eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 8 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/TtFjb لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
اگر گوهر ذات کسی قبول شد، او جزء صالحین است/ حضرت خدیجه جزء صالحین بود/خداوند کار حضرت خدیجه را به خود اسناد می دهد ▫️ گاهی انسان کاری انجام می ‌دهد که آن کار را خداوند نه تنها قبول می ‌کند و به او پاداش می ‌دهد، بلکه آن کار را به خود اسناد می ‌‌دهد. جریان خدیجه (سلام الله علیها) از این قبیل است. خداوند نه تنها کار این بانو را قبول کرد و به او پاداش حَسَن داد، بلکه کار او را به خود اسناد داد، فرمود این کار من است. 👇👇👇👇
اگر گوهر ذات کسی قبول شد، او جزء صالحین است/ حضرت خدیجه جزء صالحین بود/خداوند کار حضرت خدیجه را به خود اسناد می دهد ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات سخنرانی خود بمناسبت سالروز وفات جانسوز ام المؤمنین در دهم ماه رمضان، به شخصیت آن بانوی نمونه اسلام اشاره کرده و در تجلیل از حضرت خدیجه می فرمایند: ▫️ گاهی انسان کاری انجام می ‌دهد که آن کار را خداوند نه تنها قبول می ‌کند و به او پاداش می ‌دهد، بلکه آن کار را به خود اسناد می ‌‌دهد. جریان از این قبیل است. خداوند نه تنها کار این بانو را قبول کرد و به او پاداش حَسَن داد، بلکه کار او را به خود اسناد داد، فرمود این کار من است. ایشان بیان داشتند: در سوره مبارکه «ضحی» به رسول اکرم (علیه آلاف التحیّه و الکرم) فرمود: ﴿وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی﴾؛ یعنی تو را نیازمند یافت و بی نیاز کرد. گرچه در بعضی از روایات به استجابت دعا تفسیر شده است؛ یعنی دعای تو مستجاب شد؛ اما معنای ظاهر «أغنی» هم همچنان محفوظ است؛ یعنی تو نیازمند بودی و خدا تو را بی نیاز کرده است. ▫️ معظم له با بیان اینکه حضرت خدیجه قبل از اسلام به طهارت معروف بود، اظهار داشتند: همان طوری که وجود گرامی رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الکرم) قبل از نزول اسلام و قرآن به امانت معروف بود، خدیجه (سلام الله علیها) هم قبل از اسلام به طهارت معروف بود، می گفتند . آن طاهره همتای این شد و این امین همسر آن طاهره شد و آن اموال در راه اسلام صرف شد و خدا این صرف را پذیرفت و به رسول خود فرمود: ﴿وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی﴾؛ یعنی تو را بی‌ نیاز کرد؛ یعنی مال خدیجه، مال خدا است، کار خدیجه مقبول الهی است. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه حضرت خدیجه جزء است، بیان داشتند: گاهی انسان مال حلال دارد و در راه خدا صرف می‌ کند و خدا کار او را قبول می ‌کند، عمل او را می ‌پذیرد. وقتی عمل او را قبول کرد چندین برابر پاداش می‌ دهد، یک وقت بالاتر از این است خدا نه تنها عمل انسان صالح را قبول می‌کند، بلکه خود او را می‌پذیرد. قبول عمل برای اوساط از موحدان و مومنان است؛ اما خود ، نصیب اوحدی است. درباره مریم (سلام الله علیها) آمده است که ﴿فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً﴾ مریم را خدا قبول کرد نه عمل مریم را. وقتی عمل مریم را قبول بکند به او پاداش خیر می‌دهد، وقتی خود مریم را قبول بکند او را مادر پیغمبر می‌ کند. وقتی خدیجه (سلام الله علیها) را قبول بکند او را قرار می ‌‌دهد. اگر گوهر ذات کسی قبول شد او جزء است نه جزء «عملوا الصالحات». اگر کسی گوهر ذات او صالح شد از ذات او جز کار خیر چیزی نشأت نمی‌ گیرد، بر خلاف کسی که جزء «عملوا الصالحات» است که ممکن است گاهی عمل صالح نکند یا ـ خدای ناکرده ـ بلغزد و گرفتار عمل طالح شود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/10/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 10 🔸 استغفار همان است كه با یك اراده تخلّف ‌ناپذیر بگوییم خدایا آمدم. 🔸 همان است كه بگوید خدایا من آمدم، این راه برای همیشه باز است، این همه مشركین و بت‌پرستان حجاز سالیان متمادی كعبه را بتكده كردند اینها بت‌ ها را در كعبه می ‌گذاشتند، بعد آمدند گفتند خدایا آمدیم، خدا قبول كرد، چطور ما را قبول نمی ‎كند؟! یكی شده سلمان, یكی شده ابوذر, یكی شده مقداد، همه اینها بت‌پرست بودند، این خداست! كدام گناه است كه خدا قبول نمی ‌كند؟ كدام شخص است كه خدا قبول نمی‌ كند؟ حتی كلمه «استغفرُالله» لازم نیست رو به قبله بودن لازم نیست، دعا خواندن لازم نیست، اینها تشریفات است، البته مستحب است، اینها را بگوییم ثواب بیشتری دارد؛ اما با یك بگوییم خدایا آمدم. چرا دست یازم چرا پای كوبم ٭٭٭ مرا خواجه بی دست و پا می ‌پسندد 📚 سخنرانی موضوعی رمضان و ضیافت الهی جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 10 🔹 تا كسی خلیفه خدای سبحان نشود، قدرت سلوك الهی را ندارد و منظور از سلوك الهی آن است كه خود مهندسانه این راه را احداث كند و طی كند، نه اینكه او را ببرند؛ عده‌ای را می‌برند ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾ كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا»؛ ولی عده ‌ای می‌ روند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 10 🔹 تا كسی خلیفه خدای سبحان نشود، قدرت سلوك الهی را ندارد و منظور از سلوك الهی آن است كه خود مهندسانه این راه را احداث كند و طی كند، نه اینكه او را ببرند؛ عده‌ای را می‌برند ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾ كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا»؛ ولی عده ‌ای می‌روند؛ اینها كه می ‌روند اگر بخواهند با ابزار مفهوم و علم كلام و فلسفه و امثال اینها بروند، مقدور نیست، زیرا آن مراحل بالا برتر از مفهوم و حصول و ذهن و عقلِ اندیشور است, آنجا را با مفهوم نمی‌شود طی كرد. مفهوم به علم حصولی حوزه خاص دارد و هرگز ره‌توشه سالك الهی علم حصولی نیست. 🔹 ره‌توشه سالك الهی كه بخواهد به جهاد اكبر بار یابد و مشمول ﴿وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ ٭ إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾ شود، با شهود است. در جهاد اصغر، بحث ‌های علم حصولی راه دارد و كارساز است؛ در جهاد اوسط، بحث‌ های علم حصولی راه دارد و كارساز است؛ تلفیقی از جهاد اوسط و اكبر برای افرادی كه بخشی از راه ‌ها را می‌خواهند با قلب طی كنند تا حدودی ممكن است؛ ولی برای خُلَّص از اولیا و احدی از اولیای الهی كه بخواهند با شهود, اسمای الهی را مشاهده كنند، این بدون قُرب «فرایض» و «نوافل» ممكن نیست و در آنجا سخن از علم حصولی و مفهوم و تصور و تصدیق نیست، بلکه هر چه هست علم شهودی است. این بیان نورانی علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) كه فرمود: «بَرَقَ لَهُ لاَمِعٌ كَثِیرُ الْبَرْقِ» این «لَمَعان»، این «شهود»، این «كشف» این همان است كه به «حارثة ‌بن‌ مالك» گفت، این بدون قُرب «نوافل» نمی ‌شود... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/kAdXt 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ. خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان.. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کوثرِ حکمت 🔹 این كتاب, حكیم است؛ خدای حكیم, كتاب حكیمانه نازل كرده است. در قرآن كریم هم بر مطالب اطلاق می ‌شود هم بر و موعظه اطلاق می‌ شود هم بر . گاهی تفصیل، قاطع شركت است نظیر آنكه فرمود: ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ﴾؛ آنجا به قرینه اینكه تفصیل، قاطع شركت است، حكمت در مقابل موعظه و جدال است اما وقتی گفته می ‌شود قرآن كتابِ حكیم است درس حكمت می ‌دهد، حكمت به معنای عام است. 🔹 در سوره مباركه «اسراء» معارفی از عقاید, اخلاق, فقه, حقوق و مانند اینها را بیان فرمود بعد فرمود: ﴿ذلِكَ مِمَّا أَوْحَی إِلَیكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ﴾؛ فرمود اینها مطالب حكیمانه ‌ای است كه ذات اقدس الهی به تو القا كرده است. قرآن کریم هم مسائل فقهی را حكمت می ‌داند هم مسائل اعتقادی و كلامی و عقلی را حكمت می ‌داند هم مسائلی چون احترام به پدر و مادر و امثال ذلك را. 🔹 آنچه در هست حكمت است و هر كسی بخشی از این معارف قرآن را فرا بگیرد بخشی از را فرا گرفته است و آن ‌كه كلّ قرآن در اختیار اوست و او در اختیار كلّ قرآن است مثل اهل بیت (علیهم السلام) اینها حقیقت كوثرند هستند كوثر تكوینی ‌اند؛ اختصاصی به صدیقه كبرا (سلام الله علیها) ندارد این چهارده ذات مقدس (علیهم السلام) همه‌ شان كوثرند چه اینكه قرآن كریم هم كوثر است بنابراین چون قرآن, حكمت است ﴿وَمَن یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثِیراً﴾ اگر كسی بخشی از قرآن را فرا گرفت به همان اندازه از تكاثر نجات پیدا كرد و به كوثر رسیده است منتها این برای كسانی است كه هم دارند هم . 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 1 تاریخ: 1391/12/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 9 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/OD7cn لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
رمضان، بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی/در ماه رمضان از خدا چه بخواهیم؟ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی دانستند و اظهار داشتند: حضرت فرمود: سلام ما بر تو ای ماهی که آرزوها در این ماه نزدیک شد و ما فهمیدیم که از خداوند چه بخواهیم! 👇👇👇👇
رمضان، بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی/در ماه رمضان از خدا چه بخواهیم؟ 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی دانستند و اظهار داشتند: حضرت فرمود: «السّلام علیک من شهْرٍ قرُبتْ فیه الآمال ونشرتْ فیه الأعمال»؛ سلام ما بر تو ای ماهی که آرزوها در این ماه نزدیک شد و ما فهمیدیم که از خداوند چه بخواهیم! 🔸 ایشان ادامه دادند: در دعای سحر ماه مبارک رمضان نیز از امام سجاد (سلام‏ الله‌علیه) رسیده است، که: خدایا آنها که تو را نمی ‏شناسند و عبادت نمی‏ کنند، روزی می‏ دهی، مار و عقربها روزی‏ خور خدا هستند، پس حیف است که انسان تمام حاجتها را در محور مادّه و مادّیات خلاصه کند. خداوند همه کفّار و منافقین را در عالم، تأمین می‏ کند، پس آیا صحیح است انسان تلاش و کوشش خود را بر این صرف کند که از خدا طبیعت و دنیا بطلبد؟ از این روست که امام می‏ فرماید: سلام بر ماهی که فهمیدیم در آن از خدا چه بخواهیم! چیزی بخواهیم که برای ما بماند. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به کلامی از امام سجاد علیه السلام ابراز داشتند: آب زلال وقتی از چشمه می‏ جوشد، راه خود را باز می‏ کند و راه کسی را هم نمی ‏بندد و همهٴ درختان و گیاهان تشنهٴ سر راه را هم سیراب می ‏کند. این خاصیت آب زلال است که به دنبال تشنه می ‏رود. امّا اگر این آب، دارای املاح و رسوبی باشد، همین که می ‏جوشد، راه خود را می‏ بندد. بعد از چند سال در آن مزرع، تلّی از سنگ پیدا شده و همهٴ آن سرزمین های سبز، خشک می‏ شود و چیزی در آن نمی‏ روید. افکار و اندیشه‏ ها هم چنین است. اگر زلال باشد از جان می‏ جوشد، با زبان و قلم منتشر می‏ شود، به گوش و چشم می‏ رسد و از آنجا در دلهای دیگران جاری می‏ گردد. لذا امام سجّاد (علیه‏ السلام) فرمود: دلها در این ماه نرم و رقیق و گناهان در این ماه کم است. لینک مطلب: https://b2n.ir/d29970 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 11 🔸 پرورش روح در سایه رعایت نزاهت‌های اخلاقی صورت می‌گیرد. 🔸 «سلامت بدن انسان در گرو اوست»، انسان اگر فقط این بدن زمینی بود و اگر جان و روانی نداشت و یا اگر جان ما فرع بر بدن ما بود این مسایل مطرح نبود اما انسان جانی دارد که فرمانروا و برتر از جسم و بدن اوست لذا سلامت جان در سلامت جسم بسیار موثر و تاثیر گذار است. 🔸 انسانی که را نادیده گرفته است با نزدیکی ماه رمضان ناراحت می‌شود در هر حالی که ماه رمضان ماه درمان است. این مقدار از رشد کرامت انسانی حداقل رشدی است که انسان می‌تواند داشته باشد. رعایت و توجه به جهان دیگر هم مشکل طب و هم مشکل دستگاه قضا را برطرف می ‌کند. پرورش روح در سایه صورت می‌گیرد، بنابراین انسان باید خود و جایگاه حقیقی خود را بشناسد که از فرشتگان نیز برتر است و بداند پرخوری متعلق به انسانی که چنین جایگاهی دارد نیست و این نشانه سلامت و عظمت روح است. 📚 دیدار وزیر بهداشت با حضرت استاد تاریخ: 1395/02/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد هفتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هفتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است. جهت تهیه و اطلاعات بیشتر به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایید. لینک خبر: https://b2n.ir/q58571 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 10 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/wGfiC لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 1 🔹 در نوبت قبل، جریان سلوك الهی تا حدودی روشن شد كه هیچ موجودی غیر از انسان کامل از صفر به صد نمی رسد، هر موجودی غیر از انسان «ابن‌السبیل» و در بین راه می باشد... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 1 🔹 در نوبت قبل، جریان سلوك الهی تا حدودی روشن شد كه هیچ موجودی غیر از انسان کامل از صفر به صد نمی رسد، هر موجودی غیر از انسان «ابن‌السبیل» و در بین راه می باشد. اینها یا در بین راه می ‌مانند و یا از بین راه شروع می‌ كنند, زیرا جماد و نبات و حیوان گرچه از صفر شروع كرده ‌اند؛ ولی در بین راه حرکت آنها قطع می ‌شود و اینها به مقام ﴿دَنا فَتَدَلَّی﴾ بار نمی ‌یابند. فرشتگان، احیاناً ممكن است در بین آنها افرادی باشند كه به مقام قُرب نهایی بار یابند; ولی از بین راه شروع كردند و از صفر شروع نکردند. بنابراین تنها كسی كه مهندسی قوس صعود را به رهبری ذات اقدس الهی به عهده دارد; یعنی نقشه را خدا می‌كشد; ولی راه را انسان می‌رود، از صفر تا ﴿دَنا فَتَدَلَّی﴾ را طی می‌ كند، مهندس عملی این راه است، این راه را طی می‌كند و افراد دیگر را به همراه خود می‌برد، انسان كامل است. این عصارهٴ بحث در نوبت‌های قبل بود. 🔹 آنچه در این نوبت مطرح می‌ شود آن است كه طی نمودن چنین راهی چگونه است؟ سیر عملی‌ و برنامه عملی‌ آن چیست؟ دشواری این سیر نه تنها در مسئله رفتن است, بلكه در مسئله معرفت هم هست. انسان نمی ‌داند که از كجا شروع كند, زیرا از هر جایی شروع كند، آن لطف الهی آن‌جا هست و هر جا برسد لطف الهی آن‌جا هست، «مرا همراه و هم راه است یارم». خدای سبحان با هر موجودی و در هر زمان و زمینی حضور دارد, لكن آنچه در پایان سوره «ذاریات» به عنوان هدف مخلوق و ـ نه هدف خالق ـ ، غرض خلقت ـ و نه غرض خالق ـ بیان شده، عبادت است كه فرمود: ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/qy8Ut 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ، وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ، وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ، وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ، بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ. خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان، و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وحدت بیرون 🔸 مستحضرید كه فرد فرد مردم یك مملكت اگر واجد شرائط بودند می ‌توانند مدینه فاضله تشكیل بدهند، وگرنه آن توان را نخواهند داشت. وجود مبارك رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) مردم را به و برادری دعوت كردند و بین آنها بستند فرمودند: «تَآخَواْ فِی اللهِ اَخَوَینَ اَخَوینَ»؛ هر دو به دو برادر هم باشید؛ وقتی عقد اخوت بستید آن اختلافات اوس و خزرج ‌ها رخت بربست و آن اختلافات داخلی سپری شد، آن گاه توان آن را دارید كه كشورتان، شهرتان و دیارتان را بسازید. 🔸 پس یك كشور را مردمی می ‌سازند و در آن مستقر می ‌كنند كه با هم متحد باشند، این چیز روشنی است، آنچه پیچیده است و نیاز به بحث دارد آن است كه ما چه كنیم كه با هم متحد باشیم (این در بخش ). در جریان هم همین طور است؛ وقتی امنیت عمومی تأمین می ‌شود كه هر فردی در قلمرو مسئولیت خود امین باشد و الگوی زندگی او باشد، این هم یك چیز روشن است؛ اما آنچه پیچیده است آن است كه ما چه كنیم که در محدودهٴ خود نه یعنی در محل كار نه یعنی در اموال مردم، حقوق مردم، آرای مردم، بلكه در داخلهٴ زندگی خصوصی خود امین باشیم. ما تا درباره خود امین نباشیم هرگز نسبت به مسائل دیگر امین نخواهیم بود و هرگز توان تأمین را نخواهیم داشت، چه اینكه در داخله خود با خودمان اگر متحد نباشیم هرگز توان آن را نداریم كه با برادرمان با همسایه‌ مان با همكارمان متحد باشیم تا بتوانیم این وحدت ها و اتحادهای مقطعی و موسمی را زمینه قرار بدهیم برای تأمین وحدت محلی. هر كدام از ما باید با خودمان بشویم اولاً، هر كدام از ما در قلمرو خودی خود باید باشیم ثانیاً، تا تك تك ما كه با خود متحد بودیم و در محدوده خود امین بودیم با برادران و همكارانمان متحد و امین باشیم تا بعد بتوانیم شهر یا استان یا كشور واحد و امینی داشته باشیم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1379/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 11 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/2uylG لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
ورع و پارسایی؛ بهترین عمل در ماه مبارک رمضان/ تبیین درجات پارسایی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات با بیان فرازهایی از خطبه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان، اظهار داشتند: حضرت در بخشی از این خطبه فرمود: از خدا مسئلت کنید تا شیطان را بر شما مسلّط نکند. اگر خدا بخواهد شیطان را مسلط کند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می‏ کند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می‏ دهد. 👇👇👇👇
ورع و پارسایی؛ بهترین عمل در ماه مبارک رمضان/ تبیین درجات پارسایی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات با بیان فرازهایی از خطبه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان، اظهار داشتند: حضرت در بخشی از این خطبه فرمود: «والشّیاطینُ مغلولة فاسْئلوا ربّکم أن لا یسلّطها علیکم»؛ از خدا مسئلت کنید تا شیطان را بر شما مسلّط نکند. اگر خدا بخواهد شیطان را مسلط کند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می‏ کند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می‏ دهد. 🔸 ایشان ادامه دادند: وقتی سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به اینجا رسید، حضرت علی (علیه‏ السلام) که همهٴ این معارف را از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند فرمودند: من از بین مردم برخاسته، از پیامبر سؤال کردم بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فقال: یا أبا الحسن أفضل الأعمال فی هذا الشهر الورعُ عن محارم الله عزّ وجلّ» بهترین عمل در این ماه پارسایی و اجتناب از محرّمات خداست. آنچه را که خدا تحریم فرموده، از آنها اجتناب کند و وارسته باشد. 🔸 معظم له ورع و پارسایی را دارای درجاتی دانستند و بیان داشتند: ورع و پارسایی درجاتی دارد: اولین درجهٴ آن که از همه نازل تر است، ورع اهل توبه است که انسان از معصیت می‏ پرهیزد و توبه می‏ کند و به اطاعت روی می‏ آورد. از این بالاتر ورع اهل صلاح است، که از مشتبهات نیز می ‏پرهیزد. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «دعْ ما یریبک إلی ما لا یریبک» چیزی که شبهه‏ ناک است و کاری که مشتبه است و حلال بودن آن روشن نیست ترک کنید. غذای شبهه‏ ناک حرف شبهه‏ ناک را گرچه ظاهراً حلال است، ولی چون حلیتش مشکوک است، ترک کنید. این ورع صالحین است. از این بالاتر ورع اهل تقوا است؛ که نه تنها از محرّمات و مشتبهات پرهیز دارند بلکه حتی از حلالهایی که انسان را به سوی مشتبه می‏ کشاند، نیز می‏ پرهیزند. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: از این بالاتر ورع صدّیقین است. که از هر چه غیر خداست وارسته‏ اند؛ از هر چه غیر حق است پرهیز می‏ کنند. اگر قلب جز محبت خدا چیز دیگر نپذیرفت قلب صدیقین است. خدای سبحان فرمود: ﴿ما جعل الله لرجلٍ من قلبینِ فی جوفه﴾ . قلب، یعنی همان لطیفه و جان الهی، در یک انسان دو قلب وجود ندارد. به ما هم آموختند که از خدای سبحان مسئلت کنید که در این قلب جز محبت حق چیزی راه پیدا نکند. «وقلبی بحُبّک مُتیماً» . بار الها قلب مرا به محبت و دوستی خود شیدا و بی‏قرار کن. این تربیت، تربیت صدّیقین است که قلب، از غیر خدا وارسته باشد. لینک مطلب: https://b2n.ir/m79292 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra