eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
 حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». 🔸 وظیفه همه مردم به ویژه مسئولان محترم این است که کشوری که طیب و طاهر شد از آن بهره طیب و طاهر ببرند، چون در قرآن کریم آمده است: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه﴾. عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند بسیار عظیم و بزرگ بودند؛ زیرا وجود مبارک امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود پَستی و فرومایگی را فقط ملت پَست می‌ پذیرد. و بلند، کسانی که معارف الهی را چشیدند و با خدای «علی حکیم» در ارتباط هستند و خدا درباره آنها فرمود مردان مؤمن درجات رفیعه ‌ای نزد خداوند دارند، اینها پَستی ‌پذیر نیستند فرومایگی را تحمل نمی ‌کنند. دفاع از مرز و بوم، می ‌طلبد که شهدا واجد این فضیلت بودند. 🔸 اگر ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بلدی که طیب شد باید میوه طیب بدهد، را میوه طیب می ‌داند! را میوه طیب می‌ داند! جامعه ‌ای که با عقلانیت وحیانی به سر می‌ برد را طیب و طاهر می ‌داند، جامعه ‌ای که اعضای آن نه راه کسی را می ‌بندند و نه بی ‌راهه می ‌روند را طیب و طاهر می ‌داند. اگر این است، ما را باید ادا کنیم و آن این است که خود طیب باشیم جامعه طیب بسازیم همه امور را در سایه حل کنیم این ما را از هر گونه اختلاس و نجومی نجات می ‌دهد و از هر گونه پلیدی می ‌رهاند. پلید نشدن آسان ‌تر از آن است که انسان پلید، خودش را تطهیر کند و طاهر باشد! 📚 پیام به مراسم بزرگداشت شهدای آمل تاریخ: 1398/11/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حیات شهید
🔸 به خیلی ‌ها بعد از جریان سؤال نكیر و منكر یا بشیر و مبشّر بعد از مدتی می ‌گویند: «نَمْ»؛ بخواب! اگر ـ ان ‌شاء الله ـ مؤمن باشد كه می ‌گویند: «نَمْ قَرِیرَ الْعَینِ»؛ با «قرّة عین» بخواب و اگر ـ خدای ناكرده ـ تبهكار باشد كه خواب ترسناكی می‌ بیند. 🔸 خیلی ‌ها در حال خواب هستند و این ‌چنین نیست كه بیدار باشند، گرچه خیرات و مَبرّات به آنها می‌ رسد؛ اما این ‌چنین نیست كه آنها باخبر باشند، بر خلاف شهدا, كه ﴿یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾. شهدا باخبر هستند كه راهیان راه آنها چه كسانی هستند، از ذات اقدس الهی بشارت طلب می ‌كنند و می ‌گویند مژده دهید که اینهایی كه راهیان راه ما بودند الآن در كدام مقطع هستند: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾. این ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا﴾ عدم ملكه است؛ به آنهایی كه هستند و هنوز نرسیدند می ‌گویند: ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾ اما به آنها كه راه نیفتاد ند که نمی ‌گویند هنوز نرسید! 🔸 ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا﴾ كه عدم ملكه است، برای راهیان راه شهداست؛ یعنی کسانی كه راه اینها را ادامه می‌دهند ولی به آن كوی نرسیدند، شهدا از ذات اقدس الهی بشارت می‌خواهند و می‌ گویند خدایا به ما مژده بده اینها الآن كجا هستند و چقدر مانده به ما برسند. و خواب نیستند؛ ولی به بسیاری از افراد گفته می‌ شود: «نَمْ قَرِیرَ الْعَینِ»؛ بخواب. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 17 تاریخ: 1392/11/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 612 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص عوامل كاهش دشمنی: مؤمن اگر مورد دشمنی كسی قرار گرفت، سزاوار است برای كاهش آن تدبیری بیندیشد. امیرموٴمنان علی (ع) در این باره می ‌فرماید: حكما در گذشتهٴ روزگار همواره می‌ گفتند سزاوار است با چند گروه رفت ‌و آمد داشته باشیم... نهمین گروه دشمنان ‌اند كه فتنهٴ آنان با مدارا آرام گیرد و با تدبیر و نرم خویی و ملاطفت و به دیدار آنان رفتن، دشمنی ایشان دفع می ‌شود.[1] [1]. كَانَتِ الْحُكَمَاءُ فِیمَا مَضَی مِنَ الدَّهْرِ تَقُولُ: ینْبَغِى أَنْ یكُونَ الاخْتِلافُ إِلَی الأَبْوَاب...ِ التَّاسِعُ أَبْوَابُ الأَعْدَاءِ الَّذِینَ تَسْكُنُ بِالْمُدَارَاةِ غَوَائِلُهُمْ وَ تُدْفَعُ بِالْحِیلِ وَ الرِّفْقِ وَ اللُّطْفِ وَ الزِّیارَةِ عَدَاوَتُهُم (كتاب الخصال، ص426ـ427). 📚 مفاتیح الحیات ص 331 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  سنت ناپسند
🔸 در آستانه هستیم؛ این سنّت سیئه ‌ای است كه بسیار تلخ است و از همان روزی كه این را بنا گذاشتند، بزرگان دینی ما، مراجع ما (رضوان الله علیهم اجمعین) موضع گرفتند و گفتند كسی ترقّه بزند، جایی را بسوزاند، رهگذری را آسیب برساند، است و . 🔸 مرحوم میرزای بزرگ (رضوان الله علیه) صاحب فتوای حرمت تنباكو گذشته از مقام علمی، وقتی آن فتوا را داد و قداستی هم داشت، مورد اجلال و تكریم مراجع بعدی واقع شد؛ سالیان متمادی سعی می ‌كردند كه رساله مرحوم میرزای بزرگ، اصل باشد و بزرگان و فقهای نجف (رضوان الله علیهم اجمعین) بر آ‌ن حاشیه داشته باشند. فرمایش مرحوم میرزای بزرگ این است: تیر هوایی، ترقّه زدن، اتلاف مال و لهو است و حرام، بلكه ساختن و بیع و شراء و اعانت بر آنها تماماً حرام است _ این همان غائله چهارشنبه سوری است _ و اگر جایی را بسوزانند، آن‌كه آتش زده است آنها را . این فتوای آن بزرگ و بزرگوار است كه حالا مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم آقا سید محمدكاظم یزدی و همه آنها به دنبال آن حاشیه زدند. 🔸 این را همه علما و بزرگواران باید به فرزندان خودشان، جامعه، آموزش و پرورش و دیگران بگویند كه این کارِ مذمومی است که بر خلاف عقل، نقل و شریعت است و آسیب ‌رسانی است و یك سنّت بسیار پلید و زشت است كه ـ ان ‌شاء الله ـ سعی كنیم این را برطرف كنیم. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 14 تاریخ: 1392/12/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 613 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن مكتب (دینی) دشمن دین بسی خطرناك ‌تر از دشمن شخصی است، از این رو خدا در قرآن فرمود: «شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بدانید»[1]، بنابراین برخورد مناسب با دشمن دین، بسیار حساس ‌تر و ظریف ‌تر و نیازمند هوشیاری، تدبیر و مراقبت بیشتر است. در اینجا به برخی تدبیرهایی كه در آیات و روایات نسبت به دشمن دین آمده‌اند اشاره می‌ شود: كوتاه نیامدن از هدف: قرآن می ‌فرماید: قطعاً در گفتار و رفتار ابراهیم و كسانی كه با او بودند برای شما اقتدای نیكویی است؛ آن‌گاه كه به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جای خدا می ‌پرستید دوری می‌ جوییم و با شرك ورزیدن شما مخالفت می ‌كنیم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و كینه پدید آمده است، مگر اینكه به خدای یكتا ایمان بیاورید.[2] [1]. ﴿اِنَّ الشَّیطـٰنَ لَكُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذوهُ عَدُوًّا﴾ (سورهٴ فاطر، آیهٴ 6). [2]. سورهٴ ممتحنه، آیهٴ 4. 📚 مفاتیح الحیات ص 332 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ائمه (علیهم السلام) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند 🔹 گرچه اجرائیات در دست ائمه (علیهم السلام) نبود، اما ائمه از هر فرصتی برای ایجاد در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از این گونه امور در کتب روایی وجود دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
ائمه (علیهم السلام) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: یک داریم و یک و تدبیری؛ اجتهاد دوم باید همواره در کنار اجتهاد اول باشد و از او ریشه بگیرد، حسن سنت را از اجتهاد نوع اول می گیریم که آیا این عمل خوب است یا بد، حلال است یا حرام، هر جا سنت، حسن خود را از فقه گرفت می توان به آن عمل کرد و در غیر این صورت سنت سیئه خواهد بود. 🔹 گرچه اجرائیات در دست ائمه (علیهم السلام) نبود، اما ائمه از هر فرصتی برای ایجاد در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از این گونه امور در کتب روایی وجود دارد مانند تلاش های ائمه برای ➖ احیاء و آبادانی باغ ها و مزارع ➖ رواج صلح و رفع اختلاف در جامعه و موارد بسیار دیگر، اکنون نیز وظیفه فقها این است که این نکات را از روایات استخراج کنند و برای آنها قاعده ایجاد کنند و آنها را به سنت های حسنه در جامعه تبدیل نمایند. 🔹 استنباط کلیات برعهده اجتهاد نظری است، اما تطبیقش با شرایط زمانی و مکانی را می توان با و انجام داد، در نتیجه اگر حسنِ سنت را شریعت تایید کرد مصادیق آن را می توان با توجه به نمونه های رفتاری پیامبر و ائمه (علیهم السلام) و بر اساس بنای عقلا مدل سازی کرد. 📚 دیدار جمعی از اساتید، مبلغان و دانش پژوهان با حضرت استاد تاریخ: 1397/07/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   طلب غفران
🔸 این دعای نورانی ماه شعبان را ملاحظه می ‌کنید: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْه‏»؛ خدایا اگر تا به حال ما را نیامرزیدی بعد بیامرز! این یعنی چه؟ این دعای است و برای آخرهای ماه شعبان این دستور را دادند، برای اینکه آخر سال است و انسان وارد سال جدید می شود. راحتِ راحت هم است، سخت نیست، کمی می ‌خواهد! آن وقت از حرف زدن زائد، از حرف بی‌ خود، از اعتراض به این و آن پرهیز می کند. خب نصحیت می‌ کند اما معنای «نصیحت»، نیش زدن نیست. 🔸 یعنی انسان، جامه آبرومندی بدوزد و بر پیکر جامعه بیندازد و اینها را از برهنه بودن در بیاورد. این چیز بسیار خوبی است، اینکه آبرو بردن نیست! بر همه ما هم لازم است نصیحت بکنیم. گفتن لازم است، امر به معروف لازم است، نهی از منکر لازم است؛ اینها همه جامه است، است، اینها چیز خوبی است! 🔸 اصرار اینکه در آخرهای ماه شعبان آدم مرتّب این دعا را بخواند که «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْه‏»، برای اینکه آخر سال است. ؛ اگر ما باور کردیم، جامعه هم ـ إن‌ شاء الله ـ باور می ‌کند! 📚 سوره مبارکه قیامت جلسه 1 تاریخ: 1398/02/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 614 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن مكتب (دینی) كوتاه نیامدن از هدف: ... رفتار حضرت ابراهیم (ع) و پیروان او [در برخورد با دشمن] الگوی شماست؛ وقتی گفتند: تا ایمان نیاورید این دشمنی ادامه دارد، چرا كه دشمنی با كافر جلوهٴ محبّت به خداست. امام صادق (ع) فرمود: هركس كافری را دوست بدارد، با خدا دشمنی كرده است و هركس از كافری نفرت داشته باشد، خدا را دوست دارد. سپس فرمود: دوستِ دشمنِ خدا همانا دشمن خداست.[1] رسول خدا (ص) نیز فرمود: محكم ‌ترین دستگیره ایمان، محبّت برای خدا و نفرت برای خدا و دوست داشتن دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خداست.[2] [1]. مَنْ أَحَبَّ كَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَ كَافِراً فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ، ثُمَّ قَالَ ع: صَدِیقُ عَدُوِّ اللَّهِ عَدُوُّ اللّهِ (الأمالی، صدوق، ص605). [2]. أَوْثَقُ عُرَی الإِیمَانِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِى اللَّهِ وَ تَوَالِى أَوْلِیاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّى مِنْ أَعْدَاءِ اللَّه (الكافى، ج2، ص126). 📚 مفاتیح الحیات ص 332 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محاسبه تو نیک و بد خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسب 🔹 گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ یعنی خودت، خودت باش! این مفهوم که کاری از آن ساخته نیست. اگر غذای سمّی به او دادیم این وسیله ‌ای می‌ شود برای گناه، اگر غذای سالم به او دادیم، این وسیله‌ ای می‌ شود برای . 🔹 فرمود وسیله صلاح آن مواد غذایی را ما به شما دادیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، اسلحه هم دادیم که در آن درون اگر مشکلی پیدا کردی از آن سلاح استفاده کنی، «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏» این را هم ما به شما دادیم و رهبران الهی هم برای شما قرار دادیم معرفی کردیم که به تعبیر قرآن کریم اینها و نصیحت می ‌کنند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 درکات و درجات
🔹 انسانی كه بالغ شده است، سرِ چهار راه ایستاده است؛ چهار راهِ حقیقی جدای از هم: یكی راه است كه بشود: ﴿كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ كه واقعاً می ‌شود حیوان، لذا در قیامت به صورت حیوان‌ های بهیمی محشور می ‌شود اگر در طرف شهوت حركت كند؛ اگر در طرف غضب و خون ریزی و آدم ‌كُشی و هیتلری و استالینی حركت كرد، واقعاً می ‌شود «سَبُع ضَاریء»، لذا این گروه به صورت گرگ خون‌ آشام محشور می ‌شوند؛ اگر به صورت و نیرنگ و خُدعه و فریب و نقشه و حیله و امثال اینها حركت كرد، واقعاً می‌ شود شیطان و اگر به صورت فرشته‌ خویی حركت كرده است، واقعاً می‌ شود فرشته و از فرشته‌ ها هم بالاتر می ‌رود. 🔹 اینكه عده‌ای واقعاً در قیامت به صورت حیوان محشور می‌ شوند نه یعنی قیافه و ریختشان حیوان است؛ نه، واقعاً حیوان‌ هستند؛ منتها «انسانٌ قِرَد»، «انسانٌ سَبُع»، «انسانٌ شیطان». چون انسانی است كه بهیمه شد، از هر بهیمه ‌ای بهیمه ‌تر است؛ چون انسانی است كه درنده شد، از هر درنده ‌ای درنده‌ تر است، زیرا آن درنده، سرمایه درندگی اش است، دیگر علم و اندیشه ‌ای ندارد كه آنها را در راه درندگی پیاده كند؛ اما انسان، مصطلح دارد و همه این دست ‌مایه‌ های علمی را در راه درندگی پیاده می ‌كند. یك وقت می ‌بینید ، مسموم شده است؛ این كار، كار یك گرگ كه نیست، كارِ ده گرگ كه نیست، كار است! قهراً انسانی هم كه فرشته بشود، از فرشته‌ ها برتر می ‌شود و معلّم فرشته‌ ها خواهد شد. بنابراین چه در طرف دركات و چه در طرف درجات، راه باز است. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 615 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن مكتب (دینی) عزّت در برابر دشمن: مؤمن به جهت پیوستگی به خدای قادر، همه چیز خود را از خدا می‌داند و از او مدد می‌جوید و در سختی‌ها ضمن تدبیر و تحمل، دست نیاز به سوی دشمن نمی ‌گشاید تا عزّت او شكسته شود. امام باقر (ع) در این باره فرمود: هنگام نیازمندی، از دشمن ما یاری نجویید و از آنان غذا و نوشیدنی طلب نكنید.[1] [1]. قَالَ الْبَاقِرُ ع لِجَابِرٍ رضى الله عنه: لا تَسْتَعِنْ بِعَدُوٍّ لَنَا فِى حَاجَةٍ وَ لا تَسْتَطْعِمْهُ وَ لا تَسْأَلْهُ شَرْبَةً (الدعوات، ج1، ص230). 📚 مفاتیح الحیات ص 332 و 333 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
توصیه آیت الله العظمی جوادی آملی به مسافران نوروزی / عامل اصلی تصادفات، غرور و خودخواهی افراد است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ما همه آسیب ‌ها و دشمن ‌های بیرونی و برون ‌مرزی را به حساب می ‌آوریم و درصدد درمان آن هستیم، جاده، خودرو، قانون راهنمایی و رانندگی، سرعت مجاز و غیر مجاز و حقّ تقدم را حساب می‌ کنیم ، همه اینها لازم است؛ اما هشتاد یا نود درصدش مربوط به دشمن داخلی است که شناخته ‌شده نیست و آن غرور، خودخواهی ها، اینکه من باید جلو بروم، کمالم در این است که تند بروم و مواردی از این دست می باشد. 🔹 البته باید ایمن باشد، باید خوب باشد، اما در همین جاده، همین خودرو، آدم‌ های عاقل سالیان متمادی همین راه را رفتند بدون تصادف، یک راننده عقل ‌مدار و خردمحور همین جاده را با همین اتومبیل بدون تصادف طی می ‌کند برای اینکه او دشمن درونی را شناخته و آن را مهار کرده است. مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/1218896 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ظرافت قلب

🔸 اگر قلب متوجه بود، همه مجاری ادراكی و تحریكی به امامت آن به طرف «مقلب القلوب» نماز می خوانند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ظرافت قلب

🔸 جریان انقلاب قلب بسیار ظریف است؛ اینکه به انسان گفتند نه تنها در شبانه روز یك ساعت یا نیم ساعت و خود باش نه تنها در روز یا شب مراقب و محاسب خود باش، بلكه در هر لحظه مراقب و محاسب خود باش، برای آن است که جریان قلب بسیار ظریف است و به اندك چیزی وضعش بر ‌می ‌گردد، وقتی وضعش برگشت، مجاری ادراكی هم وضعشان تغییر پیدا می ‌كند. 🔸 این حدیث از لطایف احادیث نبوی است كه «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ بَینَ الْإِصْبَعَینِ مِنْ أَصَابِعِ الرَّحْمَن». گرچه ذات اقدس الهی منزه از بدن است، منزه از دست است، منزه از انگشت و سر‌انگشت است، ذات اقدس الهی منزه از این اجرام و اجسام است؛ اما وقتی خدا كارها را با اسماء و اوصاف الهی انجام می ‌دهد، گاهی تعبیر به «ید» دارد گاهی تعبیر به انگشت دارد. 🔸 شما می‌ بینید را انسان با دست انجام می‌ دهد؛ یك بنّا با دست كار می ‌كند، یك كشاورز با دست كار می ‌كند؛ اما یك خطاط با انگشت كار می ‌كند یك زرگر با انگشت كار می ‌كند یك ورّاق با انگشت و سر‌انگشت كار می ‌كند. را انسان با انگشت انجام می‌ دهد و كارهای درشت و خشن و ضخیم را با تمام دست انجام می ‌دهد. اگر كار خیلی ظریف بود، به «اِصبع» یاد می ‌كنند می‌ گویند بین دو انگشت از انگشتان خداست یعنی دو وصف . اینكه فرمود: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ بَینَ الْإِصْبَعَینِ مِنْ أَصَابِعِ الرَّحْمَن» که سخن از «یدین» نیست سخن از «اصبعین» است، ناظر به این است كه این بسیار ظریف است! 🔸 گاهی می ‌بینید با یك انگشت و سر‌انگشت، ورق می ‌خورد و عوض می ‌شود، در یك چشم به هم زدن می ‌بینید اوضاع عوض می‌ شود. تمام مجاری ادراكی ما در اختیار قلب ماست و قلب ما هم . تصمیم‌ گیری و فرماندهی و فرمانروایی برای قلب است و مجاری ادراكی و تحریكی از قلب اطاعت می ‌كنند، به امامت قلب نماز می‌ خوانند و قبله همه اینها قلب است. 🔸 اگر قلب متوجه بود، همه مجاری ادراكی و تحریكی به امامت آن به طرف «مقلب القلوب» نماز می ‌خوانند و اما اگر قلب این چنین بود که «پشت بر قبله می‌ كنند نماز»، همه اینها هم پشت به قبله نماز می ‌خوانند، لذا این دعا برای همه شایسته است كه انسان بگوید: «لا تَكِلْنى‏ اِلى‏ نَفْسى‏ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً». ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/Hn6iP 📚 سوره مبارکه انعام جلسه 108 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا