبک زندگی بود.
▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم ترحیم #حضرت_آیت_الله_حسن_حسن_زاده_آملی که از سوی آیت الله جوادی آملی برپا شد بیان داشتند: حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی انصافاً به مولایش اقتدا کرد و همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در باب شخصیت خود فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَایرْقَى إِلَی الطَّیرُ»، کوه بلندی بود که از آن سیل جاری می شد؛ اندیشه های او، افکار او، آراء و نظرات او، دستاوردهای #سفرهای_الهی او که گاهی به قلم و گاهی به بیان می نشست، نشان از جاری شدن سیل از این کوه بلند است.
👇👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
▪️ رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا: حضرت آیت الله حسن زاده آملی مکتب و سبک زندگی بود.
▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم ترحیم #حضرت_آیت_الله_حسن_حسن_زاده_آملی که از سوی آیت الله جوادی آملی برپا شد بیان داشتند: حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی انصافاً به مولایش اقتدا کرد و همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در باب شخصیت خود فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَایرْقَى إِلَی الطَّیرُ»، کوه بلندی بود که از آن سیل جاری می شد؛ اندیشه های او، افکار او، آراء و نظرات او، دستاوردهای #سفرهای_الهی او که گاهی به قلم و گاهی به بیان می نشست، نشان از جاری شدن سیل از این کوه بلند است.
▫️ دارای جایگاه علمی و نظری و اندیشه های بلندی بود که فقط جمع خاصی می توانند این بُعد از شخصیت را معرفی کنند و راهش را و سلوکش را و اندیشه ها و #انگیزه_های_آسمانی او را تشریح کنند.
▫️ بر همه پیروان، خصوصاً شاگردان خاص لازم است که این اندیشه بلند با تحلیل و بررسی ارائه شود. ایشان #مکتب بود! #سبک_زندگی بود! همه او را می دیدند، اما در عرش و آسمان ها راهپیمایی می کرد.
▫️ برای نسل های آینده این شخصیت را بایست حفظ و ارائه کرد و برای جامعه این #الگوی_الهی_و_آسمانی را باید ماندگار داشت.
▫️ اولین و روشن ترین ویژگی عالمان دینی _شفافیت است، #علم_واضح است، _معرفت_روشن و صریح است. آن عالم و فرزانه ای که در زندگی خودش، در حیات علمی خودش، در بودن بین مردم تمام جهات وجودی او روشن، شفاف و به تعبیر قرآن ﴿بارَکْنا فیها قُری ظاهِرَةً﴾ بود، از جمله آنها #آیت_الله_علامه_حسن_زاده_آملی است. این شخصیت زنده و روشن بود، هیچ ابهامی در هیچ یک از عوالم وجودی او نبود. وقتی سخن می گفت، با #تمام_وجود خود می گفت.
▫️ ما در الفاظ و مفاهیم هستیم؛ ولی ایشان در #وادی_حقیقت بود. ما اگر بخواهیم از بارزترین ویژگی این بزرگمرد بگویم، این است که با حقیقت زندگی می کرد؛ سبک زندگی او، سبک #زندگی_حقیقی بود.
▫️ خدای عالم می فرماید این ﴿قُری ظاهِرَة﴾، این عالمان، این فرزانگان که چنین زندگی و زیست روشن و شفافی دارند، ما در وجود اینها #امنیت قرار دادیم ﴿وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ﴾. از مهم ترین مسائلی که ما باید راجع به آن با حساسیت تمام بنگریم امنیت نورانی، امنیت فکری، امنیت اندیشه و انگیزه است که لحظه به لحظه در ربایش است. هیچ چیزی بالاتر از #امنیت_ایمانی_و_فکری جامعه نیست!
▫️ شب و روز و هر لحظه باید در شخصیت این بزرگمرد، #آثار ایشان، #افکار ایشان، #سلوک ایشان، گفته های ایشان و بیانات ایشان سیر کنید، مطالعه کنید و بیندیشید، اینها به شما #امنیت می دهند!
▫️ همه مردم مخصوصاً شاگردان اصیل و راستین، آنهایی که مکتب شناس هستند، حق شناس هستند و این ﴿قُری ظاهِرَة﴾ و شفاف را در پرده های از ابهام و تمرینات ذهنی و فکری تیره نمی کنند، به گونهای دیگری به مردم تحویل نمیدهند و شخصیت سازی نمی کنند، باید #شخصیت_اصیل قرآنی و عترتی را به جامعه معرفی کنند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ مراسم ترحیم حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/07/07
🆔 @m_vaezjavadi
💠 قابلیت
🔹 آدم دلسوخته یك مخاطب دلسوخته می خواهد. نه هر كسی دلسوخته است و نه هر مخاطبی حرف ها را به عنوان دلپذیر می پذیرد؛ دوتا عنصر لازم است: یكی اینكه آن گوینده و متكلّم دارای دلسوختگی باشد، دیگر اینكه آن مخاطب دلپذیر باشد. در همین زمینه كتابی است به نام العقد الفرید برای ابناثیر، میگوید پسری از پدری سوال كرد كه چرا ما و دیگران پای سخنان فلان شخص در شهر می رویم سخنرانی آنها عادی است، امّا پای سخنرانی فلان شخص كه می رویم ما را متحوّل می كند؟ این چه چیزی است؟ گفت پسرم جریان هایی كه در جامعه اتفاق می افتد مثلاً خدایی ناكرده یك جوانی از یك خانواده می میرد دیدی؟ گفت بله. گفت اینها یك مجلس مردانه دارند یك مجلس زنانه، در مجلس مردانه مویه و اشك كم است؛ امّا در مجلس زنانه عاطفه زیاد است، اشك زیاد است، هم در مجلس مردانه مدّاح می آورند هم در مجلس زنانه نائحه ای می آورند كه نوحه سرایی كند. در مجلس زنانه با اینكه آنها آماده برای گریه اند آن نوحهگر آن نائحه آن مدّاحه آن كه می آوردند او هر چه بخواند مستمعین مختصری ممكن است چشمشان تر بشود، امّا این مادر داغ دیده این همین كه دهان باز كرد سیل اشك جاری می شود، سرّش این است كه این #داغ_دیده هست و حرف داغ دیده اثر دارد! گفت اگر می بینی در #وعاظ_شهر حرف آن آقا اثر دارد، برای اینكه او داغ دیده است، او حرف را از تمام گوهر ذاتش میگوید. فرمود «یا بُنی لیست النّائحة الثّكلى مثلَ النّائحة المستأجرة»،[1] «ثكلی» یعنی مادر بچه مرده، «النّائحة المستأجرة» یعنی همین كسی كه اجیر می كنند بیاید مدّاحی بكند، خب آن اجیر برای پول نوحه سرایی میكند این داغ دیده است.
🔹 #شمس داغ دیده بود! این برای متكلّم. مخاطب ها خب شما بالأخره جمال یوسفی را شما بیاورید در برابر در و دیوار هیچ كدامش نمی تواند [آن را نشان بدهد] یك آینه بیاورید آینه یوسف را نشان بدهد، برای اینكه این لیاقت دارد. ممكن است بعضی از میزهای مقداری ظرافت داشته باشند و مختصری عكس یوسف را نشان بدهند؛ امّا تا آینه شفاف نباشد یوسف را نشان نمی دهد! قلب #مولوی همچنین آینه ای بود. آن هم مثل «ثكلی» بود آن #داغ_دیده بود او هر چه گفت این گرفت؛ لذا تحوّل پیدا شد. در سوره مبارکه «ن» دارد كه برخی ها ﴿یكَادُ زَیتُهَا یضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ﴾،[2] آیا در این پمپ بنزین ها نمی گویند نمی گویند استعامل دخانیات ممنوع است؟ یعنی همینكه شما اینجا كبریت بزنی آن [آتش] می گیرد، بعضی ها همین كه مختصری اشاره كردند كاملاً می گیرد، چه رسد به اینكه شما بخواهید در پمپ بنزین شعله ای را مشتعل كنی! این رابطه #شمس_و_مولوی كه هم او گوینده قوی بود، هم این گیرنده قوی بود؛ هم او چیز خوب گفت، هم این چیز خوب شنید!
[1]. عقد الفرید، ج1، ص326.
[2]. سوره مبارکه نور، آیه35.
#روز_بزرگداشت_جناب_مولوی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از هنرمندان با حضرت استاد
تاریخ: 1390/12/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 با حضور مجازی و حضوری بزرگانی از ایران و چند کشور جهان، اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی «اربعین حسینی تجلیگاه ارزشهای آسمانی و بشری» در تاریخ چهارم مهر ماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
#حضرت_آیتالله_جوادی_آملی در پیام به این همایش فرمود: روزی آسمان و زمین فرو می ریزد اما نام و یاد سید الشهدا نمی ریزد؛ زیرا امام حسین (علیه السلام) سلطنت را از بین برد و دین، توحید و معاد را زنده کرد.
▫️ امام حسین (علیه السلام) #اصل_مکتب را زنده کرد و به یاد مردم آورد. امام حسین (علیه السلام) جامه و لباس فاخری بر پیکر مردم دوخت.
▫️ خدادوستی و توحید محوری اصل است. امام حسین (علیه السلام) خون خود را برای #جهل_زدایی و جهالت زدایی داد و دانشگاه باید جهلزدایی کند.
▫️ #نصیحت موعظه و سفارش نیست بلکه ناصح کسی است که لباس پاک بر تن کند، مردم را برهنه نکند، #آبروی_جامعه را با اقتصاد سالم حفظ کند و نصیحت باید مدبریت عالمانه و حکیمانه باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
◀️ همایش بینالمللی اربعین
تاریخ پخش: 1400/07/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
45.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
#مجازی
موضوع: اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی «#اربعین_حسینی تجلی گاه ارزش های آسمانی و بشری»
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/07/04
لینک آپارات:
https://aparat.com/v/mz2wG
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
arbaiin.mp3
7.18M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
#مجازی
موضوع: اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی «#اربعین_حسینی تجلی گاه ارزش های آسمانی و بشری»
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/07/04
لینک آپارات:
https://aparat.com/v/mz2wG
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره127
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#توصیه_به_مسواك
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: ... هرگاه مسواک در دسترس نباشد انگشتان دست جایگزین آن اند[1]؛ راه قرآن را پاكیزه كنید. پرسیدند: ای رسول خدا! راه قرآن چیست؟ فرمود: دهان هایتان. پرسیدند: با چه چیز؟ فرمود: با مسواك[2]؛ چرا با دندان های زرد و دهان بدبو بر من وارد می شوید؟ چرا مسواك نمی زنید؟[3]
[1] . الأصابِعُ تَجْرِى مَجْرَی السِّواكِ، إذا لم یكنْ سِواكٌ (الجامع الصغیر، ج1، ص475).
[2] . نَظِّفُوا طَرِیقَ الْقُرْآنِ. قَالُوا: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا طَرِیقُ الْقُرْآنِ؟ قَالَ: أَفْوَاهُكُمْ. قَالُوا: بِمَاذَا؟ قَالَ: بِالسِّوَاكِ (مكارم الاخلاق، ص51).
[3] . مَا لِى أَرَاكُمْ تَدْخُلُونَ عَلَىَّ قُلْحاً مُرْغاً؟ مَا لَكُمْ لا تَسْتَاكُونَ (المحاسن، ج2، ص561).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 125 و 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
▪️ معرفت
▫️ #معرفتِ حق، هجرت، سرعت، سبقت و سرانجام #امامت_متقیان[1] بهره ویژه رجالی است كه به احیای عقل و اماته نفس[2] پرداختند تا جامع معقول و منقول و مشهود شدند.
▫️ ندای خدای سبحان زمینه #توفیق_نجوای با او را فراهم می كند تا شایستگی مناجات خدا با چنین بنده صالحی حاصل گردد... عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ.[3]
[1] . سوره فرقان، آیه 74.
[2] . نهجالبلاغه، خطبه 220.
[3] . نهجالبلاغه، خطبه 222.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 فرازی از پیام حضرت استاد به مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: اردیبهشت 1390
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عزیز بی جهت
🔹 اصرار قرآن كریم این است كه خدا نام دارد, ذكر دارد و این كتاب ﴿ذِی الذِّكْرِ﴾ است، شما را می خواهد #نامدار كند ﴿إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ﴾؛ در قبال این افكار نورانی, كسانی هستند كه دو مشكل جدّی دارند: یكی اینكه عزّت و اعتلا و استكبار و مقام خواهی دارند و دیگر اینكه... .
👇👇👇👇👇
💠 عزیز بی جهت
🔹 اصرار قرآن كریم این است كه خدا نام دارد, ذكر دارد و این كتاب ﴿ذِی الذِّكْرِ﴾[1] است، شما را می خواهد #نامدار كند ﴿إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ﴾؛[2] در قبال این افكار نورانی, كسانی هستند كه دو مشكل جدّی دارند: یكی اینكه عزّت و اعتلا و استكبار و مقام خواهی دارند و دیگر اینكه سعی می كنند خود را از دیگران جدا كنند؛ این #خود_برتر_بینی، این غرور و این #كبریا_طلبی باعث می شود كه وحدت اسلامی را «شَق» كند و داعیه ای داشته باشد؛ این دو چیز كه یكی محصول دیگری است، درد خانمان برانداز این #مستكبران است. عزّت اینها #عزت_ دروغین است.
🔹 در سوره مباركه «بقره» بحث آن گذشت كه فرمود: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾؛[3] وقتی یك آمر به معروف و یك ناهی از منكر به اینها می گویند از خدا بپرهیزید، اینها #عزیز_بی_جهت هستند ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾ در اثر «اثم» و گناه و معصیت خود را عزیز و نفوذناپذیر كردند؛ این گروه كه عزیز بی جهت هستند #ذلیل_با_جهت می باشند.
اگر یك فرد یا ملتی عزّتش دروغین و بی جهت بود، ذلّتش راستین است و با جهت، چون دیگر معنا ندارد كه هم این دروغ باشد و هم آن دروغ, این یك اصل و اصل دوم اینکه قیامت هم #ظرف_ظهور_حق است، هر چه حق است در ﴿ذلِكَ الْیوْمُ الْحَقُّ﴾[4] ظاهر می شود, چون عزّت اینها دروغ بود و ذلّت اینها راست بود در قیامت ذلّت و «هوان» و «هون» و خواری و رسوایی اینها روشن می شود این هم اصل سوم.
🔹 این رسوایی كه ذلّت است، #ذلت_صادق است و آن عزّتی كه در دنیا داشتند، #عزت_كاذب بود كه ﴿إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾ و اینها چون در عزّت كاذب هستند سعی می كنند كه صف خودشان را از جامعه جدا كنند؛ جامعه را اولاً «مُنشق» می كنند به دو شِق مثل درّه، سیل كه می آید این بستر یكسان كوه را به دو قسمت تقسیم می كند و درّه درست می كند؛ در یك جهت خودشان و مستكبران دیگر قرار دارند و در جهتی توده مردم قرار دارند. فرمود: ﴿ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّكْرِ ٭ بَلِ الَّذینَ كَفَرُوا﴾ اینها ﴿فی عِزَّةٍ﴾ هستند یك, آن عزّت بیجهت باعث شقاق اینهاست دو؛ به اینها اعلام كن که بسیاری از افراد به همین عزّت دروغین و «شِقاق» مبتلا بودند و ما آنها را به دست عذاب سپردیم.[5]
[1]. سوره ص, آیه1.
[2]. سوره زخرف, آیه44.
[3]. سوره بقره, آیه206.
[4]. سوره نبأ, آیه39.
[5]. سوره ص, آیه3.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه یک
تاریخ: 1393/02/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زهد و نصیحت
🔹این دعاها واقعاً نورانی است، یك وقت انسان #دعا را می خواند برای ثواب، البته همه ما این كار را می كنیم، اما #اساس_دعا فهم است؛ از یك خارج و فقه و اصول خیلی سنگین تر است! اصرار این دعاها این است كه آدم را #آبرومند كند؛ یعنی طوری انسان را می پروراند كه در صحنه نبرد مبارزه با ابلیس پیروز در بیاید. یك بیان نورانی از امام عسکری (سلام الله علیه) است که فرمود هر كاری كه بالأخره پایانش بی آبرویی است نكن! «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»[1] یك چیزی كه پایانش بی آبرویی است هوس آن كار را نداشته باشید، سخن از جهنم و اینها بعد است «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ» یك وقت است انسان هوس یك كاری را دارد كه پایانش بی آبرویی است؛ یعنی در آن كار باید با آن رقیب درگیر شود موفق نمی شود بی آبرو می شود. این #دعای_ندبه این همه سفارش تنها برای ثواب است یا اینها واقعاً علم است؟ می بینید ما به ائمه(علیهم السلام) #اقتدا می كنیم، در چه اقتدا می كنیم؟ در آغاز همین دعایی است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا»[2] ما به كسی سر سپرده ایم كه خدای سبحان اگر خواست به آنها مقام دهد چه اینكه داد اولین شرط آن #زهد است «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا».
🔹 این دعای نورانی امام زمان (سلام الله علیه) را كه غالب روزها می خوانیم «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» دارد «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».[3] زاهد یعنی بی رغبت، آدم وقتی رغبت نداشت اگر چیزی نبود، نبود و دیگر دنبال آن نمی رود تا شود «مسلوب الحیثیة». اینها فهمیدند كه میدان جنگ كجاست و اصرار اینها هم این است كه یك چیزی كه آبروریزی به دنبال دارد نرو، زیرا آنجا پیروزی شیطان را به همراه دارد، این را می گویند علم؛ یعنی یك چیزی كه انسان با تجربه و بحث های فلسفی و كلام و اینها به دست آدم نمی آید، با آبروی آدم به دست می آید که محل ابتلای خود ما هم هست؛ این را به صورت دعا بیان كردند، به صورت حدیث بیان كردند که می گویند شما هر كاری كه می خواهید انجام دهید بالأخره ببینید كه می توانید یا نمی توانید یا یك هوس بی جاست؟ اگر هوس بی جاست «مسلوب الحیثیة» بودن به جا را به همراه دارد، كسی كه بی جا كار می كند آبروریزی بهجا به دنبال او هست «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ». شما به اینها مقام خواستید بدهید؟ بله، دیگر شرط كه نكردید. فرمود مسئله #جهاد و #دفاع و رعایت #حقوق_محرومان و اینها سر جایش محفوظ است، مگر امام مسئولیت او همین زاهد بودن است؟ این همه وظایف او را در كتابهای كلامی می گوید برای امام هست که همه آنها دارا هستند، اما آن وظیفه محوری كه در #دعای_ندبه و امثال ندبه آمده این است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیةِ» نفرمود «بعد ان شرطت علیهم الجاه، بعد ان شرطت علیهم الاقتصاد» اینها مسائل عادی است كه خود بشر عادی هم می فهمد. آن چیزی كه آدم را بی آبرو می كند رغبت بی جاست و همین را هم وجود مبارك #ولی_عصر (ارواحنا فداه) در آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» می رسد به جایی كه می فرماید: «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».
👇👇👇👇👇
ادامه...
🔹 حالا یك دعای كوتاه چند جملهای هم هست بعد از این دعایی كه در كتاب مفاتیح می خوانیم، آن دیگر البته برای همه هست مخصوصاً برای مسئولین، ببینید با یك ناله ای امام زمان دعا می كنند: خدایا تو را به حق قدرتت به فقرا برس! این یك دعای اقتصادی است برای تأمین رفع نیاز مردم که آن خیلی چیز خوبی است، الهی به حق قدرتت و به حق چه و به حق «مَنْ نَاجَاكَ»[4] خدایا به حق همه انبیا كه با تو مناجات كردند مشكل مالی مردم را حل كن! فقر را برطرف كن! این یك دعای خوبی است؛ این یك دعای چند سطری است كه بعد از آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» است كه آن هم همه ما مخصوصاً مسئولین ما «حفظهم الله» هم بخوانیم هم عمل بكنیم كه مشكل اقتصادی مردم حل شود، گرانی حل شود. ناله #امام_زمان این است كه خدایا به حق همه كسانی كه با تو مناجات كردند فقر مردم را حل كن! این دعای خوبی است که مهم است و لازم هم هست، اما آن دعای كلیدی كه با همه ما هست در همه شئون، این است که فرمود: «عَلَی عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ» ـ ان شاء الله ـ امیدواریم حوزه ها بر محور #زهد_و_نصیحت اداره بشود.
[1]. تحف العقول, ص489.
[2]. الاقبال (ط ـ الحدیثه)، ج1، ص504.
[3]. البلد الأمین، ص349.
[4]. المصباح(کفعمی)، ص306.
#دعای_امام_زمان_عج
#دعای_ندبه
#میدان_جنگ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه قبض ـ جلسه 9
تاریخ: 1392/11/09
🆔 @a_javadiamoli_esra