eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «علم» است که می ‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد کند/ وحدت حوزه و دانشگاه، منشأ صحت و کمال است 👇👇👇👇👇
💠 «علم» است که می ‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد کند/ وحدت حوزه و دانشگاه، منشأ صحت و کمال است 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 27 آذر ماه، روز وحدت حوزه و دانشگاه، فرازهایی از پیام آیت الله العظمی جوادی آملی که در سال های گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: آن وحدتی که محمود و ممدوح است و حوزه و دانشگاه برای آن تلاش و کوشش کرده و می‌کنند در مقابل کثرت نیست، بلکه در مقابل اختلاف است. برای نظام هستی سلامت است، اما اختلاف عیب است و نقص. کثرت در مقابل این وحدت نیست، کثرتی که مظاهر أسمای الهی‌ هستند، وحدت را پاسداری می‌کنند؛ اما اختلاف وحدت ‌شکن است. 🔹 ایشان با اشاره به حوزه و دانشگاه بیان داشتند: این وحدت که منشأ صحت و کمال است، قراردادی نیست. با نشست و کنگره و امثال آن وحدت امضا نمی‌شود! وحدت یک گوهر درونی است که باید از آن پاسداری کرد. ما یک حقیقت هستیم در چند آینه. فطرت‌های ما یکی، معاد ما یکی، مبدأ ما یکی، وحی و نبوت ما یکی و مهم ‌تر از همه که از نظر راهبردی ما را به همه معارف یاد شده می‌رساند، فطرت ماست که ما یک حقیقت هستیم. پس این وحدت قراردادی نیست، این ماست که امیدواریم بتوانیم آن را حفظ کنیم... . متن کامل خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/b21191 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به آرامي خوردن: امام صادق (علیه السلام) مي ‌فرمايد: نشستن بر سر سفره را طولاني كنيد، چرا كه از عمرتان به شمار نمي ‌آيد.[1] اجابت دعوت: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) مي‌فرمايد: سه کار از مصاديق و موارد جفاست: ... اينكه كسي به غذايي فراخوانده شود ولي نپذيرد يا بپذيرد ولي نخورد... .[2] رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: هرگاه بر برادر مسلماني وارد شديد و شما را به غذا يا نوشيدني فرا خواند بخوريد و بنوشيد و از آن نپرسيد.[3] [1] . أَطِيلُوا الْجُلُوسَ عَلَي الْمَائِدَةِ، فَإِنَّهَا سَاعَةٌ لا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمِارِكُمْ (مستدرك الوسائل، ج16، ص233). [2] . ثَلاثَةٌ مِنَ الْجَفَاء: ... أَنْ يُدْعَي الرَّجُلُ إِلَي طَعَامٍ فَلا يُجِيبَ أَوْ يُجِيبَ فَلا يَأْكُل... (قرب الاسناد، ص74). [3] . إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ عَلَي أَخِيهِ الْمُسْلِمِ فَأَطْعَمَهُ من طَعَامه فَلْيَأْكُلْ وَلاَ يَسْأَل عنهُ وَإِنْ سَقَاهُ مِنْ شَرَابِهِ فَلْيَشْرَبْ وَلاَ يَسْأَل عنهُ (الجامع الصغير، ج1، ص91). 📚 مفاتیح الحیات ص 159. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جلد 61 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 61 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز نشر اسراء، آماده انتشار شد. 🔹 جلد 61 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 35 تا 64 سوره مبارکه نور و آیات 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان اختصاص دارد. 🔹 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. 📚 علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نجوای هستی 🔹 این همه صداها در عالَم هست چرا ما هیچ چیزی را نمی ‌شنویم؟! هیچ موجودی نیست مگر اینكه مشغول است و سبّوحٌ قدّوسٌ گفتن است، چرا ما چیزی را نمی ‌شنویم؟! آنچه ما در جهان می ‌بینیم مثل آن است كه در خواب می ‌بینیم؛ همان طوری كه رؤیا را باید تعبیر كرد به تأویل برد، آنچه هم در جهان هست تعبیری دارد تأویلی دارد. انبیا آمدند هم تعبیرات و تأویلات آنها را بلدند و هم آمدند كم و بیش به ما بگویند كه آنچه شما می‌ بینید پیامی هم دارد صدایی هم دارد؛ گفت: موسی ‌ای نیست كه دعوی أنا الحق شنود ٭٭٭ ورنه این زمزمه اندر شجری نیست كه نیست 🔹 هر درختی همان سخن درخت طور را می ‌گوید كلام خدا را می ‌رساند؛ منتها یك گوش كلیمی می ‌خواهد یك گوش موسوی (سلام الله علیه) می ‌خواهد كه آن را بشنود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز با مشارکت مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم، بسیج دانشجویی و بسیج طلاب با رعایت دستور العمل های بهداشتی در سالن جلسات امام خامنه ‌ای حرم مطهر کریمه اهلبیت (ع) با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد. 🔹 در بخشی از این پیام اظهار داشتند: اما دو نهاد علمی مانند حوزه و دانشگاه، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها علم است که می‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد کند، این مطلب اول؛ تنها علمی که می‌تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است که صدر و ساقهٴ آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن است و مانند آن؛ زیرا چیزی که خود متکثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود، چه اینکه چیزی که خود واحد است، هرگز سبب کثرت نمی‌شود. تنها چیزی که می‌ تواند رکن اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد، است «و لا غیر» که هیچ کثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی ‌کند، این هم مطلب دوم. متن کامل پیام: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/k49853 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 غذا نخوردن بدون دعوت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به امام علی (علیه السلام) می ‌فرماید: هشت گروه اگر مورد اهانت قرار گیرند جز خود را سرزنش نکنند: یکی از آن‌ها کسی است که بر سر سفره ‌ای حاضر شود كه به آن دعوت نشده... .[1] [1] . یا عَلِىُّ! ثَمَانِیةٌ إِنْ أُهِینُوا فَلا یلُومُوا إِلاّ أَنْفُسَهُمْ: الذَّاهِبُ إِلَی مَائِدَةٍ لَمْ یدْعَ إِلَیهَا... (كتاب الخصال، ص410). 📚 مفاتیح الحیات ص 160. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار نماینده ولی فقیه در استان گلستان با آیت الله العظمی جوادی آملی/شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام، جزء تدریس رسمی حوزه ‌های علمیه باشد 🔹 پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: نماینده ولی فقیه در استان گلستان با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سخنانی ابر از داشتند: بایستی سیره اهل بیت علیهم السلام را جزء علوم بدانیم و ، جزء تدریس رسمی حوزه‌ های علمیه باشد. 🔹معظم ‌له در ادامه با اشاره به روایتی از کتاب شریف کافی مرحوم کلینی در خصوص ولادت امام سجاد علیه السلام بیان داشتند: مسئله [ازدواج با ] آن طور نیست که بعضی بیان کرده اند، بلکه در این روایت آمده است که وجود حضرت شهربانو (س) آزادانه و با اختیار خویش امام حسین علیه السلام را به همسری انتخاب کرد و دیگر بحث عقد آنچنانی و مسائلی که مطرح کردند اصلاً مطرح نبود. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیضِ جود 🔹 حضرت فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود انسانِ سرمایه ‌دار مثل كسی است كه نهر روانی دارد، این باید بداند كه اگر مقداری از مالش را در راه خدا صرف بكند این نظیر آن نیست كه سنگی كه در جایی مستقر است این سنگ را اگر از آنجا بِكَنی جایش خالی است و مدت‌ ها باید صبر بشود تا آنجا پر بشود، این این‌طور نیست. اگر كسی سنگی یا كلوخی را در بیابان یا از یك زمین بِكَند كه جایش خالی ‌شود مدت‌ ها طول می‌ كشد تا آن جا پر بشود؛ ولی اگر یك سطل آب از نهر روان بگیرد این‌طور نیست كه مدت ‌ها صبر بكند تا جایش پر بشود، بلکه همان لحظه جایش پر می‌ شود؛ می ‌فرماید: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ». اگر كسی باور كرد كه صدقه دادن، ، در راه خدا كار خیر انجام دادن طوری است که در همان لحظه خدا جایش را پر می ‌كند این دستش در جود و بخشش باز است، برای اینكه كم نمی ‌آورد. اگر از نهر آبی یك سطل آب بگیرند و همان لحظه جایش پر بشود دیگر جای نگرانی نیست؛ منتها ممكن است انسان بعدها بفهمد. 🔹 این تعبیر لطیف قرآنی كه فرمود: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً﴾ نه «إنّ بعد العسر یسرا» همین است؛ آنكه در سوره «طلاق» دارد كه ﴿سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْراً﴾ آن ناظر به مقام كشف است یعنی بعدها روشن می ‌شود؛ ولی در حقیقت در , آسانی نهفته است نه «إنّ بعد العُسر یسرا»، منتها ما حالا یا باور نكردیم یا سختمان است این را تحمل كنیم! فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ این است! 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 14 تاریخ: 1392/07/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 بهره ‌گیری از سبزی‌ ها: در حدیثی آمده است كه سفره‌ هایتان را با سبزی‌ ها سرسبز كنید، چرا كه خوردن سبزی همراه با گفتن بسم‌الله، شیطان را دور می‌ كند.[1] امام رضا (علیه السلام) فرمود: من از سفره‌ ای كه در آن سبزی نباشد غذا نمی‌ خورم.[2] [1] . خَضِّرُوا مَوَائِدَكُمْ بِالْبَقْلِ، فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّیطَانِ مَعَ التَّسْمِیة (مكارم الاخلاق، ص176). [2] . یا غُلامُ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنِّى لا آكُلُ عَلَی مَائِدَةٍ لَیسَ عَلَیهَا خَضْرَاءُ، فَائْتِ بِهَا. قَالَ: فَذَهَبَ وَ أَتَی بِالْبَقْلِ، فَمَدَّ یدَهُ فَأَكَلَ وَ أَكَلْتُ مَعَه (مكارم الاخلاق، ص176). 📚 مفاتیح الحیات ص 160. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منطق عاقلان 🔹 ﴿وَ مِنْهُمْ مَنْ یقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ﴾؛ اینها مردان عاقلی ‌اند كه سخنانشان این است و در همه موارد هم این است، منطق آنها این است كه «خدایا! ما در دنیا هر چه را كه دنیایی است نمی‌ خواهیم [بلكه] را می ‌خواهیم». ➖ مال حلال جزء حسنات دنیاست، داشتن همسر با ایمان، فرزند با ایمان، پدر با ایمان، برادر و خواهر با ایمان، دوست و فامیل و قبیله و نژاد با فضیلت و با ایمان جزء حسنات دنیاست. ➖ شركت در مجالس درس و بحث جزء حسنات دنیاست، شركت در مؤسسات سودمند جزء حسنات دنیاست. ➖ كارهای تولیدی و رفع تورم جزء حسنات دنیاست، خدمات اجتماعی كه عادلانه باشند جزء حسنات دنیاست. ➖ مجلس انس الهی، تعلیم كتاب و حكمت، تزكیه، دیدار عاقلانه، اینها جزء حسنات دنیاست. جزء حسنات دنیاست. وگرنه دنیا منهای این امور یاد شده و مانند آنها حسنه ‌ای ندارد كه كسی از خدا حسنات دنیا طلب كند. 🔹 اگر كسی توفیقی داشت عضو انجمن قاریان قرآن بود، عضو انجمن معلمان بود، عضو انجمن دانشجویان بود، عضو انجمن نیكوكاران بود، عضو انجمن خیر‌خواهان بود، عضو انجمن امدادگران بود و دهها و صدها انجمن هایی از این قبیل هست علمی هست، خدماتی هست، تولیدی هست، صنعتی هست كه كسی تلاش و كوشش او این است كه باری را از دوش بردارد، اینها جزء حسنات دنیاست. 🔹 كه قرآن منطق آنها را با عظمت یاد می ‌كند می ‌گویند: خدایا! حسنات دنیا را به ما بده و در دنیا به ما حسنه بده. آخرت هم كه حسناتی دارد و سیئاتی؛ اینها گذشته از اینكه حسنات دنیا را و در دنیا حسنه طلب می ‌كنند، حسنات آخرت را و در آخرت حسنه طلب می ‌كنند: ﴿وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾؛ ما را از عذاب آتش حفظ بكن و از برخوردار بكن! 📚 ویژه برنامه اسرار حج جلسه 5 تاریخ: 1370/12/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رهنمودهای امام مجتبی (علیه السلام) درباره سفره: امام مجتبی (علیه السلام) می ‌فرماید: درباره سفره دوازده نکته است كه هر مسلمانی باید آن‌ها را بداند: چهار نکته فرض[1] (لازم)، چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است؛ اما لازم: شناخت خدا، خشنودی از خدا، بسم الله گفتن (یاد خدا) و الحمد لله گفتن (سپاس داشتن)؛ اما سنت: دست شستن پیش از غذا، نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و لیسیدن انگشتان (اگر با دست بخورد) و اما ادب: از نزد خود خوردن، لقمه كوچك برداشتن، خوب جویدن و كم نگریستن به چهره دیگران.[2] [1] . واژه «فرض» هرچند به معنای «لازم» است، در اینجا به معنای واجب فقهی نیست، بلكه مراعات امور یاد شده در این حدیث مورد تأكید است. [2] . فِى الْمَائِدَةِ اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً یجِبُ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ یعْرِفَهَا؛ أَرْبَعٌ مِنْهَا فَرْضٌ وَ أَرْبَعٌ سُنَّةٌ وَ أَرْبَعٌ تَأْدِیبٌ؛ فَأَمَّا الْفَرْضُ فَالْمَعْرِفَةُ وَ الرِّضَا وَ التَّسْمِیةُ وَ الشُّكْرُ وَ أَمَّا السُّنَّةُ فَالْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ الْجُلُوسُ عَلَی الْجَانِبِ الأَیسَرِ وَ الأَكْلُ بِثَلاثِ أَصَابِعَ وَ لَعْقُ الأَصَابِعِ وَ أَمَّا التَّأْدِیبُ فَالأَكْلُ مِمَّا یلِیكَ وَ تَصْغِیرُ اللُّقْمَةِ وَ تَجْوِیدُ الْمَضْغِ وَ قِلَّةُ النَّظَرِ فِى وُجُوهِ النَّاسِ (الفقیه‌، ج3، ص359). 📚 مفاتیح الحیات ص 160. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان می دارند: پیوند با خویشاوندان و نیكی به آنان به ویژه ، از راه‌ های مهم رشد و تعالی [در همه زمینه‌ ها] و تقرب به خدای سبحان است كه پس از ایمان به خدا از به شمار می‌ آید و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد. 👇👇👇👇👇
💠 اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان می دارند: پیوند با خویشاوندان و نیكی به آنان به ویژه ، از راه‌ های مهم رشد و تعالی [در همه زمینه‌ ها] و تقرب به خدای سبحان است كه پس از ایمان به خدا از به شمار می‌ آید و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد. 🔸 از دیر باز شب یلدا که بلند ترین شب سال می باشد دربین اقوام ایرانی دارای جایگاهی ویژه بوده است که با همراه شدن سنّت دید و بازدید از بزرگترهای هر طایفه و زنده شدن فضیلت اخلاقی می تواند شبی خاطره انگیز را برای ایشان رقم بزند و بسیاری از کدورت ها و آشفتگی های خانوادگی را بر طرف سازد . 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب گرانسنگ درباره شب یلدا مرقوم داشتند: این واژه، سریانی و به معنای «میلاد» است و چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح علیه السلام تطبیق می كردند آن را به این نام خوانده‌اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می‌دانسته‌اند آن را با تلفظ سریانیش پذیرفته‌اند و در واقع یلدا با نوئل (noel) اروپایی كه در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا است. (لغتنامه دهخدا، واژه یلدا) 🔸 ایشان مرقوم داشتند: از سنت های شب یلدا، شب.نشینی، دید و بازدید و است، چنان‌ كه از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است. مناسب است موٴمنان در چنین فرصت هایی با زوایای زندگی و در جهت رشد و كمال علمی و معنوی آشنا شوند… . بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/025306 🆔 @a_javadiamoli_esra