هسته گرایان سایبری
در اواخر دهه هشتاد نشریه ای بود به نام _"هسته های مقاومت تاکتیکی(همت)"_ که هرکسی را که منتقد اشتباهات رو به فزاینده احمدی نژاد بود، به حساب یاران هاشمی فاکتور میکرد و با ایجاد جنگ روانی، منتقدان درون گفتمانی دولت وقت را به سکوت میکشاند در حالی که فروکاهش آرایش سیاسی کشور به مخالفان و موافقان احمدی نژاد، کم لطفی در ظرفیت و تنوع گسترده نیروهای سیاسی بود.
الان هم به مدد جریان #استعمار_سایبری ، هسته های مقاومت تاکتیکی دیگری شکل گرفته و هرکسی منتقد رفتارهای ژورنالیستی و سیاستزده برخی از عناصر دولت در ول کردن فضای مجازی باشد، در طیف مقابلِ دوقطبی کذایی و موهومِ "موافق فیلترینگ-مخالف فیلترینگ" قرار میدهد... نقل است به کرگدن گفتند دنیا چند قسمت است؟ در پاسخ گفت : دو قسمت! اینطرف و آنطرف شاخ من... حرف کرگدن اشتباه نبوده ولی به درد آدمیزاد نمیخورد چرا که با شاخص شاخ نمیتوان عالم را تبیین کرد.
واقعیت اینست که #فيلترينگ چند سکوی آمریکایی جزو سیاستهای سلبی نظام حکمرانی سایبری بوده و علت بسنده کردن بدین سیاست، صرفا از سر ناچاری و نداشتن برنامه جامع اثباتی برای #حکمرانی_قانومند بوده است و غالب دولتها هم وظیفه کلان و اثباتی خود را در این حوزه به درستی انجام نداده اند و در کمال تاسف هرازگاهی هم با موجهای سیاست زده و غیرکارشناسی صحبت از کنار گذاشتن همین نیم بند ابزار حکمرانی هم دارند. ابزاری که در تمام دنیا مورد استفاده دولتهاست و به اسم شعارهای خام دموکراتیک کنار گذاشته نشده و در جای خود کاربرد خودش را دارد.
اینکه در حکمرانی فضای مجازی نباید رویکرد سلبی صرف داشته باشیم حرف درستی است ولی وقتی میتوان از بازنگری در ابزارهای سلبی صحبت کرد که طرحی بزرگتر و اثباتی موجود باشد.
فلذا پرسش اینست که آقایانی که به دنبال رفع فیلتر این چند سکوی آمریکایی هستند آیا طرحی کلان و اثباتی و جامع برای تامین #حکمرانی_فضای_مجازی جمهوری اسلامی دارند؟ اگر دارند لطفا چکیده اش را در چند خط به مردم گزارش دهند.
_عزیز نجف پور آقابیگلو_
https://eitaa.com/a_najafpour
مهمتر از برخوردی که باید با مفسدان کاروانسرای دیرگچین انجام شود، باید مسوولان اداره کل میراثفرهنگی استان قم احضار و پاسخگو باشند.
پشت هر فساد اجتماعی چند مدیر فاسد و تارک فعل قرار دارد...
علمای قم! فساد به بیخ گوشتان رسیده است.
https://eitaa.com/a_najafpour
.
#حکمرانی_داده بدون حکمرانی سکو ممکن نیست... #مقرراتگذاری در حوزه داده اگر مورد پذیرش سکو نباشد امکان اجرا نخواهد یافت... تجربه تلاش برای تعامل با چند سکوی آمریکایی هم به عنوان شاهد پیش روی ماست و فیلتر این سکوها هم صرفا به دلیل عدم پذیرش مقرراتگذاری ما در این سکوها انجام شد و الان هم با تقسیم کار مشترک بین سکوهای آمریکایی و #فیلترشکن_فروش ها و البته با مشارکت مدیران بی سواد و بی تعهد به مصالح ملی، شاهد شکستن حکمرانی ملی هستیم.
از سوی دیگر یک وقت است که ما سودای حاکمیت بر #اینترنت داریم و یک وقت است که میخواهیم ارض مجازی خود را از حاکمیت جریان سلطه نجات دهیم و به #استقلال_سایبری برسیم... آنچیزی که دارد رخ میدهد حالت دوم است و حاکمان اینترنت نه تنها برای مردم و دولتهای ملی ایجاد مزاحمت میکنند، بلکه رفتار مردم را هم رگولاتوری کرده و در امور حاکمیتی کشورها مداخله می نمایند و به نوعی دنبال #استعمار_مجازی هستند.
تامین #حکمرانی_فضای_مجازی فقط مطالبه جریان انقلاب نیست... ملیگراهای واقعی هم باید مطالبه گر باشند.
عزیز نجفپور آقابیگلو
https://eitaa.com/a_najafpour
الگوی مواجهه با تحولات پارادایمی
اخیرا مصاحبه ای از جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی منتشر شده که ایشان به صراحت به نفی علوم انسانی اسلامی و علم دینی میپردازد.
سوابق ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کنگره علوم انسانی اسلامی و همچنین کنشگری علمی و اجرایی ایشان در این عرصه، بخشی از فعالان حوزه #علوم_انسانی_اسلامی را به واکنشهای انتقادی واداشته و دلایل مختلفی بر این تغییر مواضع ایشان، از کم دانشی گرفته تا تاثیر تحولات سیاسی و حتی تنش ها و اختلافات داخلی و ... برشمرده اند.
در این مورد چند نکته را باید دقت کرد:
۱- ادبیات علوم انسانی اسلامی و #علم_دینی سابقه ای بالاتر از نظام جمهوری اسلامی دارد و محدود به صاحبنظران ایرانی هم نیست و روز به روز هم بر غنای آن افزوده میشود. فلذا با تغییرات نظری یک نفر مورد خدشه قرار نمیگیرد.
۲- تحولات فکری و پارادایمی پژوهشگران امری عادی در ساحت اندیشه است و حتما هم منشا معرفتی صرف ندارد و عوامل غیرمعرفتی هم در این تحولات نقش دارند. مهم اینست که فرد چقدر میتواند روایت موجهی از این تغییر پارادایم ارایه دهد. از این رو: اولا نباید کسی را به دلیل تغییرات نظری مواخذه کرد؛ ثانیا باید به گفتگو و نقد نظریات جدید و مهمتر از آن، فهم و نقد استدلال های توجیه گر این تغییرات پرداخت؛ ثالثا عوامل غیرمعرفتی این تغییرات نظری را واکاوی و افشا کرد.
۳- در فضای آکادمیک ایران خیل زیادی از استادان و پژوهشگران متعلق به پارادایم #علم_مدرن ، حضور دارند که فضای تعامل علمی و نقد روشمند دوستانه و محترمانه بین ایشان و پارادایم علوم انسانی اسلامی در جریان است... جناب دکتر غلامی حداکثر از پارادایم علم اسلامی به پارادایم علم مدرن سوق یافته فلذا همچنان محترم است و طبعا حسب وسع علمی میتواند مورد گفتگو و نقد قرار گیرد.
در کل هم حواسمان باشد که بخشی از راه علوم انسانی اسلامی از شناخت و نقد روشمند علم مدرن میگذرد.
عزیز نجفپور آقابیگلو
https://eitaa.com/a_najafpour
جناب کرباسچی!
مشکل از روزی شروع میشود که نگاههای سیاسی و ژورنالیستی بر تاملات کارشناسی و سیاستی غالب میشود...
همین آقای دکتر عاملی بیشتر از وزن شما در موضوع #حکمرانی_فضای_مجازی کتاب نوشته است.
شما بر اساس کدام دانش کارشناسی ایشان را فاقد صلاحیت می دانید؟
https://eitaa.com/a_najafpour
جریان انقلاب و ضرورت تعامل مثبت با توده مردم
بدنه مومن و انقلابی جامعه باید دقت کنند که رفتارهای نامناسب افرادی معدود، ایشان را به تقابل با شادی و نشاطِ #مردم_عادی نکشاند.
اکثریت مطلق توده مردم #ایران ، مسلمان و متعهد به خانواده و آداب اجتماعی هستند و البته در تشرع هم ذومراتبند و اگر کم دقتیای هم باشد باید تا حد امکان چشم پوشی کرد و با رویکرد تربیتی و فرهنگی مواجهه مومنانه نمود.
البته تکلیف افراد خاص که عمد و اصرار بر هنجارشکنی در عرصه عمومی دارند جداست و باید به همراه مسوولانی که بسترساز و پشتیبان ایشان هستند، مورد برخورد قانونی قرار گیرند.
#دانشگاه_علامه_طباطبایی
https://eitaa.com/a_najafpour
عزیز نجف پور آقابیگلو:
ایران سایبری-فیزیکی آینده، صرفا با تامین الزامات حکمرانی فضای مجازی ممکن است.
گزیده هایی از گفتگو:
-مساله اصلی ما فیلترینگ یا عدم فیلترینگ نیست و بلکه به دلیل نبود الزامات تامین حکمرانی، مجبور به فیلترینگ شده ایم. مساله اصلی ما حفظ حکمرانی بر ساحت مجازی مان است
-تدبیر خاصی برای اعمال حکمرانی بر این دو سکوی آمریکایی مصوب نشده و طبعا کسانی که در شورای فضای مجازی بدین مصوبه رای مثبت داده اند بعدا پاسخگو خواهند بود.
-همین مصوبه ناقص شورای فضای مجازی هم باید کامل اجرا شود و حسب شارلاتانیزم رسانه ای که از جریان استعمار سایبری دیدیم، پیشبینی میشود که این جریان به سمت فشار برای عدم اجرای کامل مصوبه و رفع فیلتر سایر سکوها بدون تامین الزامات حکمرانی برود.
-اتحاد چندین جریان برای شکست حکمرانی به سکوهای خارجی را شاهد بودیم: جریان اول کانال¬داران بزرگ که حاضر نشدند به خاطر منافع شخصی و یا بعضا ملاحظات سیاسی به سکوهای داخلی مهاجرت کنند جریان دوم فیلترشکن فروش ها بودند که همپای با جریان سوم یعنی آمریکایی ها و صهیونیست ها که فیلترشکن در اختیار مردم گذاشتند جریان چهارم رسانه های استعمار مجازی بودند که شبانه روز بر افسانه آزادی و دموکراتیک انگاری سکوهای خارجی و قفس شماری سکوهای داخلی دامن زدند جریان پنجم و مهمترین جریان، مسوولان جمهوری اسلامی بودند که با حفظ و تداوم حضور در سکوهای خارجی و متعاقبا تولید محتوا در بستر این سکوها عملا مانع از مهاجرت شدند مسوولان حکمرانی اعم از مرکز ملی فضای مجازی تا لایه های دیگر، ادامه اجرای جدی برنامه مهاجرت را رها کردند.
-در مجلس قبل، طرح صیانت که به نوعی اولین ورود جامع مجلس برای قانونگذاری در حوزه حکمرانی سایبری بود، متوقف ماند و مقرر شد که طرح بازنویسی شود ولی دیدیم که آخرش هم هیچ اتفاقی نیفتاد
-گوگل پلی توسعه دهندگان نرم افزار را تحریم کرده و در عوض ما آمدیم گوگل پلی را برای مصرف کنندگان داخلی باز کرده ایم. یعنی مهر تایید میزنیم به این انگاره غربی که "یک ایرانی خوب فقط یک ایرانی مصرف کننده است" و اگر جوان متخصص ایرانی بخواهد وارد تولید بشود باید تحریم شود.
-همان زمان که بحث فیلترینگ تلگرام مطرح شد ضرورت سازماندهی وی پی ان ها هم مطرح شد ولی آقایان اقدام خاصی برای جلوگیری از توسعه فیلترشکن ها انجام ندادند
-برویم بررسی کنیم که فیلترشکن فروشها در چه پارادایم سیاسی زیست میکنند و در انتخاباتهای اخیر از چه جریان و افرادی حمایت کردهاند و حسابهای بانکی ایشان که آزادانه در حال تراکنش مالی در بانکهای داخلی هستند قابل ردیابی است و سیستم قضایی و امنیتی میتوانند به راحتی ذینفعان زنجیره فیلترشکن فروشی را شناسایی کنند.
-حکمرانی خوب یک نظریه استعماری است که وجه استعماری خودش را در ذیل تجویزهای زیبا پنهان کرده است. تضعیف دولتهای ملی و باز کردن مرزهای کشورها به روی شرکتهای غربی و آمریکایی برای پیگیری اهداف کلان نظام سلطه، گوهر حکمرانی خوب است.
-در حوزه فضای مجازی هم به نظرم بد نیست با زاویه نگاه مردمی شدن و مشارکت توده مردم، نه فقط چند شرکت و زیست بوم دست ساخته خصولتی، در موضوع کلان حکمرانی و ایران سایبری فیزیکی آینده در سطح جهانی فکر کنیم.
-اول مدعی ضرورت پیشرفت سایبری همگام با تحولات جهانی ما هستیم. این ما هستیم که همتراز با کشورهای پیشرو از ضرورت ایران سایبری-فیزیکی در تراز جهانی حرف میزنیم.
-فضای مجازی ول، هوش مصنوعی ولتر را دامن خواهد زد و اگر تدبیری نکنیم هوش مصنوعیِ نظام سلطه بر اساس عقلانیت خاص خودش منافع خود را در جامعه ما پیش خواهد برد و ما را در عین مستی عیشی که از جهالت حاصل میشود، بیشتر در باتلاق استعمار سایبری فرو خواهد.
پیوند متن کامل:
https://a-najafpour.ir/?p=4616&preview=true
https://eitaa.com/a_najafpour
.
پیام رهبری به صدا و سیما بر اهمیت رسانه و کارکرد آن در جنگها و منازعات کنونی دنیا تاکید دارد. و اینکه "باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم".
آقایانی که آمالشان رفع فیلتر بوقهای دشمن در سپهر رسانه ای کشور و تحدید رسانه ملی در تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر است، عامدانه گوهر پیام رهبری را فراموش کرده و به حواشی پرداخته اند.
https://eitaa.com/a_najafpour
چرا بزرگداشت شهدای چالدران امروز موضوعیت دارد؟
1. #نظام_سلطه در تلاش است هویتدوستی مردم #آذربایجان را به نفع #پانترک ها مصادره کند و هویت ترکی این مردم را در تقابل با هویت ملی ایرانی و همبسته با هویت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربايجان نشان دهد و بدین طریق از داخل ایران اهرم فشار سیاسی ایجاد کند. ولی #شهدای_چالدران گواهی بر اصالت ایرانی مردم آذربایجان است که بر اساس هویت ملی و فرهنگ شیعی با حکومت ترک عثمانی به تقابل می رسد. یعنی اینکه صرف زبان مشترک، ملیت ساز نیست و عناصر مهمتری در تکوین یک ملت لازم است. مسلما که عناصری چون امیرالمومنین ع و امام حسین ع و ابولفضل العباس ع و زینب س در تعیین هویت و ملیت مردم آذربایجان بر اشتراکات زبانی غلبه مطلق دارد. مردم آذربایجان در طول تاریخ اثبات کرده اند که به مفهوم امت متعهد هستند. امت به معنای جمعی از انسانهاست که حول هدف و مقصدی مشترک مجتمع شده اند. از سوی دیگر مفهوم ملت براساس فرهنگ و تجربه تاریخی مشترک در یک گستره سرزمینی شکل می گیرد و مردم #ایران در عین تنوع اقوام، یک ملت است و مردم آذربایجان هم از ارکان ملیت ایرانی هستند.
2. چالدران شاهدی بر تجاوز حاکم یاغی عثمانی به ملت و امت ایرانی و مقاومت دلیرانه ایرانیان است. درست است که ایران در این جنگ شکست میخورد و بخش زیادی از سپاه در جنگی غیورانه شهید میشوند ولی در نبردهای بعد که حدود ۴دهه به طول میکشد فتح و ظفرها حاصل می شود و قدرت و توان ملیت ایرانی نمایان می گردد. این فتوحات حتی در دوره قاجار و افشاریه هم تکرار میشود.
3. در چالدران جوانان غیور ترک ایرانی در کنار جوانان اصفهان و شیراز و مازندران و... جنگیده و به شهادت رسیده اند. حدود پنج قرن بعد شبیه این حماسه را در دفاع مقدس شاهدیم. شهیدان مهدی باکری از ارومیه و ابراهیم همت از اصفهان و حسن باقری از تهران و محمود کاوه از مشهد و ... همه در یک جبهه و یک هویت و یک آرمان جنگیده و شهید شده اند. این گوهرِ پیام بزرگداشت شهدای چالدران به فتنه انگیزی های اخیر بازماندگان عثمانی و فریب خوردگان دورافتاده از وطن در باکو است.
4. البته چالدران یک پیام پنهان داخلی هم دارد. اصالت و هویت یکپارچه ملیت ایرانی که با مشارکت و همبستگی همه اقوام ایرانی در طول تاریخ شکل گرفته و حماسه ها آفریده است، رمز تداوم توفیقات امروز و فردای ماست. باید بدین تنوع و رنگارنگی این هویت مشترک احترام کرد و از تلاشهای خام اندیشانه برای فروکاهش هویت ایرانی به یکی از اقوام خودداری کرد و حقوق همه فرهنگهای ایرانی را در این بوم رنگارنگ هویت یکپارچه ایرانی محفوظ داشت. قبلا در یادداشت " حفظ و احیای فرهنگهای متکثر ایرانی، اصلی ترین راهبرد فرهنگی انقلاب اسلامی در دنیای مدرن است " (https://a-najafpour.ir/farhang-irani/) بیشتر بدین موضوع پرداخته ام.
عزیز نجف پور آقابیگلو
https://ble.ir/a_najafpour
.
دکترین ها و سیاستهای ما در قبال مسائل حوزه های مختلف نظام حکمرانی ج.ا بر اساس مبانی #انقلاب_اسلامی و الگوی #پیشرفت_اسلامی_ایرانی چیست؟
اگر بدین سوال پاسخ روشن و یکپارچه ندهیم صحبت از دولت و مجلس انقلابی خام اندیشی است و اقدامات ما عمدتا به تقویت آشفتگی و یا مدرنیزاسیون کشور خواهد انجامید.
https://eitaa.com/a_najafpour
.
#انجمن_حجتیه توان محدود خودرا بر تاثیر غیرمستقیم بر فرزندان #جریان_انقلاب و تربیت نسلی از نخبگان و مدیران قرار داده که در عین داشتن خاستگاه و تعلقات انقلابی، #حجتیه_مال هستند و نادانسته در پارادایم حجتیه (نوع اولویتگذاری مسائل،تکیه صرف بر روش نقلی،بیتوجهی به عناصر اصلی کفر جهانی و...) زیست میکنند و در پيشبرد اهداف انقلاب کاهلند.
#افتخارزاده
https://eitaa.com/a_najafpour
.
فيلترينگ #تیکتاک برخورد عاقلانه آمریکا با یک سکوی خارجی است که میتواند با اشراف از طریق #کلانداده فرصتی برای دخالت در امور داخلی آمریکا بیابد... همانکاری که واتسآپ و تلگرام و اینستاگرام و امثالهم، با سایر کشورها از جمله ایران میکنند.
ترامپ هم گفته که پیگیر رفع فیلتر تیکتاک خواهد بود به شرطی که تضمین امنیت ملی را بدهد و ۵۰درصد سهامش را به شرکت های آمریکایی بفروشد... البته سیاست چماق و هویچ سویه های مختلفی دارد و منتظر خواهیم بود که ببینیم آمریکا در نهایت چگونه تیکتاک را به زیر الزامات حکمرانی خود در خواهد آورد و این تجربه حتما که برای مسوولان ما آموزنده خواهد بود.
#سکوی_بینالمللی صرفا از طریق سیاستگذاری و مقرراتگزاری مشارکتی کشورهای ذینفع معنا دارد وگرنه الان هرچه هست سکوی آمریکایی و چینی و ... است.
#انقلاب_اسلامی اول مدافع سکوهای بینالمللی است که در آن استقلال و آزادی ملتها و عدالت در تمام عرصه های #فضای_مجازی تامین بشود.
عزیز نجفپور آقابیگلو
https://eitaa.com/a_najafpour