eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مَحرمان معرفت 🔹 جناب و این‌ گونه از افراد، بعد از ائمه (علیهم السلام) كسانی ‌اند كه حرف اولیای الهی را خوب درك كردند و برای ماها نقل می ‌كنند. امیرالمومنین (سلام الله علیه) فرمود: «لاَ یقَاسُ بِنَا أَحَدٌ»؛ هیچ كس را با ما نمی‌ شود قیاس كرد؛ حساب آنها جداست. 👈 هرگز انسان در ارزیابی، نقطه را با خط نمی‌ سنجد یا خط را با سطح نمی‌ سنجد یا سطح را با حجم نمی‌ سنجد، چون اصلاً تناسب ندارند، بلکه همیشه خط را با خط سطح را با سطح و حجم را با حجم می‌ سنجند. 🔹 افراد عادی، نقطه یا حداكثر خط ‌اند، خط را كه كسی با حجم نمی ‌سنجد. حساب ائمه واقعاً جداست. بعد از آنها شاگردان برومندی چه در رشته‌ های حكمت و كلام و عرفان و چه در رشته‌ های دیگر توانستند حرف هایی را از آنها یاد بگیرند و به ما هم منتقل كنند. 🔹 این بزرگواران كه به این بارگاه رسیده ‌اند، برای اینكه آمادگی ای داشتند تا آن حرف ها را بشنوند. اینها از هستند كه هم دردمندند و هم حرف را از دردمند گرفتند و به دیگران منتقل می ‌كنند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1380/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حکمت متعالیه ورود عقلانی متعالی ایجاد کرده است / الهیات باید دغدغه علمی حوزه‌ ها باشد 🔹
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛
استاد حوزه و رئیس مؤسسه اسراء هفتم مردادماه 1403 در نشست علمی «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی با محوریت حکمت متعالیه» با بیان اینکه هرقدر بیشتر پیرامون می‌ اندیشیم می ‌بینیم بیشتر جای کار دارد، گفت: هرقدر جامعه حکمی ما بتوانند ویژگی ‌ها و امتیازات این حکمت را دریابند در فراچنگ آوردن آن تلاش خواهند کرد و از آنجا که مبنای علمی جامعه ما و حتی بشری خواهد شد لذا باید با این حکمت آشنا شویم. 🔹 این حکمت از زمان موجودیت، عقبه ‌ها و گردنه ‌های سنگینی را پشت سر گذاشته است و البته این مسیر دشوار را پیمود ولی هنوز ابعاد این حکمت خیلی شناخته شده نیست و اگر خوب بشناسیم کمک زیادی به علوم انسانی خواهد کرد؛ لذا باید ابتدا به عوامل تولید این نوع حکمت پی ببریم و ببینیم مصالح حکمت متعالیه و عوامل زمینه ‌ساز آن چیست. ◀️ وقتی این حکمت را واکاوی کنیم به حق عمیق و وسیع است و با اینکه ۴۰۰ سال از این حکمت می ‌گذرد باز در مورد آن سخن و صحبت است و همه اقران خود را تحت پوشش درآورده است و اگر بخواهیم مباحث تفسیری و... را از منظر حکمت بررسی کنیم، لاجرم به حکمت متعالیه نیاز داریم. 🔹 اینکه ما مطالبی را از فصوص و مطالب قونوی و... جمع کنیم، مقاله توسعه ‌یافته نیست؛ لذا شخصی مانند می‌ خواهد که مشهودات عرفانی و وحیانی را معقول کند؛ و را نمی‌ توانیم حکمت توسعه ‌یافته بدانیم زیرا با مجموعه دستاوردهای خودش در حال حرکت است و ارتباطی با وحی ندارد. شاهد دیگر در این عرصه هم است؛ عرفان، علم با جلال و شکوه است به گونه ‌ای که از حکمت بالاتر است ولی ملاصدرا بر اساس همین توسعه علمی، راه فلسفی خود را با عرفان هم باز کرد و وحدت شخصیه را وارد دستگاه حکمت متعالیه کرد. 🔹 مسئله در حکمت معنا نداشت و مطرح نبود؛ استادان ایشان مانند میرداماد و شیخ بهایی در غرق بودند و این حکمت سلطه داشت ولی ملاصدرا اصالت وجود را در دستگاه حکمت متعالیه پرورش داد و گفت ما یک ماهیت و یک اصالت داریم و کدام یک اصل است ولی در عرفان فقط مسئله وجود مطرح بود یا در اتحاد عاقل و معقول هم چنین چیزی وجود دارد. 🔹 عامل دیگری که سبب توسعه ‌یافتگی حکمت متعالیه شد، پیشرفت بود و پیشرفت یعنی اینکه دانش و حکمتی بر اساس مبانی و اصول و امکانات قوی و غنی چند قدم مباحث را پیش برده است؛ در وحدت و کثرت و علیت شاهد این مسئله هستیم زیرا وجود و تشکیک و اشداد وجودی را طراحی کرد؛ در بحث حقیقت و مجاز و حدوث و قدم هم شاهد این مسئله هستیم ولی در اشراق و مشاء از آن خبری نیست بنابراین . 🔹 تقسیم به موجود حقیقی و اعتباری و اینکه وجود ذهنی هم یک وجود است در حکمت متعالیه مورد توجه قرار گرفت؛ البته حکمت می ‌تواند پیشرفته و توسعه تا بی ‌نهایت داشته باشد یا در جایی متوقف شود و به تعبیر ما باید ببینیم که ملاصدرا در کجا قلم بر زمین گذارده است و از همانجا قلم جدید بزنیم و این راه باز است و خیلی از مسائلی که از سوی مرحوم و شاگردان ایشان مطرح شده و قدم ‌هایی برداشته شده، مؤید این مطلب است. 👈 امروز برای حوزه ما دغدغه علمی نیست و چیزی نیست که حوزه را بی‌ خوابی بکشاند؛ زیرا برخی از کارهای ما در حوزه کار عمیق نیست. ↙️ مطالعه بیشتر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2968169 📚 نشست علمی تاریخ: 1403/05/07 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
🚩 مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد (سلام الله علیه) ▪️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد (سلام الله علیه) مراسم سوگواری در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19 پلاک 7 برگزار می گردد. ▫️ زمان: چهارشنبه ۱۰ مردادماه ▫️ ساعت: ١۰:٣۰ صبح 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار گناه شدن: ... پیامبر (ص) فرمود: کسی که مالش را با اراده و اختیار خود از خوبان دریغ دارد خدا مالش را به ناچار هزینه اشرار خواهد کرد. [1] [1]. مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ الأَخْیارِ اخْتِیاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَی الأَشْرَارِ اضْطِرَاراً (جامع الاخبار، ص176؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص436ـ435). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 ایثار ▪️ یك وقت كسی می ‌خواهد شهری را اصلاح كند، آن با سخنرانی‌ ها، با جلسات، با كتاب، با پرورش شاگرد مقدور اوست، اما اگر خواست و به مردم عالم بگوید شما یا مسلمان یا كافر هستید من به هر دوی شما درس می ‌دهم! ـ اگر مسلمان هستید را احیا كنید. ـ اگر كافر هستید و مسئله شهادت، فرهنگ شهادت و بهشت را نشناختید، «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»را احیا كنید. 👈 اگر كافری ذلیل نباش اگر مسلمانی شهید باش. این كه با تدریس حل نمی ‌شود، با كتاب نوشتن حل نمی ‌شود، این با خون خودش، بچه و اصحاب و انصارش محقق می شود، می‌ خواهد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/I4kDm 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مدرسه همگانی
🔹 هم گزارش هایش، هم فیلم هایش، هم سریال هایش، هم كارتن هایش، هم مناظره ‌هایش و مانند آن، است. این اختصاصی به خبررسانی و بُعد سیاسی ندارد، آن زیرنویسی هم كه می ‌شود در جامعه اثر می‌ گذارد. 🔹 صدا و سیما هم كار دانشگاهی را می ‌كند كه با وزارت علوم و آموزش عالی همكاری دارد، هم كار آموزش و پرورش را می ‌كند كه برای متفكران میانی است، هم كار دبستان را می‌ كند، هم كار مهد كودك را می ‌كند؛ برای كودكان هم برنامه دارد كه باید اینها را بپروراند. 🔹 قبلاً [در زمان طاغوت] اصلاً كسی گوش به حرف صدا و سیما نمی ‌داد؛ اگر در جریان اول ماه و آخر ماه مثلاً رادیو خبر می‌ داد كه فلان جا ماه دیده شده، كسی اعتنا نمی ‌كرد؛ اما الآن همه منتظرند ببینند صدا و سیما چه می ‌گوید. 🔹 این رسانه‌ ای كه معتمَد نبود، الآن شده مهره اصلی یك نظام! این به آسانی هم به دست نیامده است؛ این قدر خون ریخته شد تا مردم به صدا و سیما اعتماد پیدا كردند. چون به آسانی به دست نیامده، حفظش هم آسان نیست. 👈 بنابراین طوری باید باشد كه همه اینها یعنی هم آنچه به منتقل می ‌كنند داشته باشد منتها ، هم خدماتی كه به و ارائه می‌ دهند صبغه دینی داشته باشد منتها كارشناسانه و هم خدماتی كه به و دانشگاهی ها و هم خدماتی كه به اقشار دیگر. 🔹 شما همه‌ اش بخواهید مسجد و نماز و نماز جماعت و تكبیر را نشان دهید، این كارشناسانه نیست؛ آن كارشناس می‌ داند كه جوان را یا كودك را چطور به سوی نماز بكشاند، به سوی دین بكشاند. 📚 دیدار معاون سیاسی صدا و سیما با حضرت استاد تاریخ: 1385/01/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ثواب عجیب ((کمک هزینه)) به دیگران برای سفر به کربلا و زیارت امام حسین (علیه السلام) 🌐 www.Tasharrof.sqesra.ir 🆔 https://eitaa.com/tasharrofsqesra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم عذاب قبر: امام كاظم (ع) فرمود: كسی كه برادر مؤمنش جهت درخواست حاجت نزد او آید و او نیازش را برنیاورد در حالی كه قدرت دارد، خدا در قبرش ماری آتشین بر وی مسلط می ‌كند كه تا قیامت او را نیش می ‌زند. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حَاجَةٍ... وَ إِنْ رَدَّهُ عَنْ حَاجَتِهِ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَی قَضَائِهَا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِ شُجَاعاً مِنْ نَارٍ ینْهَشُهُ فِى قَبْرِهِ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ (الكافى، ج2، ص196). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مرثیه یا حسین ▪️ در شب های عملیات در خاكریز مقدم مرثیه «یا حسین! یا حسین»! بود؛ الآن هم وقتی شما به می ‌روید، بعضی از این لوح نوشته ‌ها را كه می ‌خوانید می ‌بینید نام حسین بن علی و كربلا در این لوح ها نوشته است. خاك شهیدان عشق گر بشكافی هنوز آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین 👈 این در لوح قبور شهدای ما نوشته است، چون اینها را كربلا پرورانده است. سرّ تشكیل این ‌گونه از حسینیه‌ ها این است كه اگر ـ خدای ناكرده ـ این غرب مستكبر، دیوانگی كرده، همین ایران و همین ایرانی هست و همین تظاهرات و همین ! چون همین حسین بن علی هست و همین حسینیه! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pLd9o 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفرت از ظلم
▫️ قرآن یك اصل كلی را در ذیل بعضی از آیات در سوره «بقره» یاد كرد كه فرمود: ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾؛ ◀️ این آیه دو دستور می ‌دهد: اینكه نه باش و نه ! ▫️ در آن دعا مطلب عمیقی را تفهیم می ‌كند؛ عرض می ‌كند: «اللَّهُمَّ فَکمَا کرَّهْتَ إِلَیّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِی مِنْ أَنْ أَظْلِم»؛ خدایا ظالم شدن بد است مظلوم شدن هم بد است؛ اما شما در ما سرمایه ای گذاشتی كه ما بدمان می ‌آید مظلوم بشویم یعنی اگر كسی نسبت به ما ظلم بكند، ما واقعاً منزجریم متنفریم و كراهت داریم. 👈 خدایا توفیقی به ما بده كه ما از ظلم به دیگران هم كراهت داشت باشیم، بدمان بیاید كه به حق دیگران تعدی كنیم و منزجر باشیم از تعدی. ▫️ آن است که آدم احساس بكند كه ظلم، سمّ است و تعدّی به غیر، نفرت ‌آور است. این با درس و بحث پدید نمی ‌آید، این را باید بچشد؛ تلخی گناه را باید آدم بچشد. ▫️ یك وقت آدم درس می‌ خواند كتاب می ‌نویسد كه ظالم شدن حرام است، بعد هم دستش در هنگام ظلم می‌ لرزد؛ اما اگر از ظالم شدن منزجر باشد همان طور كه از مظلوم شدن متنفر است، این را به همراه دارد. ▫️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) عرض می ‌كند خدایا هر دو كار بد است هم ظلم كردن هم ظلم ‌پذیری؛ همان طوری كه نسبت به ما لطف كردی که جان ما را از منزجر كردی، جان ما را از هم منزجر كن. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1375/03/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره چهل و چهارم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: ویژگی مهم این شماره، اختصاص سه مقاله به بسط و ترویج مبانی «عقلانیت وحیانی» است که از اندیشه های ناب حضرت استاد علامه جوادی آملی (حفظه الله) سرچشمه گرفته و نیز یادداشت ویژه و معاصرانه سردبیر است. ☑️عناوین مقالات: ✍️ یادداشت سردبیر: پرسش‎های فلسفی و صعوبت آن‎ها 1️⃣معاد جسمانی از نظر آقا علی مدرس زنوزی و آیت الله جوادی آملی 2️⃣سعادت از نظر آیت الله جوادی آملی، غایت جامع یا غالب؟ 3️⃣بررسی و نقد راه‌حل عدمی انگاری شرور در دیدگاه آیت الله جوادی آملی 4️⃣مبانی انسان شناختی شکل گیری و حجیت سیره عقلاء 5️⃣هم‎بودی اگوی استعلایی و تجربی در پدیدارشناسی هوسرل 6️⃣همدلی در سنت پدیدارشناختی ↙️ مطالعه متن كامل مقالات: www.isramags.ir ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-181 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 امام، اهل سکوت نیست ▫️ اگر مردم راست می‌ گفتند هم قیام می کرد. ▫️ برنامه امام چهارم همان برنامه امام سوم (سلام الله علیه) بود. فرمود شما الآن هم دروغ می‌ گوید، اگر الآن هم راست بگوید ما همان حرف را داریم. گفتند ما با هر كه تو می‌ جنگی در جنگیم، با هر كه تو می‌ سازی در سلمیم، فرمود: شما خیانت می‌ كنید! همان كاری كه با پدرم كردید، با من هم می ‌كنید، اگر بدانم درست عمل می ‌كنید، من هم می ‌كنم. ▫️این‌چنین نبود كه امام سجاد اهل سكوت باشد، صبر او برای این بود كه زمینه‌ ای بسازد وگرنه همه اینها و هستند و یك برنامه دارند. 📚 سخنرانی محرم با موضوع تحلیل قیام سالار شهیدان تاریخ: 1379/07/21 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی شهادت رادمرد مقاوم اسماعیل هنیه ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: د
ر پی شهادت جناب اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی پیام تسلیتی صادر نمودند. ◀️ متن کامل پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون نداى آسمانى قرآن حكيم هماره از خيانت صهيونيسم و جنايت اسرائيل سخن مى گويد آيه آسمانى ﴿وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ هشدارى است به جامعه بين الملل كه اسرائيل، درنده رها شده اى است كه هيچ عهدى را به رسميت نمى شناسد . شهادت راد مرد مقاوم جناب اسماعيل هنيه را كه در حرم ضيافت و حريم جمهورى اسلامى ايران به دست اسرائيل خائن به شهادت رسيد به عقل محوران و عدل مداران و رادمردان تسليت و آزادى قدس شريف را از خداى سبحان مسئلت و صبر جميل و اجر جزيل را براى همه سانحه ديدگان از خدای سبحان درخواست می نمایم. دهم مرداد 1403 جوادى آملى 📚 پیام تسلیت تاریخ: 1403/05/10 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
زمان شناسی
🔹 سالگرد شهادت مرحوم آقا (رضوان الله تعالی علیه) است. اگر مردم آن روزگار، بودند، هرگز چنین اشتباهی نمی ‌كردند كه آن روحانی بزرگوار را به دار بكشند و اینها در پای دار كف بزنند، چه اینكه اگر ملت بزرگوار ایران اسلامی در سال 1332 هجری شمسی، عالم به زمان بودند، در ظرف چند ساعت كودتای ننگین نمی ‌شد و آن زحمت های ملی كردن صنعت نفت كه با تلاش و كوشش روحانیت و مرحوم و رهبران ملّی و امثال اینها حاصل شده بود هدر نمی ‌رفت. 🔹 گرچه به لطف الهی و به بركت انقلاب و خون های پاك شهدا، مردم ما غیر از مردم عصر مشروطه‌ هستند، مردم ما غیر از مردم عصر 28 مرداد 1332‌ هستند، خیلی فرق كردند؛ امّا بیش از این توقع است. فرمود عالم به زمان باشید؛ بدانید اروپایی ها چه می ‌گویند، آمریكایی ها چه می ‌گویند، اینها زیر نظر آمریكایی ها چه نقشه دارند. 🔹 این بیان نورانی امام (سلام الله علیه) كه مرحوم كلینی در كافی نقل كرد كه «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» كه دیگر یك جمله خبریه روشن نیست تا بگوییم «العالم» مبتدا و آن یكی هم خبر! این جمله، إنشائیه است؛ یعنی بدانید در روزگار شما چه می ‌گذرد، تا امر بر شما مشتبه نشود. 🔹اگر در جریان همه در صحنه بودند، امر مشتبه نمی‌ شد؛ اگر در جریان كودتای ننگین 28 مرداد 1332 همه در صحنه بودند، امر مشتبه نمی ‌شد و در عرض نصف روز، زحمت این همه روحانیت و مردم هدر نمی ‌رفت؛ «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس». 📚 خطبیه های نماز جمعه تاریخ: 1384/05/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
توهّم پیروزی

▫️ اگر احیاناً می ‌بینید حق از باطل شكست می‌خورد و باطل پیروز می‌شود، یا آنچه را كه حق نبود، حق پنداشتیم و آنچه را كه باطل نبود، باطل پنداشتیم، یا اگر حق و باطل را درست فهمیدیم، پیروزی را به جای شكست و شكست را به جای پیروزی پنداشتیم، در این محاسبه اشتباه كرده ‌ایم وگرنه ـ ولو در مدت كوتاه! ـ باطل ممكن نیست پیروز شود ولو در مدت كوتاه! ▫️ باطل مانند كف روی آب است و حق مانند همان سیل خروشان است. باطل در سایه حق نمایی دارد، ممكن نیست كه باطل بتواند حق را از بین ببرد، چون باطل حق نما است و اگر آب و سیلی نباشد كفی نیست، هرگز كف به جنگ سیل نمی‌ رود، هرگز سایه به جنگ نور نمی‌ رود. 👈 بنابراین نه یك لحظه حق شكست می ‌خورد و نه یك لحظه باطل پیروز می ‌شود تا كسی بگوید این روزگار است، گاهی به سود آنها و گاهی به سود ما، این ‌چنین نیست، بلكه و باطل محكوم به شكست! 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم عذاب روز قیامت: این كیفر در روایات با تعبیرهایی گوناگون آمده كه به برخی از آن‌ها اشاره می ‌شود: در زنجیر بودن در قیامت: امام صادق (ع) فرمود: هركس كه برادر مؤمنش از روی تنگدستی از وی كمك بخواهد و او با وجود توانایی (از نزد خود یا دیگری) به وی كمك نكند، خدا در روز قیامت او را در حالی محشور می ‌كند كه دست‌ هایش به گردنش بسته شده و تا پایان حسابرسی مردم بدین حال می‌ ماند. [1] [1]. مَنْ سَأَلَهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ حَاجَةً مِنْ ضُرٍّ فَمَنَعَهُ مِنْ سَعَةٍ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَیهَا مِنْ عِنْدِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِ غَیرِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ مَغْلُولَةً یدُهُ إِلَی عُنُقِهِ حَتَّی یفْرُغَ اللَّهُ مِنْ حِسَابِ الْخَلْقِ (مشكاة الانوار، ص186؛ بحار الانوار، ج71، ص287). 📚 مفاتیح الحیات ص 501 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
اسوه آزادگی

▫️ (صلوات الله و سلامه علیه) با همه تشكیلات و جلال و شكوهش آمد به میدان فرمود: «أیها الناس خذوا عنّی استقلالكم و دفاعكم و جهادكم و حریتكم و شهادتكم»؛ مردم! دین, جهاد آورده, شهادت آورده, استقلال‌طلبی آورده, آزادی ‌خواهی آورده، ببینید چیست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اسوه آزادگی

▫️ ما پذیرفتیم كه وجود مبارك سیدالشهداء از رسول خدا (صلوات الله و سلامه علیهما) است كه «حسینٌ منّی». ◀️ خب پیغمبر چه كار كرد؟ ـ پیغمبر فرمود باید نماز بخوانید، بعد آمد نماز خواند فرمود: «صَلُّوا كَمَا رَأَیتُمُونِی‏ أُصَلِّی»؛ فرمود باید حج بروید، بعد همه را جمع كرد برد به سرزمین وحی فرمود: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِكَكُمْ». ▫️ این جهاد را, این استقلال را, این حریت را, این امنیت را, این عظمت را, این شهادت را بالأخره كسی باید باشد به مردم یاد بدهد بگوید مردم از من مبارزه را, استقلال ‌طلبی را, آزادی را, امنیت را یاد بگیرید. ▫️ (صلوات الله و سلامه علیه) با همه تشكیلات و جلال و شكوهش آمد به میدان فرمود: «أیها الناس خذوا عنّی استقلالكم و دفاعكم و جهادكم و حریتكم و شهادتكم»؛ مردم! دین, جهاد آورده, شهادت آورده, استقلال‌ طلبی آورده, آزادی ‌خواهی آورده، ببینید چیست. ◀️ آن حرف‌ هایی كه در كتاب ‌ها هست كه كافی نیست، اگر كافی بود كه پیغمبر به مكه نمی‌‌ رفت نمی‌ فرمود: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِكَكُمْ». ▫️ شما شنیدید شهادتی هست اما نمی‌دانید كه شهادت یعنی چه، «خذوا عنّی شهادتكم»؛ استقلال مملكت را شنیدید، «خذوا عنّی استقلالكم»؛ شنیدید ملّتی باید آزاد باشد اما آزادی را كه نچشیدید، «خذوا عنّی حریتكم». آن خواهرش (سلام الله علیها) هم همین طور است؛ هم این می ‌گوید: «خذوا عنّی شهادتكم» هم او می‌گوید: «خذوا عنّی اسارتكم». 👈 اینها یك است، اینها باید در منبرها گفته بشود. البته آن عزاداری و اشك و سینه زدن و ناله كردن كه فخر همه ماست؛ اما بالأخره او آمده بگوید: «خذوا عنّی شهادتكم». ▫️ این برای جهان پیام داد؛ آن كه در قتلگاه فرمود: «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دینٌ، وَكُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَكُونُوا أَحْرارًا فی دُنْیاكُمْ هذِه»، این به شیعه گفت, به سنّی گفت, به مسیحی گفت. هر جای عالَم سخن از باشد، نام حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) می ‌درخشد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wipb7mh ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/p9qmQPxDal0 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 2 تاریخ: 1391/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پیروی جاهلانه
🔹 توده مردم که نبودند، می ‌گفتند قبول و نکول ما وابسته به تصديق و تکذيب نياکان ماست. می ‌گفتند ما چيزی را قبول می ‌کنيم که ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾ و چيزی را ردّ می ‌کنيم که ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في‏ آبائِنَا الْأَوَّلين﴾؛ هر چه آنها تصديق کردند، مورد قبول ماست و هر چه که آنها تکذيب کردند، مورد نکول ماست. 🔹 اين ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾، اصلی بود برای آنها؛ اين ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في‏ آبائِنَا الْأَوَّلين﴾، اصلی بود برای آنها. دين آمده هم محققين را به راه تحقيق آشنا کرد که اصلاً تحقيق يعنی چه و هم به توده مردم گفت شما بيش از اين و ، چرا خودتان را ارزان فروختيد؟! 🔹 هر وقت توده مردم، گرفتار ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾ شدند و گرفتار ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في‏ آبائِنَا الْأَوَّلين﴾ شدند، ظهور می ‌کنند؛ هر وقت توده مردم بالا آمدند، فرعون ‌ها فروکش می ‌کنند. 📚 سوره مبارکه غافر جلسه 20 تاریخ: 1393/11/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra