eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی پرهیز از روزه: رسول خدا (ص) فرمود:... سزاوار نیست میزبانان روزه بگیرند، مگر با اجازه مهمانشان؛ مبادا مهمان شرم كند و با آنكه به غذا میل دارد برای رعایت ایشان آن را ترك كند. [1] [1]. ... وَ لا ینْبَغِى لَهُمْ أَنْ یصُومُوا إِلاَّ بِإِذْنِ ضَیفِهِمْ لِئَلاّ یحْتَشِمَهُمْ فَیشْتَهِىَ الطَّعَامَ فَیتْرُكَهُ لِمَكَانِهِم (علل الشرائع، ص384). 📚 مفاتیح الحیات ص 384 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»‏؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»‏؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است. 🔹 این گونه از تعبیرها که نشانه تشبیه و تمثیل را هم به همراه دارد ریشه قرآنی دارد. قرآن را خدای سبحان با یک اوصاف علمی معرفی کرد و یک سلسله اوصاف تشبیهی و تنزیهی. آن اوصاف علمی اش این است که این وحی الهی است و شبیه پذیر نیست، آوردن مثل آن هیچ ممکن نیست، یک سلسله بیان هایی هم درباره بزرگداشت قرآن به صورت تشبیه و تمثیل ذکر شده که ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛ یعنی اگر کوه عاقل بود و می توانست تحمل کند، با همه صلابت و قدرتی که داشت مقدورش نبود، همین حقیقت درباره انسان کامل و معصوم یعنی که عِدل قرآن اند، مثل قرآن اند، حقیقت قرآن در حقیقت اینها ظهور و نفوذ تام دارد، وارد شده است... . 🔹 حضرت امیرالمومنین نشانه اهل بیتی بودن و علوی بودن را در آن وصیت دوم ذکر کرد...: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَابا»، و«مَنْ تَوَلَّانَا فَلْیلْبَسْ لِلْمِحَنِ إِهَابا»، «مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَنَا بِلِسَانِهِ ... فِی أَسْفَلِ دَرَكٍ مِنَ النَّارِ»؛... جریان فقر هرگز به این معنا نیست که انسان فقر مادی که با بی آبرویی همراه است آن جزء خواص شیعیان اهل بیت باشد که فرمود: «مَنْ أَحَبَّنَا» برای فقر آماده باشد. این فقر را خود حضرت امیر فرمود: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» سوط یعنی تازیانه. خدا هیچ ملتی را با تازیانه ای دردناک تر از فقر نزد. چه فرد چه ملت، خدا نکند که محتاج به فقر باشند. باید همه مخصوصاً مسئولین باید و کوشش بکنند که نیاز جامعه را برطرف کنند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: حقیقت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، ... و درباره تشبیه هم فرمود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ﴾ و که باعث متلاشی شدن انسان می شود، همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد باشد، متلاشی می شود. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1749166 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروغ الهی 🔹 آن مثال هایی که گفته شد ما داریم، مثل اینکه چمن آیت و نشانه آب است، چمن آب را نشان می دهد! این‌طور نیست که در آیت بودن محتاج به آب باشد؛ اما در هر کاری اگر بخواهد اثری داشته باشد، به وسیله ذات اقدس الهی است. 🔹 آیینه اگر بخواهد یک صورتی را نشان بدهد مستقل نیست، چون فقر ذاتی اوست. اگر سماء بخواهد باشد، چه اینکه هست؛ زمین بخواهد آیت حق باشد، چه اینکه هست؛ در آیت بودن هم محتاج به اوست. او با یک دست آیینه ساخت، با دست دیگر اثر خود را در آیینه نشان داد، با دست های بی دستی خود ـ چشم ما را به طرف آیینه آشنا کرد، با دست بی دستی خود ما آثار او را در آسمان ها و زمین می بینیم، این خداست! این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/tWJ5O ↙️ صوت و متن کامل: https://b2n.ir/u81428 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 2 تاریخ: 1394/12/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اصحاب فیل 🔹 اين سوره مبارکه، مسئله قصد تخريب ابرهه را بازگو کرد و به قدری اين داستان، مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤيت ياد می ‌کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ﴾. اينها به جای اينکه ارباب فيل باشند شدند! از تعبير اصحاب فيل معلوم می ‌شود که صحابت آنها با همين حيوان بود؛ کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند، صحابتشان با حيوان است اصحاب حيوان ‌اند و مصاحب حيوان ‌اند. 🔹 ذات اقدس الهي در اين سوره مشخص کرد که به اصحاب فيل آسيب رساند؛ دو کار رسمی را در اين سوره مشخص کرد: يکی اينکه خدا آن نقشه را نقش بر آب کرد و يکی اينکه نقاشان را به زمين زد. يکی اينکه فرمود: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ﴾ که اصحاب فيل را چه کرد، آن را می ‌فرمايد: ﴿وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابيلَ ٭ تَرْميهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ﴾؛ اما اينکه کيد و نقشه مشئوم آنها را چه کرد؟ فرمود: ﴿أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ في‏ تَضْليلٍ﴾؛ اينها راهشان را گم کردند. 🔹 وقتی نقشه ‌اي، تصميمی، هنری به مقصد نرسد، در بين راه گم می شود؛ اين نقشه را اين سياست مشئوم را اين کار مرموز و باطل را ذات اقدس الهی گم کرد. کيد اينها که نقشه بود، گم شد؛ چه کسی آن را گم کرد و پراکنده کرد و در دسترس قرار نداد و از ذهن‌ ها دور کرد؟ ذات اقدس الهی. 📚 سوره مبارکه فیل تاریخ: 1398/01/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شناسایی حیات و مرگ واقعی 🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شناسایی حیات و مرگ واقعی 🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است. همه انسان ها با این معانی و مفاهیم در ارتباطند و اگر آن ها را از هم تشخیص دهند، به دنبال مصداق صحیح آن حرکت می کنند؛ وگرنه گرفتار مغالطه در عمل خواهند شد. همه می خواهند بفهمند که حق یعنی چه و باطل چیست تا حق را پذیرفته، از باطل فاصله بگیرند. نیز همگان در صدد هستند بدانند که صدق و کذب چیست تا صادق شوند و از کذب پرهیز کنند. همچنین تمایل دارند بفهمند که عزّت و کرامت و ذلّت و لئامت در چیست تا عزیزانه و کریمانه زندگی کنند و از زندگی ذلّت بار و لئیمانه بپرهیزند... . 🔹 خداوند در قرآن فرموده است: عده ای را شما ظاهراً خردمند، بصیر و شنوا می پندارید، امّا آن ها سفیه، کور و کرند و گروهی را راستگو می دانید، امّا آن ها دروغگویند و برخی را محق می دانید، ولی آن ها باطل گرایند و سرانجام می فرماید: و گروهی را زنده می دانید، حال آن که آن ها مرده اند؛ ... 🔹 سالار شهیدان (سلام الله علیه) مانند آباء گرامی و خاندان کریمش تا می توانستند از راه تعلیم و تزکیه و پند و اندرز، این گونه از معانی را برای عموم مردم تشریح می کردند. در آن عصر و زمان، داعیه داران فراوان بودند، به گونه ای که سردمداران حکومت اموی از یک سو سخن می گفتند و خاندان اهل بیت (علیه السلام) از سوی دیگر... . 🔹 وقتی حسین بن علی (علیه السلام) در چنین فضایی سخنرانی و موعظه را بی اثر یافتند و یقین کردند که تنها خون می تواند جامعه را روشن کند، دست به نهضت عاشورا زدند و در جریان عاشورا آن مطلب کلیدی را به مردم فهماندند. وقتی دین به دست مردم داده شد، مردم با آن درِ مکتب فرهنگ دین را باز می کنند و گنجینه ها را در این مکتب می بینند؛ آنگاه مصادیق عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت، استقلال و وابستگی و امنیّت و ناامنی و سرانجام، حقّ و باطل را می شناسند. بنابراین، تشخیص مرگ و حیات واقعی، قهراً تمییز صدق و کذب، حق و باطل، عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت و ... را در پی دارد. حضرت حسین بن علی (علیه السلام) به یاران و سلحشوران خود فرمودند: دیگران مرگ را پایان خط زندگی می دانند، ولی من آن را سر پل و آغاز حرکت جدید می دانم؛ «فما الموت إلاّ قنطرة ...» ... . 🔹 اگر کسی عند الله بود، مانند فرشته زندگی می کند. ... بدن با نان و گوشت تغذیه می کند، امّا جان مجرّد با علم و اندیشه تغذیه می شود. فرشته ها با علم و اندیشه، تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل تغذیه می شوند و
شهدا نیز با این امور زنده اند
و نزد خدا روزی می خورند. آنان بدن دارند، امّا ابدان آنان مناسب با نشأه حیات آن هاست. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص94 تا 98 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی اطعام مهمان سرزده و دعوت شده: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت نزد تو آمد آنچه در خانه داری برایش بیاور و هرگاه وی را دعوت كردی برای پذیرایی از او بكوش. [1] امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت بر تو وارد شد نگو آیا امروز چیزی خورده‌ ای؟ بلكه آنچه در خانه داری برایش بیاور، چون بخشنده به تمام معنا كسی است كه آنچه نزدش باشد ببخشد. [2] [1]. إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فَأْتِهِ بِمَا عِنْدَكَ وَ إِذَا دَعَوْتَهُ فَتَكَلَّفْ لَه (الكافى، ج6، ص276؛ المحاسن، ج2، ص410). [2]. ... لا تَقُلْ لأَخِیكَ إِذَا دَخَلَ عَلَیكَ: أَكَلْتَ الْیوْمَ شَیئاً؟ وَ لَكِنْ قَرِّبْ إِلَیهِ مَا عِنْدَكَ، فَإِنَّ الْجَوَادَ كُلَّ الْجَوَادِ مَنْ بَذَلَ مَا عِنْدَه (مستطرفات السرائر، ص579؛ بحار الانوار، ج72، ص455). 📚 مفاتیح الحیات ص 385 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ندای جاوید

▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین گودال_کربلا را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتاراین جنگ ‌ها نمی ‌شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ندای جاوید

▫️ سالار شهیدان همانند قرآن کریم در سه منطقه پیام دارد: 1️⃣ منطقه اوّل، دایره اسلام و مسلمان ‌هاست که جامعه اسلامی، بهره‌ های فراوانی از نهضت حسین بن علی (سلام الله علیهما) برد و می ‌برد؛ 2️⃣ قلمرو دوم، منطقه توحیدی است، اعم از مسلمان ‌ها، مسیحی ‌ها، کلیمی ‌ها، زرتشتی ‌ها و سایر فِرق که خدا را و وحی و نبوت را قبول دارند؛ 3️⃣ منطقه سوم، منطقه بین ‌المللی و جهان انسانیت است، اعم از ملحد و موحّد، مشرک و موحّد، مسیحی و کلیمی و مسلمان و مانند آن. ▫️ بخش سوم، با جامعه انسانی کار دارد؛ زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن، است، لذا حضرت در قتلگاه، پیام منطقه سوم را بیان کرد. اگر در ظهر عاشورا نماز خواند، عده‌ ای هم به او اقتدا کردند که این مخصوص حوزه اسلامی است و اگر با سرش راهبِ دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده ‌اش در قتلگاه، این پیام را به جهان انسانیت داد ولو به مشرکان ولو به کمونیست ها که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ»؛ این حسین بن علی است که شما این منطقه سوم یعنی منطقه انسانیت را حفظ کنید! ▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتار این جنگ ‌ها نمی ‌شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. ↙️ لینک آپارات: https://www.aparat.com/v/e9aoY ↙️ متن کامل پیام: https://b2n.ir/h77101 📚 پيام به همایش محرم و خیر جمعی تاریخ: 1395/07/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عبرت مشروطه 🔹 اگر كسی بخواهد وضع كنونی به مبتلا نشود باید جریان مشروطیت را خوب بخواند و برای اینكه جریان مشروطیت تكرار نشود باید جریان حكومت حضرت امیر (سلام الله علیه) را خوب بررسی كند و برای اینكه جریان حكومت حضرت امیر پیش نیاید باید سخنان خود حضرت امیر (سلام الله علیه) را درباره تحلیل كند. 🔹 در همان این جریان را مبسوطاً بازگو می ‌كند. آن روز دو امپراطوری بزرگ روی زمین حكومت می ‌كردند: یكی امپراطوری روم بود و یكی امپراطوری ایران؛ از امپراطوری ایران به عنوان «اكاسره» یاد می كردند یعنی كسراها و سلاطین ایران و از امپراطوری روم به عنوان «قیاصره» یاد می ‌كردند یعنی قیصرها و حكام روم. در نهج البلاغه آمده است كه فرمود این اكاسره و قیاصره یعنی این دو ابرقدرت روی زمین در آن روز، حكومت انبیای ابراهیمی را با فراموش كردن اصول ارزشی و تضعیف آن اصول پذیرفته شده الهی ساقط كردند و دوباره حكومت جاهلیت را مستقر كردند، بعد این فرزندان انبیا را اصحاب دبر و وبر كردند یعنی اینها را چاروادار كردند. این ‌طور نبود كه حالا اگر كسراهای ایران یا قیصرهای روم بیایند و حكومت اسلامی را بر اندازند، به اینها پست و سمت بدهند! 🔹 از بهترین ذخیره‌ هاست؛ از بهترین ذخیره‌ هاست. ما برای اینكه این حكومتمان _ ان‌ شاء الله _ تا ظهور صاحب اصیل و اصلی‌ اش بماند، 1️⃣ باید مواظب باشیم خاطره تلخ مشروطیت تكرار نشود (یك) 2️⃣ و برای اینكه به آن حوادث مبتلا نشویم باید حكومت عصر علوی را خوب تحلیل كنیم (دو) 3️⃣ و بهترین راه برای تحلیل حكومت، بیان خود حضرت امیر است كه فرمود برای اینكه به سرنوشت فرزندان انبیای ابراهیمی مبتلا نشوید وحدت ملی را رها نكنید (سه). 📚 سخنرانی در جمع فرماندهان نظامی تاریخ: 1379/04/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مژده خواهی شهیدان 🔹 بر پایه رهنمود قرآن کریم، شهدا از خداوند می طلبند؛ ﴿وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم﴾... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
مژده خواهی شهیدان 🔹 بر پایه رهنمود قرآن کریم، شهدا از خداوند می طلبند؛ ﴿وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم﴾ ؛ ... حسین بن علی (علیه السلام) که عالم و شهداست، از حضرت باری تعالی استبشار می کند و در آن عالم از خدا می خواهد و از او طلب می کند که آیا راه من رهروانی دارد یا نه؟... 🔹 همین استبشار را نیز سایر شهدا از خداوند دارند. آنان به خدا عرض می کنند: خدایا! به ما مژده بده که آیا آن ها که راهیان راه ما هستند آمدند یا نه؟ به مقصد رسیدند یا نه؟ تعبیر ﴿بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم﴾ عدم ملکه است. عدم ملکه اصطلاحاً به چیزی گفته می شود که شأنیّت چیزی را دارد و آماده است، ولی فعلا ً آن را ندارد. مثلا ً درباره اتومبیلی که در منزل پارک شده، گفته نمی شود: هنوز به مقصد نرسیده است، چون او اصلا ً راه نیفتاده تا بخواهد به مقصد برسد؛ امّا درباره اتومبیلی که در بین راه است، می توان گفت: او هنوز به مقصد نرسیده است. 🔹 قرآن کریم فرمود: شهدا به خدا عرض می کنند: آیا راهیان راه ما رسیده اند یا هنوز نرسیده اند؟ خداوند به آن ها بشارت می دهد که کدام گروه رسیده اند و کدام دسته هنوز در راهند. از این جا معلوم می شود که و سیّد الشّهدا (علیه السلام) کیست. خود امام حسین (علیه السلام) که سیّد شهیدان است از خدا بشارت طلب می کند. راستی، ایشان حال چه کسی را می پرسد؟ آیا حال کسی که فقط منتظر است تا روز عاشورا عَلَم یا آهن سرد بی خاصیت را حرکت دهد یا حال کسی که در مکتب و فرهنگ او شرکت و پیام او را ادراک می کند و مقصد وی را منتشر و آن را به دیگران منتقل می کند. این شأن بزرگی است که انسان به مقامی برسد که حسین بن علی (علیه السلام) از خدا سؤال کند: آیا فلان شخص آمده است یا نه یا فلان شخص در چه شرایطی است؟ 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص98 و 99 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی هم‌غذا شدن با مهمان: امام كاظم (علیه السلام) فرمود: هرگاه برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مهمانی می ‌آمد با وی غذا می ‌خورد و از غذا دست نمی‌ كشید تا اینكه مهمان دست بكشد. [1] [1]. أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ إِذَا أَتَاهُ الضَّیفُ أَكَلَ مَعَهُ وَ لَمْ یرْفَعْ یدَهُ مِنَ الْخِوَانِ حَتَّی یرْفَعَ الضَّیفُ یدَهُ (مسائل علی بن جعفر ع، ص341؛ الكافى، ج6، ص286). 📚 مفاتیح الحیات ص 385 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مکتب حریت ▫️ پیامبر اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هم در مسائل به ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾ عمل كرد و هم در مسائل وارد صحنه شد فرمود ببینید نماز كه از اركان دین است و از واجبات رسمی اسلام است را من چطور می ‌خوانم شما هم همان طور نماز بخوانید: «صلّوا كما رأیتمونی اُصلّی»؛ یا در جریان حج و مناسك كه از اركان مهمّ اسلام است عدّه زیادی را به همراه برد فرمود: «خذوا عنّی مناسككم»؛ ببینید من چطور این مناسك را انجام می‌دهم شما هم همین طور انجام بدهید. ▫️ در جریان جبهه‌ ها ابی عبدالله وارد صحنه شد فرمود: «خذوا عنّی دفاعكم و جهادكم و استقلالكم و حرّیتكم»؛ مردم! اینكه اسلام آمده فرموده دفاع واجب است جهاد دفاعی واجب است استقلال لازم است امنیت لازم است، من وارد صحنه شدم تا ببینید كه چطور انسان باید از امنیت خود دفاع كند از استقلال خود دفاع كند از عزّت و شرف خود دفاع كند. ▫️ زینب كبرا (سلام الله علیها) هم وارد صحنه شد فرمود: «خذوا عنّی اسارتكم»؛ بالأخره جنگ, اسیر دارد، شما اگر اسیر شدید ببینید من چطور را تحمل می ‌كنم, سامان می‌ دهم, سازماندهی می ‌كنم، شما هم این كار را بكنید. واقعاً زینب كبرا گرفت! در جریان ورود اهل بیت به كوفه و مجلس كوفه و به شام و مجلس شام، این بانو، مجلسین دولت اموی را منقلب كرد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت و حمایت مردم 🔹 از بارزترین پیام های عاشورا، و نثار نفس و نفیس برای مردم است؛ یعنی سالار شهیدان آنچه در اختیار داشت ایثار و نثار کرد تا جامعه بشری موحّد گردد و الهی بیندیشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت و حمایت مردم 🔹 از بارزترین پیام های عاشورا، و نثار نفس و نفیس برای مردم است؛ یعنی سالار شهیدان آنچه در اختیار داشت ایثار و نثار کرد تا جامعه بشری موحّد گردد و الهی بیندیشد. اصل این مطلب را خداوند در قرآن در قالب سیره پیامبران تبیین کرد. انبیا این ادراک و این پیام را دریافت و عمل کردند و هم این پیام را دریافت و عمل کرد. حسین بن علی (علیه السلام) وارث همه انبیاست و در زیارت آن حضرت (علیه السلام)، او را میراث بر انبیا معرفی می کنیم؛ زیرا او مصائب تلخ انبیای گذشته را چشید و مبارزات انبیای پیشین را ادامه داد و کامیابی و موفقیّت رهبر آسمانی را در جانش چشید؛ یعنی ایشان میراث بر تلخی و شیرینی انبیای سلف بودند. ... و این که در زیارت آن حضرت عرض می کنیم: «السّلام علیک یا وارث آدم... یا وارث نوح... یا وارث إبراهیم... یا وارث موسی... یا وارث عیسی ...» ، از همین روست. 🔹 پس مهم ترین پیام نهضت سالار شهیدان این است که در دو عنصر فرهنگی و اجتماعی هدایت و حمایت مردم غفلت نکنیم و این کار، مخصوص حسین بن علی (علیه السلام) نبود. آن حضرت (علیه السلام) با همین دو عنصر محوری، مردها و زن ها اعم از سالمندان و نوسالان را به کربلا آوردند تا ثابت کنند آن جا که جای ادراک است، مسؤولیت حمایت و هدایت هست، ، خواه نوسال و سالمند و خواه زن و مرد، باید از یک سو برای جامعه و از سوی دیگر برای آن گام بردارد. 🔹 سالار شهیدان، قسمت مهمّ سخنرانی های خود را در این دو عنصر محوری خلاصه کردند. روزی که با معاویه گفت وگو کردند، از هدایت مردم و حمایت از آن ها سخن راندند. پس از شهادت حسن بن علی (علیه السلام) و آن صلح تحمیلی که سوزش بود نه سازش، دربار اموی ولایت عهدی را برای یزید مستقر کرد؛ آنگاه حسین بن علی (علیه السلام) دو پیام داد: یکی درباره ، دیگری درباره ؛ چنان که و وقتی معاویه به هلاکت رسید و یزید روی کار آمد، آشکارا به نماینده رسمی یزید در مدینه این دو پیام هدایت و حمایت را اعلام کردند. نیز در راه مدینه به مکّه، گاهی آن حضرت (علیه السلام) سخنرانی و گاهی پیک اعزام می کردند و نامه می نوشتند و در همه این اضلاع، هدایت مردم و حمایت از آن ها مطرح بود. نیز در مکّه در روز هشتم ذی حجّه که همگان به سرزمین عرفات می رفتند، آن حضرت به سوی عراق عازم شدند و وقتی فاصله سیصد فرسنگی مکّه و کربلا را طی می کردند، پیام هایی می دادند و سخنرانی هایی می کردند که موضوع آن هدایت و حمایت مردم بود. این نشان می دهد که ، یک پیام و به روز و جهانی است که همگان می توانند آن را بفهمند و طبق رهنمود آن حضرت (علیه السلام) حسینی بیندیشند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص99 تا 101 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی آداب سفره مهمانی: فضل بن یونس گوید: روزی در خانه ‌ام بودم. خادم وارد شد و گفت: مردی كه كنیه ‌اش ابوالحسن و نامش موسی بن جعفر است، كنار دَرِ خانه است. گفتم ای خادم! اگر همان كسی است كه می ‌پندارم، تو در راه خدا آزادی. ... فرمود: ای فضل! صاحبخانه از دیگران به صدر مجلس سزاوارتر است، مگر اینكه مردی از بنی هاشم (سادات) باشد. گفتم: شما كه چنین هستی فدایتان شوم. سپس گفتم: خدا مرا فدایت كند، غذا برای اهل مجلس آماده است، اگر اجازه می ‌فرمایی حاضر كنم. فرمود: ای فضل! مردم می‌ گویند: این، پذیرایی مهمان ناخوانده است و آنان این‌گونه پذیرایی را خوش ندارند؛ ولی من كراهتی نمی ‌بینم. دستور دادم خادم تَشْت [برای شست ‌و شوی دست] آورد و امام (ع) نزدیك آن شد و فرمود: ستایش خدای را كه برای هر چیزی حدّی قرار داده است. گفتم: فدایت شوم، حدّ این (ظرف) چیست؟ فرمود: اینكه صاحبخانه پیش از دیگران آغاز كند تا مهمانان نشاط یابند... 👇👇👇👇