eitaa logo
ابرفقه
1.4هزار دنبال‌کننده
532 عکس
580 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21 گروه ابرفقه https://eitaa.com/joinchat/1426391062Cab11ed33e8
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل با قرآن برای توجیه برجام ♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه برجام، عاشورا را تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی مدعیان مرجعیت و مدعیان داغ ولایت اهل بیت است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند. 🗣 رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند. ⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد: 1⃣ نادیده گرفتن سیاق آیات نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برامدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸. 2⃣ نادیده گرفتن عقل و فهم عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر (ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود. 3⃣ نادیده گرفتن تصریحات درون آیه تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد: آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستی (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است. ب. خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است. ج. درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است. د. نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر (ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است. ✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد. 4⃣ نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره می شود: 👈از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را. 🔻🔻ا🔻🔻 🚨نبی اکرم (ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»! آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند. (کنز العمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲)
نقدی بر توئیت و توئیتزن فرزانه☝️ ✅ ضرورت تدقیق جریان حزب الله سیاسی و حزب الله اجرایی، به سوی حزب الله فقاهتی در 1️⃣ جان کلام برادر ارجمندمان، زیبا و اقناعی است؛ اما من خیلی قانع نشدم؛ چرا؟ 2️⃣ چطوره خود این برادر فرزانه و امثال ایشان با صهیونیستها قرارداد دارند (داشتن حساب اینستا و توئیتر و ...)؛ صهیونیستها عهدشان را در اینستاگرام با این برادران نقض کردند و امثال این برادران یا پیگرهای شان، دوباره رفتند در توئیتر با همان صهیونیستا عهد بستند؟ 3️⃣ احتمالا حسن روحانی هم توجیهاتی دارد؛ همان گونه ما توجیهاتی داریم؛ حسن روحانی به شرایط رهبری در برجام عمل نکرد، آیا ما به شرایط رهبری برای حضور در پایگاه های دشمن عمل کردیم؟ یعنی دشمن را «تاراندیم»؟ یعنی «زمین را از دست دشمن گرفتیم»؟ یا در زمینی بازی کردیم که قواعدش را دشمن تعریف می کند؟ به قول امام خامنه ای در این زمین چه ببری و چه ببازی، بازنده ای! 🚨👈 4️⃣ ضمنا برداشت روحانی نیست؛ است!
🌻رابطه نظام سلامت با ولی فقیه و ستاد اقامه نماز 💐افزایش سن امید به زندگی: «کسانی که به سبب گناه می میرند بیش از کسانی هستند که به سبب مرگ تعیین شده می میرند و کسانی که به سبب نیکی می زیند، بیش از کسانی هستند که به سبب عمر شان می زیند: «... و مَنْ یَعیشُ بالإحْسان أَکْثَرُ ممَّن یَعیشُ بالأَعمار». بحارالانوار، ۷۰: ۳۵۴. 🌼صله رحم هم به عنوان یکی از نمونه های «احسان» سبب افزایش طول عمر می شود و قطع ارتباط خویشاوندی هم به عنوان یکی از موارد گناه، سبب مرگ زودرس می شود. 🌕برجسته ترین مصداق احسان، احسان به است و برجسته ترین صله رحم هم ارتباط با ولیّ امر و حجت خداوند است. برجسته ترین گناه هم قطع ارتباط با ولیّ امر است. به همین جهت سلام کردن در پنج نوبت در نماز واجب شده است تا مبتلا به قطع رحم با ولیّ امر نشویم. 🇮🇷 السلام علینا و علی عبادالله الصالحین، السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🌻سلام خدا بر @abarin
1.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹تلاوتی که رهبرانقلاب آن را پسندید قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم: یکشنبه ۱۲ آبان، آقای سید علی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر رهبر انقلاب با من تماس گرفتند و گفتند: رهبر انقلاب تلاوتی از شما از طریق رادیو قرآن شنیدند و تاکید کردند که با شما تماس بگیریم. فرمودند: ✅ «سلام برسانید و بگویید این خواندن را با این کیفیت و اصالت ادامه دهند.» @abarin
4.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 شبهه «اولی یا ثانوی بودن حکم حکومتی» امام خمینی گفته‌اند که حکم حکومتی، حکم اولی است؛ نه ثانوی! پس اگر ولیّ‌امر حکم کرد که در خانه کسی تصرف کنید، حکم وی، حکم اولی و طبع اسلام است؛ نه حکم اضطراری و ثانوی؛ هر چند که که تسلط مردم بر دارای‌شان نیز طبع اسلام است. ◾️درآمد ریشه «ولیّ» به معنای «نزدیکی» و بلکه درونش است که برابر فارسی آن «شاه» از ریشه شفته و درونیدگی است. «ولیّ» یعنی کسی که از خود ما به ما نزدیکتر و درونیده ما است: «أَولَی بِالمُؤمنینَ مِن أَنفُسِهِم». 📚خدا اصل هستی و «نور آسمان و زمین» است و از خود هر آفریده‌ای به وی نزدیکتر و درونیده‌تر است: یحول بین المرء و قلبه. 📚جانشین خدا نیز باید نورترین آفریده باشد. نخستین آفریده و اصل آفریدگان، «نور حضرت محمد» است: «اول ما خلق الله نوری» این «وجود نوری» همان «عقل» ایشان (ص) است: «اول ما خلق الله العقل». هدف آفرینش هم رشد عقل آفریدگان است؛ چون «عقل»، اصل هستی آنان است (الانسان بعقله): «لا بَعَثَ اللهُ نبیّاً و لا رسولًا حتی یَستکمل العقلَ و یکون عقلُهُ أفضلَ مِن عُقولِ جمیع أُمّته» جانشین اهل‌بیت هم باید عقلش از عقل همه دیگران برتر باشد و چون او امتداد اصلی نور (عقل) اهل‌بیت است، به عقل مردم بیش از خودآنان نزدیک است و رنج حقیقی آنان را بیش از خودشان درمی‌یابد: 👈 رهبر: «این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است». 📚پاسخ شبهه اگر تصرف مردم در دارایی خودشان بر پایه مصالح و مفاسد، حکم اوّلی است، تصرف کسی که از خود آنان به آنان نزدیکتر و مصلحت‌شناس‌تر است، حکم اوّلی‌تر است؛ نه ثانوی.
زمان: حجم: 554.8K
📚 نقدی به برخی نقدها درباره چیدمان توزیع یارانه ناشی از آزادسازی نسبی قیمت بنزین 🌹امام خامنه ای: همچنان كه ما فكر میكنیم كه اگر بچّه افتاد روی دوش یك خانواده وضع زندگیشان چگونه خواهد شد، فكر این را هم بكنید كه این چهار پنج بچّه وقتی بزرگ شدند و كاری پیدا كردند و شغلی پیدا كردند چه كمكی میتوانند به پیشرفت كشور بكنند؛ یعنی این را هم باید فكر كرد. ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ✅ دولت بی تدبیر و امیدسوز 🌻ابرفقه
3.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝️دستور ۶ آذر ۹۸ رهبرمان درباره آمادگی همواره و غافلگیر نشدن با بهره از تجربه کمیته های انقلاب اسلامی! که شوربختانه هنوز به سرانجام نرسیده و اغتشاشات هم انجام شد. ✅ رهبر: «شما در آن‌جایی که باید طبق تکلیف شرعی عمل کنید، هیچ ملاحظه نکنید که کسی [چه] خواهد گفت. برو تند عمل کن! این چه ملاحظه‌ای است که می‌کنی؟ ابداً» ۶۹/۱۰/۱۰
💚🌙@AvayeQuranonline 🌼ابرفقه رابطه.mp3
زمان: حجم: 645.4K
🔺تلاوتی زیبا و بررسی رابطه و ولایت 🌻«يا أیها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابِطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون» آل‌عمران، ۲۰۰ 📚 اصبروا یعنی بشکیبید! صابروا یعنی (در برابر دشمن) هم‌شکیبی کنید و رابِطوا یعنی با هم‌پیوندی کنید. 🌻برجسته‌ترین پیوند باید با لایه عقل (امام) باشد و کانون پیوندها و ارتباطات، امام عقل (امام) نظام است که روایات زیادی درباره آن آمده است: «رابِطوا أمامَکم». بصائر، صفار، ۱: ۴۸۷. ✅ در اینجا به جای واژه ولایت و نزدیک بودن و پذیرش عقلی امام، واژه «ربط» یعنی «بستن چیزی به چیز دیگر» به کار رفته است و سپس فرموده است که این «شکیب، هم‌شکیبی و هم‌پیوندی» نیازمند پرهیزکاری است؛ یعنی ممکن است که رابطه (بستن) با ولیّ‌امر باشد ولی با پرهیز همراه نباشد. ✅ ولی خدا درباره تراز حزب‌الله می‌فرماید: «و مَن یَتَوَلَّ اللهَ و رسولَه و الذین آمنوا فإنَّ حزبَ الله هم الغالبون» مائده: ۵۶ و نیز در آیه ۲۲ مجادله: «ألا إن حزبَ الله هم المُفلحون». حزب الله بی‌گمان چیره و رستگار است. چون «ولایت‌پذیر» است. 💐با ولیّ امر باشیم تا باشیم؛ چون هستند کسانی که نیستند!
چند نکتهٔ ضروری در ارتباط با محدودسازی و رفع‌محدودیت چند روزهٔ اینترنت آمریکایی توسط دولت: 1⃣ اگر شبکهٔ ملی اطلاعات راه‌اندازی شده بود، اینترنت محدود نمی‌شد؛ در نتیجه محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده، حاصل اهمال در راه‌اندازی شبکهٔ ملی اطلاعات بود. 2⃣ بخشی از دولت (شاک) محدودسازی اینترنت را تصویب کرد و بخش دیگر دولت (وزارت ارتباطات) در تقسیم‌کاری مشخص، هم‌زمان وظیفهٔ اجرای محدودسازی و مخالفت با محدودسازی را به عهده داشت! 3⃣ اینترنت هرگز کاملاً قطع نشد، بلکه در نقطهٔ اوج قطعی ۸٪ اینترنت آمریکایی هنوز وصل بود. این یعنی در صورت قطعی کامل اینترنت آمریکایی (قطع از داخل یا تحریم از خارج)، اکثر سرویس‌های داخلی هم از کار می‌افتادند و عملاً وزارت ارتباطات هیچ‌کار مؤثری انجام نداده است. 4⃣ جا زدن پروژهٔ تفکیک ترافیک به عنوان شبکهٔ ملی اطلاعات را می‌توان حملهٔ حرفه‌ای به این پروژه و امنیت ملی دانست. تفکیک ترافیک در سال ۱۳۹۱ انجام شده بود و در دولت فعلی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. 5⃣ ما اکیداً با قطع شدن اینترنت مخالف‌یم، زیرا اینترنت بخش مهمی از شبکهٔ ملی اطلاعات است و راه‌اندازی کامل شبکهٔ ملی اطلاعات باید منتج به تقویت ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش چشم‌گیر اثرگذاری جهانی ایران اسلامی شده و ما را به هدف بزرگ تحقق تمدن بزرگ اسلامی نزدیک‌تر کند. 6⃣ کسانی که بی‌محابا و بدون تدبیر و افسارگسیخته اینترنت آمریکایی را توسعه دادند، خواسته یا ناخواسته عامل اصلی محدودسازی اینترنت و متهم ردیف اول خسارت گسترده به بخشی از کسب‌وکارها هستند. 7⃣ نقش سازمان‌ها و رسانه‌های مرتبط با نهادهای انقلابی در عدم مطالبه و تبیین شبکهٔ ملی اطلاعات و حتی تبانی برای مقابله با مطالبه و تبیین این شبکهٔ ملی را نمی‌توان نادیده گرفت. ✒ روح‌الله ✊️ @jebheh
2.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 برادر ارجمند علی صابری تولایی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه زاویه: 🔸 رئیس فعلی قوه قضائیه همه‌ی آن آدم‌های ناکارآمدی که در دوره قبلی بوده‌اند را آورده و می‌گوید می‌خواهم دست به تحول بزنم. چطور می‌خواهید با همان آدم‌های قبلی با فساد مبارزه کنید؟ 🔸بنظرم عزم برای مبارزه با فساد . مبارزه با فساد نیروی متخصص و کارآمد خودش را می‌خواهد. 🚨👈سطح استدلال را نگاه کنید و که نهایتا می زند: @abarin
📚ابرفقه نسبت عدالت با اهداف انقلاب ◾️ابرفقه بنیاد ارزیابی ابرفقهی (دانش استراتژیک اسلامی) فرمایش امیرالمؤمنین (ع) است: «عقلها امامان فکرها، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حس ها و حس ها امامان عضوها هستند». کنز، ۱: ۲۰۰. ◾️چیستی عقل عقل «گوهر» وجود انسان و «امام» فکر و دیگر لایه‌های درون است و همان نقشی دارد که «امام» در جامعه دارد. «عقل» غیر از فکر و غیر از «قوه مدرک کلی» است؛ این تفاوت در حد فرق امام (عقل) با مأموم (فکر) است. ◾️ارزش حیاتی (استراتژیک) عقل همانگونه که «حیات» جامعه به «امام» است و بی‌امامی یعنی جاهلیت (مَن مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة)، بی‌عقلی هم برای انسان، مرگ حقیقی (نه مرگ بدن) را در پی دارد: «فَقدُ العقل، فقدُ الحیات». امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «الانسانُ بعقله». یعنی ارزش انسان به عقل وی است و «ثواب [و عِقاب در قیامت] به اندازه عقل است»؛ همان‌سان که در قیامت، هر انسانی را با امامش (عقل جامعه) فرا می‌خوانند: «یَوم نَدعوا کلّ اُناسٍ بإمامهم». ◾️هدف اصلی رشد و ورز هدف اصلی فرستادن پیغمبران و کتاب آسمانی و میزان، برانگیختن «عقل» (لِیُثیروا دفائن العقول) و ورز عقل (... حتی یستکمل العقل) است و هدف های دیگر، هدف میانی است: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناسُ بالقسط … و لیعلم الله من ینصره و رسله » حدید، ۲۵. ◾️دو آموزه برجسته آیه آ. هدف اصلی یاری خداوند و پیامبرانش در «غیب» است؛ نه در جلوی همگان؛ ب. بر پایی عدالت در برنامه تراز الهی، کار مردم (الناسُ: جمهور) است؛ نه حکومت. ◾️برتری جمهوری اسلامی بر حکومت اسلامی برپایه آرمان عدالت که به دست مردم برپا می‌شود، جمهوری اسلامی از «حکومت اسلامی» فراتر است. وظیفه نظام اسلامی، فراهم کردن بستر و چارچوب و اصول دادورزی است تا مردم به عدالت رای بدهند، نه اینکه دچار بی‌عدالتی کلان رسانه‌ای، بلکه قتلگاه رسانه‌ای بشوند و رای اشتباه بدهند. ◾️رسالت «جوهری و اصلی» نظام اسلامی، فراهم کردن «بستری» برای رشد «عقلی» مردم است تا مردم، سنخیت بیشینه با امام (عقل) جامعه بیابند و «اشارت» امام برای آنان «کفایت» و برای «تحقق جمهوری اسلامی» به عدالت رأی بدهند و در سایه «عدالت بیشینه و فراگیر، شکوفایی بیشینه عقلی» برای «بیشترین گسرتره ممکن از مردم عالم و دیگر آفریدگان» نیز فراهم شود. ✅خداوند لعنت کند خواص بی شرفی که مردم را به اشتباه انداختند و مردم اینک به سبب افت و خیز انتخاب خودشان، در حوزه های سطحی (فکر، قلب، حس و عضو) دچار بی عدالتی هایی هستند. 💠انقلاب اسلامی در بسترسازی برای هدف تراز الهی (رشد عقل و سعادت) کاملاً موفق بوده است. اما موانع در حکومت امیرالمؤمنین (ع) هم بوده است و ایشان به سبب بی لیاقتی برخی خواص و مردم، حتی در تحقق اهداف «عقل»ی و سعادت مردم جامعه اش نیز به مطلوب نرسیدند؛ چه رسد به عدالت سیاسی و اجتماعی و مالی و حتی امنیتی؛ آری مسلمانان بسیاری، از بی عدالتی ها و ظلم «ناکثین، قاسطین و مارقین» و خواص دنیازده «لابی جانی»، حتی ابدیت خود را نیز از دست دادند، چه رسد به جان و مال شان. 🌹تأکید می شود که عدالت (فکری و اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، قلبی و معنوی، ارتباطاتی، اقتصادی و بهداشتی)، هدف بسیار مهم و قطعی (اما غیر جوهری و غیر حیاتی) نظام اسلامی است؛ اما عدم تحقق عدالت در سطح مطلوب، به معنای از دست رفتن مشروعیت نظام یا ناکارامدی نظام نیست. اما اگر «عدالت هویت انقلاب» باشد، وجود موانعی برای تحقق آن، یعنی بی هویت شدن انقلاب.
🔼 بابانوئل، عروسکی که بزرگان کودک را بازی می‌دهد هر روز که از خیابان رد می‌شویم، ده‌ها آگهی تبلیغاتی مثل چراغ قرمزی بر سر راه‌مان سبز می‌شود؛ که به بهانه تبریک میلاد، رهگذران را به همه چیز می‌خواند به جز آنچه مسیح می‌خواهد! مسیح جان! می‌بینی چطور تو را فراموش کرده‌ایم؟ تو تنها کسی هستی که روز تولدت را در روز روشن و جلوی چشم همگان با یک عروسک جا زنی کرده‌اند و به جای تو، بابانوئل را در شهر، آذین بسته‌اند! مسیح زنده است و از آسمان به ما نگاه می‌کند و منتظر روزی است که ما آماده استقبال از وی در خانه و محله و شهرمان باشیم. تا آن روز، گناه ظلم به کودکان فقیر و گرفتار خشونت، بر گردن کسانی است که آماده آمدن مسیح نیستند. بابانوئل تنها پدری است که هیچ‌گاه برای کشته شدن هیچ یک از فرزندانش گریه نکرده است؛ او همیشه می‌خندد، حتی در مراسم قتل کودکان مسیحی در سوریه. می‌توانم قسم بخورم که حضرت مسیح بر مصائب کودکان یتیم و بی‌خانمان و کودکان بدون پدر و مادر پرورشگاه‌ها گریه می‌کند با مریم مهربان؛ که خسته شده است از بس که فقط مجسمه سنگی کودکی عیسی را در میدان شهر و کلیساها در آغوش گرفته است و سر پا ایستاده است. حتی قلب مجسمه مریم هم سنگی نیست؛ می‌خواهد خم شود و یتیمانی که برای سال نو فقط دردهای تازه دارند را بغل کند و کودکان گرفتار ترور و خشونت را در آغوش بفشرد و مادرانه نوازش کند. ای کاش در روز میلاد تو، مردم رُم منتظر میلاد دوباره بودند و وعده آمدنت را به همدیگر تبریک بگویند! راستی اگر کسی فقط تولدت را تبریک بگوید ولی زندگیت را انتظار نکشد، آیا ادامه ترا بر صلیب پسندیده؟ رم، ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵