eitaa logo
تداوم انقلاب اسلامی
250 دنبال‌کننده
208 عکس
138 ویدیو
5 فایل
تاملات عزیز نجف پور /پژوهشگر حوزه مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و فضای مجازی، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
جوامعِ اسلامی است. وی در پایان وی افزود: واحد الکترونیکی دانشگاه به دنبال گفتگو، هم اندیشی و تعامل نخبگان و استادان جهان اسلام برای ارتقای مقاومت و تولید علم و نرم افزار و سیاست برای پیشرفت جوامع جهان اسلامی است و در این مسیر از همکاری و تعامل با همه نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان در جوامع اسلامی استقبال می نماید و برای همین منظور در حال راه اندازی دبیرخانه دائمی همکاری علمی و فناوری نخبگان جهان اسلام هستیم. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
دکتر صالحی، معاون : عربستان در سه سال دیگر ما را رد می‌کند/ ها نباید از حضور در و پلتفرم‌ها منع شوند. پرسش: آیا مقالات و متون علمی در یوتیوب و پلتفرمهای خارجی ( و ..) ارائه می‌شوند؟ اگر این مدعیات را به حساب فقر نگذاریم، به حساب چه بگذاریم؟
یکی از پیشرانهای اصلی ایران در دنیای است. این مهم نیازمند چالاک با مدیرانی واجد دانش بین رشته ای و فهم درست از و با انگیزه و کارآمد است. https://virasty.com/A_najafpour/1673965768399075108
* الزامات ایرانِ پیشرفتۀ سایبری-فیزیکی * عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای فضای مجازی و رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1372 که اینترنت وارد ایران شد تا زمان صدور اولین بسته سیاستِ کلان کشور، حدود 5سال فاصله را شاهدیم و متعاقبا حدود 13 سال طول می¬کشد که فهمی ذوابعاد و جامع از فضای مجازی شکل بگیرد که در نهایت منجر به ایجاد شورای عالی فضای مجازی در سال 1390می¬شود. امروز بعد از 11سال از فعالیت شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و درک توفیقات و ناکامی¬های کشور در حکمرانی/سیاستگذاری و مدیریت فضای مجازی و مناسب کردن آن برای زیست مجازی جامعه ایرانی، موارد ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:... ادامه👇
* الزامات ایرانِ پیشرفتۀ سایبری-فیزیکی * عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای فضای مجازی و رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1372 که اینترنت وارد ایران شد تا زمان صدور اولین بسته سیاستِ کلان کشور، حدود 5سال فاصله را شاهدیم و متعاقبا حدود 13 سال طول می¬کشد که فهمی ذوابعاد و جامع از فضای مجازی شکل بگیرد که در نهایت منجر به ایجاد شورای عالی فضای مجازی در سال 1390می¬شود. امروز بعد از 11سال از فعالیت شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و درک توفیقات و ناکامی¬های کشور در حکمرانی/سیاستگذاری و مدیریت فضای مجازی و مناسب کردن آن برای زیست مجازی جامعه ایرانی، موارد ذیل باید مورد توجه قرار گیرد: 1. فضای مجازی امروز دیگر فناوری صرف ارتباطی نیست بلکه یک زیست بوم اجتماعی-فناورانه است و فناوری اطلاعات و ارتباطات با سایر فناوری ها تفاوت ذاتی دارد چرا که فناوری¬ای “فضاساز” است و طبعا سیاستگذاری و مدیریت آن نیازمند دانش ذوابعاد اجتماعی-فناورانه است. مسامحتا و برای تقریب ذهن اینکه فضای مجازی "فناوریه الحدوث و اجتماعیه البقاء" است. (پینوشت۱) 2. فضای مجازی به عنوان ترجمه نادقیق از عبارت cyberspace، ماهیت و کارکردی متفاوت از آن فهم ابزاری و عمدتا تفریحی(fun) و خدماتی مرسوم در جامعه دارد. سایبرنتیک در معنای واقعی خودش به معنای سکانداری و فرمانروایی و به عبارت دقیق¬تر، حکمرانی است. غایت و کارکرد فضای سایبر، حکمرانی است و با توجه به رشد فزاینده آن در جامعه ایرانی به تبع روند جهانی، فضای سایبر نه تنها یکی از حوزه های راهبردی توسعه و پیشرفت، بلکه بازو، بستر و پیشران توسعه و پیشرفت است. برای همین هم کشورهای پیشرو، چشم اندازِ پیشرفت و توسعه خود را سایبری-فیزیکی تعریف کرده و سیاست و برنامه-های ملی وصول بدین مهم را تدوین و تقسیم کار کرده¬اند. جامعه پنج(society5) ژاپن، صنعت چهار (industry4) اتحادیه اروپا، اینترنت پلاس چین و ... نمونه¬هایی از این طرح کلان برای آینده¬ نزدیکِ سایبری فیزیکی شان است. 3. بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، دکترینِ کلان تداوم انقلاب اسلامی و سیاست¬های کلان نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت است. با توضیحاتی که ارایه شد برنامه کلان جمهوری اسلامی در حوزه فضای مجازی (cyberspace) به عنوان حداقل یکی از حوزه های راهبردی توسعه و پیشرفت، و فراتر از آن به عنوان پیشرانِ توسعه و پیشرفت، در دنیایی که سایبری-فیزیکی شده و روز به روز بر شدت آن افزوده می¬شود، محل تامل و تدبیر جدی است. حواسمان باشد که به همان میزان که آمریکا در فضای فیزیکی رو به افول است، در فضای مجازی در حال توسعه و افزایش سلطه خود است. پرسش اینجاست که در دنیایی که سرتاسر مجازی شده، برنامه توسعه و پیشرفت ما در کنار سلطه مجازی غرب چیست؟ این پرسشی است که شورای عالی فضای مجازی کشور باید بدان پاسخی روشن در دو سطح نظری و راهبردی بدهد. 4. قدرت گرفتن بخش خصوصی و عمومی در همه عرصه¬های فضای مجازی اعم از زیرساخت، سرویس، محتوا و ... ضرورت استفاده از ادبیات حکمرانی (governanace) به جای حکومت (government) را گوشزد می¬کند. در ساده ترین توضیح، گوهر تفاوت ادبیات حکمرانی و حکومت¬داری، در مشارکت افراد خارج از حکومت در تعیین منبع مشروعیت اعمال سلطه (sovernty) و در فرآیند سیاستگذاری و اجرا است و با این منظر، شکل¬گیری انقلاب اسلامی و تثبیت و اداره نظام جمهوری اسلامی در دهه اول انقلاب، تجلی بالای ادبیات حکمرانی در مدیریت کشور است. مشارکت حداکثری مردم در شکل¬گیری نظام و اداره کشور، مثلا در تجربیاتی چون جهاد سازندگی و سپاه پاسداران و ... شواهدی بر این مدعاست. از سوی دیگر ادبیات و الگوی "حکمرانی خوب" ( good governance) به عنوان یکی از الگوهای حکمرانی، خصوصا بعد از توسعه فضای مجازی در کشور شدیدا مورد توجه قرار گرفته و عموما هم به اشتباه به عنوان "تنها" الگوی حکمرانی شناخته شده است و مهندسان فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی این الگو را پیشفرض گرفته و بر اساس آن اقدام به تحلیل و تجویز و اقدام می¬کنند. در حالی که حکمرانی خوب ادامه سیاستهای اجماع واشنگتنی و پساواشنگتنی بانک جهانی برای توسعه( البته توسعه با حفظ سلطه غرب) کشورهای جهان سوم است. حکمرانی خوب علیرغم اصلاحاتی که در سیاست ها و اقدامات داخل کشور ایجاد میکند باعث باز شدن سلطه سایر کشورها بر امورات داخلی ما می شود... اینها مواردی است که در تور رصد علوم مهندسی در نمی¬آید. طبعا طراحی نظریه، الگو و سازوکار مشارکت بخش خصوصی و عمومی در حکمرانی فضای مجازی کشور بدون اینکه فرصتی برای دست¬اندازی بیگانگان در امورات داخلی ما شود و همچنین بخش خصوصی دست ساخته جایگزین بخش مردمی و بخش خصوصی واقعی نشود، یکی از اولویت¬های امروز ماست. 5. شیفتگی تاریخی ما در قبال علم و تکنولوژی غربی و شیوع تلقی پوزیتیوستی از آن در لایه های مختلف سنتی و مدرن جامعه ایرانی، و ضعف ب
دنه علوم انسانی و اجتماعی(اعم از سنتی و مدرن و انتقادی) در تبیین و حل مسائل کشور، زمینه را برای استغنای بدنه علوم دقیقه و فنی و مهندسی از حوزه علوم انسانی و اجتماعی مهیا کرده است و مهندسین در بهترین حالت متغیرهای اجتماعی موثر در حوزه فنی را با پاردایم "فیزیک اجتماعی" آگوست کنت سعی می¬کنند تحلیل و تبیین کنند. 6. شکل¬گیری شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی، تلاشی بود برای ایجاد قرارگاه فراقوه¬ای و فراحوزه¬ای فضای مجازی با ترکیب ذوابعاد فناوری، اقتصاد، فرهنگ و امنیت و ... و قرار بود دستگاههای اجرایی ذیربط اعم از وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات، وزات ارشاد، نیروهای مسلح، وزارت علوم و آموزش و پرورش و ... در خط فرمان سیاستگذاری آن باشند و مرکز ملی محل سیاستگذاری مشارکتی و یکپارچه فضای مجازی و متعاقبا تقسیم کار ملی بین همه ذینفعان باشد. ولی اتفاقی که رخ داد این بود که هر بخش برای به زیر سلطه درآوردن مرکز ملی کم نگذاشته و این رویه متوقف هم نخواهد شد. در حالی که این مسیری اشتباه است و همه باید کمک کنیم که جایگاه مستقل و فراحوزه ای و فرادستگاهی مرکز ملی فضای مجازی در عین نقش قرارگاهی و هماهنگی و فرماندهی آن حفظ شود. 7. نظام آموزش عالی کشور علیرغم تاکیداتی که در پیوست¬های اول و دوم حکم اعضای شورای فضای مجازی انجام پذیرفته؛ هنوز نتوانسته برنامه علمی مدون برای تولید اندیشه بومی و همچنین تربیت متخصصین ذوابعاد فضای مجازی ارائه کند ولی در طی این دو دهه و اندی تجربیات کلان و بخشی حکمرانی فضای مجازی، نیروهای مختلفی در کلیت و ابعاد فضای مجازی تربیت و رشد یافته¬اند که اصلی¬ترین سرمایه انسانی کشور هستند و باید ترکیب نیروی انسانی مرکز ملی فضای مجازی متناسب با این اصل "ذوابعاد بودن" بازترمیم و ارتقا یابد. طبعا سپردن مسوولیت¬های کلیدی در مرکز ملی فضای مجازی به نیروهای تک¬بعدی و یا ناآشنا با دو دهه تجربه فعالان حکمرانی فضای مجازی، اشتباهی نابخشودنی است. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ پینوشت: 1-ملاصدرا در توصیف نفس میگوید: جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا... یعنی نفس در ابتدای پیدایش، موجودی جسمانی است، اما در طول زندگی، به واسطه حرکت جوهری، کمال می یابد و به موجودی روحانی تبدیل می شود. با همین تعبیر در مورد فضای مجازی هم می¬توان گفت که در ابتدای پیدایش پدیده¬ای فناورانه است اما در فرآیند استفاده توسط انسان، تبدیل به پدیده¬ای اجتماعی و جامعه ساز می¬شود با این توجه که هیچوقت از فناوری منقطع نمی¬شود. https://a-najafpour.ir/%d8%a7%d9%84%d8%b2%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%90-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa%db%80-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%da%a9%db%8c/ @a_najafpour https:// eitaa.com/a_najafpour
افتخار همکاری با و را نداشته ام ولی دوستشان دارم چرا که یکی سرمایه های کشورم هستند. اختلافات داخلی مان جای خود... ولی بیایید از سرمایه هایمان در مقابل بیگانگان صیانت کنیم.
تداوم انقلاب اسلامی
* جهانی بیندیشیم * عزیز نجف پور آقابیگلو ۱- گیدنز جامعه شناس بزرگ معاصر و مشاور و تاثیرگذار بر در کتاب جامعه شناسی ۱۹۸۹ صفحه ۲۱۸-۲۲۰ ضمن اشاره به سه مقوله نقض اعم از خشونت خانگی، آزار جنسی و تجاوز جنسی در غرب (همان دنیای پیشرفتهِ آزادِ آباد) توضیح می‌دهد که در یک مطالعه میدانی در مشخص شد از هر شش زن یکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و ادامه می‌دهد که این آمار می‌تواند تا ۵برابر بیشتر هم باشد... این واقعیت جامعه غربی است که توسط بزرگترین جامعه شناس لیبرال گزارش می‌شود. ۲- از سوی دیگر در همین اکوسیستم جهانی، جمهوری اسلامی ایران با زمینه سازی مدافعین از عضویت اخراج می‌شود. ۳-مقارن با اخراج ایران از کمیسیون مذکور، اولین کنگره بین المللی با شرکت بانوانی از ۵ قاره و ۹۶ کشور برگزار میشود و به حدی توسط شرکت‌کنندگان مورد استقبال قرار می‌گیرد که مقرر می‌شود به صورت دوره ای در سایر کشورها هم ادامه یابد و طبق توافقات سال بعد هم در ارمنستان برگزار خواهد شد... به دنبال ترسیم الگوی سوم زن مسلمان است که الگویی متفاوت از زن سنتی و زن غربی است. ۴-همایش مذکور هم اشکالات فراوانی داشته است که البته بقیه رویدادهای ملی و بین المللی هم لزوما وضع خیلی متفاوتی ندارند...دیکته نانوشته هم غلط ندارد. ۵- تمرکز برخی رسانه ها و سیاسیون و ... بر اشکالات این برنامه و غفلت از دستاوردهای جهانی آن مرا یاد دوربین و گربه گل آقا می اندازد...مرحوم گل آقا بعضا در حاشیه جلد مجله اش، کاریکاتور فیلمبرداری را می‌کشید که به جای تمرکز بر موضوع اصلی، به گربه روی دیوار زوم می‌کرد... ۶-فارغ از اینکه برنامه مذکور اشکالاتی داشته ولی واقعیت این است بازتاب جهانی و عمق راهبردی این ابتکار نباید قربانی برخی اشکالات طبیعی و البته کینه های جناحی شود. بیایید در رخدادهای مهم، کمی هم . @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
* انقلاب در برابر شیطان * در مقابل کسانی که در غرب را آتش می‌زنند باید نماد و و پیروانش اعم از آمریکا و انگلیس را آتش زد... در این منازعه و سایر در جبهه ما هستند. نبرد نهایی با با مشارکت همه مؤمنان عالم پیروز خواهد شد. درآستانه فجر : اعوذبالله من الشیطان الرجیم @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
* پرسش از حرکت اثباتی جریان انقلاب * در طی چند ماه اغتشاشات، جریان و مملکت را با انقلاب پشمکی شان گرفتار کردند و البته انصافا هرچقدر حاکمیت غافلگیر و بی برنامه بود آنها برنامه ریزی و سازماندهی جدی و منظمی کرده بودند. ولی دیدیم که در نهایت به دلیل عدم توان همراه کردن توده مردم، که به حق معترض وضعیت اقتصادی و معیشتی موجود بوده و در ذیل شدیدترین جنگ رسانه ای و شناختی بودند، شکست خوردند... یک شاهد ساده این ادعا اینکه در این * بی حاکمیتی فرهنگی * که فعلا کسی معترض هیچ ناهنجاری ای نمی‌شود، جز معدودی که قبلا هم حجاب نداشتند، کسی نکرده است در حالی که فعلا راه برای هر کاشف حجابی باز است... یکی از مهمترین زمانهای تحرک میدانی جریان است... در این دهه برنامه و سازماندهی مان چیست؟ در مورد این پرسش که برای فردای اغتشاشات برنامه اثباتی حاکمیت و جریان انقلاب چه خواهد بود که کسی پاسخی نداد... . @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
کلا جنس مقوله با مقوله فرق دارد در فناوری رویکرد اصلی است که البته آن هم پیوستهای اجتماعی لازم دارد ولی در فضای مجازی رویکرد اصلی باید باشد... در معماری، به غیر از تخصص فنی، تخصصهای دیگری اعم از اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و ... لازم است. آرایش مهندسی مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی اشتباه استراتژیک است.