eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 سلوک الهی بخشی مربوط به نظر و بخشی هم مربوط به عمل هست که تا حدودی فرق اینها و مراتب هر کدام اجمالاً اشاره شد. در سلوک عملی آنچه از «مناجات شعبانیه» برمی‌آید، مقاطع مختلفی بود که در نوبت قبل گذشت. امّا آنچه مربوط به سلوک نظری است این است که اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود. 🔹 این منطق معروف ارسطویی که حکمت مشّاء با آن کار می‌کند، این فقط می‌تواند در فقه، در اصول، در اخلاق، در کلام و در حکمت مشّاء کاربرد داشته باشد؛ زیرا محور منطق مشّاء مفهوم است و این علوم یاد شده با مفاهیم کار دارند، با مفهوم می‌شود منطق را استخدام کرد و از منطق کار گرفت؛ امّا وقتی سخن از مصداق و عین خارجی شد، منطق ارسطو باز پاسخگو نیست؛ لذا برای حکمت متعالیه که سخن از «حَمْل» «حقیقت و رقیقت» به میان می‌آید، منطق مشّاء کافی نیست و از حکمت متعالیه اگر بگذریم به مراحل عرفان نظری برسیم حتی منطقی اگر برای حکمت متعالیه تبیین شود کافی نیست. توضیح مطلب این است که اقسامی برای «حَمْل» مطرح است که تا کنون پنج قِسم آن به دست آمده است، البته این حصر، حصرِ استقرائی است نه حصر عقلی و ممکن است دقیق تر و بیش از این هم ممکن باشد. 🔹 قسم اول همان اتحاد ذاتی است که بین دو مفهوم است؛ یعنی «حَمْل» اولی ذاتی است که موضوع و محمول هر دو مفهوم می باشند؛ نظیر «حَمْل» حدّ بر محدود که تفاوتشان به اجمال و تفصیل و مانند آن است. موضوع مفهوم است، محمول هم مفهوم است و در فضای ذهن این دو به هم گِره می‌خورد و به خارج هم راه ندارند که این می‌شود «حَمْل» اولی ذاتی. قسم دوم «حَمْل» شایع صناعی است که از طرف موضوع مصداق خارجی است و از طرف محمول مفهوم است، البته مصداق خارجی‌ که می گوییم، یعنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/SQd4G 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ. خدایا مرا در این ماه با رحمتت فروگیر، و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عید اولیا 🔹 اگر کسی ماه مبارک رمضان را به عنوان دانست، چه اینکه در دعای وداع امام سجاد (سلام الله علیه) آمده است، این را گرامی می‌ دارد و به آن سلام عرض می‌ کند می‌ گوید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا شهر الله الاکرم و یا عِیدَ أَولِیاءِ اللهِ» و در هنگام وداع، نگران و مضطرب است. کردن ماه مبارک رمضان برای آن کسی است که با ماه مبارک رمضان بود، در خدمت روزهایش بود با روزه و در خدمت شب‌ هایش بود با نماز شب و دعا و مناجات؛ امّا اگر کسی ـ معاذالله ـ در خدمت ماه مبارک رمضان نبود چگونه با آن وداع کند؟! اگر با آن همراه نبود آن را درک نکرد و با آن بدمهری کرد چگونه آن را وداع کند؟! 🔹 چون ذات اقدس الهی ماه مبارک رمضان را به نزول قرآن ستود فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ﴾ یعنی ماه مبارک رمضان را به ماه روزه معرّفی نکرد بلکه به معرّفی کرد، معلوم می ‌شود که اصالت برای قرآن است، زیرا ماه مبارک رمضان و روزه ماه مبارک رمضان جزء ره ‌آورد قرآن است. اگر کسی ماه مبارک را احیا کرد شب قدر را احیا کرد قرآن را احیا کرد، خویشتن را احیا کرده است؛ اینها اند همواره زنده‌اند، اگر کسی با وجه ‌الله که است مأنوس بود و از این آب حیات جرعه‌ نوشید، زنده می‌ شود. 🔹 فضیلت کمتر از ماه مبارک رمضان نیست، فضیلت روز عید فطر کمتر از روزهای ماه مبارک رمضان نیست، چون جایزه این یک ماهه را در شب و روز عید فطر عطا می ‌کنند. ما بکوشیم که از ذات اقدس الهی که ﴿یدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ﴾ است خود را دریافت کنیم. 📚 رمضان و ضیافت الهی جلسه 15 🆔 @a_javadiamoli_esra
21.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 28 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/0RNnY لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 29 🔸 باید به تعهدی كه بین ما و رمضان است وفا كنیم! 🔸 امام سجاد ( علیه السلام ) فرمود : «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا» و از اینكه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما دوست مهربان و پر بركتی را از دست می ‌دهیم، لذا به وحشت می ‌افتیم. از این رو بود كه آخر ماه مبارك رمضان كه می ‌شد، اولیای خدا احساس غربت می ‌كردند. ما باید حقی كه او بر عهده ما دارد رعایت كرده حرمتی كه در پیش ما دارد ارج بنهیم . باید به تعهدی كه بین ما و اوست وفا كنیم. آنگاه چون این دوست عزیز از ما جدا می ‌شود ما چنین می ‌گوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه كه به خدا انتساب داری و سلام بر تو ای عید اولیای الهی . این سلام، است . 🔸 «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الأَيَّامِ وَ السَّاعَات» امام سجاد (علیه السلام) چندین بار به این ماه سلام می ‌كند. ماه رمضان اگر زمانی گذرا بود و باطن و سرّ و حقیقت و روح نداشت، ولی الله به او سلام نمی ‌كرد! این گفته‌ های معرفتی ـ معاذ الله ـ نظیر اشعار خیالی شعرا نیست كه بر خطابه های خیالی حمل شود كه مثلا ً به كوه و یا آثار مخروبه خطاب می ‌كنند. بیان حضرت این است كه ما خیلی دوست و رفیق، داشته و داریم؛ اما هیچ دوستی به عظمت این ماه نبوده. ماهی كه نه هیچ روزی مثل روزهای آن و نه شبی چون شب‌ های آن بود. 📚 برگرفته از كتاب حكمت عبادات لینک مطلب: https://b2n.ir/w12678 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن عرض تسلیت رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی به محضر ایشان، برای معظم له آرزوی صحت و سلامتی فرمودند. لینک خبر: https://b2n.ir/z19924 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
10.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ 👇👇👇👇
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ این «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامِنَا إِیاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً» ناظر به همین است، آن بخش كه ماه مبارك رمضان باز می ‌آید گرچه شخص ماه مبارك رمضان نمی‌ آید ولی اینها یك دارند این ماه ها به هم مرتبط ‌اند، ماه مبارك رمضان ها به هم مرتبط‌ اند، این لیالی قدر به هم مرتبط ‌اند، اینها چیز روشن ‌اند روشن ها به هم مرتبط ‌اند. 🔸 الآن مثلاً كسی كه 50 سال عمر كرده نیمی از این عمرش به خواب بود شب ها و خواب ها به هم مرتبط نیست اما روزها و بیداری ها به هم مرتبط ‌اند؛ یعنی محصول مطالعاتی كه انسان در روز قبل دارد با مطالعاتی كه در روز بعد دارد اینها به هم مرتبط ‌اند خواب ها گسیخته و گسسته از هم ‌اند شب ها از هم گسیخته‌ اند ولی روزها و بیداری ها و مطالعات و نتایج روشن به هم مرتبط ‌اند ماه مبارك رمضان‌ها به هم مرتبط ‌اند در این دعاهای وداع آن است كه خدایا توفیقی بده كه ما ماه مبارك رمضان آینده را هم درك بكنیم و از الآن زمینه فراهم می ‌كنیم برای بعدی و الآن هم یك تودیع موقتی است. 🔸 بنابراین اگر مصلحت در این بود كه او هم ما را وداع كند ما هم او را وداع كنیم «فَاجْعَلنا من المَرْحُومین وَلا تَجْعَلنا من المَحْرُومین» و اگر ـ ان‌ شاء ‌الله ـ توفیقی شد كه ماه مبارك رمضان‌های بعدی را درك كردیم آن را به ما بده كه ما بتوانیم به ماه مبارك رمضان خدمت بكنیم. آپارات: https://aparat.com/v/WzOfw 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، سال 1384. 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی و آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی شبیری زنجانی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی ضمن عرض تسلیت رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی به محضر ایشان، برای معظم له آرزوی صحت و سلامتی فرمودند. لینک خبر: https://b2n.ir/e72389 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
22.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد... . 👇👇👇👇