eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صبر و سکینت ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود ▫️ خب اینجا دردگاه است! هیچ كس در اینجا راحت نبود و نیست و نخواهد بود، اینجا جای است؛ یا انسان مشكل مالی دارد یا مشكل فرزند دارد یا مشكل بیماری دارد یا مشكل های اخلاقی پیدا می‌ كند، بالاخره درد و مشكل دارد. چه چیزی باعث می‌شود كه انسان بتواند این مشكلات را تحمل بكند؟ اگر یك باشد انسان بر این مصائب فائق است. ▫️ اگر گفت ما فقط خوبی دیدیم: «مَا رَأَیْتُ»؛ نه «رأیت جمیلا» بلكه با حصر فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؛ در این سفر خیلی به ما خوش گذشت، این كه ـ معاذ الله ـ نخواست اغراق کند! فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» در این سفر خیلی به ما خوش گذشت! پس انسان می‌تواند به جایی برسد كه آن را بتواند تحمل كند، این راه دارد! خدا ما را برای این دو‌‌‌‌می آفریده نه برای اوّلی؛ انسان را در دردگاه آوردن كه هنر نیست، انسان را به ‌‌‌‌آن گنج ‌گاه دعوت كردن كه این رنج را تحمل بكند است! خدا ما را برای آن آفریده و این راه هم دارد، خیلی ها هم هستند که به آنجا رسیدند و خیلی ها هم تحمل می‌كنند می گویند: «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ»! این «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ» در برابر آن است كه «علی كل حال» انسان در رنج است! این می ‌گوید من دارم علی كل حال، او در هر لحظه مرا امتحان كرده و من در سایه لطف او در هر لحظه از سرافراز برآمدم! آپارات: https://aparat.com/v/THeWr 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1390/08/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رسالت مؤمنان 🔹 در بخش ‌هایی از سوره مباركه «توبه» می ‌فرماید: ﴿مَا كَانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾؛ فرمود هیچ كس حق ندارد در خود را برهاند و وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را در معرض خطر قرار بدهد، هیچ كس حق ندارد؛ فرمود همه باید سپر آن حضرت باشید! 🔹 تا پیامبر اکرم و امام معصوم زنده هستند، چون اینها هستند، این آیه درباره شخص آنها و دین آنهاست و وقتی بر اساس ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾ اینها رحلت كردند یا غیبت كرده ‌اند، این آیات درباره دین اینها, پیام اینها، روایات اینها در كنار قرآن كریم است. این‌ چنین نیست كه تمام این دستورات برای این باشد كه انسان ‌ها فقط حافظ شخص پیامبر باشند، با اینكه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾. پس عمده آن است كه تا آن حضرت زنده است، مؤمنان باید حافظ شخص او و دین او باشند و بعد از رحلت او یا شهادت اهل بیت یا (ارواحنا فداه) باید او باشند. پس هیچ كس حق ندارد بگوید كه من مایل نیستم یا فلان كار برای من ضرر دارد، هیچ كس حق ندارد! بعد از بیعت، هیچ حق ندارد چنین بگوید، چون بعد از بیعت واقعاً انسان بایع است نه مالك؛ فروخت! اگر نخواهد زندگی غاصبانه بكند دیگر نباید در مقابل شرع بگوید من مایل نیستم! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/09/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: چهار چیز صورت را نورانی می‌ کنند: نگاه به صورت زیبا، نگاه به آب‌، نگاه به سبزه و سرمه کشیدن هنگام خواب.[1] امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: خضاب كردن و خودآرایی مردان مایه افزایش عفت و پاكدامنی زنان است، [چنان‌كه برخی] زنان عفت را بر اثر ناآراستگی همسرانشان رها كردند.[2] [1] . أَرْبَعٌ یضِئْنُ الْوَجْهَ: النَّظَرُ إِلَی الْوَجْهِ الْحَسَنِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْمَاءِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ وَ الْكُحْلُ عِنْدَ النَّوْم‏ (كتاب الخصال، ص237). [2] . إِنَّ الْخِضَابَ وَ التَّهْیئَةَ مِمَّا یزِیدُ فِى عِفَّةِ النِّسَاءِ وَ لَقَدْ تَرَكَ النِّسَاءُ الْعِفَّةَ لِتَرْكِ أَزْوَاجِهِنَّ التَّهْیئَةَ لَهُنَّ (مكارم الاخلاق، ص79). 📚 مفاتیح الحیات ص 188. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلام بی بدیل 🔹 درود و تحیت جهانی مخصوص وجود مبارك نوح است، برای اینكه او یك جهانی كرده است: ﴿سَلامٌ عَلی‏ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. هر كس از بعدی‌ ها كه می ‌آیند در كنار سفره حضرت نوح نشسته اند؛ تلاش و كوشش مستمر نُه قرن و نیم او می‌ تواند الگویی برای تمام انبیا باشد. 🔹 خدای سبحان در قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید که صبر و استواری حضرت نوح را ببین، چه اینكه می ‌فرماید: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾, ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ موسی﴾ و مانند آنها؛ اما پیشگام همه اینها وجود مبارك حضرت نوح است، لذا در قرآن و تحیت جهانی تنها مخصوص وجود مبارك نوح (سلام الله علیه) است: ﴿سَلامٌ عَلی‏ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. آن‌گاه این مطلب را برهانی می‌ كند، چرا درود خدا بر نوح باشد در همه جهان ‌ها؟ برای اینكه ما به پاداش می‌ دهیم _ این كبرای مسئله است _ یعنی او جزء «محسنین» بود و ما هم به «محسنین» پاداش می ‌دهیم، لذا به او پاداش دادیم؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾. بعد به این تعلیل هم اكتفا نكرد، فرمود: ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾؛ منشأ احسانِ او, او بود، او جزء و بندگان «مخلَص» ما بود بلكه جزء پرورنده‌ های بندگان «مخلَص» هم بود؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾ یك دلیل, ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾ این دلیل دیگر. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 15 تاریخ: 1392/12/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: سزاوار نیست زنان آراستن خود را [برای همسرانشان] تعطیل كنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از به دست كردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود.[2] [1] . لا ینْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا مِنَ الْحُلِىِّ وَ لَوْ أَنْ تُعَلِّقَ فِى عُنُقِها قِلادَةً (الكافى، ج5، ص509). [2] . نَهَیص عَنِ التَّخَتُّمِ بِخَاتَمِ صُفْرٍ أَوْ حَدِیدٍ وَ نَهَی أَنْ ینْقَشَ شَىْ‏ءٌ مِنَ الْحَیوَانِ عَلَی الْخَاتَمِ (الفقیه، ج4، ص10). 📚 مفاتیح الحیات ص 188. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عالمانِ شهید 🔹 همه کسانی که در دفاع مقدس سهمی داشته و دارند مأجورند و هیچ تردیدی در نیست؛ لکن روحانیتی که در دفاع مقدس تلاش و کوشش کرد و شربت شهادت نوشید، در , هم وزن در دست اوست و هم موزون. توضیح مطلب این است: حدیث نورانی از وجود مبارک پیغمبر، آورنده قرآن حکیم و کریم نقل شده است که آن حضرت فرمود در روز قیامت ترازویی وضع می ‌شود که در آن ترازو در یک کفه و در کفه دیگر را می ‌گذارند: «یوزَنُ مِدادُ العلماء مع دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ»؛ در آن سنجش، مداد علما, افضل از دماء شهدا خواهد بود؛ یعنی آن خون در عین حال که مقدس و محترم است و صاحب آن به بهشت می ‌رود; اما مرکّب عالم که است و شهادت را تحلیل می ‌کند و خوی رزم و دفاع را در پیروان قرآن و عترت احیا می‌ کند، این مرکّب, وزین ‌تر و رساتر و گرامی ‌تر از آن خون است. 🔹 اگر شهیدی داشتیم و یک روحانی وارسته، مرکّب این مثل امام (رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر که در نشر معارف الهی کوشا بودند و شهدا را تربیت کردند، اگر در قیامت مرکّب آن عالم با خون شهید سنجیده بشود، مرکّب آن عالم وزین‌ تر است; ولی اگر خود عالم شربت شهادت بنوشد، او در یک دست وزن را دارد و در دست دیگر موزون را؛ یعنی خون با مرکّب خود او سنجیده می ‌شود و یقیناً مرکّب او بالاتر از خون اوست، زیرا خون او یک امر مادی است اما مرکّب او یک را در زمان پیروزی هم به همراه دارد. بنابراین یک هم وزن را دارد و هم موزون را، لذا یقیناً پیروزتر از دیگران است; هم با علم خود توانست دین را آبیاری کند و هم با خون خود توانست دین را سرسبز و خرّم نگه بدارد. 📚 پیام به کنگره شهدای طلاب دفاع مقدس تاریخ: 1396/10/03 🆔 @a_javadiamoli_esra