eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 زیارت اربعین
▫️ از امام عسكری (علیه السلام) رسیده است كه علائم مومن پنج تاست؛ یكی از آن پنج علامت، همین است. ▫️ عظمت روز اربعین به همان زیارتش است كه آن خطر را احساس كرد ولی آن خطر را استقبال كرد؛ ــ آمد و در فرات غسل كرد ــ خود را معطر كرد ــ به گفت دستم را بگیر و مرا كنار قبر مولایم حسین ‌بن ‌علی ببر ــ هنوز آن قبر آثارش بود چون وجود مبارك امام سجاد با انگشت خود روی آن خاك نوشت: «هذا قَبْرُ الْحُسَینِ بْنِ عَلی بْنِ ابیطالِب»، بعد این جمله را هم اضافه فرمود: «الّذی قَتَلوُهُ عَطْشاناً». ▫️ این سؤال آفرین است كه خب در كنار این نهر عظیم در كنار فرات، «قَتَلوُهُ عَطْشاناً» یعنی چه؟! ــ جابر آمد كنار این قبر مطهر سلام عرض كرد ــ بعد عرض كرد: «حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ»؛ آیا دوست جواب سلام دوست را نمی ‌دهد؟! ــ بعد به خودش گفت چگونه حسین ‌بن ‌علی جواب سلام را بدهد در حالی كه بین سر و بدن مطهرش فاصله هست ــ بعد رو كرد به سایر شهدا گفت: «السلام علیكم»؛ به شهدا با كمال تكریم سلام فرستاد ــ بعد گفت ما با شما در ثواب شریكیم. ▫️ اینجا بود كه عطیه به جابر عرض كرد ما كاری نكردیم، چطور شریك اینهاییم؟ فرمود من از حبیب خودم پیامبر شنیده ‌ام كه فرمود: 👈 هر كسی دوست قومی باشد و عملشان را دوست داشته باشد، در ثواب آنها شریك است و خدا می ‌داند كه من با نیت شهدای كربلا یكی بود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1373/05/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عنصر اصلی فلاح و صلاح ▫️ اهل بیت وحی ، نور واحدند و تفکیک آنان ، همانند تفریق میان انبیا ( علیهم السلام ) است و روشن است که تفکیک شیء واحد و تفریق حقیقت فارد ، به مثابه نفی تام و سلب کلّی آن است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عنصر اصلی فلاح و صلاح ▫️ اهل بیت وحی ، نور واحدند و تفکیک آنان ، همانند تفریق میان انبیا ( علیهم السلام ) است و روشن است که تفکیک شیء واحد و تفریق حقیقت فارد ، به مثابه نفی تام و سلب کلّی آن است. 👈 اهتمام به حفظ انسجام چنین وحدتی نسبت به همه آنچه خدا نازل فرمود ، از سویی ، سبب حضرت ختمی نبوت ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و از سوی دیگر ، علّت نزول آیه ﴿ءامَنَ الرَّسولُ بِما اُنزِلَ اِلَیهِ مِن رَبِّهِ و المُؤمِنونَ کُلٌّ ءامَنَ بِاللهِ و مَلـٰئِکَتِهِ وکُتُبِهِ و رُسُلِهِ لا نُفَـرِّقُ بَینَ اَحَدٍ مِن رُسُلِهِ و قالوا سَمِعنا و اَطَعنا غُفرانَکَ رَبَّنا و اِلَیکَ المَصیر﴾ شد. ▫️ البته ایمان به معنای عنصر اصلی فلاح و صلاح است؛ لیکن بدون عمل صالح از طلاح مصون نیست ، ازاین رو جمله : ﴿سَمِعنا و اَطَعنا غُفرانَکَ﴾ در تتمیم عنصر عمل ضمیمه شد؛ تحققِ ایمانِ صائب ، بدون عمل صالح ، فقط فرض است. ▫️ غرض آنکه ضرورت حفظ انسجام امامت اهل بیت عصمت ( علیهم السلام ) را می توان از تکرار کلمه ایمان به همه آنان از اوّل و آخر به عبارت های متنوع و مکرّر استنباط کرد ، زیرا ... آمده است : «فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ غَیرِکُمْ آمَنْتُ بِکُمْ وَ تَـوَلّیتُ آخِرَکُمْ بِما تَـوَلّیتُ بِهِ أوّلَکُمْ . . .». پس تفصیل درباره «. . . أوّلُکُمْ و آخِرُکُمْ» بیش از آنچه برای اوساط تحریر شد ، لازم به نظر نمی رسد. 📚 ادب فنای مقربان جلد10، ص93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 21. دفاع از مظلومان 🔹 پاداش یاری مظلوم امام صادق (ع) می ‌فرماید: یاری رسانیدن به مؤمن مظلوم از یك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام برتر است. [1] [1]. مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یعِینُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلاّ كَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِیامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ (بحار الانوار، ج72، ص20). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ناصح امت

▫️ کاری که انبیا (علیهم السلام) کردند، همان کار را در حدّ اعلیٰ انجام داد. در بخشی از آیات قرآن کریم، از زبان برخی انبیا نقل کردند: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾ یا ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾؛ انبیا به امت های خودشان فرمودند که ما شما را نصیحت می کنیم، این مسئله «نُصح» که به معنای خیرخواهی و است، برنامه رسمی انبیا بود. ▫️ امّا آن ‌طوری که حسین بن علی(سلام الله علیهما) امت را نصیحت کرده است، هیچ ‌کسی نصیحت نکرد که «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ»؛ این نصیحت را بخشید! «مِنحَة» یعنی بخشیدن. همان ‌طوری که انبیا گفتند: ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً﴾، حسین بن علی هم همان کار را کرد. بخشش غیر از «بیع» است، بخشش غیر از «اجاره» است؛ یعنی رایگان! تمام تلاش و کوشش او بخشش بود، رایگان بود. ▫️ اثرهای فراوان نهضت سالار شهیدان تا امروز ظاهر شده است، برای اینکه نگذاشت عدّه ای به دام و بیفتند و نگذاشت کسانی که گرفتار جهل علمی و جهالت عملی شدند، در آن وضع بمانند، بلکه آنها را نجات داد: «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ» و نشانه اش همین اشتیاق زائران کربلاست؛ 👈 بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری! این شوق است؛ چیزی غیر از شوق نمی تواند این را رهبری کند. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/vau044o ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/DBTZ5JTgaJE 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دام فریب
▫️ در این‌ چنین می‌ خوانیم: «قَدْ تَوَازَرَ عَلَیهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا»؛ کسی که دنیا او را مغرور کرده است، در برابر حسین بن علی به مبارزه برخاست. 👈 تا هست، در برابر حسین بن علی (سلام الله علیهما) هم قیام می ‌کنند! کسانی یاری دین را به عهده دارند که دنیا را بفروشند و آخرت بخرند و کسانی علیه دین قیام می ‌کنند که آخرت را بفروشند و دنیا بخرند. ▫️ در «زیارت أربعین» این نکته آمده است که «وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا»، خود سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیهما) هم در روز عاشورا به صورت رسمی سخنرانی کرد و علناً به آنها فرمود: ــ ﴿فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا﴾؛ مبادا دنیا فریبتان بدهد و در اثر فریب دنیا علیه من قیام بکنید. ▫️ آن گاه را برای اینها تشریح کرد؛ فرمود: ـ دنیا جایی است که هر کس به آن اطمینان داشت و به آن امیدوار بود ناامید بر می ‌گردد ـ دنیا جایی است که هر کس به آن طمع ورزید خاسر بر می ‌گردد ـ هیچ کس از دنیا طَرفی نبسته است که شما دومی باشید بعد فرمود: «اسْتَحْوَذَ عَلَیكُمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاكُمْ ذِكْرَ اللَّه»؛ شیطان بر شما مسلط شد و نام خدا و یاد خدا را از قلبتان دور داشت. ▫️ همان بیانی که سالار شهیدان در آخرین لحظات به امام سجاد (سلام الله علیهما) گفت که فرمود: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاهمْ ذِكْرَ اللَّه﴾؛ و نام خدا و یاد خدا را از اینها گرفت و ربود. همان بیان را هم در عاشورا، قبل از قیام رسمی فرمود: «اسْتَحْوَذَ عَلَیكُمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاكُمْ ذِكْرَ اللَّه». 📚 سخنرانی در روز اربعین تاریخ: 1376/04/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معرفت امام عصر ▫️ هنگامی که از امام حسین ( علیه السلام ) درباره پرسیده شد : «فَمَا مَعْرِفَةُ اللهِ»؟ آن حضرت در پاسخ چنین فرمود : «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ» ؛ معرفت خدا همان شناخت اهل هر زمان به امامی است که خدای سبحان اطاعتش را بر همگان واجب شمرده است ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معرفت امام عصر ▫️ هنگامی که از امام حسین ( علیه السلام ) درباره پرسیده شد : «فَمَا مَعْرِفَةُ اللهِ»؟ آن حضرت در پاسخ چنین فرمود : «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ» ؛ معرفت خدا همان شناخت اهل هر زمان به امامی است که خدای سبحان اطاعتش را بر همگان واجب شمرده است . ▫️ برپایه آیات قرآن کریم ، رسالت اصلی امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) حاکمیت بخشی اسلام در جهان و تحقق ارزش های دینی و الاهی در جامعه برای رسیدن بندگان به است ، ازاین رو الگوپذیری عملی از اخلاق و سیره امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و آراستگی جامعه منتظر به فضایل انسانی ، از دیگر بایسته های انتظار شمرده می شود . ▫️ در روایات پُرشماری ، شیوه منتظران ظهور آن حضرت ، رفتاری و اخلاقی از امام عصر خویش در دوران غیبت اوست . رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) الگوپذیری از امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در منش و گزینش دوست و دشمن ، مهم ترین ویژگی منتظران ظهور فرزندش یاد فرمود : «طُوبَی لِمَنْ أَدْرَکَ قَائِمَ أَهْلِ بَیْتِی وَ هُوَ یَأْتَمُّ بِهِ فِی غَیْبَتِهِ قَبْلَ قِیَامِهِ وَ یَتَوَلَّی أَوْلِیَاءَهُ وَ یُعَادِی أَعْدَاءَهُ؛ ذَلِکَ مِنْ رُفَقَائِی وَ ذَوِی مَوَدَّتِی وَ أَکْرَمُ أُمَّتِی عَلَیَّ یَوْمَ الْقِیَامَه» . ▫️ حضرت باقر ( علیه السلام ) در تفسیر آیه شریفه ﴿ اصبِروا و صابِروا و رابِطوا ﴾ پیوند با امام منتظَر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در پرتو عمل به احکام الاهی و پایداری در برابر دشمنان بیان فرمود : «اِصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّکُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَکُمُ الْمُنْتَظَر» . ◀️ امام صادق ( علیه السلام ) نیز به ابوبصیر فرمود : «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الأَخْلاَقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ؛ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ ، کَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَکَهُ ، فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِیئاً لَکُم أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَه» . ◀️ امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در توقیعی به شیخ مفید ( رحمه الله ) پیروان و منتظران ظهورش را این گونه به ولایت پذیری و عمل به دستورهای الاهی و پرهیز از اسباب ناخشنودی امامان اهل بیت ( علیهم السلام ) سفارش فرمود : فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا . 👈 استواری در انجام دادن بایسته های دینی و آراستگی به زیور اخلاق نیکو در پرتو رهنمودهای آن اسوه های فضیلت و تقوا ، شیوه است . 📚 ادب فنای مقربان جلد 9، ص378 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد هفتاد و ششم تفسیر شریف تسنیم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جلد هفتاد و ششم از تفسیر گران‎ سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل شرح و تفسیر آیات 12 تا پایان سوره حدید و سوره‌ های مجادله (1-۲۲)، حشر (1-۲۴) و ممتحنه (1-۱۳) آمده است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. 👈 علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای اربعینی ▪️ امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد واکس زنان، به فرد به فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 📚 فرازی از پیام به دومین همایش ملی «اربعین حسینی تجلی ‌گاه ارزش‌ های آسمانی و بشری» تاریخ: 1400/07/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 21. دفاع از مظلومان 🔹 پاداش یاری مظلوم ... رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه حق ستمدیده را از ستمگر بستاند در بهشت همنشین من است. [1] [1]. مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كَانَ مَعِى فِى الْجَنَّةِ مُصَاحِباً (كنز الفوائد، ج1، ص135). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 با تمام توان و کوشش ▫️درست است که سالار شهيدان(سلام الله عليه) از بهترين کارهاست؛ اما کسی صدها کيلومتر را به عشق سالار شهيدان برود، اين يک نماد و سنّتی است که قرآن برای ما محترم، عترت برای ما محترم، 👈 تمام توان و کوشش را در اين راه صَرف کنيم، جا دارد. 📚 سخنرانی در جمع زائران پیاده کربلا تاریخ: 1395/04/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حب و بغض
🔹 انسان در محبّت و عداوت، است؛ هر اندازه كه معرفت صحیحی داشته باشد، عداوت و محبّت او هم صحیح است یعنی تولّی و تبرّی او كه از فروع اساسی دین محسوب می‌ شود، صحیح خواهد بود. چون جان انسان، مجرّد است، در بند زمان و زمین نیست؛ لذا در قرآن كریم را كه یاد می‌ كند می‌ فرماید: ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾؛ یعنی نامه اعمال ، در كتابی است به نام علّیین كه آن كتاب، است. 🔹 بنابراین مقرّبین به جایی می ‌رسند كه هر كاری كه ابرار انجام دادند یا انجام بدهند آنها می‌ دانند؛ خواه ابرار خواه ابرار و و خواه مقرّبین گذشته و خواه مقرّبین حال و آینده. چنین وسعتی برای روح، در بُعد عقل نظر و علمی هست. 🔹 مطابق این گسترش بینش و معرفت، گسترش مَنش هم هست یعنی محبّت و عداوت او، تولّی و تبرّی او، به امتداد همین معرفت اوست. گاهی انسان با گذشته دور در است یا با گذشته دور در ارتباط عِدایی است؛ با آنها بد است یا با آنها خوب و همچنین است درباره آینده. 👈 از این لحاظ انسان می ‌تواند هم در سعادت سعادتمندان گذشته شریك باشد هم در جرم مجرمان و بزهكاران گذشته و همچنین نسبت به آینده! سرّش آن است كه اگر روح، مجرّد بود و معرفت او نسبت به گذشته و آینده، محیط بود و چنین انسانی مطابق با معرفت محیطش، تولّی و تبرّی خود را تنظیم و تدوین كرد، همان حُكم گذشته و آینده را خواهد داشت. 📚 اخلاق در قرآن جلسه 94 تاریخ: 1371 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 هر كاری را كه دین و عقل نیكو بشناسند، معروف است. منكر نیز چیزی است كه بر پایه نقل و عقل زشت و ناشناخته باشد، بنابراین همه واجبات و مستحبات معروف ‌اند و امر به معروف، فرمان دادن به دیگران در محور واجبات و مستحبات است و نهی از منكر، بازداشتن دیگران از كارهایی است كه نزد نقل و عقل ناپسند باشد و آن‌ها محرمات و مكروهات ‌اند. 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اصطفای الهی

🔹 خدای سبحان از میان فرشتگان و انسانها، والاترین و بهترین چهر ه ها را برای سفارت و رسالت خود برمی گزیند. پیامبری و نبوّت، مقام خبریابی و آگاهی از جانب حقّ است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اصطفای الهی

🔹 خدای سبحان از میان فرشتگان و انسانها، والاترین و بهترین چهر ه ها را برای سفارت و رسالت خود برمی گزیند. پیامبری و نبوّت، مقام خبریابی و آگاهی از جانب حقّ است، چنان که رسالت، مرحله گزارش خبر به خلق است. ریشه این مقامات، ولایت (و ظهور اخلاق الهی در شخص) است که به قداست روح پیامبر باز می گردد. بنابراین، پیامبری امری اتفاقی و تصادفی نیست که بی حکمت، به دست هر کسی سپرده شود. 🔹 انسانی که قلبش از کدورت هرگونه طغیان و شرک منزّه است، می تواند به مقام رفیع رسالت و نبوّت باریابد و به آن مقام برگزیده شود. خدای سبحان به چنین قلبی آگاه است و می داند که رسالت خود را در کدام پایگاه مستقر کند: « الله اعلم حیث یجعل رسالته » ؛ خداوند داناتر است که رسالت خود را کجا قرار دهد. 🔹 قرآن کریم در بعضی آیات، به امتیاز سلسله انبیا و برخی فرشتگان اشاره فرموده است: « ان الله اصطفی ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین » ؛ خداوند آدم، نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران بر جهانیان برتری داد؛ « الله یصطفی من الملائکه رسلاً و من الناس » ؛ خداوند از فرشتگان و از مردم فرستادگانی بر می گزیند. تنها انسان مصطفا و برگزیده می تواند پیام صاف از خطا و زلال از حبط و منزه از باطل و مبرای از جهل را به درستی دریافت و به امانت نگهداری و در کمال صحت ابلاغ کند. 📚 پیامبر رحمت، ص42 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نور علم
🔹 خیلی کم هستند افرادی که ذات اقدس الهی به آنها علم بدهد و علمِ به معنای حقیقی باشد که است. ما برای اینکه بفهمیم عالِم شدیم یا نه، دو راه دارد: 1️⃣ یک که در امتحانات شرکت می کنیم که به ما نمره می دهند و معلوم می شود که این مقداری را که خواندیم فهمیدیم. 2️⃣ یک است که اگر فهمیدیم که واقعاً متواضع و خاضع تر شدیم، از حدّی که خودمان خیال می کردیم خودمان را تنزّل دادیم، نور شد، خدا را شاکر باشیم که خدا به ما علم داد و ما عالِم شدیم. 🔹 علم آن است که انسان را متواضع کند، خاضع و خاشع کند؛ و خاصیت نور این است که آدم راه خودش را ببیند و به دیگری هم نور بدهد. این بیان نورانی که مرحوم کلینی نقل کرد همین است؛ فرمود و این دانشتان هم چراغ باشد که هم راه خودتان را ببینید و هم راه کسی را نبندید؛ این «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» همین است! 👈 فرمود علمی پیدا کنید که راه خودتان را ببینید(یک) و راه دیگران را نبندید بلکه به دیگران راه بدهید(دو). 🔹 عالم شدن به این نیست که از ما امتحان بگیرند و در امتحان یا پایان‌ نامه ‌نویسی موفق باشیم! آن علم نیست؛ علم را معرفی کردند که «نُورٌ یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاء». 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 29 تاریخ: 1394/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف در قرآن امر به معروف و نهی از منكر از اصلی ‌ترین ارزش ‌های دینی است. به نقل قرآن كریم حضرت ختمی نبوّت (ص) در كتاب ‌های تورات و انجیل به امر كننده به معروف و نهی كننده از منكر معرفی شد [1] و نیز لقمان به پسرش فرمود: ای پسرك من! نماز را برپا دار و به كار شایسته ـ كه دین و خرد آن را به نیكی می ‌شناسند ـ فرمان ده و از كار ناشایست نهی كن و بر مصیبت و رنجی كه به تو رسیده شكیبا باش [و بدان] كه صبر و شكیبایی برخاسته از اراده جدّی و تصمیم قاطع در كارهاست. [2] [1]. ﴿... یجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم... یأمُرُهُم بِالمَعروفِ و ینهـٰهُم عَنِ المُنكَرِ...﴾ (سوره اعراف، آیه 157). [2]. ﴿یـٰبُنَى اَقِمِ الصَّلوٰةَ و أمُر بِالمَعروفِ وَ انهَ عَنِ المُنكَرِ و اصبِر عَلىٰ ما اَصابَكَ اِنَّ ذٰلك مِن عَزمِ الاُمور﴾ (سوره لقمان، آیه 17). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 و 509 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 🔹 کلمه «لااله الاّ الله» که همان توحید ناب است، بهترین ارمغان رسولان الهی است. از این رو رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: «ما قلت و لا قال القائلون قبلی مثل لااله الاّ الله»؛ نه من و نه هیچ موحدی پیش از من کلمه ای به عظمت «لااله الاّالله» نگفته ایم. بر این اساس، کسی که نبوّت یک پیامبر را تکذیب و انکار کند، مانند این است که نبوت همه انبیا را نپذیرفته است. مؤمنان باید بگویند: « لا نفرّق بین احدٍ منهم » ؛ ما در اصل رسالت و لزوم قبول رسولان هیچ فرقی بین آنها نمی گذاریم؛ یعنی پذیرش رسالت یک پیغمبر، مستلزم پذیرش رسالت همه آنهاست و ترک دعوت و هدایت یک پیغمبر مستلزم ترک هدایت همه انبیا. 🔹 خدای سبحان می فرماید: « ولقد کذّب اصحاب الحجر المرسلین » ؛ اصحاب حجر، پیامبران را دروغ گو شمردند؛ در حالی که اصحاب حجر، تنها یک پیامبر داشتند و در برابر همان پیامبر ایستادند. این آیه نشان آن است که از یک سو، سخن پیامبرِ اصحاب حجر، سخن همه انبیای گذشته و آینده بوده است، و از سوی دیگر، در دعوتهای هر پیامبری، غالباً جریان انبیای سلف یا خلف مطرح است و تکذیب یک پیامبر، تکذیب همه پیامبرانی است که جریان زندگی آنان، در گفتار پیامبر طرح شده است. قرآن کریم چنین تعبیری را درباره قوم ثمود و لوط نیز دارد: « کذَّبت ثمود المرسلین » ؛ قوم ثمود پیامبران را دروغ گو شمردند. « کذَّبت قوم لوطٍ المرسلین » ؛ قوم لوط پیامبران را دروغ گو شمردند. با اینکه قوم ثمود یا قوم لوط بیش از یک پیامبر نداشتند. 📚 پیامبر رحمت، ص44 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra