💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_سوم 💠 زن در برهان ▫️ یکی از نمونه های بارز نبوغ فکری زن، همتایی او با مرد در مهم ترین فضیلت هایی است که خدا برای انسان ذکر می کند. در این مورد دو نمونه: نبوغ فکری و فرهنگی، و نبوغ سیاسی و حضور در صحنه سیاست و اجتماع را می توان ذکر نمود... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_سوم 💠 زن در برهان ▫️ یکی از نمونه های بارز نبوغ فکری زن، همتایی او با مرد در مهم ترین فضیلت هایی است که خدا برای انسان ذکر می کند. در این مورد دو نمونه: نبوغ فکری و فرهنگی، و نبوغ سیاسی و حضور در صحنه سیاست و اجتماع را می توان ذکر نمود. #نبوغ_فکری_و_فرهنگی آن نیست که کسی مطلبی را زودتر از دیگران باخبر شود، مثلاً اگر شخصی کتابی را زودتر از دیگران مطالعه نمود و از مضمونش آگاه شد، و یا زودتر از دیگری در جلسه علمی حضور به هم رساند و از محتوای محفل باخبر شد این سبق زمانی، نشانه نبوغ فکری او نیست زیرا ممکن است که اگر این شخص دوم نیز همان روز اول در آن محفل علمی شرکت می کرد همتای شخص اول و یا بهتر از او می فهمید، بنابراین اینگونه از سبقت ها و تقدّمها، نشانه فضیلت و نبوغ نیست اما اگر یک مسأله عمیق علمی طرح شد و این مسأله عمیق علمی برای بعضی از شنوندگان، نظری و برای بعضی دیگر، ضروری بود معلوم می شود برای آنها که مسائل علمی روشن و ضروری است از نبوغ خاصی برخوردارند و این گروه بهتر از دیگران می فهمند. در اینجا سبق زمانی مایه فخر نیست، بلکه #سبق_فکری_و_فرهنگی و علمی آن افراد، مایه مباهات است... ▫️ برابر همین اصل کلی، قرآن کریم برای کسانی که زودتر از دیگران اسلام را پذیرفتند و رسالت رسول اکرم صلی الله علیه وآله را تصدیق کردند حرمت خاص قائل شده است و همچنین برای آنها که قبل از دیگران با نثار جان و مال خود، دین را یاری کردند و در صحنه جنگ و دفاعِ از حق قبل از دیگران حضور یافتند، احترام خاص و درجه مخصوص قائل است و در اینگونه از موارد، سبب فضیلت، نبوغ فرهنگی و فکری در بخش نظر، و نبوغ عملی در مرحله عمل است. ▫️ وقتی انسان به آمار و ارقام پیشگامان دین مراجعه می کند می بیند همان گونه که افرادی مانند #امیر_المؤمنین ـ سلام اللَّه علیه ـ در صف مقدم حضور دارند، افرادی نیز چون #خدیجه ـ سلام اللَّه علیها ـ و #سمیه آل یاسر ـ علیها رحمةاللَّه ـ در صف مقدم، حضور دارند. تقدم خدیجه علیها السلام در اسلام به خاطر سبق رتبی اوست، چرا که بسیاری از مردها بودند که در تشخیص حقانیت اسلام مردّد بودند، ولی خدیجه ـ علیهاسلام ـ حق را تشخیص داد. البته شاید بسیاری از مردان نیز تشخیص دادند که حق با نبی اکرم صلی الله علیه وآله است، ولی آن شهامت را نداشتند، اما خدیجه #شهامت آن را نیز داشت. ▫️ اگر کسی بخواهد سنت باطل و فرسوده ای را زیر پا بگذارد و دین حق جدید را بپذیرد، هم نبوغ فکری و فرهنگی می طلبد و هم شهامت #سنت_باطل_شکنی. در شرایطی که بسیاری از مردها فاقد هر دو، و یا فاقد یکی از این دو اصل بودند، خدیجه ـ سلام اللَّه علیها ـ واجد هر دو اصل بود، و به همین خاطر از نثار مال دریغ نکرد. ▫️ یکی دیگر از زنان پیشتاز #سمیه است. او کسی بود که نه تنها در اثر بلوغ فکری و فرهنگی حقّانیت دین را تشخیص داد و مسلمان شد بلکه با شکیبایی کم نظیر شکنجه های توان فرسا را تحمل کرد تا آنجا که وقتی وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه وآله بر آل عمار می گذشت و آنها را در آن شکنجه توان فرسا می دید می فرمود: «صبراً یا آل یاسر انّ موعدکم الجنّة» یعنی صبر و بردباری را حفظ کنید که وعده شما بهشت است. آنها به غیب ایمان آوردند آنچنان ایمانی که شهادت را قربانی غیب کردند و در نتیجه این زن در ردیف #اولین_شهید_اسلام قرار گرفت. اینچنین نیست که در خط مقدّم اسلام آورندگان، شهیدان، مبارزان و نستوهان همه مرد باشند، بلکه زنان نیز همچون مردان در این صحنه ها حضور داشته اند. اینها نمونه هایی است راجع به حضور زن در بخش نبوغ فرهنگی و ایثار و نثار عقل عمل. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص290 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 533
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
یاری مسلمان: ... امام زین العابدین (ع) فرمودٰ: هركس برادرش را در برابر ستمكاری یاری كند خدا او را در عبور از صراط هنگامی كه قدم ها از آن بلغزند یاری می دهد.[1]
رسول خدا (ص) درباره پیامد یاری نكردن به موٴمن نیز فرمود: هركس صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست و هركس بشنود مردی فریاد می زند: ای مسلمانان! (كمكم كنید) و پاسخش ندهد مسلمان نیست.[2]
[1] . ... وَ مَنْ أَعَانَهُ عَلَی ظَالِمٍ لَهُ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی إِجَازَةِ الصِّرَاطِ عِنْدَ دَحْضِ الأَقْدَام (ثواب الأعمال، ص146).
[2] . مَنْ أَصْبَحَ لا یهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً ینَادِى: یا لَلْمُسْلِمِینَ، فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِم (الكافى، ج2، ص164).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 321
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
یَلْدا ( چلّه )🔸 این واژه، سریانی و به معنای « میلاد » است و چون #شب_یلدا را با تولد حضرت مسیح ( علیه السلام ) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
یَلْدا ( چلّه )🔸 این واژه، سریانی و به معنای « میلاد » است و چون #شب_یلدا را با تولد حضرت مسیح ( علیه السلام ) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا ( مهر ) می دانسته اند آن را با تلفّظ سریانی اش پذیرفته اند و در واقع یلدا با نوئل ( noel ) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چلّه ایرانی است. 🔸 از #سنت_های_شب_یلدا، شب نشینی، دید و بازدید و صله رحم است، چنان كه بهره گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است. مناسب است موٴمنان در چنین فرصت هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان (علیهم السلام) در جهت #رشد_و_كمال_علمی_و_معنوی آشنا شوند. 🔸 آنچه در میان مردم مرسوم است که در زمان های خاص، مانند شب یلدا، #اشعار_حافظ را می خوانند و به آن تفأّل می زنند، یک نوع سرگرمی است و اگر خاطری را مشوش نکند و برای پیشرفت و کمال وی مانعی ایجاد ننماید و بی جهت امید به زندگی را از او نگیرد ، اشکالی ندارد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 مفاتیح الحیات صفحه 768 و 769. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیاض🔸 فرمود: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾؛ حضرت پدرش را از دست داد مادرش را از دست داد، به وسیله عمو و جدّش رشد کرد، گرچه به حسب ظاهر ابوطالب و عبدالمطلب و امثال ایشان دخیل بودند اما این #دست_بی_دستی_خدا بود که از آستین عبدالمطلب و ابوطالب و اینها در آمده است. 🔸 ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی﴾؛ فرمود ما قرآن دادیم نبوت دادیم ﴿مَا كُنتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَ لاَ الْإِیمَانُ﴾؛ تو که ذاتاً عالم و آگاه نبودی؛ گرچه از بدء تا ختم، بنده خاص خدا بودی و لحظه ای از یاد و نام حق فاصله نگرفتی اما این مربوط به ذات تو نبود، این از ناحیه ذات اقدس الهی بود که در #مرآت_هستی تو تابید. 🔸 ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾ چه مادی چه معنوی ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی ٭ وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾؛ نیازمند بودی، تو را تامین کردیم؛ یتیم بودی، سرپرست فراهم کردیم؛ گمراه بودی در مقام ذات، ما هدایتت کردیم. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه ضحی جلسه 2 تاریخ: 1398/12/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید زنان نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_سوم 💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید زنان نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند. چه این که ذات اقدس اله در حالی که زن را به حجاب آشنا می کند نامش را در کتاب آورده است، درباره ملکه سبا فرمود: « أسلمت مع سلیمان للَّه ربّ العالمین » که با عظمت از او یاد می کند و نام می برد، و سرانجام او را #عاقله معرفی می نماید. ▫️ هنر در این نیست که انسان در برابر حق سرفرازی کند ـ چون سر، می شکند ـ بلکه هنر این است که انسان در پیشگاه حق خضوع نماید، و این هنر را ذات اقدس اله به ملکه سبا نسبت می دهد. با این که ملکه سبا از قدرت فراوانی برخوردار بود: « وأُوتیت من کلّ شی ء ولها عرش عظیم » اگر کسی که چنین قدرتی دارد، و از همه امکانات و قدرتهای سیاسی، نظامی برخوردار است، تسلیم بنده خدا شود، این نشانه عقل است. آنها که «تهور» را به حساب شجاعت می گذارند، کسانی هستند که در #تشخیص_صراط_مستقیم دچار خلط شده اند. ▫️ در ذکر این نمونه ها از معصومین، و فرزندان و تربیت شدگان آنها نام برده نشد، زیرا نام آنها در کتابها فراوان آمده و تاریخشان بازگو شده است، و از طرفی مهم این است که زنان عادی به این مقامات رسیده و به عنوان الگو و حجت برای زنان و مردان شده اند. بر اساس این شواهد قرآنی و عقلی و قلبی باید گفت در آن بخش اساسی که موضوع تکامل است، ذکورت و انوثت اصلاً راه ندارد، و اگر کسی بگوید: زنی مانند نبی اکرم صلی الله علیه وآله نشده و به مقام او نرسیده است، باید گفت: خیلی از انبیا نیز همانند او نشدند و به آن مقام راه نیافتند، و این مورد نقض نیست، یا آنهایی که مردند می توانند مثل نبی اکرم صلی الله علیه وآله بشوند؟ این چه تفاخری است؟ البته هر کسی که از نظر سیر کمالی به آن حضرت نزدیک تر باشد، جا دارد که فخر نماید، منتها فخر او در بی فخری است، فخرش در #تواضع و احساس مذلت است. ▫️ سخن در بحث حقوق زن، تکامل زن، تساوی زن و مرد، در مسائل اخلاقی و تربیتی و... برای این است که زمینه رشدی باشد تا اگر مردها تلاشی و کوششی دارند، زنها هم اهل کوشش و جهاد باشند، مردهای متعارف به هر مقامی می رسند، زن هم می تواند برسد، و اگر همان گونه که جریان مردان تاریخ بازگو شد، جریان زنان تاریخی نیز بازگو می شد، وضع غیر از این بود که هست. آنجا که خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: « یا أیّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه » این خطاب به انسانیت است و در انسانیت ذکورت و انوثت نقش ندارد. آنچه مهم است این است که، انسان بالاخره به لقاءاللَّه می رسد، یا به لقاء جمال الهی راه می یابد و یا به لقاء جلال الهی، و در این راه زن و مرد همتای یکدیگرند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص328 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 534
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
پاداش زیارت مؤمن: امام صادق (ع) فرمود: هر چیز در كنار چیزی آرام می گیرد و مؤمن كنار برادر مؤمن خود می آساید، چنان كه پرنده نزد همانند خویش می آساید.[1] در سخنی دیگر فرمود: هركس برادرش را تنها برای خدا و برای به دست آوردن آنچه خدا وعده داده، زیارت كند، خدا هفتاد هزار فرشته را بر او می گمارد تا وی را ندا دهند: خوشا به حالت و بهشت گوارایت باد.[2]
[1]. لِكُلِّ شَىْءٍ شَىْءٌ یسْتَرِیحُ إِلَیهِ وَ أَنَّ الْمُؤْمِنَ یسْتَرِیحُ إِلَی أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ، كَمَا یسْتَرِیحُ الطَّیرُ إِلَی شَكْلِه... (عدة الداعی، ص187).
[2]. مَنْ زَارَ أَخَاهُ لِلَّهِ لا لِشَىْءٍ غَیرِهِ بَلْ لالْتِمَاسِ مَا وَعَدَ اللَّهُ وَ تَنَجُّزِ مَا عِنْدَهُ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَكٍ ینَادُونَهُ أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ الْجَنَّة (عدة الداعی، ص188).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 295
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می گردد
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (فاطمیه دوم) از روز 4 الی 6 دی ماه (به مدت سه روز) ساعت 10:30 صبح در دفتر ایت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد.. آدرس: قم خیابان صفاییه کوچه ۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی) #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
تذکره الهی🔹 اگر یک وقت آدم جایی نشسته است خلاف و گناه بیست سال قبل، سی سال قبل به یادش آمده خدا را شکر بکند، این #تذکره است؛ یعنی بگو «استغفر الله»... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تذکره الهی🔹 هیچ چیزی از بین نمی رود و چقدر خدا رحیم و مهربان است؟! این را مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بحار نقل کرده که گاهی انسان در جایی نشسته ـ حالا مجلس وعظی هست یا مجلس بحثی هست یا مجالس تذکره دیگری است ـ این دفعتاً یادش می آید که بیست سال قبل یا سی سال قبل نسبت به فلان شخص بد کرده یا غیبت کرده یا یک گناه عبادی کرده نه گناه خلقی، این را ذات اقدس الهی کاری که بیست سال قبل، سی سال قبل این شخص کرده، به یادش می اندازد تا همان جا بگوید: «استغفر الله و اسئله التوبة» این خداست! 🔹اگر یک وقت آدم جایی نشسته است خلاف و گناه بیست سال قبل، سی سال قبل به یادش آمده خدا را شکر بکند، این #تذکره است؛ یعنی بگو «استغفر الله»! در که باز است، درِ استغفار که باز است لازم نیست که به کسی بگوید، توبه کردن نه رو به قبله لازم است، نه وضو لازم است، نه غسل لازم است، همان جا بگوید خدایا بد کردم، اشتباه کردم ببخش! این خداست! از این مهربان تر دیگر فرض ندارد. 🔹 اگر یک وقت گناهی انسان بیست سال قبل، سی سال قبل کرده، در مجلسی نشسته، یادش آمده باید خدا را شکر بکند که ما چنین کاری کردیم بگو «استغفر الله»! او که «قریب الاجابة» است او «سریع الاجابة» است او «سریع الرضا» است. الآن هم او به یاد شما انداخته که بگویی «یا الله»! حالا لازم نیست بگویی، همان #اراده_قلبی هم داشته باشید قبول می کند. 🔹 گناه آثار خاصّ خودش را دارد، ولی اگر توبه، #توبه_نصوح باشد می پذیرد. 🔹شما ببینید برخی از مشرکین بودند، اینها توبه کردند موفق نشدند به اعمال و عبادات، طولی نکشید همان روز مُردند، با یک «لا اله الا الله» از جهنم به بهشت رفتند، این خداست! 🔹الآن هم همین طور است الآن اگر ملحدی واقعاً توبه بکند بگوید «لا اله الا الله»، بعد هم هنوز موقع ظهر نشده تا نماز ظهر را بخواند مُرد، این با همین کلمه از جهنم به بهشت آمده است. است، زنده شد. این #رحمت_واسعه است، این «الْإِسْلَامُ یجُبُّ مَا قَبْلَهُ»، یعنی آن نمازهای قبلی، که قضا ندارد، بعدی هم که هنوز ظهر نشده تا نماز بخواند، با یک «لا اله الا الله» بهشتی شد. در صدر اسلام که این طور بود، الآن هم همین طور است. 🔹غرض این است که این روایت از آن روایت های نورانی اهل بیت است. اگر کسی یک جا نشسته، دفعتاً به یادش آمده که بیست سال قبل یا سی سال قبل فلان کار را کرده، این را باید بداند که ذات اقدس الهی به یادش انداخته تا او بگوید که خدایا #توبه کردم تا خدا هم بپذیرد، این در را باز کرده است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/gB80k 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 3 تاریخ: 1396/01/28 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
خشیت موحّدانه.mp3
1.33M
💠 روز بیست و هشتم ماه #جمادی_الاول 1444
🔸
خشیت موحّدانه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خشیت موحّدانه🔸 ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا﴾، وجود مبارك موسای كلیم از همین مصر یعنی از حوزه استحفاظی فرعون خارج شد ﴿خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾. #خوف غیر از #خشیت است اینها [انبیاء علیهم السلام] از غیر خدا خشیتی ندارند، اما خوف یعنی #ترتیب_اثر_عملی؛ یك مار آمد یا یك عقرب آمد اینچنین نیست بگویند حالا چون پیغمبر است از مار و عقرب نمی ترسد، خیر! بالأخره فاصله می گیرد؛ اما خشیت البته فقط منحصراً برای خداست، برای اینكه آن #تأثر_قلبی كه #منشأ_اعتقادی داشته باشد و فرد بداند كه اثر از كیست، البته آن مخصوص خدای سبحان است. 🔸 افراد عادی هم از غیر خدا خوف دارند، هم از غیر خدا خشیت دارند؛ اما #افراد_الهی از غیر خدا خوف دارند، اما از غیر خدا خشیت ندارند ﴿الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلاَ یخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ﴾ اینها در خشیت موحّدند، اما ﴿خَشْیةَ إِمْلاَقٍ﴾ و خشیت های دیگر برای افراد عادی هست، اینها نسبت به غیر خدا هم خوف دارند و هم خشیت دارند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 8 تاریخ: 1391/07/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_سوم 💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید #زنان_نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_سوم 💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید #زنان_نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند. چه این که ذات اقدس اله در حالی که زن را به حجاب آشنا می کند نامش را در کتاب آورده است، درباره ملکه سبا فرمود: « أسلمت مع سلیمان للَّه ربّ العالمین » که با عظمت از او یاد می کند و نام می برد، و سرانجام او را #عاقله معرفی می نماید. ▫️ هنر در این نیست که انسان در برابر حق سرفرازی کند ـ چون سر، می شکند ـ بلکه هنر این است که انسان در پیشگاه حق خضوع نماید، و این هنر را ذات اقدس اله به ملکه سبا نسبت می دهد. با این که ملکه سبا از قدرت فراوانی برخوردار بود: « وأُوتیت من کلّ شی ء ولها عرش عظیم » اگر کسی که چنین قدرتی دارد، و از همه امکانات و قدرتهای سیاسی، نظامی برخوردار است، تسلیم بنده خدا شود، این نشانه عقل است. آنها که «تهور» را به حساب شجاعت می گذارند، کسانی هستند که در #تشخیص_صراط_مستقیم دچار خلط شده اند. ▫️ در ذکر این نمونه ها از معصومین، و فرزندان و تربیت شدگان آنها نام برده نشد، زیرا نام آنها در کتابها فراوان آمده و تاریخشان بازگو شده است، و از طرفی مهم این است که زنان عادی به این مقامات رسیده و به عنوان الگو و حجت برای زنان و مردان شده اند. بر اساس این شواهد قرآنی و عقلی و قلبی باید گفت در آن بخش اساسی که موضوع تکامل است، ذکورت و انوثت اصلاً راه ندارد، و اگر کسی بگوید: زنی مانند نبی اکرم صلی الله علیه وآله نشده و به مقام او نرسیده است، باید گفت: خیلی از انبیا نیز همانند او نشدند و به آن مقام راه نیافتند، و این مورد نقض نیست، یا آنهایی که مردند می توانند مثل نبی اکرم صلی الله علیه وآله بشوند؟ این چه تفاخری است؟ البته هر کسی که از نظر سیر کمالی به آن حضرت نزدیک تر باشد، جا دارد که فخر نماید، منتها فخر او در بی فخری است، فخرش در #تواضع و احساس مذلت است. ▫️ سخن در بحث حقوق زن، تکامل زن، تساوی زن و مرد، در مسائل اخلاقی و تربیتی و... برای این است که زمینه رشدی باشد تا اگر مردها تلاشی و کوششی دارند، زنها هم اهل کوشش و جهاد باشند، مردهای متعارف به هر مقامی می رسند، زن هم می تواند برسد، و اگر همان گونه که جریان مردان تاریخ بازگو شد، جریان زنان تاریخی نیز بازگو می شد، وضع غیر از این بود که هست. آنجا که خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: « یا أیّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه » این خطاب به انسانیت است و در انسانیت ذکورت و انوثت نقش ندارد. آنچه مهم است این است که، انسان بالاخره به لقاءاللَّه می رسد، یا به لقاء جمال الهی راه می یابد و یا به لقاء جلال الهی، و در این راه زن و مرد همتای یکدیگرند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص328 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 535
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
نگاه به مؤمن: رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نگاه [موٴمن] به برادری كه وی را برای خدا دوست می دارد عبادت است.[1]
خوشرویی با موٴمن: امام باقر (علیه السلام) فرمود: لبخند مرد در برابر برادرش نیكی است.[2]
از امام صادق (علیه السلام) پرسش شد: حسن خلق چیست؟ فرمود: نرمخو و خوشگفتار باشی و برادرت را با خوشرویی دیدار كنی.[3]
[1]. ... وَ النَّظَرُ إِلی الأَخِ یوَدُّهُ فِى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَة (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص175).
[2]. تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجْهِ أَخِیهِ حَسَنَةٌ (الكافى، ج2، ص188).
[3]. سئل الصادق ع: مَا حَدُّ حُسْنِ الْخُلُقِ؟ قَالَ: تُلِینُ جَانِبَكَ وَ تُطِیبُ كَلامَكَ وَ تَلْقَیٰ أَخَاكَ بِبِشْرٍ حَسَن (الفقیه، ج4، ص412).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 296
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رهنمون🔸 خدا مرحوم كلینی را غریق رحمت كند! كتاب اول کافی، «كتاب العقل و الجهل» است، كتاب دوم آن «كتاب فضل العلم». در «كتاب فضل العلم» بین #علم_و_جهل فرق نگذاشت، نفرمود «كتاب العلم و الجهل»؛ اما اوّلی، «كتاب العقل و الجهل» است. 🔸 آنكه آدم را به بهشت میبرد عقل است، آنكه آدم را به جهنم میبرد جهالت است یعنی جهل در مقابل عقل! اگر آن گونه که حضرت فرمود: «العَقلُ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحمَن»، پس «الجهل ما لم یعبد به الرحمن». انسان یا بهشتی است یا جهنّمی، آنگاه بهشتی یا درس خوانده است یا درس نخوانده، جهنمی هم یا درس خوانده است یا درس نخوانده، پس به درس خیلی نباید تكیه كرد، به #عقل باید تكیه كرد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 31 تاریخ: 1393/09/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_چهارم 💠 حل شبهات و روایات ▫️ منابع غنی و قوی اصول و مبانی حقوق در اسلام، چیزی را حق می داند که از #ثبات_تکوینی سهمی برده باشد و نیز مطابق با واقعیت نظام هستی باشد و چیزی که نه خود از ثباتِ تکوینی سهم بسزایی دارد و نه پشتوانه تکوینی دارد، بلکه برخاسته از خواسته های نفسانی است، حق نخواهد بود بلکه باطلی است شبیه حق و ظلمی است در کسوت عدل... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_چهارم 💠 حل شبهات و روایات ▫️ منابع غنی و قوی اصول و مبانی حقوق در اسلام، چیزی را حق می داند که از #ثبات_تکوینی سهمی برده باشد و نیز مطابق با واقعیت نظام هستی باشد و چیزی که نه خود از ثباتِ تکوینی سهم بسزایی دارد و نه پشتوانه تکوینی دارد، بلکه برخاسته از خواسته های نفسانی است، حق نخواهد بود بلکه باطلی است شبیه حق و ظلمی است در کسوت عدل. ▫️ برای ترسیم حقوق زن بررسی دو عنصر محوری لازم می باشد؛ یکی شناخت #اصل_انسانیت که حقیقتِ مشترکِ بین زن و مرد است و دیگر #هویت_صنفی زن که واقعیت مختص به اوست. و هیچ مبدأی برای تشخیص صحیح آن حقیقتِ مشترک و این هویتِ مختص، صالح تر از خداوند که آفریدگار عالم و آدم است نمی باشد. و خداوند نظر صائب و رأی ثاقب خویش را در چهره وحی آسمانی به خوبی روشن نمود و شرح آن را به عهده صدور مشروح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپرد. ▫️ آنچه در تشریح خطوطِ کلّی حقّ مشترک و حقّ مختص زن و مرد استنباط می شود آن است که چیزی حق مشترک است که در تعالی روح و ارتقای انسانیتِ مشترک بین زن و مرد مؤثّر باشد و همچنین چیزی حقّ مختص می باشد که در پرورش هویتِ مختص زن یا مرد سهم بسزایی داشته باشد. مثلاً علوم و معارف که در بخش حکمت نظری پایه کمال انسانیت است، فراگیری آنها حق مسلّم زن می باشد چه این که تعلّم آنها نیز حق قطعی مرد است و همچنین فضائل اخلاقی که در بخش حکمت عملی مایه کمال بشریّت می باشد تخلّق به آنها حق مسلّم هر دو صنفِ یاد شده است. ▫️ ممکن است کسی تحلیل یاد شده را ذهن گرایی دانسته و حقوق انسانی را در پست ها و میز و صندلی ها و اموال پدید آمده از نواحی جنوب مقام و شمالِ جاه و شرق قدرت و غرب ثروت جستجو کند و چنین پندارِ عاطل را عین واقعیت بداند لیکن چنان خیال باطل را امیر موحّدان جهان و عصاره حقوق دانان بشریت از یک سو، و محصول ولایت اولیای الهی از سوی دیگر یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام عَفْطه عنز و آب بینی بز می داند وآنها را همچون استخوانِ خوک در دستِ بیمارِ مبتلا به جذام می شناسد و چنین چهره ای را با عصبانیت از خود می راند و آن را سه طلاقه می کند و خود را از فریب او می رهاند و فریب خوردن از آن را به دنیامداران هواپرست و هوامداران زر و زیور دوست احالت می فرماید همانطوری که قرآن کریم سخن اندیشوران الهی را که در علم صحیح و ایمان ناب بهره مند بوده، در برابر فریب خوردگان اموال قارونی که می گفتند: « یا لیت لنا مثل ما أُوتی قارون انّه لذو حظّ عظیم » ای کاش برای ما بود آنچه برای قارون است، قارون از آن بهره فراوانی دارد. چنین نقض می فرماید: « وقال الّذین أُوتوا العلم وَیْلکم ثواب اللَّه خیرٌ لمن آمن وعمل صالحاً ولا یلقّیها الّا الصابرون » وای بر شما ثواب خداوند برای مؤمنی که دارای عمل صالح باشد بهتر است، و این حقیقت را جز صابران کسی دریافت نمی کند. ▫️ لازم به توجه است که اگر کسی حق انسانیت را در قدرت مادّی جستجو کند آن را کمال واقعی بداند و از محدوده وظیفه برتر تلقی نماید، بینش صائبی ندارد، و با چنین دید ناصوابی در تحلیل حقوق مشترک یا مختص زن و مرد کامیاب نخواهد بود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص337 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra