eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معرفتِ معبود 🔹 به امام صادق عرض كردند كه شما در ما را به خدا دعوت می ‌كنید، خدایی كه دیدنی نیست و ادراك كردنی نیست چگونه او را بشناسیم و بپرستیم؟ فرمود چهار راه دارد: راه دارد؛ راه دارد؛ راه و دارد و راه نقل هم دارد. فرمود ما شما را به غیبی كه دسترسی معرفتی به آن نداشته باشید دعوت نكردیم، خدا كه غایب نیست! چگونه غایب است در حالی که «رَأَتْهُ‏ الْقُلُوبُ‏ بِنُورِ الْإِیمَانِ» كه این راه شهود است؛ این همان است كه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «مَا أَعبُدُ رَبَّاً لَم أَرَهُ» که البته این، بهره اوحدی از اهل معرفت است. حضرت این را در آغاز معارف چندگانه ذكر كرده است. فرمود خدا را با دل كاملاً می شود دید؛ منتها صورت ندارد, پیكر ندارد, تمثّل نیست و مانند آن. 🔹 فرمود چگونه خدا غایب است در حالی که «رَأَتْهُ‏ الْقُلُوبُ‏ بِنُورِ الْإِیمَانِ»؛ این برای است. «وَ أَثْبَتَتْهُ‏ الْعُقُولُ‏ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ‏ الْعِیانِ»؛ با برهان خدا را ثابت كردند «وَ أَبْصَرَتْهُ‏ الْأَبْصَارُ بِمَا رَأَتْهُ مِنْ حُسْنِ التّرکیب وَ إِحْكَامِ التَّأْلِیف»؛ اگر شما از علوم حسّی و تجربی بخواهید كمك بگیرید كه كفِ معرفت است _ ما پایین تر از علم حسّی و تجربی علمی نداریم؛ این است_ فرمود این نظمی كه شما در عالم می ‌بینید این نظم را چه كسی آفریده است؟ 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/05/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
استقامت و پایداری امام صادق(ع)، اصل اسلام را حفظ کرد/ توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی به تشریح پاره ای از ویژگی های علمی و عملی امام صادق(ع) پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارک که رئیس مذهب ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. 👇👇👇👇
استقامت و پایداری امام صادق(ع)، اصل اسلام را حفظ کرد/ توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین ◽️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قوام مکتب تشیع با پایه ‌ریزی بنیادین و مستحکم صادق آل محمد (علیه السلام) و پدر بزرگوارشان شکل گرفت و شیعیان و پیروان ایشان مفتخر به شاگردی این مکتب و آن هم در محضر مفسران وحی الهی ‌اند. تنها بر تشکیل حوزه علمیه و بیان حکم فقهی بسنده نکردند بلکه ایشان با ملحدان از یک سو و با مشرکان و با امویان و عباسیان از سوی دیگر به مبارزه برخواستند و ضمن معرفی نظام اسلامی با این نظام را حفظ کردند. ▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به این مطلب به تشریح پاره ای از ویژگی های علمی و عملی آن امام همام پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی (صل الله علیه وآله و سلّم) کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات منطقه ‌ای را و هم مشکلات جهانی را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل ‌گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت. معظم له با اشاره گستردگی مردم در زمان امام ششم علیه السلام اظهار داشتند: مشکلات اعتقادی مردم حجاز، مجاوران حجاز و جهان معاصر در ابتدای بعثت پیامبر اسلام، الحاد ، شرک و مشوبیت اعتقادی و مانند آن بود؛ در عصر امام صادق(سلام الله علیه) هم همین مشکلات محلّی و ملّی از یک سو، منطقه‌ ای از سوی دیگر و بین‌المللی از سوی سوم وجود داشت. ▫️ معظم له در ادامه با اشاره به برخی از توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین خاطرنشان کردند: از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند که اینکه شما فرمودید خدای سبحان همه کارها را در اختیار بشر قرار داد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ کُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ» یعنی چه؟ ایشان فرمودند: خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذلیل و فرومایه کنند. اگر چیزی را امضا کنند که ذلّت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملّت و رهبری امت با این کار مخالف‌ هستند، بر اساس همین منش است؛ این مکتب امام صادق است که دارد کشور را اداره می‌کند. فرمود آن تعهّد، آن کنوانسیون، آن میثاق، آن پیمان و آن کاری که باعث ذلّت یک مملکت است را انجام ندهید، خدا چنین کاری را اجازه نداده است. ▫️ ایشان با اشاره به پاسخ امام ششم به سوالی در خصوص معنای «ذلت» تصریح داشتند: از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود آبروی انسان برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب ‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می ‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی ‌تواند آن را اداره کند این کار می‌ شود . لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/y56691 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 331 # تفریحات_سالم_و_ورزش 🔸 برخی مصادیق تفریح اسب‌ دوانی و تیراندازی: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: محبوب ‌ترین سرگرمی نزد خدا اسب ‌دوانی [سواركاری] و تیراندازی است[1]؛ نیز می ‌فرماید: تیراندازی و سواركاری كنید که تیراندازی نزد من محبوب‌ تر است.[2] همچنین می ‌فرماید: سواركاری مایه سرور و شادابی است.[3] باز می ‌فرماید: سرگرمی موٴمن در تأدیب اسب و تیراندازی و ... است.[4] از انس ابن مالك پرسیدند: آیا شما در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مسابقه اسب ‌سواری می ‌دادید؟ گفت: آری، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با اسبش مسابقه داد و سبقت گرفت و از این كار مسرور شد و خوشش آمد.[5]. [1] . (الجامع الصغیر، ج1، ص38). [2] . (الجامع الصغیر، ج1، ص146). [3] . (عیون اخبار الرضاع، ج2، ص40). [4] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِص: كُلُّ لَهْوِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلٌ إِلاَّ فِى ثَلاثٍ: فِى تَأْدِیبِهِ الْفَرَسَ وَ رَمْیهِ عَنْ قَوْسِهِ وَ مُلاعَبَتِهِ امْرَأَتَهُ، فَإِنَّهُنَّ حَقٌّ (الكافى، ج5، ص50). [5] . سُئِلَ ابْنُ مَالِكٍ هَلْ كُنْتُمْ تَتَرَاهَنُونَ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِص؟ فَقَالَ: نَعَمْ رَاهَنَ رَسُولُ اللَّهِص عَلَی فَرَسٍ لَهُ فَسَبَقَ فَسُرَّ بِذَلِكَ وَ أَعْجَبَهُ (عوالی اللئالی، ج3، ص265). 📚 مفاتیح الحیات ص 226 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) برگزار می گردد ▪️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام)، در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. این مراسم روز جمعه، ششم خرداد مصادف با 25 شوال، ساعت 10:30 صبح در دفتر معظم له واقع در خیابان صفائیه، کوچه شماره 19، پلاک 7 برگزار خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
11.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ناطق حقایق ▫️ این نحوه برداشت را غیر از کسی نقل نکرده است؛ حضرت فرمود شما به این فکر هستید که خدا را با چیز دیگر بشناسید؟ خدا که شاهد است چیز دیگر غایب است، مگر غایب را وسیله برای شناخت حاضر قرار می دهند؟!... . 👇👇👇👇
💠 ناطق حقایق ▫️ این نحوه برداشت را غیر از کسی نقل نکرده است؛ حضرت فرمود شما به این فکر هستید که خدا را با چیز دیگر بشناسید؟ خدا که شاهد است چیز دیگر غایب است، مگر غایب را وسیله برای شناخت حاضر قرار می دهند؟! فرمودند اگر کسی نزد شما حاضر باشد، اوّل او را می بینید، بعد به اوصاف او پی می برید؛ اوّل خود شخص را می بینید، بعد به اندام او، به چهره او، به رنگ او پی می برید، بعد وقتی حرف می زند به علم او و وقتی که عمل می کند به وصف او پی می برید؛ وصف او، علم او، اندام او بعد از شهود خود اوست. وصف مشهود یعنی کسی که حاضر است، بعد از شهود اوست؛ ولی اگر کسی غایب بود، اوّل اسم و وصف هست، اسم او را آدم می بیند وصف او را می بیند، بعدها بر او تطبیق می کند و خود شخص را می شناسد. پس اگر معروف ما غایب باشد، اوّل اسم است و وصف، بعد خود شخص؛ اگر حاضر باشد، اوّل خود شخص است، بعد اسم و وصف. ▫️ وجود مبارک در ذیل همان آیه سوره مبارکه «یوسف» استدلال می کند، می گوید برادران یوسف، او را دیدند، این آقا را دیدند اما نمی دانستند که یوسف است، این شخص را دیدند، «أنت» را دیدند و از «أنت» پی به یوسف بردند: ﴿أَ ءِنَّكَ لَأَنتَ یوسُفُ﴾؛ یعنی اوّل شخص را دیدند، بعد به اسم پی بردند؛ نگفتند یوسف تو هستی، بلکه گفتند تو یوسف هستی؟! فرمود بله من یوسف هستم. این تعبیری است که ما مرتّب می خوانیم و می گوییم؛ ولی هرگز در ذهن ما این‌طور نمی آید. وجود مبارک امام صادق از همین تعبیر آیه شریفه که «أنت» را بر یوسف مقدم داشت که اوّل انسان «أنت» را می شناسد، بعد اسم و وصف را می شناسد، گفت چون یوسف حاضر بود و برادران او را دیدند، اوّل او را دیدند و بعد به اسم و وصف او پی بردند، بعد او گفت بله من یوسف هستم. ▫️ فرمود در هم همین طور است؛ خدا چون شاهد است، اوّل خدا را می بینید، بعد «الله» را، بعد «رحمان» را، بعد «حکیم» را، بعد «علیم» را بعد «قدیر» را می شناسید؛ اوّل او را می بینید، بعد به اسمای حسنای او پی می برید! «إِنَّ مَعْرِفَةَ عَینِ الشَّاهِد» قبل از معرفت اسم و وصف اوست «كَمَا قَالُوا لِیوسُفَ‏ ﴿إِنَّكَ لَأَنْتَ یوسُف﴾‏». این همان است که احکام فقهی را برای ما بیان می کند! این جزء است؛ حتماً به این آیه، به ذیل این آیه و به روایتی که در ذیل این آیه است مراجعه کنید، ببینید که طرز استدلال را اینها چطور بیان می کنند! این یک امام صادق (سلام الله علیه) می خواهد که بگوید چون «أنت» قبل از یوسف ذکر شد؛ یعنی کسی که حاضر هست، اوّل خود او را باید شناخت، ما نمی دانیم که اسم و وصف او چیست، بعد به اسم و وصف او پی می بریم، چه اینکه برادران یوسف اوّل یوسف را شناختند، بعد به اسم او پی بردند. فرمود ما خدا را اوّل باید بشناسیم و ببینیم، بعد «الله» را، بعد «رحمان» را و بعد «رحیم» را! «إِنَّ مَعْرِفَةَ عَینِ الشَّاهِد» قبل از معرفت اسم و وصف اوست؛ اما معرفت غایب بعد از معرفت اسم و وصف اوست.! آپارات: https://aparat.com/v/HKaej 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 6 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پیشوای صادق ▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل می ‌كند كه مفضّل ‌بن ‌عمر می‌ گوید كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) به من گفت بررسی كن هر جا اختلافی بین افراد خانواده هست، اختلافی بین دو نفر هست، اگر مسئله و مشكل مالی بود و در اثر مال با هم اختلاف كردند، مبلغ مورد نزاع را به آنها بده و اختلاف آنها را حل كن. این كار وجود مبارك امام صادق بود در ساختن یك امّت واحده. هشام‌ ها را آن‌طور می ‌پروراند, توده مردم را هم این طور می ‌ساخت, شاگردان مخصوص خودش را هم با علوم فراوان تربیت می ‌كرد؛ بخشی را در مسائل فقهی, بخشی را در مسائل تفسیری, بخشی را در مسائل كلامی كه تشیع را نجات داد, ولایت را نجات داد, امامت را نجات داد، آن تحریف‌ هایی كه راه پیدا كرد، مطالب را به جای اصلی ‌اش برگرداند و تحریف ‌زدایی كرد. ▪️ آنها دیدند این نور را نمی ‌توانند خاموش كنند، آن مأموران عباسی که خانه حضرت را مشتعل كردند و سوزاندند خواستند ببینند چطور امام صادق (سلام الله علیه) از داخل این آتش ‌ها عبور می‌ كند مرحوم كلینی نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از میان این آتش ‌ها عبور می ‌كرد و می فرمود: «اَنَا بنُ اَعراقِ الثَّری اَنا بنُ اِبراهِیمَ خَلیلِ الله»؛ من فرزند ابراهیم خلیل هستم یعنی همان ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَسَلاَماً﴾ اینجا هم هست. خب گاهی مصلحت الهی این است كه آتش گلستان بشود نه ابراهیم خلیل را بسوزاند و نه امام صادق را; گاهی هم مصلحت الهی در مدینه یك نحو و در خیمه‌های بچه ‌های ابی ‌عبدالله طور دیگر است. 📚 سخنرانی روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تاریخ: 1392/06/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 332 # تفریحات_سالم_و_ورزش 🔸 برخی مصادیق تفریح ... امام صادق (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شتری داشت كه هیچ وقت [در مسابقه] عقب نمی‌افتاد. روزی آن حضرت با عربی بادیه ‌نشین مسابقه داد و شتر آن اعرابی بر شتر پیامبر ص پیشی جست. مسلمانان از این پیش‌آمد اندوهگین شدند رسول خدا ص فرمود: این شتر خود را برتر دید و خدا را سزاست كه هیچ چیز برتری نجوید جز آنكه خدا او را فرو نشاند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر گروهی از انصار گذشت كه تیراندازی می‌ كردند. آن حضرت وارد یكی از گروه ‌هایی شد كه با هم مسابقه تیراندازی می ‌دادند.[2] امام صادق (علیه السلام) در میادین مسابقه تیراندازی و اسب ‌دوانی حاضر می‌ شد.[3] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: هركس تیراندازی را پس از آموختن آن ترك كند به راستی نسبت به استادش [و آنچه آموخته] ناسپاسی كرده است.[4] [1] . (المحاسن، ج1، ص122؛ وسائل‏الشیعة، ج15، ص378). [2] . (عوالی اللئالی، ج3، ص266). [3] . أَنَّهُ كَانَ یحْضُرُ الرَّمْىَ وَ الرِّهَانَ (الكافى، ج5، ص50). [4] . مَنْ تَرَكَ الرَّمْىَ بَعْدَ مَا عَلِمَهُ فَقَدْ كَفَرَ الَّذِى عَلَّمَهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص146). 📚 مفاتیح الحیات ص 226 🆔 @a_javadiamoli_esra