فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حج راستین
🔸 ابو بصیر نابیناست.
می گوید من سالی با وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) مکه مشرف بودم. از نشانه ها و علامت هایی که از راه حواس دیگر احساس می کردم، فهمیدم زائران امسال زیادند... .
👇👇👇👇
💠 حج راستین
🔸 ابو بصیر نابیناست.
می گوید من سالی با وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) مکه مشرف بودم. از نشانه ها و علامت هایی که از راه حواس دیگر احساس می کردم، فهمیدم زائران امسال زیادند.
➖ در سرزمین عرفات، در اطراف کعبه، همه مشغول طواف و نماز و زمزمه و دعایند.
➖ گفتم امسال چقدر حاجیان زیادند! چقدر ناله ها و خروش ها و لابه ها زیاد است!
وجود مبارک امام باقر سلام الله علیه فرمود: اینچنین نیست!
➖ چشم ابو بصیر صحرای وسیعی را دید که بسیاری از موجودهای آن صحرا انسان نبودند.
➖ فریاد زیاد است، اما حاجي كم است: (ما اقل الحجيج و اكثر الضجيج).
اگر كسى حاجى راستين نبود، انسان نيست. صورتش صورت انسان است، ولى سيرتش سيرت حيوان.
🔸 حج واقعی انسان ساز است، اگر كسى حاجى واقعى بود، صورت واقعى حج، سيرت حاجى و زائر مى شود و حقيقت او را مى سازد.
اگر كسى خواست ببيند حج او مقبول است يا نه، ببيند بعد از برگشت از بيت الله، دست به گناه دراز مى كند يا نه!
#بعثه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی موضوعی اسرار حج، جلسه چهارم
تاریخ: اسفند 1370
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 369
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 پدر
آگاهي از حق پدر و ارزش و منزلت وي گام نخست در احسان به اوست. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: رضايت پروردگار در رضايت پدر و خشم پروردگار نيز در خشم پدر است.[1]
[1] . رِضَا الرَّبِّ فِى رِضَا الْوَالِدَِ وَ سَخَطُ الرَّبِّ فِى سَخَطِ الْوَالِدَ (سنن الترمذي، ج3، ص207).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 247
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حرمت زائران
▫️ در طلیعه سوره مباركه «مائده» گذشت كه شما #شعائر_الهی را سبك نشمرید؛ آیه دوم سوره مباركه «مائده» این بود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْی وَلاَ الْقَلاَئِدَ وَلاَ آمِّینَ الْبَیتَ الْحَرَامَ﴾؛ زائران را محترم بشمارید حاجیان را محترم بشمارید معتمران را محترم بشمارید, اینها آمینِ بیت الحرام اند.
▫️ خدا فرمود اینها كه آمینِ بیتالحرام اند یعنی قصد بیت الحرام دارند, قصد طواف دارند, قصد زیارت دارند, قصد حجّ و عمره دارند، اینها جزء #شعائر_الهی هستند؛ نه تنها مشعر و مِنا جزء شعائر خدا هستند نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خدا هستند، #حاجی جزء شعائر خداست معتمر جزء شعائر خداست. فرمود اینها مهمان الهی اند ضیوفالرحمن اند، اینها را سبك نشمارید اینها را تحقیر نكنید به اینها اهانت نكنید. فرمود حاجیان مهمان من هستند, معتمران مهمان من هستند, ضیوفالرحمن اند، آمدند خانه مرا زیارت بكنند، اینها جزء شعائر الهی اند.
▫️ اینكه فرمود: ﴿ذلِكَ وَمَن یعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ﴾، #حرمات_الهی تنها اشیای خارجی نیستند بلکه انسان هایی كه از قداست برخوردارند و جزء ضیوف الرحمان اند اینها هم جزء شعائر الهی اند؛ این #قدر_انسان است! در روایات آمده است كه #حرمت_مؤمن كمتر از حرمت كعبه نیست، خب اگر كسی آبروی مؤمنی را ببرد مثل آن است كه به كعبه اهانت كرده باشد.
#سالروز_شهادت_زوار_خانه_خدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حج ، جلسه 18
تاریخ: 1390/03/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 370
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 پدر، ریشهٴ نعمتها
امام سجاد (علیه السلام) میفرماید: حق پدرت این است كه بدانی او ریشهٴ تو و تو شاخه او هستی و بدان كه اگر او نبود تو نیز نبودی، پس هر گاه در خودت نعمتی یافتی كه شادمانت میكند بدان كه پدرت برای تو ریشه آن نعمت است و حمد خدا به جای آور و به اندازهٴ آن نعمت از او شكرگزار باش.[1]
[1] . وَ أَمَّا حَقُّ أَبِیكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ أَصْلُكَ وَ أَنَّكَ فَرْعُهُ وَ أَنَّكَ لَوْلاهُ لَمْ تَكُنْ، فَمَهْمَا رَأَیتَ فِى نَفْسِكَ مِمَّا یعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَبَاكَ أَصْلُ النِّعْمَةِ عَلَیكَ فِیهِ وَ احْمَدِ اللَّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَی قَدْرِ ذَلِكَ (تحف العقول، ص263).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 248
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فرازهایی از معارف و سیره امام محمد باقر (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفتم ذی الحجه، شهادت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر (علیه السلام) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم؛
▫️ آنچه در این پیام مطرح می شود رقائقی از حقایق وصف ناپذیر آن حضرت است که در کسوت چند نکته بر پیکر رسای این کنگره پوشانده می شود که بَطائنها مِن اسْتَبْرَق فکیف بظهائِرها! با اعتراف به اینکه اغْترافِ غرفه ای از بحر زخّار باقر علوم انبیا (ع) برای مُقْتَرِفانِ جهل علمی و جهالت عملی چونان راقم سطور، اگر متعذّر نباشد حتماً متعسّر خواهد بود؛ لیکن صاحبان عطایا مطایائی نیز به پذیرندگان هدایای ملکوتی خویش عطا می کنند که توان تحمّل آن را میسور می کند و آنچه در زیارت «جامعه کبیر» آمده است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُم»... .
▫️ دنیا راه است و آخرت مقصد
▫️ علم امام باقر(ع) چگونه بود؟
▫️ امام باقر(ع)، آغازگر دعا و نیایش در شب قدر
مطالعه کامل:
https://b2n.ir/e15341
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین راه معرفت نفس
▫️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است.
▫️ حضرت فرمود: « اِعلَم بِأَنَّكَ لا تَكونُ لَنا وَلِيًّا حَتّی لَوِ اجتَمَعَ عَلَيكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا: «إنَّكَ رَجُلُ سَوءٍ» لَم يَحزُنكَ ذلِكَ، ولَو قالوا: «إنَّك رَجُلٌ صالِحٌ» لَم يَسُرَّكَ ذلِكَ، ولكِنِ اعرِض نَفسَكَ عَلی كِتابِ اللّه ِ، فَإِن كُنتَ سالِكًا سَبيلَهُ، زاهِدًا في تَزهيدِهِ، راغِبًا في تَرغيبِهِ، خائِفًا مِن تَخويفِهِ فَاثبُت وأبشِر»؛ بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است.
📚 کنگره علمی امام باقر (علیه السلام)
تاریخ: 1389/10/18
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صراط نجات
▫️ آنهایی که از اوّل ذی قعده راه کلیم الهی را طی کرده اند، توفیقی دارند که این #نماز_دهه_ذی_الحجه را به عنوان تتمه آن سی روز بخوانند: ﴿وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ﴾... .
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صراط نجات
▫️ آنهایی که از اوّل ذی قعده راه کلیم الهی را طی کرده اند، توفیقی دارند که این #نماز_دهه_ذی_الحجه را به عنوان تتمه آن سی روز بخوانند: ﴿وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ﴾ و اگر کسی سی روز ذی قعده را در حدّ #ریاضت_کلیمی به سر نبرد، باز هم این #فیض برای او هست.
▫️ ائمه (علیهم السلام) قبل از اینکه به مقام شامخ امامت برسند، #مطیع_امام قبلی بودند. امام صادق (سلام الله علیه) در زمان حیات پدر بزرگوارشان امام باقر (سلام الله علیهما) می گفت پدرم این گونه دستور داد، پدرم این گونه می فرمود، بعد وقتی به #مقام_امامت رسید، پدر او به عنوان یکی از راویان مطرح بود.
ابن طاووس این را از امام صادق نقل میکند؛ حضرت در آن وقت هنوز به مقام امامت نرسیده بود، لذا می گفت پدرم این چنین دستور داد، وقتی خودش به مقام امامت رسید می گفت پدرم این چنین نقل کرد به عنوان راوی و محدّث. فرمود پدرم به من فرمود که اگر بخواهی #ثواب_حج حاجیان در نامه عمل تو نوشته بشود، این نماز دو رکعت بین مغرب و عشا را ترک نکن که بعد از «حمد» و سوره «توحید»، این ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ مطرح است.
▫️ وقتی هم می توانیم به بهشت برویم هم دنیا را بهشتی کنیم، چرا نکنیم؟! این ایام برای همان است، این دعاها برای همان است، این مجالس برای همان است. اگر گفتند شهادت #امام_باقر_سلام_الله_علیه مجلس عزا بگیرید یا اطعام بکنید، یعنی همین! فایده اش همین هاست؛ برکاتش همین هاست، فایده اش همین هاست، خیرش همین هاست، سعادتش همین هاست. حیات اینها و ممات اینها برای ما #خیر و #رحمت و #برکت است، آن وقت ما هیچ نگرانی نداریم.
«السَّلَامُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلَی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَوْلَادِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَصْحَابِ الْحُسَین»!
آپارات:
https://aparat.com/v/2SYsb
#کلیپ
#ذی_الحجه
#شهادت_امام_باقر_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق ـ دماوند
تاریخ: 1397/05/25
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مِهرِ هدایت
▫️ یک وقت کسی حرف حکیمانه می زند اما ضامن اجرا ندارد؛ ولی فرمود ما این گونه نیستیم، ما حکمت داریم، ضامن اجرا هم داریم؛ تبلیغ می کنیم #ابلاغ می کنیم و به انبیا مخصوصاً وجود مبارک حضرت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) می گوییم: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ حرف ها را به جان آنها برسانید نه به گوش آنها، آنها هم همین کار را کردند. این طور نبود که فقط بگویند ما به گوش رساندیم، نه! این حرف ها را به جان مردم رساندند؛ چند بار گفتند، از آنها اقرار گرفتند، محاجّه کردند، استدلال کردند. فرمود: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ این میشود #حکمت_بالغه.
▫️ امام باقر(سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد که ما نمیتوانیم بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»؛ فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ گرفتاری ما با این مردم کم نیست، سنگین است، برای اینکه دعوتشان می کنیم نمی آیند، رها کنیم، نمی شود، برای اینکه راهی غیر از این نیست. این حرف ما نیست که ما بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، ما الآن غصّه می خوریم، این برای ما بسیار دشوار است: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ #راه_غیر_از_این_نیست. تا آخرین لحظه حضرت اینها را رها نکرد، آن آخرین لحظه هم که مسئله فتح مکه بود، فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»؛ تا آخرین لحظه این چنین بود، خطبه برایشان خوانده، در حجة الوداع خطبه خوانده و مانند آن.
#سالروز_شهادت_امام_باقر_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قمر جلسه 2
تاریخ: 1396/01/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 371
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 پدر، ریشهٴ نعمتها
... امام رضا (علیه السلام) هم در این باره فرمود: بر تو باد به فرمانبرداری از پدر و نیكی به وی و فروتنی و خاكساری در برابر او و بزرگداشتن و گرامیداشتن او و نیز آرام سخن گفتن در حضورش، زیرا پدر ریشه و پسر شاخهٴ اوست. اگر پدر نبود خدا پسر را هم تقدیر نمیكرد. اموال و آبرو و جانتان را برایشان بذل كنید كه... جان و مال تو برای پدر است، پس در دنیا از پدران به نیكی پیروی كنید و پس از مرگشان برای آنان دعا و طلب رحمت كنید... .[1]
البته این، بدان معنا نیست كه پدر حق جفا بر فرزند داشته باشد، بلكه اگر جفا كند گرفتار عاقّ فرزند شدن میشوند.
[1] . عَلَیكَ بِطَاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّوَاضُعِ وَ الْخُضُوعِ وَ الإِعْظَامِ وَ الإِكْرَامِ لَهُ وَ خَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ فَإِنَّ الأَبَ أَصْلُ الابْنِ وَ الابْنَ فَرْعُهُ لَوْلاهُ لَمْ یكُنْ یقَدِّرُهُ اللَّهُ ابْذُلُوا لَهُمُ الأَمْوَالَ وَ الْجَاهَ وَ النَّفْسَ وَ قَدْ أَرْوِی أَنْتَ وَ مَالُكَ لأَبِیكَ فَجُعِلَتْ لَهُ النَّفْسُ وَ الْمَالُ تَابِعُوهُمْ فِى الدُّنْیا أَحْسَنَ الْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیهِمْ... (فقه الرضا ع، ص334؛ بحار الانوار، ج71، ص76ـ77).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 248
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شکوه کعبه🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره #عظمت_کعبه همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شکوه کعبه🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره #عظمت_کعبه همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست و چون دین «الی یوم القیامة» هست، کعبه هم «الی یوم القیامة» خواهد بود. 🔸کعبه از نظر بِنا نظیر آیات قرآن از نظر کلام است که ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾؛ هر وقت اَبرهه ای بخواهد به حرم امن کعبه اهانت کند، همواره #طیر_ابابیل هست که به حیات او خاتمه می دهد. 🔸 سرّ اینکه کعبه همانند کتاب الهی از قداست و پایداری ابدی برخوردار است، این است که با دست انبیا ساخته شده است. خلیل حق و ذبیح حق این بِنا را احداث کردند، گرچه مسبوق به سابقه بود: ﴿وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾؛ این دو پیامبر بزرگوار با زمزمه ﴿تَقَبَّلْ مِنَّا﴾ این بِنا را بالا آوردند. 🔸 کعبه قداست خاصی دارد که تمام زندگی ما به کعبه وابسته است؛ ما در تمام مدت عمر میگوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی». اصلاً ما با کعبه نفس میکشیم، با کعبه زندگی میکنیم؛ نمازهای ما چه واجب چه مستحب به طرف کعبه است، خوابیدن مستحب است به طرف کعبه باشد، ذبح و نحر حیوانات حلالگوشت باید به طرف کعبه باشد، نماز میت ما با سبک خاص به طرف کعبه است، دفن مرده های ما به طرف کعبه است، نشستن مستحب است به طرف کعبه باشد، در حال احتضار وضع محتضر باید به طرف کعبه باشد. اینکه میگوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی»؛ یعنی اصلاً ما با کعبه نفس میکشیم، با کعبه زنده ایم، با کعبه می میریم و با کعبه هم محشور می شویم. 🔸 در کنار کعبه، ـ جز به #نام_و_یاد_حق به چیزی به سر نبرید ـ حتماً قرآن را تلاوت کنید، ـ حداقل یک دور قرآن را بخوانید و دعا کنید؛ ـ دعای شما ـ إِن شَاءَاللَّه ـ مستجاب است، ـ برای #جامعه_انسانی_و_اسلامی در شرق و غرب عالم دعا کنید! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wu6xH #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 پیام حج 1439 قمری تاریخ: سال 1397 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بزم الهی
🔹 گرچه #رحمت_الهی گسترده است: ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ﴾ لكن در سرزمین وحی، این رحمت موج می زند، چون ﴿فیهِ آیاتٌ بَیناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ﴾.
این سرزمین, #سرزمین_وحی است و در سرزمین وحی، سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است. مهمانان این سرزمین، غذای #وحدانیت و احدیت را از یك سو و بهره وری از وحی و نبوّت و رسالت و #خلافت_و_امامت را از سوی دیگر می چشند و بهره مند می شوند.
🔹 اگر كسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید، چون «در كوی او شكسته دلی می خرند و بس». سرّ اینكه خدای سبحان از این گروه دعوت كرده است، برای آن است كه می خواهد دعوت مهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ تعامل و تقابلی است بین این دعوت ها.
ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا اینها را دعوت بكن؟ برای اینكه اینها #مهمانان_ویژه من هستند، یك؛ میزبانان مخصوص من هستند، دو؛ یعنی من مهمان اینها خواهم بود.
🔹 اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف الرَّحمن» هستند، از آن طرف هم ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم». آن انسان دل شكسته ای كه «رجالاً» آمده، ﴿عَلی كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان تهی دست دل شكسته، میزبان من است و من مهمانی او را می پذیرم. بنابراین حاجی و معمتر اگر به كِسوت «رِجال» آمده است، اگر به كِسوت ﴿عَلی كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده است، گرچه متمکن است به این حال آمده و در این حال بوده است که حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است، گفت من #بنده مسکین مستکین مستجیر هستم، می تواند با خدا #داد_و_ستد كند، تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی.
#آغاز_مراسم_حج_تمتع
#ترویه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام حج 1436 قمری
تاریخ: 1394/06/21
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است
🔸 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی در مشهد مقدس
#پیام
تاریخ: 1401/04/16
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است
🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح دیروز در افتتاحیه طرح حوزوی نظام جامع اندیشه اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، فرمود: #ضرورت_تمدن_سازی برای کشور انقلابی و نظام اسلامی از یک سو و توجه به برنامه های علمای بزرگوار و مراجع گرانقدر که در پیشبرد اهداف اسلامی سهم وافری داشته و دارند بسیار قابل توجه و دقت نظر است.
🔸 ایشان با بیان اینکه حوزه در فقه و اصول کارآمد است، ابراز داشت: گرچه حوزه ها به لطف الهی در فقه و اصول کارآمد هستند ولی اگر با #محوریت_قرآن_کریم حوزه ها سامان بپذیرد هم فقه و اصول تامین می گردد و هم اخلاق و حقوق تامین می شود.
🔸 استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با تاکید بر اینکه تا حوزه #عقلانی_و_الهیاتی نشود آن علوم و فنون دیگر چندان کارآمد نخواهد بود، اظهار داشت: مهم ترین اصل برای اینکه حوزه الهیاتی شود و در پرتو الهی شدن فقیه و اصولی بپروراند، #شناخت_و_عمل به قرآن کریم است چون در قرآن همه این حقایق است و خطوط کلی بیان شده است.
🔸 وی استخراج فروعات و دستورالعمل های قرآنی را بر عهده حوزه و دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: اگر #جهان_بینی_الهی شد و جهان دانی و فروعات وابسته به این شؤون هم محقق شود قطعاً هم جامعه متمدن می شود و هم منشأ تمدن جامعه، حوزه و دانشگاه های متمدن انقلابی خواهند بود.
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه هر تاجری یک میزان، ترازو و واحد سنجش دارد، خاطرنشان کرد: واحد سنجشی به نام #اصل_تناقض وجود دارد که با این واحد سنجش هر مطلبی قابل ارزیابی است و انسان از راه منطق این علوم را باید فرا بگیرد.
🔸 ایشان #قطب_فرهنگی حوزه و دانشگاه را #عقل برشمرد و ابراز کرد: عقلانیت باید احیا شود، مرحوم کلینی پس از سالیان متمادی فحص در قرآن و عترت به این نتیجه رسید که عقل قطب فرهنگی است.
🔸 مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه پیوندی میان پاک بودن و خوب فهمیدن وجود دارد، عنوان کرد: اگر روح پاک بود مطالب عمیق و خالص را خوب درک می کند و قرآن می فرماید اگر وارسته بودید خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن است را درک خواهید کرد.
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه حوزه در فهمیدن، فهمادن، تبلیغ، انذار و بهره وری از #جامعه_متمدن_انقلابی سهم بسزایی دارد، اظهار کرد: بین عقل و جزم فرق فراوان است چنانکه جزم به عهده عقل نظری و عزم مربوط به عقل عملی است.
آپارات:
https://aparat.com/v/mYn3i
#پیام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی ـ مشهد مقدس
تاریخ: 1401/04/16
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره وارستگی
🔸 ... پیوندی است بین #پاک_بودن و #خوب_فهمیدن؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... .
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثمره وارستگی
🔸 ... ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه؛
🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین #پاک_بودن و #خوب_فهمیدن؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند.
🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر #وارسته بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط #قرآن فراسوی انسان گذاشته است.
📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی
تاریخ: 1401/04/16
پیام کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/mYn3i
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 372
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 پدر، ریشهٴ نعمت ها
... راوی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: مرد از مال فرزندش چه مقدار حق دارد؟ فرمود: به اندازه غذای روزانه و بدون اسراف، آن هم هنگام احتیاج و ناچاری. راوی پرسید: پس درباره این سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چه میگویید كه به مردی فرمود: «تو و مالت از آن پدرت هستید؟» امام (علیه السلام) فرمود: آن مرد پدرش را نزد پیامبر ص آورد و گفت: ای رسول خدا! پدرم دربارهٴ میراث مادریام به من ستم كرده است. پدرش گفت: من آن را برای همین فرزند و خودم هزینه كردم. پیامبر به فرزند فرمود: خودت و مالت از آن پدرت هستید و این در حالی بود كه نزد آن پدر مالی نبود. آیا [به گمان شما] رسول خدا [باید آن] پدر را به سود فرزند زندانی میكرد؟[1]
[1] . (الكافى، ج5، ص136).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 249
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra