eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 : امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: شب زنده‌ داری مایه سلامتی بدن است.[1] سكوت: امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: مایه راحتی و آسایش است.[2] سكوت در مواردی كه سخن گفتن ضرورتی ندارد، مایه آسایش روحی است؛ همچنین پرهیز از سخن در برخی جاها از پیامدهای ناگواری چون دشمنی و به خطر افتادن سلامت تن جلوگیری می‌ كند. [1] . قِیامُ اللَّیلِ مَصَحَّةُ الْبَدَنِ... (تهذیب الاحكام، ج2، ص121). [2] . ... السُّكُوتُ سَلامَةٌ... (تحف العقول، ص223). 📚 مفاتیح الحیات ص 104 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروش ویژه مرکز نشر اسراء به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان 🔰 آثار مرتبط با 30 درصد تخفیف 🔰علاقه مندان جهت تهیه آثار به سایت مرکز نشر اسراء به آدرس زیر مراجعه فرمایند. 🌐 b2n.ir/s07584 اطلاعات بیشتر: 02537842461 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عباد الله 🔹 کسانی ‎اند که ﴿یفَجِّرُونَها تَفْجیراً﴾.[1] ما در دنیا تابع چشمه‎ ایم، هر جا چشمه است آنجا یا ویلا یا چادر یا خیمه یا خانه یا اتاق می ‎سازیم و در کنار چشمه هستیم. انسان تابع آن چشمه است؛ ولی این کریمه می‎ گوید چشمه تابع انسان است. تفجیرِ چشمه به دست خود این است، هر جا اینها بخواهند چشمه می ‎جوشانند. شجر هم همین طور است، ما در دنیا تابع باغ هستیم هر جا درخت است می‎ رویم کنارش؛ اما در بهشت درخت تابع بهشتی است، هر جا او بخواهد درخت رشد ‎می ‎کند، یک چنین عالمی است. ﴿یفَجِّرُونَها تَفْجیراً﴾؛ یعنی این چشمه ‎ها را اینها شکوفا می ‎کنند، چشمه به وسیله اینها اینها سر در می ‎آورد. 🔹 اینها چه کسانی ‎اند؟ حالا این قضیه شخصیه است نه قضیه خارجیه! ما یک قضیه حقیقیه داریم و یک قضیه خارجیه کلی داریم، این «قضیة فی واقعة»، قضیه خارجیه نیست. قضیه خارجیه نظیر «قتل من فی العسکر» و امثال آن، اما این قضیه شخصیه است؛ منتها به زبان کلی بیان شده است. این [اتفاق] نه قبل بود و نه بعد اتفاق افتاد، مخصوص همین ذوات قدسی بود؛ مخصوص علی و فاطمه و حسن و حسین (صلوات الله علیهم اجمعین) بود. نه قبل سابقه داشت، نه بعد سابقه دارد. عظمت فراوانی قرآن برای اینها قائل شد، آن امور جزئی دیگر را ما بگذریم، گرچه کلی است! حالا اینها بیمار شدند و نذر کردند که روزه بگیرند، حالا جو یا گندم را وام گرفتند، آن دست مبارک دستاس کرده است روزه گرفتند روزه استحبابی، همه سرجایش محفوظ است؛ حالا ما کاری با هیچ کدام از اینها نداریم. به هر حال دارد که اینها ﴿یوفُونَ بِالنَّذْرِ﴾،[2] بعد چه کار کردند؟ سه کار کردند که تفصیل اینها باید بحث بشود، اما اجمال آن را اینجا ذکر می‎ کنیم. ﴿وَ یخافُونَ یوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾؛[3] حالا بر فرض ضمیر «حبّه» هم به طعام برگردد، خودشان هم احتیاج داشتند. سه شب پشت سر هم هنگام افطار حالا افطار بود اینها روزه گرفتند همه این خصوصیات سر جایش محفوظ است. مسکین و یتیم هم باز قابل درک است، چون کمک کردن به مسکین یک امر عاطفی است درست است، کمک کردن به یتیم هم درست است؛ اما در مدینه ما اسیر نداشتیم! اینهایی که در جنگ بدر و غیر بدر آمدند پیغمبر را بکشند، علی (سلام الله علیه) را بکشند نتوانستند؛ هم ما در جنگ بدر اسیر دادیم هم آنها اسیر دادند. یک ملحد مشرک بت ‎پرستی که آمده پیغمبر و علی (سلام الله علیهما) را بکشد، حالا اسیر اینها شد؛ آن افطاریه را اینها جمع بکنند به این بدهند؟! این نمونه دارد؟! 🔹 به هر حال درست است ما فاتح شدیم، کشور به دست ماست، این هم ملحد است مشرک است، به کشتن ما آمده؛ حالا امروز که اسیر ماست نباید گرسنه باشد. این نیست؟ این علی (علیه السلام) جان دادن برای او نیست؟ دومی دارد یا ندارد؟ دیگر سؤال نکرد که به هر حال تو مسلمان نیستی، آن هم افطاریه است آن هم با دستاس فاطمه! هر چه انسان در برابر اینها بکند؛ حالا شما چه بخواهی چه نخواهی یک بیست میلیونی برای همین‎ هاست. شما از ساسانی و سامانی و سلجوقی و کوروش و بزرگ و کوچک بیش از 2500 سال به زعم همه ما اینها حکومت کردند، یک وجب خاک به نام اینها نیست. سالیان متمادی کربلا شیار کردند، مزرعه کردند، (سلام الله علیها) فرمود قسم به خدا ما زنده ‎ایم: «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[4] قسم یاد کرد؛ اینها اصلاً نمونه ندارند! آن افطاریه را بدهند به یک بت‎پرستی که آمده اینها را بکشد، این انسان نمونه ندارد. [1]. سوره انسان، آیه6. [2]. سوره انسان، آیه7. [3]. سوره انسان، آیه8. [4]. اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، النص، ص185. 📚 سوره مبارکه انسان جلسه 3 تاریخ: 1398/07/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 استراحت بدن: افزون بر لزوم رعایت سلامتی جسم و جان‌، باید به استراحت و آرامش اعضای بدن نیز توجه شود و در به کارگیری آن‌ها اعتدال رعایت شود. امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: با فشار بر قلبت جلوی فهمت را مگیر، چرا كه هر عضوی از بدن به استراحت نیاز دارد.[1] [1] . فَلا تَجُبَّ فَهْمَكَ بِالإِلْحَاحِ عَلَی قَلْبِكَ، فَإِنَّ لِكُلِّ عُضْوٍ مِنَ الْبَدَنِ اسْتِرَاحَةً (غرر الحكم، ص60). 📚 مفاتیح الحیات ص 104 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دارایی 🔸 در مناجات‌های این است که دانایی مهم نیست مهم است. کسی ممکن است علامه بشود علم فراوان داشته باشد، او داناست؛ البته در جامعه ما محترم است؛ اما دارا نیست، کسی است که آن علم او را کاملاً حفظ بکند. حرف او در مناجات این است که دانا در عالم فراوان است، چه در حوزه چه در دانشگاه! یک وقت می ‌بینید که عصبانی می ‌شود و خلاف می ‌کند؛ بیراهه می ‌رود و خلاف می ‌کند؛ یا روی میزی یا زیرمیزی است یا اختلاس است یا نجومی است چه در حوزه چه در دانشگاه، این دانا هست ولی دارا نیست. 🔸 او در مناجات ناله می‌ زند می‌ گوید: خدایا مرا دارای علم بکن نه دانا! چرا فرمود: ﴿أَمَّنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ﴾؟[1] تا کسی مضطر نباشد، الآن اگر ـ خدای ناکرده ـ به کسی بگویند این فرزند جوانت فلان بیماری را دارد، او سراسیمه است، خودش دعا می ‌کند به دیگری می ‌گوید دعا بکند! این سراسیمه است. همه ما یک چنین حالتی را در پیش داریم تا نشویم، نشویم، ناله نمی ‌زنیم. این را او دوست دارد. آن عویل را او دوست دارد. دعا است بین دانایی و دارایی. [1] . سوره نمل، آیه62. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خاتمیت امامت 🔹 جریان و خاتمیت نبوت آن هم نظیر مسئله است. یك وقت شما می‌ گویید فلان حادثه آخرین حادثه است؛ یعنی این حادثه پدید آمد رخداد دیگر نیست و خودش هم رخت بربست. اگر گفتید فلان حادثه آخرین حادثه است، فلان سلطان آخرین سلطان از سلسله سلاطین ساسانی سامانی اشكانی صفوی و مانند آن است؛ یعنی دیگر از این قبیل سلسله كسی نیست و خود او هم منقرض شد. معنای اینها نیست، معنای اینها نیست. همان طوری كه توحید به دو قضیه منحل می‌ شود؛ یك قضیه موجبه و یك قضیه سالبه، خاتمیت نبوت به شرح ایضاً [همچنین] خاتمیت امامت هم به شرح ایضاً [همچنین]. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» معنایش این نیست كه یك خدا در عالم بوده است. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» معنایش این است كه یك خدا در عالم بود و هست و خواهد بود و دیگری اصلاً نه! گرچه نظر تحلیلی آن است كه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» یك قضیه است، این استثنا به معنای غیر است نه به معنای استثنا! به صورت موجبه و سالبه نیست كه ذهن از هر دو طرف خالی باشد، بلكه یك قضیه است، الا به معنای غیر است، وصف و موصوف است؛ یعنی غیر از دلپذیر و معقول مقبول دیگران نه! نه اینكه ذهن از هردو طرف خالی باشد، ما بیاییم آلهه دروغین را ابطال كنیم و اله راستین را اثبات كنیم و هردو برای ذهن بیگانه باشد، بلكه به ذهن می ‌گوید ‌ای ذهن! ‌ای فطرت! ‌ای نهاد و نهان! تو كه خدا را در فطرت قبول كردی و داری و گرایش و بینش و گزینش داری، دیگران نه! «لَا إِلَه» غیر از این اللهی كه معقول توست مقبول توست فطرت تو هم بر آن است. 🔹 به هر تقدیر این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» طبق تعبیر معروف به دو قضیه منحل می ‌شود؛ یعنی خدا هست و دیگران و اله دیگر نه! معنای خاتمیت این است كه این رسالت بود، هست، خواهد بود و دیگری نه! نه اینكه خاتمیت معنایش این است كه دیگر پیغمبری نمی ‌آید و این آخرین پیامبر است و خبری نیست؛ یعنی بعد از او پیغمبر نمی ‌آید یك قضیه، و او همچنان نبی الهی است «الی یوم القیامه»، قضیه دیگر. معنای خاتمیت نفی ما عدا نیست، بلكه نفی ما عداست در جمله سالبه، اثبات استمرار و دوام است در جمله موجبه. در هم به شرح ایضاً [همچنین] كه او حضرت ختمی امامت است در برابر رسول كه حضرت ختمی نبوت است. آنكه ختمی نبوت است به دو قصه بر می ‌گردد، اینكه ختمی امامت هست هم به دو قضیه بر می ‌گردد؛ یعنی خاتم الاوصیا وجود مبارك (علیه آلاف التحیة و الثناء) امام دیگری غیر از او نیست یك، و امامت او همچنان مستمر است تا ظهور آن حضرت و انقراض عالم دو، پس معنای خاتمیت رسول نظیر تحلیل «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» به دو قضیه بر می ‌گردد و خاتمیت امام معصوم و وجود مبارك مهدی منتظر (علیه آلاف التحیة و الثناء) هم به دو قضیه بر می‌ گردد. اگر این‌چنین شد، امام است و دیگری امام نیست و امامت او همچنان ادامه دارد، این می ‌شود خلیفه آن كسی كه این دو بُعد را دارد و وجود مبارك رسول هم خلیفه ذات اقدس الهی است كه همین دو بُعد را دارد. 📚 سخنرانی عمومی در نیمه شعبان تاریخ: 1384/06/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) هم می ‌فرماید: كسی كه شبانه كار كند و با نخوابیدن به چشمش استراحت ندهد [و موجب اضرار به آن شود] آن كارش حرام است،[1] هرچند مال به دست آمده حلال است و نیز می ‌فرماید: بیداری و كار كردن در همه شب [به گونه‌ ای که حق چشم رعایت نشود] حرام است،[2] جز در موارد استثنا و اضطرار؛ مانند زمان جنگ یا برای نجات جان بیمار و مانند آن. [1] . مَنْ بَاتَ سَاهِراً فى كَسْبٍ وَ لَمْ یعْطِ الْعَینَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَكَسْبُهُ ذَلِكَ حَرَامٌ (الكافى، ج5، ص127). [2] . الصُّنَّاعُ إِذَا سَهِرُوا اللَّیلَ كُلَّهُ فَهُوَ سُحْتٌ (الكافى، ج5، ص127). 📚 مفاتیح الحیات ص 104 و 105 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خمر بهشتی 🔹 اگر کسی سؤال بکند آیا شهدا, آیا جانبازان، با اینکه تحصیلی نکردند، به عقلی می ‌رسند؟ پاسخ آن مثبت است، برای اینکه در سوره مبارکه «انفال» فرمود اگر اهل تقوا بودید: ﴿یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾؛ فرق بین حق و باطل، صدق و کذب، خیر و شرّ، زشت و زیبا، روا و ناروا را خدا به شما عطا می ‌کند; او یقیناً «عنداللّهی» است، وقتی «عند الله» بود برابر آخر سوره مبارکه «قمر»، یقیناً آن را دارد. این‎طور نیست که لذّت عقلی فقط مختصّ علما و مخترعان و کاشفان باشد، اینها هم دارند. فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾;[1] این در سوره مبارکه «انفال» است. چه سوره مبارکه «بقره»، چه سوره مبارکه «آل عمران», فرمود شهید «عند الله» است. اگر «عند الله» بود بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» مصداق کامل خود را پیدا می ‌کند; دیگر ما چه می‌ خواهیم؟ اگر کسی «عند الله» بود, لذّت «عنداللّهی» تجلّی اسمای الهی، صفات الهی، ملاقات اسمای الهی، ملاقات صفات الهی، از آن لذت ‌ها برتر که فرض نمی ‌شود; بنابراین اینها برای آن بزرگواران هم هست. 🔹 مطلب دیگر این است که فرمود این بهشتی‌ ها، ما به اینها جامِ شرابی می ‌دهیم که اینها با این لذّت می ‌برند ﴿وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبینَ﴾;[2] ما نَهرهای شراب داریم. این خَمر[دنیایی]، خمری است که نمی ‌گذارد به جایی برسد; مثل اینکه قمر در کنار آفتاب قرار گرفته است. آن وقت انسان متحیر است. این که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ».[3] یک وقت انسان متحیر راه ‌گم‌ کرده است، یک وقت که چندین راه دارد; مثل انسان تشنه ‌ای که در بیابان است، راه چشمه را گُم کرده و متحیر است; این یک حیرت مذمومی است. یک وقت به دامنه رسید، ده‌ ها چشمه جوشان زلال و خنک و گواراست این متحیر است که از کدام بنوشد! این «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ» برای آن مرحله است. وقتی نَهر شراب هست، این نَهر دیگر نمی ‌گذارد عقل فعّال باشد؛ لذا انسان متحیر است. فرمود ما چنین شرابی را آماده کردیم، تنها در خُمره نیست، نَهر روان است. عقل را می ‌کند، نه بیهوش! آن نور الهی که ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[4] است, طوری ظهور می ‌کند که انسان متحیر است, حتّی عقل کلّ عرض می ‌کند: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ». فرمود آن مرحله اینها نشاطی دارند، لذّتی بهشتی ‌ها با هم دارند، این جام شراب را از دست یکدیگر برای تفکّه و نشاط و لذّت بیشتر «تنازع» می ‌کنند. این کَندَنِ محمود است، نه مذموم. طبیب اگر دوا دهد در آن دوا شفا بُوَد ٭٭٭ حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بُوَد مخصوصاً آن حبیبی که دارد وفا می‌ کند و جفایی هم در کار نیست. 🔹 بارها به عرض شما رسید اگر در بهشت یاد کسی باشد که چه خلافی کرد، وجود مبارک اگر ـ معاذالله ـ یادش باشد که با چه کرد; برای او بدترین جهنم است, اصلاً یادش نیست; این خداست! کاری که خدا می ‌کند او مقلِّب قلب است. ما اگر کسی نسبت به ما بد کرد، دو سه تا کار می‌توانیم بکنیم: یکی اینکه به روی او نیاوریم، یکی اینکه در غیاب او هم چیزی نگوییم، یکی اینکه نسبت به او محبّت بکنیم، همین! اما هر چه محبت می ‌کنیم، او پیش خودش شرمنده است. ما کاری بکنیم که این شَرم از او گرفته بشود، این دیگر مقدور ما نیست. ما باید در درون او تصرّف بکنیم و این مطلب را از خاطره‌ او بگیریم، ما که «مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ»[5] نیستیم؛ لذا از این قبیل کار از ما ساخته نیست; اما از خدا ساخته است. وقتی او از یاد کسی می ‌برد که بد کرده است، اصلاً یادش نیست. خودش را با سایر شهدا یکسان می ‌بیند، اصلاً یعنی اصلاً! هیچ یادش نیست که نسبت به وجود مبارک بد کرده است; این خداست! تنها کسی که می ‌تواند دل را زیر و رو بکند و خاطره ‌ای را از دل بکَند و به هیچ وجه, به نحو سالبه کلیه یادش نباشد، خداست! [1]. سوره انفال، آیه29. [2]. سوره محمد، آیه15. [3]. ر. ک: علم الیقین(ملا فیض کاشانی), ص101 و منظومه سبزواری, ج5, ص176. [4]. سوره نور، آیه35. [5]. تهذیب الأحكام، ج‏2، ص74. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 7 تاریخ: 1395/11/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: اساس پرهیز [و رژیم غذایی]، مدارا كردن با بدن است.[1] امام رضا (علیه السلام) می‌ فرماید: خواب [به موقع و به اندازه] به تن، قدرت و نیرو می‌ بخشد.[2] [1] . رَأْسُ الْحِمْیةِ الرِّفْقُ بِالْبَدَنِ (بحار الانوار، ج59، ص141). [2] . ... أَنَّ النَّوْمَ... قِوَامُ الْجَسَدِ وَ قُوَّتُه (بحار الانوار، ج59، ص316). 📚 مفاتیح الحیات ص 105 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ برگزار می شود 🔸معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ، گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ را برگزار می نماید. این همایش با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در روز شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ برگزار می گردد. لینک حضور در جلسه: https://www.balagh.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
43.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 تصویری ▫️ پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ 🔹 🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/05/16 ▫️ لینک آپارات: کیفیت خوب https://aparat.com/v/zBTNE 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قسم به قلم 🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه در سایهٴ , چهره‌ نمایی می ‌كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾.[1] اگر به قلم سوگند یاد می ‌كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می ‌نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع, كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست. 🔹 مطبوعات, رسالت مهمّ آنها در است، یپرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است, پرهیز از شرّخواهی؛ در است, پرهیز از قبیح‌گویی. 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می‌باشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند, به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند. 🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات‌ هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه‌ ها این ‌طور, در دانشگاه‌ ها این‌ طور, در سطح جامعه این ‌طور. همیشه مردان بزرگ در هر رشته‌ ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ‌ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و , جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت, حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد! [1] . سوره قلم، آیه1. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: بهترین سرمایه خبرنگار است/ راستگویی ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه است 🔹 به مناسبت 17 مرداد، روز خبرنگار و در تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات ارزنده حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران که در سال های گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم. 🔹 تاکید بر لزوم وجود در وجود خبرنگاران و گزارشگران! جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنه ‌ای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک روح ملکوتی متنعم است که آن در اختیار همه نیست. 🔹 ایشان با تشریح و صدق در مخبر اظهار داشتند: یک صدق خبری است و یک صدق مخبری، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری. 👇👇👇👇👇
🔹 راستگویی، ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه معظم له را ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه دانستند و خاطرنشان کردند: اول باید راستگو باشیم که این مربوط به است و بعد باید محقق باشیم، خبر را از منبع اصلی ‌اش به دست بیاوریم که صدق خبری داشته باشد، صدق خبری به وسیله آزمایش ها و آموزش ها و اطلاع رسانی ‌ها و مبادی دیگر حاصل می ‌شود، اما صدق مخبری را در کنار سجاده و مسجد و حسینیه باید جستجو کنیم در هیچ جا انسان را راستگو نمی ‌کنند خیلی از خبرنگارها و گزارشگرها هستند که زود خریدوفروش می‌ شوند. 🔹 راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه! ایشان با بیان این مطلب که "راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است." فرمودند: نه صدا و سیما این هنر را دارد که شما را راستگو بکند نه مبادی دیگر، اگر مسجد و حسینیه و دعا و نماز و مناجات خدای ناکرده اثر نکرد مطمئن باشید این کالا در هیچ جا پیدا نمی‌شود و آنچه می ‌ارزد راستگو بودن است. یک انسان راستگو می‌ رود ، می‌فهمد ، درس می‌ خواند، از راه صحیح پیدا می‌ کند تا چیزی برای او روشن نشد نمی‌ گوید زیرا معتقد است ائمه فرمودند «كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین اساس کار این است آقایان که صدق مخبری را فراهم بکنید، راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است. 🔹 ، راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل! ایشان صداقت را راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل عنوان کردند و فرمودند: صداقت در فرهنگ دین معطر است و عطر را هر شامه ‌ای می‌پذیرد ، این نیازی به درس خواندن ندارد، اینها جزء و جنبه بین المللی بشر است، حرف صدق و گزارش صدق برای گوش شنوا آشنا است، اینکه می ‌بینید رسانه های جمعی، اخبار و سخنان رسانه‌ های صهیونیستی، رسانه‌ های استکباری، رسانه‌ های خرید و فروشی، رسانه‌ های خبر فروش ، تلاش و کوشش کرده اند که آمریکا را موجه جلوه بدهند ولی نتوانسته اند، به خاطر این است که این اخبار جانبدارانه، مانند زباله بدبویی است که شامه فطرت بشر از آن گریزان و بیزار است. ولی بر عکس آن صدای ضعیفی که از عراق و افغانستان بر می ‌خیزد و در همه عالم هم می ‌پیچد و به گوش همه می ‌رسد، همه هم او را قبول دارند برای این است که این یک است ، این خبر، است. 🔹 باید تلاش کنیم از لذت ببریم! معظم له تاکید داشتند: اگر کسی خدای ناکرده در باندبازی ها در جناح بازی ها در خبر سازی ها در خبر فروشی‌ ها یک مدتی عادت بکند، آن وقت گوشش را می ‌بندد و دیگر از دروغ گفتن ارتزاق می‌ کند بنابراین تمام تلاش و کوشش همه ما باید این باشد که از خبر راست لذت ببریم، هم محققانه و هم متحققانه عمل کنیم تا جهان سخن و خبر ما را بپذیرد. 🔹 لزوم تحلیل و تعلیل توسط ! ایشان با توصیه بر وجود بخش های تحلیلی و تعلیلی برای دادن سبقه علمی به اخبار اذعان داشتند: شما باید در کنار اخبار یک بخش تحلیلی هم داشته باشید، خبر یک آدم باسوادی می ‌خواهد که خبر شناس باشد، صدر و ساقه خبر را بشناسد، اطلاع رسانی جزء سواد نیست، اطلاعات مانند کشکول است، تحلیل خبر، مبدأ خبر، منشأ خبر و جوشش خبر از کجا درآمده، چرا این گونه شده، این می‌ شود تحلیل و تعلیل، وگرنه فلان حادثه آنجا اتفاق افتاده برای مخاطبی که قدرت تحلیل ندارد بی ثمر است. 🔹 ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند: اگر ان‌ شاء ‌الله رسانه‌ های گروهی بعد از اینکه شدند و خبرهای راست فراهم کردند این اطلاع رسانی را که دروازه علم است زمینه قرار بدهند و سپس بنام تعلیل و تحلیل خبر وارد خود علم بشوند آن‌گاه می توانند جلوی خیلی از رسانه‌ های بیگانه را بگیرند. منبع:news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra