eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 حافظ مملکت
🔹 در جنگ جهانی اول ما ایرانی بودیم و در ایران زندگی می‌ كردیم، هر چه گفتند ما گفتیم چشم, غیر از چشم چاره دیگری نداشتیم؛ در جنگ جهانی دوم حمله كردند، ما ایرانی بودیم، هر چه گفتند گفتیم چشم؛ گفتند هفده شهر را باید بدهید گفتیم چشم؛ گفتند باید نوكر ما بشوید گفتیم چشم! ما با پرچم سه رنگ با ایرانیت، دستمان بالا بود می گفتیم چشم! گفتند نفت را باید بدهید به انگلیس و بخشی را به آمریكا، گفتیم چشم؛ گاز را باید بدهید به شوروی گفتیم چشم؛ ما ایرانی بودیم همین پرچم سه رنگ بود! پس ایرانی بودن و پرچم سه رنگ، فرع قضیه است نه اصل قضیه؛ مثل اینكه ما یك اصول دین داریم و یك فروع دین، فروع دین هم نزد ما محترم است اما به استناد اصول دین، محترم است. 🔹 ایران نزد ما محترم است، ما از ایران دفاع می کنیم برای ایران شهید هم می ‌شویم اما این را دین به ما می‌ گوید! اگر دین نباشد و نباشد و نباشند، تاریخ نشان داد كه نه در جنگ جهانی اول ما كاری از پیش بردیم نه در جنگ جهانی دوم نه در كودتای ننگین 28 مرداد؛ اما وقتی امام و روحانیت و مسجد و حسینیه قیام كردند، دیگر مكتب ایرانی شده فرع, اسلام و قرآن و عترت شدند اصل، وقتی اینها جلو افتادند خب ایران در پشت اسلام محفوظ است، چون دین می ‌گوید از كشورت دفاع بكن و اگر دفاع كردی شهیدی. 📚 دیدار جمعی از فرماندهان نظامی با حضرت استاد تاریخ: 1392/07/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 1.
حسن فعلی و فاعلی

🔹 پیامبران، دارای دو ویژگی اساسی بودند؛ حسن فعلی و حسن فاعلی. آنان از سویی در صراط مستقیم الهی گام برمی داشتند و سخنانشان مستدل و برهانی بود و از دیگر سو، دارای انگیزه ای صحیح بودند و غرض های شخصی در دل آنان راه نداشت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 1. حسن فعلی و فاعلی 🔹 پیامبران، دارای دو ویژگی اساسی بودند؛ حسن فعلی و حسن فاعلی. آنان از سویی در صراط مستقیم الهی گام برمی داشتند و سخنانشان مستدل و برهانی بود و از دیگر سو، دارای انگیزه ای صحیح بودند و غرض های شخصی در دل آنان راه نداشت. از این رو، در سوره «یس» به مردم توصیه شده است، از این گونه پیشوایان اطاعت کنند؛ ﴿ اتّبعوا من لایسألکم أجراً و هم مهتدون ﴾. جمله ﴿ و هم مهتدون ﴾ ، ناظر به حسن فعلی رهبران الهی است و جمله ﴿ لایسألکم أجراً ﴾ حسن فاعلی ایشان را بیان می کند. فرستادگان الهی از کسی توقّع ثنا و ستایش و مزد ندارند و مقصود از اجر منفی، مطلق عوض و غرض است، خواه مادی و خواه معنوی. 🔹 حضرت امام علی (علیه السلام) نیز درباره عدم چشمداشت مادی پیشوایان دین فرمودند: خدایا! تو می دانی که برای به قدرت رسیدن و به دست آوردن نام و نان و دنیا طلبی گام بر نمی داریم؛ «اللّهمّ إنّک تعلم أنّه لم یکن الّذى کان منّا منافسة فى سلطان و لا التماس شى ء من فضول الحطام». نیز آن حضرت (علیه السلام) در خطبه «شقشقیه» فرمودند: دنیای شما نزد من از آب بینی بز نفرت انگیزتر است؛ «و لألفیتم دنیاکم هذه أزهد عندى من عفطة عنز». همچنین فرمودند: دنیای شما در دیده من از استخوان خوک در دستان مردی جذامی پست تر است؛ «والله! لدنیاکم هذه أهون فى عینى من عراق خنزیر فى ید مجذوم». 🔹 سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیهماالسلام) نیز درباره رهبران دینی فرمودند: «فلعمرى ما الإمام إلاّ الحاکم بالکتاب القائم بالقسط الدائن بدین الحق الحابس نفسه علی ذات الله»؛ آن گاه به برخی آیات مربوط به نبوّت استشهاد فرمودند: ﴿ هو الّذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون ﴾ ؛ «خداوند پیامبرش را فرستاد تا ندای وحی را به گوش مردم برساند و به رغم خواست کافران، دین حق را پیروز کند». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص139 و 140 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره چهل و یکم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره چهل و یکم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد. فهرست مقالات این شماره از «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» به شرح ذیل است: • تبیین برهان صدیقین و شواهد قرآنی آن از منظر آیت الله جوادی آملی • مطالعه تطبیقی نظریه «عدم مجامع فلسفی» با آیات «عمومیت وجه» و «استهلاک عمومی هستی» از منظر آیت الله جوادی آملی • تطبیق و ارزیابی تقریر برهان نظم از دیدگاه ریچارد سوئین برن و جوادی آملی • مؤلفه‌های بنیادین نظریه فیض در آثار کندی • معرفت‌شناسی، دانشی درجه یک • بحران معنایی زندگی در تعامل مستشرقین با فقه اسلامی؛ با نگاهی بر مفهوم «حقوق اسلامی» در اندیشه یوزف شاخت • کلام فلسفی تأویلی ناصر خسرو ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات به سامانه نشریه حکمت اسراء به آدرسwww.isramags.ir مراجعه و فايل كامل متن مقالات را دريافت نمايند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1779152 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان برتری مجاهدان خدا فرمود: مؤمنان وانشسته از جهاد كه آسیب‌مند نیستند با آنان كه با مال و جان خود در راه خدا پیكار می ‌كنند یكسان نیستند، زیرا خدا كسانی را كه با مال و جان خود جهاد می ‌كنند در مقام و منزلت بر وانشستگان برتری داده، و خدا همه مؤمنان ـ چه مجاهدان و چه آسیب ‌مندان و چه وانشستگان باایمانی كه حضورشان در جهاد ضرورت ندارد ـ را به فرجامی نیكو مژده داده است، و خدا مجاهدان را بر وانشستگان برتری بخشیده و برای آنان پاداشی بزرگ مقرر داشته است. [1] [1]. (سورهٴ نساء، آیهٴ 95). 📚 مفاتیح الحیات ص 390 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   معرفت برین
🔸 یکی از بیانات نورانی امام باقر (سلام الله علیه) این است كه «لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ‏ بِنَفْسِكَ». برای علم، بركات فراوانی است، هم اقسامی دارد؛ بهترین و مهم ترین قسم از اقسام علم نافع، است, زیرا علوم دیگر فقط یك جهت را تأمین می ‌كنند جهت نظر را تأمین می‌ كنند؛ 1️⃣ اما كه انسان خود را بشناسد، هم آن بخش دانشی و عقل نظری را می‌ شناسد كه چه می ‌داند و چه نمی ‌داند و هم آن بخش ارزشی و منشی و روشی خودش را می‌ بیند كه چه كار كرد و چه كار نكرد. این فرد، معرفت جامعی دارد، (هذا اولاً). 2️⃣ و این معرفتین او هم به علم شهودی است نه به علم حصولی، (ثانیاً). یك وقت است كسی هم بود و نبود را می ‌داند هم باید و نباید را می ‌داند و در این زمینه كتاب ها هم نوشته ولی همه اش به علم حصولی است؛ 3️⃣ اما اگر كسی درون خود را درون كاوی كرده و خودش را شناخته و بررسی كرده، این هم آن بخش های حكمت نظری و بود و نبود را با علم شهودی می ‌داند و هم آن باید و نباید اخلاقی را با علم شهودی می‌ داند (این هم ثالثاً). 📚 درس خارج فقه خیارات 422 تاریخ: 1391/09/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 2. عزم استوار 🔹 مردم از لحاظ جزم علمی و عزم عملی، چند گروهند: 1. گروهی که از جزم علمی بهره ای ندارند 2. گروهی که عالمند، ولی ... 3. گروهی که علمشان به مرحله عمل می رسد، ولی ... 4. گروهی که علمشان عملی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 2. عزم استوار 🔹 مردم از لحاظ جزم علمی و عزم عملی، چند گروهند: 1. گروهی که از جزم علمی بهره ای ندارند. 2. گروهی که عالمند، ولی علمشان به مرحله عمل نمی رسد. 3. گروهی که علمشان به مرحله عمل می رسد، ولی با دشواری و کندی. 4. گروهی که علمشان عملی است؛ یعنی به محض فهمیدن چیزی، آن را به کار می بندند که از این مردان بزرگ به «اولواالعزم» یاد می شود... . 🔹 پیامبران بزرگ، بدین سبب اولواالعزم نامیده شده اند که دارای عزمی جهانی اند و در راه هدفشان تا پای جان می کوشند. ... پیامبران اولواالعزم به قلمروی باریافته اند که نه به جزمشان شک راه می یابد و نه به عزمشان تردید نفوذ می کند. آنان که حق را به درستی یافته اند، جز حق در دیدگانشان سرابی بیش نیست و برای احیای حق و ابطال باطل و سراب از مرگ هراسی ندارند... . 🔹 اگر انسان در پرتو آموزه های رهبران الهی، دارای اندیشه ای برهانی و انگیزه ای ربّانی شود، می تواند وارث پیامبران اولواالعزم شده، از نمودار عزم آنان برخوردار شود. آن کسی که تصمیم می گیرد برای خود زندگی خداپسندانه ای فراهم کند و کسب حلال داشته باشد و ربا نخورد و گناه نکند و از هرگونه عشوه و رشوه ای تبرّی جوید، در محدوده زندگی خویش از صاحبان عزم به شمار می آید؛ زیرا لازمِ این گونه امور، عزمی پایدار و استوار است... . 🔹 (قدس سره) شاگرد برجسته مکتب پیشوایان دین و از صاحبان عزم بود. او در آغاز نهضت خویش در اعلامیه ای چنین نوشت: «اکنون که دشمنان، کمر به نابودی دین خدا بسته اند، تقیه حرام است». تقیه در زمانی لازم است که اصول دین پا برجا بوده، تنها فروع دین در معرض آسیب باشد؛ امّا هنگامی که استکبار جهانی بر اصل و فرع دین می تازد تا آن را از ریشه برکند، تقیه در برابر آن جایز نیست و این فتوای رسمی امام راحل (قدس سره) بود. او که برای براندازی نظام طاغوت مصمّم شده بود، خطرها و تهمت ها و زندان و تبعید و محاصره را به جان پذیرفت و اقشار گوناگون امت اسلامی وی را تأیید و حمایت نمودند تا آن که در سایه عزم پایدار آن رهبر کبیر و مردم مؤمن، نهضت اسلامی به نتیجه خود رسید. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 140 تا 143 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حقیقت ایمان 🔹 ابوحمزه ثمالی از
امام باقر (علیه السلام) 
پرسید: چگونه تکمیل می شود؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: • با دوستی دوستان خدا • دشمنی دشمنان او • و همراهی با صادقان قلت: أصلحک الله، أیّ شى ءٍ إذا عملته أنا استکملتُ حقیقة الإیمان؟ قال علیه السلام: «توالى أولیاء الله و تعادى أعداء الله و تکون مع الصادقین کما أمرک الله». 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص59. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان نیكی به رزمندگان رسول خدا (ص) فرمود: هر كس نامه رزمنده ‌ای را برساند همانند كسی است كه برد‌ه ‌ای را آزاده كرده است و او در پاداش رزم رزمنده شریك است. [1] امام صادق (ع) فرمود: سه كس دعایشان مستجاب است: یكی از آن‌ها رزمنده در راه خداست، پس بیندیشید كه چگونه جانشینی آن‌ها می ‌كنید. [2] رسیدگی به امور مربوط به مجاهد به جبهه رفته به منزله جانشینی او در امور شخصی وی است. [1]. مَنْ بَلَّغَ رِسَالَةَ غَازٍ كَانَ كَمَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً وَ هُوَ شَرِیكُهُ فِى ثَوَابِ غَزْوَتِه (تهذیب الاحكام، ج6، ص123). [2]. ثَلاثَةٌ دَعْوَتُهُمْ مُسْتَجَابَةٌ: أَحَدُهُمُ الْغَازِى فِى سَبِیلِ اللَّهِ، فَانْظُرُوا كَیفَ تَخْلُفُونَهُ (تهذیب الاحكام، ج6، ص122). 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 کوران محشر
🔹 ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها﴾؛ در قیامت با نور پروردگار، جهان روشن است؛ منتها کافر جلوی پای خودش را هم نمی ‌بیند. یک عدّه هم کور محشور می ‌شوند؛ اینکه کور محشور می شوند نه یعنی هیچ ‌جا را نمی ‌بینند، صریحاً می ‌گویند: ﴿رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا﴾. 🔹 اینها جهنّم را می ‌بینند، فرشته ‌های عذاب را می ‌بییند؛ خب این چه کوری است که می‌ گوید: ﴿رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا﴾؟! این شخص انبیا را نمی ‌بیند، اولیا را نمی بیند، مؤمنین را نمی ‌بیند، رحمت خدا را نمی ‌بیند، بهشت خدا را نمی ‌بیند. در دنیا وضع چگونه بود؟ در دنیا مسجد بود، حسینیه بود، مراکز مذهبی بود، محافل اهل بیت بودند اما او اینها را ندید و مراکز فساد را دید، در قیامت هم همین طور محشور می ‌شود؛ بهشت را نمی بیند، انبیا را نمی بیند، اولیا را نمی ‌بیند ولی جهنّم را كاملاً می ‌بیند. 🔹 ذات اقدس الهی می‌فرماید ما به او نشان می‌ دهیم می گوییم: ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا أَمْ انتُم لاَ تُبْصِرُونَ﴾؛ این سِحر است یا نمی ‌بینی؟ می‌ گوید: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾؛ خب همین ‌ها که کور هستند این را می‌ گویند! 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 47 تاریخ: 1393/10/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 3. رهبری قیادی در زمان حیات 🔹 خداوند، جهان را برپایه تسخیر اداره می کند: ﴿ سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الأرض ﴾ و نظام کیهانی را با این ویژگی ها آفرید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 3. رهبری قیادی در زمان حیات 🔹 خداوند، جهان را برپایه تسخیر اداره می کند: ﴿ سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الأرض ﴾ و نظام کیهانی را با این ویژگی ها آفرید: 1. هدف همگان را مشخّص کرد. 2. همه را به ابزار تکامل مسلّح نمود. 3. راه کمال را به همگان نشان داد.4. آنان را به راه درست رهبری کرد؛ ﴿ قدّر فهدی ﴾. 🔹 این سلسله امور، ولایت تکوینی خداست و پیامبران که خلفای خدایند از این ولایت برخوردارند، همچنین خداوند اذن امور یاد شده را در نظام تشریع به آنان داده است؛ نه آن که تدبیر را تفویض کرده باشد؛ یعنی انجام این وظایف را به آنان دستور داد. بنابراین، خدا به انسان عقل و اراده و اندیشه و انگیزه بخشید و نیز کمال شایسته او را به وی نشان داد و میان انسان مستکمل و کمال شایسته او صراط مستقیمی ترسیم کرد؛ آن گاه به پیامبران فرمان داد که خود نخستین راهیان این راه باشند و بدین وسیله مردم را هدایت کنند و وقتی مردم به قلّه هرم کمال رسیدند، آنان را با جاذبه دعوت کنند. 🔹 پیامبران انسان ها را به روش تسخیر هدایت می کنند، نه به قهر و جبر. تسخیر، آن است که فاعل برتر، کمال شایسته فاعل پایین تر خود را برای او تشریح می کند و با فراهم کردن مراکز فکری و تصمیم گیری و دیگر امکانات لازم، او را به کمالِ لایق وی رهبری می کند تا او آزادانه راه خویش را برگزیند. بنابراین، رهبری پیامبران از سنخ تحریک قیادی است، نه سیاقی. تحریک قیادی، آن است که پیشوا، پیشرو قافله است و دیگران را جذب نموده، به دنبال خود می کشاند. پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «انّ الرائد لایکذب أهله»؛ «پیامبران که پیشاهنگ کاروان بشریتند، به پیروانشان دروغ نمی گویند». آنان زمانی مردم را به راهی فرامی خوانند که خودشان، پیشاپیشْ آن را پیموده باشند؛ چنان که امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمودند: ما هرگز به شما دستوری ندادیم، مگر آن که خود پیش تر آن را انجام داده ایم. 🔹 چنین رهبری ثمربخش وکارساز است. ازاین رو، رهبرانی چون امام حسین (علیه السلام) موفق بودند و نیز افرادی همچون سید حسن مدرس، شیخ فضل الله نوری، میرزای شیرازی و امام خمینی (قدّس الله اسرارهم) بیش از دیگران به موفقیت دست یافتند. آن کسی که با حرکت در پیشاپیش کاروان، خطرها را به جان می خرد و به پیشواز زندان، شکنجه، مهاجرت و شهادت می رود، آن گاه امّت را به دنباله روی از خویش فرا می خواند، سخنش نفوذ و اثر ژرفی بر پیروان خواهد داشت؛ ولی رهبران سیاقی که خود حرکت نمی کنند و خویشتن را به خطر نمی اندازند، بلکه از عقب قافله، دیگران را به حرکت و قیام سوق می دهند، رهنمود آنان نفوذی نخواهد داشت. 🔹 از منظر امام حسین (علیه السلام) مهم ترین شرط برای حضور دیگران در کربلا، این بود که هر کس لقای الهی را وطن خود می داند و برای آن جنگ می کند (نه برای آب و خاک هر چند منافع دنیا و مصالح این جهان نیز در ظلّ آن تأمین می شود) و قصدش رسیدن به کمال انسانی است، همراه من بیآید... . همه معصومان (علیهم السلام) شهادت در راه خدا را فخر می دانستند و از مرگ ذلیلانه در بستر بیماری بیزار بودند. امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: والاترین مرگ، شهادت در راه خداست. به خدا سوگند! هزار ضربت شمشیر در میدان جهاد، بر من آسان تر از این است که در راه غیر خدا، در بستر راحت بمیرم؛ «...لألف ضربة بالسیف أهون علىّ من میتة علی الفراش فى غیرطاعة الله». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 143 تا 147 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان كیفر آزار مجاهدان رسول خدا (ص) فرمود: هر كس از مؤمن رزمنده ‌ای غیبت كند یا وی را بیازارد یا در غیاب او با خانواده ‌اش بدرفتاری كند، در صورتی كه رزمنده در طاعت خدا باشد روز قیامت علامتی برای او نصب می ‌شود، آن‌گاه نیكی‌ هایش از بین برده و به آتش بازگردانده می ‌شود. [1] [1]. مَنِ اغْتَابَ مؤمناً غَازِیاً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِى أَهْلِهِ سَوْءٍ نُصِبَ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَیسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثم یرْكَسُ فِى النَّار إِذَا كَانَ الْغَازِی فى طَاعَةِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ (الكافى، ج5، ص8). شاید این حدیث تهدید كسانی باشد كه در غیاب رزمنده نسبت به وی ظلم می‌كنند. 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خونبهای حسین بن علی (ع)

▫️ وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما فرزندان این خاندان هستیم! ▫️ اگر ما فرزندان پیغمبر و اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هستیم؛ یعنی فرزندان حق هستیم. ما از آن جهت که فرزندان هستیم، فرزندان هستیم، فرزندان هستیم، حق داریم خونبهای حق و عقل و عدل را بگیریم؛ «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ».
این شعار «إلی یوم القیامة» هست.  

▫️ هر کس قیام می‌کند حقی را احیا کند، باطلی را اماته کند، این دارد (سلام الله علیه) را می‌گیرد، چه بداند و چه نداند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/07/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حقیقت فراگیر
▫️ وجود مبارك ابی عبدالله یك شخصیت حقیقی داشت كه در روز عاشورای 61 شهید شد و یك شخصیت حقوقی برای حسین بن علی هست كه آن شخصیت حقوقی، متعلق به یك عصر و یك نسل و یك مصر و یك مقطع تاریخی نیست، او متعلق به جهان انسانیت است. وجود مبارك حسین بن علی (سلام الله علیهما) یك مجسد و مجسم و ممثل بود، ممثل بود ممثل بود، بود بود بود بردباری بود و بالأخره بود. ▫️ انسان هایی كه برجسته ‌اند متعلق به خودشان نیستند، متعلق به یك ملت ‌اند؛ آن شخصیت حقیقی چهره ‌های برجسته، مربوط به یك ملت است و به همین دلیل، یك ملت به او فخر می ‌كند و یك ملت را به نام او می ‌نامند. ▫️ اگر كسی شجاع نبود بلكه شجاعت ممثل بود و بود، این دیگر اختصاصی به یك نسل و یك عصر ندارد. حسین بن علی چون عدل ممثل بود حقیقت ممثل بود شهامت ممثل بود حریت و استقلال ممثل بود، دارای یك است! او نه تنها متعلق به بازماندگانش نبود، متعلق به بنی هاشم هم نبود، متعلق به قریش هم نبود، متعلق به حجاز هم نبود، متعلق به عرب هم نبود، متعلق به عرب و عجم هم نبود و نیست، بلكه متعلق به بشریت است. 📚 سخنرانی در جمع مسئولین شهرستان آمل تاریخ: 1380/12/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 4. رهبری جاذبانه پس از رحلت 🔹 رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهل بیت (علیهم السلام) می فرماید: «مثل أهل بیتى فیکم کمثل سفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 4. رهبری جاذبانه پس از رحلت 🔹 رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهل بیت (علیهم السلام) می فرماید: «مثل أهل بیتى فیکم کمثل سفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق»؛ «خاندان من چونان کشتی نوحند. هر که بر آن سوار شد، از طوفان هلاکت رهایی می یابد و هر که اهل این کشتی نبود، در فتنه ها غرق می شود». خاندان پیامبر، مانند نوح (علیه السلام) به همراه کشتی حرکت می کنند. حرکت این کشتی با اسم اعظم است؛ ﴿ بسم الله مجریها و مرسیها ﴾. کشتی نوح با نام خدا به راه می افتاد و با نام خدا لنگر می گرفت، اهل بیت (علیهم السلام) نیز با اعجازشان چنین می کردند و می کنند. 🔹 رهبران الهی تا هنگامی که در نشأه طبیعت به سر می برند، با روش تحریک قیادی مردم را رهبری می کنند؛ ولی پس از رحلت از این نشأه، روش رهبری ایشان به گونه ای دیگر است. در نشأه ماورای طبیعت، حرکت راه ندارد و تحریک قیادی و سیاقی نیز در آن جا بی معناست. رهبران الهی در آن جا مردم را با جاذبه رهبری می کنند که آن نیز از سنخ است، نه سیاقی. 🔹 وقتی امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، به گواه آیه ﴿ و لا تحسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء عند ربّهم یرزقون ﴾ به لقای الهی باریافت؛ بارگاه رفیعی که منزّه از حرکت است و تحریک قیادی و سیاقی مصطلح در آن جا راه ندارد. اکنون او در دنیا حضور فیزیکی ندارد تا قیام کند و به شهادت برسد؛ ولی شهادت، نام و یاد و هدف او در دل مردان الهی، جذبه و شوری می آفریند که آنان را به ادامه راهش فرا می خواند. در این مرحله، رهبری امام حسین (علیه السلام) با جاذبه و کشش است و جاذبه جزو مبدأ غایی است، نه مبدأ فاعلی. جاذب، خودْ فاعل حرکت نیست، بلکه غایت حرکت است و در او کششی وجود دارد که مجذوب را عاشقانه به سوی خود می کشد. البته بازگشت مبدأ غایی، به مبدأ فاعلی است؛ زیرا آنچه فاعلیّت مبدأ فاعلی را تأمین می نماید، همانا مبدأ غایی است. 🔹 انسانی که دلبسته و عاشق خدا باشد، ذات اقدس الهی او را به سوی خود می کشاند و برده خود می کند و برده حق، آزاده دو جهان است؛ «بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم». امیر مؤمنان (علیه السلام) در مناجات های خود به خدا عرض می کند: خدایا! افتخارم همین بس که بنده تو هستم و عزّت من همین بس که تو مولای منی؛ «الهى کفی بى عزّاً أن أکون لک عبداً و کفی بى فخراً أن تکون لى ربّاً». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 147 تا 149 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان كیفر آزار مجاهدان ... امیرموٴمنان علی (علیه السلام) فرمود: از آزار مجاهدان راه خدا بپرهیزید، زیرا خدا همان‌ گونه كه برای پیامبران خشمگین می‌ شود برای ایشان خشمگین می ‌شود... . [1] [1]. اتَّقُوا اَذَی الْمُجَاهِدِینَ، فَإِنَّ اللَّهَ یغْضَبُ لَهُمْ كَمَا یغْضَبُ لِلرُسُل... (كنز العمال، ج4، ص314). 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra