هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت برادر آیت الله سید محمدجواد علوی طباطبایی بروجردی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم بزرگداشت مرحوم محمد تقی علوی طباطبائی بروجردی، برادر آیت الله سید محمدجواد علوی طباطبایی بروجردی، شب گذشته، دوشنبه 20 تیر در قم برگزار شد.
#گزارش_تصویری
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 شعاع ولایت
🔸 وقتی آیات سوره مباركه «احزاب» نازل شده است كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ﴾، مردم از رسول گرامی تفسیر این كریمه را سؤال كردند، فرمود من دو سمت دارم: یك سمت #رسالت دارم كه احكام الهی را نقل می كنم، سمت دیگر من #ولایت و امامت و رهبری من است، من فرمانی كه می دهم شما باید بشنوید و اطاعت كنید. وقتی گفته شد ﴿أَوْلى بِالْمُؤْمِن﴾، یعنی قلمرو ولایت كلیه مؤمنین اند «بأنفسهم و اموالهم و حقوقهم» و این اولیٰ هم افعل تعیینی است نه افعل تفضیلی؛ یعنی وقتی رسول گرامی درباره امت اسلامی تصمیم گرفت، متعیناً تصمیم پیغمبر مقدم است، برای مردم روشن شد كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ معنایش رهبری است، یك؛ اولویت تعیینی است، دو؛ شعاعش هم مطلق است، سه؛ مردم در كارهای شخصی خود بر خود سلطه دارند و اما وقتی در تحت رهبری رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قرار گرفتند، حرف اول و آخر را رسول گرامی می زند.
🔸 وجود مبارك رسول گرامی بعد از اینكه جریان حج و جریان عرفات و مشعر و منا را پشت سر گذاشت، در یك مقطع كه تقریباً به منزله چهار سوق جهان آن روز بود كه مردم از آن مقطع جدا می شدند، مأمور شده است در چنان مقطعی دستور بدهد، آنهایی كه جلو رفتند برگردند، آنهایی كه پشت سر هستند تسریع كنند و زیر یكی دو درخت را دستور دادند رفت و روب كنند، سنگ هایی را حاضر كنند به صورت منبر درآورند، فرمود در تمام این مدّت در جنگ و صلح، در تعلیم و تذكیه، در مكه و مدینه، قبل از هجرت و بعد از هجرت آیا من مبلّغ خوب، معلم خوب، مربی خوب، مزكّی خوب، مهذّب خوب بودم یا نبودم؟ همه گفتند آری. فرمود آیا طبق آیه سوره «أحزاب» من اولیٰ هستم یا نه؟ عرض كردند آری، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه»؛ هر كس من ولی اویم، این #علی_ولی_اوست. دست حضرت را گرفت و بالا برد كه همگان حضرت را دیدند، فرمود: اگر من اولایم، بعد از من این علی اولاست. دیگر سخن از مولا نیست تا كسی بگوید مولا به معنای ناصر یا دوست و مانند آن است، فرمود اگر من اولایم هر كه ولایت مرا قبول دارد #ولایت_علی را هم باید قبول داشته باشد، همگان گفتند «بَخ بَخ» به علی عرض كردند «یا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة».
آپارات:
https://www.aparat.com/v/Hsym3
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1386/11/20
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مظهر ولایت الهی
🔻 مظاهر ولایت، مراتب مختلف دارند و مظهر اَتّم و اكمل این اسم شریف، صاحب «ولایت كلّیه» یعنی امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. آن حضرت (علیه السلام) در تكوین و تشریع، #مظهر_ولایت اَتمّ خدای سبحان است. از اینرو، در كاینات تصرف می كند و قوای زمینی و آسمانی را زیر تسخیر و سلطة خویش دارد.
📚علی مظهر اسمای حسنای الهی، ص62
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 376
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 قطع پیوند با والدین
... رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود: از ستم بر والدین بپرهیزید، زیرا بوی بهشت از راهی هزار ساله به مشام میرسد؛ ولی عاق والدین... آن را نمییابد.[1]
امام صادق (علیه السلام) فرمود: پایینترین مرتبه عاق والدین شدن، افّ گفتن است. اگر خدا چیزی كمتر از افّ گفتن نشان میداشت، از آن نهی میكرد[2]؛ همچنین فرمود: هركس به والدین خود در حالی كه به او ستم كردهاند خشمگینانه بنگرد خدا نمازش را نمیپذیرد.[3]
شدیدترین مرحله در عاق والدین شدن، كشتن آنان است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بالاتر از هر عقوقی (ستم بر والدین) ستمی هست تا اینكه كسی یكی از والدین خود را بكشد و هرگاه چنین كرد عقوقی بدتر از آن نیست.[4] مراد از عقوق والدین همان ستم و آزردن آن دو است كه موجب گسستن پیوند خویشاوندی با آنان است.[5]
[1] . (الكافى، ج2، ص349).
[2] . أَدْنَی الْعُقُوقِ أُفٍّ وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ أَیسَرَ مِنْهُ لَنَهَی عَنْه (الكافى، ج2، ص349).
[3] . مَنْ نَظَرَ إِلَی أَبَوَیهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلاة (الكافى، ج2، ص349).
[4] . (الكافى، ج2، ص348).
[5] . (مجمع البحرین، ج5، ص215«ع ق ق»).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 250 و 251
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شریک القرآن
🔸 معنای اینكه ما در زیارت ها عرض می كنیم «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَرِیكَ الْقُرْآن» این را از چند راه می شود استفاده كرد، یكی از آنها حدیث معروف #ثقلین و یكی هم از حدیث #منزلت است. از حدیث معروف ثقلین می شود استفاده كرد كه فرمود این دو وزنه وزین «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی» اینها «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْض» اگر یك حقیقتی در قرآن باشد، باطنی از باطن های قرآن، عمقی از اعماق قرآن، معرفتی از معارف قرآن، در قرآن كریم باشد و این عترت طاهرین ـ معاذ الله ـ به آن نرسیده باشند می شود افتراق، پس هیچ مطلبی در ظاهر قرآن، در باطن قرآن، در تفسیر قرآن، در تأویل قرآن، در اوج قرآن در حضیض قرآن نیست مگر اینكه اینها می دانند، اگر چیزی در قرآن باشد و ـ معاذ الله ـ اینها ندانند این افتراق می شود.
🔸 وجود مبارك پیامبر به علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «یا عَلِی إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى» این یك مقدمه، بعد هم فرمود: «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی»، پس وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نسبت به وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) همان منزلت هارون را نسبت به موسی دارد، این مقدمه اولی؛ مقدمه ثانیه در سوره مباركه «طه»، وجود مبارك موسای كلیم به ذات اقدس الهی عرض كرد كه هارون را شریك امر من قرار بده ﴿وَ أَشْرِكْهُ فی أَمْری﴾ و ذات اقدس الهی می فرماید: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسی﴾ این هم مطلب سوم، پس وجود مبارك هارون شریك موسی است نه شریك در مال و زمین و خانه و واحد مسكونی و تجاری، شریك «فی الولایة» است، شریك «فی النبوة» است و اگر نبود استثنای «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی» می شد شریك مطلق، چون عموم منزلت همین را اقتضا می كند، مقتضای عموم تنزیل آن است كه علی بن ابی طالب #شریك_القرآن است، اگر «شریك القرآن» شد ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ است، اگر «شریكة القرآن» شد علم غیب در آن هست، اگر «شریك القرآن» شد عصمت در آن هست.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/d5NW7
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1385/10/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شق القمر
🔹 ﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ﴾، مسئله انشقاق قمر اگر کسی شبهه ای دارد توهّمی دارد که #انشقاق_قمر محال است، این برای او فرقی ندارد که بگوییم گذشته است یا «سَینْشَقُّ القَمَر»، اگر چنین چیزی بر اساس توهّم بطلان خَرق و التیام که برخی می پنداشتند محال باشد، این دیگر فرق نمیکند چه در گذشته چه در آینده (محال واقع شدنی نیست چه در گذشته چه نسبت به آینده) و چون این توهّم باطل است و امکان انشقاق، امر روشنی است، داعی نیست که ما این ماضی را بر مضارع حمل بکنیم. پس انشقاق قمر ممکن است، وقتی ممکن شد، ظاهر، حجت است، پس دلیلی نداریم که این «إنْشَقَّ» را به معنی «ینْشَقُّ» و مانند آن بگیریم.
🔹 مسئله ﴿وَ إِنْ یرَوْا آیةً﴾ هم نشان می دهد که این واقع شده است. گرچه هر چه که در جهان هستی هست، آیت وجود حق است، آیت توحید است؛ اما جریان آیت وحی و نبوت و #معجزه بودن چیز جدایی است. اگر آیت و علامت جزء «أشراط السّاعة» باشد، این می شود آیت معاد؛ اما اگر طبق شأن نزولی که برای این آیات هست که از وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درخواست معجزه کردند و حضرت نیایشی به درگاه الهی انجام داد و ذات اقدس الهی این قمر را منشق کرد، خب #انشقاق_قمر یک امر خلاف عادت است نه خلاف عقل (برهان عقلی بر استحاله آن اقامه نشده است)، بنابراین این می شود معجزه پیغمبر و آیت نبوت او. در عین حال که آیت توحید است، در عین حال که می تواند از «أشراط الساعة» باشد، آیت مستقیم حقانیت وحی و نبوت است و آنها هر وقت این گونه از آیات را ببینند از آن اعراض می کنند: ﴿وَ إِنْ یرَوْا آیةً یعْرِضُوا وَ یقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ﴾.
#معجزه_شق_القمر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قمر _ جلسه 2
تاریخ: 1396/01/27
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 6. باب علم النبی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 باب علم النبی
🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»، یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی میآید و چه كسی نمیرود. همه طالبان علوم الهی و دانش پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك #ارتباط_عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم.
🔹 همه ما میخواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع قرآن است، بعد هم روایت اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»، نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، اینچنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه شهر علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة».
آپارات:
https://www.aparat.com/v/PormI
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1381/11/30
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سند ماندگار
🔻 آنچه در #غدیر_خم به وقوع پیوست به منزله سندی ماندگار و قطعنامه ای جهانی بود كه در حضور بیش از صد هزار مسلمان كه از اطراف جهان آمده بودند قرائت شد. این #سند_تاریخی به دست مبارك پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) امضا شد و در تاریخ به ثبت رسید و در سیره علمی و عملی رهبران معصوم (علیهمالسلام) و شیفتگان ولایت در طول تاریخ جلوه گر شد.
📚 عید ولایت - صفحه 61
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 377
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 برخی از آثار بدرفتاری با پدر و مادر
بدرفتاری با پدر و مادر[1] افزون بر كیفر اخروی زیانهای دنیوی نیز دارد. برپایه حدیثی قدسی، خدا فرمود: به عزت و جلال و بلندی شأنم سوگند اگر عاق والدین عبادت همه پیامبران را انجام دهد از او نمیپذیرم.[2]
امام هادی (علیه السلام) فرمود: عقوق والدین موجب كاهش [و مرگ افراد خاندان] و ذلت و خواری در دنیا میشود[3] و به فرموده امام صادق (علیه السلام) از جمله پیامدهای دنیوی آزار والدین مانع شدن از اجابت دعا و هوا [فضای معنوی] را تاریك میكند.[4]
[1] . قال رسول اللهص: ... فَلَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ أَنْ یصِیرَ فِى حَدٍّ مِنْ حُدُودِ الْكُفْرِ إِلاّ أَنْ یدْخُلَ فِى عُقُوقٍ أَوْ قَطِیعَةِ رَحِمٍ (الكافى، ج6، ص50) وقال الصادق ع: عُقُوقُ الْوَالِدَینِ مِنَ الْكَبَائِرِ، لأَنَّ اللَّهَ تَعالَی جَعَلَ الْعَاقَّ عَصِیاً شَقِیاً (علل الشرائع، ص749).
[2] . بِعزَّتى وَجَلالى وَارْتفاع مَكَانى! لَو أنَّ العاقَّ لِوالِدَیهِ یعْمَل بِأَعمَالِ الأَنبِیاء جَمِیعاً لَم أَقْبَلْها مِنهُ (جامع السعادات، ج2، ص271).
[3] . الْعُقُوقُ یعَقِّبُ الْقِلَّةَ وَ یؤَدِّى إِلَی الذِّلَّةِ (بحار الانوار، ج71، ص84).
[4] . الذُّنُوبُ ... الَّتِى تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَین (الكافى، ج2، ص448).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 251 و 252
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضامن بقای رسالت
🔻 خدای سبحان امامت را ادامه رسالت و همتای آن می داند از این رو در حادثه جهانی #غدیر_خم به پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) می فرماید: اگر نصب علی بن ابی طالب را به دست خود انجام ندهی و ولایت را تبیین نکنی، اصلا به #رسالت_الهی عمل نکرده ای؛ یعنی رسالت منهای امامت معادل با رسالت منهای رسالت است زیرا آنچه اساس رسالت راحفظ میکند همان امامت است.
📚 شمیم ولایت، ص114
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 7. شیعه مرزبان ولایت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شیعه مرزبان ولایت
🔸 الآن #وظیفه ما چیست؟! وظیفه همه ما ـ مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان ـ این است كه از علی (سلام الله علیه) حمایت بكنیم. منظور در آیه سوره مباركه كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ اینها ـ معاذ الله ـ قضیه شخصیه و خارجیه نیست كه تاریخ مصرفش گذشت كه این برای زمان پیغمبر بود. نه! امروز پیامبر زنده است چون نبوت زنده است، امروز پیامبر زنده است چون اسلام زنده است، امروز هم علی زنده است چون #ولایت_زنده_است. اگر كسی از #حریم_تشیع بخواهد دفاع نكند به این آیه عمل نكرد! اگر كسی خدای ناكرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده، عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نكند به این آیه عمل نكرده است!
🔸 آیه سوره مباركه «توبه» چه میگوید؟ می گوید مبادا خودتان را كنار بگذارید تیر بخورد به نبوت و رسالت! اگر به اسلام به نبوت به رسالت به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تیری خورد و كسی سینه سپر نكرد به آیه سوره «توبه» عمل نكرد، فرمود: ﴿ما كانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾، این «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه» حاكم بر ولایت است؛ یعنی اگر تاكنون ﴿أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یك نفر بود، الآن این سیزده نفر با آن یك نفر این چهارده نفر یك نورند، این چهارده تا یك حكم اند «اَلنَّبِی وَ اَهْلُ بَیتِه» می شود.
🔸 بنابراین وظیفه رسمی ما با #حفظ_وحدت_اسلامی این است كه ما همه شبهات را ارزیابی كنیم، محققانه پاسخ بدهیم، نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم كه ـ معاذ الله ـ این ولایت و این امامت آسیب ببیند.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/gjlAH
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1384/10/29
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معرفت فاطمی
🔹 بعد از اینکه حضرت رحلت کرد اینها #غدیر را فراموش کردند و سقیفه را زنده کردند اصلاً خبری از نفاق و منافقان در مدینه نبود. اینها کجا رفتند؟ یا باید بگوییم همه اینها دفعتاً مُردند، خب این را که نمی شود گفت که اینها یک روزه مُردند؛ یا بگوییم همه آنها برگشتند توبه کردند مثل سلمان و اباذر شدند، این هم که نیست یا با حکومت ساختند «و هو الحق»!
تمام این کارشکنیهایی که منافقین داشتند چطور بعد از سقیفه دیگر این کارشکنی ها نبود؟ چون همه آنها دستشان به حکومت بند شد.
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) می گوید وقتی حضرت برای بار دوم نیروها را آماده کرد که بروند به طرف صفین، خطبه ای خوانده که اگر جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هرگز نمی توانند این گونه خطبه بخوانند! می گوید این شبهه مادّیین را که از دیرزمان چندین قرن مانده بود، علی بن ابی طالب پاسخ داد. این جمله از خطبه حضرت امیر (سلام الله علیه) که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) می گوید که این پاسخ آن شبهه است، عین این جمله را وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) در #خطبه_فدکیه 25 سال قبل از خطبه علی بن ابی طالب فرمود، حالا ببینید زهرا کیست! آن جمله نورانی این است که وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) در همین اوایل خطبه فدکیه دارد: «اِبْتَدَعَ الأَشَیاءَ لا مِنْ شَیءٍ»، این یعنی چه؟ یعنی شما که دارید اشکال می کنید باید بفهمید نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، چون هر دو می شود وجودی؛ نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این را یک زهرا می خواهد که بفهمد! شما همین شبهه را با خیلی ها در میان بگذارید ببینید که می مانند، چون خیلی از علما ماندند. فرمود: «اِبْتَدَعَ الأَشَیاءَ لا مِنْ شَیءٍ»، نه «من لا شیء». اگر «من شیء» بود بله اشکال وارد بود معلوم می شد که قبلاً ذرّاتی بود و خدا این ذرّات را جمع کرد و این عالم را ساخت؛ اگر «من لا شیء» بود باز اشکال وارد بود، برای اینکه مگر عدم چیزی است که آدم عدم را جمع و جور بکند و آسمان بسازد؟! ولی نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، چون هر دو موجبه است. «نقیض کلّ رفعٌ أو مرفوعٌ»؛ نقیض هر شیء، سلب آن است؛ نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این در خطبه نورانی حضرت زهرا هست؛ 25 سال قبل از اینکه حضرت امیر آن خطبه را بخواند، فاطمه(سلام الله علیها) خوانده است.
#بخشیدن_فدک_به_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 9
تاریخ: 1396/11/10
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید بزرگ ولایت
🔻 از منظر قرآن كریم در غدیرخم كه #عید_بزرگ_ولایت است، نعمت های معنوی الهی به برترین حدّ وبالاترین نصاب خود رسید و چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی (علیهالسلام) نیست، #عید_غدیر برترین اعیاد امّت اسلامی است و اعتقاد به ولایت تكوینی و تشریعی امامان معصوم (علیهمالسلام) و باور داشتن وساطت و شفاعت و وسیله بودن آنان از مهمترین بركاتی است كه نصیب #امت_اسلامی شده است.
📚 عید ولایت - صفحه 21
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 8. أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة
🔸 یک بیان نورانی از وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است، فرمود هر کسی به هر حال سنّی دارد، قبل از اینکه بالغ شود، شناسنامه ای دارد، اما هر کسی بالغ شد، باید خودش شناسنامه بگیرد، بعد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم. چه فخری بهتر از این است! از این #فخر بالاتر هست؟! حالا اگر وجود مبارک امیرالمؤمنین شده پدر ما، مادر ما که خواهد بود؟ حیف است که این #مقام را ما از دست بدهیم! اگر کسی فرزند امیرالمؤمنین شد، به کجا می رسد؟
🔸 قرآن کریم آن مقام اصلی را که برای انبیا و معصومین قائل شد، آنها قلّه هستند، حرفی در آن نیست، کسی هم نه طمع دارد و نه مقدور او هست که به آن مقام برسد، اما در دامنه آن قلّه زندگی کردن ممکن است. ذات أقدس الهی درباره ابراهیم خلیل فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾ و مانند آن. مردان الهی که شاگردان این خاندان هستند، فرزندان ابراهیم خلیل هستند، فرزندان انبیا و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) هستند، اینها هم به خدا عرض می کنند: ﴿وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾؛ خدایا! آن توفیق را به ما بده، #علم فراوان یاد بگیریم، یک؛ به همه علوم #عمل کنیم، دو؛ و با عمل خود جامعه را #هدایت کنیم، سه؛ بعد با زبان خود هم از دین تبلیغ کنیم، چهار؛ تا «امام المتّقین» شویم؛ بزرگان جامعه، خوبان جامعه، پارسایان جامعه به ما اقتدا کنند. این کم مقامی است؟! اگر این شدنی نبود که در قرآن به ما نگفت شما این دعا را بخوان، این راه شدنی است! اگر کسی چنین شد، همه #برکات_قرآن نصیب او می شود.
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/05/24
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 378
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 دعا براي والدين
سزاوار است موٴمنان افزون بر نيكي به والدين، دعاي امام سجاد (علیه السلام) درباره والدين را بخوانند و از خدا توفيق ادب و احترام و نيكي به والدين را بخواهند. آن دعا اين است:
(1) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ بَرَكَاتِكَ وَ سَلامِكَ؛ خدايا! رحمت فرست بر محمد بنده و پيغمبرت و خاندان پاكش و آنان را به بهترين رحمت و درود و بركت و سلام مخصوص گردان.
(2) وَ اخْصُصِ اللَّهُمَّ وَالِدَىَّ بِالْكَرَامَةِ لَدَيْكَ، وَ الصَّلاةِ مِنْكَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛ خدايا پدر و مادر مرا به كرامت نزد خود و درود از جانب خود مخصوص گردان اي ارحم الراحمين.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 252
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra