eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 لزوم رابطه با ذات اقدس الهی 🔹 فرمود: ﴿وَ لَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾؛[1] عمل شما به نتیجه می ‌رسد، چون عمل کردید؛ وقتی عمل کردید ذات اقدس الهی یقیناً این عمل را حفظ می ‌کند، حالا یا ده برابر یا بیش از ده برابر، این مربوط به است ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾[2] فرمود هیچ ممکن نیست ملّتی کاری بکند خدا این کار را به نتیجه نرساند! چه کار می ‌کند؟ شیطان می ‌آید رابطه انسان را با این یعنی خدا قطع می ‌کند: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ﴾.[3] ــ از مواردی که آن قسمت صرفی عمل نشده برخلاف رایج این باید «إستَحاذَ» باشد نه «إستحوذ»، این «واو» که قبل آن «الف مفتوحه» است باید تبدیل به «الف» بشود، مثل «إستقالَ»، «إستحاذَ». ولی این به همان اصل «واو»ی‌ خود محفوظ می‌شود، مثل «إستصوبَ»، «إستنوقَ»، اینها به همان اصلشان باقی‌ اند؛ وگرنه قاعده ‌اش این است که این «واو» که حرف علّه است و مسبوق به فتحه است تبدیل به «الف» بشود، مثل «إستقامَ»، «إستقالَ»، «إستعادَ» این طور است. اینجا باید «إستحاذ» می‌شد؛ اما ﴿اسْتَحْوَذَ﴾. ▫️ همین آیه نورانی را وجود مبارک در آخرین لحظه ‌ای که از خیمه امام سجاد (سلام الله علیه) درآمده برای توضیح، حضرت سجاد عرض کرد که وضع شما با این قوم به کجا کشید؟ فرمود: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ﴾، آخرین باری که از خیمه امام سجاد بیرون می ‎آمد این آیه را خواند، فرمود بر اینها مسلط شد و را از اینها برد. ما از بس مسئله شیطان و اینها را گفتیم حالا برای ما عادی شد! وقتی انسان آن خودش را رها بکند چیزی نمی ‌بیند، همین ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِینَ وَ الْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الأنْعَامِ وَ الْحَرْثِ﴾،[4] که در سوره مبارکه «آل عمران» گذشت. این را که از دست بدهد، به زن و فرزند و مال تکیه می‌ کند. [1]. سوره محمد، آيه35. [2]. سوره انعام، آيه160. [3]. سوره مجادله، آيه19. [4]. سوره آل عمران، آيه14. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 19 تاریخ: 1396/11/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: خدا پیامبری را برانگیخت و به او فرمود به قومت بگو: براستی هرگاه مردمی یا خانواده‌ای كه بر طاعت من بودند و در اثر آسیبی كه به آنان رسیده از عمل به آنچه محبوب من است تغییر روش دهند و به آنچه ناخوشایند من است روی آورند، خوشی‌ های آنان را به ناخوشی ‌ها [و بیماری] تغییر می ‌دهم.[1] نيز فرمود: اثر كار زشت در انجام دهنده آن سريع ‌تر از تأثير كارد در گوشت است. [2] [1] . إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ نَبِیاً مِنْ أَنْبِیائِهِ إِلَی قَوْمِهِ وَ أَوْحَی إِلَیهِ أَنْ قُلْ لِقَوْمِكَ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِ قَرْیةٍ وَ لا أُنَاسٍ كَانُوا عَلَی طَاعَتِى فَأَصَابَهُمْ فِیهَا سَرَّاءُ فَتَحَوَّلُوا عَمَّا أُحِبُّ إِلَی مَا أَكْرَهُ إِلاَّ تَحَوَّلْتُ لَهُمْ عَمَّا یحِبُّونَ إِلَی مَا یكْرَهُونَ... (الكافی، ج2، ص268). [2]. ... وَ إِنَّ عَمَلَ الشَّرِّ أَسْرَعُ فِى صَاحِبِهِ مِنَ السِّكِّينِ فِى اللَّحْمِ (المحاسن، ج1، ص25). 📚 مفاتیح الحیات ص 112 و 113. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ایثار ▪️ یك وقت كسی می‌خواهد شهری را اصلاح كند، آن با سخنرانی‌ ها، با جلسات، با كتاب، با پرورش شاگرد مقدور اوست، اما اگر خواست و به مردم عالم بگوید شما یا مسلمان یا كافر هستید من به هر دوی شما درس می ‌دهم، اگر مسلمان هستید را احیا كنید، اگر كافر هستید و مسئله شهادت، فرهنگ شهادت و بهشت را نشناختید، «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»[1] را احیا كنید؛ اگر كافری ذلیل نباش اگر مسلمانی شهید باش. این كه با تدریس حل نمی ‌شود، با كتاب نوشتن حل نمی ‌شود، این با خون خودش، بچه و اصحاب و انصارش محقق می شود، می‌ خواهد. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، ص97. آپارات: . https://aparat.com/v/I4kDm. سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آه مظلوم 🔹 [امام علی (علیه السلام) فرمود:] «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْكِ القِیامِ»؛ شما در برابر ظلم ساکت نباشید، نه اهل باشید نه اهل ، چون خودش فرمود در راه حق من نه اهل ادهان هستم، نه اهل ایهان. ادهان و ایهان؛ ادهان یعنی این همه قاچاق ‌هایی که می‌ شود برای این است که آنها در دین روغن ‌مالی می‌کنند. فرمود اهل دُهن و روغن ‌مالی و مصالحه و فاکتورسازی نباشید، وگرنه این همه قاچاق ‌ها داخل کشور می ‌آید! اهل ایهان هم یعنی وهن نباشد، در کارتان جدّی باشید. نکنید. در قرآن کریم فرمود که کفار مایل ‌اند ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ﴾؛‏ بیگانه ‌ها علاقه‎مندند که شما در امور کشور را اداره کنید تا خودشان هم با روغن ‌مالی و اهل دُهن باشند. یک بیان رسمی خود حضرت امیر دارد که فرمود: «مَا عَلَی مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَی مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِیهَان‏»؛[1] نه من اهل روغن ‌مالی هستم نه اهل سُست ‌کاری، این یک؛ در قرآن کریم ذات اقدس الهی به موسی و هارون (سلام الله علیهما) فرمود شما باید با فرعون مبارزه کنید، تنها داشتنِ اژدها کافی نیست، عصا اژدها می ‌شود، بله می ‌شود؛ معجزات دیگری هم هست، آن هم هست؛ اما ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾؛ این ﴿تَنِیا﴾ یک نهی آن تثنیه است؛ اصل آن «وَنی» است، این مثال واوی و آخرش هم «یاء» است، «وَنی»؛ یعنی سُستی. فرمود: ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾؛ در نام من، یاد من، دین من، به خودتان وَنی و سُستی راه ندهید، نگویید ما عصا داریم اژدها می ‌شود، خودتان هم باید ! کشور را با نیروهای نظامی نمی ‌شود اداره کرد، با می‌شود اداره کرد. و نام خدا در ، آن کشور را اداره می ‌کند! فرمود: ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾، در نام من و یاد من وَنی و سستی به خود راه ندهید. 🔹 اینجا هم وجود مبارک حضرت امیر این جمله را مرقوم فرمود، فرمود: «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْكِ القِیامِ بِالْحَقِّ فَإِنَّ دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ لَیسَ لَهَا حِجَابٌ دُونَ اَللَّه»؛[2] اگر کسی مظلوم واقع شد و هیچ پناهی ندارد، کسی هم به هر جا نامه می‌ نویسد جوابی نمی ‌گیرد، او یک آه می‌ کشد. بین او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست، این دعا اثر دارد! ▫️ وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) می ‌فرماید پدرم امام سجاد (سلام الله علیه) آخرین وصیتی که به منِ امام پنجم می ‌کرد این بود که فرمود پسرم! آخرین وصیتی که پدرم حسین بن علی (سلام الله علیهما) در به من کرد این بود؛ یعنی آخرین وصیت سیدالشهداء به امام سجاد، همان آخرین وصیت امام سجاد به امام باقر است، فرمود پسرم! «إِیاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛[3] فرمود ظلم همه جا حرام است، جزء گناهان کبیره است؛ اما آن ظلمی که مظلوم ندارد، از او بترسید! چون او به هر حال که می ‌کشد خدا را می‌ خواهد، غیر از خدا کسی دیگر را ندارد. فرمود بین که هیچ پناهی ندارد، با بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه24. [2] . تمام نهج البلاغة، ج7، ص124. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص331. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صلوات متقابل 🔹 در سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیهِمْ﴾ این یك است كه بندگان نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صلوات می‌ فرستند. از آن جهت كه نماز, است[1] و بالاتر از نماز, مسئله اصلِ اعتقاد به است، اگر كسی معتقد به توحید بود، معتقد به بود، معتقد به و امامت بود، معتقد به بود و معتقد به اصول كلی بود این هم می ‌تواند مشمول صلوات پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باشد؛ این‌ چنین نیست كه این به مسئله زکات اختصاص داشته باشد؛ حالا اگر كسی مجاهد در راه خدا بود او هم می ‌تواند مشمول باشد، ذكر آنجا به صورت تمثیل است نه به صورت تعیین, اینها یك صلوات و لطف متقابلی است بین , امام در برابر پیغمبر نه, امامی كه شامل خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌ شود؛ نظیر آنكه درباره حضرت ابراهیم خدای سبحان فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾.[2] 🔹 اگر مؤمنین به همراه پیامبر در این امور شریك ‌اند، ایذای آنها هم مثل است. یك وقت است كسی مؤمن را در اثر یك اختلاف مالی, اختلاف ملكی اهانتی می ‌كند یا مثلاً ـ خدای ناكرده ـ بالاتر از اهانت مثلاً قتلی, آن یك حكم خاص دارد معصیت كبیره است؛ اما اگر مؤمن را لإیمانه كُشت، می ‌شود ﴿مَن یقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً﴾[3] كه در بحث سوره مباركه «نساء» گذشت. خلود برای كفر است نه برای معصیت‌های عادی؛ ولی درباره مؤمن اگر كسی مؤمن را لإیمانه بكشد نه برای اختلاف مِلكی خب این می ‌شود كفر، این كیفرش است. اگر كسی مؤمن را لإیمانه اهانت بكند مثل این است كه پیامبر را اهانت كرده، چون در حقیقت به دین اهانت كرده است؛ اما اگر نه, یك اختلاف مِلكی دارد اختلاف مالی دارد اهانتی كرده آن دیگر مشمول این آیه نیست. اینكه فرمود اگر كسی مؤمنی را آزار بكند یعنی لإیمانه اما اگر نه, این اختلاف مالی دارد اختلاف دارد معصیتی كرده اما آن معصیت طوری باشد كه در حدّ ایذای خدا باشد این مئونه لازم دارد، این تعلیق حكم بر وصف هم مشعر به علیت است؛ فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ﴾ حكمشان این است ﴿لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ﴾ لعن یعنی خدا اینها را از رحمت الهی دور می ‌كند، رحمت هم در عالَم فقط دست خداست غیر خدا كه راحمی در كار نیست « هَلْ يَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ اِلا الْخالِقُ ... وَهَلْ يَرْحَمُ الْفَقيرَ اِلا الْغَنِىُّ»[4] این است غیر خدا هم كه توان رحمت ندارد، پس این نیاز دارد و هیچ راحمی هم در عالَم برای او نیست ﴿وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً﴾ این هم قبلاً گذشت این عذاب روحی است غیر از آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» بیان شده ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیرَهَا لِیذُوقُوا الْعَذَابَ﴾[5] آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» مشخص شده، این عذاب روحی است كه او را رسوا می ‌كند اهانت می ‌كند تحقیر می ‌كند این تحقیر شدن, مورد اهانت قرار گرفتن, منفور جامعه شدن اینها عذاب روحی است این شخص كه مؤمن را آزار كرده گرفتار می ‌شود. [1] . الكافی, ج2, ص19, 7, ص52. [2] . سوره بقره, آیه 124. [3] . سوره نساء, آیه 93. [4] . بحارالأنوار, ج91, ص110. [5] . سوره نساء, آیه 56. 📚 سوره مبارکه احزاب آیه 25 تاریخ: 1392/02/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: چهار چيز از گنج‌ هاي بهشتي ‌اند‌: پنهان داشتن بيماري‌، پنهان داشتن درد... .[1] اميرمؤمنان (علیه السلام) مي‌ فرمايد: با دردت چندان که با تو راه آيد همراهي کن [تا زماني که تحمل‌ پذير است به درمان مپرداز].[2] [1] . أَرْبَعَةٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ: ... كِتْمَانُ الْمَرَضِ (الدعوات، ص164)، أَرْبَعٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ: ... كِتْمَانُ الْوَجَعِ (مستدرك الوسائل، ج2، ص67). [2] . امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ (نهج البلاغة، حكمت 27). 📚 مفاتیح الحیات ص 113. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ترک آرزوهای ناروا 🔹 یكی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) این است كه ما دست و پای خود را نبندیم، این آرزوها و خواسته‌ های ناروا، دست و پاگیر است! فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْكُ الْمُنَی‏»؛[1] این است كه انسان گرفتار آرزوها نباشد؛ من به این برسم به آن برسم, به این مال برسم به آن منال برسم! ما اگر خود را بسپاریم به كسی كه ما را آفرید، فرمود شما كارتان را انجام بدهید من تأمین می ‌كنم! همین آیه شش سوره مباركه «هود» این است كه فرمود تمام مار وعقرب ‌های عالم عائله من هستند، شما حق ندارید بگویید فلان خرس قطبی حرام ‌گوشت است، بلکه عائله من است، من آن را آفریدم و خود را هم موظف می ‌دانم که آن را تأمین كنم. فرمود تمام این حیوانات حرام‌گوشت و حلال‌گوشت عائله من هستند، با «عَلَی» تعبیر كرده، فرمود دنبال چه چیزی می ‌گردید؟ خدایی كه به هیچ وجه مار و عقرب‌ ها و حرام ‌گوشت‌ ها و خرس ‌های قطبی را از نظر دور نمی ‌دارد، ما را رها می ‌كند؟! 🔹 مشكل ما این است كه ما او را و به دنبال دیگری می‌ گردیم! فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْكُ الْمُنَی‏». 🔹 در بعضی از روایاتی كه حضرت امیر (علیه السلام) فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَی‏»؛[2] این‌قدر گرفتار آرزو نباشید! تا انسان زنده است باید تلاش وكوشش كند، , , ، اینها از بهترین برنامه ‌های دینی ماست. وقتی افرادی به حضور پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) شرفیاب می ‌شدند، خود را معرفی می ‌كردند كه فلان شخص این کار را دارد، فلان شخص این سِمت را دارد، فلان شخص این برنامه را دارد، بعد به كسی می‌ رسیدند كه كاری نداشت، می ‌گفتند فلان شخص بیكار است «سَقَطَ مِنْ‏ عَینِی»؛[3] از چشمان حضرت می ‌افتاد، می ‌گفت مگر می‌ شود آدم بیكار باشد! [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت34. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه31. [3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 139؛ «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ‏ عَینِی‏ قِیلَ وَ كَیفَ ذَاكَ یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یعِیشُ بِدِینِه». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همان حضرت (علیه السلام) می‌ فرماید: مسلمان بیماری‌ های [ساده] خود را تا سلامتی‌ اش غلبه دارد درمان نكند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: دُمَل‌ های بدن را ناپسند نشمارید، چرا كه از پیسی نگه می‌ دارد.[2] [1] . لا یتَدَاوَی الْمُسْلِمُ حَتَّی یغْلِبَ مَرَضُهُ صِحَّتَهُ (كتاب الخصال، ص620؛ تحف العقول، ص110). [2] . لا تَكْرَهُوا الدَّمَامِیلَ، فَإِنَّهَا أَمَانٌ مِنَ الْبَرَصِ... (كتاب الخصال، ص210). 📚 مفاتیح الحیات ص 113. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 متحوّل شدن 🔹 [در] پایان هفته دولت قرار داریم. [یاد] همه شهدا بالأخص شهید رجایی، شهید باهنر و سایر شهدای این ایام را گرامی می‌‌ داریم. 🔹 در نوبت های قبل اشاره شد كه گرچه ذات اقدس الهی یكبار سخن از آدم را در قرآن مطرح كرده است فرمود ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾ ولی در حقیقت سراسر قرآن كریم شرح این خلافت است. فرمود من به عنوان خلیفه انسان را در زمین جعل می ‌‌كنم و خلق می ‌‌كنم. بعضی از آیات در قرآن كریم مكرر ذكر شده است؛ نظیر جریان حضرت ابراهیم، حضرت موسی و مانند آن. جریان خلافت آدم (سلام الله علیه) یكبار در قرآن كریم ذكر شد، لكن سراسر قرآن شرح همین یكبار است؛ یعنی در عین حال كه یكبار فرمود ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾[1] در تمام بخش های قرآن خلافت خود را شرح می ‌‌دهد كه انسان چگونه خلیفه خدا می ‌شود؛ زیرا ذات اقدس الهی در سراسر قرآن كریم خود را با اسمای حسنا و صفات علیا ستود، اسمای حسنای خود را معرفی كرد، اوصاف خود را معرفی كرد، این یك. بعد فرمود انسان دائماً در تحوّل و حركت است، این دو؛ ﴿یاأَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحَاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[2] سوم اینكه فرمود این سیر با صیرورت و همراه است نه سیر اقلیمی و جغرافیایی، نه اینكه انسان در جای معین حركت كند، سیر انسان به صیرورت است؛ یعنی با شدن است. گاهی انسان به طرف فضیلت حركت می ‌‌كند و می‌ شود، گاهی ـ معاذ الله ـ به طرف رذیلت حركت می‌‌كند و به صورت گرگ خون ‌آشام در می‌‌آید. بنابراین و حركت انسان یك سیر بیرونی نیست، این سیر بیرونی را هر كه دارد؛ سنگ هم از جایی به جایی منتقل می‌ شود، حیوانات هم از جایی به جایی منتقل می ‌شوند، این سیر سازنده نیست. سیری كه قرآن كریم روی او تكیه می‌‌ كند، همان است كه با صیرورت و تحوّل و شدن همراه باشد. 🔹 مطلب بعدی هم آن است که صیرورت و تحوّل و شدن این است كه انسان متحوّل می‌ شود. 🔹 مطلب بعدی هم آن است که خدا نه در جای معین است نه در اقلیم معین است كه در جای دیگر نباشد، براساس ﴿أَینََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾،[3] براساس ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] انسان در هر مرتبه ‌ای و در هر شأنی داشته باشد، دارد به طرف خدا حركت می ‌‌كند. [1]. سوره بقره، آیه30. [2]. سوره انشقاق، آیه6. [3]. سوره بقره، آیه115. [4]. سوره حدید، آیه4. 📚 سخنرانی در سالگر شهیدان رجایی و باهنر تاریخ: 1377 🆔 @a_javadiamoli_esra