باز میگردد به اینکه عدهای منافع ملی را فدای منافع حزبی و گروهی کرده اند. عدهای به دنبال این بودند که به دور از دسترسی نظارت و کنترل دستگاههای نظارتی، فضای سیاسی مطلوب خود را پیش ببرند.
نجف پور با بیان اینکه به دلیل این نگرش بود که تلگرام در کشور فیلتر شد اما پس از آن تلاشی برای جلوگیری از فروش ابزارهای فیلترشکن صورت نگرفت، ادامه داد: به دلیل این نگرش است که وزرا و مجلسیان در توئیتری حضور دارند که فیلتر است.
وی تاکید کرد: به طور کل اولویت منافع حزبی بر منافع ملی ریشه اصلی عدم پیشبرد اهداف شورای عالی فضای مجازی بوده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سیاستگذاری کلان، سیاستگذاری تقنینی و سیاستگذاری اجرایی باید از هم تفکیک شوند، خاطرنشان کرد: در طرح صیانت، مجلس سعی کرده در سیاستگذاری تقنینی ورود کند و این اقدام قابل دفاع است.
نیازمند کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس هستیم
وی گفت: ما از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم گفته ایم که جای خالی کمیسیون تخصصی فضای مجازی که نگاه کلان به معماری فضای مجازی داشته باشد و در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی اقدام به قانونگذاری و سیاستگذاری تقنینی کند احساس میشود اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد.
نجف پور تصریح کرد: طرح صیانت توسط برخی رسانههای روشنفکر به معنای قطع اینترنت مطرح و بازنمایی شد و به همین دلیل توده مردم که حتی یک بند از طرح را ندیده اند فکر کردند که اینترنت قرار است قطع شود. به همین علت است که معتقدم توده جامعه ما در بعد حکمرانانه فضای مجازی، سواد کافی وجود ندارد. حتی این کم سوادی و ضعف در معلومات حکمرانی در میان مسئولان دولتی و مجلسیان هم دیده میشود.
وی با اشاره به اینکه صحبت از بی اعتمادی مردم به خدمات بومی مانند پیام رسان های داخلی تنها یک پروپاگاندا است، گفت: پس از فیلتر شدن تلگرام یک نظرسنجی توسط مرکز پژوهشهای مجلس انجام شد که در آن تنها یک نهم از مخاطبان برای استفاده از پیام رسان های بومی نگران امنیت بودند و مابقی به دنبال سرویس خوب بودند که به پیام رسان های خارجی مراجعه میکردند.
نجف پور خاطرنشان کرد: ما با دنیا قهر نیستیم؛ بلکه به دنبال داشتن هویت اصیل ایرانی در فضای مجازی هستیم
* کشور دچار بیماری «فناوری شیفتگی» و «حکمرانی هراسی» است *
عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه در باب موضوعات مربوط به فضای مجازی نیازمند گفتگوهای روشمند ملی هستیم تا به یک مفاهمه جمعی برسیم، گفت: این مفاهمه میتواند مقدمه اتفاقات مثبت بعدی باشد. در غیر اینصورت شاهد بروز حکمرانی فردی خواهیم بود؛ اتفاقی که طی ۸ سال گذشته شاهد آن بودیم.
وی با بیان اینکه مخالفان و موافقان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی عموماً از بی سوادی حکمرانی فضای مجازی رنج میبرند، گفت: ما در حوزه فضای مجازی در طلیعه استعمار هستیم چرا که با آن آشنا نیستیم.
این پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی با تاکید بر اینکه در فضای مجازی شاهد قدرت گرفتن ذینفعان خارج از حاکمیت هستیم، ادامه داد: باید ادبیات مربوط به حکمرانی و حاکمیت را از هم متمایز کرد.
وی با بیان اینکه در ادبیات حکمرانی ملزم نیستیم که به آخرین ویرایش بانک جهانی مبنی بر «حکمرانی خوب» تن دهیم، اضافه کرد: به کار بردن واژه «حکمرانی خوب» نباید ما را به اشتباه بیاندازد. چرا که این واژه بعد از سیاستهای موسوم به اجماع واشنگتن و تلاش برای کوچک سازی و تضعیف کشورهای در حال توسعه، باب شده است. به همین دلیل نباید از مفهوم حکمرانی به «حکمرانی خوب» سقوط آزاد داشته باشیم.
نجف پور ادامه داد: مشکل ما در باب فضای مجازی و فناوری اطلاعات این است که ناخودآگاه کلماتی را به زبان میآوریم که عمق مفهومی آن را نشناخته ایم. به دلیل این ناآشنایی است که اغلب، فضای مجازی را با فناوری اطلاعات و ارتباطات یکسان تلقی میکنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مدل مفهومی فضای مجازی را نباید فقط به شکل مهندسی دید، افزود: فضای مجازی در سادهترین مفهوم یک جامعه و عرصه دوم زندگی محسوب میشود و هر نظام سیاسی با هر مدل حاکمیتی، بر اساس بدیهیات عقلی ناچار است که به سمت حکمرانی این فضا حرکت کند.
کشور با بیماری «فناوری شیفتگی» و «حکمرانی هراسی» مواجه است
وی گفت: متأسفانه در کشور علاوه بر بی سوادی در خصوص موضوع حکمرانی، با بیماری «فناوری شیفتگی» هم مواجه هستیم. «فناوری هراسی» و «فناوری شیفتگی» هر دو دو روی سکه فناوری ناشناختگی هستند.
نجف پور ادامه داد: بیماری بعدی که کشور با آن مواجه است مربوط به «حکمرانی هراسی» است و فکر میکنیم هر گونه اعمال حاکمیت نگران کننده است و باید از آن عبور کرد.
وی گفت: برای حل بسیاری از چالشها و تنشهای موجود در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، ابتدا بهتر است به چند سوال جدی پاسخ دهیم و آن را اثبات کنیم؛ مبنی بر اینکه آیا در جامعه ایرانی نیازمند حکمرانی در فضای مجازی و یا حکمرانی با و از طریق فضای مجازی هستیم یا خیر؟ و اینکه آیا لازم به ورود کشور با رویکرد سیاستی در این عرصه هستیم یا خیر؟
این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه در عرصه فضای مجازی متأسفانه کشور با چند افسانه مواجه شده است، خاطرنشان کرد: آزاد و دموکراتیک بودن اینترنت افسانهای بیش نیست؛ تمام کسانی که از الگوریتم، پلتفرم و حکمرانی صحبت میکنند نیز به این نکته اذعان دارند که بی طرفی در این فضا یک افسانه است؛ کما اینکه شاهد هستیم که پلتفرمی مانند اینستاگرام به خود اجازه میدهد که انتشار محتوای کاربران ایرانی را با رویکرد خود تنظیم و رگولاتوری کند. پس باید قبول کنیم که نبود حکمرانی در فضای مجازی افسانه است و تا زمانی که این موضوعات شفاف نشود نمیتوان از مشکلات عبور کرد.
وی اضافه کرد: در این فضا شاهد هستیم که حکمرانان خارجی (پلتفرمهای خارجی) خارج از چارچوب کشور روی کاربران اعمال حکمرانی میکنند.
نجف پور گفت: باید پذیرفت که بدون صیانت از منافع ملی، مردم را به سمت پلتفرمهای خارجی سوق میدهیم. وظیفه حاکمیت این است که امکان تحقق آزادی مردم را فراهم کند اما تحقق دموکراسی شرایط دارد.
وی با اشاره به اینکه سوق دادن مردم به سمت پلتفرم خارجی و عدم هشدار درباره آن، اشتباهی کلان است، تصریح کرد: کسانی که از پلتفرم بومی و تحقق حکمرانی فضای مجازی حرف میزنند به دنبال ایجاد ساختاری روشمند هستند تا حقوق اقشار جامعه در آن محفوظ شود.
عدم پیشبرد اهداف شورای عالی فضای مجازی به دلیل منافع حزبی
نجف پور با بیان اینکه ما در سربالایی مدرنیته قرار داریم و نباید به عقب بازگردیم و نه تن به تمدن دنیای غرب دهیم، ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر رهبری، نطفه اولیه مشارکت ذینفعان در مدیریت اینترنت پایه گذاری شد و شورای عالی فضای مجازی در راستای این تدبیر شکل گرفت. اما متأسفانه در ۸ سال گذشته این حکمرانی شورایی در ابعاد مختلف تبدیل به حکومت تک بعدی و پیشبرد منویات دولت شد.
وی گفت: شورای عالی فضای مجازی به درستی تشکیل نشد و روال مناسبی را طی نکرد و دستگاهها نیز مصوبات شورا را اجرا نکردند. دلیل آن نیز
* ضعف در توسعه شبکه ملی اطلاعات مانعی برای ارائه کیفیت آموزشهای مجازی است/ دانشگاه سایبری-فیزیکی چشم انداز توسعه دانشگاه آزاد اسلامی *
عزیز نجفپور آقابیگلو رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، چند شاخصه را در بروز ضعفهای آموزشی دوران کرونا، موثر دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر توسعه شبکه ملی اطلاعات و نبود دسترسی به خدمات پایهای با کیفیت، عوامل دیگری چون نبود سامانههای بومی، پایین بودن سرعت و گرانی اینترنت، هزینه بالای تجهیزات زیر ساختی و ابزارهای ارتباطی و کم بودن مهارت استادان و دانشجویان و کارکنان در کاهش کیفیت آموزش مجازی دخیل بوده است.
مشاور سابق مرکز ملی فضای مجازی افزود: بر خلاف فضای رسانهای که برخی ایجاد کردهاند، شبکه ملی اطلاعات باعث افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینهها می شود و اینترنت موجود هم به عنوان یک سرویس مهم بر روی آن ارائه میگردد و باید بررسی شود چه کسانی از کاهش هزینهها متضرر میشوند تا دلیل مخالفتها و اهمال کاریها مشخص شود. طبیعی است وقتی من پیامی را می فرستم دلیلی ندارد که پیام من به خاطر استفاده از اپلیکیشنهای غیر بومی برود از خارج کشور دور بزند که استفاده از این نرم افزارها هزینه بالایی تحمیل میکنند.
این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره جدید باید با توسعه شبکه ملی اطلاعات زمینه را برای ارتباطات با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر را در بستر مجازی ایجاد کند.... ادامه در لینک ذیل:
https://www.ana.press/news/605788
عزیز نجف پور :
* صرفِ ارتقای سواد فضای مجازی، دکترین جامعی برای حضور روشمند جامعه ایرانی در فضای مجازی نیست *
توجه صرف به ارتقای سواد فضای مجازی عینِ "بی سوادی" است
عزیز نجف پور در توضیح دکترین جامع مواجهه با فضای مجازی افزود: در ضرورت ارتقای سواد مجازی کاربران حرفی نیست و اتفاقا سواد فضای مجازی جامعه خصوصا در لایه کودکان و نوجوانان و والدین آنها برای حضور سالم در فضای مجازی کافی نیست ولی باید توجه داشت تمرکز صرف بر ارتقای سواد کاربری فضای مجازی خودش یک بی سوادی است. چرا که در عین حال که باید سواد کاربر را برای استفاده از فضای مجازی ارتقا میدهیم، باید در ساختارها، پلتفرمها و سامانه ها و مقررات فضای مجازی نیز اعمال مدیریت ها و اصلاحاتی انجام شود تا با کمترین اختلالات و بیشترین منفعت سرویس و محتوای مناسب در اختیار کاربر قرار گیرد.
لزوم ایجاد پلتفرم هایی مخصوص کودکان و نوجوانان با قوانین خاص آن ها
نجف پور ادامه داد: اگر فضای مجازی موجود مانند یک ساختار تکوین یافته ازلی و ابدی فرض شود که ما محکوم به تن دادن به الگوریتمها و مقررات آن باشیم و تنها کاری که بتوانیم انجام بدهیم صرفا ارتقای سواد کاربری باشد، این طبعاً غلط است. می توان پلتفرم هایی داشت که متناسب با اهداف و نیازهای خود جامعه ایرانی ما باشند و خود کشورهای غربی هم برای کودکان و نوجوانان خودشان پلتفرم هایی خاص و با مقررات خاص فراهم کرده اند.
برای استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی نیازمند مقررات هستیم
دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی به لزوم تبیین مقررات همزمان با ارتقای سواد مجازی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: علاوه بر این که سواد فضای مجازی کاربران بالاتر می رود، باید مقررات خوبی تبیین شود تا کودکان و نوجوانان با کمترین تهدید و بیشترین فرصت از آن استفاده کنند. به عنوان مثال فضای فیزیکی مدرسه برای تاسیس آن نیازمند یکسری ضوابط است. همچنین هر ناشری نمی تواند هر نوع کتابی را در حوزه کودک و نوجوان منتشر کند و....
ضرورت ایجاد پلتفرم های فضای مجازی مناسب کودکان و نوجوانان
رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد ملزومات ارتقای سواد فضای مجازی کودکان و نوجوانان گفت: باید والدین دانش آموزان نیز از سواد فضای مجازی بالایی برخوردار باشند. با این حال ایجاد ساختارها و پلتفرم های مخصوص کودکان و نوجوانان وظیفه حاکمیت و طراحان پلتفرم های فضای مجازی است تا فضایی مفید و سالم برای آن ها ایجاد شود.
حاکمیت، مردم و بخش خصوصی فضای مجازی کودکان و نوجوانان را توسعه دهند
تدوین کتاب سواد رسانه ای برای دانش آموزان کافی نیست
رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با نقش آموزش و پرورش جهت ارتقای سطح سواد فضای مجازی کودکان و نوجوانان افزود: اکنون آموزش و پرورش در یکی از مقاطع تحصیلی به درستی درس سواد رسانه ای را وارد سیلابس درسی کرده است ولی این کافی نیست چرا که آموزش و پرورش باید اکوسیستم فضای مجازی دانش آموز را ایجاد کند و همانطور که دانش آموز وارد مدرسه شد دسترسی به محتوای سالم و مفید درسی و کمک درسی و تربیتی دارد و محتوا و خدماتی نمی تواند بدون عبور از رگولاتوری مدرسه وارد محیط مدرسه و کلاس شود و حتی جلوی حیاط مدرسه هم لبوفروشی بدون صلاحیتهای بهداشتی حق ندارد فعالیت کند، در فضای مجازی دانش آموز هم باید این ملاحظات تامین شود و مدرسه در مرز رگولاتوری اکوسیستم مدرسه مجازی باید بنشیند.
باید اکوسیستم فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرد
عزیز نجف پور در پایان با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش، سامانه ها و ساختار فضای مجازی خودش را باید به گونه ای ایجاد کند که توان مدیریت آن را داشته باشد، ادامه داد: فقر محتوای آموزشی و فرهنگی در فضای مجازی نکته ای است که آموزش و پرورش باید توجه جدی به آن داشته باشد. نمی توان گفت که محتوایی وجود ندارد، اما باید چرخه تولید محتوای مفید و سالم را در آموزش و پرورش ایجاد کرد که با سیاستگذاری و روگولاتوری آموزش و پرورش وارد اکوسیستم دانش آموز شود و این اکوسیستم باید متناسب با فضای دانش آموزان و کودکان و نوجوانان سامان بیابد و مثلا موتورجستجوی خود را داشته باشد که وقتی دانش آموز کلمه "س" را جستجو می کند، سایت های پورن را به او پیشنهاد نکند و همینطور سایر سرویس ها اعم از پیام رسان و سایر موارد.
متن کامل گفتگو در لینک ذیل:
https://www.rokna.net/fa/tiny/news-732274
عزیز نجف پور آقابیگلو:
در شورای فضای مجازی دانشگاه بهدنبال تحقق چشمانداز دانشگاه سایبری- فیزیکی آزاد اسلامی هستیم
✅قطعا بعد از فروکش کردن کرونا، کلاسهای دانشگاهها به صورت حضوری برگزار خواهد شد؛ اما در این دو سال یک اتفاق مهم رخ داده و آن این است که علیرغم مشکلاتی که در کیفیت زیرساختها و سرویسها داشتیم، مردم وجوهی از «سهولت»، «بهرهوری» و «تنوع روشهای آموزشی» را درک کردهاند که بازار آموزش مجازی را بعد از کرونا هم گرم نگه خواهد داشت...
✅ما دو اقدام را بهموازات یکدیگر پیش بردهایم؛ در اقدام اول نظام موضوعات اولویتدار پژوهشی را استخراج کرده و در اختیار دانشجویان مختلف قرار دادیم که پایاننامههای خود را بهسمت این موضوعات پژوهشی مورد نیاز نظام حکمرانی مجازی جمهوری اسلامی پیش ببرند و دومین اقدام، طراحی رشتهها و گرایشهای فضای مجازی است که این اقدام را نیز در دستور کار قرار داده تا واحد الکترونیکی و سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند در این رشتهها، دانشجو جذب کرده و فارغالتحصیلانمان بتوانند در مدیریت کلان حکمرانی جمهوری اسلامی نقش خود را بهدرستی ایفا کنند.
✅واحد الکترونیکی از جنس سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه در آن عملا ساحت یکپارچه مجازی دانشگاه سایبری- فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی بوده و این درحالی است که سایر واحدهای دانشگاه مقید به جغرافیا و فضای فیزیکی هستند و این تکثر واحدها مزیت رقابتی دانشگاه آزاد در عرصه فیزیکی است؛ چراکه در تمام کشور شبکه دارد اما در فضای مجازی مکان معنا ندارد و مزیت رقابتی فضای مجازی یکپارچگی آن است...متن کامل گفتگو در لینک https://zaya.io/twy8q
مدینه فاضله مجازی؛ چارچوب نظری حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی
https://rc.journals.isu.ac.ir/article_75821_c2a9174641200ccad2ac62881c05a92a.pdf
از هرگونه نظرات اصلاحی و تکمیلی اساتید و پژوهشگران محترم استقبال میکنم
*تبیین مولفههای فضای سایبر*
لینک ورود:
https://bbb.iauec.ac.ir/b/22q-6am-bt3-lka
کد دسترسی:
381490
تداوم انقلاب اسلامی
* خدا مردم مردم... *
چند ماه قبل که این ویدئو منتشر شد و فرد مذکور میگوید: * زمان شاه میگفتن خدا ، شاه ، میهن الان میگن خدا، قاضی قاضی... *!
فارغ از اینکه دستگاه قضا هرگونه همکاری ایشان با این مجموعه را تکذیب کرد، ولی حرف ایشان حاکی از واقعیتی در قوه قضاست که تجربه زیسته بسیاری از مردم است که غالبا چون سرنوشتشان در دستان قضات است فرصت و جسارت شکایت و اعتراض ندارند.
نظر به اراده فرخنده ای که اخیرا برای اصلاح قوه قضائیه برداشته شده، پیشنهاد دارم نظارتهای ویژه به جلسات دادرسی از طریق ماموران ویژه و یا از طریق نصب دوربینهای مداربسته داخل شعب و بررسی جلسات حسب گزارش مردمی انجام شود تا قضات متخلف که قائل به تئوری " خدا، قاضی، قاضی " هستند شناسایی و برخورد شوند... وقتی شخص اول مملکت از #مردمی_شدن حرف میزند، دندان کسی که از قدرت و نفوذش سواستفاده میکند و کرامت و حرمت مردم را میشکند، باید خرد شود.
باید برخی را دوباره فهماند که در این کشور #انقلاب_اسلامی پیروز شده و #مردم مالکان اصلی این انقلاب و نظام هستند.
#خدا_مردم_مردم