eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 بهشت مِهر
🔹 در سوره مبارکه «حشر»، وقتی مؤمنین را معرّفی می ‌کند و وظایف آنها را هم ذکر می ‌کند ـ در آیه دَه سوره مبارکه «حشر» ـ می ‎فرماید مردان باایمان، نسبت به گذشتگان خود طلب مغفرت می ‌کنند، برای اینکه آنها باعث شدند که این معارف به ما رسید. اگر بودند که ما در کنار سفره آنها نشستیم، اگر بودند که مهمان آنها هستیم، اگر و فقها و مؤلّفان بودند که در کنار کتاب ‌های آنها نشسته ‌ایم، لذا می گویند: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ﴾. 🔹 این نسبت به گذشته ‌ها بود؛ نسبت به افرادی که فعلاً با هم در یک منطقه کوچک یا وسیع زندگی می‌ کنند هم می گویند خدایا! ﴿لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾؛ هیچ مؤمنی، خواه در مشرق عالَم و خواه در مغرب عالَم به سر می ‌برد، کینه او در دل ما نباشد و ما بدِ او را نخواهیم. این بهشتی است که دین تحویل ما می ‌دهد؛ خدایا! توفیقی بده که ما کینه هیچ مسلمانی را در دل نداشته باشیم! چه نعمتی بالاتر از این؟! چه فرهنگی بالاتر از این؟! چه تمدّنی بهتر از این؟! 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 13 تاریخ: 1395/08/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو علم 🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به صائب و نیز به صالح است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو علم 🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به صائب و نیز به صالح است. علم دوگونه است: علم صاحب خانه یا میزبان و علم اکتسابی یا مهمان. علم میزبان، فطرت و خردی است که خداوند در جان انسان نهاده است؛ ﴿ و نفس و ما سوّیها ٭ فألهمها فجورها و تقویها ﴾. این ، دستبرد پذیر و زایل شدنی نیست؛ ولی باید مراقب بود تا غبار گرایش مادی آن را نپوشاند؛ ﴿ و قد خاب من دسّها ﴾ . به دیگر سخن، فطرت و عقل از میان رفتنی نیست، ولی ضعیف و مستور می شود. 🔹 خداوند همگان را راستگو و راست کردار آفرید؛ چنان که کودک همواره راست می گوید، مگر آن که به طنز یا به جِد، دروغ را به او بیاموزند. نسبت علمی انسان به نیک و بد، یکسان است؛ یعنی هم بدی را می فهمد، هم خوبی را؛ ولی گرایش او نسبت به زشت و زیبا یکسان نیست. فقط به سوی نیکی و حق است و و دست نخورده انسان هرگز بدخواه نیست و به بدی گرایش ندارد. بنابراین، زمینه دریافت معارف الهی در جان همگان وجود دارد... . 🔹 علم در یک نگاه، دو قسم است: علم مهمان و علم میزبان. علم مهمان، دانشی است که در حوزه یا دانشگاه تدریس می شود و چنین علمی دوام ندارد؛ چنان که بسیاری از دانسته ها در دوران سالخوردگی از یاد انسان می رود و بسیاری از دانشوران در کهنسالی دچار فراموشی می شوند. علم میزبان در ضمیر انسان و به منزله چراغ هدایت است که برخی شعله آن را کم می نمایند و بعضی اشتعال آن را زیاد می کنند. پیامبران، مهمانی را به خانه دل انسان ها دعوت می کنند که با میزبان خود سازگار و هماهنگ باشد. چنین مهمانی، نور چراغ صاحب خانه را زیاد می کند تا شبستان جان افشان روشن گردد و او عالمِ با عمل شود... . 🔹 ... برده ای اهل نماز و عبادت، به همراه صاحب بی نمازش از کوچه و خیابان می گذشتند که هنگام نماز به کنار مسجدی رسیدند. غلام از فرصت استفاده کرد و با اجازه صاحبش، برای ادای نماز اوّل وقت به مسجد رفت. نماز و نیایش غلام، اندکی به درازا کشید و مالک او که بیرون مسجد در انتظار بود، طاقتش به سرآمد و دَرِ مسجد را گشود و او را همچنان سرگرم عبادت یافت. پرسید: چرا از مسجد بیرون نمی آیی تا برویم؟ غلام پاسخ داد: من اجازه خروج ندارم. مالک، شگفت زده پرسید: چه کسی اجازه نمی دهد؟ پاسخ داد: همان کسی که به تو اجازه ورود به مسجد و نماز خواندن در آن را نمی دهد؛ یعنی تو را به حال خودت رها کرد و توفیق خاص را از تو دریغ نمود. البته در همه این موارد، آنچه به خدای سبحان انتساب دارد، است و نه بیش از آن که مستلزم جبر گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص126 تا 128 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 تفسیر به رأی

▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می‌ خواهد! این هدف برین و والا می ‌خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تفسیر به رأی
▫️ ابن زیاد نامه‌ ای نوشت پیام رسمی داد برای شبث بن ربعی كه بیا و باید بروی در در قتل حسین بن علی شركت كنی. او تمارض كرد، گفت من مریضم و مقدورم نیست. ابن زیاد فهمید مرض نیست و تمارض است. در قبالْ پیامِ دیگر داد، گفت شبث بن ربعی می ‌ترسم جزء این آیه باشی كه ﴿وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ﴾. این آیه كه در اوایل سوره مباركه «بقره» است مربوط به منافقان است. منافق كسی است كه وقتی به مؤمنین می ‌رسد می ‌گوید من مؤمنم، وقتی به كفار می‌رسد می ‌گوید ما با هم هستیم، هماهنگیم، ما مؤمنین را مسخره كردیم. ابن زیاد این آیه را درباره حسین بن علی و یارانش ـ معاذ الله ـ از یك سو، امویان و مروانیان از سوی دیگر [مطرح كرد] و خود را جزء مؤمنان دانست! گفت شبث! تو وقتی به ما رسیدی می ‌گویی من مؤمنم، وقتی به شیاطین ـ العیاذ بالله ـ به بنی ‌هاشم رسیدی به آنها می ‌گویی من با شمایم، می‌ ترسم جزء منافقان باشی! ▫️ این به بند كشیدن قرآن است، این اسیر كردن قرآن است، این به میل خود معنا كردن قرآن است؛ لذا سالار شهیدان فرمود مگر نمی‌ بینید اینها با دین دارند بازی می ‌كنند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ لِیرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا». ▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می‌ خواهد! این هدف برین و والا می ‌خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید. این شده [كه] هم برای آزادسازی دین است، هم برای اجرای عدالت است، هم عدل را عبارت از حق و تكلیف معنا کردن است. 📩 📚 سخنرانی محرم با موضوع عدالت اجتماعی تاریخ: 1384/11/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان سادگی در مهمانی امام رضا (ع) فرمود: مردی علی (ع) را دعوت كرد. علی (ع) فرمود: اگر سه چیز را برایم ضمانت كنی دعوت تو را می ‌پذیرم. گفت: آن چیست ای امیرمؤمنان؟ فرمود: برای من چیزی از بیرون خانه فراهم نكنی و آنچه در خانه داری از من دریغ نورزی و خانواده ‌ات را در تنگی نیندازی. گفت: می‌ پذیرم. پس آن حضرت دعوتش را پذیرفت. [1] [1]. عَنْ عَلِىِّ بْنِ أَبِى‌طَالِبٍ ع أَنَّهُ دَعَاهُ رَجُلٌ، فَقَالَ لَهُ عَلِی ع: قَدْ أَجَبْتُكَ عَلَی أَنْ تَضْمَنَ لِى ثَلاثَ خِصَالٍ. قَالَ: وَ مَا هِىَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: لا تُدْخِلْ عَلَىَّ شَیئاً مِنْ خَارِجٍ وَ لا تَدَّخِرْ عَنِّى شَیئاً فِى الْبَیتِ وَ لا تُجْحِفْ بِالْعِیالِ. قَالَ: ذَاكَ لَكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، فَأَجَابَهُ عَلِىُّ بْنُ أَبِی‌طَالِبٍ ع (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص42). 📚 مفاتیح الحیات ص 389 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 فتح حق
▫️ با اینكه این سرها را آوردند و اُسرا را هم همراه این سرها وارد شام كردند، وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه)در كمال شهامت فرمود ما پیروز شدیم؛ آنها می‌ خواستند را از بین ببرند، ما رفتیم و كاملاً دین را زنده كردیم و برگشتیم. آنهایی هم كه شربت شهادت نوشیدند الآن در غُرَف مبنیه بهشت ‌اند. ▫️ یك سلسله هست كه خب دل می‌ سوزد و ما وظیفه داریم گریه كنیم، این یك امر طبیعی است. ما گریه می ‌كنیم برای اینكه آن ذوات مقدّس را از دست دادیم؛ یعنی
برای خودمان گریه می ‌كنیم
نه برای آنها، آنها كه به روح و ریحان رسیدند: ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾. ما برای اینكه آن ذوات نورانی را از دست دادیم، متاٴثریم و گریه می ‌كنیم. ▫️ اینجا سه‌ مسئله هست: یكی اینكه چه كسی پیروز شد؟ ما! یكی اینكه شهدای ما در چه حالت اند؟ خیلی مسرورند! یكی اینكه ما كه بازمانده ‌ایم، چون آن ذوات نورانی و مقدّس را از دست دادیم و از فیض ایشان محروم می‌ شویم اشك می ‌ریزیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ترجمه مجلدات 25 تا 27 تفسیر گرانسنگ تسنیم به زبان عربی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 22 تا 24 تفسیر گران سنگ تسنیم از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد. علاقمندان برای تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو وحی 🔹 اگر عقل، زمام قوای انسان را در دست گیرد، همه دانش های وی را سامان می بخشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو وحی 🔹 اگر عقل، زمام قوای انسان را در دست گیرد، همه دانش های وی را سامان می بخشد. توضیح آن که علوم تجربی از نازل ترین دانش هاست و پس از این علوم، به ترتیب، ریاضیات، حکمت و کلام و بالاتر از همه دانش های بشری و سلطان همه آن ها عرفان است؛ لیکن در رأس این هرم، وحی الهی قرار دارد. 🔹 عقل در میانه این هِرَم به منزله «واسطة العِقْد»ی است که سایر دانش های بشری را زیر اشراف خود می گیرد و کاربرد درست آن ها را به انسان می نمایاند. عقل انسانِ حقْ مدار، کم کم در پرتو نور وحی الهی رشد می کند و تکامل می یابد؛ آنگاه سایه اشراقی خود را بر حسّ و تجربه می گستراند و هر جا که پای او از رفتن بازمانْد، از شجره طوبای وحی مدد می گیرد. بدین سان با پیشرفت دانش تجربی و تکنولوژی، عقل تجریدی و سنّت دینی به دست فراموشی سپرده نخواهد شد؛ بلکه خردمندان در پرتو دین به جهل خویش پی می برند و با کمک وحی به وجود جهان پس از مرگ اذعان می کنند؛ هر چند توان درک ویژگی ها و چند و چون آن جهان را ندارند و تنها می دانند که برخی افراد به آن جا کوچیده و از آن با خبر شده اند؛لیکن:
«آن را که خبر شد، خبری باز نیامد»
. 🔹 برای بیش تر روشن شدن نقش وحی در شکوفایی عقل باید دانست که وحی در قبال عقل، دو وظیفه عمده دارد: یکی تأیید عقل و دیگری شکوفایی آن... . پیداست که ناتوانی عقل از ادراک مستقل برخی مطالب، به معنای مخالفت او با آن احکام نیست؛ چون: 1️⃣ مخالفت عقل در حیطه ای که او درباره آن نظری ندارد، هرگز معنا ندارد. به دیگر سخن، مخالفت عقل به این معناست که او مسأله ای را ادراک کند و درباره آن فتوا دهد، سپس بین رأی او و ره آورد وحی اختلاف باشد؛ امّا اگر عقل به جهت ناتوانی و عجز که برخاسته از ذات اوست و خود نیز آن قصور را تشخیص می دهد، نتواند حکمی صادر کند، موضوع مخالفت منتفی است. 2️⃣ ناتوانی عقل از فهم جزئیات احکام شرعی چون نماز، روزه، جهاد و...، پیش از زمان نظر دهی وحی است؛ امّا پس از ارائه نظر وحی، عقل، نه تنها در برابر چنین احکامی مخالفت یا سکوت نمی کند، بلکه آن ها را تأیید می کند؛ زیرا احکام جزئی مذکور، حتی در مواردی که عقل از ادراک حقیقت آن ها عاجز است، چون از مولای حکیم صادر شده، امری صحیح و صائب است. از این روست که عقل، دلایل و حکمت های کلّی احکام را ادراک می کند و به یاری آن ها به فهم بسیاری از مصالح نهفته در احکام نایل می شود و در نهایت نیز تایید و تحکیم آن ها را بدرقه چنین احکامی می کند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص128 تا 131 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان حد مهمانی رسول خدا (ص) فرمود: مهمانی روز اول حقّ [مهمان] است؛ و روز دوم و سوم و پس از آن، صدقه به شمار می ‌آید. سپس فرمود: هیچ ‌یك از شما بر برادرش وارد نشود كه او را به گناه وا دارد. پرسیدند: چگونه او را به گناه وا می ‌دارد؟ فرمود: چندان نزدش بماند كه چیزی نزدش نباشد بر او انفاق كند. [1] [1]. الضِّیافَةُ أَوَّلَ یوْمٍ حَقٌّ وَ الثَّانِىَ وَ الثَّالِثَ وَ مَا بَعْدَ ذَلِكَ، فَإِنَّهَا صَدَقَةٌ تَصَدَّقُ بِهَا عَلَیهِ، ثُمَّ قَالَ ص: لا ینْزِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَلَی أَخِیهِ حَتَّی یوثِمَهُ. قِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ كَیفَ یوثِمُهُ؟ قَالَ: حَتَّی لا یكُونَ عِنْدَهُ مَا ینْفِقُ عَلَیه (كتاب الخصال، ص149). 📚 مفاتیح الحیات ص 389 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
استان مازندارن، می تواند قطب تفسیر قرآن در کشور شود / راه اندازی رشته تخصصی تفسیر در 7 شهرستان 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
حجت الاسلام والمسلمین علی روح الهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء گفت: با توجه به استقبال و درخواست حوزه های علمیه استان های مازندران و گیلان مبنی بر راه اندازی رشته های تخصصی تفسیر بر اساس منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرهای مختلف استان، سازمان جهانی آموزش عالی اسراء، در 7 شهرستان، ثبت نام و برگزاری دوره های تخصصی تفسیر را شروع نمود... . لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1777991 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
منادیان آزادی
▫️ سالار شهیدان عملاً و علماً فرمود: «خذوا عنّی استقلالكم و امنیتكم و حریتكم و دفاعكم و جهادكم»؛ مردم! اگر بخواهید مستقل بشوید راهش این است. فرمود اگر جدّم مردم را به مكّه برد فرمود: «خذوا عنّی مناسككم»، من به شما می‌گویم: «خذوا عنّی استقلالكم و حریتكم»؛ اگر می ‌خواهید آزاد باشید، آزادگی را از من یاد بگیرید كه چگونه است, اگر خواستید شهید بشوید شهادت را از من یاد بگیرید. صِرف مظلومانه كُشته شدن, كار خردمندانه‌ای نیست؛ فرمود اینها را از من یاد بگیرید. ▫️خواهرش زینب كبرا (سلام الله علیهما) هم به جوامع آن روز و الی یوم القیامه فرمود: «خذوا عنّی اسارتكم»؛ اگر خواستید اسیر بشوید، ببینید من چگونه اسیر شدم. اینکه می بینید ما در طی چندین سالی كه در اسارت بعث بودند، عظمتشان, كیانشان, مجدشان را حفظ كردند، برای اینکه اینها
«خذوا عنّی اسارتكم»
را یاد گرفتند. ▫️ حسین بن علی فرمود: «خذوا عنّی شهادتكم»، این بزرگوار فرمود: «خذوا عنّی اسارتكم». اینكه می ‌بینید در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم بیش از هفتاد میلیون نفر كشته شدند و نامی از آنها نمانده و در كربلا 72 نفر با این وضع شهید شدند اما بیش از هزار سال است كه جهان را اداره می ‌كنند همین است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
افتتاحیه هشتمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی روز جمعه ۲۷ مرداد ماه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می ‌شود. در این مراسم دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم حضور دارند و سخنرانی خواهند نمود و پیام دکتر رضا داوری اردکانی به این دوره هم قرائت می‌شود. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1778992 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اندیشه بی نیازی از وحی 🔹 با آن که شکوفایی عقل جز از راه تعالیم وحی ممکن نیست، برخی بر طبل عقلگرایی کوبیده، اندیشه بی نیازی از وحی را در سر پرورانده و آن رأل آفل را با بنان یا بیان نشر داده اند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اندیشه بی نیازی از وحی 🔹 با آن که شکوفایی عقل جز از راه تعالیم وحی ممکن نیست، برخی بر طبل عقلگرایی کوبیده، اندیشه بی نیازی از وحی را در سر پرورانده و آن رأل آفل را با بنان یا بیان نشر داده اند... . طبق رأی آنان وحی، مطلب تازه ای افزون بر فتوای عقل ندارد؛ غافل از آن که بسیاری از ره آوردهای وحی، اموری است که عقل بشر به آن ها دسترسی ندارد و در عین حال، دانستن آن ها برای انسان نیاز ضروری است. 🔹 سخن برهماییان که در قرون گذشته مطرح شده بود، در کتاب های کلامی شیعه این گونه پاسخ داده شده است: مخالفت و موافقت، عدم و ملکه اند، نه نقیضان. بنابراین، ممکن است وحی، نه موافق عقل باشد و نه مخالف آن و محذور ارتفاع دو نقیض هم لازم نمی آید. 🔹 برخی از زوایای اندیشه عقلگرایی، کم کم به غرب راه یافت و از آن جا با نام «سکولاریزم» سربرآورد. سخن غربیان عقلگرا، این بود که دین از زندگی و معیشت جداست و نیازی به آن در سیاست و اداره امور دنیا نیست؛ بلکه عقل برای اداره جامعه بسنده است. دیری نپایید که با پیشرفت دانش و تکنولوژی، این اندیشه تحوّل یافت... . 🔹 معرفت شناسان غربی، چیزی را می پذیرند که از راه حسّ و تجربه اثبات پذیر یا ابطال پذیر باشد؛ یعنی اگر چیزی را از راه حسّ و تجربه نتوان اثبات یا ابطال کرد، مهمل و بی معناست. بنابراین، اموری چون توحید، معاد، حدوث و قِدمِ جهان، وحی، نبوّت، عصمت و معجزه، چون حسّی و تجربی نیستند، معنایی ندارند. این اندیشه خام، نظیر فکر خام بنی اسرائیل است که به موسای کلیم (علیه السلام) گفتند: تا خدا را آشکارا نبینیم، هرگز به تو ایمان نمی آوریم؛ ﴿ لن نؤمن لک حتّی نری الله جهرةً ﴾ ؛ یعنی خدایی را می پذیریم که دیده شود؛ اگر ماورای طبیعت وجوددارد، آن را به ما نشان ده. 🔹 این تفکّر تجربه گرا در مرحله بعد، اصول ارزشی را نیز به پرسش کشاند؛ زیرا مفاهیم ارزشی چون عدالت، احسان، ایثار، گذشت، مساعدت و... که جنبه معنوی دارند، طبق این اندیشه بی معنا هستند. اینان معتقدند که اصول ارزشی و اخلاقی، عقاید و فقه و قانون را باید بشر به استناد منابع حسّی و تجربی خود تنظیم کند. بدین سان، نخستْ عقلگرایی جامعه را از وحی محروم کرد، سپس علوم تجربی بر عقل سایه افکند و دست انسان از عقل تجریدی و برهانی نیز کوتاه شد؛ در حالی که تبیین مبادی نظری تجربه و حسّ، بدون استعانت از مبانی نظری عقلی، نه معقول است و نه مقبول. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص131 تا 133 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بیست و ششمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
بیست و ششمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • مدل مفهومی معنای زندگی براساس آیات قرآن کریم • ارزیابی تعاریف رایج سلبی از حسن و قبح اخلاقی در آثار متکلمان مسلمان • تحلیل ملالت بر اساس حکمت متعالیه(چیستی،چرایی،ارزش اخلاقی) • بررسی جایگاه اخلاق فضیلت در اخلاق هنجاری • بررسی ارزش اخلاقی فرزندآوری • تأثیر متقابل فقه و اخلاق در راستای تأسیس دانش فقه اخلاق ↙️ علاقه مندان مي توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فايل کامل مقالات را دريافت نمايند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/586635 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عاشورا نه تنها یعنی گریه کردن بلکه یعنی کار و فهم! / باید از ظرفیت های خدادادی استان مازندران برای رشد استان و ایران استفاده کرد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: سید محمود حسینی پور استاندار مازندران و هیئت همراه روز سه شنبه (24 مرداد ماه ) با حضور در مسجد آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند، با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: به ما گفتند در محرّم وقتی کنار هم جمع شدید دو تا حرف بزنید: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام)» این بخش اول که مربوط به حسینیه های ما است... سپس گفتند «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)». من آمدم خون بهای حسین را بگیرم، گریه در عالم زیاد است؛ مرا کربلایی کن تا من هم جلوی گردنکشان را بگیرم. من هم جلوی بیکاری و تورّم و فساد اقتصادی و اختلاس را بگیرم... . لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1783122 📚 دیدار استاندار مازندران و هیئت همراه با حضرت استاد تاریخ: 1402/05/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra