eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 الگوی مکتوبات 🔸 ما در تألیف و تصنیف و در كتاب ‌نویسی الگویی داریم، همان‌ طوری كه در سیرت و سنّت برای ما الگو معین كردند که فرمودند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾،[1] عصاره رسالت آن حضرت قرآ‌ن كریم است «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة». برای همه ما از نظر عمل وجود مبارك حضرت اسوه است، برای محقّقان و ارباب قلم و اصحاب تصنیف و صحابه تألیف قرآن الگوست; ما چطور حرف بزنیم؟ چطور كتاب بنویسیم؟ ما كه آن توان را نداریم رسول خدا را درك كنیم یا مثل او باشیم، ولی او می‌ت واند برای ما اسوه باشد. ما آن توان را نداریم مثل قرآن كتاب بنویسیم و مثل قرآن مطلب بیاوریم، ولی آن می ‌تواند برای ما الگو باشد. اگر مسلمانی روش و منش او به وجود مبارك رسول اكرم نخورد، او به حضرت ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد، اگر نویسنده ‌ای در راستای قرآن كریم چیزی ننوشت، او به این كتاب ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد و قرآن برای او اسوه نشد. ما وقتی دست به قلم می ‌بریم «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة»، وقتی دهان باز می ‌كنیم، حرف می ‌زنیم، قیام و قعودی داریم، سیره و سنّتی داریم ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، آن حضرت كه از قرآن جدا نیست! 🔸 قرآن چه كتابی است و چطور نوشته شده است؟ اسوه بودن غیر از آن است كه انسان بتواند مثل آن بیاورد، این جن و انس مقدورشان نیست كه مثل آن بیاورند. قرآن كریم چند ویژگی دارد كه ذات اقدس الهی به این ویژگی‌ ها عنایت كرد. دو عنصر محوری آن این است كه محتوای وزین دارد، یك; قابل فهم است، دو; سنگین است، یك; آسان است، دو. این ثقیل بودن و یسیر و با یسر و آسان بودن این دو ویژگی رسمی قرآن كریم است ﴿سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾[2] وزین است، بامحتواست و روی برهان ایستاده است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾[3] دل پذیر است، فطرت ‌پذیر است، قابل فهم و عمل است هم وزین و سنگین است هم در دسترس است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، از آن طرف ﴿سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾. سنگین بودن غیر از دشوار بودن است، آسان بودن غیر از سُست بودن است. فرمود سُست نیست آسان است، سخیف نیست، خفیف نیست، ثقیل است ولی سخت نیست. [1] . سوره احزاب، آیه 21. [2] . سوره مزمل، آیه 5. [3] . سوره قمر، آیات 17 و 22. 📚 سخنرانی در همایش کتاب سال حوزه تاریخ: 1392/12/10 منبع: news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
💠 باطن اعمال 🔸 هر عبادتی سرّی دارد. نه تنها عبادات اسراری دارند، بلکه هر چه در عالم دنیاست باطنی دارد، چون عالم دنیا تنزل یافتهٴ عالم های بالاتر از خودش هست. هر چه در جهان دنیاست نمونهٴ آنچه که در عالم معناست خواهد بود. احکام و قوانین الهی هم که در عالم دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور کرده اند اسرار و باطن هایی دارند. 🔸 هر عملی که در جهان طبیعت است باطنی دارد که آن را سرّ آن عمل می گویند. نماز هم یک باطنی دارد که باطن نماز را سرّ نماز می نامند، به عنوان نمونه القاب و اوصافی هم که برای ائمه (علیهم السلام) هست گفته اند اسراری دارد، اینها غیر از آن معانی ظاهری باطن هایی دارند. 🔸 آنچه که در تعبیرات به عنوان الفاظ عبادات آمده است، اینها را به اندازهٴ فکر ما با ما سخن گفتند، این طور نیست که اسرار و حقیقت نماز همین باشد که ما می خوانیم؛ پشت پردهٴ این الفاظ و معانی و مفاهیم حقیقتی است، به اندازهٴ فکر ما با ما سخن گفته اند، اگر فکرمان را توسعه دادیم از پشت پرده آن مطالب را هم کم و بیش می فهمیم. این طور نیست که حقیقت نماز و باطن نماز همین باشد که آمده و لا غیر. 🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) نقل کرده است که رسول خدا فرمود ما موظفیم با مردم به اندازهٴ فکر مردم سخن بگوییم؛ یعنی حرف می زنیم ولی هر کس به اندازهٴ فکر خود می فهمد «إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیاءِ‏» یعنی ما سلسلهٴ انبیا «أُمِرْنَا» ماموریت یافته ایم که «أَنْ‏ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِمْ»[1] با مردم جز به اندازهٴ فکر آنها سخن نگوییم. باز مرحوم کلینی رضوان الله علیه نقل کرد که رسول خدا علیه آلاف التحیة و الثناء در تمام مدت عمر به اندازهٴ کُنه «فی عقل» خود با کسی سخن نگفت «مَا كَلَّمَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ ص الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛[2] یعنی در هیچ وقت حضرت به اندازهٴ عمق عقل خود با کسی حرف نزد! به اندازهٴ فکر مردم با مردم سخن گفت، پس این دستوراتی که به ما داد ه اند این طور نیست که آنچه ما می فهمیم کُنه این عبادات باشد یا آنچه ما درک می کنیم تمام اسرار این عبادات باشد، بلکه آنچه ما می فهمیم قشری از عبادات است و پرده هایی از این عبادات است. اگر خواستید پشت پرده را کنار بزنید دو راه دارد یا راه درس و بحث یا راه تحصیل راه مدرسه راه کتاب خواندن و کتاب نوشتن، یا راه تهذیب نفس تلاش و کوشش برای تطهیر درون و تزکیهٴ باطن. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص23. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص23. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 5 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروش ویژه مرکز نشر اسراء به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان 🔰 آثار دیجیتال با ۵۰ درصد تخفیف 🔰 آثار منتخب با ۲۵ درصد تخفیف 🔰 باقی آثار با ۲۰ درصد تخفیف 🔰ارسال رایگان برای خریدهای بیش از یکصد هزار تومان به همراه هدیه ویژه به سراسر کشور 🔰علاقه مندان جهت تهیه آثار به سایت مرکز نشر اسراء به آدرس زیر مراجعه فرمایند. 🌐 www.nashresra.ir اطلاعات بیشتر: 02537842461 منبع: news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
✴️ذهن خود را با حرف‌های غیر علمی پُر نکنید! 🔹دو عنصر محوری در کسب و حفظ معارف الهی! به ما نگفتند «مستمع» محض باشید، گفتند هر كس به مجلس علمی می‌رود ظرف هم به همراه داشته باشد. این «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» كه دو عنصر محوری شرط شنونده است، در روایات ما هست؛ فرمود اگر در مجلس علمی شركت كردید و اگر خواستید آن محفل برای شما سودآور باشد، باید این دو عنصر را داشته باشید: «سامع» نباشید و «مستمع» باشید، یك؛ «واع» باشید، دو؛ «واع»؛ یعنی كسی كه «وعاء» و ظرف همراه اوست؛ این‌چنین نباشد كه فقط انسان بشنود و وقتی از محفل علم بیرون رفت چیزی در یادش نباشد، «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشد. در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) هست كه «إِنَ‏ هَذِهِ‏ الْقُلُوبَ‏ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ فرمود این دل‌ها ظرف است و شما این ظرف را با حرف‌های آشغال، با هر سریال, با هر خبر, با هر روزنامه و با هر مقاله پُر نكنید. یك وقت است كسی غذا می‌خواهد، با غذاهای ناسالم یا غذاهای غیر مقوّی اگر دستگاه معدّه و روده‌ خود را پُر كرد، دیگر سیر است؛ گاهی انسان ذهن خود را به حرف‌های غیر علمی پُر می‌كند، این ذهن دیگر كِشش آن را ندارد كه بار علمی را بِكِشد. 📚برنامه شمیم رحمت، جلسه27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شبهه توحیدی 🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در همان جلد اوّل کافی در جوامع توحید، اوّلین حدیث توحیدی که نقل می‌ کند، یک خطبه نورانی از حضرت امیر است که حضرت امیر بار دوم که عازم صفین بود و افراد را تجهیز می کرد یک خطبه غرّائی خواند. مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کتاب کافی کم‌ صحبت است، ایشان فقط حدیث نقل می ‌کند، در آن جا چند جمله‌ ای دارد؛ می‌ گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد هیچ کس نمی ‌تواند به اندازه علی (علیه السلام) «بِأَبِی وَأُمِّی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می ‌دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می ‌کند که چرا من می ‌گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی»، نمی ‌توانند مثل علی حرف بزنند،[1] آن را شرح می ‌دهد که در این خطبه چه خبر است و مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می‌ کند، می‌گوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد. 🔸 همان جمله‌ای که مرحوم کلینی می ‌گوید مشکل اساسی را او حلّ می ‌کند حلّ اساسی مشکل این جمله است؛ 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را ایراد کرد در آغاز خطبه «فدکیه». آقایان حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می ‌گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می‌ گوید اگر همه جمع بشوند! همه جن و انس! همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی ‌توانند مثل این جمله علی (علیه السلام) حرف بزنند! 🔸 مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می ‌کند، بر حرف کلینی صحّه می‌ گذارد و می ‌گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی ‌توانند، باید قید بیاورد، پیغمبر اولواالعزم نباشد؛ چون پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می‌ شود؟! این مطالب ها همین طور غریب است! مظلوم است! [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136؛ «... أَلَاتَرَوْنَ إِلى قَوْلِهِ لَا مِنْ شَی‌ءٍ كَانَ ، وَلَا مِنْ شَی‌ءٍ خَلَقَ مَا كَانَ ». [2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج‏4، ص47. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام 🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم. 🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی ‌طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1] 🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد. [1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301. [2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36. 📚 پیام به کنگره امام حسن مجتبی علیه السلام تاریخ: 1391/12/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 🔸 روزی رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) سخنرانی کرد خطبه ای ایراد کرد، فرمود «أَیهَا النَّاسُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»،[1] این خطاب «أَیهَا النَّاس» یک هشدار عمومی است. فرمود مردم ماه خدا رو کرده! سخن از آمدن نیست، سخن از نزدیک شدن نیست، فرمود به طرف شما ماه خدا رو کرده و این ماه خدا با این همراهانش دارند می آیند «بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛ این ماه با رحمت و برکت و مغفرت دارد می آید، مواظب باشید، به استقبالش بروید، آماده باشید که او را درست درک کنید! 🔸برکت آن خیر مستدام است، چیزی که می ماند برکت هست. آن حوض ها و حوضچه های بیابان و آن گودال هایی که آب ها در آن جمع می شود و فرو نمی رود آن را برکه می گویند، برکه یعنی آن ظرفی که آب درش می ماند و نفوذ نمی کند و از بین نمی رود. چیزی که خیر است و با دوام است به او می گویند برکت، فرمود این ماه بابرکت روکرده دارد می آید، به همراهش رحمت است، به همراهش مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست، آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می نامد، رحمت خاصه که مخصوص مومنین است ﴿إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] در این ماه تحصیلش آسان است، این ماه با آن رحمت آمده است. 🔸«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» این ماه از دیگر ماه ها افضل است، اما افضلیت آن را خدا تعیین کرده و پیش خدا افضل است. همان طوری که پیش خدا هر انسانی که با تقوا باشد پیش خدا گرامی تر است، هر ماهی که پربرکت تر و پررحمت تر و مغفرت تر باشد افضل است، «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» خود این ماه این چنین است. برای ماه مبارک رمضان دو دستور هست یکی دستور عمومی و یکی دستور خصوصی، دستور عمومی آن است که کل این ماه مبارک رمضان را انسان به عنوان یک واحد بداند و برای این واحد نیت کند و عبادت را در کل ماه مبارک رمضان قصد کند؛ در شب اول ماه مبارک رمضان می تواند قصد کند که تا آخر ماه مبارک رمضان یک ماه روزه بگیرد که یک وحدت این چنینی دارد؛ البته برای هر روزش هم یک تکلیف مستقل و جدایی است. 🔸ماه هم روزت را شامل می شود و هم شب را، هم برکات روز را و هم برکات شب را «وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی» تمام روزهای ماه مبارک رمضان از تمام ایام سال افضل است و تمام شب های ماه مبارک رمضان از تمام شب های ایام لیالی سال افضل است «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ». 🔸 در این جملهٴ شریفه فرمود «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ» شما در این ماه مهمان خدایید، صاحب خانه را در دعاهای این ماه به ما معرفی کردند فرمود «یطْعِمُ‏ وَ لا یطْعَمُ‏ وَ یجِیرُ وَ لا یجارُ عَلَیهِ‏»[3] امثال ذالک «یهْلِک مُلُوکاً وَ یسْتَخْلِفُ آخَرِینَ»[4] اینها را به عنوان اوصاف برجستهٴ مهمان دار معرفی کردند، بعد به ما گفتند شما مهمان همچو خدایید! مهمان همچو خدایید! [1]. الامالی(للصدوق، ص93. [2]. سوره اعراف، آیه56. [3]. إقبال الأعمال(ط - القدیمة)، ج1، ص113. [4]. تهذیب الاحکام، ج3، ص110. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 8 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معراج 🔸 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! از آن به بعد ﴿وَ قَرَّبْناهُ نَجِیا﴾؛[1] اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾،[2] سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این‎ طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد، از اوّل موسای کلیم، طبق قرارداد و وعده‌ ها و اذن الهی آمد! این گروه را می‌ گویند اینها سالک مجذوب هستند؛ یعنی اوّل یک مقدار راه را باید بروند، بعداً فیض الهی شامل حال ایشان بشود. اینها سالکی هستند که بعداً جذبه الهی نصیب آنها می ‌شود، اینها مشکلی ندارند، برای اینکه آن مقداری که مربوط به خودشان بود به طور عادی راه را رفتند، بعد فیض و جذبه الهی نصیب آنها شد؛ گرچه همه توفیقات با فیض الهی است. 🔸 آن مقداری که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾[3] است، آن قسمت مربوط به روح انسان است؛ مثل الآن! در اینجا درس و بحث که روحانی نیست، ما بدنی داریم که از راه دور و نزدیک به این مسجد می‌ آییم، جایی هم می‌ نشینیم، با وسیله ‌ای هم می ‌آییم، حرف‌ می‌ زنیم، حرف می ‌شنویم، اینها بدنی است؛ اما آن مطالبی که می ‌فهمیم که در مسجد نیست، مربوط به بدن نیست. اینکه ما از آن مرحله ‌ای که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، بپرسیم آن‎جا بُراق حضور داشت یا نه؟ اصلاً آن‎جا جای بدن نیست تا جای بُراق باشد! الآن صحیح است که از ما سؤال بکنند که شما از منزل تا مسجد با چه وسیله‌ای آمدید؟ می ‌گوییم یا پیاده آمدیم یا با فلان وسیله آمدیم. این جا هم که می ‌نشینیم، یک مکان معینی است که می ‌نشینیم، یک زمان معینی است می ‌نشینیم، حرف ‌می ‌زنیم، حرف‌ می ‌شنویم، اینها بدنی است، اینها درست است؛ اما این مطلبی که می ‌فهمیم، این کجاست؟! این مربوط به بدن نیست. جریان معراجِ حضرت، تا آن‎ جا که مربوط به بدن بود، رفتن بود، امثال آن حالا یا با بُراق بود یا با غیر بُراق بود، امر بدنی و امثال آن است؛ اما از آن بخشی که مربوط به قلب مطهّر حضرت است، فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎جا دیگر جا برای بُراق نیست، جا برای بدن نیست، اصلاً سؤال راه ندارد؛ مثل اینکه درباره خود ما هم این جا سؤال راه ندارد. در عین حال که ما بدن داریم، حرف می ‌زنیم، حرف می ‌شنویم، این مطالب بدنی نیست. در عین حال که حضرت بدن داشت، سیر بدنی و مکانی داشت؛ اما آن مطالب فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎ جا دیگر جا برای بُراق و بدن و امثال آن نیست. [1]. سوره مریم، آیه52. [2]. سوره اسراء، آیه1. [3]. سوره نجم، آیه11. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه نجم ـ جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معراج 🔸 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره م
✳️بیان لطیف آیت الله العظمی جوادی آملی از تعبیر قرآن کریم درباره معراج پیامبر گرامی اسلام! [خداوند] در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد... 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚨صفحه رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی در اینستاگرام شروع به کار کرد 🔰این صفحه با هدف اطلاع رسانی و ایجاد منبع قابل اطمینان از اخبار و مطالب مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و همچنین فعالیت های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در اینستاگرام آغاز به کار کرد. آدرس صفحه در اینستاگرام https://instagram.com/a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا