eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بیداری علما 🔹 ابوریحان بیرونی را خدا غریق رحمت كند! سقراط كه مسموم شد، او مشكل سیاسی داشت؟ مشکل فقط توحید بود، مشكلی دیگری نداشت! آن جا جای الحاد و شرك بود، او برخاست توحیدی فكر كرد، توحیدی حرف زد، توحیدی تبلیغ كرد، «إلاّ و لابد» گفتند باید سمّ بخوری و سمّ خورد و آن مقاومتِ سمّ‌خوری سقراط باعث شد افلاطون پیدا شد، بعد ارسطو پیدا شد. آنها كه پیغمبر نداشتند آنها كه امام نداشتند، یعنی خود سقراط این‌طور قیام كرد؟ فلسفه تولید كرد یا معبر بود نه مبدأ؟ 🔹 مرحوم ابوریحان بیرونی مستحضرید چون در برابر إبن ‌سینا قرار گرفت خیلی شهرت پیدا نكرد، ولی ابوریحان بیرونی خیلی مرد عظیمی است! ایشان در تحقیق ماللهند چون خودش مدتی هند بود گرچه به صورت تصریح عبارت انموذجی این‌طور حرف نزد و متنی حرف زد، ولی در همان متنی فرمودند خلیل حق (سلام الله علیه) كه قیام كرد دو سه‌ فرمایش داشت: یكی براهین ﴿لاَ أُحِبُّ الآفِلِین﴾[1] بود كه در بخشی اثر كرد، یكی هم تبرگیری بود ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلَّا كَبِیراً لَّهُم﴾[2] بود كه در بخش دیگر است، یكی وقتی ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَ سَلاَماً﴾[3] در خاورمیانه پیچید، این خبری نبود که در جایی دفن شود، آن روز رسانه نبود ولی قاصد تازه ‌نفس در هر شهری بود؛ در كمترین مدت از بارگاه خلیل به یونان و امثال یونان رسید، فهمیدند یك خبری هست، عاقل‌تر از دیگران بودند و از الحاد و شرك صرف‌ نظر كردند، به فكر توحید افتادند و چون به فكر توحید افتادند دیدند كه این حق است و گفتند باید سمّ بخوری، سمّ هم خورد، موحّداً مُرد، افلاطون تربیت كرد، از آن جا فلسفه به كشورهای دیگر رسید. 🔹 من یادم است همین حرف ابوریحان بیرونی ایشان یك گِله‌ای از علمای هند می ‌كند گفت یونان این تفكّر را داشت و این بیداری را داشت ولی هند این را نداشت.[4] چند سال قبل كه علمای هند آمده بودند ایران، به مؤسسه اسراء هم آمدند، من این داستان ابوریحان بیرونی را برای اینها نقل كردم اینها اشك ریختند گفتند اگر علمای گذشته ما بیدار بودند ما الآن گرفتار موش ‌پرستی و گوساله ‌پرستی نبودیم. [1]. سوره انعام، آیه76. [2]. سوره انبیاء، آیه58. [3]. سوره انبیاء، آیه69. [4]. تحقیق ماللهند، ص21؛ «...إنّ الیونانیین أیام الجاهلیة قبل ظهور النصرانیة كانوا علی مثل ما علیه الهند من العقیدة، خاصّهم فی النظر قریب من خاصّهم و عامّهم فی عبادة الأصنام كعامّهم و لهذا أستشهد من كلام بعضهم علی بعض بسبب الاتّفاق و تقارب الأمرین لا التصحیح فإنّ ما عدا الحقّ زائغ و الكفر ملّة واحدة من أجل الانحراف عنه و لكنّ الیونانیین فازوا بالفلاسفة الذین كانوا فی ناحیتهم حتى نقّحوا لهم الأصول الخاصة دون العامّة لأنّ قصاری الخواصّ اتّباع البحث و النظر و قصاری العوامّ التهوّر و اللجاج إذا خلوا عن الخوف و الرهبة یدلّ علی ذلك سقراط لمّا خالف فی عبادة الأوثان عامّة قومه و انحرف عن تسمیة الكواكب «آلهة» فی لفظه كیف أطبق قضاة أهل اثینیة الأحد عشر علی الفتیا بقتله دون الثانی عشر حتى قضی نحبه غیر راجع عن الحقّ و لم یك للهند أمثالهم ممّن یهذّب العلوم فلا تكاد تجد لذلك لهم خاصّ كلام إلا فی غایة الاضطراب و سوء النظام و مشوبا فی آخره خرافات العوامّ من تكثیر العدد و تمدید المدد و من موضوعات النحلة التی یستفظع أهلها فیها المخالفة و لأجله یستولی التقلید علیهم...». 📚 دیدار مدیر حوزه‌ های علمیه با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فتح خیبری 🔹 این بیان که [پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)] فرمود «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»،[1] این جمله خبریه‌ای است که به داعی انشاست؛ یعنی «یا أیها الذین آمنوا یجب علیکم» جهانی فکر کنید، جهانی حرف بزنید، حضرت جهانی است تعارف که ندارد! ظهور و حضور او جهانی است، آن وقت ما جهانی حرف می ‌زنیم اما حداکثر دید ما حرم است تا جمکران، این نمی‌ شود. 🔹 مطلب بعدی آن است که حالا چکار کنیم که جهانی بشود؟ یک وقت است که ما استدلال بکنیم به ائمه (علیهم السلام) این را فوراً جواب می‌ دهند به اینکه او امام بود و قدرت داشت و مانند آن، اما اگر به شاگردان ائمه (علیهم السلام) استدلال بکنیم جواب ندار! و آن این است که جریان فتح خیبر یک داستان مشکل‌ گشایی بود برای مؤمنین و مسلمان‌ های مدینه، چون همه اینها ستون پنجم بودند برای مشرکین. این صنادید اسرائیلی در خیبر یک ستون پنجمی بودند با مشرکین حجاز، مرتّب گزارش می ‌دادند، سرمایه دست اینها، آنها کاخ ‌نشین بودند، اینها کوخ ‌نشین بودند، ربا دست آنها بود، قرض ‌الحسنه هم که خبری نبود، فتح خیبر برای جامعه اسلامی مشکل ‌گشایی کرد، عظمت فتح خیبر کم نبود! آن جریان حضرت امیر و آن درِ خیبر و این همه تبلیغات! روز فتح خیبر جعفر از حبشه برگشت آمد مدینه، یک بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد که من به کدام یک از این دو امر خوشحال ‌تر بشوم، به فتح خیبر یا آمدن جعفر؟[2] جعفر یک مسافری بود آمد، چه کاری به خیبر دارد؟! عظمت خیبر و فتح خیبر نظام اسلامی را تفهمیم کرده است، حالا پسرعمویتان است از مسافرت آمده، چرا این را با آن می‌ سنجی؟! فرمود: «بِأَیهِمَا» خوشحال ‌تر بشوم؟ این یعنی چه؟ یعنی یک روحانی بفهم رفته حبشه را عوض کرده، او چندین سال در آن جا کار عالمانه کرده، حرف عالمانه زده، حرف‌ های ما را بازگو کرده، حبشه را متحوّل کرده، بله کار فتح خیبر کرده است، فتح که تنها با شمشیر نیست با قلم هم هست! فرمود به «بِأَیهِمَا» خوشحال بشوم؟ پس می ‌شود که یک روحانی کاری بکند که نظیر فتح خیبر باشد، درِ قلعه خیبر را بکَند، پس می ‌شود! حالا ما به خود حضرت امیر که استدلال نمی ‌کنیم تا کسی بگوید او امام بود، اوایل بعثت جعفر (سلام الله علیه) او از مکه رفته بود حبشه، چند سال آن جا بود؟ تا فتح خیبر بود، برود در حبشه آن افکار مسیحیت، تمام «اعدا عدوّ» آنها را به هر حال یا قانع کرد یا ساکت کرد، پس می‌شود این کار را کرد. 🔹 من تعجّب می ‌کردم که چطور پیغمبر می‌فرماید «بِأَیهِمَا» من خوشحال بشوم؟! معلوم می‌ شود که خبری است، وگرنه از مسافرت آمده، این چکار به فتح خیبر دارد که فرمود به کدام یک از اینها خوشحال‌ تر بشوم؟ پس می ‌شود که یک روحانی کار فتح خیبر را بکند. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334. [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر». 📚 دیدار ریاست مجمع جهانی اهل بيت با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم و عدل 🔹 مهم ‌ترین كاری كه وجود مبارك حضرت بعد از ظهور انجام می ‌دهد همین است كه علم و برهان را به جای مظنّه، سوء ظن و مانند آن می ‌گذارد، عدل را به جای هوس می ‌گذارد. 🔹 این كتاب موجز و متقن، نظام جاهلی را در همین دو عنصر می ‌داند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ‏﴾ را در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس‏﴾[1] را در بخش انگیزه؛ یعنی اینها براساس گمان زندگی می کنند و براساس میل به سر می ‌برند، در حالی که باید بر اساس علم زندگی كنند و با عدل به سر ببرند. [1] . سوره نجم، آیه23. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و مراکز تخصصی ۱۴۰۰ _۱۳۹۹ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی زمان: دوشنبه ۱7 شهریور ۱۳۹۹ ساعت: ۱۰ صبح به صورت ویدئو کنفرانس @a_javadiamoli_esra
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 ... به فرانسه و امثال فرانسه هشدار می دهيم، موعظه می کنيم، نصيحت می کنيم که اجازه ندهند در آن ديار در آن سرزمين در آن بلاد و در آن کشورشان کسی به مقام مقدّس قرآن کريم، کسی به مقام مقدّس پيغمبر (عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هتکی کند... . منبع: news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. .🔹 اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت. 🔹 حادثه‌ ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی ‌شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می ‌شود ظهور می‌ کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّه‌ای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ‌ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت. 🔹«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می ‌فرماید ما دسته دسته این پرنده ‌های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می ‌گویند معرّب سنگ‌گِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگ‌گِل را این سجّیل را می ‌زدند هم اصابت می ‌کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می ‌شکافت و هم به استخوان آسیب می‌ رساند و طولی نمی ‌کشید که این شخص مصاب را از بین می ‌برد. 🔹 این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می ‌گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند. 🔹 این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ‌ها، صنعایی ‌ها، حبشی ‌ها و نجاشی‌ های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می‌ کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را می‌گویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می ‌گویند فیال. ارباب فیل می‌ گویند جمّال می‌ گویند فیال می‌ گویند، اما اصحاب فیل معلوم می ‌شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان ‌اند و مصاحب این حیوان ‌اند. 🔹 اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه ‌های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست. [1]. مجمع البحرین، ج‏5، ص303. [2]. سوره فرقان، آیه44. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل تاریخ: 1399/01/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: ✳ با گفت وگو و آگاهی بخشی حساسیت جوامع نسبت به اهانت ها را شدت ببخشیم/ سیاستمداران فریبکار با استفاده از جهل افراد زمینه اهانت به مقدسات را فراهم کردند پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم، اهانت به مقدسات مسلمانان را اقدامی از سوی سیاستمداران فریبکار و دغل باز دانست و گفت: عده ای هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند و جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کردند تا با اهانت و توهین به مقدسات موجب عداوت و دشمنی میان جوامع شوند. 🔷 اهانت کنندگان به اوّلیات و بدیهیات فرهنگی انسانی آشنا نیستند 🔸 بشر امروز می فهمد که اگر امری در نزد عده ای مقدس شد باید به احترام آن افراد، به آن امر احترام بگذارد. 🔷 جهل عده ای و عداوت و عناد عده ای دیگر حرکات اهانت آمیز را موجب شده است 🔸 علل اصلی و اساسی این اقدامات سیاستمداران فریبکار و دغل بازی است که هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند تا چنین جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کنند و موجب عداوت و دشمنی میان جوامع باشند بنابراین این اقدامات در عمق جهالت و نهایت سفاهت و بی خردی انجام می شود و در نزد همه انسان ها محکوم است و قابل ارزش نیست. 🔷 مقابله با حقیقت قرآن شدنی نیست 🔸 قرآن تنها سندی است که در آن خدای عالم تمام درخشش وحی را از هنگامه فلسفه آفرینش انسان در جهان هستی و ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) تا ابدیت روشن می کند در حقیقت از ازل تا ابد به وسیله قرآن روشن می شود، این کتاب نور، هدایت و روشنگری همه جوامع است و همگرایی که در این کتاب میان همه ادیان الهی می باشد، استثنایی است. 🔷 قرآن حافظ همه کتب و ادیان الهی است 🔸 تنها سندی که از جایگاه منبع وحی برای جامعه بشری مانده، قرآن است که این قرآن حافظ تورات، انجیل و همه ادیان الهی است؛ همچنین این کتاب حافظ حقوق بشر، منافع انسانی، وحدت و یکپارچگی جهان بشریت است و همه را به سمت توحید سوق می دهد. 🔷 انتقاد جدی از نهادها و مراکز فکری و فرهنگی؛ کرسی قرآن شناسی در جهان ایجاد نکردیم 🔸 اگر بخواهیم بگوییم که یک کرسی قرآن شناسی به معنای واقعی در جهان توانستیم ایجاد کنیم و جهان را با قرآن آشنایی و شناخت مناسبی را ایجاد کنیم باید با کمال تأسف گفت که چنین اتفاقی نیفتاده و ما سرگرم مسایل و درگیری های سیاسی کشور هستیم و از این اهداف بلندی که انقلاب و نظام برای آن شکل گرفته است کاملاً غافل هستیم. 🔷 وقتی جوامع بشری مباحث قرآنی را نشناسند ممکن است که چنین حرکات ناصوابی انجام دهند 🔷 راهکارهای پیشگیرانه از اقدامات توهین آمیز به مقدسات در آینده 🔸 ظرفیت هایی که امروز در جوامع بشری و کشورهای به ظاهر متمدن است تا حد زیادی قابل توجه می باشد و آن فرصت هایی است که امروزه به عنوان حقوق بشر و فلسفه اخلاق و سیاست مطرح است، اینگونه از مسایل می تواند در کشورها یا نهادهای مدنی در قالب گفتمان هایی شکل بگیرد، ارتباط تمدنی و امثال ذلک همه ظرفیت هایی است که ما می توانیم با ورود به این ظرفیت ها جوامع را متوجه اندیشه های بلندی که نشأت گرفته از منابع وحیانی خصوصاً قرآن عزیز است را به آنان معرفی کنیم. 🔸 اقدامات توهین آمیز به مقدسات مسلمانان هم مقابله با نور، هدایت و چراغ انسانیت است و هم موجب وحدت امت اسلامی بیش از گذشته می شود. NEWS.ESRA.IR @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 إِحْدَی الْحُسْنَیین 🔹 آن كه داعیه نظم نوین دارد نمی ‌داند که ﴿أَینَما تَكُونُوا یدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾؛[1] انسان كاخ سفید نشین را به كوخ سیاه می ‌نشاند! ﴿وَ اللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ﴾.[2] مسلمان ها اگر به این اصل عنایت كنند می‌ دانند چیزی را از دست نمی ‌دهند، اینها به وعده ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] خوشحال ‌اند [و] بیگانه ‌ها به وعید «اِحدِی اَلسَّیئَتَین» نگران؛ آنها یا كشته می‌ شوند و «حُفْرةٌ مِنْ حُفَرِ النیرانِ»؛ یعنی جهنم سوزان به انتظار اینهاست یا در دنیا رسوا می ‌شوند، [اما] مؤمنین به ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ‌﴾ می‌رسند؛ لذا هیچ نگرانی ندارد، «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».[4] 🔹 بعضی ها نقل كردند این جمله بلند علی (سلام الله علیه) كه خوش‌ آهنگ است «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، ریشه ‌اش در كلمات رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) كه فرمود: «نَجَا اَلْمُخَفِّفُونَ [الْمُخِفُّونَ‏]»؛[5] آنها كه سبكبارند رَستند. نمی‌ دام هیچ وقت خوابی دیدید یا نه؟ یك انسان گنهكار احساس می ‌كند بار سنگینی روی دوش اوست [که] این گوشه ‌ای از اسرار قیامت است، حقیقتاً گناه بار است! حقیقتاً سنگین است! اینها مجاز و تعارف نیست، [گناه] یك بار سنگین است. ساك و چمدان نیست، اما انسان احساس سنگینی می ‌كند [و] باید بكشد، [اما] نه خودش می‌تواند نه باربری هست: ﴿كَلَّا لا وَزَرَ﴾،[6] چنین اوضاعی است! 🔹 جهان غرب اگر بفهمد چه روز سیاهی در پی دارد هرگز به فكر تهاجم به منطقه ‌های مسلمان ‌نشین نیست [و] ما هم اگر بدانیم چه گوهری در دست داریم آنچه را بیگانه‌ ها علیه ما تبلیغ می ‌كنند ترتیب اثر نمی ‌دهیم. این هم از كلمات نورانی امام كاظم (سلام الله علیه) است كه به هشام فرمود هشام! اگر گردویی در دست توست [و تو می‌ دانی که گردوست ولی] دوست نادان گفت این گوهر است به حال تو نافع نیست: «ما کان ینفعك» و اگر لؤلؤیی در دست توست [و تو می‌دانی که لؤلؤ است ولی] دشمنی گفت این گردوست به حال تو ضرر ندارد.[7] مسلمان ها [و] بسیجی های عالم بدانید این لؤلؤی نظام اسلامی فعلاً به رهبری امام و خون شهدا نظیر شهید رجایی شهید باهنر شهید قدوسی (رضوان الله علیهم) و شهدای هفده شهریور كه همه اینها در این ایام به كوی لقای حق رفته ‌اند، به بركت این خون ها این لؤلؤ به دست ما رسیده است. [1] . سوره نساء، آیه 87. [2] . سوره بروج، آیه 20. [3] . سوره توبه، آیه 52. [4] . نهج‌البلاغه، خطبه 21. [5] . مکارم الاخلاق، ص440. [6] . سوره قیامت، آیه 11. [7] . تحف العقول، ص386؛ «یا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ‏ ینْفَعُكَ‏ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/06/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و مراکز تخصصی ۱۴۰۰ _۱۳۹۹ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: 🔷 در امر آموزش آنچه اهمیت ویژه دارد مسئله «تفقه در دین» است پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه و موسسه های آموزش عالی اسرا، صبح امروز در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و با حضور معاونین و مدیران مراکز و همچنین مدیران موسسات تخصصی شهرستان های تهران، آمل، اراک به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس ایراد می کرد، بیان داشت: در امر آموزش آنچه اهمیت ویژه دارد مسئله «تفقه در دین» است و لذا نباید ما تنها به آموزش و پژوهش های فقهی در دین بسنده کنیم و تا تفقه در دین را فرا نگیریم، انتظار حضرت آیت الله جوادی از راه اندازی این موسسات تخصصی را بر آورده نکرده ایم. ایشان تجربه فضای مجازی را تجربه ای شیرین بیان کرد و اظهار داشت: این تجربه که در این مدت به سمت آن رفتیم، تجربه شیرینی بود که باعث شد با استفاده از امکانات و ابزارهای نوین، از خیلی از اتلاف وقت ها و هزینه ها جلوگیری شود. وی با بیان اینکه باید نظام سنتی حوزه علمیه خودش را به فضای گسترده فرهنگی و اجتماعی حوزه نزدیک کند، بیان داشت: دین به معنای واقعی کلمه به جامعه راه پیدا نکرده و آنچه از گویندگان و خطباء مطرح می شود، یک سری مسائل تشریفاتی دین است و تبیین درست معنای دین و ارتباط آن با مسائل اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی جامعه، وظیفه ای است که با حوزویان به صورت تخصصی ورود کنند و در این راه کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» یک منبع قوی می باشد که توصیه می شود که حتما در موسسات تخصصی به صورت رسمی تدریس شود تا با تبیین عقلانیت وحیانی از منظر حضرت استاد، عقل را بهتر بشناسیم چرا که تا این مهم صورت نگیرد، امکان ندارد مباحث تفسیری و فلسفی حضرت استاد را بتوانیم درست درک کنیم. ایشان در پایان با تاکید بر اینکه نباید فضای مجازی و ظرفیتی که از این راه به دست ما رسیده را دست کم بگیریم، به همه حوزویان توصیه کردند تا در مرحله اول آموزش که همان آشنایی با مسائل هست، توقف نکنند، بلکه سعی کنند با تحقیق و مطالعه ، مراحل شناخت و سپس مرحله اختراعات و ابدائات علمی را نیز پشت سر بگذارند. 🔷 برنامه های موسسه آموزشی اسراء با محوریت شعار سال حوزه علمیه"حوزه و فضای مجازی" در ابتدای مراسم حجت الاسلام علی روح الهی معاونت آموزشی موسسه آموزش عالی اسراء، ضمن ارائه گزارشی از برنامه های آموزشی سال قبل خصوصا فعالیت های بدون وقفه موسسات آموزش عالی اسراء با وجود ویروس کرونا بیان داشت: سال قبل با وجود ویروس کرونا، اما به کمک مدیران و کادر آموزشی توانستیم بدون وقفه دروس و امتحانات را به صورت مجازی برگزار کرده و در امر آموزش وقفه ای نداشتیم وی با بیان اینکه امسال از طرف رییس حوزه های علمیه به سال «حوزه و فضای مجازی» نام گرفته، از برنامه های آموزشی این موسسه با محوریت این شعار سخن گفت: ما امسال 5 برنامه همگام و هم راستا با این شعار سال حوزه خواهیم داشت ، « حضور آموزشی در فضای مجازی به صورت منظم و راه اندازی آموزش های آنلاین»؛ «برگزاری دوره های کوتاه مدت جهت آشنایی طلاب با فضای مجازی و چگونگی تولید محتوا برای این فضا» ؛ « تولید محتوای علمی برای فضای مجازی از طرف پژوهشگران با محوریت منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» ؛ « استفاده از فناوری های نوین برای آموزش و پژوهش های علمی به خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای استنباط علمی» ، «استفاده ازفضا و شبکه های اجتماعی برای بسط و گسترش مباحث پژوهشی و استفاده از آثار حضرت استاد» . سپس در پایان جلسه هر کدام از مدیران مراکز تخصصی گزارشی از فعالیت ها و برنامه های خود را به صورت ویدئو کنفرانس ارائه دادند. @a_javadiamoli_esra
دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی 1399-1400 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط بصورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آدم شدن 🔹 به ما گفتند اگر در حوزه‌ ها و دانشگاه‌ ها كار علمی انجام می ‌دهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بی ‌وارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینكه در بخش ‌های فراوانی از قرآن كریم فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾؛[1] یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه كسی را هم نبندد. نه از روحانی عالم بی ‌عمل كاری ساخته است, نه از دانشگاهی محقّق بی‌ تحقّق كاری ساخته است. 🔹 اصرار قرآن كریم بر این است كه اگر كار علمی انجام می‌دهید، حتماً باید با عمل صالح همراه باشد؛ منتها گاهی تزكیه را قبل از تعلیم ذكر می ‌كند[2] و گاهی تعلیم را قبل از تزكیه؛ آن جا كه می‌فرماید: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾، نه برای آن است كه علم از وارستگی بالاتر است، علم مقدّم بر وارستگی نیست، بلكه مقدّمه است! اگر كسی حوزه درس می‌خواند یا دانشگاه می ‌رود، علمش مقدمه بر آدم شدن است نه مقدّم! لذا فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ اما آن بخش ‌هایی كه تزكیه را بر علم مقدّم می دارد، برای اینكه آدم شدن مقدّم بر عالِم شدن است، چه عالم حوزوی و چه عالم دانشگاهی. پس اگر كسی در محور دانش حركت می‌كند، باید بداند علم یك طرف قضیه است، آن آدمیت و بی راهه نرفتن و راه كسی را نبستن طرف دوم قضیه است. [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه، آیه2. 📚 سخنرانی روز عاشورا تاریخ: 1397/06/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به اولین همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" که به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز و با حضور سخنرانانی از ایران و چند کشور جهان برگزار گردید، بیان داشتند: علمی که موضوع آن فعل و قول خداست علم دینی است. حوزه های علمیه درباره قول خدا سخن می گویند، دانشگاه ها درباره فعل خدا سخن می گویند، این علم می‌شود دینی ، آن گاه اخلاق را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، الهیات را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، درمان کرونا و مانند کرونا را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی. یقیناً این عاملی دارد یقیناً این علتی دارد یقیناً پیامدی دارد یقیناً آثاری دارد یقیناً راه دفع دارد یقیناً راه دفاع دارد. هیچ ممکن نیست که خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفاء است ایشان بیان داشتند: بنابراین اخلاق ما، الهیات ما در گرو اعتقادات ماست و اعتقادات ما از فلسفه و جهان بینی الهی شروع می شود که همه زیر مجموعه را دینی می کند آن وقت ما وقتی درباره زمین و زمان بحث می کنیم، درباره آیت الهی بحث می کنیم. در حوزه های علمیه اگر سخن از حلال و حرام است درباره قول خداست و اگر دانشجویان و دانش پژوهان و اساتید دانشگاهی بحث می کنند درباره فعل خدا بحث می کنند. متن کامل پیام معظم له News.esra.ir