فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
تقوای سخن🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست... دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تقوای سخن
🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست.
این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می كند که هر جا می خواستند بگویند این مطلب #حق است می گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ﴾ و هر جا میخواستند بگویند این مطلب ناحق است می گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟!
🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید #یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، #اسلامی حرف بزنی و #جاهلی فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت.
آپارات:
https://aparat.com/v/6etkH
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 سوره مبارکه ص جلسه 1
تاریخ: 1393/02/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تربيت معنوی.mp3
1.35M
💠 روز ششم ماه #شعبان 1444
🔸
تربيت معنوی#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تربیت معنوی🔸 توسعه تعلیم غیر از تربیت است. شما برنامه قرآن آوردی، برنامه روایت آوردی، سیره آوردی، این #توسعه_تعلیم است نه تربیت؛ برای تربیت، کسی لازم است که دیدنش آموزنده باشد. 🔸 این کلمات نورانی را بزرگان ما گفتند البته ریشه اش در روایات هست: «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ آن استادی که دیدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودی ندارد. آن کسی که در نمره دادن، آن کسی که در شایسته سالاری، آن کسی که در ادب ورود و مانند آن، صد درصد دقیق نیست یعنی لَحظ او و لحظات او معلم نیست، لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نیست. 🔸 تربیت چیز دیگر است و تعلیم چیز دیگر! توسعه تعلیم، تربیت نیست؛ درس قرآن، درس سنت، توسعه تعلیم است نه تربیت. #تربیت یعنی وقتی انسان کسی را ببیند عوض بشود؛ رُسُل این طور هستند. #روز_امور_تربیتی_و_تربیت_اسلامی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه مرسلات جلسه 4 تاریخ: 1398/08/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 598
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_سوم
#بیگانگان
3. فرقه های انحرافی
🔸 فرقه های انحرافی
امام رضا (علیه السلام)فرمود: هركس سخنی از فرقه صوفیه نزد او به میان آید و با زبان و دلش به انكارشان نپردازد از ما نیست و هركس آنها را انكار كند گویی پیش روی پیامبر خدا (ص) با كفار جهاد كرده است.[1]
نكته: مقصود، گروهی اند كه در توحید یا ولایت یا شریعت تقصیری روا می دارند.
[1]. عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ ذُكِرَ عِنْدَهُ الصُّوفِیةُ وَ لَمْ ینْكِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَیسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَینَ یدَىْ رَسُولِ اللَّهِ ص (حدیقة الشیعة، ج2، ص747؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص323).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 323.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نظام ارزشی🔸 از حضرت امام زین العابدین ( علیه السلام ) آمده که هر روز از #ماه_شعبان در وقت زوال خوانده می شود: «. . . المُتَقَدِّمُ لَهُم مارِقٌ وَ المُتأخِّرُ عَنهُم زاهِقٌ و اللّازِمُ لَهم لاحِقٌ» ... تبعیت #رأی و پیروی در #عمل، معیار برتری و مقیاس نظام ارزشی است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #شعبان_المعظم 📚 ادب فنای مقربان جلد10، صفحه179 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تهذیب نفس🔸 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَیهِ أن یبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ»؛ اگر كسی خود را پیشوای دیگران معرفی كرد، قبل از اینكه دیگران را عالم كند #خود_را_عالم_كند. «وَ لیكُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ»؛ قبل از اینكه دیگران را با زبان به آداب الهی آشنا كند، با #سیره_و_روش_عملی خود دیگران را به آداب الهی آشنا كند. 🔸 آنگاه فرمود: «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم»؛ در اسلام گفتند درباره كسی كه #حق_تعلیم_و_تأدیب نسبت به جامعه دارد، تكریم روا بدارید و او را خیلی گرامی بشمارید ولی حضرت فرمود اگر كسی به تعلیم و تأدیب خود پرداخت، او گرامی تر از كسی است كه درس تعلیمی به دیگران می دهد؛ #معلم_خود مؤدّب خود، «أحَقُّ بِالإجلالِ» از معلم دیگران و مؤدّب دیگران! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 120 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 599
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_چهارم
#مستضعفان
🔸 مستضعف
مراد از مستضعف در اینجا، گروهی از مردان و زنان و كودكان اند كه چاره ای برایشان نیست و راه نجات از كفر و گمراهی نمی یابند[1]و امید می رود كه مورد عفو و بخشش خدا باشند... .[2]
امام باقر (ع) فرمود: مستضعف [فكری] كسی است كه نه توانایی كفر ورزیدن دارد و نه توانایی ایمان آوردن، از این رو قلم تكلیف از او برداشته شده است.[3]
این گروه گرچه جزء موٴمنان یا كافران نیستند، به سبب شرایط حاكم بر آنها عنوان مستضعف (در ناتوانی نگاه داشته شده) یافتهاند و در تعامل و یاری آنان دستورهای خاصّی به موٴمنان داده شده است.
[1]. ﴿اِلاَّ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ والوِلدانِ لا یستَطیعونَ حیلَةً ولا یهتَدونَ سَبیلا﴾ (سوره نساء، آیه 98).
[2]. ﴿فَاُولـٰئِكَ عَسَى اللهُ اَن یعفُوَ عَنهُم...﴾ (سوره نساء، آیه 99).
[3]. عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْمُسْتَضْعَفِ، فَقَالَ: هُوَ الَّذِى لا یهْتَدِى حِیلَةً إِلَی الْكُفْرِ فَیكْفُرَ وَ لا یهْتَدِى سَبِیلاً إِلَی الإِیمَانِ؛ لا یسْتَطِیعُ أَنْ یؤْمِنَ وَ لا یسْتَطِیعُ أَنْ یكْفُرَ... مَرْفُوعٌ عَنْهُمُ الْقَلَمُ (الكافى، ج2، ص404).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 325.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عقل اسیر
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:قرآن می گوید این استادی كه در حوزه یا دانشگاه است وقتی در فضای جامعه یا در فضای حوزه و دانشگاه راه می رود باید طوری باشد كه مثل نور همه از او بهره ببرند، كدام طلبه یا دانشجوست كه وقتی #استاد_با_عمل را ببیند به او اقتدا نكند؟! 🔹 اینكه می گویند جهاد نفس، #جهاد_اكبر است این تشبیه نیست، تمثیل نیست، یك واقعیتی است، یك زنگ درونی است، یک جنگی است بین اندیشه و انگیزه انسان که هوس، شهوت و غضب یك چیز می خواهد اما عقل عملی چیز دیگری می خواهد. این جنگ هست! در این مبارزه اگر هوس پیروز شد این عقل را به اسارت می گیرد در نتیجه از عقلِ اسیر كاری ساخته نیست لذا فرد می شود عالِم بی عمل. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد مطالعه بیشتر: Esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/01/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی»
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می شود.
بنابر این گزارش، این کنگره با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار کرده و تا جمعه ۱۲ اسفند ماه ادامه دارد.
🔹 زمان: چهارشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت 10 صبح
🔹 مکان: تهران - موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بار عمل🔸 فرمود این چنین نیست كه شما نابود بشوید، شما از داری به دار دیگر منتقل می شوید؛ با بارتان هم منتقل می شوید، كسی نیست که بار شما را ببرد: ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی﴾ _ «وِزر» یعنی بار سنگین؛ «وازر» یعنی كسی كه حامل وزر است یعنی باربر _ هیچ باربری بار شما را نمی برد؛ از ارحامتان بخواهید كمك بگیرید، آنها هم جواب شما را نخواهند داد، شما هستید و بارتان! 🔸 ﴿وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ﴾ _ «مُثقله» یعنی نفسی كه در اثر بارِ سنگین، احساسِ ثِقل می كند و زیر بار مانده است؛ «مُثقله» یعنی نفسی كه بار بر او سنگینی كرده است _ اگر این #نفس_مثقله, از دیگری كمك بخواهد كه مقداری از بار او را ببرد، آن دیگری بار او را نمی برد حتی اگر از ارحام او هم باشد چون ﴿یوْمَ یفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ﴾. 🔸 فرمود: ﴿وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَی حِمْلِهَا لاَ یحْمَلْ مِنْهُ شَیءٌ وَلَوْ كَانَ﴾ آن كسی كه مَدعوّ است، ﴿ذَا قُرْبَی﴾؛ ولو از ارحام او باشد! كسی از فرزندش كمك بخواهد كه مقداری از بار او را حمل كند، این مقدور نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 11 تاریخ: 1392/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 600
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_چهارم
#مستضعفان
🔸 نهی از تبرّی از مستضعفان
زراره گوید: من به همراهی حمران یا بُكَیر بر امام باقر (ع) وارد شدم. گفتم: ما [در دوستی با افراد] معیار و میزانی قرار می دهیم؛ هركس با ما [در امر ولایت] موافق باشد چه علوی چه غیر علوی، با آنان دوستی می كنیم و هركس با ما مخالف باشد (علوی و غیر علوی)، از او برائت می جوییم. امام باقر (ع) فرمود: ای زراره! كلام خدا از سخن تو صادق تر است، پس كسانی كه خدا درباره آنها فرمود: ﴿اِلاَّ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ و النِّساءِ...﴾[1] كجایند؟ و گروهی از مسلمانانی كه [نه موجب قطعی برای عذابشان هست نه سببی برای آمرزش آنان؛] و فرجام كارشان بسته به فرمان خداست و نیز كسانی كه عمل صالح و گناه را به هم آمیخته اند و اصحاب اعراف و كسانی كه با عطای به آنان، به اسلام علاقهمند می شوند این گروه ها كجایند؟[2]
[1]. سورهٴ نساء، آیهٴ 98.
[2]. (الكافى، ج2، ص383ـ382).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 325.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
44.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی»
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» صبح چهارشنبه دهم اسفند ماه 1401 با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار گردید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پیام
#تصویری
آپارات:
https://aparat.com/v/U2VCJ
📚 نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی»
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
payam farabi 1401-12-10.mp3
11.11M
پیام به نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی»
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» صبح چهارشنبه دهم اسفند ماه 1401 با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار گردید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پیام
#صوتی
آپارات:
https://aparat.com/v/U2VCJ
📚 نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی»
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فارابی برای عقل حرّیت قائل است / او نه تنها معلم ثانی است در تعلیم علم، که معلم اول است نسبت به جمع سالم آراء اندیشمندان
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تهران آغاز به کار نمود. آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این کنگره جهانی، بیان داشتند: جریان کنگره بزرگداشت #ابو_نصر_فارابی خیلی وسیع و دامنه دار است امید است که این تکرار بشود تا همه زوایای علمی این بزرگ حکیم و بزرگ متأله اسلامی بیش از پیش هم شناخته و هم ترویج بشود. 🔹 ایشان با بیان اینکه فارابی #توحید_الهی را از معرفت خود خدا شروع کرد، بیان داشتند: قدمی که جناب فارابی برداشت در بخش های علمی از یکتایی خدا به یگانگی او پی برد، چون... . مشروح خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1139292 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پیام 📚 نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» تاریخ: 1401/12/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
39.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افتتاح همایش عرفان اهل بیتی با پیام آیت الله جوادی آملی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:همایش ملی عرفان با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جودی آملی چهارشنبه شب ۱۰ اسفندماه 1401 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شهر مقدس قم برگزار گردید. لینک آپارات: https://www.aparat.com/v/wsGIU #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پیام #تصویری 📚 پیام به همایش ملی عرفان اهل بیتی تاریخ: 1401/12/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
j-3948__1401-12-10 عرفان اهل بیتی.mp3
6.54M
افتتاح همایش عرفان اهل بیتی با پیام آیت الله جوادی آملی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش ملی عرفان با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جودی آملی چهارشنبه شب ۱۰ اسفندماه 1401 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شهر مقدس قم برگزار گردید.
لینک آپارات:
https://www.aparat.com/v/wsGIU
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پیام
#صوتی
📚 پیام به همایش ملی عرفان اهل بیتی
تاریخ: 1401/12/10
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
اهمیت علم انسان شناسی مورد غفلت قرار گرفته است / ناقدان در فراگیری، بررسی و کارآمدی علوم، هوشیارانه عمل کنند
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:همایش ملی #عرفان_اهل_بیتی با حضور اندیشمندان و فرهیختگان این حوزه با پیام تصویری حضرتآیت الله العظمی جوادی آملی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: وسعت علم به #وسعت_معلوم است از یک نظر و به سعه #دیدگاه_عالم است از نظر دیگر. اگر کسی نتواند بیندیشد یا درست بیندیشد یا اندیشه اش را به کار ببرد، نقص خود او و ضعف خود اوست. 🔸 ما باید چیزهایی یاد بگیریم که مشکل روزانه ما را حل کند؛ امام معصوم فرمود: «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّه»؛ ملتی که زمین دارد آب دارد خاک کافی دارد، مع ذلک نیازمند به دیگری باشد فقیر داشته باشد مشکل اقتصادی داشته باشد، این ملت را خدا از رحمت خود دور کند. 🔸 ناقدان باید بدانند که چه علمی برای بشر کنونی لازم است اولاً، چگونه باید این علم را به جامعه منتقل کرد ثانیاً و سطح جامعه را بالا آورد ثالثاً که جامعه فرهیخته داشته باشیم. اگر گفتند شما مسئولین تان را نصیحت کنید یعنی جامه ای ببافید که به قدّ #نظام_جمهوری_اسلامی بخورد که هم آبروی او محفوظ باشد هم آبروی دیگران، وگرنه انتقاد کردن، به معنای نصیحت مسلمین و نصیحت ائمه مسلمین نیست، بلکه جامه دوختن، آبرو حفظ کردن، نظام را نگه داشتن، ناصح بودن و با منصحه کار کردن است. مشروح خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1139539 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پیام 📚 پیام به همایش ملی عرفان اهل بیتی تاریخ: 1401/12/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra