💠 #قرض_الحسنه
🔸 صدقه را ده برابر و قرض را هجده برابر پاداش می دهند. راز برتری پاداش #قرض_الحسنه از پاداش صدقه آن است كه صدقه ممكن است به انسان مستحق برسد و ممكن است بر اثر عدم شناخت به غیر مستحق برسد؛ ولی #قرض_الحسنه به دست نیازمند می رسد.
🔸 افزون بر این، قرض دادن مانع بیكاری و مفتخواری نیز هست و چیزی بدتر از مفتخواری و دستِ پایین و گیرنده نیست. پیامبر اكرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این باره می فرماید: الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی.
🌐 صندوق #قرض_الحسنه اسراء:
http://sq.esra.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تسنیم، جلد 11 - صفحه 603
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره32
#برخی_از_علوم_مورد_نیاز
🔸 به فرموده امام صادق (علیه السلام) مسلمان را جز سه چیز اصلاح نكند: دین شناسی، شکیبایی در گرفتاری ها و برنامه ریزی نیکو در زندگی.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: اشتغال به حرفه ای همراه با عفت نفس از ثروت همراه با ناپاکی بهتر است.[2]
[1] . إِنَّهُ لا یصْلِحُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ إِلاَّ ثَلاثَةٌ: التَّفَقُّهُ فِى الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَةِ وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِى الْمَعِیشَةِ (الكافى، ج5، ص87).
[2] . الْحِرْفَةُ مَعَ الْعِفَّةِ خَیرٌ مِنَ الْغِنَی مَعَ الْفُجُور (نهج البلاغة، نامهٴ 31؛ غرر الحکم، ص354).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 85
🆔 @a_javadiamoli_esra
ایجاد نهضت فکری.mp3
2.19M
💠 روز سیزدهم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 ایجاد نهضت فکری
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ایجاد نهضت فکری
🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «سبأ» بعد از اقامه برهان بر عناصر محوری اصول دین یعنی توحید و وحی و نبوّت، فرمود به مردم بگو شما یك #نهضت_الهی بكنید ـ این قیام یعنی نهضت ـ این نهضت شما باید مشخص باشد، منظور ایستادن فیزیكی كه نیست یك #نهضت_علمی بكنید بیش از یك نهضت هم لازم نیست ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ بصفة واحدة، بحقیقة واحدة، بخصلة واحدة و مانند آن. یك #قیام بكنید، وحدت این قیام به لحاظ وحدت عنصر محوری آن است و به لحاظ هدف آن است، پس منظور نهضت است نه قیام فیزیكی و مانند آن. ﴿إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ آن نهضت واحده چیست؟ این است كه ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾ دو امر نیست یك حقیقت است چون به یك حقیقت دعوت كرده است، نه اینكه قیام «لله مَثنی و فُرادی» یك امر باشد، تفكّر مطلب دیگر باشد كه دو امر مستقل است؛ مثل اینكه می گویند ما شما را به یك نهضت و قیام دعوت كردیم و آن این است كه همه شما جمع بشوید بروید پای سخنان امام راحل ببینید او چه می گوید، خب این تعبیر كه جمع بشوید بعد بروید مسجد كه امام سخنرانی كند این تعبیر «ثمّ» و اینها علامت این نیست كه این دو مطلب است آن قیام یعنی نهضت، همه مقدمه است برای اینكه شما ببینید مثلاً امام چه می گوید این چنین نیست كه دو مطلب مستقل باشد، پس مجموعاً یك حقیقت است برای اینكه روشن بشود كه دین امری است عقلانی و #علمی_و_خردمحور، مخالف با عقل نیست.
🔹 ﴿مَا بِصَاحِبِكُم مِن جِنَّةٍ﴾ شما محذورتان این است كه ـ معاذ الله ـ وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف غیر عاقلانه می زند؟! نهضت فكری كنید روشن بشود كه این حرف بر خلاف عقل و علم نیست ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ﴾ این ﴿أَن تَقُومُوا﴾ عطف بیان است برای آن «واحدة» ﴿أَن تَقُومُوا﴾ یعنی نهضت همان كلمه واحده است ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾.
🔹 مسئله فكر كردن غیر از مسئله تضارب آرا و بحث كردن است. در درجه اول انسان به تنهایی می نشیند شب در كتابخانه اش فكر می كند بعد روز به مباحثه می نشیند. اینكه به بحث های لَجنه ای یعنی گروهی سفارش كردند اینكه گفتند تضارب آرا، در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) هست كه فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ»[1] این تضارب آرا محصول آن رأی هایی است كه انسان شبانه فكر كرده است. شب، تنهایی ﴿إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلاً﴾[2] جا برای مطالعه است، جا برای عبادت است چه برای #عبادت ناشئه شب و نشئه شب خیلی بهتر از روز است، چه برای #فكر چه برای مطالعه و امور علمی ﴿إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلاً﴾ محصول فكر شبانه و تنهایی را آنگاه برای تكمیل در لَجنه ها به صورت تضارب آرا مطرح كنید حالا دو نفر شد بیش از دو نفر شد اینجاست كه «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ» یعنی رأی تحصیل كرده را نه برای تحصیل رأی دور هم جمع بشوید! خودتان در شب رأی تحصیل كنید، آن را برای تكمیل و در بحث های روزانه حالا یا دو نفر یا لجنه ای بحث كنید آن را تكمیل كنید این «اِضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ» برای مباحثه است نه برای مطالعه! این ﴿ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا﴾ برای مطالعه است! در مطالعه و فكر كردن قسمت مهم، #تنهایی اثر دارد حداكثر ممكن است دو نفر باشد اما اگر بخواهید بحث كنید باید فكرِ حاصلشده را در مبحث، در مباحثه عرضه كنید تا تكمیل بشود. پس یك موعظه است نه دو موعظه و منظور، نهضت است و #نهضت_علمی است.
[1] . غررالحكم و دررالكلم، ص442، ح10063.
[2] . سوره مزمل، آیه 6.
#نشئه_شب
#سبک_مطالعه_و_مباحثه
#تضارب_آرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 20
تاریخ: 1392/07/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره33
#برخی_از_علوم_مورد_نیاز
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: امیرمؤمنان (علیه السلام) خوش داشت كه شعر ابوطالب (علیه السلام) روایت و تدوین شود و می فرمود: آن را فرا بگیرید و به فرزندانتان بیاموزید، چرا كه او [ابوطالب] بر دین خدا بود و در آن دانش بسیاری است.[1]
[1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین (علیه السلام) یعْجِبُهُ أَنْ یرْوَی شِعْرُ أَبِى طَالِبٍ وَ أَنْ یدَوَّنَ وَ قَالَ: تَعَلَّمُوهُ وَ عَلِّمُوهُ أَوْلادَكُمْ، فَإِنَّهُ كَانَ عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ فِیهِ عِلْمٌ كَثِیرٌ (ایمان ابیطالب (للفخار)، ص130؛ وسائل الشیعة، ج17، ص332).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 85
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاعل بالعشق
🔸 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ»،[1] با تمام وجود نماز را گرامی بداریم، روزه را گرامی بداریم، به نماز #عشق_بورزیم، نماز برای ما تشریف باشد و نه تکلیف! روزه تشریف باشد و نه تکلیف!
🔸 این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است که در جلد دوم کافی کلینی آمده است باعث شده است که استاد محیی الدین الهی قمشه ای (رضوان الله تعالی علیه) بگوید که خدا #فاعل_بالعشق است، زیرا مستحضرید که برتر از محبت عادی مودّت است و برتر از مودّت عشق است. در قرآن کریم خدای سبحان اول #محبانه، بعد در بخش دیگر ما را با #مودت و در بخش سوم برابر روایات، سخن از #عاشقانه، تعلیم و تربیت دادن و تعلیم و تربیت کردن است.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص83.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش سیره علمی و عملی حکیم محیی الدین الهی قمشه ای
تاریخ: 1399/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عدل پروری
🔹 چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل می كند كه اكثری قاطع مردم #تشنه_عدل هستند، این واقع محیر است؛ یعنی هر وقت من درباره آن حدیث نورانی فكر می كنم #حریم می گیریم. اول اینچنین نیست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا»[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»؛[2] بعد چنین می شود، آن وقت چنین جامعه ای #زنده می شود، با زنده كار كردن آسان است.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود مشكل من این است كه من با مرده ها روبرو هستم، تا یك گوشه را جمع می كنم «كُلَّمَا حِیصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»[3] فرمود من چند نفر را اینجا جمع می كنم، مثل لباس كهنه كه چند جایش رفو شده است، یك جا را من رفو می كنم می بینم یك جای دیگر باز شده است، این طور نمی شود! باید كاری كرد كه خود ما اولاً مزه عدل را بچشیم و جامعه را #تشنه_عدل بكنیم آنگاه اوائل ممكن است چند روزی یا چند ماهی سخت باشد، بعد به قدری عدل شیرین است!
🔹 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود آن ظلم و گناه زباله است بد بوست حالا یا شما مزكومی سرما خورده اید بینی شما گرفته است یا علل و عواملی دارد، وگرنه آن خوش بو نیست «تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ».[4] دیدید آدم هایی كه شامه شان بسته است از كنار سطل زباله هم رد می شوند بینی را نمی گیرند، از كنار یك لاشه و مردار هم رد بشوند بینی را نمی گیرند، فرمود این كار بد بوست! این از بیانات نورانی وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) است که مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) هم در مكاسب محرمه این را نقل كرده فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»؛[5] غذای حرام در ذریه هم اثر می گذارد، بالأخره شیر می شود، نمی گذارد اصلاً درست بفهمی! نماز می خواند حضور قلب ندارد، می خواهد چهار تا مطلب را تحقیق كند چهار تا مغالطه به جای برهان می نشاند، اینها كه تصادف نیست، همه چیز نظم دارد! كدام خاطره كجا بیاید، همه نظم دارد. فرمود این مال حرام آدم را بدبو می كند كه در آن روایات هم هست كه عالم بی عمل جهنمی ها از بویشان متأذی می شوند.[6] اگر یك مقداری انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شیرین است، آن وقت جامعه را به طرف عدل می برد؛ آن وقت این #معنی_انتظار است. یك وقتی است انسان می گوید كه ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این یك طور #انتظار_منفی_مذموم هم هست كه خیال می كنند حضرت باید بیاید تا مشكل اینها را حل بكند. یك وقتی كسی كه دوست عدل است و #عدل_پرور است منتظر ظهور است، دیگر او چون زنده است زنده به دنبال آب حیات می گردد، چون می داند رابطش این است و می داند كه حیاتش به همین است.
[1] . الغیبة(شیخ طوسی)، ص50 .
[2]. الکافی(ط – الاسلامیه)، ج1، ص 25.
[3]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه69.
[4]. وسائل الشیعة، ج16، ص70.
[5]. وسائل الشیعة، ج17، ص82.
[6]. الکافی(ط ـ اسلامیه)، ج1، ص44؛ «...وَ إِنَ أَهْلَ النَّارِ لَیتَأَذَّوْنَ مِنْ رِیحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ».
#انتظار_ممدوح_و_مذموم
#تشنه_عدل
#غذای_حلال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع اعضای بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره34
#برخی_از_علوم_مورد_نیاز
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ای شیعیان! به فرزندانتان #شعر عبدی را بیاموزید، چرا كه او بر دین خداست.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: به فرزندانتان #تیراندازی بیاموزید.[2] در حدیثی دیگر می فرماید: به فرزندانتان #شنا بیاموزید.[3]
[1] . یا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ! عَلِّمُوا أَوْلادَكُمْ شِعْرَ الْعَبْدِىِّ فَإِنَّهُ عَلَی دِینِ اللَّهِ (رجال الكشی، ص401). درباره اشعار عبدی ر.ك: الغدیر، ج2، ص429.
[2] . عَلِّمُوا أَبْنَاءَكُمُ الرَّمْىَ... (نوادر راوندی، ص49).
[3] . عَلِّمُوا أَوْلادَكُمُ السِّبَاحَةَ (الكافى، ج6، ص47).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 86
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 متقیان جامعه
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود #متقیان_جامعه كسانی اند كه «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ آن ملكوت الهی كه «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ»[1] اینها را جذب كرده است. مگر مسافر نیستند؟! بسیاری از شما سفر مكه (حج یا عمره) رفتید، وقتی به شما گفتند آماده باشید می بینید همه مضطربید كه مبادا جا بمانید، مبادا در راه مشكلی داشته باشید؛ به ما كه همیشه گفتند آماده باشید!
این بیان نورانی حضرت امیر است كه هر شب بعد از نماز عشا داد می زد می گفت مردم! #آماده_باشید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ»؛[2] آقایان بارهایتان را ببندید! این را دیگر آنها نمی گفتند شما چرا تكرار می كنید، ما خسته شدیم از بس كه هر شب گفتید بارها را ببندید. وجود مبارك حضرت امیر هر شب بعد از نماز عشا در مسجد وقتی نمازگزارها می خواستند متفرق بشوند می فرمود بارها را ببندید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ».
🔹 اینكه می بینید ما خسته می شویم از تكرار، چرا از غیبت خسته نمی شویم؟ چون لذت می بریم! در طرف لذت صادق، خب كسی كه شصت سال زندگی كرده، شصت سال شب و روز دارد آب می خورد، شصت سال شب و روز دارد نان می خورد، چرا نمی گوید این تكرار است برای من؟ چون حاجت دارد، خب شصت سال شما هر شب غذا خوردی هر روز غذا خوردی خسته نشدی؟ می گوید نه، چرا؟ می گوید چون من گرسنه ام من تشنه ام، این گرسنگی درد است این تشنگی درد است و «درد درمانِ كهن را نو كند»،[3] چون درد نیست درمان برای آدم تكراری است؛ اگر كسی در پایش زخمی از كودكی بود، یك پماد و یك مرهم تجربه شده ای هم برای درمان این زخم اثر كرده [و او] شصت سال هم است مرتب دارد این پماد و مرهم را می مالد، او هرگز می گوید این تكرار شده و من خسته شدم یا چون درد دارد، این پماد و مرهم شصت ساله برای او تازه است؟ «درد درمان كهن را نو كند».
🔹 این حرف ها #حرف_های_جهانی است؛ اگر می بینید بخش های جهانی، شخصیت اینها را گرامی می دارند به سبب همین حرف هاست. اگر «ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست»؛[4] این همه فرمایشات حضرت طبیبِ ماست! ما چون #غفلت داریم و احساس درد نمی كنیم می گوییم این حرف ها تكراری است. خیر! این حرف ها مرهم است [ولی] ما چون #تخدیر_شده ایم احساس نداریم درد را حس نمی كنیم (یك)، این حرف ها برای ما تكراری است و لذت بخش نیست (دو). اگر به هوش بیاییم، اگر از تخدیر بودن به در بیاییم [دیگر برای ما تكراری نیست]. بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه این است كه «یا ایها الانسان ... مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ أما مِنْ رائك بُلولٌ أمْ أ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»[5] نه یقْظَة؛ یقَظَة یعنی بیداری، فرمود تا چه زمانی می خواهی بخوابی؟ بلند شو! فرمود: «أمْ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»؛ مگر نباید بیدار بشوید؟ آدم كه بیدار شد می بیند این پایش درد می كند فوراً این مرهم را می زند.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر می فرماید اینها با امر مهمی در كارند: «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ». اینها به دنبال كسب حلال اند، نشاط دارند، وضع مالی شان اگر خوب شد از اقتصاد و اعتدال و عدل بیرون نمی آیند، اگر یك وقت وضع مالی شان خوب نبود، «تَجَمُّلاً فِی فَاقَةٍ» هستند؛ «ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم»،[6] اگر وضع مالی شان خوب نیست، #متجملانه و در كمال جمال و شكوه به سر می برند، اگر كشوری هم در اثر قطعنامه مشكل مالی داشت، متجملانه به سر می برد. این حرف ها مربوط به #تقوای_دولت_و_ملت است مخصوص به یك شخص نیست، مخصوص به یك جامعه نیست. اگر در اثر یك سلسله سرمای پیش بینی نشده مشكلی پیش آمد، بالأخره قدرت تحمل دارند؛ این ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾[7] هم درباره دشمنان بشری است و هم درباره آفت های طبیعی؛ فرمود شما مثل سلسله جبال البرز باشید، وقتی ستبر بودید نه حوادث طبیعی می تواند به شما آسیب برساند، نه استكبار و صهیونیسم. فرمود این چنین باشید! مگر مسافر نیستید؟ مگر بعد از چند روز به ابد سفر نمی كنید؟ خب الآن «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». فرمود اینها تجملی در حال فقر دارند؛ اگر نیازمند بودند چیزی وادارشان نمی كند كه از جلال و شكوهشان كم كنند؛ همان بیان آیه نورانی ﴿یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾[8] است كه در این خطبه ظهور كرده است.
[1] . نهج البلاغه، خطبه193.
[2] . الامالی(للصدوق)، ص498.
[3] . مثنوی معنوی، دفتر ششم، بخش122؛ «درد داروی کهن را نو کند ٭٭٭ درد هر شاخ ملولی خو کند».
[4] . دیوان حافظ، غزل 63.
[5] . نهجالبلاغه، خطبه 223.
[6] . دیوان حافظ، غزل 39.
[7] . سوره بقره، آیه 123.
[8] . سوره بقره، آیهٴ 273.
#تقوای_دولت_و_ملت
#فقر_و_قناعت
#امر_عظیم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1386/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آثار_جدید
#ادب_فنای_مقربان
✅ تازه های نشر ✅
📚ادب فنای مقربان جلد 12 📚
🖋شرح زیارت جامعه کبیره
📚خرید کتاب: b2n.ir/t24486
💠 هم اکنون در دسترس علاقه مندان
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
💠 مفاتیح الحیات
#شماره35
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: دانش آموزی بر هر مسلمانی #واجب است، پس دانش را از جایگاه آن و اهلش بخواهید.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: یكی از وصیت های ذوالقرنین این است: علم را از کسی که از دانش خود #بهره نبرده است یاد مگیر، زیرا کسی که علمش برای خودش سود نداشته به تو سود نرساند.[2]
[1] . طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ... (الامالی، طوسی، ص569).
[2] . مِنْ وَصِیةِ ذِى الْقَرْنَینِ: لا تَتَعَلَّمِ الْعِلْمَ مِمَّنْ لَمْ ینْتَفِعْ بِهِ، فَإِنَّ مَنْ لَمْ ینْفَعْهُ عِلْمُهُ لا ینْفَعُكَ (الدعوات، ص63).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 86
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عباد الرحمن
🔹 #عباد_الرحمن چه كسانی هستند ﴿الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾[1] فرومایه نیستند ولی فروتنانه زندگی می كنند. هَین یعنی با اهانت نیستند، سست نیستند ولی #فروتنانه به سر میبرند، یك انسان فرومایه سست است یك انسان فروتن مُتقن و محكم است، ولی آرام به سر می برد ﴿وَعِبَادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾.
🔹 در بخش های دیگر هم فرمود: ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾،[2] گردن كشی بكنی كه چه؟! اگر از نظر جسم باشی كه این زمین از تو سنگین تر است این كوه ها و تپه ماهورها از تو بلندترند ستبرترند. اگر بخواهی معنویت داشته باشی البته كاری از تو ساخته است كه آسمان آن بار را نمی تواند بكشد، پس اگر آن معنویت و #خلافت_الهی باشد كه راه دیگر است مشمول بخش آیه پایانی سوره مباركه «احزاب» خواهید بود كه ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّماوَاتِ﴾[3] اگر بخواهید بر اساس بدنی و جِرمی و جسمی فكر بكنید زمینی كه روی آن راه می روی از تو سنگین تر است كوهی كه در كنارش قدم می زنی از تو سنگین تر است ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ خب پس #عباد_الرحمان كسانی اند كه ﴿یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾ نه تنها مَشی فیزیكی یعنی خطّمشیشان این است نه بیراهه می روند نه راه كسی را می بندند نه بددهن اند نه توهینی می كنند نه كسی را می رنجانند و اگر جاهلی با آنها برخورد كرد اینها #بهشتی_گونه رفتار می كنند. بهشتی چه كار میكند؟ در بهشت چه خبر است؟ در بهشت كه جا برای لغو و حرف زشت و حرف تلخ نیست این شخص بهشتی در جامعه #بهشتی_گونه رفتار می كند. در دنیا جهنّمی ها هم هستند، اگر یك جهنّمی در دنیا نسبت به اینها دهن كجی كرد اینها #بهشتی_گونه جواب می دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ این تعلیق حكم بر وصف، مشعر به آن نحوه كار است. جاهل وقتی با اینها حرف بزند بر اساس جاهلیت حرف می زند دیگر فحش می گوید اهانت می كند بددهنی دارد دروغ می گوید تهمت می زند این كارها را می كند، چون اسناد فعل به موصوف به یك وصف نشان آن است كه آن فعل از چه سنخ خواهد بود ﴿إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ یعنی خطاباً جاهلیه خطاب بر اساس جهل علمی یا جهالت عملی اگر جاهلی خطاب جهل علمی داشت یا خطاب جاهلیت عملی داشت به اینها اهانت كرد اینها مانند مردان بهشت #بهشتی_گونه پاسخ می دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً﴾ یعنی «قالوا قولاً سالماً سلیماً» سخنی كه از هر گزند و اُفت و آفتی سالم است اینها جواب بد نمی دهند.
🔹 این خطّمشی شان مشخص شد (یك)، روابط اجتماعی شان مشخص شد (دو)، حالا رابطه عبادی شان با خدا را مشخص می كند ﴿وَالَّذِینَ یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾ بیتوته به معنی خواب نیست یعنی شب را گذراندن تَبییت به معنای خوابیدن در شب نیست، «بات» یعنی شب را گذراند اینكه در این اتاق بیتوته میكند یعنی شب را در اینجا به سر می برد خواه بخوابد خواه بیدار باشد خواه تلفیقی از نوم و یقظه باشد، اینها شب در پیشگاه پروردگار یا ساجدند یا قائم یا در حال قیام مشغول عبادت اند یا در حال سجده مشغول ذكر هستند ﴿یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾.
[1] . سوره فرقان، آیه 63.
[2] . سوره اسراء، آیه 37.
[3] . سوره احزاب، آیه 72.
#فروتن_نه_فرومایه
#طهارت_عملی
#سلوک_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24
تاریخ: 1390/12/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره36
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) میفرماید: ای مردم! دانش نزد اهلش اندوخته است و شما مأمورید که آن را از اهلش بجویید.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هر که ساعتی بر خضوع یادگیری شکیبایی نورزد، همواره در خواری جهل بماند.[2]
[1] . أَیهَا النَّاسُ! اعْلَمُوا أَنَّ... الْعِلْم مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ (الكافى، ج1، ص30).
[2] . مَنْ لَمْ یصْبِرْ عَلَی ذُلِّ التَّعَلُّمِ سَاعَةً بَقِىَ فِى ذُلِّ الْجَهْلِ أَبَداً (عوالی اللئالی، ج1، ص285).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیروی كارآمد
🔹 اگر امیرالمؤمنین كارگزاران فراوانی مانند مالك اشتر می داشت، به زیاد بن أبیه سِمَت نمی داد. امام در نامه ای به منذر بن جارود #كارگزار_خائن خود می نویسد: «... وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْكَ»؛[1] تو بر اثر خیانت نزد من، به اندازه بند كفشت نمی ارزی! اگر افرادی شایسته و مدیر و مدبّر در #حكومت_علوی بودند، حضرت این چنین شكایت نداشت.
▫️ اصولاً كارگزارانی كه هم خوب بفهمند و هم مدیر خوبی باشند نظیر #شهید_بهشتی و شهید قدّوسی، كم هستند. اگر خدای ناكرده در جایی خلاف هست، به دلیل نبود نیروی كارآمد است.
[1]. نهج البلاغه، نامه71.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب شمیم ولایت صفحه 160
تاریخ: 1392/07/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید بهشتی
🔹 کارهایتان باید منظم باشد، این خیلی مهم است! مرحوم #شهید_بهشتی را خدا غریق رحمت کند! این روایت را ما وقتی وارد شورای عالی قضایی شدیم نقل کردیم او چون خودش #مدیر_و_مدبر بود به قدری از این روایت استقبال کرد! آن روایت این است که مرحوم فیض نقل کرد: «إِذَا كُنْتُمْ ثَلاَثَةً فِی سَفَرٍ فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» ـ در روایت عنوان «سفر» ندارد[1] در محجّه دارد[2] ـ سه نفر می خواهید تصمیم بگیرید کاری انجام بدهید تا کارتان منظم باشد یکی #مسئول باشد #امیر باشد شما می خواهید تصمیم بگیرید که کاری را سه نفره انجام بدهید برای اینکه اختلاف نشود یکی از آن سه نفر باید حرف آخر را بزند، «فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» کسی را امیر خودتان قرار بدهید وقتی خودتان کسی را امیر قرار دادید حرف و پیشنهاد او را می پذیرید.
#آیت_الله_شهید_بهشتی:
ما #راست_قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند.
[1]. السنن الکبری، ج9، ص602؛ مسند ابن الجعد، ج1، ص78.
[2]. المحجة البیضاء، ج4، ص58.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 102
تاریخ: 1400/03/05
🆔 @a_javadiamoli_esra