eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 علم و عدل 🔹 مهم ‌ترین كاری كه وجود مبارك حضرت بعد از ظهور انجام می ‌دهد همین است كه علم و برهان را به جای مظنّه، سوء ظن و مانند آن می ‌گذارد، عدل را به جای هوس می ‌گذارد. 🔹 این كتاب موجز و متقن، نظام جاهلی را در همین دو عنصر می ‌داند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ‏﴾ را در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس‏﴾[1] را در بخش انگیزه؛ یعنی اینها براساس گمان زندگی می کنند و براساس میل به سر می ‌برند، در حالی که باید بر اساس علم زندگی كنند و با عدل به سر ببرند. [1] . سوره نجم، آیه23. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و مراکز تخصصی ۱۴۰۰ _۱۳۹۹ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی زمان: دوشنبه ۱7 شهریور ۱۳۹۹ ساعت: ۱۰ صبح به صورت ویدئو کنفرانس @a_javadiamoli_esra
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 ... به فرانسه و امثال فرانسه هشدار می دهيم، موعظه می کنيم، نصيحت می کنيم که اجازه ندهند در آن ديار در آن سرزمين در آن بلاد و در آن کشورشان کسی به مقام مقدّس قرآن کريم، کسی به مقام مقدّس پيغمبر (عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هتکی کند... . منبع: news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. .🔹 اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت. 🔹 حادثه‌ ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی ‌شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می ‌شود ظهور می‌ کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّه‌ای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ‌ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت. 🔹«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می ‌فرماید ما دسته دسته این پرنده ‌های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می ‌گویند معرّب سنگ‌گِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگ‌گِل را این سجّیل را می ‌زدند هم اصابت می ‌کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می ‌شکافت و هم به استخوان آسیب می‌ رساند و طولی نمی ‌کشید که این شخص مصاب را از بین می ‌برد. 🔹 این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می ‌گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند. 🔹 این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ‌ها، صنعایی ‌ها، حبشی ‌ها و نجاشی‌ های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می‌ کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را می‌گویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می ‌گویند فیال. ارباب فیل می‌ گویند جمّال می‌ گویند فیال می‌ گویند، اما اصحاب فیل معلوم می ‌شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان ‌اند و مصاحب این حیوان ‌اند. 🔹 اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه ‌های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست. [1]. مجمع البحرین، ج‏5، ص303. [2]. سوره فرقان، آیه44. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل تاریخ: 1399/01/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: ✳ با گفت وگو و آگاهی بخشی حساسیت جوامع نسبت به اهانت ها را شدت ببخشیم/ سیاستمداران فریبکار با استفاده از جهل افراد زمینه اهانت به مقدسات را فراهم کردند پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم، اهانت به مقدسات مسلمانان را اقدامی از سوی سیاستمداران فریبکار و دغل باز دانست و گفت: عده ای هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند و جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کردند تا با اهانت و توهین به مقدسات موجب عداوت و دشمنی میان جوامع شوند. 🔷 اهانت کنندگان به اوّلیات و بدیهیات فرهنگی انسانی آشنا نیستند 🔸 بشر امروز می فهمد که اگر امری در نزد عده ای مقدس شد باید به احترام آن افراد، به آن امر احترام بگذارد. 🔷 جهل عده ای و عداوت و عناد عده ای دیگر حرکات اهانت آمیز را موجب شده است 🔸 علل اصلی و اساسی این اقدامات سیاستمداران فریبکار و دغل بازی است که هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند تا چنین جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کنند و موجب عداوت و دشمنی میان جوامع باشند بنابراین این اقدامات در عمق جهالت و نهایت سفاهت و بی خردی انجام می شود و در نزد همه انسان ها محکوم است و قابل ارزش نیست. 🔷 مقابله با حقیقت قرآن شدنی نیست 🔸 قرآن تنها سندی است که در آن خدای عالم تمام درخشش وحی را از هنگامه فلسفه آفرینش انسان در جهان هستی و ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) تا ابدیت روشن می کند در حقیقت از ازل تا ابد به وسیله قرآن روشن می شود، این کتاب نور، هدایت و روشنگری همه جوامع است و همگرایی که در این کتاب میان همه ادیان الهی می باشد، استثنایی است. 🔷 قرآن حافظ همه کتب و ادیان الهی است 🔸 تنها سندی که از جایگاه منبع وحی برای جامعه بشری مانده، قرآن است که این قرآن حافظ تورات، انجیل و همه ادیان الهی است؛ همچنین این کتاب حافظ حقوق بشر، منافع انسانی، وحدت و یکپارچگی جهان بشریت است و همه را به سمت توحید سوق می دهد. 🔷 انتقاد جدی از نهادها و مراکز فکری و فرهنگی؛ کرسی قرآن شناسی در جهان ایجاد نکردیم 🔸 اگر بخواهیم بگوییم که یک کرسی قرآن شناسی به معنای واقعی در جهان توانستیم ایجاد کنیم و جهان را با قرآن آشنایی و شناخت مناسبی را ایجاد کنیم باید با کمال تأسف گفت که چنین اتفاقی نیفتاده و ما سرگرم مسایل و درگیری های سیاسی کشور هستیم و از این اهداف بلندی که انقلاب و نظام برای آن شکل گرفته است کاملاً غافل هستیم. 🔷 وقتی جوامع بشری مباحث قرآنی را نشناسند ممکن است که چنین حرکات ناصوابی انجام دهند 🔷 راهکارهای پیشگیرانه از اقدامات توهین آمیز به مقدسات در آینده 🔸 ظرفیت هایی که امروز در جوامع بشری و کشورهای به ظاهر متمدن است تا حد زیادی قابل توجه می باشد و آن فرصت هایی است که امروزه به عنوان حقوق بشر و فلسفه اخلاق و سیاست مطرح است، اینگونه از مسایل می تواند در کشورها یا نهادهای مدنی در قالب گفتمان هایی شکل بگیرد، ارتباط تمدنی و امثال ذلک همه ظرفیت هایی است که ما می توانیم با ورود به این ظرفیت ها جوامع را متوجه اندیشه های بلندی که نشأت گرفته از منابع وحیانی خصوصاً قرآن عزیز است را به آنان معرفی کنیم. 🔸 اقدامات توهین آمیز به مقدسات مسلمانان هم مقابله با نور، هدایت و چراغ انسانیت است و هم موجب وحدت امت اسلامی بیش از گذشته می شود. NEWS.ESRA.IR @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 إِحْدَی الْحُسْنَیین 🔹 آن كه داعیه نظم نوین دارد نمی ‌داند که ﴿أَینَما تَكُونُوا یدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾؛[1] انسان كاخ سفید نشین را به كوخ سیاه می ‌نشاند! ﴿وَ اللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ﴾.[2] مسلمان ها اگر به این اصل عنایت كنند می‌ دانند چیزی را از دست نمی ‌دهند، اینها به وعده ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] خوشحال ‌اند [و] بیگانه ‌ها به وعید «اِحدِی اَلسَّیئَتَین» نگران؛ آنها یا كشته می‌ شوند و «حُفْرةٌ مِنْ حُفَرِ النیرانِ»؛ یعنی جهنم سوزان به انتظار اینهاست یا در دنیا رسوا می ‌شوند، [اما] مؤمنین به ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ‌﴾ می‌رسند؛ لذا هیچ نگرانی ندارد، «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».[4] 🔹 بعضی ها نقل كردند این جمله بلند علی (سلام الله علیه) كه خوش‌ آهنگ است «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، ریشه ‌اش در كلمات رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) كه فرمود: «نَجَا اَلْمُخَفِّفُونَ [الْمُخِفُّونَ‏]»؛[5] آنها كه سبكبارند رَستند. نمی‌ دام هیچ وقت خوابی دیدید یا نه؟ یك انسان گنهكار احساس می ‌كند بار سنگینی روی دوش اوست [که] این گوشه ‌ای از اسرار قیامت است، حقیقتاً گناه بار است! حقیقتاً سنگین است! اینها مجاز و تعارف نیست، [گناه] یك بار سنگین است. ساك و چمدان نیست، اما انسان احساس سنگینی می ‌كند [و] باید بكشد، [اما] نه خودش می‌تواند نه باربری هست: ﴿كَلَّا لا وَزَرَ﴾،[6] چنین اوضاعی است! 🔹 جهان غرب اگر بفهمد چه روز سیاهی در پی دارد هرگز به فكر تهاجم به منطقه ‌های مسلمان ‌نشین نیست [و] ما هم اگر بدانیم چه گوهری در دست داریم آنچه را بیگانه‌ ها علیه ما تبلیغ می ‌كنند ترتیب اثر نمی ‌دهیم. این هم از كلمات نورانی امام كاظم (سلام الله علیه) است كه به هشام فرمود هشام! اگر گردویی در دست توست [و تو می‌ دانی که گردوست ولی] دوست نادان گفت این گوهر است به حال تو نافع نیست: «ما کان ینفعك» و اگر لؤلؤیی در دست توست [و تو می‌دانی که لؤلؤ است ولی] دشمنی گفت این گردوست به حال تو ضرر ندارد.[7] مسلمان ها [و] بسیجی های عالم بدانید این لؤلؤی نظام اسلامی فعلاً به رهبری امام و خون شهدا نظیر شهید رجایی شهید باهنر شهید قدوسی (رضوان الله علیهم) و شهدای هفده شهریور كه همه اینها در این ایام به كوی لقای حق رفته ‌اند، به بركت این خون ها این لؤلؤ به دست ما رسیده است. [1] . سوره نساء، آیه 87. [2] . سوره بروج، آیه 20. [3] . سوره توبه، آیه 52. [4] . نهج‌البلاغه، خطبه 21. [5] . مکارم الاخلاق، ص440. [6] . سوره قیامت، آیه 11. [7] . تحف العقول، ص386؛ «یا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ‏ ینْفَعُكَ‏ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/06/12 🆔 @a_javadiamoli_esra