eitaa logo
تداوم انقلاب اسلامی
248 دنبال‌کننده
208 عکس
139 ویدیو
5 فایل
تاملات عزیز نجف پور /پژوهشگر حوزه مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و فضای مجازی، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
تیم توسعه دهنده پیام رسان ، شبکه اجتماعی را هم توسعه داده اند که به نوعی را بومی کرده است. ویراستی تجربه کاربری مناسبی دارد و به نظر من این خلاقیت جوانان کشور، ارزش توصیه به مردم را دارد. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
* فتنه‌گر تر از دجال! * امام رضا علیه‌السلام: " همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند، کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود." فتنه گران بدتر از دجال زمانمان را بشناسیم
سمینار * تداوم مکتب سلیمانی * همکاری جهان اسلام در مسیر مقاومت و پیشرفت با حضور سخنرانانی از ایران، لبنان، عراق، نیجریه، سوریه لینک: Ec.iau.ir/online
حاج قاسم به دنبال "صلح سرخی" است که لازمه اش "مقاومت" است دکتر عزیز نجف پور آقابیگلو در سمینار تداوم مکتب سلیمانی که بعد از ظهر امروز در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، بیان کرد: این مراسم برای مرور مکتب و مسیری که طی شد و نحوه تداوم مسیر سردار شهید منعقد شده است. بعد از عصر روشنگری که با شعار اتکا بر عقل خودبنیاد نقاد شروع شد، شاهد به حاشیه رانده شدن دین از تمام ساحات زندگی هستیم و ارتباط آسمان و زمین منقطع می شود و بدین ترتیب تمدن مدرن به وجود می آید. این تمدن با کمک علم و فناوری جدید اقدام به ساختارسازی و جامعه پردازی کرده و طی چند قرن در تمامی کره خاکی توسعه پیدا میکند و تمام جوامع را به صورت سخت و نرم فتح میکند. گشایش در زمین و فروبستگی در آسمان رهاورد این تمدن جدید است. ولی این شعار گشایش در زمین، در فرایند تعارض منافع فیمابین جهان خواران بر سر تصاحب قدرت و منفعت اختلاف با تعارضات و اختلافات بسیاری مواجه شد و اوج آن در جنگ های جهانی اول و دوم بود که صدها میلیون نفر را به کام مرگ کشاند و خرابی ها و ویرانی های فراوانی را حاصل کردد. فرایند دیگر دنیای مدرن، ظلم سیستماتیک و استثمار ملت ها و جوامع دیگر به موازات در دنیای مدرن ایجاد شد و منابع انسانی و طبیعی کشورهای دیگر را به تارج برد. وی افزود: شعار گشایش در زمین در عمل با بن بست خورد و دنیایی شکل گرفت که دین در آن کمرنگ شد و رو به خاموشی گرایید. در کشورهای اسلامی و ایران هم همین روال را داشتیم روند مدرنیزاسیون جامعه ایرانی به سرعت در حال انجام بود و بنا بود که ایران مدرن بر اساس فرهنگ و تمدن مدرن بازمعماری شود و البته به عنوان یکی از حلقه ها و چرخ دنده های استعمار. در این اثنا در منطقه ای که قرار بود جزیره ثبات غرب باشد و با با اجرای ۶ برنامه توسعه، به یک کشور غربی تبدیل شود، به ناگاه حرکت و درخششی از جنس توحید انجام شد که در فرهنگ غرب جدید حرکتی بدیع، جدید و ناشناخته به حساب می امد. حرکت و مکتبی که به ظلم و بی عدالتی و فساد غرب معترض بود. مکتب به دنبال در عصر جدید بود و توحید، عدالت و آزادی را تواما مطالبه می‌کرد و در مقابل ظلم و فساد موضعی انتقادی و تقابلی داشت. به همین دلیل از ابتدا مورد خشم و غضب جهان خواران عالم قرار گرفت. دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مکتب خمینی به اعلا درجه به دنبال تحقق صلح و عدالت بود و بر ظالمان می تازید و از مظلومان دفاع می کرد. حاج قاسم سلیمانی هم یکی از فرزندان مکتب خمینی است که به عنوان یک سرباز در سطح کشور و منطقه نقش ایفا کرده است. حاج در ذیل مکتب امام روح الله، سعی می کند بازوان جریان سلطه را در منطقه محدود کند و با مشارکت هماهنگ کردن قشرهای مختلف ادیان و مذاهب منطقه، با ایادی شیطان و ظلم مقابله کند. حاج قاسم در عرصه میدان تجلی ای از اخلاق، تعهد، کارآمدی و تلاش است. راز کارآمدی و توانایی حاج قاسم در عرصه میدان را باید در عهدی جستجو کرد که با خداوند بسته و نیت خیری است که به واسطه توحید و ایمان دست یافته است و تلاش می کند درهر نفس و قدم در مسیر رضایت الهی قرار گیرد. مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حاج قاسم یکی از شهدای مکتبی است که پیامبران آن را طی تاریخ سیر داده اند و نه اولین است و آخرین شهید هم نخواهد بود و البته نه اولین قهرمان و آخرین هم نخواهد بود. وی افزود ما در مراسم های بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی به دنبال این موضوع هستیم که چگونه می توان نقش و وظیفه خود را در این عصر برای توسعه، عدالت، توحید، دین و مقابله با ظالمان، مستکبران و استعمارگران به درستی ایفا کنیم. در جامعه هر کسی نقشی دارد، و دانشگاهیان علاوه بر بازخوانی روح مکتب حاج قاسم، به بررسی و واکاوی وظیفه و رسالت تخصصی آنها در عرصه اجتماعی است. دانشگاه در جهان اسلام و ایران امروز باید وظیفه خطیر خود برای توسعه، دین، عدالت، اخلاق و صلح واقعی را بشناسد و اقدام کند. منظورم از صلح واقعی صلحی پایدار است که حق همه به درستی تامین شده باشد. مصالحه با ظالمی که تمام ساحات رفاهی و زیستی انسان را مورد تعرض قرار داده، است. ولی مکتب حاج قاسم به دنبال است که همان مقاومت است. صلح و آرامش در دنیایی که مالامال از جریانهای قدرت طلب و ظالم زورگو است بدون حاصل نمیشود و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای آرامش مسلمانان و مستضعفان عالم، راهی به جز مقاومت در برابر ظالمان و مستکبران نمی بیند. نجف پور ادامه داد: این مراسم تجدید عهدی با سردار شهید برای ادامه و تداوم مکتب شهید سلیمانی است. در این مسیر هر قشر و صنفی وظیفه و ماموریت خودش را دارد و نقش و کارکرد دانشگاهیان تولید اندیشه و علم و نرم افزار برای تقویت فرآیند مقاومت و پیشرفت اسلامی👇
جوامعِ اسلامی است. وی در پایان وی افزود: واحد الکترونیکی دانشگاه به دنبال گفتگو، هم اندیشی و تعامل نخبگان و استادان جهان اسلام برای ارتقای مقاومت و تولید علم و نرم افزار و سیاست برای پیشرفت جوامع جهان اسلامی است و در این مسیر از همکاری و تعامل با همه نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان در جوامع اسلامی استقبال می نماید و برای همین منظور در حال راه اندازی دبیرخانه دائمی همکاری علمی و فناوری نخبگان جهان اسلام هستیم. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
دکتر صالحی، معاون : عربستان در سه سال دیگر ما را رد می‌کند/ ها نباید از حضور در و پلتفرم‌ها منع شوند. پرسش: آیا مقالات و متون علمی در یوتیوب و پلتفرمهای خارجی ( و ..) ارائه می‌شوند؟ اگر این مدعیات را به حساب فقر نگذاریم، به حساب چه بگذاریم؟
یکی از پیشرانهای اصلی ایران در دنیای است. این مهم نیازمند چالاک با مدیرانی واجد دانش بین رشته ای و فهم درست از و با انگیزه و کارآمد است. https://virasty.com/A_najafpour/1673965768399075108
* الزامات ایرانِ پیشرفتۀ سایبری-فیزیکی * عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای فضای مجازی و رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1372 که اینترنت وارد ایران شد تا زمان صدور اولین بسته سیاستِ کلان کشور، حدود 5سال فاصله را شاهدیم و متعاقبا حدود 13 سال طول می¬کشد که فهمی ذوابعاد و جامع از فضای مجازی شکل بگیرد که در نهایت منجر به ایجاد شورای عالی فضای مجازی در سال 1390می¬شود. امروز بعد از 11سال از فعالیت شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و درک توفیقات و ناکامی¬های کشور در حکمرانی/سیاستگذاری و مدیریت فضای مجازی و مناسب کردن آن برای زیست مجازی جامعه ایرانی، موارد ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:... ادامه👇
* الزامات ایرانِ پیشرفتۀ سایبری-فیزیکی * عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای فضای مجازی و رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1372 که اینترنت وارد ایران شد تا زمان صدور اولین بسته سیاستِ کلان کشور، حدود 5سال فاصله را شاهدیم و متعاقبا حدود 13 سال طول می¬کشد که فهمی ذوابعاد و جامع از فضای مجازی شکل بگیرد که در نهایت منجر به ایجاد شورای عالی فضای مجازی در سال 1390می¬شود. امروز بعد از 11سال از فعالیت شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و درک توفیقات و ناکامی¬های کشور در حکمرانی/سیاستگذاری و مدیریت فضای مجازی و مناسب کردن آن برای زیست مجازی جامعه ایرانی، موارد ذیل باید مورد توجه قرار گیرد: 1. فضای مجازی امروز دیگر فناوری صرف ارتباطی نیست بلکه یک زیست بوم اجتماعی-فناورانه است و فناوری اطلاعات و ارتباطات با سایر فناوری ها تفاوت ذاتی دارد چرا که فناوری¬ای “فضاساز” است و طبعا سیاستگذاری و مدیریت آن نیازمند دانش ذوابعاد اجتماعی-فناورانه است. مسامحتا و برای تقریب ذهن اینکه فضای مجازی "فناوریه الحدوث و اجتماعیه البقاء" است. (پینوشت۱) 2. فضای مجازی به عنوان ترجمه نادقیق از عبارت cyberspace، ماهیت و کارکردی متفاوت از آن فهم ابزاری و عمدتا تفریحی(fun) و خدماتی مرسوم در جامعه دارد. سایبرنتیک در معنای واقعی خودش به معنای سکانداری و فرمانروایی و به عبارت دقیق¬تر، حکمرانی است. غایت و کارکرد فضای سایبر، حکمرانی است و با توجه به رشد فزاینده آن در جامعه ایرانی به تبع روند جهانی، فضای سایبر نه تنها یکی از حوزه های راهبردی توسعه و پیشرفت، بلکه بازو، بستر و پیشران توسعه و پیشرفت است. برای همین هم کشورهای پیشرو، چشم اندازِ پیشرفت و توسعه خود را سایبری-فیزیکی تعریف کرده و سیاست و برنامه-های ملی وصول بدین مهم را تدوین و تقسیم کار کرده¬اند. جامعه پنج(society5) ژاپن، صنعت چهار (industry4) اتحادیه اروپا، اینترنت پلاس چین و ... نمونه¬هایی از این طرح کلان برای آینده¬ نزدیکِ سایبری فیزیکی شان است. 3. بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، دکترینِ کلان تداوم انقلاب اسلامی و سیاست¬های کلان نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت است. با توضیحاتی که ارایه شد برنامه کلان جمهوری اسلامی در حوزه فضای مجازی (cyberspace) به عنوان حداقل یکی از حوزه های راهبردی توسعه و پیشرفت، و فراتر از آن به عنوان پیشرانِ توسعه و پیشرفت، در دنیایی که سایبری-فیزیکی شده و روز به روز بر شدت آن افزوده می¬شود، محل تامل و تدبیر جدی است. حواسمان باشد که به همان میزان که آمریکا در فضای فیزیکی رو به افول است، در فضای مجازی در حال توسعه و افزایش سلطه خود است. پرسش اینجاست که در دنیایی که سرتاسر مجازی شده، برنامه توسعه و پیشرفت ما در کنار سلطه مجازی غرب چیست؟ این پرسشی است که شورای عالی فضای مجازی کشور باید بدان پاسخی روشن در دو سطح نظری و راهبردی بدهد. 4. قدرت گرفتن بخش خصوصی و عمومی در همه عرصه¬های فضای مجازی اعم از زیرساخت، سرویس، محتوا و ... ضرورت استفاده از ادبیات حکمرانی (governanace) به جای حکومت (government) را گوشزد می¬کند. در ساده ترین توضیح، گوهر تفاوت ادبیات حکمرانی و حکومت¬داری، در مشارکت افراد خارج از حکومت در تعیین منبع مشروعیت اعمال سلطه (sovernty) و در فرآیند سیاستگذاری و اجرا است و با این منظر، شکل¬گیری انقلاب اسلامی و تثبیت و اداره نظام جمهوری اسلامی در دهه اول انقلاب، تجلی بالای ادبیات حکمرانی در مدیریت کشور است. مشارکت حداکثری مردم در شکل¬گیری نظام و اداره کشور، مثلا در تجربیاتی چون جهاد سازندگی و سپاه پاسداران و ... شواهدی بر این مدعاست. از سوی دیگر ادبیات و الگوی "حکمرانی خوب" ( good governance) به عنوان یکی از الگوهای حکمرانی، خصوصا بعد از توسعه فضای مجازی در کشور شدیدا مورد توجه قرار گرفته و عموما هم به اشتباه به عنوان "تنها" الگوی حکمرانی شناخته شده است و مهندسان فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی این الگو را پیشفرض گرفته و بر اساس آن اقدام به تحلیل و تجویز و اقدام می¬کنند. در حالی که حکمرانی خوب ادامه سیاستهای اجماع واشنگتنی و پساواشنگتنی بانک جهانی برای توسعه( البته توسعه با حفظ سلطه غرب) کشورهای جهان سوم است. حکمرانی خوب علیرغم اصلاحاتی که در سیاست ها و اقدامات داخل کشور ایجاد میکند باعث باز شدن سلطه سایر کشورها بر امورات داخلی ما می شود... اینها مواردی است که در تور رصد علوم مهندسی در نمی¬آید. طبعا طراحی نظریه، الگو و سازوکار مشارکت بخش خصوصی و عمومی در حکمرانی فضای مجازی کشور بدون اینکه فرصتی برای دست¬اندازی بیگانگان در امورات داخلی ما شود و همچنین بخش خصوصی دست ساخته جایگزین بخش مردمی و بخش خصوصی واقعی نشود، یکی از اولویت¬های امروز ماست. 5. شیفتگی تاریخی ما در قبال علم و تکنولوژی غربی و شیوع تلقی پوزیتیوستی از آن در لایه های مختلف سنتی و مدرن جامعه ایرانی، و ضعف ب
دنه علوم انسانی و اجتماعی(اعم از سنتی و مدرن و انتقادی) در تبیین و حل مسائل کشور، زمینه را برای استغنای بدنه علوم دقیقه و فنی و مهندسی از حوزه علوم انسانی و اجتماعی مهیا کرده است و مهندسین در بهترین حالت متغیرهای اجتماعی موثر در حوزه فنی را با پاردایم "فیزیک اجتماعی" آگوست کنت سعی می¬کنند تحلیل و تبیین کنند. 6. شکل¬گیری شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی، تلاشی بود برای ایجاد قرارگاه فراقوه¬ای و فراحوزه¬ای فضای مجازی با ترکیب ذوابعاد فناوری، اقتصاد، فرهنگ و امنیت و ... و قرار بود دستگاههای اجرایی ذیربط اعم از وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات، وزات ارشاد، نیروهای مسلح، وزارت علوم و آموزش و پرورش و ... در خط فرمان سیاستگذاری آن باشند و مرکز ملی محل سیاستگذاری مشارکتی و یکپارچه فضای مجازی و متعاقبا تقسیم کار ملی بین همه ذینفعان باشد. ولی اتفاقی که رخ داد این بود که هر بخش برای به زیر سلطه درآوردن مرکز ملی کم نگذاشته و این رویه متوقف هم نخواهد شد. در حالی که این مسیری اشتباه است و همه باید کمک کنیم که جایگاه مستقل و فراحوزه ای و فرادستگاهی مرکز ملی فضای مجازی در عین نقش قرارگاهی و هماهنگی و فرماندهی آن حفظ شود. 7. نظام آموزش عالی کشور علیرغم تاکیداتی که در پیوست¬های اول و دوم حکم اعضای شورای فضای مجازی انجام پذیرفته؛ هنوز نتوانسته برنامه علمی مدون برای تولید اندیشه بومی و همچنین تربیت متخصصین ذوابعاد فضای مجازی ارائه کند ولی در طی این دو دهه و اندی تجربیات کلان و بخشی حکمرانی فضای مجازی، نیروهای مختلفی در کلیت و ابعاد فضای مجازی تربیت و رشد یافته¬اند که اصلی¬ترین سرمایه انسانی کشور هستند و باید ترکیب نیروی انسانی مرکز ملی فضای مجازی متناسب با این اصل "ذوابعاد بودن" بازترمیم و ارتقا یابد. طبعا سپردن مسوولیت¬های کلیدی در مرکز ملی فضای مجازی به نیروهای تک¬بعدی و یا ناآشنا با دو دهه تجربه فعالان حکمرانی فضای مجازی، اشتباهی نابخشودنی است. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ پینوشت: 1-ملاصدرا در توصیف نفس میگوید: جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا... یعنی نفس در ابتدای پیدایش، موجودی جسمانی است، اما در طول زندگی، به واسطه حرکت جوهری، کمال می یابد و به موجودی روحانی تبدیل می شود. با همین تعبیر در مورد فضای مجازی هم می¬توان گفت که در ابتدای پیدایش پدیده¬ای فناورانه است اما در فرآیند استفاده توسط انسان، تبدیل به پدیده¬ای اجتماعی و جامعه ساز می¬شود با این توجه که هیچوقت از فناوری منقطع نمی¬شود. https://a-najafpour.ir/%d8%a7%d9%84%d8%b2%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%90-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa%db%80-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%da%a9%db%8c/ @a_najafpour https:// eitaa.com/a_najafpour
افتخار همکاری با و را نداشته ام ولی دوستشان دارم چرا که یکی سرمایه های کشورم هستند. اختلافات داخلی مان جای خود... ولی بیایید از سرمایه هایمان در مقابل بیگانگان صیانت کنیم.