eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امتحان با احجار 🔹 درباره کعبه هم [حضرت امیر سلام الله علیه] بیانی دارند که خدای سبحان مردم را امتحان کرد به احجاری که «لَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَع»، حتی خود «حجرالاسود»! فرمود خدای سبحان مردم را کرد به کعبه و طواف کعبه و نماز گذاشتن به طرف و امثال آن: «بِأَحْجَارٍ لَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَع‏». 🔹 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) را خدا غریق رحمت کند! در من لا یحضر الفقیه این بیان لطیف را دارد که یک وقت دشمن می خواهد بساط کعبه را برچیند، این ﴿وَ أَرْسَلَ عَلَیهِمْ طَیراً أَبَابِیلَ﴾[1] به حیات او خاتمه می دهد؛ اما یک وقت ابن زبیری است که در برابر سیدالشهداء (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) و در برابر امام سجاد (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه)، یعنی با امام زمان خود درگیر است؛ او رفته درون کعبه متحصن شده است! همان خدایی که یک وقت اجازه نداد با فیل بیاید و به این کعبه آسیب برساند، همان خدا اجازه داد که اموی روی کوه ابوقبیس منجنیق بگذارند و این کعبه را ویران کنند، تا را بگیرند و اعدام بکنند، بعد هم کعبه را می سازند. فرمایش مرحوم صدوق این است که کعبه را بعد می سازند، آنها که نیامدند کعبه را از بین ببرند! آمدند ابن زبیر را بگیرند، کعبه أحجاری دارد که دوباره ساخته می شود.[2]بنابراین اگر ما خواستیم ببینیم کعبه مهم است یا امام، در این ‌گونه از مواقع می فهمیم به مراتب است، برای اینکه کعبه را دوباره می سازند. 🔹 در این‌جا فرمود: «أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ اخْتَبَرَ الْأَوَّلِینَ‏ مِنْ‏ لَدُنْ‏ آدَمَ‏ صَلَوٰاتُ اللهُ عَلَیهِ إِلَی الْآخِرِینَ مِنْ هَذَا الْعَالَمِ بِأَحْجَارٍ لَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَعُ وَ لَا تُبْصِرُ وَ لَا تَسْمَعُ فَجَعَلَهَا بَیتَهُ الْحَرَامَ الَّذِی جَعَلَهُ [اللَّهُ‏] لِلنَّاسِ قِیاماً ثُمَ‏ وَضَعَهُ بِأَوْعَرِ بِقَاعِ الْأَرْضِ حَجَراً وَ أَقَلِّ نَتَائِقِ الدُّنْیا مَدَراً وَ أَضْیقِ بُطُونِ الْأَوْدِیةِ قُطْراً بَینَ جِبَالٍ خَشِنَةٍ»؛[3] فرمود کعبه تازه که درنیامد از زمان وجود مبارک آدم (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) بود؛ فرمود خداوند از آدم تا کنون و «إلیٰ قِیامَ الْقِیامَة» بشر را به خانه ای امتحان کرد، با یک سلسله سنگ هایی که «لَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَع» و جنس ارزشی به آن صورت که طلا و نقره باشد نیست، این است که آدم در برابر ذات اقدس الهی خاضع و مطیع است یا به دنبال «ذَهَب» و «فِضّه» می گردد. فرمود اگر می خواست هم خانه زرّین درست می کرد و هم در بهترین آب و هوا، در حالی در بدترین آب و هوا و با همین سنگ سیاه مردم را آزمود، پس چیزی دیگر است! عمده آن است که در معرفت ‌شناسی بگوییم: «اَلْمُوجُودُ عَلیٰ قِسْمِین إمّا مُجرد وَ إمّا مادّی، اَلعِلمُ عَلیٰ قِسْمِین إمّا حِسّی وَ تَجْرِبی وَ إمّا تَجْرِیدی»، قهراً ارزش ها هم بر این اساس فرق می کند. [1]. سوره فیل, آیه3. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص249؛ «...أَبْرَهَةُ بْنُ الصَّبَّاحِ الْحِمْیرِی لِیهْدِمَهُ فَأَرْسَلَ اللَّهُ‏ ﴿عَلَیهِمْ طَیراً أَبابِیلَ‏ ٭ تَرْمِیهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ ٭ فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ﴾‏ وَ إِنَّمَا لَمْ یجْرِ عَلَی الْحَجَّاجِ‏ مَا جَرَی عَلَی تُبَّعٍ وَ أَصْحَابِ الْفِیلِ لِأَنَّ قَصْدَ الْحَجَّاجِ لَمْ یكُنْ إِلَی هَدْمِ الْكَعْبَةِ إِنَّمَا كَانَ قَصْدُهُ إِلَی ابْنِ الزُّبَیرِ وَ كَانَ ضِدّاً لِصَاحِبِ الْحَقِّ فَلَمَّا اسْتَجَارَ بِالْكَعْبَةِ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یبَینَ لِلنَّاسِ أَنَّهُ لَمْ یجِرْهُ فَأَمْهَلَ مِنْ هَدْمِهَا عَلَیهِ». [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه192. 📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 18 تاریخ: 1394/10/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با آیت ‌الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب، عصر دیروز دوشنبه با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: من نمی‌توانم با دستم كار كنم و راه تجارت را نیز به خوبی نمی‌دانم و اكنون محروم و محتاج هستم آن حضرت فرمود: كارگری كن و بر سر خود بار ببر تا از مردم بی‌نیاز شوی. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم سنگی را بر شانه خود حمل كرد و در یكی از دیوارهای باغ خود به كار برد كه آن سنگ هنوز در آنجا هست![1] [1] . إِنَّ رَجُلاً أَتَی أَبَاعَبْدِاللَّه (علیه السلام) فَقَالَ: إِنِّى لا أُحْسِنُ أَنْ أَعْمَلَ عَمَلاً بِیدِى وَ لا أُحْسِنُ أَنْ أَتَّجِرَ وَ أَنَا مُحَارَفٌ مُحْتَاجٌ. فَقَالَ: اعْمَلْ فَاحْمِلْ عَلَی رَأْسِكَ وَ اسْتَغْنِ عَنِ النَّاسِ، فَإِنَّ رَسُولَ اللَّه (صلی الله علیه و آله و سلم) قَدْ حَمَلَ حَجَراً عَلَی عَاتِقِهِ فَوَضَعَهُ فِى حَائِطٍ لَهُ مِنْ حِیطَانِهِ وَ إِنَّ الْحَجَرَ لَفِى مَكَانِهِ (الكافى، ج5، ص76ـ77). 📚 مفاتیح الحیات ص 93 و 94 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: مردم ستون دین هستند/باید احترام مردم حفظ شود پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب، عصر دوشنبه با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از حضور مردم، از تمامی مسئولانی که در حفظ و کرامت ملت می کوشند نیز قدردانی نمودند و بیان داشتند: این کشور را به خوبی میتوان اداره کرد، ذات اقدس الهی در یک آیه مخمّس و پنج ضلعی فرمود: ﴿فَلا تَهِنُوا﴾ به خود سستی راه ندهید زیر بار صلح و سازش تحمیلی هم نروید که آن سوزش است نه سازش ﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا﴾ این ﴿تَدْعُوا﴾ مجزوم به «لا» است یعنی «لا تدعونّ». ﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ﴾ مبادا زیر بار سازش بروید برای اینکه ظاهرش سازش است باطنش سوز، مبادا این کار را بکنید. این نباید نباید چرا؟ برای اینکه ﴿وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ﴾، شما دست بالا دارید چرا؟ چون ﴿وَ اللَّهُ مَعَکُمْ﴾، وقتی خدا با آدم است. چرا خدا با ماست؟ برای اینکه کار کردیم ﴿وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ﴾. این آیه پنج ضلعی یک قانون اساسی است و خدا وند هم میفرماید وقتی کار کردید من با شما هستم و شما را تنها نمی گذارم، وقتی این همه خون دادید، این همه شهید دادید، این همه فداکاری کردید من با شما هستم، و همه ما باید به این مطلب باور داشته باشیم. ایشان ادامه دادند: دولتهایی که موفق اند دو قسم اند یک قسم تمام نیازهای مردم را برطرف میکنند اما در هر جا یک مشکلی هست میگویند چاره غیر از این نیست! اقتصاد را تأمین میکنند با مشکلات! امنیت را تأمین میکنند با مشکل! رفاه را تأمین میکنند با مشکل! سیاست داخلی و خارجی را تأمین میکنند و میگویند لازمه همین است و غیر از این نمی شود اینها دولتهای نیمه کاره اند و نیمه موفق؛ اما برخی از دولتها موفق اند همه خصوصیتها و خاصیتها را انجام میدهند و هیچ جا هم مشکلی ندارند و این شدنی هم هست و این بوسیله دولتهایی است که با عرضه باشند. آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: ملتها نیز دو قسم اند یک عده خدای ناکرده در برابر رهبرند، امام علی(صلوات الله و سلامه علیه) در یک خطبه ای به کسانی که در برابر او ایستاده اند فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ» ای نامرد مردم به اینها گفت؛ ما به لطف الهی چنین چیزی نداریم، مخصوصا این دوره و این خیلی نعمت است که در برابر رهبر نداریم یا ساکت اند یا خاضع، ولی همین علی وقتی نامه ای برای مالک اشتر مینویسد فرمود مالک! شنیدی که نماز ستون دین است؟ فهمیدی که نماز ستون دین است؟ این مردم ستون دین اند. آن کسی که علی را یاری میکند مثل نماز است چه فرقی میکند؟ نماز یک سلسله اذکار است و این یک روح مطهری است که دارد علی را یاری میکند. یک وقتی ما می گوییم مردم خوب هستند، احترام دارند اما مردم را در حد نماز که نمی دانیم، اما علی میگوید این مردمی که خون دادند شهید دادند صف مقدم بودند جلوی دشمن را گرفتند جانباز شدند اینها ستون دین هستند. آن وقت اگر کسی با نماز بدرفتاری میکند خدا با او چه میکند؟ خدا آنچنان میگیرد که صدا ندارد، با ستون دین نمیشود بدرفتاری کرد. بی وضو نمی شود نام این مردم را بُرد؛ اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است. 🆔 @a_javadiamoli_esra