💠 عدالت اجتماعی
🔹 اگر وضع هر چیزی در جای خود، در موضع و وضع مناسب خود قرار دادن عدل است و عقل، پس #عدالت_اجتماعی با عقل جمعی هماهنگ است. جامعه وقتی عادل است كه عاقل باشد، وقتی عاقل است كه عادل باشد. در موادّ حقوقی عدل باید موادّ حقوقی را از مبانی و اصول گرفت، آن مبانی و اصول را از منابع اصطیاد كرد. چه اینكه فقه، رساله عملی، احكام فقهی، این سه مرحله را طی می كنند؛ در یك بخش موادّ فقهی است، این موادّ فقهی كه در رساله های عملی منعكس است از اصول و مبانی استنباط می شود كه یك فقیه و اصولی ناموَر آن اصول و مبانی را در جای خود تثبیت كرده است، آن اصول و مبانی را باید از یك منبع اصیل استنباط كند، منبع اصیل همان #برهان_عقلی است #قرآن است و #سنت_معصومین (علیهم السلام).
🔹 اگر كسی مبانی و اصولی داشته باشد، ولی منابع نداشته باشد این منقطع الّأول است. #احكام_فقهی اسلام این سه مرحله را طی می كند، #احكام_اخلاقی اسلام این سه مرحله را داراست، #احكام_قضایی و حقوقی اسلام این سه مرحله را داراست؛ ولی آنها كه به منبع وحی تكیه نمی كنند موادّ حقوقی دارند، اصول ارزشی و مبانی ارزشی دارند، ولی بی منبع! لذا در تفسیر آن مبانی و اصول با دیگران اختلاف جدّی دارند.
🔹 الآن چه شرقی و چه غربی معتقدند كه موادّ حقوقی را باید از اصول و مبانی ارزشی مانند #عدالت، #آزادی، #استقلال، رعایت #حقوق_بشر، #دموكراسی، ضد تروریسم و مانند آن استنباط كرد، امّا اینها منبع نیستند اینها مبنایند! اینها منبع نیستند اینها اصول اند! این اصول و مبانی را باید از یك منابعی استنباط بكنند، چون منبع وحی ندارند، منبع فطرت ندارند؛ لذا #عدالت را طرزی تفسیر می كنند كه #عین_ظلم است! آزادی و حقوق بشر را طرزی تفسیر میكنند كه #عین_ظلم است! كشتار بی گناه مردم #فلسطین را مبارزه با تروریسم می دانند، دفاع حق به جانب مردم مظلوم #فلسطین را تروریسم می پندارند.
🔹 اینكه می بینید #عدالت را به دلخواه خود معنا می كنند، آزادی و حقوق را میل خود معنا می كنند، ظلم و اشغالگری عراق را دموكراسی و حقوق بشر و آزادی می دانند، برای آن است كه این اصول در دستِ خود آنهاست و از جایی نگرفته اند، یك اصول شناور و سرگردان است؛ امّا وقتی اصول و مبانی را از منبع وحی بگیریم این چنین نیست كه اصول را به میل خود تفسیر كنی یا حقوق بشر یا عدالت را به میل خود تفسیر كنی.
#اعلام_موجودیت_رژیم_اشغالگر_قدس_در_فلسطین
#عین_ظلم
#دموکراسی_غربی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات انسانی
🔹 یک وقت از محضر حضرت آیت الله العظمی #بهجت (قدس الله نفسه الزّکیة) سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟ فرمود: بزرگان گفتند شما #آدم_خوبی_باشید حضرت شما را می بیند، عمده آن است که او ما را ببیند، نه ما او را ببینیم! کم نبودند کسانی که در مسجد پیامبر که بعد از مسجدالحرام مهم ترین مسجد روی زمین است و نماز پنج وقت را پشت سر حضرت می خواندند، گاهی با حضرت مصافحه می کردند، حضرت را پنج بار در شبانه روز می دیدند، این پیغمبر خدا بود، اما پیغمبر آنها را نمی دید! این بزرگوار فرمودند که بزرگان اهل معرفت می گفتند شما آدم خوب باشید حضرت شما را ببیند، وگرنه صرف #دیدن_ظاهری حضرت چه اثر دارد؟! مگر نبودند در صدر اسلام کسانی که پیامبرشان را می دیدند ولی حُسن خاتمه نداشتند؟! پس عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم.
🔹 ما درباره خدای سبحان بارها می گوییم «یا الله»، اما او باید با ما حرف بزند. فرمود خدا با بعضی ها #حرف نمی زند بعضی ها را #نگاه نمی کند، با اینکه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیر﴾[1] است! ﴿عَلَی كُلِّ شَیءٍ شَهِیدٌ﴾[2] است! مگر می شود چیزی معلوم خدا نباشد؟! مشهود خدا نباشد؟! مُبصَر خدا نباشد؟! مسموع خدا نباشد؟! این شدنی نیست. در چند جای قرآن فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند ﴿لاَ یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾،[3] خدا یک عده را نگاه نمی کند ﴿لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾.[4] این تکلم تشریفی است، این #نظر_تشریفی برای خواص است؛ خلیفه خدا هم این چنین است، با اینکه هر کاری می کنیم او می بیند ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون﴾[5] که به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است،[6] هر کار بکنیم به اذن خدا آنها می بینند، اما آن نگاه تشریفی را، آن نگاه تکریمی را با خواص دارند، فرمودند شما در مسیرتان باشید ولیّ عصر نگاه می کند و آن #زندگی_عقلی می شود. وقتی حیات، حیات عقلی و انسانی شد، مرگ هم مرگ انسانی است.
[1]. سوره ملک، آیه19.
[2]. سوره مائده، آیه117؛ سوره حج، آیه17 و ... .
[3]. سوره بقره، آیه174.
[4]. سوره آل عمران، آیه77.
[5]. سوره توبه، آیه105.
[6]. تفسیر القمی، ج1، ص304.
#سالروز_درگذشت_آیت_الله_العظمی_بهجت
#نظر_تشریفی
#حیات_عقلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/02/31
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عبد الهی
◼️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی)
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کالای ابدی
🔹 گرچه این تشبیه گویای تام نیست، اما می توان به عنوان تقریب ذهن گفت، اگر گفتند دو دو تا چهارتا چند سالش است؟ می گوییم این ثابت است نه ساکن! چون ساکن نیست، نه متزمّن است، نه متمکّن. زمان و زمین ندارد، خسته نمی شود، چون ثابت است. ما به دارالقرار بار می یابیم و قرار می گیریم و ثابت می شویم، نه ساکن! لذا در ما خستگی نیست. این تعبیر دل پذیر قرآن که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] ما را می رساند به اینکه هرگز نمی میریم، نه «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق»،[2] آنها یک زندگی برتر و والاتری دارند.
🔹 طبق بیانی که مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه) در جلد دوم اصول کافی از معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می کند، می فرماید کسی که #عاشقانه خدا را عبادت کند، این فاضل ترین و برجسته ترین و بزرگوارترین مردم است، امام معصوم فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا»؛[3] فاضل ترین مردم کسی است که به نماز #عشق_بورزد، به عبادت که خدمت خلق است، عشق بورزد، با او معانقه کند، دست به گردن باشند، مباشرت کنند. از این بیان نورانی امام که کلینی نقل کرد، خیام و امثال خیام تربیت شدند که می گوید:
خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد ٭٭٭ هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق[4]
عقل هر چه بخواهد حکیمانه و فیلسوفانه بیندیشد و خیاطی کند، قبایی که به اندام رسای عشق باشد نمی تواند بدوزد. این بیان نورانی امام است که فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا».
🔹 سخن #دل_پذیر خدای عالم و #آدم_آفرین این است که انسان مرگ را می میراند. ما هستیم و مرگ نیست و برای أبد میمانیم و ثابت هستیم. یک موجود ثابت أبدی، #کالای_ابدی می خواهد. آن کالای أبدی #عقل سالم است و #قلب سالم است و #عمل سالم است و #سیاست سالم است و #اقتصاد سالم است و #جامعه سالم است. چقدر امام باقر(سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه) سخنان زیبا فرمود که «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك»![5] این بیان ها نشان می دهد که معرفت شناسی و عترت شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت شناسی از #بهترین_علوم_و_معارف هستند که هم دنیای ما را تأمین می کنند هم آخرت ما را. هرگز نگوییم فلان شخص چنین کرد، فلان شخص چنین میگوید. همواره بگوییم #خدا_چنین_فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی (صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند.
[1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره انبیا، آیه35.
[2]. غزلیات حافظ، غزل شماره11؛ «هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق ٭٭٭ ثبت است بر جریده عالم دوام ما».
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص83.
[4]. دیوان اشعار عطار، غزل شماره449.
[5]. تحف العقول، ص286.
#روز_بزرگداشت_حکیم_عمر_خیام
#عبادت_عاشقانه
#فاضل_ترین_مردم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1396/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
#جرم_فلسطینی
این #فلسطینی_ها جرمشان فقط #اسلام است! وگرنه برای این سرزمین اند، اهل این سرزمین اند، هزارها سال در همین منطقه زندگی می كردند، پدرانشان در همین سرزمین زندگی می كردند؛ منتها #جرمشان این است كه #اسلام آوردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه اسراء جلسه 13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امانت الهی
🔹 از اعضا و جوارح انسان سؤال نمی كنند برای اینكه اینها مسئولعنه اند، مسئول خود انسان است! نه سر انسان، نه دست انسان، نه چشم و گوش انسان، نه ریه و روده انسان، خود انسان است! خود انسان همان #فؤاد اوست. خب اگر خود انسان مسئول است دیگر نمی تواند مسئول عنه باشد، از خود انسان سؤال می كنند خودت را چه كردی این است معنایش یا ما دوتا خود داریم؟ یك #خود_حیوانی داریم كه با او داریم زندگی می كنیم و یك #خود_الهی داریم كه ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[1] این ضمیر متكلّم وحده ﴿رُّوحِی﴾ برای خداست، این روح به آنجا بر می گردد.
🔹 این خودِ حیوانی ما كه وهم و خیال است حیوانات هم دارند، شهوت و غضب است حیوانات هم دارند، این سیرك بازی ها و تمرین های طنزآمیزی كه بعضی از انسان ها دارند قوی ترش را شما می بینید درباره حیوانات به كار می برند، آنها هم قابل تعلیم و تربیت این چنینی هستند. ما یك #خود_حیوانی داریم كه در سوره مباركه «آلعمران» مشخص شد، فرمود هر وقت صحبت جبهه و جنگ و #حفظ_نظام می شود اینها فقط به فكر خودشان اند ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾[2] همین هایی كه قرآن می فرماید اینها فقط به فكر خودشان اند، در سوره «حشر» فرمود اینها خودشان را فراموش كردند ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾[3] معلوم می شود ما دوتا خود داریم؛ یك #خود_الهی داریم كه امانت خداست برای ما نیست، یك #خود_حیوانی داریم كه ماییم و مكلّف هستیم.
🔹 اینكه در تعبیرات قرآن كریم آمده است اینها به خودشان #ظلم كردند، در بحث های قبل هم داشتیم كه ظالم و مظلوم دو لفظ است دو مفهوم است الاّ ولابد دو مصداق می خواهد. عالِم و معلوم دو لفظ است دو مفهوم است ممكن است یك مصداق بخواهد شخص به خودش عالم باشد، اما شخص به خودش ظالم باشد مستحیل است؛ زیرا ظالم حدّی دارد، مظلوم محدوده ای دارد، هر كس از حدّ خودش پا درازتر كند وارد گلیم دیگری بشود این را ظلم می گویند، تجاوز از حد است. ما دو خود داریم یك خود حیوانی كه همین عادی است و درك می كنیم و تكلیف هم با همین است، یك خود الهی داریم كه #امانة_الله است و برای ما نیست، آن چراغی است كه خدا به ما داد تا ما با او راه را ببینیم و چاه را تشخیص بدهیم. اگر بر خلاف دستور الهی انجام دادیم به او ظلم كردیم و اگر بر خلاف دستور الهی انجام دادیم در قیامت ما را به محكمه می آورند می گویند با او چه كردی این فؤادی كه من به تو دادم با او چه كردی؟ «كان الإنسان عن السمع مسئولا، عن البصر مسئولا، عن الفؤاد مسئولا» گاهی انسان به #فؤاد ظلم می كند می شود ﴿وَلكِنْ أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ﴾[4] گاهی باید پاسخ بدهد كه در این ﴿رُّوحِی﴾ كه به یا اضافه شده #روح_الله است، روح الله را به ما تملیك نكردند، به ما امانت دادند، این چراغ را خدا روشن كرد كه ما با این چراغ راه را ببینیم و راه را طی كنیم. به ما می گویند چرا این فتیله را پایین كشیدی ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾[5] به ما می گویند چرا این چراغ را دفن كردی ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ به ما می گویند چرا از نورش استفاده نكردی ﴿كُلُّ أُوْلئِكَ﴾[6] یعنی «كلّ واحد من السمع و البصر و الفؤاد یكون مسئولاًعنه و یصیر الانسان مسئولاً عن السمع عن البصر عن الفؤاد» حالا روشن شد كه ما هر كار خلافی كه انجام می دهیم ـ گذشته از اینكه اعضا و جوارح شاهدند ـ داریم به آن روحی كه #روح_الله است خیانت می كنیم، ظلم می كنیم، آن وقت از ما سؤال می كنند كه این روح را چه كار كردی؟!
[1] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72.
[2] . سوره آلعمران، آیه 154.
[3] . سوره حشر، آیه 19.
[4] . سوره آلعمران، آیه 117.
[5] . سوره شمس، آیه 10.
[6] . سوره اسراء، آیه 36.
#چراغ_الهی
#ظلم_به_خود
#مسئول
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 11
تاریخ: 1390/08/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 برده داری قرن بیستم
🔹 احتلال و اشغال سرزمین موروثی #فلسطین توسط اسرائیل غاصب و صهیونیست، نمونه بارزی از #برده_داری_قرن_بیستم است.
ملّتی را از خانه خود آواره كردن و بیگانه را بجای آشنا نشاندن و قیم #مردم_مظلوم_فلسطین شدن و بجای آنان اندیشیدن، همه از آثار مشؤوم #بردگی قرن اخیر است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب ولایت فقیه ـ ص47
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امتحان الهی و خوسازی
🔹 گاهی انسان در همین دوران امتحان ساخته می شود و نمی داند! گاهی مثلاً در حال عادی است، گرچه حال عادی هم حال #امتحان_الهی است ـ طبق بحث های قبل ـ دوران سلامت هم دوران ابتلاست؛ انسان یا مبتلا به سلامت است یا مبتلا به مرض هر دو ابتلا و امتحان است ولی آن اندازه كه در دوران ابتلای مصطلح ساخته می شود، به آن اندازه در دوران سلامت ساخته نمی شود.
🔹 در كلمات قصار، عظمت امتحان و #فایده_امتحان را اینچنین بیان فرمود. كلمات قصار حضرت امیر(سلام الله علیه) شماره 273 فرمود: «اِعْلَموا عِلْماً یقِیناً اِنَّ اللَّهَ لَمْ یجْعَلْ لِلْعَبْدِ - وَ إِنْ عَظُمَتْ حِیلَتُهُ، وَاشْتَدَّتْ طِلْبَتُهُ، وَ قَوِیتْ مَكِیدَتُهُ - أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّی لَهُ فِی الذِّكْرِ الْحَكِیمِ» تا به اینجا كه فرمود: «وَ رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَی وَ رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَی»؛ فرمود چه بسا افرادی كه در نعمت به سر می برند و این برای آنها جنبه استدراجی دارد، این در حقیقت اكرام آنها نیست [بلكه] این رها كردن آنهاست و سرگرم كردن آنها به لذت های زودگذر است و چه بسا افرادی كه مبتلا شدند و دارند ساخته می شوند «رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ»؛ یعنی چه بسا افرادی كه خدا منعم است و آنها منعمٌ علیه اند و این انعام #استدراج است، می خواهد درجه درجه و كم كم اینها را بگیرد كه فرمود: «كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیهِ».[1] برخی در حال نعمت اند ولی درجه درجه دارند سقوط می كنند و برخی در #امتحان_الهی هستند و دارند ساخته می شوند، فرمود: «و رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ» كه مشمول «بل نستدرجهم» است «وَ رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ»؛[2] بعضی افرادند كه مبتلا هستند دارند مصنوع می شوند یعنی ساخته می شوند.
🔹 در آن نامه ای كه حضرت امیر (سلام الله علیه) برای معاویه نوشت مرقوم فرمود: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ اَلنَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»[3] صنیع پروردگار ما هستیم؛ یعنی در هیچ مكتبی ما ساخته نشدیم، ما فقط در #مكتب_وحی و #غیب_الهی به بار آمدیم، در آن كارگاه ساخته شدیم، ما برای حق ساخته شدیم و در #دستگاه_الهی پرورش یافتیم، دیگران برای ما پرورش می یابند و پرورش یافتگان ما هم هستند. در این بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود كه عده ای دارند امتحان می شوند تا ساخته بشوند و قدر آن امتحان را هم باید بدانند پس «رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَی»؛ كه با امتحان دارند ساخته می شوند. بنابراین اصل امتحان به عنوان #سنت_الهی هست كه مایه پرورش انسان ها خواهد بود ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ﴾ این امتحان هست.
[1] . نهجالبلاغه، حكمت 116.
[2] . نهجالبلاغه، حكمت 273.
[3] . نهجالبلاغه، نامه 28.
#صنع_الهی
#سنت_الهی
#استدراج
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه آل عمران ـ جلسه 308
تاریخ: 1370
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان #سیاست_الهیه_در_حکمت_متعالیه.
⏰زمان: شنبه اول خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳
💠مکان: قم -پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/طبقه دوم/تالار سردرا شهید حاج قاسم سلیمانی
⬅️لینک ورورد به جلسه:
🌐http://dte.bz/danaee
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نرم افزار #مرقوم، شامل ۲۲۹ جلد کتاب در موضوع های تفسیر قرآن کریم، فقه و اصول، تحریر نهج البلاغه، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است.
منبع خبر:
https://b2n.ir/h27839
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بقیع
🔹 [کسانی] كه از #اصالت_اعتقاد دورند باید بدانند كه حرمت شكنیكردن و حریم مقدسات دینی را پاس نداشتن و برای ظلمتكده طبیعت بی روح، جان مردان الهی را گرفتن و با كشتن انسان های كامل و معصوم یا #تخریب_قبور آنان از #كربلا تا #بقیع و از بقیع تا #سامرا و نیز به شخصیت های دینی و مذهبی دیگر اهانت روا داشتن، مانع هرگونه پیشرفت بوده و گذشته از مقاومت مردمی، #عذاب_الهی را در پی خواهد داشت. هر چند مبارزات بشری گوشهای از كیفر خداست: «قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدِیكُمْ وَیخْزِهِمْ وَینْصُرْكُمْ عَلَیهِمْ».[1]
[1]. سوره توبه، آیه14.
#سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_علیهم_السلام
#اصالت_اعتقاد
#کربلا_بقیع_سامرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به اجلاس تعامل سازنده ادیان الهی
تاریخ: 1384/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️با گسترش اسلام ناب، جریان وهابیت رخت برمیبندد!
در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقتبار تخریب قبور پربركت ائمه بقیع كه به دست وهابیها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هیچ فرقی از این نظر بین جیش ابرهه و این وهابیها نبود چرا که آنها آمدند كعبه را خراب كنند و اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! خذلهم الله تعالی. درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جایش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارك امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) ، امام سجاد و امام مجتبی(علیهم آلاف التحیة و الثناء) فرا گرفته است. انشاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جریان توهّم و یخبسته وهابیت هم رخت برمیبندد و جریان توسل و شفاعت برای آنها حل میشود.
🔷اهل بیت(علیهم السلام)؛ سرچشمه های رحمت الهی
اهلبیت (علیهمالسلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمین» هستند. لذا چشمههای رحمت در خانههایشان میجوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران میرسد. بنابراین، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهربانی بیمنت را باید از مكتب آنان آموخت؛ زیرا احسان و انعام انسانها به یکدیگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، لیكن ترحم و تفضّل اهلبیت (علیهمالسلام) صرفاً برای خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدیر از هیچ كس ندارند، یعنی همان گونه كه خدای سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خویش موجودات را خلق كرده، نیازمندیهای آنها را برآورده میكند و از كسی انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نیز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوایج مادی و معنوی مخلوقات الهی را برآورده میكنند و از كسی انتظار پاداش و تشكر شخصی ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم علیه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نیز میگویند:
﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط برای رضای خدا شما را اطعام میكنیم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داریم و نه انتظار تشكر و تقدیر.
یعنی همانگونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت میكنند، سایر اعمال و افعالشان را نیز فقط «حباً لله» انجام میدهند.
🔷لزوم محبّت و مودّت اهل بیت(ع) و راهکار دستیابی به آن
خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئولیت تو این است كه باید عبادت كنی و مسئولیت شما در برابر خلفای من و جانشینان من این است كه به اینها علاقه داشته باشی:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات دینی من این است كه شما دوست اینها باشید خب ما چطور دوست اینها باشیم یعنی چون اینها مثلاً مظلوماند ما برای مظلومیت اینها گریه بكنیم خب اینكه از غیر ما هم ساخته است!
لذا علاقه یك مبادی علمی دارد و اگر آدم به آن مبادی رسید علاقه پیدا میشود اگر آن مبانی را پیدا نكرد علاقه حاصل نمیشود؛ محبت بدون معرفت ممكن نیست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه میشود عقلی، در حد وهم باشد علاقه میشود وهمی، در حد خیال باشد علاقه میشود خیالی، در حد حس باشد علاقه میشود حسی، اینچنین نیست كه علاقه عمیق عقلی با معرفت خیالی و وهمی و حسی حاصل بشود، طرح خطبه نورانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر این بود كه معرفت ما را عقلی بكند قهراً محبت ما هم میشود عقلی. امید است با شناختی صحیح از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم.
📚منبع: کتاب ادبِ فنای مقربان ج1ص160
سخنرانی مبحث ولایت و امامت جلسه31 سال 86
#سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
امام قائم.mp3
1.76M
💠 روز هشتم ماه #شوال 1442
🔹 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔹 حوزه باید #متحول بشود #منتظر بشود و بداند كه امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، #امامت_همیشه_قائم است، امامت همیشه حاضر است، وقتی امامت همیشه حاضر بود همه شئون او همیشه حاضر است، نواب او وكلای او همه #حضور_و_ظهور دارند آن وقت ما منتظر حضور فیزیكی او هستیم كه او را ببینیم بله او یك فضلی است كمالی است اما عمده آن است كه او ما را ببیند! مگر نبودند این همه مسلمان ها كه بالاتر از امام را دیدند یعنی خود پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را دیدند! آن مشكل را حل نمی كند.
🔹 بنابراین اگر برای خود حوزه این مطلب تثبیت شد امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، امامت حی است و حاضر حی و حاضر اثر دارد! اگر امامت یك #حقیقت_زنده_حی_و_حاضر است دستور دارد و تعطیل بردار نیست!
🔹 پس ما قبل از اینكه به #امام_غایب دل ببندیم، به #امام_قائم دل می بندیم، قیام معنایش همین است! اگر یك موجودی معطل باشد دیگر قائم نیست. منظور از قیام در برابر قعود نیست اینكه فرمود ﴿أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ﴾ قیام یعنی ایستادگی نه ایستادن ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی﴾.[1] خب اگر قیام به معنای ایستادگی است، ایستادگی با عُطله سازگار نیست، یك آدم معطل كه ایستاده نیست، یك آدم بیكار كه ایستاده نیست. او #حی است، #حاضر است، #فعال است، همه كارها را دارد انجام می دهد و همه كارها را هم می بیند، عمده این است كه او ما را ببیند، ما هم اگر به دستورش عمل بكنیم ما را می بیند.
[1]. سوره سبأ، آیه46.
#دوام_اصل_امامت
#حقیقت_زنده_حی_حاضر_فعال
#ایستادگی!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بنیاد مهدویت با حضرت استاد
تاریخ: 1387/05/10
🆔 @a_javadiamoli_esra