آخوند خراسانی.mp3
1.44M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 آخوند خراسانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آخوند خراسانی
🔸 مرحوم آخوند خراسانی (رضوان الله علیه) كه حق عظیمی بر عهده حوزه های علمی دارد، یك اشاره كوتاهی در این زمینه به عرضتان برسد، خدمت علمی كه آخوند خراسانی بعد از مرحوم شیخ انصاری كرد، این بود كه بزرگانی كه مطالب اصولی را ثبت می كردند، یا به صورت تقریر بود یا اینکه به حاشیه نویسی اكتفا می كردند؛ این بزرگوار مطالب اصول را از حاشیه به متن آورد، از تقریر به تدریس آورد، یك دوره #اصول_جامع قابل عرضه مطرح كرد. مستحضرید اگر كسی رسائل بخواند و مستقیماً به درس خارج برود بی صعوبت نیست، یك متن درسی بین رسائل و خارج مفقود بود كه #آخوند_خراسانی عرضه كرد، نه تقریر قابل تدریس است و نه حاشیه پردازی، بلکه یك متن مدوّن جامع را باید به حوزه تقدیم كرد. چون تقریرنویسی مشكل حوزه را حل نمی كند، باید یك كتاب تدوینی و قابل عرضه باشد و این كار را #آخوند_خراسانی (رضوان الله علیه) در بخش پایانی عمر مبارك خود انجام دادند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه هم شیخ مشایخ ما مرحوم آقای شیخ محمد حسین اصفهانی (رضوان الله علیه)، هم دو بزرگوار سیدنا الاستاد امام و سیدنا الاستاد علامه طباطبایی، اینها نقدهایی بر مرحوم آخوند دارند كه ایشان گاهی تكوین و تشریع را خلط كرد، حقیقت و اعتبار را خلط كرد؛ آیا این نقد درست است یا درست نیست؟ مرحوم #آخوند اگر اصولی حرف می زند، اصولی فكر می كند! فرق آخوند با دیگران آن است كه دیگران اصولی حرف می زنند و فقهی فكر می كنند یا عقلی حرف می زنند و نقلی فكر می كنند. شما در جریان وجوب مقدمه می بینید، بسیاری از كسانی كه در اصول قلم زدند می گویند آیا مقدمه واجب، واجب است یا نه؟ تا آخر هم همین طور بحث می كنند، بعد به دنبال یك دلیل لفظی هستند كه ادله لفظی به «احدی الدلایل الثلاث»: مطابقة، تضمن و التزام وجوب مقدمه را ثابت كند، بعد بگوید ما نیافتیم. مرحوم #آخوند می گوید شما عقلی حرف می زنید و نقلی فكر می كنید، بحث در وجوب و مقدمه كه می شود فقهی! اگر ما بحث كردیم كه آیا این كار واجب است یا نه؟ این می شود فقه، اما اگر بحث كردیم كه آیا بین وجوب مقدمه و وجوب «ذی المقدمه» تلازم هست، هم می شود عقلی، هم مسئله می شود مسئله اصولی؛ صورت مسئله را شما درست طرح كنید! اگر اصولی حرف می زنید اصولی فكر كنید، عقلی حرف می زنید عقلی فكر بكنید، این كار #عقل_مدارانه آخوند خراسانی است.
متن کامل:
https://b2n.ir/935589
#سالروز_وفات_آخوند_خراسانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی
تاریخ: 1390/09/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
نفس واحد.mp3
2.32M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 نفس واحد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نفس واحد
🔸 فرمود: ﴿وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[1] خودتان را کوچک نکنید، بد نگویید، چون شما به منزله یک نفس هستید، جامعه به منزله #نفس_واحد است؛ اگر بخواهید جامعه متّحدی داشته باشید، آن بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون «یدٌ واحدةً» هستند، اینها «عَلَی مَنْ سِوَاهُم»؛[2] نسبت به بیگانه یک دست هستند، این یک دست علیه بیگانه است. بنابراین هم #دست_واحد هستند، هم #نفس_واحد هستند، هم #طایفه_واحد هستند، هم #برادر یکدیگر هستند؛ تعبیرات گوناگونی که جاذبه دارد در این بخش ها آمده است.
🔸 ﴿عَسی أَنْ یكُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛ خودتان را تحقیر نکنید! کوچک نکنید! اوّلاً این به دو بیان است: یکی اینکه جامعه یک نَفْس است، دوم اینکه کسی که دهان باز کرد و دروغ می گوید، یا بی ادبی می کند، یا فُحش می دهد، اوّلین کاری که این شخص کرده است، خودش را پایین آورده است. این ﴿لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ می تواند این قسمت را هم [در بر] بگیرد، چون اوّلین اهانت را انسان #به_خودش می کند. قبلاً هم در ذیل آیه سوره مبارکه «اسراء» گذشت که انسان هر کاری که می کند، این کار پیوند مستقیمی با خود صاحبِ کار دارد. این «لام»، «لام» اختصاص است، «لام» نفی نیست، ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾،[3] این طور نیست که این «لام»، «لام» نفی باشد و دومی به قرینه مشاکله «لام» گفته شده باشد، وگرنه باید می گفت: «و إن أسأتم فعلیها»! این طور نیست که برخی ها خیال کردند. این «لام»، «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل #عامل را رها نمی کند، اگر کار بد کردید متعلق به خود شماست و اگر کار خوبی کردید متعلق به خود شماست. این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مستفاد از همین دو آیه قرآن است که فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».[4]
[1]. سوره حجرات، آیه11.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403.
[3]. سوره اسراء، آیه7.
[4]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص296.
#حریم_جامعه
#ید_واحد
#استغفار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 14
تاریخ: 1395/08/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
صاحبان خشيت.mp3
1.01M
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 صاحبان خشيت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صاحبان خشیت
🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره شناس اند یا سایر رشته های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه شناس اند، كسانی كه معدن شناس اند، كسانی كه زمین شناس اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی اند، كسانی كه ستاره شناس اند، كسانی كه هواشناس اند؛ یعنی همین علوم تجربی!
▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ترسند، معلوم می شود اینها جزء #علوم_دینی است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می شود.
🔸 این #نظم_دقیق_ریاضی كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می كند، بعد به صورت باد در می آید، درجه اش زیاد می شود، ابر تولید می شود، اینها نكاح می كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار میدهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز #ساجد در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست.
[1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11
تاریخ: 1392/09/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
دل شکسته.mp3
528.1K
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 دل شکسته
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دل شکسته
🔸 خدای سبحان گاهی مهمان پذیر است، گاهی مهمان می شود و گاهی هر دو.
▫️ گاهی مهمان پذیر است، مثل اینكه ماه مبارك رمضان تمام روزه دار ها به عنوان ضیوف الرحمان[1] مطرح اند؛ یعنی مهمانان الهی اند یا در سرزمین وحی حاجیان و معتمران اینها جزء ضیوف الرحمان[2] و مهمانان الهی هستند.
▫️ گاهی خدا مهمان می شود و افراد میزبان، فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»[3] من مهمان هر #دل_شكسته ام، چون این دل شكسته به غیر خدا تكیه نمی كند و هیچ پناهگاهی ندارد. فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ» هر كسی دلش شكست ـ چون واقعاً انسان دل شكسته هیچ پناهگاهی ندارد جز اینكه «یا الله» بگوید ـ فرمود من آن جا حضور دارم و من مهمان آن دل هستم.
▫️ اگر كسی بیمار بود و #دل_شكسته بود و در سرزمین وحی بود یا شب قدر بود یا ماه مبارك رمضان بود هم از طرفی مهمان است و هم از طرفی مهماندار، بگوید «یا الله» می شنود!
[1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ … هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ ...».
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص189؛ «...أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَام سُئِل ... قِیلَ لَهُ فَلِمَ حُرِّمَ الصِّیامُ أَیامَ التَّشْرِیقِ قَالَ لِأَنَّ الْقَوْمَ زُوَّارُ اللَّهِ وَ هُمْ فِی ضِیافَتِهِ وَ لَا یجْمُلُ بِمُضِیفٍ أَنْ یصَوِّمَ أَضْیافَه».
[3]. منیة المرید، ص123.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با حضرت استاد
تاریخ: 1392/08/30
🆔 @a_javadiamoli_esra