eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 نگاه ناب
🔸 مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) سعی بلیغش در این بود که گذشته را به یاد ما بیاورد؛ اینکه گذشته را به یاد ما بیاورد، آینده را به خوبی تأمین می کند. این کتابی که ایشان در شرح نهج البلاغه نوشتند و کتاب های دیگری را که از زبان نوشتند، قسمت مهمّش در این است که ما را که روزی مهمان خدا بودیم در مشهد خدا بودیم در محضر خدا بودیم مخاطب خدا بودیم مستمع خدا بودیم بین ما و خدا سؤال و جوابی شد، این صحنه را به یاد بیاوریم. اگر این صحنه را به یاد بیاوریم ماسوای خدا برای ما بی ارزش است. 🔸 مرحوم در عین حال که تبلیغاتش، تألیفاتش، بنان و بیانش نسبت به آینده روشن بود؛ اما سعی بلیغش در این بود که را بیش از آنچه که دیگران می دانند کند. این شرح نهج البلاغه ایشان بخش وسیعی درباره این تذکره است که اگر انسان آنچه در درون دارد به یاد آن باشد، آن وقت راحتِ راحت است؛ وقتی آن صحنه را ببیند آن جلال و شکوه را ببیند، آینده را تأمین خواهد کرد. اگر این چنین باشد تأمین است تأمین است تأمین است و دیگر هیچ نگرانی نیست. 🔸 این راهی است که کمتر، رونده ها رفته اند؛ قسمت مهم تدریس، بنان و بیان، قلم و لسان علمای ما در تربیت نسل جوان یا غیر جوان، به آینده برمی گردد که اگر این کار را کردید دنیای شما اصلاح می شود، اولاً؛ در برزخ به بهشت برزخی می روید، ثانیاً و در قیامت وارد بهشت می شوید؛ اما درباره گذشته که شما چنین بودید، این را حفظ کنید، این در کلمات کمتر کسی پیدا می شود. اگر این چنین باشد آن وقت انسان نسبت به آینده راحت است؛ وقتی خود را بداند، این سرمایه، او را به پیش می برد. 📚 پیام به مناسبت سالگرد علامه جعفری تاریخ: 1400/08/18 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می شود 🔹 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می شود. ▫️ زمان: چهارشنبه 25 آبان 1401 از ساعت 19 🔸 علاقمندان می توانند از طریق لینک های زیر سخنرانی معظم له را به صورت زنده پیگیری نمایند. پخش زنده: 🌐 http://tv.esra.ir 🌐 https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 www.hekmateislami.com/live 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 498 1. تعامل با مؤمنان 🔸 بركات اجتماع مؤمنان امام باقر (ع) فرمود: گرد هم آیید و با هم گفت‌وگو كنید كه فرشتگان، شما را احاطه می ‌كنند. خدا رحمت كند هر كسی را كه امر ما را زنده می ‌كند.[1] [1] . اجْتَمِعُوا وَ تَذَاكَرُوا، تَحُفَّ بِكُمُ الْمَلائِكَةُ. رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیا أَمْرَنَا (وسائل الشیعة، ج12، ص22). 📚 مفاتیح الحیات ص 306 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد/ قرآن از مردم خواسته قائم بالعقل باشند 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد. 📚 سخنرانی مجازی سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی تاریخ: 1401/08/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد/ قرآن از مردم خواسته قائم بالعقل باشند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
بیست و سومین مجمع عمومی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: علما و دانشمندان گاهی فقط از کتب و اساتید بهره می‌برند اما عده اندکی از علما نیز هستند که علاوه بر بهره گیری از کتب از یافته ها و سوالات درونی خود نیز استفاده می کنند. ایشان با اشاره به جایگاه در حوزه ابراز داشتند: علامه طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته می‌شود اما تفسیر و فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به و نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند. 🔹 مرجع تقلید جهان تشیع تاکید کردند: اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر باشد، برکات آن خیلی بیشتر است. ایشان بیان داشتند: ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است و اگر جامعه شد، جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد. آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به جایگاه عقل در قرآن خاطر نشان کردند: قرآن به عقل بهای زیادی داده و از مردم خواسته قائم به عقل و قوام بالعقل باشند. 🔹 معظم له بیان داشتند: اگر خداوند انبیا را نمی فرستاد مردم در قیامت، با عقلشان علیه خدا احتجاج می‌کردند که چرا رهبران الهی را نفرستادی که به ما دین را یاد بدهند؟ تو که می دانستی بعد مرگ ما اینجا می آییم، چرا راهنما نفرستادی؟ نکته این مطلب این است که عقل حتی می‌تواند علیه خدا کند، اما بعد از ارسال رسل دیگر بهانه‌ای باقی نمی ماند، و عقل باید پیروی کند. 🔹 مفسّر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه اگر از اسارت نفس درآمد، خواهد شد، ابراز داشتند: عقل پروری را خود قرآن کریم به عهده گرفته و لذا اول سخن از عقل است و سپس سخن از «قوم یعقلون» است و پس از آن به جایی می رسد که علیه خدا احتجاج می کند، و این بها دادن به عقل است که انسان می تواند با آن علی الله احتجاج کند. 🔹 ایشان ادامه دادند: قرآن کریم عهده دار مطالبی است که هیچ علم و هیچ حکمتی عهده دار آن نیست. شبهاتی را که در جوامع بشری مطرح است، یکی پس از دیگری ذکر می کند و سپس پاسخ می دهد. 🔹 معظم له اظهار داشتند: مستحضرید شبهه اگر در برابر دبیر اندیشه باشد، این شبهه ها را وهم و خیال دامن می زند اگر در برابر دبیر انگیزه باشد، این شبهه ها را شهوت و غضب دامن می زند؛ این دعاهای نورانی را که حتما با این کتاب آشنا باشید و روزی حتما دعاهای آن را بخوانید، چرا که این کتاب با کتاب های دیگر فرق می کند، ما را به علوم ربانی دعوت می کند و تحلیل می کند، کجاست و کجاست! ایشان بیان داشتند: اگر شبهه از عقل نظری گرفته شد و شهوت از عقل عملی گرفته شد، هم آزاد می شود، هم مدیر_انگیزه آزاد می شود، در این صورت انسان می شود ! معظم له افزودند: بسیاری از آیات قرآن پاسخ به شبهاتی هستند که مادیون مطرح کردند و آن شبهات امروز نیز مطرح می‌شوند لذا ما باید به قرآن مسلط شویم تا بتوانیم آن را پاسخ دهیم. 📚 سخنرانی مجازی سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی تاریخ: 1401/08/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  امیران هدایت
▫️ مهم‌ ترین بحثی كه درباره مطرح است آن است كه اینها به عترت طاهرین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) مرتبط‌ اند و عترت، عِدل قرآن كریم است و قرآن كریم، مبین و مفسّر و شارح می ‌خواهد كه همان عترت ‌اند. ▫️ آن علوم اساسی كه به وسیله ذات اقدس الهی به خاندان عصمت و طهارت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) رسید، به این امامزادگان هم منتقل شد؛ اینها ممكن است از خیلی استفاده نكرده باشند ولی مهم ‌ترین علم، است كه اینها سهم وافری از آن بردند. علم‌ الدراسه بدون علم ‌الوراثه، تعیین ‌كننده نیست! این امامزاده‌ ها (علیهم آلاف الرحمة) از علم‌ الوراثه طرْفی بستند و با همان علم ‌الوراثه از حجاز به ایران آمدند و اسلام را به عنوان به ایران آوردند. ▫️ هر جا این امامزاده ‌ها نزول اِجلال كردند آنجا اهل بیت، اهل بیت، علوی بودن، فاطمی بودن، حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بودن، رواج پیدا كرده است؛ ▫️ این امامزاده ‌‌ها نسبت به ما دارند یعنی ما تشیعمان را، ولایت ‌مداری مان را، پیروی اهل بیت را از این امامزاده ‌ها داریم. آن روز كه اسلام به ایران آمده است اسلام تنها با قرآن نیامده، بلکه به وسیله عترت هم آمده و این عترت آمیخته با قرآن و قرآن هماهنگ با عترت، به وسیله این امامزاده ‌ها منتشر شده است. اینكه می ‌بینید بزرگان وقتی وارد حرم امامزاده ‌ها می شوند نهایت خضوع را دارند، برای این است كه اینها نسبت به ما حقّ حیات دارند. این امامزاده‌ها آمدند گفتند اسلام، تنها قرآن نیست، بلکه قرآن است با عترت! خیلی فرق است بین ما كه قرآن‌ پژوهیم، با خاندان عصمت و طهارت و این امامزاده‌ ها كه آنها ‌هستند. 📚 پیام به کنگره بین المللی امامزادگان تاریخ: 1392/06/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شعائر اسلامی

▫️ وظیفه ما در برابر امامزاده ‌ها همان وظیفه ‌ای است كه نسبت به عترت طاهرین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) داریم؛ اِجلال اینها، تكریم و تعظیم اینها جزء است و همانند قرآن برای ما محترم ‌اند و قداست دارند. اگر قرآن، ماست، خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین ما هستند. 📚 پیام به کنگره بین المللی امامزادگان در اصفهان تاریخ: 1392/06/13 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 499 1. تعامل با مؤمنان 🔸 بركات اجتماع مؤمنان امام صادق (ع) فرمود: اجتماعی از سه نفر از مؤمنان یا بیشتر شكل نگرفته، مگر اینكه فرشتگانی همانندشان حضور می ‌یابند كه اگر آن جمع دعای خیری كنند، آمین می ‌گویند و اگر آنان، از شرّی به خدا پناه برند، از خدا می‌ خواهند كه این بدی را از آن‌ها دور كند و اگر آن گروه، حاجتی بخواهند، نزد خدا شفاعت می ‌كنند تا حاجت آنان را برآورد.[1] [1] . مَا اجْتَمَعَ ثَلاثَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فَصَاعِداً إِلاّ حَضَرَ مِنَ الْمَلائِكَةِ مِثْلُهُمْ. فَإِنْ دَعَوْا بِخَیرٍ أَمَّنُوا وَ إِنِ اسْتَعَاذُوا مِنْ شَرٍّ دَعَوُا اللَّهَ لِیصْرِفَهُ عَنْهُمْ وَ إِنْ سَأَلُوا حَاجَةً تَشَفَّعُوا إِلَی اللَّهِ وَ سَأَلُوهُ قَضَاءَهَا... (الكافى، ج2، ص187). 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 قیامت حاضر

🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قیامت حاضر

🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست؛ این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می ‌فهمد کجاست، هنوز جسد او را نَشُستند می ‌فهمد کجاست، معلوم می ‌شود این قدر نقد است! است، است، فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک ‌تر است، این نسیه نیست. 🔸 تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می ‌کنیم، نه، قیامت الآن هست، آن گاه در آن روز، این بر می ‌خیزد. فرمود: ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ _ ﴿السّاعَةُ﴾ یعنی قیامت _ این هست، الآن موجود است؛ منتها آن روزی که است، می‌گویند این ساعت، قیام می ‌کند. ﴿یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً﴾ است، ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ است، پس الآن هست؛ منتها آن روز، این نشسته بر می ‌خیزد. 🔸 خب پس است، اگر نقد شد هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من یواشکی امضا کردم به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده! آدم باید باشد که بگوید حالا به کسی نگو، یعنی چه به کسی نگو؟! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/BQdug ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/SR4yW7PCcIA 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/06/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله در بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی از شبکه قرآن ▫️ امشب پنج شنبه 26 آبان 1401 ▫️ ساعت پخش: 22:30 از شبکه قرآن و معارف سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
علمِ بَرین
🔸 این سِمَت را و این را داشته و دارد كه همه علوم و فلسفه ‌های علوم زیر مجموعه خود را اسلامی می ‌كند. علوم نه می ‌توانند الحادی باشند نه الهی زیرا علوم درباره موضوعات خاص بحث می ‌كنند مثل زمین شناسی دریا شناسی ستاره شناسی جانور شناسی، اینها كاری به خدا شناسی ندارند. فیزیك شیمی و علوم دیگر نه الهی ‌اند نه الحادی برای اینكه حوزه بحث اینها یا زمین است یا آسمان است یا ستاره است یا دریاست و مانند آن؛ الحادی بودن و الهی بودن این علوم را فلسفه مضاف تأمین می‌ كند؛ سایه افكن روی علوم است و هر رهنمودی كه فلسفه مضاف دارد این علوم می ‌گیرند. وقتی به فلسفه ‌های مضاف می ‌رسیم _ كه آن فلسفه مضاف سایه‌ افكن بخشی از علوم است _ آنها هم درباره رشته ‌های خودشان حرف های فراوانی دارند ولی درباره كل جهان نفیاً یا اثباتاً حرفی برای گفتن ندارند برای اینكه هیچ كدام از آنها نیستند كه آیا جهان آغازی دارد یا نه، خدایی دارد یا نه، خدا شریك دارد یا نه، جهان پایان دارد یا نه، معاد حق است یا نه، هیچ كدام از اینها در حوزه فلسفه‌ های مضاف نمی ‌گنجند. 🔸 بنابراین علوم و همچنین فلسفه ‌های مضاف كه سایه افكن علوم ‌اند، اینها اگر الحادی ‌اند یا الهی، هستند؛ مثلا اگر یك علم فیزیك بر اساس الحاد سامان پذیرفت تقلیدی است، چه اینكه اگر یك علم فیزیك بر اساس الهیت سامان پذیرفت تقلیدی است، هیچ كدام حرفی برای گفتن ندارند. تنها علمی كه می ‌تواند باشد و فتوا بدهد یا به الحاد یا به الهیت، است، برای اینكه فلسفه بحث می‌ كند كه جهان مبدئی دارد یا نه خدایی دارد یا نه؛ اگر ـ معاذ الله ـ كجراهه رفت، خود فلسفه می ‌شود الحادی یعنی در درجه اول خودش را ملحد می ‌كند، بعد فلسفه‌ های مضاف را ملحد می‌ كند بعد علوم را ملحد می‌ كند بعد این متون درسی كه از غرب به شرق آمده الحادی خواهد بود بعد دانشگاه ها هم گرفتار این شبهه ‌اند و اگر _ ان‌ شاء ‌الله _ به راه رفته نه بیراهه، اول خودش را الهی می‌كند چون به این نتیجه رسید كه عالم مبدئی دارد و منتهایی دارد، خود فلسفه می ‌شود الهی، بعد فلسفه ‌های مضاف هم می ‌شوند الهی، بعد علومی كه زیر مجموعه اینها هستند هم می ‌شوند الهی. 📚 دیدار مسئولین همایش ابن سینا با حضرت استاد تاریخ: 1386/04/22 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬
بیانات آیت‌ الله العظمی جوادی‌ آملی در بیست و سومین مجمع عمومی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی


▫️ آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/4sR1F ▫️ تلوبیون: 🌐 https://telewebion.com/episode/0x526d9b5 📚 سخنرانی مجازی سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی تاریخ: 1401/08/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 500 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. الف.
حمایت‌های مادی
پاداش تأمین نیازمندی ‌ها ابن عباس گوید: با [امام] حسن بن علی (ع) در مسجد حرام بودم و او در حالی كه معتكف بود و طواف [مستحب] كعبه می ‌كرد، مردی از شیعیان به او گفت: ای پسر پیامبر! به فلانی بدهكارم، آیا قرض مرا می ‌پردازی؟ آن امام (ع) فرمود: به خدای این كعبه سوگند، امروز چیزی نزدم نیست. آن مرد گفت: اگر صلاح می‌ دانی از او برای من مهلت بگیر زیرا او مرا به زندان تهدید كرده است. ابن عباس می ‌گوید: امام حسن (ع) طواف خود را رها كرد و با آن مرد برای تأمین نیازش حركت كرد. گفتم: ای پسر رسول خدا! مگر در حال اعتكاف نیستی؟ فرمود: چرا، ولی از پدرم شنیدم كه به نقل از رسول خدا (ص) می‌ فرمود: هركس نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، همانند كسی است كه نُه هزار سال با روزه‌ داری روزها و نماز شب ‌هایش خدا را عبادت كرده است.[1] [1] . (عدّة الداعی، ص224 ـ 225). 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فلسفه، مهندسی سلوک فلسفه الهی مهم ‌‌ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد 🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می ‌باشند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
فلسفه، مهندسی سلوک فلسفه الهی مهم ‌‌ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد 🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می ‌باشند. 🔹 فلسفه کلّی، تأمین‌کننده صبغه الهی بودن همه علومی است که درباره موجودهای امکانی بحث می ‌کنند یعنی فلسفه، مهم‌ترین خدمتی که به علوم می‌ کند این است که آنها را الهی و دینی می‌نماید زیرا ثابت می ‌نماید که یکی از اصولِ و جامعِ هستی‌ شناسی، نظام علّت و معلول است و معلول نسبت به علت خود، وجود رابط (نه رابطی) بوده و علت در قیاس به معلول، مستقل است و سلسله به هم پیوسته علل و معالیل به واجب‌الوجود منتهی می‌شود که صدر و ساقه جهان آفرینش، صنع اوست و چون خداوند، حکیم محض است، صنعت او با حکمت و هدفمندی مطرح است و سلسله علل فاعلی به فاعل بالذات ختم می‌شود و سلسله علل غایی به غایت و هدف بالذات مختوم می‌گردد و خداوند، فاعل بالذات: ﴿هو الاول﴾ و غایتِ بالذات: «هوالاخر» است پس جهان، مخلوق خداست و تمام علوم به خلقت ‌شناسی بر می‌گردد یعنی موضوعاتِ مسائل، محمولاتِ آنها و ترتّب محمول‌ ها بر موضوع‌ ها همگی صنع خداست و هر رشته ‌ای از علوم تجربی و ریاضی و تجریدی، پژوهش کار خدا را به عهده دارد. 📚 پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی(مد ظلّه) به همایش روز جهانی فلسفه آبان 1388 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  حقیقت آشکار
🔹 قرآن كریم را بین ‌الرشد می‌داند؛ نمی‌فرماید شما دو نفر دو نفر یا یك نفر یك نفر درباره توحید فكر كنید، می ‌فرماید توحید, اصلی است كه شما چه بخواهید چه نخواهید در نهاد شما است. 🔹 می فرماید برای قیام كنید درباره مسئله نبوت و معاد؛ نه اینكه فكر كنید که آیا خدایی در عالَم هست یا نه, اصلاً خدا قابل انكار نیست! وجود مبارك حضرت فرمود: «مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل»؛ خدا اصلاً قابل انكار نیست؛ هر خدانشناسی خداشناس است, هر ملحدی خداشناس است! او كه نمی ‌تواند حقیقت را منكر بشود، این حقیقت, فعل خداست صُنع خداست، قابل انكار نیست. این دو اصل را مرحوم کلینی در جلد اول اصول كافی از امام (علیه السلام) نقل كرده است: «عَارِفٌ بِالمَجهُولِ مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل»؛ هر چیز ناشناخته‌ ای نزد خدا شناخته شده است و هر انسان خدانشناسی است؛ خدا قابل انكار نیست! 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 17 تاریخ: 1392/07/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مودّت الهی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر ما قرآن را دوست داریم چون كلام خداست، پس متكلّم را هم دوست داریم و اگر اهل بیت را دوست داریم چون خلیفه الهی ‌اند و اگر كسی خلیفه الهی را دوست داشت یعنی «مستخلف ‌عنه» را دوست دارد؛ بنابراین تمام این مودّت ‌ها و محبّت ‌ها بر می ‌گردد به محبّت و كه ما خدا دوست باشیم و چون ذات اقدس الهی با همه هست، این دوستی یك خواهد بود، جهان را محبّت اداره می ‌كند نه جنگ، جهان را كُشتن و خون اداره نمی ‌كند، جامعه را محبّت اداره می ‌كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مودّت الهی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر ما قرآن را دوست داریم چون كلام خداست، پس متكلّم را هم دوست داریم و اگر اهل بیت را دوست داریم چون خلیفه الهی ‌اند و اگر كسی خلیفه الهی را دوست داشت یعنی «مستخلف ‌عنه» را دوست دارد؛ بنابراین تمام این مودّت ‌ها و محبّت ‌ها بر می ‌گردد به محبّت و كه ما خدا دوست باشیم و چون ذات اقدس الهی با همه هست، این دوستی یك خواهد بود، جهان را محبّت اداره می ‌كند نه جنگ، جهان را كُشتن و خون اداره نمی ‌كند، جامعه را محبّت اداره می ‌كند. 🔸 مدینه كه به معنی مدنیت، تمدّن و تدین است اول كه مدینه نمی ‌گفتند. وجود مبارك رسول گرامی كه نور است، وقتی در مكه زندگی می ‌كند خدا این را می ‌داند. وقتی حضرت از مكه به مدینه می‌آید، ذات اقدس الهی برای گرامیداشت مكتبی كه در این شهر رواج پیدا كرد، فرمود مردمِ این شهر مهاجردوست‌ هستند: ﴿یحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیهِمْ﴾ كسانی كه از مكه به مدینه آمدند مردم مدینه محبّتشان نسبت به مهاجرین عملی و علنی شد، اینها ﴿وَ یؤْثِرُونَ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ﴾ ولو خودشان خیلی هم نیازمند باشند آن ویژگی‌ های مالی و مختصّات اقتصادی خودشان را به این مهمان‌ های اهل هجرت می ‌دهند. 🔸 مستحضرید اگر بالاتر از هجرت نباشد كمتر از هجرت نیست، وقتی تمدّن در این است كه مردم یك منطقه هجرت و مهاجرت را دوست داشته باشند، یقیناً جهاد و مجاهدها را هم دوست دارند، اینها محبّ مجاهدت ‌ها و هستند و مستحضرید اگر كسی جهاد را دوست داشت و را دوست داشت، مردمی كه در فراز و منطقه‌ های علمی به سر می ‌برند، زندگی می ‌كنند، مركّب آنها اگر از خون شهید بالاتر نباشد كمتر نیست كه مِداد علما ارجح و افضل است. 🔸 تمدّن اگر در این است كه مردم یك شهر را دوست داشته باشند، تمدّن در این است كه را هم دوست دارند، تمدّن در این است كه و را دوست دارند، حوزه‌ های علمیه را دوست دارند، طلاّب را دوست دارند و اگر كسی طلبه‌ ها و عالِم‌ ها و حوزه‌ ها را دوست داشت خودش سعی می ‌كند در این سِلك بیاید، وقتی انسان اینها را می ‌بیند خستگی ‌های انسان رفع می ‌شود، اینها كسانی ‌اند كه ، شاگردان امام صادق، شاگردان امام رضا هستند كه اگر قلمی داشتند، مركّبی داشتند، از قرآن و عترت بر چهره كاغذ چیزی نوشتند اجر آنها اگر بیش از هجرت و جهاد نباشد كمتر نیست. اینها همه از دستورات وجود مبارك امام هشتم است كه فرمود وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی ‌شود، با خشونت نمی ‌شود جامعه را اداره كرد! مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/05/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra