eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 مرگ انسانیت

🔹 آنچه بشر را گرفتار کرده همین است که «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خوابیده هستند، و هرچه هم بگویید بیدار نمی شوند! هیچ اثری از انسانیت در صهیونیست نیست ... . هیچ خبری از محکوم کردن، علیه او حرف زدن و دست او را کوتاه کردن هم نیست! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مرگ انسانیت

🔹آنچه بشر را گرفتار کرده است همین است که «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خوابیده هستند، شما هرچه هم بگویید بیدار نمی شوند. نه آن جنگ جهانی اول آنها را هدایت کرد، نه جنگ جهانی دوم، نه این جنگ نیابتی نه جریان ، برای اینکه هیچ اثری از انسانیت در این صهیونیست نیست. شما چه می خواهید به او بگویید، بگویید این بد است؟ این بد و خوب نمی فهمد! آن فهم اولیه ای که ذات اقدس الهی به اینها داد آن دیگر تعطیل شد. 🔹 این بیان نورانی نورافکن اسلامی علی ابن ابی طالب(صلوات الله علیه) است، فرمود: «نَعوذُ بِاللّهِ مِن سُباتِ العَقلِ»، «سُباتِ» با سین یعنی تعطیلی، «یوم سبت» که می گویند همین است؛ پناه می برم به خدا از اینکه عقل یک ملت تعطیل بشود. اصلاً به این فکر نیستند که بد است، عاطفه وجود دارد، زن ها کارشان چیست؟ کودکان جرمشان چیست؟ هیچ! یک اظهار تأسفی، هیچ خبری نیست! 🔹 این بیان نورانی حضرت است که فرمود من پناه می برم از اینکه عقل مردم بخوابد. خب خوابیدن همین است دیگر! شما می بینید هیچ خبری از محکوم کردن و علیه او حرف زدن و دست او را کوتاه کردن نیست. این جور آدم کشی؟! شما کدام گرگ را می بینید که این کار را می کنید؟ بارها به عرضتان رسید، همین آقایان خودشان نشان می دهند، اگر گرگی یک گوسفندی را بدرد بعد ببیند این مادر است و بچه دارد، یک مقداری به او رحم می کند! فرمود «نَعوذُ بِاللّهِ مِن سُباتِ العَقلِ»؛ اگر عقل مردم بخوابد ـ تعطیل بشود ـ دیگر هیچ نمی شود با آن زندگی کرد. 📚 درس علوم القرآن جلسه 43 تاریخ: 1402/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   دانشگاه اسلامی
🔹 مهم ‌ترین مشکل دانشگاه ما همین متون درسی است؛ متون درسی ما اسلامی نیست. داشتن نماز جماعت، داشتن مصلیٰ، داشتن اعتکاف، داشتن دعای کمیل، داشتن دعای توسل، اینها مسلمان تربیت کردن است نه اینکه دانشگاه، اسلامی بشود! همه اینها خوب است؛ اما اینها مسلمان تربیت کردن است؛ دانشگاه وقتی اسلامی می ‌شود که ، اسلامی باشند. 🔹 ما اصولاً علم غیر اسلامی نداریم؛ فیزیک فقط اسلامی است، شیمی فقط اسلامی است، ریاضی فقط اسلامی است! توضیحش این است: یک زمین ‌شناس در این باره فکر می ‌کند که این کره زمین در چند میلیون یا چند میلیارد سال قبل چنین بوده است و هم اکنون چنین است و پیش ‌بینی می‌ شود در آینده نزدیک یا دور چنان بشود! درباره دریاها همین طور است، درباره معادن همین طور است، درباره راه شیری همین طور است، درباره شمس و قمر همین طور است؛ اما «چه کسی کرد» و «برای چه کرد» مطرح نیست. 🔹 لاشه علم آمده در این متون درسی یعنی سیر افقی! این‌ چنین بود، این ‌چنین شد، آن چنان می‌ شود؛ اما خب چه کسی کرد و برای چه کرد؟ وقتی که دو بال ﴿هُوَ اْلأَوَّلُ وَ اْلآخِرُ﴾ را روی لاشه علوم قرار دادید، این علوم پرواز می ‌کند. 🔹 می‌ گوید خدا چنین فرمود، می ‌گوید خدا چنین کرد! مگر فیزیک، تفسیر نظام طبیعت نیست؟ مگر شیمی، تفسیر نظام طبیعت نیست؟ یک محقق فیزیک دان یک محقق شیمی دان، مفسّر عالم طبیعت است، می ‌گوید خدا چنین کرد، خدا چنین می ‌کند. وقتی این مبدأ فاعلی و این مبدأ غایی نظام‌ مند، از بدنه علوم و دروس دانشگاه گرفته شد، لاشه‌ ای مانده، خب این لاشه که مسلمان نمی ‌سازد. این را چه کسی کرد؟ خود به خود شد؟! برای چه کرد؟ هدفمند است یا عاطل و باطل؟! بگویید خدا کرد، بگویید خدا می ‌کند، بگویید خدا از ما طلب کرده، آن وقت این می ‌شود . 📚 درس اخلاق – در جمع دانشجویان و طلاب تاریخ: 1385/09/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان هـ . زندانیان زندانیان مجرم، طبق قانون باید در زندان بمانند؛ لیكن آنان نیز حقوقی بر دولت اسلامی دارند و سزاوار نیكی از جانب مردم هستند. 📚 مفاتیح الحیات ص 424 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لزوم داشتن روش و سنت حسنه در امور 🔹 ... بعضی از کارها بود که بزرگان قبلی ما سنت گذاشتند، فرمود این کار را بکنید، چرا در اقتصاد مجتهد نیستید؟! «مَنْ سَنَّ» جایش خالی است! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم داشتن روش و سنت حسنه در امور 🔹 امام علی (سلام الله علیه ) فرمود: «وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ وَ لَمْ ینْسَبْ إلَى الْبِدْعَةِ»؛ در هر کاری که می خواهیم انجام بدهیم، ما می توانیم دو اجتهاد داشته باشیم: 1️⃣ یک اجتهاد فقه و اصولی که رایج است 2️⃣ یک اجتهاد نوآوری است در جایی که نبود این بدعت نیست! این است. یک کسی جامعه شناس خوبی است، اقتصاددان خوبی است، راهنمای خوبی است، مبتکر خوبی است؛ او می تواند کار خوب در مملکت بکند و نوآوری داشته باشد. این عادی حوزه و دانشگاه خب درس خوندنی است؛ اما «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا ...» این است. 🔹 بعضی از کارها بود که بزرگان قبلی ما سنت گذاشتند، فرمود این کار را بکنید، چرا در اقتصاد مجتهد نیستید؟! «مَنْ سَنَّ» جایش خالی است! «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا ...» چه اینکه اگر کسی بدعت بگذارد «مَنْ سَنَّ سُنَّةً سَیئَةً كَانَ عَلَیهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا...»، این اجتهاد جایش خالی است. 🔹 ما یک داشته باشیم که مشکل ما را حل کند، همه بارها و کارها را به عهده زید و عمرو نگذاریم. اگر یک روش و سنت خوبی در کشورداری، در اداره مملکت، در حفظ ارزانی و اقتصاد داشته باشیم اینها نعمت خوبی است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/09/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عزت مؤمن امانت الهی است / مؤمن حق ندارد آبروی خودش را بریزد و خودش را ذلیل کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 🔹آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه کتاب نهج البلاغه است، اظهار داشتند: کلمات نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) مثل سایر ائمه(علیهم السلام) منسجم و علمی است، ولی سید رضی(رضوان الله تعالی علیه) فرصت نکردند که همه کلمات را جمع بکنند و خطبه ها یا نامه ها یا کلمات نورانی یکجا ذکر بشود... . ... باید توجه داشت که بیشتر این خطبه ها و کلمات دارای سباق و سیاق هست که در کتاب «تمام نهج البلاغه» آمده است و این کتاب تمام نهج البلاغه از بهترین برکات است. 🔹 بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) درباره معارف، فراوان است، ، توحید شناسی و مسئله وحی و نبوت و امام شناسی از قسمت های مهم فرمایش امام است، اما ما قبل از اینکه امامان بیرون مان را بشناسیم که اهل بیت(علیهم السلام) هستند باید امام درون مان را بشناسیم. 🔹...آنکه حوزه بدن را اداره می کند عزم است که به دنبال عزم، اراده و فعالیت و کوشش به دنبالش می آید و این مال مسجد و سخرخیزی و نماز جماعت و نماز جمعه و قرآن و دعا و ناله و گریه است. این آدم را می سازد. 🔹این یک اصل کلی قرآن است که یک عده خواه در حوزه خواه در دانشگاه، مطلبی را یقین می دانند که بد است اما از زیر میزی یا روی میزی دست بردار نیستند. چرا؟ برای اینکه اینها امام ندارند. امام ما حوزه و دانشگاه نیست، امام ما استدلال و فلسفه و کلام و فقه و اینها نیست، امام ما است، عقلی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان». 🔹وجود مبارک موسای کلیم خطاب به فرعون فرمود: ﴿لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنزَلَ هؤُلاءِ إِلاّ رَبُّ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ بَصَائِرَ﴾؛ برای تو مسلّم شده، صد درصد یقین پیدا کردی که حق با من است، اما بیراهه می روی. این بیان نورانی موسای کلیم به فرعون به صورت اصل کلی در قرآن کریم آمده است که یک عده ای یقین دارند که خدا گفته پیغمبر گفته، اما بیراهه می روند. چرا؟ چون علم امام زندگی نیست. رهبری برنامه های انسان را به عهده دارد. 🔹برخی این حدیث را از وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می دانند و در بعضی نسخه های نهج البلاغه نیاورده اند، حضرت در این حدیث میفرماید که «طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِی نَفْسِهِ» طوبی یعنی . کسی حیات طیب و طاهر دارد که در درون و ساختارش باشد نه ذلیل. انسان عزیز است. مِلک مؤمن نیست. است، مؤمن حق ندارد آبروی خودش را بریزد و خودش را ذلیل کند... . 🔹حضرت می فرماید «وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ، وَ لَمْ ینْسَبْ إلَى الْبِدْعَةِ»؛ در هر کاری که می خواهیم انجام بدهیم، ما می توانیم دو اجتهاد داشته باشیم: یک اجتهاد فقه و اصولی که رایج است، یک اجتهاد نوآوری است در جایی که نبود، این نیست! این است. یک کسی جامعه شناس خوبی است، اقتصاددان خوبی است، راهنمای خوبی است، مبتکر خوبی است؛ او می تواند کار خوب در مملکت بکند و داشته باشد... . اگر یک روش و سنت خوبی در کشورداری، در اداره مملکت، در حفظ ارزانی و اقتصاد داشته باشیم اینها نعمت خوبی است. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2092860 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/09/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
منافق درون

🔸 همان ‌طوری كه در بیرون، بعضی ها مسلمان اند، بعضی ‌ها در جامعه اسلامی، به حسب شهروندی به سر می ‌برند ولی غیر مسلمان اند و بعضی ‌ها هم منافق اند، ما و جمعیت فراوانی در درون ما هست كه ظاهراً کافر نداریم ولی منافق داریم و هر چه آسیب می ‌بینیم از همین اعضا و شئون منافق ماست. 🔸 انسان تا خود و شئونش را نشناسد، راه برای تحصیل ، ، ، ، و مانند اینها نیست. ما اگر بخواهیم خودمان را اصلاح كنیم 1️⃣ باید همه این شئون را بشناسیم یك، 2️⃣ آن مؤمنان خالص را بشناسیم دو، 3️⃣ آن منافقان را هم بشناسیم سه، 4️⃣ با منافقان درگیر بشویم و آنها را اصلاح كنیم چهار، 5️⃣ تا آن نیروهای مؤمن سالم بمانند پنج. در فضای بیرون، كافر داریم؛ ولی در فضای درون كافر نداریم كه علناً با روح ما درگیر باشد؛ اما منافق داریم. 🔸 ما تا هر روز این قوایمان و شئونمان و ابزار كارمان و مجاری ادراكی و تحریكی درون و بیرونمان را عرضه نكنیم و به پیشگاه آن ارائه نكنیم، اوضاع منافقانه در درون ما راه پیدا می ‌كند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Sfp2t ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/osvN4URCb2A 📚 درس خارج فقه نقد و نسیه جلسه 31 تاریخ: 1392/09/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محرمان نماز
🔹 یك وقت انسان می ‌گوید من نماز می ‌خوانم و با نماز از خدا مدد می ‌گیرم و بر مشكلات پیروز می ‌شوم؛ اما نماز می‌ خواند و موفّق نمی ‌شود! خدای سبحان فرمود : ﴿وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ﴾؛ خیلی كار سختی است و فقط هستند كه از عهده نماز بر می ‌آیند. معلوم می ‌شود آن نمازی كه به وسیله آن نماز، انسان از خدا مدد دریافت می ‌كند، است نه نماز غیر خاشع. 🔹 در این كریمه فرمود: ﴿وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‌﴾؛ یعنی اثر نماز زیاد است ولی جز ، كسی نمی ‌تواند این سلاح سنگین را حمل كند. فرمود كه بهترین وسیله ظفر‌مندی شما در مشكلات است، یك انسان می‌تواند این سلاح را حمل كند. تا انسان خاشع نشد نمی ‌تواند به صلات، مسلّح باشد. 🔹 نماز بسیار سنگین است و كسی نمی ‌تواند این نماز سنگین را حمل كند مگر یك ! فرمود: ﴿وَ إِنَّها لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‌﴾؛ خاشع به آن انسان خاكسار زمین افتاده متواضع می‌ گویند. فرمود یك انسان می ‌تواند نماز بخواند؛ آن نماز البتّه سلاح قوی است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 121 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان هـ . زندانیان حقوق زندانیان بر دولت منع حبس بی ‌دلیل: امیرموٴمنان (ع) فرمود: به صرف اتهام نمی‌ توان كسی را زندانی كرد، مگر متهم به قتل را [1]، چون اتهام قتل امر مهمی است و ممكن است اثبات آن طول بكشد. از سوی دیگر آزاد كردن وی زمینه فرار او را فراهم می ‌كند كه موجب از بین رفتن حق اولیای دم بشود. [1]. لا حَبْسَ فِى تُهَمَةٍ إِلاَّ فِى دَمٍ (دعائم الاسلام، ج2، ص539). 📚 مفاتیح الحیات ص 425 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   راه خدا
🔹 فردی در حضور پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عبور می ‌کرد اصحاب هم همراه حضرت بودند، فرد برومندی بود، بعضی ‌ها گفتند ای کاش این مجاهدِ راه خدا بود، حضرت فرمود که تنها جهاد نیست! «إِنْ كَانَ خرج یسْعَی عَلَی وَلَدِهِ صِغَارًا فَهُوَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَ خَرَجَ یسْعَی عَلَی أَبَوَینِ شَیخَینِ كَبِیرَینِ فَهو فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَ خَرَجَ یسْعَی عَلَی نَفْسِهِ یعفّهَا فَهو فی سَبِیلِ اللَّهِ»؛ اگر رفته تا بچه‌ هایش را اداره کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، اگر رفته تا پدر و مادرش را اداره کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، اگر رفته تا آبروی خودش را حفظ کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. کسی می ‌خواهد آقای خودش باشد، این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 🔹 البته جهاد هم «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، آن یا عینی است یا کفایی است و در موقع لزوم هم باید بروند. حالا این انسان برومندی است، دارد می ‌رود به دنبال کار؛ «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» که تنها جنگ نیست. اگر کسی رفته برای که دستش در کنار سفره دیگری دراز نشود، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 🔹 بعضی از امور است، بعضی از امور است، حالا اگر انسان می ‌خواهد ثواب ببرد قصد قربت هم می ‌کند، وگرنه راه خداست. اگر گفتند شما دستتان که نجس است باید بشویید، این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، چون حکم خداست؛ ولو واجب توصلی است ولی او گفته است. او گفته اگر بخواهید وضو بگیرید، قصد قربت می‌خواهد، اگر می ‌خواهید غَسل کنید، دست خونی را بشویید، باید این کار را بکنید؛ هر دو را او گفته است، حالا یکی عبادی است و یکی غیر عبادی ولی هر دو می‌ شود «فِی سَبِیلِ اللَّهِ». فرمود اگر برای پدر و مادر است، برای بچه هایش است، برای خودش است، اینها «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 📚 سوره مبارکه نوح جلسه 28 تاریخ: 1397/11/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هفته پژوهش فرصتی برای بیان فعالیت ها و برنامه های معاونت پژوهشی بنیاد 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین سید کمال الدین عمادی معاونت پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء در آستانه به اهم فعالیت ها و برنامه های معاونت پژوهشی بنیاد بین المللی اسراء پرداخت. 1. اهم فعالیت ها و رسالت های این معاونت در دوره جدید. 2. ارزیابی عملكرد پژوهشی پژوهشگاه معارج در چند سال اخیر. 3. آثار در دست اقدام و جدیدترین آثار حضرت استاد. 4. گزارشی از کتاب تفسیر شریف تسنیم. 5. آثار برگرفته از منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی. 6 . برنامه های پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش. ↙️ مشروح مصاحبه: https://news.esra.ir/fa/w/2095975 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان هـ . زندانیان حقوق زندانیان بر دولت منع از حبس دراز مدت: امام صادق (ع) فرمود: پیامبر اكرم (ص) متهم به قتل را تا شش روز زندانی می‌ كرد. اگر خویشان مقتول دلیل و ملاكی می ‌آوردند زندانی را نگه می‌ داشت و گرنه وی را آزاد می ‌كرد. [1] [1]. إِنَّ النَّبِىَّ ص كَانَ یحْبِسُ فِى تُهَمَةِ الدَّمِ سِتَّةَ أَیامٍ، فَإِنْ جَاءَ أَوْلِیاءُ الْمَقْتُولِ بِثَبَتٍ وَ إِلاَّ خَلَّی سَبِیلَهُ (تهذیب الاحكام، ج10، ص174ـ175). 📚 مفاتیح الحیات ص 425 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد دهم موسوعه ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلد دهم موسوعه رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است. 🔹 روش تحقيق و بررسي در جلد 10 رجال تفسیری همچون نه جلد پیشین با نگاه فراگیر در همه منابع حدیثی ، رجالی ، تفسیری ، و تاریخی چه شیعه و چه سنی انجام پذیرفته است . در این جلد به شرح حال و بررسی ویژگی های گوناگون 39 گزارشگر حدیث و روایت از « الحسین بن عمروبن زید» تا «حفض البزاز الکوفی» پرداخته شده... . لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-104 جهت تهیه و اطلاعات بیشتر به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایید. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  دوست راستگو

🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، با زندگی کنید ... . ↙️ کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠
دوست راستگو

🔹 انسان هرگز با دشمن خلق نشده است، این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ یعنی خودت دشمن ساختی! 🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، یا با زندگی کنید مثل مؤمنین عادی، یا اگر رفتید حوزه و دانشگاه درسی خواندید درسی بخوانید که با صاحبخانه درگیر نشود، یک درسی بخوانید که با ﴿فَأَلْهَمَها﴾ بسازد. 🔹 شما می بینید هیچ میوه ای در درون آن کِرم نیست مگر اینکه حرف باغبان را گوش ندهد، آن میوه ای که تحت تدبیر باغبان صحیح نیست حرف باغبان را گوش نمی دهد از آب خوب استفاده نمی کند، از کود خوب استفاده نمی کند، از هوای خوب استفاده نمی کند، در درون خودش کِرم می سازد، وگرنه میوه که در درونش کِرم نبود. 🔹 در درون ما ذات اقدس الهی فرمود ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾، وگرنه «أَعْدَی عَدُوِّ» را که خلق نمی کرد. بنابراین مائیم که دشمن می سازیم، مائیم در درون خودمان دشمن می تراشیم، ما می توانیم در درون خودمان بسازیم، «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه» ‏این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9jh7E ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/6ONIXO0oKBo 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 7 تاریخ: 1394/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رسالت عالمان
🔹 مسئولیت اصیل عالمان، است! مسئله ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ یک تعبیر است، تعبیر «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یتَعَلَّمُوا حَتَّی أَخَذَ عَلَی أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یعَلِّمُوا» هم ذکر شده است. فرمود اگر بر جاهلان، تعلُّم واجب است، بر عالمان، تعلیم واجب است؛ این است. 🔹 دو تعهّد هم در همان وجود مبارک حضرت امیر بیان شده است که عالمان دین، فقیهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾، باید مواظب باشند که مشکل فقر از جامعه رخت بربندد، یک؛ ستم از جامعه رخت بربندد، دو: «أَلّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُوم‏». 🔹 خب اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْر»، آن که گفت عالِم، ماندنی است، آیا گفته چرا ماندنی است یا نگفته؟ عالِم ماندنی را معرفی کرده یا نکرده؟ اگر این که تعهد علمی گرفته که فقها و علما هستند که کنند و اگر این دو عنصر محوری اقتصادی و سیاسی که در خطبه شقشقیه آمده، اگر اینها نباشند، خب چه بقایی؟! او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾؛ این تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده، در الست تعهّد سپرده یا در جای دیگر، نمی دانیم؛ ولی تعهّد سپرده است، از علما تعهّد گرفته شده است! باید فقر را برطرف کنند، ربا را برطرف کنند، تولید را اضافه کنند، بیکاری را برطرف کنند؛ اینها وظیفه علمای دین است! از ظلم، از تحمیل، از جلوی حرّیت و آزادگی را گرفتن، ممانعت کند؛ این تعهّدی است که علما به خدا دادند! 📚 سخنرانی در همایش اساتید حوزه علمیه قم تاریخ: 1395/02/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان هـ . زندانیان حقوق زندانیان بر دولت ممنوعیت حبس پس از حدّ: امیرموٴمنان (ع) فرمود: حبس [محكوم] پس از اجرای حدّ ستم است. [1] [1]. حَبْسُ الإِمَامِ بَعْدَ الْحَدِّ ظُلْمٌ (الفقیه، ج3، ص32). 📚 مفاتیح الحیات ص 425 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra