eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معلم ملائکه 🔹 در بحث های كلامی، مسئله مقداری روشن است، بالاتر از كلام در فلسفه، مسئله ولایت عمیق است، بالاتر از فلسفه در عرفان، ولایت از همهٴ اینها عمیق ‌تر است. حدّاكثر برهانی كه یك متكلّم یا فیلسوف می ‌آورد این است كه ، بشر متمدّن است; از دیرزمان همین حرف بود كه جامعه را كه بی‌ قانون نمی ‌شود اداره كرد، قانون باید الهی باشد و قانو‌ن ‌آور باید الهی و نبی باشد (همین برهان معروف)؛ اما آنچه در عرفان مطرح است این نیست; نمی ‌گویند بشر قانون می ‌خواهد، می ‌گویند ، جن قانون می ‌خواهد و راهنما، ملائكه قانون می‌ خواهند و راهنما، فرشتگان رهبر می ‌خواهند معلّم می‌ خواهند ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ می ‌خواهند. 🔹 امروز كسی كه مخاطب ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ است وجود مبارك است; آنكه قضیةٌ فی واقعةً نبود آنكه قضیه آدم (سلام الله علیه) به عنوان قضیه شخصی نبود، به عنوان بود؛ یعنی مقام والای همیشه مخاطب است كه ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾; امروز وجود مبارك ولی عصر این است. اگر كسی گفت «امروز امیرِ درِ میخانه تویی تو» چنین میخانه ای است! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/07/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) امتش را از به دست كردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) پیوسته می ‌فرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی كه به سان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین كردند خدا خوارشان می ‌كند.[2] [1] . إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ... نَهَاهُمْ عَنِ سَبع: ... نَهَاهُمْ عَنِ التَّخَتُّمِ بِالذَّهَبِ... وَ عَنْ لِبَاسِ الإِسْتَبْرَقِ وَ الْحَرِیرِ وَ الْقَزِّ وَ الأُرْجُوان (قرب الاسناد، ص34). [2] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یقُولُ: لا تَزَالُ هَذِهِ الأُمَّةُ بِخَیرٍ مَا لَمْ یلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ یطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّلِّ (المحاسن، ج2، ص410). 📚 مفاتیح الحیات ص 178. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برترین تجارت ▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم (سلام الله علیه) این است كه فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون». دنیا گاهی به معنای همین حیات دنیا در برابر حیات آخرت است؛ یعنی زندگی روی زمین و تحت سقف آسمان؛ یك وقت است می ‌گویند دنیا یعنی آن تعلقات آن لهو و لعب و زینت و تفاخر و تكاثر كه «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ». آنجا كه حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون»؛ یعنی این حیات دنیا یعنی این زندگی؛ این زندگی است، انسان سرمایه ای به نام عمر دارد این سرمایه را می‌ دهد و چیزی باید بگیرد یا تجارت «رابحه» دارد یا تجارت «بائره» دارد. ▫️ مطلب دیگر اینكه خسارت ‌ها تنها این نیست كه انسان سود نبرد، بلکه خسارتی كه دامنگیر انسان می ‌شود این است كه عوض و معوّض هر دو را به دشمن تسلیم می ‌كند و سودی كه می ‌برد معنایش این نیست كه چیزی را داده و قدری بیشتر گرفته است؛ در ، عوض و معوّض هر دو به انسان برمی ‌گردد، در تجارت زیان آور، هر دو به دشمن بر می ‌گردد. ▫️ اینكه در سوره مباركه توبه و در بخش‌ های دیگر هم آمده كه ، خرید و فروش كنید، آیا یعنی جانتان را حیثیتتان را وقتتان را به خدا بدهید و در قبال، چیزی بگیرید؟ یعنی این كالا را بدهید چیز دیگر بگیرید؟ خب اگر كسی جان خودش را داد چه می ‌تواند بگیرد؟! پس جان باید محفوظ باشد. اگر كسی با خدا معامله كرد خدای سبحان این جان را كرده، كرده، كرده، كرده، كرده در اختیار او قرار می ‌دهد، عوض و معوّض هر دو را به آدم می ‌دهد؛ اما اگر كسی با شیطان معامله كرده او عوض و معوّض هر دو را می ‌گیرد؛ یعنی جان را می‌ گیرد، انسان می ‌شود برده او! 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 489 تاریخ: 1392/02/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: كفش باریك و نوك دراز نپوشید، چرا كه آن، كفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.[1] به فرموده امام صادق (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می ‌فرمود.[2] [1] . لا تَتَّخِذُوا الْمُلَسَّنَ، فَإِنَّهُ حِذَاءُ فِرْعَوْنَ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ حَذَا الْمُلَسَّنَ (تحف العقول، ص105). [2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ یزْجُرُ الرَّجُلَ یتَشَبَّهُ بِالنِّسَاءِ وَ ینْهَی الْمَرْأَةَ أَنْ تَتَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ فِى لِبَاسِهَا (مكارم الاخلاق، ص118). 📚 مفاتیح الحیات ص 178 و 179. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طنین علم و عقل 🔹 بعضی از بزرگان كه به مقام والای علمی رسیدند با خدایشان بستند و عصاره آن عهد را در آن رساله نوشتند؛ عهد كردم كه كارهای غیر علمی نكنم, عهد كردم كه نوشته‌ های غیر علمی نخوانم. اگر شما یك سطل آب شور پای درخت ریختید این دیگر آب شیرین را نمی ‌پذیرد، دیگر میوه هم نمی‌ دهد؛ مگر این درخت چقدر آب می ‌خواهد؟ یك سطل آب می ‌خواست كه شما هم آب شور دادید! كردم كه حرف غیر علمی نزنم, تعهّد كردم كه عوامانه سخن نگویم, تعهّد كردم كه حرف عوامانه را نشنوم؛ چنین فردی محقّق بار می ‌آید و وقتی محقّق بار آمد جامعه ‌ای را می ‌تواند اصلاح كند تا می ‌رسد به جایی كه می ‌شود. 🔹 در بیانات نورانی امام صادق (سلام الله علیه) هست كه حضرت معارفی فرمودند نصایحی فرمودند, یكی از شاگردان پای سخنرانی حضرت، گفت عجب جواهری ما از شما استفاده كردیم، فرمود حیفت نیامد این كلمات را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الجَوهَرُ اِلاّ حَجَر»؛ طلا یك سنگ زرد است، این حرف‌ها را به طلا تشبیه كردی؟! این حرف ‌ها, است حرف‌ هایی است كه ابدیت دارد, حرف‌ هایی كه بعد از مرگ را تامین می ‌كند. اینها آمدند گفتند شما دو سرمایه دارید؛ شما در بخش‌های نظر، مطالبی را می ‌فهمید؛ بدیهیات, سرمایه شماست؛ به هیچ كس یاد ندادند كه «بود و نبود» جمع نمی ‌شود, جمع ضدّین محال است, جمع مِثلین محال است, اینها در ما هست و همه ما اینها را می ‌فهمیم. فرمود این سرمایه‌ هایی كه مربوط به بخش نظر است و به شما دادند، با این بدیهیات كه سرمایه است تجارت كنید و مسائل نظری را یاد بگیرید. این راه آدم را عالِم می ‌كند اما عاقل نمی ‌كند؛ فرمود هم هست: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ هیچ كودكی مِیل به دروغ گفتن ندارد، مگر اینكه به او یاد بدهند! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1393/10/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از انگشت ‌نما شدن در هر دو سو (افراط و تفريط) نهي فرموده است‌: افراط در نازکي، نرمي و بلندي لباس يا تفريط در ضخامت، زِبري و کوتاهي آن[1] و نيز مي ‌فرمايد: لباسي را كه در زيبايي يا زشتي شهرت دارد نپوشيد[2] و نيز مي ‌فرمايد: هركس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتي كه آن را كنار نهد[3] و همچنين مي ‌فرمايد: هركس در دنيا لباس شهرت بپوشد خدا روز قيامت لباس ذلت بر او بپوشاند.[4] [1] . نَهَيٰ عَن الشُّهْرَتَيْنِ: دِقّة الثّيَاب وَ غِلْظِها وَ لِينُها وَ خَشُونَتُهَا وَ طُولهَُا وَ قَصرُهَا وَ لَكن سَداد فِيمَا بَينَ ذَلِكَ وَ اقْتِصَاد (الجامع الصغير، ج2، ص691). [2] . نَهَي عَنْ لُبسَتَيْنِ: المَشْهُورَةِ فى حُسْنِهَا وَالمَشْهُورَةِ فى قُبْحِهَا (الجامع الصغير، ج2، ص703). [3] . مَن لَبِسَ ثَوْبَ شُهْرَةٍ أَعْرَضَ اللَّهُ عَنْهُ حَتّيٰ يَضَعَه مَتَيٰ وَضَعَه (الجامع الصغير، ج2، ص643). [4] . مَنْ لَبِسَ ثِيَابَ شُهْرَةٍ فِى الدُّنْيَا أَلْبَسَهُ اللَّهُ لِبَاسَ الذُّلِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ (مكارم الاخلاق، ص116). 📚 مفاتیح الحیات ص 179. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 2، دی ماه 1400) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجا را کلیک نمایید. 🆔 @a_javadiamoli_esra