💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 1
🔹 در نوبت قبل، جریان سلوك الهی تا حدودی روشن شد كه هیچ موجودی غیر از انسان کامل از صفر به صد نمی رسد، هر موجودی غیر از انسان «ابنالسبیل» و در بین راه می باشد. اینها یا در بین راه می مانند و یا از بین راه شروع می كنند, زیرا جماد و نبات و حیوان گرچه از صفر شروع كرده اند؛ ولی در بین راه حرکت آنها قطع می شود و اینها به مقام ﴿دَنا فَتَدَلَّی﴾ بار نمی یابند. فرشتگان، احیاناً ممكن است در بین آنها افرادی باشند كه به مقام قُرب نهایی بار یابند; ولی از بین راه شروع كردند و از صفر شروع نکردند. بنابراین تنها كسی كه مهندسی قوس صعود را به رهبری ذات اقدس الهی به عهده دارد; یعنی نقشه را خدا میكشد; ولی راه را انسان میرود، از صفر تا ﴿دَنا فَتَدَلَّی﴾ را طی می كند، مهندس عملی این راه است، این راه را طی میكند و افراد دیگر را به همراه خود میبرد، انسان كامل است. این عصارهٴ بحث در نوبتهای قبل بود.
🔹 آنچه در این نوبت مطرح می شود آن است كه طی نمودن چنین راهی چگونه است؟ سیر عملی و برنامه عملی آن چیست؟ دشواری این سیر نه تنها در مسئله رفتن است, بلكه در مسئله معرفت هم هست. انسان نمی داند که از كجا شروع كند, زیرا از هر جایی شروع كند، آن لطف الهی آنجا هست و هر جا برسد لطف الهی آنجا هست، «مرا همراه و هم راه است یارم». خدای سبحان با هر موجودی و در هر زمان و زمینی حضور دارد, لكن آنچه در پایان سوره «ذاریات» به عنوان هدف مخلوق و ـ نه هدف خالق ـ ، غرض خلقت ـ و نه غرض خالق ـ بیان شده، عبادت است كه فرمود: ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/qy8Ut
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای #روز_دوازدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ، وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ، وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ، وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ، بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ.
خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان، و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وحدت بیرون
🔸 مستحضرید كه فرد فرد مردم یك مملكت اگر واجد شرائط #مدینه_فاضله بودند می توانند مدینه فاضله تشكیل بدهند، وگرنه آن توان را نخواهند داشت. وجود مبارك رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) مردم را به #وحدت و برادری دعوت كردند و بین آنها #عقد_اخوت بستند فرمودند: «تَآخَواْ فِی اللهِ اَخَوَینَ اَخَوینَ»؛ هر دو به دو برادر هم باشید؛ وقتی عقد اخوت بستید آن اختلافات اوس و خزرج ها رخت بربست و آن اختلافات داخلی سپری شد، آن گاه توان آن را دارید كه كشورتان، شهرتان و دیارتان را بسازید.
🔸 پس یك كشور را مردمی می سازند و #مدینه_فاضله در آن مستقر می كنند كه با هم متحد باشند، این چیز روشنی است، آنچه پیچیده است و نیاز به بحث دارد آن است كه ما چه كنیم كه با هم متحد باشیم (این در بخش #وحدت). در جریان #امنیت هم همین طور است؛ وقتی امنیت عمومی تأمین می شود كه هر فردی در قلمرو مسئولیت خود امین باشد و #امین_الله الگوی زندگی او باشد، این هم یك چیز روشن است؛ اما آنچه پیچیده است آن است كه ما چه كنیم که در محدودهٴ خود #امین_باشیم نه یعنی در محل كار نه یعنی در اموال مردم، حقوق مردم، آرای مردم، بلكه در داخلهٴ زندگی خصوصی خود امین باشیم. ما تا درباره خود امین نباشیم هرگز نسبت به مسائل دیگر امین نخواهیم بود و هرگز توان تأمین #امنیت_ملی را نخواهیم داشت، چه اینكه در داخله خود با خودمان اگر متحد نباشیم هرگز توان آن را نداریم كه با برادرمان با همسایه مان با همكارمان متحد باشیم تا بتوانیم این وحدت ها و اتحادهای مقطعی و موسمی را زمینه قرار بدهیم برای تأمین وحدت محلی.
هر كدام از ما باید با خودمان #متحد بشویم اولاً، هر كدام از ما در قلمرو خودی خود باید #امین باشیم ثانیاً، تا تك تك ما كه با خود متحد بودیم و در محدوده خود امین بودیم با برادران و همكارانمان متحد و امین باشیم تا بعد بتوانیم شهر یا استان یا كشور واحد و امینی داشته باشیم.
#سالروز_عقد_اخوت_رسول_خدا_و_علی_علیهما_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1379/01/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح
🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ
🔹 جلسه: 11
🔹 آپارات:
https://aparat.com/v/2uylG
لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان:
http://news.esra.ir/v-ramezan
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
ورع و پارسایی؛ بهترین عمل در ماه مبارک رمضان/ تبیین درجات پارسایی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات با بیان فرازهایی از خطبه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان، اظهار داشتند: حضرت در بخشی از این خطبه فرمود: از خدا مسئلت کنید تا شیطان را بر شما مسلّط نکند. اگر خدا بخواهد شیطان را مسلط کند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می کند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می دهد.
👇👇👇👇
ورع و پارسایی؛ بهترین عمل در ماه مبارک رمضان/ تبیین درجات پارسایی
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات با بیان فرازهایی از خطبه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان، اظهار داشتند: حضرت در بخشی از این خطبه فرمود: «والشّیاطینُ مغلولة فاسْئلوا ربّکم أن لا یسلّطها علیکم»؛ از خدا مسئلت کنید تا شیطان را بر شما مسلّط نکند. اگر خدا بخواهد شیطان را مسلط کند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می کند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می دهد.
🔸 ایشان ادامه دادند: وقتی سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به اینجا رسید، حضرت علی (علیه السلام) که همهٴ این معارف را از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند فرمودند: من از بین مردم برخاسته، از پیامبر سؤال کردم بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فقال: یا أبا الحسن أفضل الأعمال فی هذا الشهر الورعُ عن محارم الله عزّ وجلّ» بهترین عمل در این ماه پارسایی و اجتناب از محرّمات خداست. آنچه را که خدا تحریم فرموده، از آنها اجتناب کند و وارسته باشد.
🔸 معظم له ورع و پارسایی را دارای درجاتی دانستند و بیان داشتند: ورع و پارسایی درجاتی دارد: اولین درجهٴ آن که از همه نازل تر است، ورع اهل توبه است که انسان از معصیت می پرهیزد و توبه می کند و به اطاعت روی می آورد. از این بالاتر ورع اهل صلاح است، که از مشتبهات نیز می پرهیزد. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «دعْ ما یریبک إلی ما لا یریبک» چیزی که شبهه ناک است و کاری که مشتبه است و حلال بودن آن روشن نیست ترک کنید. غذای شبهه ناک حرف شبهه ناک را گرچه ظاهراً حلال است، ولی چون حلیتش مشکوک است، ترک کنید. این ورع صالحین است. از این بالاتر ورع اهل تقوا است؛ که نه تنها از محرّمات و مشتبهات پرهیز دارند بلکه حتی از حلالهایی که انسان را به سوی مشتبه می کشاند، نیز می پرهیزند.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: از این بالاتر ورع صدّیقین است. که از هر چه غیر خداست وارسته اند؛ از هر چه غیر حق است پرهیز می کنند. اگر قلب جز محبت خدا چیز دیگر نپذیرفت قلب صدیقین است. خدای سبحان فرمود: ﴿ما جعل الله لرجلٍ من قلبینِ فی جوفه﴾ . قلب، یعنی همان لطیفه و جان الهی، در یک انسان دو قلب وجود ندارد. به ما هم آموختند که از خدای سبحان مسئلت کنید که در این قلب جز محبت حق چیزی راه پیدا نکند. «وقلبی بحُبّک مُتیماً» . بار الها قلب مرا به محبت و دوستی خود شیدا و بیقرار کن. این تربیت، تربیت صدّیقین است که قلب، از غیر خدا وارسته باشد.
لینک مطلب:
https://b2n.ir/m79292
http://news.esra.ir/
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 12
🔸 روزه عام در تمام ایام سال است.
🔸 روزه دو قسم است: یک #روزه_خاص، یک #روزه_عام. آن روزه خاص از یک نظر عام است و آن روزه عام از یک نظر خاص. این روزه خاص که مخصوص ماه مبارک رمضان یا کفّاره و مانند آن است این گرچه از نظر زمان مخصوص است و محدود؛ ولی از نظر روزهگیرنده عام است؛ یعنی ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾ شامل همه مکلّفین خواهد شد، زمانش مخصوص است؛ ولی روزهگیران مخصوص نیستند.
🔸 امّا آن روزه عام زمانش مخصوص نیست؛ ولی روزهگیرندهها خاص اند، آن روزه عام در خصوص ماه مبارک رمضان نیست در تمام ایام سال است و آن «کفّالنفس عن ماسوی الله» است و آن #کف_النفس در تمام حالات است در شب و روز هست اختصاص به روز ندارد در شب هم هست، مخصوص ماه مبارک رمضان نیست، در یازده ماه دیگر هم هست که حتی در عیدین هم هست و آن کفّالنفس عن ماسوی الله هست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 رمضان و خلافت الهی جلسه 7
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 2
🔹 محور بحث در سیر عملی، مبحث سلوك الهی بود و روشن شد كه هدف خلقت انسان ـ نه خالق بودن «الله» ـ این است كه او بنده باشد و عبادت كند و روشن شد كه بندگی جدای از زندگی نیست... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 2
🔹 محور بحث در سیر عملی، مبحث سلوك الهی بود و روشن شد كه هدف خلقت انسان ـ نه خالق بودن «الله» ـ این است كه او بنده باشد و عبادت كند و روشن شد كه بندگی جدای از زندگی نیست كه مرزی باشد بین زیستن و خدا را عبادت كردن, بلكه تمام شئون حیات ما طبق رهنمود ذات اقدس الهی باید عبادی باشد ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُكی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ و روشن شد كه غرض و هدف مخلوق عبادت است; یعنی بندگی در همه امور زندگی او تجلّی كند، این عبادت را وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تبیین كرده است كه عابد باید به مقام «احسان» برسد. از آن حضرت سؤال كردند که عبادت «محسنانه» چیست؟
🔹 فرمود: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ» که یكی از این دو فایده باید بر عبادت مترتّب باشد; یعنی یكی از دو اثر باید در بندگی و زندگی جلوه كند. اگر بندگی در صدر و ساق زندگی ظهور دارد و اگر بندگی باید با یكی از این دو بركت همراه باشد، پس زندگی حتماً باید با یكی از این دو امر همراه باشد كه البته این «مانِعَةُ الخُلوّ» است و سزاوار جمع بودن است. اوّلین بركت آن است كه «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ»؛ گویا معبود را می بینی... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/ntFOj
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرازِ ذکر
🔸 وقتی #ذکر مؤثر است که آن #مذکور هم بشود #ذاکر و این ذاکر هم بشود مذکور؛ اگر ذکر ما به این تحول نرسید آن ذکر سودمند نخواهد بود. ما به یاد خدا هستیم، وقتی این یاد ما واقعی بود خدا هم به یاد ماست، چون در قرآن وعده داد فرمود: ﴿فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ﴾. اگر خواستیم بفهمیم این ذکر ما قبول شد یا نه، اگر در خود احساس کردیم که #مذکور_خدا شدیم و خدا هم به یاد ما بود، معلوم می شود این ذکر قبول است (این یک مطلب).
🔸 مطلب دیگر اینکه علامت قبولی ذکر که ما بشویم مذکور و خدا بشود ذاکر چیست؟ همان است که در سوره مبارکه «رعد» فرمود: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. این ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ﴾ معنایش این نیست که هر کس به یاد خدا بود قلبش مطمئن می شود که این ﴿الله﴾ بشود مفعول و اضافه ذکر به ﴿الله﴾ اضافه مصدر به مفعول بشود؛ آن ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ﴾، ﴿تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ است که اضافه ذکر به ﴿الله﴾ اضافه مصدر به فاعل بشود یعنی آگاه باشید اگر خدا به یاد کسی بود قلب او آرام می شود؛ اوست که #مقلب_القلوب است.
🔸 طمأنینه ای که در سوره مبارکه «رعد» بیان فرمود که ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾، این یک #فیض_الهی است و خدای سبحان این فیض را یا مع الواسطه یا بلاواسطه در قلب القا می کند، نوری است و فیضی است که به دل می رسد؛ این همین است که فرمود: ﴿أَنزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ﴾. آن سکینت و آن آرامشی که در دل پیدا می شود با انزال الهی همراه است یعنی این سکینت را این وقار را این طمأنینه را این آرامش را خدای سبحان به عنوان فیض و فوز در دل ایجاد می کند. بنابراین طمأنینه همان سکینه است و به ذکر خدا مطمئن شدن با #انزال_سکینه است، وقتی خدا سکینه را نازل می کند و طمأنینه را نصیب کسی می کند که بشود ذاکر و وقتی خدا می شود ذاکر که بنده او صحیحاً به یاد او باشد، آن گاه خدایی که مذکور بود می شود ذاکر و عبدی که ذاکر بود می شود مذکور.
آپارات:
https://aparat.com/v/KI2bG
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
درس اخلاق
تاریخ: 1388/12/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای #روز_سیزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ، وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْذَارِ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ.
خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکیها پاک کن، و بر شدنیهای مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خلیفه شیطان
🔹 آنچه در خارج هست منظّم است و انسان خلیفه «الله» است كه مطابق این #نظم حركت كند اما متأسفانه به جای اینكه خلیفه «الله» باشد #خلیفه_ابلیس شده است و دارد اوضاع را به هم می زند. تنها مسئله آسیب به محیط زیست نیست، فسادهای فراوانی ایجاد كردند: ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِبِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾. دریا را آلوده كردند، فضا را آلوده كردند، صحرا را آلوده كردند، محیط زیست را آلوده كردند، انبیا را شهید كردند، صُحُف و كتب آسمانی را دگرگون كردند، انسان ها را به وسیله بدآموزیها منحرف كردند و از مسیر مستقیم بیرون بردند و گرفتار ضلالت كردند؛ انسان به جای اینكه خلیفه «الله» شود، شده خلیفه ابلیس!
🔹 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با #كرامت یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، هشدار داد كه این كرامت، ذاتی انسان نیست، این چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، بلکه چون #خلیفه_كریم است از كرامت برخوردار است و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد. اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ شد، آنگاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾, همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾ درباره این گروه می فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾. این گروه عالم را فاسد كردند، ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾ شد، جامعه بشری را كه «إِرْباً إِرْبا» كردند، انبیا را هم كه ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾ به قتل رساندند، كتب آسمانی را هم كه ﴿یكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیدیهِمْ ثُمَّ یقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ﴾ كه ﴿یحَرِّفُونَ الْكَلِمَ﴾.
🔹 قرآن كریم هشدار می دهد كه عالم منظّم است انسان ها منظّم هستند انبیا هماهنگ هستند صُحف آسمانی منظّم اند؛ ما اگر چند روزی به شما #مهلت دادیم که ببینیم چه می كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی نظمی ها را ما بالاخره #سامان می دهیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری جلسه 14
تاریخ: 1394/03/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
28.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح
🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ
🔹 جلسه: 12
🔹 آپارات:
https://aparat.com/v/wQi2Z
لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان:
http://news.esra.ir/v-ramezan
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 13
🔸 شکستگی دل، راه میزبانی خدا در رمضان.
🔸 چون در ماه مبارک رمضان روزه دارها جزء «ضیوف الرحمن» هستند، مهمانان الهی اند، ماه مبارک رمضان هم ماه ضیافت است. ما مهمان ذات اقدس الهی هستیم؛ یعنی خدا دعوت می کند، ما میرویم؛ اما آیا میتوانیم میزبان او باشیم، او را دعوت بکنیم او هم بیاید؟ فرمود من در ماه مبارک رمضان میزبان شما هستم، شما که جزء صائمین هستید، جزء «ضیوف الرحمن» هستید، از من هم اگر دعوت بکنید میآیم! این که در حدیث قدسی دارد «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَ قُلُوبُهُم» این است، فرمود شما یک دل شکسته پیدا کن، این دل شکسته مرا دعوت می کند، من هم به همان جا می روم. پس ماه رمضان میتواند یک مهمانی و میزبانی متقابل باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 شمیم رحمت جلسه 5
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 3
🔹 وقتی روشن شد که بندگی جدای از زندگی نیست و زندگی عین بندگی است، معنای آن این خواهد بود كه هیچ خاطره ذهنی, هیچ تعقّل و توهّم و تخیل ذهنی, هیچ گرایش و اراده و نیت در فضای نفس، بدون رهنمود ذات اقدس الهی نخواهد بود و ... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 3
🔹 وقتی روشن شد که بندگی جدای از زندگی نیست و زندگی عین بندگی است، معنای آن این خواهد بود كه هیچ خاطره ذهنی, هیچ تعقّل و توهّم و تخیل ذهنی, هیچ گرایش و اراده و نیت در فضای نفس، بدون رهنمود ذات اقدس الهی نخواهد بود و هیچ عمل خارجی هم بدون هدایت الهی صورت نمیپذیرد و هرگز زندگی انسان جدای از بندگی نیست. اگر این معنا كاملاً روشن شد و سالك الهی این معنا را ادراك و طی كرد، یا به مقام شهود میرسد كه عبادت آن است «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ» یا به مقام مراقبت میرسد؛ نه اینكه مراقب خود باشد، میفهمد «الله» مراقب اوست.
🔹 یك مراقبت اخلاقی داریم كه انسان مراقب خود باشد و آن اینكه نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد؛ یك مراقبت عرفانی داریم كه انسان بداند در محضر و مَشهد ذات اقدس الهی است و خدا رقیب و مراقب اوست كه ﴿إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَیكُمْ رَقیباً﴾. این مراقبت با عدم حضور همراه است و بركت این مراقبت آن است که انسان هرگز كاری نمیكند تا خدایی كه مراقب اوست، آن را نپسندد... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/bQfeo
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای #روز_چهاردهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِي فِيهِ بِالْعَثَرَاتِ، وَ أَقِلْنِي فِيهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ، وَ لا تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلايَا وَ الْآفَاتِ، بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ.
خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خطابِ زنده
🔹 در بیانات امام صادق (سلام الله علیه) هست كه خستگی و رنج #روزه گرفتن را، شنیدن ندای ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾ از بین می برد. به قدری این ندا #شیرین است كه هرگز صوم برای انسان خستگی نخواهد آورد، البته اگر كسی این ندا را بشنود!
🔹 اینكه به عنوان ادبِ تلاوت گفته اند وقتی كه خدای سبحان با شما سخن می گوید، شما بگویید «لبّیك»، معلوم می شود این ندا هماكنون #زنده است. اگر گفته شد وقتی شنیدید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾، بگویید #لبیك، معلوم می شود هم اكنون خدای سبحان با انسان سخن می گوید و این ندا الآن زنده است، وگرنه لبّیك گفتن برای یك ندای فرضی كه زمانش گذشت، این جداً متمّشی نمی شود. تمشی جدّ ِ #لبیك وقتی است كه ندا حاضر باشد. اگر یك منادی الآن انسان را صدا می زند، انسان به طور جدّ می تواند بگوید «لبّیك» و امّا اگر ندای جدّی و فعلی نباشد گفتن «لبّیك» به نحو جدّ متمشّی نخواهد شد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 48
🆔 @a_javadiamoli_esra