هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
27.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از #شعائر_حسینی را شرح می نماید.
آپارات:
https://aparat.com/v/ghvT0
جلسه: بیستم
تاریخ: محرم و صفر 1401
#محرم_و_صفر
#ویژه_برنامه
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 456
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#توجه_مرد_به_همسر
🔸 پاداش اخروی نیكی به همسر
هرچند پاداشهای اخروی كه در روایات پیشین برای خدمت به خانواده ذكر شد، شامل نیكی با همسر نیز میشود، در این قسمت به نقل احادیثی در خصوص پاداش خدمت و نیكی به همسر(زن) میپردازیم.
امیرموٴمنان (علیه السلام) میفرماید: روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر ما وارد شد و فاطمه كنار دیگی نشسته بود و من عدس پاك می كردم. فرمود:
ای اباالحسن! گفتم: لبیك ای رسول خدا! فرمود: از من بشنو و من سخن نمی گویم مگر از جانب پروردگارم؛ هیچ مردی نیست كه همسرش را در خانه یاری دهد مگر اینكه برای او عبادتی بسیار فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار می آید[1] و در پایان فرمود: ای علی! به عیال (همسر) خدمت نمی كند مگر صدّیق یا شهید یا مردی كه خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.[2]
[1] . (جامع الاخبار، ص102).
[2] . یا عَلِىُّ! لا یخْدُمُ الْعِیالَ إِلاّ صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ رَجُلٌ یرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَة (جامع الاخبار، ص103).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 284
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اساس عبادت▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك #امام_حسن_عسكری_سلام_الله_علیه رسیده است كه «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه ِ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اساس عبادت▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك #امام_حسن_عسكری_سلام_الله_علیه رسیده است كه «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه ِ» عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند, روزه های زیاد بگیرد البته نماز واجب مشخص است نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در #معرفت بكند! ▫️ فرمود #اساس_عبادت آن تفكّر است آن مقصدشناسی است و مقصودیابی, بحث های توحیدی, معرفت خدا, اسمای حسنای الهی, صفات ذاتی حق, معنای تجلّی و فعل خدا, معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر است و درایت. این #درایت اگر با #عمل همراه باشد انسان هم راه را طی می كند هم به مقصد می رسد هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می كند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) - سروش هدایت، ج7، ص245. تاریخ: 1391/02/11 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
طریق مقصود▫️ در عرفان نظری اگر قضیه ای هست، بر اساس حمل ظاهر و مظهر است نه حقیقت و رقیقت و در عرفان عملی سخن از قضیه و قیاس و مفهوم حصولی و علم حصولی و مانند آن نیست، بلکه فقط #شهود است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
طریق مقصود▫️ در عرفان نظری اگر قضیه ای هست، بر اساس حمل ظاهر و مظهر است نه حقیقت و رقیقت و در عرفان عملی سخن از قضیه و قیاس و مفهوم حصولی و علم حصولی و مانند آن نیست، بلکه فقط #شهود است. در شهود، وجود خارجی مطرح است؛ در علم حضوری، سخن از تصور و تصدیق و قیاس نیست. مهم ترین راهی كه انسان را به این مقصد می رساند همان شب زنده داری است كه بیان نورانی #امام_عسكری_سلام_الله_علیه این است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛ یعنی سیر و سلوك الهی، یك مطیه راهوار می خواهد و آن مطیه و مركب راهوار، همان #شب_زنده_داری است. در قرآن هم از جریان شب زنده داری با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾ سخن به میان آمده است. ▫️ بنابراین چیزی كه از #مسیر_وحی_الهی استفاده نشود باطل است، چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و در آن سخن از مفهوم و علم حصولی باشد، آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد و از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به #عرفان_عملی بر می گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است و عارف كسی است كه به فكر #مشاهده_بهشت_آفرین است و بهشت، مشتاق عرفاست. آپارت: https://aparat.com/v/5OpxP #شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به همایش عرفان های كاذب و نوظهور تاریخ: 1392/11/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رغبت مذموم▫️ وجود مبارك #امام_عسکری_سلام_الله_علیه در یك بیان نورانی فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه»؛ فرمود ما گرایش هایی داریم علاقه هایی داریم یك اشتها و میلی داریم؛ این میل های ما گاهی صادق است گاهی كاذب؛ همانطور كه عطش گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است یا صبح گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص صبح صادق و كاذب به عهده منجم اخترشناس است، رغبت و میل هم گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص آن به عهده #انسان_شناس_واقعی است. ▫️ انسان شناس واقعی همان #انسان_آفرین واقعی است كه خدای سبحان باشد و انبیا و معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخنان همان انسان آفرین را می گویند. ما گاهی به غذایی اشتها داریم و ذائقه ما لذت می برد؛ لكن این لذت ، لذت كاذب است، چرا؟ برای اینكه این غذا را كه مصرف كردیم و به دستگاه گوارش دادیم آسیب می بینیم و درد شروع می شود، معلوم می شود این لذت، لذت كاذب است. ما به بعضی از امور رغبت داریم میل داریم ولی نمی دانیم این میل، میل صادق است یا كاذب؛ این را طبیب ظاهری متوجه نمی شود، این را #فطرت_شناس می داند نه معده شناس و روده شناس و طبیعت شناس؛ فطرت شناس، #انسان_كامل است. ▫️ وجود مبارك #امام_عسکری_سلام_الله_علیه فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه»؛ چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. می بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، لذا همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید كه این با #عزت شما سازگار نیست! #سالروز_شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسبیح الهی
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک #امام_حسن_عسکری_سلام_الله_علیه سؤال کردند، «دَلِّلْنِی عَلَی التُّوحِید»، فرمود در خطر انسان به چه کسی متوجه است؟ ممکن نیست کسی کافر بشود؛ منتها این اغراض و غرائز آن #فطرت را دفن کردند نه اینکه فطرت را از بین برده اند... .
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسبیح الهی
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک #امام_حسن_عسکری_سلام_الله_علیه سؤال کردند، «دَلِّلْنِی عَلَی التُّوحِید»، فرمود در خطر انسان به چه کسی متوجه است؟ ممکن نیست کسی کافر بشود؛ منتها این اغراض و غرائز آن #فطرت را دفن کردند نه اینکه فطرت را از بین برده اند.
#فطرت از بین رفتنی نیست ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ که قبلاً هم ملاحظه فرمودید این ﴿دَسَّاهَا﴾ باب تفعیل است، فرمود اینها خیلی تلاش و کوشش کردند به زحمت این فطرت را زنده به گور کردند؛ اما نکشتند: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾. آن وقت وقتی دارد غرق میشود، این قدرت های پوشالی همه کنار می رود: ﴿فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ﴾؛ #موحدانه می گویند «یا الله»! ممکن نیست خدا را از یاد بشر بشود گرفت. او قدرت نامتناهی است.
▫️ #امام_حسن_عسکری_سلام_الله_علیه فرمود: سوار کشتی شدی؟ عرض کرد بله سوار شدم. فرمود ممکن است که حادثه ای پیش آمد که در حال غرق باشی؟ عرض کرد بله. فرمود در آن حال به چه کسی متوجه می شدی؟ همان خدای توست. خدا قابل انکار نیست. آن #قدرت_نامتناهی که انسان به او وابسته است؛ لذا انسان هم مثل موجودات دیگر مسبّح است. منتها حیوانات ﴿کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاَتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ﴾ که در سوره «نور» گذشت. ضمیر این ﴿عَلِمَ﴾ به آن ﴿کُلٌّ﴾ برمیگردد نه به «الله». همه می دانند دارند چه کار می کنند، این #انسان است که ﴿کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل﴾ می شود.
مطالعه بیشتر:
🌐 esra.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 1
تاریخ: 1397/01/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 457
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#توجه_مرد_به_همسر
🔸 پاداش صبر مرد در برابر بداخلاقی همسر
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر مردی كه بر بد اخلاقی همسرش برای خدا شكیبایی كند خدا برای صبر وی در هر بار، پاداشی همانند پاداش صبر ایوب (علیه السلام) در برابر بلای او به وی می دهد.[1]
[1] . مَنْ صَبَرَ عَلَی سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ وَ احْتَسَبَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ مَرَّةٍ یصْبِرُ عَلَیهَا مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَی أَیوبَ عَلَی بَلائِه (ثواب الاعمال، ص287).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 284
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
احیای زمینه🔸 … وقتی وجود مبارك امیرالمومنین #مفاخر_اهل_بیت را شرح می دهد می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان #مهدی_منتظَر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
احیای زمینه🔸 اگر ما در جریان موسی (سلام الله علیه) دیده ایم كه #پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن دشت صاف سپاه خداست، هم این دریای مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از #امید پر از #استغناء و #احساس_نشاط در برابر استقلال و آزادی كند؛ اینچنین دل ها، هم آن اندیشه های ناب نبوی را می پذیرند، هم آن انگیزه های صائب و صالح ولوی و علوی را می پذیرند و با تربیت شاگردانی چون #امام می توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. 🔸 وقتی وجود مبارك امیرالمومنین #مفاخر_اهل_بیت را شرح می دهد می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان #مهدی_منتظَر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا #جامعه_بشریت به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره #جامعه_بشری باید به ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می رسد و میوه اش بار می یابد هم #اندیشه_علمی دارد كه میوه علمی اوست، هم #انگیزه_صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور #مهدی_موجود_موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما #زمین_مرده را زنده می كنیم، #زمینه_مرده را هم زنده می كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. 🔸 انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است #تسلیم_محض هستند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را #انسان_كامل تحمل می كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر #ظهور_اراده_حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این #تسلیم_محض می شود خود را به امواج آتش تسلیم می كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت #متحول می شود. #آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عج #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross