💠 اثر جدید #کتاب_الربا منتشر شد.
📚 « کتاب الربا الجزء الأول »
#آثار_جدید
🏷 خرید اینترنتی:
https://nashresra.ir/
b2n.ir/e67199
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مصداق بارز وجه الله
🔸 انسان کامل مانند سیدالشهداء (علیه السلام) تمام کارهای خود را برای #وجه_الله انجام می دهد و هیچ سپاس و ثنایی از کسی توقع ندارد؛ کسی که تمام همّت او وجه الله باشد، از #مصادیق_بارز_وجه_الله خواهد بود.
📚 سروش هدایت، ج1ص236
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان در ماه شعبان شایستگی آنرا دارد که هم مهمان خدا شده و هم مهماندار او گردد!
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ماه شعبان را باید ماهی آراستۀ به اخلاق نبوی نفسیر نمود، ماهی که در روایات صراحتاّ به نبیّ مکرم اسلام تعلق دارد. صاحب تفسیر تسنیم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسات مختلفی به فضیلت این ماه فرخنده اشاره داشته تا اندیشه و انگیزه در نهاد انسان سالک تبلور پیدا نموده و راه پیش رو را به زیبایی طی کند.
🔸 این دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است که انسان را هم شایسته کند که #مهمان خدا بشود هم شایسته کند که #مهماندار خدا بشود؛در این معامله سود کلا برای انسان است چون گاهی خدای سبحان مبایعه می کند خرید و فروش می کند و با انسان گفتگو دارد چه اینکه در #مناجات_شعبانیه همین است.
🔸 اما خدا مهمان ما باشد یعنی چه؟ ما چه داریم که او را مهمان کنیم یک و چه وقت او مهمان ما میشود دو؟! این در حدیث قدسی آمده است که «انا عند المنکسرة قلوبهم» یعنی خدای سبحان مهمان دل های شکسته است و آن انکسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می پذیرد این «انا عند المنکسرة قلوبهم» جزء مصادیق مهمان شدن خدا نسبت به دل ها است.
🔹 منبع:
news.esra.ir
🔹 مطالعه بیشتر:
https://b2n.ir/k73529
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مجرای كوثر رسالت و مصداق خیر كثیر
🔸 خصیصه امام حسین (علیهالسلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت این است كه #مجرای_كوثر_رسالت و #خیر_كثیر نبوّت و ولایت و امامت است، زیرا كوثر كه به معنای عطای كثیر الهی است و بشارت آن از سوره كوثر استنباط می شود، دارای مصادیق فراوان علمی و عینی است، لیكن به شهادت ذیل آن كه دشمنِ عنود، رسول گرامی را اَبْتَر می داند و همین ذیل در مقام تحدید است، دارای مفهوم خواهد بود.
🔸 منطوق آیه، اَبْتر و منقطع النسل بودن دشمن لَدُودِ پیامبر گرامی اسلام است و مفهوم آن، متّصل النسل بودن رسول گرامی است، و مقصود از دوام نسل، صرف تداوم نسب شناسنامه ای نیست، چون اگر فرزند پیامبری نظیر پسر نوح یا فردی عادی و بی تفاوت باشد، آن پیامبر از جهت ولایت و مقام معنوی عقیم و اَبْتر است، هرچند از نظر شناسنامه وَلود و صاحب نسل باشد.
🔸 خلاصه #هویت_امام_حسین_علیه_السلام را می توان چنین ترسیم كرد:
آن حضرت #همتای_قرآنی است كه نه تنها وَریثِ صُحُف گذشته است، بلكه مُهَیمِنِ بر آنها است.
#وارث_همه انبیا و اولیایی است كه مأمور نهضت الهی بوده اند؛ لذا هنگام خروج از مدینه آیه ای را تلاوت كرد كه یادآور خروج حضرت كلیمِ خدا از مصر بود، و زمان ورود به مكّه آیه ای را قرائت كرد كه تذكره ورود حضرت موسی (علیه السلام) به مَدْین بود، و در بین راه #كربلا جریان شهادت حضرت یحیی و بریدن سر او را به خاطر می آورد و پیوند ویژه با خاتم پیامبران داشت كه در مقطعِ #هبوط_نبوت، مستحق لَقَب عزّتْ آفرینِ «أنا من حسین» بود و در مقطع #صعود_امامت، شایسته وصفِ افتخارآورِ «حسینٌ منّی» می شد.
📚 پیام به همایش بین المللی ریاضی در سال عزّت و افتخار حسینی (علیهالسلام)
شهریور 1381
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 راهِ صلاح
🔸 مطلب مهّمی كه سالار شهیدان #حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب به ما فرمود این است كه هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی كند؛ یعنی نمی توان گفت ما چون می خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می توانیم كمك بگیریم! از هر راهی كسی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی رسد؛ هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می كند [كه] به آن میرسد نه به آن مقصد اصیل. این بیان نورانی را وجود مبارك #سالار_شهیدان فرمود كه «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد زودتر از دیگران به چاه می افتد، چون گناه كژراهه است و راه نیست، وقتی راه نبود چگونه به هدف می رسد؟! فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی كند؛ هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی دهد كه از هر وسیله ای استفاده كند.
🔸 هر راهی انسان را به آن مقصد نمی رساند، #صراط_مستقیم است كه انسان را به آن مقصد والا می رساند و لاغیر! این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كجا می روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج البلاغه آمده تبیین كرد، فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ»؛ شما را به كجا می برند؛ مگر نمیخواهید به سلامت برسید، چرا راه عیبناك را طی می كنید؟! مگر نمیخواهید به كمال برسید، چرا در #مسیر_ناقص قدم می نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ».
آن ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ» نهجالبلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ» سالار شهیدان در آمده است.
#سالروز_ولادت_امام_حسین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1384/11/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی حریّت
🔸 انسان کامل معصوم چونان حسین بن علی (علیهم السلام) نه تنها از هر بندی آزاد و از هر رسم جاهلی و رسوب وهمی رهاست، بلکه #الگوی_حریت از جهل علمی و آزادگی از جهالت عملی است و چون آزادی کالای گرانبهاست، هر چیزی نمی تواند هزینه آن گردد. تنها سر است که در این مسیر باید قدم شود تا با پا نهادن بر آن بتوان لایق حریّت شد.
📚 سروش هدایت، ج1ص239
#روز_پاسدار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار می شود
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دومین کنگره ملی #حکمت_سیاسی_متعالیه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم روز سه شنبه با پخش پیام تصویری #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی آغاز می گردد. همچنین حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی سخنرانی خواهند نمود.
🔹 این کنگره ملی به همراه کمیسیون های تخصصی و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه در محل پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی واقع در قم، پردیسان، پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه جاری برگزار می شود.
علاقه مندان می توانند به صورت زنده از لینک dte.bz/cptconf مباحث را دنبال نمایند.
🔹 لینک پخش زنده:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
https://www.instagram.com/m_vaezjavadi
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درختكاری در ردیف مقدّس ترین اعمال
🔸 اهتمام اسلام به #فضای_سبز، به ویژه خوشه یا شاخه مثمر، كاملاً از مطاوی رهنمودهای رهبران الهی در متون دینی مشهود است؛ به طوری كه گاهی كاشتن درخت، در ردیف بهترین و #مقدس_ترین_كارهای_خیر قرار می گیرد... .
👇👇👇👇
💠 درختكاری در ردیف مقدّس ترین اعمال
🔸 اهتمام اسلام به #فضای_سبز، به ویژه خوشه یا شاخه مثمر، كاملاً از مطاوی رهنمودهای رهبران الهی در متون دینی مشهود است؛ به طوری كه گاهی كاشتن درخت، در ردیف بهترین و #مقدس_ترین_كارهای_خیر قرار می گیرد؛ چنانكه از رسول اكرم مأثور است: «سَبْعٌ یجْری للِعَبْدِ أجَرُهُنَّ وَ هوَ فی قبرِهِ بعَدَ مَوتِهِ: مَنْ عَلَّمَ عِلْما، أوَ أجرَی نهَرا، أو حَفَرَ بِئرا، أو غَرَسَ نَخْلاً، أوَ بَنَی مَسجِدا، أو وَرَّثَ مُصْحَفا، أو ترَكَ وَلَدا یستَغفِرُ لَهُ بَعدَ مَوتِهِ».
🔸 در این حدیث شریف، درختكاری در كنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، توریث قرآن یا كتاب علمی سودمند دیگر و ... واقع شد كه این مقارنه، كاشف از درجه بالای اهتمام اسلام به درختكاری است؛ لذا هم درباره #نگهداری درخت و #آبیاری آن دستور رسیده است و هم درباره #پرهیز_از_قطع آن. از حضرت رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مأثور است: «مَنْ سَقِی طَلْحَةً اَوْ سِدْرَةً فَكَاَنَّما سَقِی مُؤمِناً ظَمَأً»؛ یعنی هر كس درخت محتاج به آبیاری را (درخت سدر و مانند آن خصوصیتی ندارد) سیراب نماید، گویا انسانِ مؤمنِ تشنه را سیراب نمود.
📚 کتاب اسلام و محیط زیست ، ص 272
#روز_درختکاری
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra