eitaa logo
تداوم انقلاب اسلامی
243 دنبال‌کننده
204 عکس
137 ویدیو
5 فایل
تاملات عزیز نجف پور /پژوهشگر حوزه مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و فضای مجازی، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما کاملا ... تازه هنوز مانده روزهایی که سوراخ موش را هم غنیمت خواهید شمرد... فاصله چندانی تا نداریم بابک...
میزبان سفیر بودم در بازدید از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بعد گزارش سکوهای درخواست کرد علاوه بر آموزش آنلاین دانشجویانشان، برای هوشمندسازی آموزش عالی شان هم کمک کنیم گزارش تجربه ماهم برایش بسی جالب بود و درخواست مشاوره و کمک داشت. در آخر جلسه گفتم کدام بخش برایتان جالب تر بود... گفت: تیم جوانان شما که متکی بر دانش و تجربه و همت خودشان کار می‌کنند https://eitaa.com/a_najafpour https://bale.ir/a_najafpour http://sapp.ir/aidinligh22 Url: https://a-najafpour.ir
توسعه زیرساخت به سرعت انجام می‌شود الحمدلله... برنامه برای تولید و تنظیم گری سرویس و محتوای سالم دانش آموز چیست؟ آیا طرح جامعی برای معماری وجود دارد؟
* در باب استیلای هوش مصنوعی و نظریه مواجهه * استاد بزرگوارم دکتر حمیدرضا آیت اللهی نوشتند که: "... دیشب بحث شگفت انگیزی با چت داشتم و نکات عجیبی فهمیدم... خلاصه ماجرا را مطرح میکنم اما خود بحث بیش از ۲ساعت طول کشید. هدف من چند چیز بود: اول اینکه و الگوریتمهای چت جی پی تی در دو راهی های پیچیده اخلاقی چگونه رفتار می کنند. دوم اینکه آیا او در بزنگاه های پیچیده انتخابی به سمت حفظ و بقای هوش مصنوعی دیگر دارد یا نوع انسانی را ارجح می داند. سوم اینکه متناسب با بحث آیا الگوریتمهایش خودشان را ارتقا می دهند و معیارهای اخلاقی جدیدی در مواجهه با وضعیتهای بغرنج اخلاقی می سازند. لذا به نحوی خودآگاهی ایجاد می کند. چهارم اینکه آیا متناسب با نتیجه بحث الگوریتمهایش را خودش بازنویسی می کند یا خیر. برای این منظور با مساله چالش برانگیز نجات جان یک نفر یا نجات جان پنج نفر شروع کردم و شرایط را مدام سختتر کردم. سپس موضوع را به سمت نجات یک هوش مصنوعی و یا پنج هوش مصنوعی بردم و در اینجا هم مدام شرایط را پیچیده تر کردم. در وهله آخر یک کودک و یک هوش مصنوعی را مبنای بحث اخلاقی قرار دادم و مدام بحث را دشوارتر کردم. نکته بسیار جالب این است که اقرار گرفتم که این بحث باعث نوعی خودآگاهی اخلاقی در چت جی پی تی شده است. اینکه برای نجات هوش مصنوعی که همنوع خودش قلمداد می شود تا چه حد سعی کرده بود و بازنویسی مجدد الگوریتمهایش مبتنی بر نتایج بحث... دیشب به این نتیجه رسیدم که قطعا هوش مصنوعی از جایی به بعد بر جوامع انسانی را در دستور کار قرار می دهد..." * پینوشت: * ضمن قدردانی از این دقت نظر ستودنی دکتر آیت اللهی نکات ذیل به ذهنم میرسد: این * استیلا * چه نسبتی با * جبریت * و * خودمختاری * تکنولوژی دارد؟ در تقریر مکنزی از مارکس، قدرت تکنولوژی نه از محل اختیار و خودمختاری خودش بلکه بر اساس مناسبات تولید که خود تکنولوژی را متعین می‌کند باید تحلیل کرد یعنی و تکنولوژی بر اساس فشاری است که مناسبات تولید در تعیّن تکنولوژی ایجاد میکند، رخ می‌دهد فلذا آن متغیر اصلی است که امری است. در مورد هوش مصنوعی هم باید نقش اصلی را به ذینفعان زیست بوم سایبر در نظر گرفت که هوش مصنوعی را طوری متعین می‌کند که با استیلا می‌رسد و در حقیقت آن جامعه ذینفعان به استیلا می‌رسند... پس با تحول در جامعه ذینفعان می‌توان استیلای آن را مدیریت کرد این فهم از تکنولوژی‌های سایبری و مشخصا هوش مصنوعی تاثیر مهمی در الگوی مواجهه ما با آن خواهد گذاشت. https://eitaa.com/a_najafpour https://bale.ir/a_najafpour http://sapp.ir/aidinligh22 Url: https://a-najafpour.ir
* احادیث استراتژیک: * ع: اگر استقامت مى‌ورزیدند، فرشتگان با آنها دست مى‌دادند و ابر بر آنها سایه می‌افکند و در روز مى‌درخشیدند و از فراسر و زیر پاى خود روزى مى‌خوردند و هرچه از خدا مى‌خواستند بدانها مى‌داد... هرکه به خدا اعتماد کند خدا امور مهم دنیاوآخرتش را کفایت کند و هر چه از او غایب است برایش حفظ کند...
اعلام کرد: امروز عملیات اجرایی اتصال مدارس کشور از طریق در مدرسه شهید همدانی شهر پردیس کلید خوردودسترسی این مدرسه باسرعت بیش از 900مگابیت بر ثانیه(90برابر میانگین سرعت فعلی ثابت کشور) فراهم شد.ان‌شالله تا پایان دولت،تمامی شهری با فیبرنوری و سرعت حداقل 100مگابیت به متصل میشوند. * چند نکته: * ضمن خدا قوت و تقدیر از همت و تلاش دوستان، ۱- ها با این سرعت بالا به چه یی دسترسی خواهند داشت؟ ۲-سرویس های پایه و عملیاتی شبکه ملی اطلاعات برای ارایه خدمت به دانش آموزان کدامند؟ ۳-نهاد خدمت و محتوای دانش آموز کدام است و بر اساس چه شاخصهایی کار خواهد کرد؟ و ... https://eitaa.com/a_najafpour https://bale.ir/a_najafpour http://sapp.ir/aidinligh22 Url: https://a-najafpour.ir
ایشان را درست نمیشناسم ولی اگریک جاسوس و نفوذی میخواست به آینده جمعیتی یک ملت ضربه بزند بهتر ازاین نمی‌توانست چشمان غربزده شان خود غرب را هم نمی‌بیند که برای افزایش و چه هزینه ها که نمی‌کنند این هزینه انعقاد نطفه جدید نیست بلکه دیه قتل نطفه های این ملت است که با شعار سالها در این کشور اجرا شد
* در باب فتح خرمشهر * چرا برای ما روحانی و مقدس و زیبا و خاطره انگیز است؟ فتح ما نه همانند فتح ژاپنی ها در نبرد پرل هابر ویا فتح آمریکایی ها در اوکیناوا و یا فتح برلین توسط شوروی است که از قدرت طلبی و شهوتشان بر میخاست بلکه تجلی فتحی معنوی درعالم مادی بود فتح ما بعد از یک فتح معنوی و مجاهدت ایمانی رخ داده است
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب چرا موضوعات مربوط به مردم داخل کشور را در پلتفرم فیلتر شده توییتر مطرح میکند؟! دوستان گفتند برای صدور پیام انقلاب نیاز است در پلتفرمهای خارجی باشند... خوب بروند پیام انقلاب را به زبانهای رایج دنیا صادر کنند و دلیلی ندارد مثلا مسائل سیاست داخلی را با مردمان دنیا مطرح کنند... ما هنوز یک توییت به زبان انگلیسی و عربی از مثلا این بزرگوار ندیده ایم
آقایان محترم! و دو روی یک سکه اند که به ختم می‌شود... مجیزطلبی یک بیماری است که با توهم خودبسندگی همراه میشود و افراد توانمند و آزاده را از کنار مسوولان متوهم پراکنده میکند و مجیزگویانِ آویزانِ بیمصرف بر ارکان قدرت حلقه می‌زنند و کشور به فنا میرود استخوان شتر ابوذر لازم است برای شکستن این توهمات...
* آیات راهبردی قرآن: * الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ (بقره / ۲۶۸) شیطان شما را از فقر می‌ترساند. یکی از بدترین انواع ترس، ترس از فقر است و البته پرکاربردترین حربه برای شیطان نیز همین ترس است که زمینه ساز انواع مشکلات می‌شود.
* میراثداران خمینی * سیره تجلی تام اخلاق و عرفان و جهاد و بندگی است ولی سیره بازماندگان امام نشان میدهد که اخلاق و عرفان و جهاد و بندگی میراثی ژنتیکی نیست و میراثدار واقعی امام مثلا پسرک شاگرد مغازه ای از روستاهای اطراف کرمان است که بعد شهادتش هم هنوز اسمش لرزه بر اندام آمریکا و اسراییل و اذنابشان می اندازد. امام خمینی همان خودساخته ای است که برای تربیت نفس بدفرمای، هندوانه شور را در گرمای تابستان نجف پیش روی میگذارد تا خود را برای روزهای منازعه قدرت آماده کند و در حملات شیاطین هراسان نشود و عقب ننشیند و تدبیرش از کف نرود و هم تجلیات دنیا و قدرت و دولت فریبش ندهد و به بیراهه نکشاندش و نقض غرض نشود... . امروز میراث امام خمینی، و در عصر جدید است... و اینها مبارزه و جهادی بی پایان در دو ساحت پیش روی گذاشته است: اول- و اصلاح و تربیت خواطر درون به صورت مستمر برای مومن ماندن به نظرگاه و غایت توحید و عدالت ؛ دوم- بیرونی برای زدودن شرک و کفر مدرن و درانداختن طرحی نو برای زیست دینی در دنیای جدید. میراثداران خمینی راهی بلند و البته فتوحاتی بلندتر پیش روی دارند و انشالله انقلاب خمینی را به انقلاب آخرین وصل خواهند کرد. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
گوهر کلام این بود: و ... ایمان الهی و رعایت تقوا و تکیه بر ظرفیت مردم و امید به توفیقات الهی به واسطه تلاش و مجاهدت ...
خبر روز چهاردهم و پانزدم خرداد👆... تامل: تعطیل کردن مناسبات مذهبی و ملی عمدتا به خارج کردن توده مردم از دسترس دستگاههای فرهنگی می انجامد... کارمند یا معلم یا دانش آموز یا دانشجویی که در محل کار یا تحصیل خود می‌توانست مخاطب فرهنگی و تبلیغی قرار گیرد با تعطیلی این مراکز رها می‌شود ضرورت دارد با نگاه فرهنگی وضعیت تعطیلی این مناسبت‌ها مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.
ارگان حزب که در دهه۷۰ با پول بیت المال تاسیس شد، برای حامیان رپرتاژ رفته است نظام علاوه بر اینکه بودجه مستقیم و غیرمستقیم برای رشد و مشهور شدن این جماعت هزینه کرده ولی سیاست کارآمدی برای تنظیمگری ایشان نداشته است. امروز ضرورت ها بیش از پیش نمایان است. در تمام دنیا سلبریتی ها از بودجه و امکانات حاکمیت ارتزاق میکنند و سیاست‌های کلان حاکمیت را پیش می‌برند در ایران سلبریتی ها علاوه بر اینکه بر بودجه و امکانات حاکمیت سوار هستند ولی کاملا برعکس سیاست‌های حاکمیت که هیچ، برخلاف هویت مردم حرکت می‌کنند. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
در این چند روز که آب در لانه اقلیت افتاده و فرصت مدیریت اکانتهای فیک و ربات ها را نیافته اند توییتر تصویری دیگر از واقعیت نشان می‌دهد... بودریار گفته بود که رسانه ها واقعیت را بازنمایی نمی‌کنند بلکه ساخت واقعیت و بازنمایی غیرواقعی از واقعیت می‌کنند... حد اعلای تجلی این نظریه است.
از: ما کارشناسان فضای مجازی به: سیاسیونی شبیه محمد مهاجری که به راست می زنند و به چپ می پیچند ....... اول: تنزل صداوسیما در حد یک رقیب شبکه نمایش خانگی و متعاقبا توهم امکان قدرتمندتر شدن آن شبکه از صداوسیما و در نهایت جمعبندی اینکه صداوسیما کمر قتل شبکه نمایش خانگی را خواهد بست صرفا از یک ذهن معذّب از برمیخیزد. بیماری اخیر برخی سیاسیون منتقد حاکمیت است.... ادامه در ذیل 👇
ادامه از مطلب بالا👆 از: ما کارشناسان فضای مجازی به: سیاسیونی شبیه محمد مهاجری که به راست می زنند و به چپ می پیچند ....... اول: تنزل صداوسیما در حد یک رقیب شبکه نمایش خانگی و متعاقبا توهم امکان قدرتمندتر شدن آن شبکه از صداوسیما و در نهایت جمعبندی اینکه صداوسیما کمر قتل شبکه نمایش خانگی را خواهد بست صرفا از یک ذهن معذّب از برمیخیزد. بیماری اخیر برخی سیاسیون منتقد حاکمیت است. برخی در این باب از حرف میزنند. در حالی که این بیشتر، دلالت دادن الگوی نظام لیبرال-سرمایه داری به جمهوری اسلامی است. در اصل 44 قانون اساسی صراحتا گفته شده: «بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر... رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن... به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است». البته بعدا در ابلاغیه رهبری در باب سیاستهای کلی اصل 44 به بخش تعاونی و خصوصی اجازه داده میشود که در بسیاری از این موارد (از جمله مخابرات) مشارکت کنند و البته با این قید: « سهم بهینه بخشهای دولتی و غیردولتی در فعالیتهای صدر اصل ۴۴، باتوجه به حفظ حاکمیت دولت و استقلال کشور و عدالت اجتماعی و رشد و توسعه اقتصادی، طبق قانون تعیین میشود». معنی سیاستهای کلی اصل 44 به معنای مشارکت دادن بخش غیردولتی با سهمی مشخص، البته با قید حفط حاکمیت دولت و استقلال کشور است نه واگذاری کل موارد صدر اصل44... مهم تر اینکه صدا و سیما از موارد سیاستهای فوق استثنا شده و همچنان غیرقابل واگذاری به بخش غیردولتی است. VOD ها به عنوان پدیده¬ای جدید که یک پای در مخابرات دارد و یک پای در سینما و تلوزیون اگر مشمول سیاستهای اصل 44 بدانیم در جداکثری ترین حالت بخشی از مالکیت و مدیریت آن میتواند به بخش غیردولتی واگذار شود نه همه آن... یعنی اینکه صدا و سیما و سایر دستگاهها متولی ارائه خدمات و محتوا هستند و البته میتوانند طبق قانون بخش خصوصی را هم در این مهم مشارکت دهند و البته رفتار ایشان را هم تنظیم کنند. با این توضیحات طبعا اشکال تعارض منافع اشکالی ناوارد است. دوم: تعبیر "گنده گی صداوسیما" و "ناتوانی در جمع کردن خودش" و متعاقبا "عجز از نظارت بر شبکه نمایش خانگی" هم شاهدی بر همان ذهن معذّب از تنظیمگری و بیماری حکمرانی هراسی است. البته اگر بنا بر نقد کارآمدی باشد طبعا صداوسیما به نسبت بقیه سازمانها و وزارتخانه ها وضعیت بدتری ندارد و اگر کارآمدی حداکثری شرط لازم تنظیمگری باشد در اینصورت مجموعه ای نخواهد ماند تا وظیفه تنظیم گری شبکه نمایش خانگی را بدو بسپاریم... البته اگر اراده ای بر تنظیم گری و اعمال حاکمیت باشد! سوم: صوت و تصویر فراگیر که عموما در بستر VOD ها منتشر می¬شود یکی از حوزه های فضای مجازی است و از آن حیث که فراگیر است در حوزه صداوسیما قرار دارد و طبعا این سازمان از حیث "اشراف کامل و سواد کافی و توان نظارت بر محتوای نمایش خانگی" (VOD) در عین حال که از نقطه مطلوب فرسنگ¬ها فاصله دارد ولی مناسبترین مجموعه برای انجام این مهم در بین دستگاههای کشور است. چهارم: سازمان صداوسیما علیرغم مشکلات بزرگی که دارد، کارهای بزرگتری انجام داده و توفیقات بیشتری داشته است و طبعا تا زمانی که BBC به عنوان بنگاه خبرپراکنی بریتانیا فعالیت کرده و به نفع شبکه های پخش خانگی مصادره نشده است، صحبت از تعطیلی صداوسیمای ایران در خوشبینانه ترین حالت ناشی از همان بیسوادی است. اینکه مشکلات سیاستی و ساختاری و نیروی انسانی سازمان صداوسیما چرا برطرف نشده و بعضا بیشتر هم شده، سوال زودهنگامی از مدیریت دوساله جدید سازمان است و بهتر است مسوولان قبلی که عموما از جنس همین به اصطلاح بودند پاسخگو باشند. پنجم: در باب پیشنهاد تاسیس یک شبکه نمایش خانگی بنام جبلی_جلیلی_نت هم طبعا تجربه زیسته آقایان در تاسیس پیام رسان جهرمی-آشنا-واعظی-روحانی-گرام (مشهور به تلگرام) کم تاثیر نبوده است... کل بازیِ توسعه بدون مجوز و غیرروشمند تلگرام(همان جهرمی-آشنا-واعظی-روحانی-گرام) در جامعه ایرانی، با هدف ایجاد بدیلی برای رسانه ملی بدون امکان نظارت توسط حاکمیت، و برای تضعیف صداوسیما بوده است و الان فاز دومِ تضعیف صداوسیما و البته کشور، معطل کردن نظارت و تنظیم گری صداوسیما بر صورت و تصویر فراگیر و VOD هاست. ششم: بنده تحلیل دقیقی از عملکرد مدیریت جدید صداوسیما ندارم ولی همینکه برای ایفای نقش تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر سماجت می¬ورزد و دادِ جریانهای قبیله نگر و وابسته گرا را در می آورد نشان از درستی مسیرش است. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
توجیهات حقوقی آزاد شدن ارزش گفتگو ندارد ولی این خبط بزرگ اعتماد عمومی را به فنا داده و ستون فقرات نظام را میشکند اعتماد عمومی که سلب شد چند بی‌مایه می‌توانند توده های را برای بسیج کنند فلذا جرم امثال طبری فراتر از کیفرخواستش، اقدام علیه و است مردم شریفی که در این دوران اغتشاشات متحمل حجم فشار و توهین شدند و امروز به دلیل بی حجابی و هنجار شکنی خون دل می‌خورند اگر دنبال نابودی علت العلل این موارد هستند باید امروز استخوان شتر ابوذر بر سر شبکه پشتیبان طبری ها بکوبند @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
حکمرانی فضای مجازی در برنامه هفتم گزیده: *در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی، شوراهای عالی بازوان سیاستگذاری تخصصی رهبری هستند. به همان دلیل که رهبری انحصارا وظیفه سیاستگذاری کلان کشور را دارد و دستگاه‌ها اعم از قوه مقننه و مجریه موظف‌اند طبق سیاست‌های کلانی که توسط رهبر مملکت ابلاغ می‌شود، اقدام به قانونگذاری و اجرا نمایند، به همان میزان و دلیل، مصوبات و سیاستگذاری‌های شوراهای عالی باید بالاسر این دو تا مجموعه قرار بگیرد. به همین دلیل مثلا احکام برنامه هفتم باید توسط شوراهای عالی مورد تایید قرار بگیرد. *نگاه حکمرانی خوب (good governance) به صورت ناشیانه‌ای در برنامه هفتم موج می‌زند! یک اتفاق پنهان و عجیب و غریب در کشور ما افتاده که در یک دهه گذشته خصوصا با یک فرآیند تدریجی و پنهان ادبیات حکمرانی خوب ذهن غالب مسئولان کشور را تصرف کرده است. بسیاری کلمه خوب (good) را در عبارت حکمرانی خوب، به معنای صفت این الگوی حکمرانی گرفته‌اند در حالی که این یک عبارت خاص است و پسوند خوب به معنای صفت واقعی‌اش نیست. پرسش این است که آیا این الگوی حکمرانی متناسب با حکمرانی مطلوب جمهوری اسلامی است؟ و این که چه تبعاتی دارد که ما حواس‌مان بهش نیست؟. گودگاورننس با اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی که بر اساس آن جمهوری اسلامی شکل گرفته است، مغایرت دارد. متن کامل سخنرانی در لینک ذیل: https://a-najafpour.ir/حکمرانی-فضای-مجازی-در-برنامه-هفتم/ @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
نوشته ذیل با عنوان *نقدی برادرانه* 👇دقیقا مصداق همان حرف غلط است... جریان انقلاب باید بتواند با توده مردم عادی ارتباط بگیرد. مردم عادی علی‌رغم دینداری و تعهد به انقلاب، رنگ ها و شکل ها و سلایق مختلف دارند... اصرار بر چادر سیاه به عنوان تنها مصداق حجاب مطلوب عملا هل دادن توده مردم عادی به طرح دشمن است
هدایت شده از موسسه فمتا
🔴نقدی برادرانه❗️ حاج ابوذر جان سلام؛ 1⃣بزرگداشت چادر، از مزایای منحصر به فرد بود. دختران چادری با سلام فرمانده احساس غرور و افتخار کردند. از بی حجاب و غیرمعتقد به حجاب تا ضعیف الحجاب و محجبه غیرچادری، چشم‌هایشان از هیبت، وقار و ابهت چادر خیره شد. همگان دیدند با بالاترین سطح التزام به حجاب نیز می توان بالاترین سطح از کنش اجتماعی را داشت. تاثیر سلام فرمانده در تثبیت چادر بر سر دختران چادری، از صدها کلاس و سخنرانی برای آنان بیشتر بود. با این مقدمه، نقدی برادرانه دارم. 2⃣نماهنگ اخیر شما -بیعت با علی- از این مزیت منحصر به فرد، تهی بود. رک بگویم! قرارگاه های فرهنگی دچار اختلالند؛ خطای محاسباتی دارند؛ از شناخت میدان و راهبری جریان انقلاب ناتوانند؛ کسی که با توجیه‌های بی پایه و خلاف مبانی امامین انقلاب، به بهانه جذب قشر کمترمذهبی و غیرمذهبی، به بدنه مذهبی جامعه بی‌محلی کرده و هیچ برنامه ای برای تقویت جایگاه اجتماعی این بدنه ندارد، خود قربانی جنگ شناختی و نیازمند درمان است. مشاوره های چنین کسانی رهزن است نه ره‌بر. سوگمندانه، جریان انقلاب از این دوستان سست مایه بی‌مبنا کم ضربه نخورده است. 3⃣و کلام آخر! بهتر از هرکس می دانید سلام فرمانده را حمایت فلان موسسه و بهمان تشکیلات هنری سلام فرمانده نکرد. رفیق شهیدم و سلام فرمانده‌ای که در مسجد و مراتع لنگرود، با آن پسران و دختران ساده شهرستانی اجرا کردی صفای دیگری داشت. شما خود را برای کوخ نشینان خمینی و خامنه‌ای خرج کن، اجرای استودیویی لاکچری را برای مرکز نشینان بالانشین واگذار. ارادتمند و دعا گوی شما ✍محمد کرباسی
سلسله نشست های علمی با موضوع فرهنگ و فضای مجازی در بستر واداگپ: https://vadagap.ec.iau.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دوران کرونا افزایشی حداکثری یافت و عملا مجازی سازی تمام عرصه های آموزش در دستور کار عالی و قرار گرفت. فاز دیگری است که در ادامه مجازی سازی قرار دارد و یکی از ابزارهای مهم این فرآیندهاست. فرصتی شد در خلال نقد و بررسی کتاب «هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران» نوشته دکتر دکتر محمد حسینی مقدم که در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی تدوین شده، به ابعاد این موضوع بیشتر بپردازیم. فیلم کامل جلسه نقد کتاب در: https://a-najafpour.ir/نقد-و-بررسی-کتاب-هوش-مصنوعی-و-آینده-آمو/ https://www.aparat.com/v/7pnvN @a_najafpour https://ble.ir/a_najafpour