eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
79 دنبال‌کننده
109 عکس
32 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم از همان ابتدا که نامزدهای تأیید صلاحیت شده معرفی شدند این هشدار داده شد که زنگ خطر به صدا درآمد و امکان تکرار ماجرای سال 92 وجود دارد. وقتی اجماع بین نیروهای انقلاب به صورت کامل شکل نگرفت نیز حقیر عرض کردم این نگرانی وجود دارد که خدا به خاطر بی‌تقوایی کسانی که مانع اجماع شدند مقدر کرده باشد که نیروهای انقلاب تنبیه شوند. چراکه آنچه برای خداوند مهم است تکامل اختیاری انسان‌هاست و این امر را با صبری بی‌نهایت دنبال می‌کند و به هیچ وجه از سنت خویش کوتاه نمی‌آید. به‌ویژه مؤمنان باید بدانند که تنها شرط امداد إلهی، تقوا و صبر است و خداوند با کسی تعارف ندارد. هر گاه این شروط محقق نشود مومنان را یاری نمی‌کند. یکی از سنت‌های الهی، سنت امداد (یاری رساندن) است که در قرآن هم فراوان به آن اشاره شده است. اما سنت امداد، به صبر و تقوا مشروط شده است: بَلی‏ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمینَ؛ «آری، اگر صبر و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانه‌هایی با خود دارند، مدد خواهد داد!» این وعده خداست اما به شرط صبر و تقوا؛ اگر خداوند در میان مؤمنان بی‌تقوایی ببیند مثل آنچه در جنگ احد اتفاق افتاد، مومنان را امداد نمی‌کند و مومنان شکست خواهند خورد. احساس می‌کنم جبهه انقلاب در اینکه نتوانست اجماع کند بی‌تقوایی و بی‌صبری کرده و این نشانه خوبی نیست. از طرفی خون آقای رئیسی و تقوایی که او به خرج داد زمینه بیداری و آگاهی اجتماعی را فراهم کرد و این امید وجود دارد که خدا به خاطر خون این شهید مظلوم به مردمی که از او قدردانی کردند رحم کند و با توجه به اینکه رحمت او بر غضبش سبقت دارد می‌توان این امید را داشت که فرصتی برای جبران عنایت کند (یا من سبقت رحمته غضبه ارحمنا و لاتعذبنا). رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود درد شما گناه و داروی شما استغفار است. اکنون وظیفه، عذرخواهی از درگاه إلهی و جبران خطاهاست. اگر خداوند لطف کرد و این فرصت را داد که انتخابات به دور دوم کشیده شود به جای متهم کردن یکدیگر و ایجاد تفرقه بین نیروهای انقلاب، باید همه اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشت و متحد و متفق به میدان جهاد آمد وگرنه اصرار بر خطا جز محرومیت از رحمت خدا را به‌دنبال نخواهد داشت. https://eitaa.com/abbasgeraei
🔴فراخوان «حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تولید محصولات آموزش تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف علوم» بنیاد ملی علم ایران با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اولین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تولید محصولات عملی-تخصصی که تسهیلگر و مروج استفاده از هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف علوم باشند را برگزار می‌نماید. انتظار می‌رود در این طرح، محققان پیشرو در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تخصصی خود، دانش و یافته‌های خود در این زمینه را در قالب محصولات علمی-تخصصی مختلفی نظیر دوره‌ها و محصولات آموزشی، مجموعه‌ دادگان، مدل‌های آموزش‌داده‌شده، پیاده‌سازی کدهای پایه، کتاب، ثبت اختراع، و ... ارائه نمایند. 🔴خروجی‌های مورد انتظار - محصولات آموزشی و ترویجی - مجموعه دادگان تخصصی - نمونه محصولات تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی با هدف کاربری آموزشی- تحقیقاتی - ثبت اختراع داخلی و خارجی - پیاده‌سازی روش‌های پایه، کدهای منبع تخصصی، و جعبه ابزارهای خاص منظوره - انتشارات علمی شامل مقالات در مجلات معتبر بین المللی و داخلی، کتب و ... 🔴تاریخ فراخوان ۱ خرداد الی ۵ مردادماه 🔴مبلغ حمایت سقف مورد حمایت در این فراخوان یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از این مبلغ تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بابت هزینه های اجرای طرح، نیروی انسانی، خرید خدمات، سفر و ...بوده و در صورت نیاز به خرید سخت افزار و امکانات فنی امکان حمایت تا سقف یک میلیارد فراهم می‌شود. 🔴 https://insf.org/fa/news/753/
🏴 سلام بر محرم
یادداشتی به بهانه محرم عاشق کسی است که خواسته‌های خود را بر خواسته‌های معشوق منطبق می‌کند و تنها خواسته او، تحقق خواسته‌های معشوق اوست. او چنان غرق در خواسته‌های معشوق می‌شود که گویا خویش را فراموش می‌کند و برای خویش هیچ نمی‌خواهد جز وصال. وصال، سرزمین آرزوهای عاشق است که در آن هیچ درد و رنجی نیست. بودن با معشوق همراه با هر فراز و نشیبی که باشد برای عاشق محنتی ندارد هر چند که ممکن است ناظر بیرونی گمان کند عاشق در حال زجر و محنت کشیدن است. تنها دردی که می‌تواند عاشق را آزار دهد دردِ فراق است. فراق گرچه با همة خوشی‌های ظاهری عالم همراه باشد عاشق را به ناله و فغان وامی‌دارد. عاشق تنها یک خوشی دارد و آن وصال است و تنها یک درد دارد و آن فراق است. ازاین‌روست که تنها نگرانی مولای عشاق، فراق حضرت حق است (فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلی فِراقِک) . سفر کربلا با همة فراز و نشیبش خم به ابروی زینت (س) نیاورد چراکه در عالمِ وصالِ حسینش بود. ضربان قلب زینب (س) آنگاه آشوب شد که احساس کرد به سرزمین فراق نزدیک می‌شود. آری، آنچه این روزها زینت (س) را بی‌تاب کرد احساس فراق بود. گویند چرا هنوز روز شهادت حسین (ع) نرسیده عزاداری را شروع می‌کنید؟ چرا همانند هر شهید دیگری سال‌روز شهادت حسین (ع) را به عزا نمی‌نشینید؟ این پرسش حاصل بی‌خبری از عالم عاشقی است. این روزها قلب زینب دچار آشوب است چون به سرزمین فراق رسیده است. قانون عاشقی این است که ضربان قلب عاشق با ضربان قلب معشوق هماهنگ است. مگر می‌شود دل زینب آشوب شود، و دل شیعیان آرام؟! این روزها تپش قلب عاشقان، هماهنگ با ضربان قلب زینب به آشوب کشیده می‌شود و این قلب‌ها هر چه به عاشورا نزدیک می‌شوند آشفته‌تر می‌شوند. باید بعدازظهر عاشورا فرارسد تا اشاره حسین (ع) قلب زینب (س) را آرام کند و قلب‌های هماهنگ با قلب زینب (س) آرام گیرند. به خدا اگر اشاره حسین (ع) به این قلب‌ها نباشد می‌میرند. ✍️ع.گ @abbasgeraei
یادداشتی به بهانه شب رقیه نبرد سرزمین کربلا با شورش حسین علیه‌السلام بر علیه ظلم زمانه رقم خورد، اما آیا حسین علیه‌السلام پیروز این نبرد شد؟ آنگاه می‌توان این نبرد را به قضاوت نشست که هدف حسین علیه‌السلام را درک کرد. او در وصیتی که با دست مبارک خود نوشت و به برادر خود محمد حنفیه سپرد، بعد از شهادت به حقانیت آموزه‌های اسلام ناب می‌نویسد: من برای خودنمایی، فساد و شرارت شورش نکردم، بلکه تنها برای اصلاح امت جدّم صلی‌الله‌علیه‌وآله شورش نمودم. اگر حسین علیه‌السلام به هدفش رسیده باشد می‌توان او را پیروز میدان معرفی کرد وگرنه، نه. اما آیا او توانست امت جدّش را اصلاح کند؟ به یاد داشته باشیم که اصلاح افراد، با جنگ و شورش و زور امکان ندارد، چراکه انسان زمانی اصلاح می‌شود که خود بخواهد. انسان موجودی است که سرنوشت او به دست خودش سپرده شده و مجبور است که با رفتار اختیاری خود این سرنوشت را مشخص نماید. پس شورش حسین علیه‌السلام برای اصلاح چه معنایی دارد؟ پاسخ این سوال را از زبان حال حسین علیه‌السلام می‌توان فهمید: اکنون که دین محمد صلي‌الله‌علیه‌وآله جز با کشته شدن من باقی نمی‌ماند، پس ای شمشیرها مرا فرابگیرید! حسین علیه‌السلام شورش نکرد تا با زور کسی را اصلاح کند، بلکه چون مثل یزیدی بر جامعه حاکم شده بود، جامعه‌ای که رسول خدا صلي‌الله‌علیه‌وآله پایه‌گذاری کرده بود به سمتی حرکت می‌کرد که دیگر حتی نامی از اسلام باقی نمی‌ماند، به‌گونه‌ای که اگر حسین علیه‌السلام قیام نمی‌کرد راه اصلاح بسته می‌شد و برای همیشه دین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در صفحه‌های تاریک تاریخ گم می‌شد. مگر نه این است که انسان باید خود سرنوشت خویش را رقم بزند؟! حال اگر چنان پیام پیامبر خاموش شود که اگر کسی خواست اصلاح شود نتواند راه را پیدا کند، دیگر امکان اصلاح برای همیشه از بین می‌رود و خلقت عبث خواهد شد. حسین علیه‌السلام شورش کرد تا این راه باز بماند. او نمی‌خواهد کسی را به‌ زور اصلاح کند، بلکه می‌خواهد با خون خود راه را باز بگذارد که اگر کسی خواست اصلاح شود راه برای او باز باشد. اینگونه بود که حسین علیه‌السلام شد چراغ هدایت (مصباح الهدی) و کشتی نجات (سفینة النجاة). اینگونه بود که خون حسین علیه‌السلام بر شمشیر پیروز شد. اما آهای دوستان حسین علیه‌السلام، چون در اطراف حسین علیه‌السلام مرد بسیار کم بود و نامرد بسیار زیاد، حسین علیه‌السلام مجبور شد برای رسیدن به این هدف، سه‌ساله خویش را در این سفر همراه خود کند. اما این سه ساله چه مأموریت سنگینی بر عهده دارد! این رقیه باید مسافت بین عراق و شام را با شکنجه و توهین بپماید و در گوشه یک خرابه با سر بابا مواجه شود و از شدت غم، دق کند و به آسمان پرواز کند.😭 راستی می‌دانی چرا دوستان حسین علیه‌السلام بعد از هر نماز به حسین علیه‌السلام سلام می‌دهند، زیرا می‌خواهند بگویند حسین جان اگر تاول‌های پای رقیه نبود این نماز باقی نمی‌ماند😭! حسین جان! من این نمازم را مدیون بدن کبود رقیه تو هستم!😭 ✍️ ع.گ @abbasgeraei
فراخوان مقاله (نمایه سازی در ISC ) ✅ سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از تاریخ بیست‌ونهم لغایت سی‌ویکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ با موضوع “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد. محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛ 🔰مقاومت مردم مظلوم فلسطين وحدت‌بخش امت اسلامی 🔰جنگ و صلح عادلانه 🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم 🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنش‌ها و منازعات 🔰همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات 🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین 💥دریافت گواهی ارائه مقالات و اهدای جوایز نفیس به مقالات برتر 💥 🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ 🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com 🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۱-۱۰۳-۱۱۴ 🔹ارتباط در ایتا: @taqrib_Conference_38 🔹ارتباط در تلگرام: @taqrib_Conference_38 🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) 🔹آخرین مهلت ارسال چکیده: 27 مردادماه ۱۴۰۳ 🔹آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 17 شهریورماه ۱۴۰۳ 🔹کانال رسمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی (مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان) 🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری (تدریس شده در مدرسه فقهی ائمه اطهار زیر نظر آیت الله فاضل لنکرانی در قم) 👈🏻همراه با گزارش مکتوب طلاب جلسه اول: ضرورت عناوین درس و سرفصل ها جلسه دوم: قدرت و اندیشه در نظریه میشل فوکو جلسه سوم: قدرت و اندیشه در شناخت تمدن غرب جلسه چهارم : حکمت یونان موج اول شک گرایی سوفسطائیان جلسه پنجم : حکمت یونان (حکمت به نظری و عملی) جلسه ششم : حکمت یونان (موضوع علم و عرض ذاتی) جلسه هفتم : قرون وسطی (امپراطوری بیزانس) جلسه هشتم : قرون وسطی (امپراطوری بیزانس- بررسی کلیسای مسیحی از قرن ۵ تا جنگهای صلیبی و جریان اصلاحات دینی پروتستان جلسه نهم : قرون وسطی- کلام مسیحی بررسی ریشه های تضاد علم و ایمان در کتاب مقدس تورات و انجیل و مقایسه با دیدگاه اسلام جلسه دهم : قرون وسطی- کلام مسیحی توضیح بیشتر سنت آگوستین با تبیین لوگوس در یونان جلسه یازدهم : قرون وسطی- کلام مسیحی خدا، تجسم و تثلیث جلسه دوازدهم : قرون وسطی- کلام مسیحی خدا، تجسم، متن علل گرایش به مادی گرایی جلسه سیزدهم : عوامل پیدایش عصر روشنگری جلسه چهاردهم : عوامل پیدایش عصر روشنگری جلسه پانزدهم : دکارت و تأثیر اندیشه فلسفی او بر آینده فلسفه جلسه شانزدهم : دکارت در اندیشه استاد مطهری جلسه هفدهم : معرفی کتاب سیر حکمت در اروپا و مطالعه بخش دکارت توضیح نظریه هیوم و تطبیق بر متن سیرحکمت در اروپا جلسه هجدهم : اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن جلسه نوزدهم : اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن جلسه بیستم : اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه جلسه بیست و یکم : اندیشه کانت و تطبیق با متن سیرحکمت در اروپا جلسه بیست و دوم : جلسه بیست و سوم : تطبیق محسوس بر معقول در اندیشه کانت جلسه بیست و چهارم : اومانیسم و اندیشه کانت جلسه بیست و پنجم : فلسفه اخلاق کانت جلسه بیست و ششم : روش تولید حکمت عملی جلسه بیست و هفتم : حکمت عملی کانتی جلسه بیست و هشتم : مقدمه ای برای مطالعه‌ی حکمت عملی و عقل کانتی جلسه بیست و نهم : هگل و نظریه تکامل جلسه سی ام : ایده آلیسم و ماتریالیسم جلسه سی و یکم : جهان‌بینی و ایدئولوژی جلسه سی و دوم : تفکر ماتریالیسم جلسه سی و سوم : نظریه ایده آلیسم هگل جلسه سی و چهارم : مقدمات فلسفه تاریخ، دیالکتیک جلسه سی و پنجم : خوانش شهید مطهری از فلسفه تاریخ جلسه سی و ششم : معرفی کتاب فلسفه تاریخ آنارشیسم جلسه سی و هفتم : انتقال از دوره بردگی به فئودالیسم جلسه سی و هشتم : ویژگی های دوره فئودالیسم جلسه سی و نهم : شکل گیری بانک ها و توضیحاتی پیرامون مسائل اقتصادی جلسه چهلم : انتقال فئودالیسم به بروژوا جلسه چهل و یکم : سرمایه داری_انقلاب صنعتی جلسه چهل و دوم : انقلاب صنعتی و تاثیر آن بر بافت اجتماعی جلسه چهل و سوم : تفاوت میان ماشین و انسان در چرخه تولید (توضیح سکولاریسم در انقلاب صنعتی) جلسه چهل و چهارم : ارزش اضافی_امپریالیسم جلسه چهل و پنجم : بیزانس و تحولات داخلی جلسه چهل و ششم : تهاجم بربر ها و موقعیت کلیسا جلسه چهل و هفتم : موقعیت کلیسا جلسه چهل و هشتم : پیدایش دولت ها در اروپا جلسه چهل و نهم : جنگ های صلیبی جلسه پنجاهم : زوال قرون وسطی جلسه پنجاه و یکم : علل پیدایش رنسانس جلسه پنجاه و دوم : تقابل تمدنی ایران و اسلام جلسه پنجاه و سوم : ادامه علل پیدایش رنسانس جلسه پنجاه و چهارم : انقلاب کبیر فرانسه جلسه پنجاه و پنجم : جرقه های انقلاب فرانسه جلسه پنجاه و ششم : ادامه بحث ناپلئون و انقلاب کبیر فرانسه جلسه پنجاه و هفتم : سرانجام ناپلئون جلسه پنجاه و هشتم : ظهور لویی هجدهم تا آخر انقلاب های فرانسه جلسه پنجاه و نهم : انقلاب صنعتی جلسه شصتم : پوزیتیویسم جلسه شصت و یکم : آثار پوزیتیویسم جلسه شصت و دوم : دین انسانیت جلسه شصت و سوم : بنیان های شناسایی علمی جلسه شصت و چهارم : بررسی کتب شهید مطهری (ره) و اشاره به مسئله جهان بینی و شناخت جلسه شصت و پنجم : مسأله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی جلسه شصت و ششم : نگاهی به نظریه سروش در مورد علوم تجربی جلسه شصت و هفتم : نهیلیسیم جلسه شصت و هشتم : ماهیت روشنفکری جلسه شصت و نهم : روشنفکری در غرب و ایران جلسه هفتاد : تاریخچه روشنفکری در ایران جلسه هفتاد و یکم : بررسی الگوی توسعه جلسه هفتاد و دوم : نمود های نهیلیسم _ماکیاولی جلسه هفتاد و سوم : فلسفه دکارت و عقل از منظر اسلام جلسه هفتاد و چهارم : کاست روشنفکری جلسه هفتاد و پنجم : 👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز: شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید جلسه هفتاد و ششم : مقدمات و ضرورت بحث از مقوله ولایت فقیه ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
🟢 موسسه بین‌المللی فطرت با همکاری همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌کند: 👌 وبینار تخصصی به زبان انگلیسی 🔍 موضوع: کارکردهای احتمالی هوش مصنوعی در اجتهاد 👤 ارائه‌دهنده: 🔻 پروفسور لیاکت تکیم (استاد دانشگاه مک‌مستر کانادا و نویسنده کتاب "تشیع بازبینی شده: اجتهاد در دوران معاصر") ✅ میزبان: دکتر محمدمهدی چگینی (مدیر موسسه بین‌المللی فطرت) ⏰ جمعه ۲۲ تیرماه ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران 🔗لينك وبینار: http://meet.google.com/ogq-bafg-bis 🌍 موسسه بین المللی فطرت 🆔 @Fitra_Institute
🟢 ثبت‌نام کمک‌هزینه فرصت مطالعاتی حامی 🔻موسسه حامی به منظور گسترش علوم انسانی در کشور از دانشجویان این رشته‌ها جهت شرکت در دوره‌های فرصت مطالعاتی در حین دوره‌ی دکتری حمایت مالی می‌نماید. ⏰ مهلت ثبت‌نام: تا ۱۵ مرداد 💵 تا سقف ۷ هزار دلار 🔗 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام از طریق سایت حامی به نشانی https://haamee.org/award-type/visiting-scholar-fa اقدام کنید. 👌 ویدیوی راهنما برای ثبت‌نام در کمک‌هزینه فرصت مطالعاتی حامی: https://youtu.be/zsihXWOVe7Y?si=wImk63d1CcrjZkGR 🌍 موسسه بین المللی فطرت 🆔 @Fitra_Institute
💠 مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان منتشر کرد. 🔴 کتاب کار «مدرسه امام حسین علیه السلام» ▪️ کلمات، وقتی قالب روضه به خود می‌گیرند، انگار جان تازه می‌یابند و می‌توانند دست بکشند روی سرخانه و اهل خانه. این معجزه روضه خانگی در رثای سید الشهداست. معجزه‌ای که می‌تواند خانه را به محیط تربیتی تبدیل کند و اهل خانه را در مسیر تربیت درست قرار دهد. 📚 مجموعه کتاب کار «مدرسه امام حسین» علیه السلام خدمتی نو از سوی مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان است برای مربیان، مبلغان و فعالان فرهنگی-تربیتی حوزه نوجوان در موضوع ماه محرم که برای کنشگری نوجوان در ماه محرم تدوین شده است. اولین بخش این مجموعه، متشکل از ایده‌هایی است که نوجوان به کمک آنها می‌تواند برای کیفیت بخشی هرچه بیشتر به مراسم روضه خانگی در ماه محرم نقش ایفا کند. 🔰در این کتاب‌کار می‌خوانیم: ▫️فاصله ما تا آلفا قنطورس ▫️ قانون‌مند باش ▫️ مسئولیت پذیر باش ▫️ خلّاق باش 🔶 جهت دسترسی به فایل کامل بسته اینجا کلیک کنید. 🌐 لینک سایت رسمی مرکز آینده‌سازان: www.afaagh.com 🔶 لینک کانال رسمی مرکز آینده‌سازان: @mftas_ir 🔴 با ما همراه باشید.
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشتی به بهانه شب حرّ حرّ در لغت به معنای آزاد، در برابر عبد یعنی بنده است. امروز یکی از شعارهای انسان‌پسند که هر مکتبی تلاش می‌کند آن را شعار خود معرفی کند شعار «آزادی» است. یکی از شعارهای بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در کنار استقلال و جمهوری اسلامی، شعار آزادی بود. امروزه مکتبی در جهان غرب به نام لیبرالیسم (آزادی‌خواهی) شکل گرفته که تنها شعار آن «آزادی» است. نکته‌ای که برای مشخص شدن نسبت ما با این شعار باید در نظر داشت این است که انسان، اساسا موجودی است که ناچار از بندگی است و آزادی مطلق برای او امکان ندارد. زیرا انسان‌، نقص‌های فراوانی دارد و آرزوی او بر طرف شدن این نقص‌هاست. در حقیقت همه ما در تلاش‌یم تا نقص‌های خود را بر طرف کنیم. بسیاری از دانستنی‌ها را نمی‌دانیم؛ بسیاری از توانایی‌ها را نداریم؛ بسیاری از امکانات را نداریم؛ بسیاری از جاذبه‌ها را نداریم و ... کارهای ما انسان‌ها برای این است که نقصی داریم و می‌خواهیم این نقص‌ها را برطرف کنیم؛ مثلا پول نداریم، کار می‌کنیم تا درآمدی داشته باشیم؛ درس می‌خوانیم تا ... اما از کجا می‌دانیم که چه کاری، چه نقصی را از ما بر طرف می‌کند؟ در اینجا نیازمند راهنمایی هستیم. از هر کسی که برای راه و رسم زندگی خود دستور بگیریم در حقیقت بندگی آن را کرده‌ایم. کسی که دستورالعمل زندگی خود را از خدا می‌گیرد بندگی خدا را می‌کند و از بندگی دیگران آزاد است و کسی که دستورالعمل زندگی خود را از هوای نفس خویش می‌گیرد بندگی هوای نفس را می‌کند و از بندگی خدا خود را رها دیده است و کسی که دستور العمل خود را از پول می‌گیرد، بندگی پول را در پیش گرفته و از بندگی دیگر خدایان، آزاد است. پس انسان نمی‌تواند مطلقا آزاد باشد بلکه ناچار است یک نوع بندگی را انتخاب کند و از بندگی‌های دیگر خود را آزاد کند. ازاین‌رو، هر کسی از آزادی دم می‌زند باید مشخص کند که آزادی از چه چیز و آزادی به‌سوی چه چیز. امام خمینی قدس‌سره اگر شعار آزادی می‌داد این شعار را تفسیر کرد و فرمود مقصود ما از آزادی، آزادی از بندگی غیر خداست. ما می‌خواهیم بنده الله باشیم و از دیگر خدایان، آزاد باشیم. اما امروزه لیبرالیسم در کنار شعار آزادی، شعار انسان‌گرایی یا اومانیسم (Humanism)، سر می‌دهد یعنی محور همه چیز انسان است. مقصود او از آزادی، آزادی از بندگی خدا و محور قرار گرفتن بندگی هوای نفس انسان است یعنی دقیقا همان که قرآن کریم از آن نهی می‌فرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ «آیا آن کسی را که خدای خود را خواهش‌های دلش قرار داد دیدی؟ و خداوند او را با اینکه علم داشت گمراه کرد». پس هر گاه سخن از آزادی به میان می‌آید باید مشخص کنیم آزادی از چه؟ و آزادی به‌سوی چه؟ نباید گمان کنیم کسانی که به پیروی از غرب شعار آزادی سر می‌دهند، بنده نیستند. بلکه آنها در حقیقت فریاد می‌زنند ما بنده اربابان دست‌ساز ماهواره‌ها و رسانه‌های مروج فرهنگ غرب‌یم و هر آنچه آنها بگویند بر دیده منت می‌گذاریم و می‌خواهیم از بندگی خدا آزاد باشیم. اما داستان عاشقان حسین علیه‌السلام که دم از آزادی و آزادگی می‌زنند دقیقاً بر عکس این ماجراست. آنها به دنبال اسیر شدن در دام حسین‌اند و آرزوی‌شان این است که از هر چه غیر اوست آزاد شوند. کاری که حرّ کرد این بود که از بندگی غیر حسین خود را آزاد کرد و بندگی درگاه حسین علیه‌السلام که همان بندگی الله است را برگزید. حسین جان! ما اسارت عشق تو را به هزاران آزادی‌ کوچک و کم دنیا نمی‌دهیم! ما می‌خواهیم اسیر تو باشیم. آی کسانی که به‌دنبال اسیر شدن به عشق حسین علیه‌السلام هستید! یک راه میان‌بر وجود دارد. مادرش فاطمه سلام‌الله‌علیها قول داده کسی که برای حسینم عزاداری کند، او را به بهشت می‌برد. اگر می‌خواهی در این دام اسیر شوی بر حسین، اشک بریز، با دستانت این اشک‌ها را به مادرش نشان بده! آنگاه مادرش تو را خواهد خرید و در آمار بندگان حسین علیه‌السلام ثبت می‌کند. نگاه مادر این خاصیت را دارد که هر طور شده تو را به بهشت می‌برد. هرگاه که در معرض خطر جهنم قرار بگیری دستان خود را بالا می‌برد و به خدا عرض خواهد کرد: خدایا! این از اسیران حسین من است او را نگاه دار! اینجاست که ملائکه به مدد اسیر حسین علیه‌السلام می‌آیند. روز قیامت روز شرمساری از مادر حسین است؛ آنگاه که یکی یکی به اسیران حسین نشان می‌دهند که کجاها به دعای مادر حسین از سقوط نجات یافتند. ✍️ ع.گ @abbasgeraei
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشتی به بهانه شب عبدالله بن حسن خانواده اولین تجربه انسان از زندگی اجتماعی است. از طرفی دیگر، خانواده مثل سلول‌ است که از اجتماع چندین واحد از آن، جامعه‌ای روستایی یا شهری و در وسعت بیشتر، جامعه‌ای در سطح یک کشور شکل می‌گیرد. آنچه خطر جدی برای اجتماع محسوب می‌شود وجود سلول سرطانی در جامعه است که به شدت سایر سلول‌ها را آلوده و به نابودی می‌کشاند. در مقابل، آنچه که اندام اجتماع را در مرز سلامت نگاه می‌دارد، وجود سلول‌های سالم و پرانرژی است. به‌نظر می‌رسد مصلحان اجتماعی برای اصلاح جامعه از تک تک سلول‌های آن یعنی خانواده‌ها باید آغاز کنند. اولین کانونی که تربیت فردی و اجتماعی در آن شکل می‌گیرد خانواده است و اولین معلمان جامعه، پدر و مادر و از همه مهم‌تر مادران هستند. وجود یک عضو صالح و نورانی در خانواده، می‌تواند به‌شدت باعث نورانی شدن سایر اعضا شود. کسانی که در فکر اصلاح جامعه هستند و سخن از اصلاح افراد جامعه می‌زنند آیا تاکنون اندیشیده‌اند که در خانواده خودشان چه خبر است؟ آیا تلاش کرده‌اند رفتار علوی و فاطمی را در خانواده خویش رعایت کنند یا تنها در اندیشه اصلاح سایر افراد جامعه هستند؟ فرزندی که مرتب از پدر خویش عصبانیت ببیند و از مادر بی‌مهری یا برادر و خواهرانی که جز مشاجره از یکدیگر خاطره‌ای نداشته باشند آیا می‌توانند خوش اخلاقی را به نمایش بگذارند؟ در برابر اگر یکی از اعضای خانواده نمونه‌ای از دوستان علی و زهرا سلام‌الله‌علیها را در خانه به نمایش بگذارد در درجه اول، خانواده خویش را نورانی کرده و نور این خانواده محله و نور آن محله، شهر و کشوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نمونه آن، شهدای ما بودند که با گذری بر زندگی‌نامه‌های آن می‌توان این نورافشانی آنها را در خانه، محله، شهر و کشور مشاهده کرد. خانواده‌ای که در آن، یکی از اعضا، نظم، مهربانی، گذشت، خوش‌زبانی، مناجات با خدا در دل شب و ... را حقیقتا به نمایش بگذارد، دیگران را شیفته خود می‌کند و این چنین نور او خانواده را خورشید می‌کند. این شیفتگی نسبت به حق، که با دیدن رفتار صحیح ایجاد می‌شود عامل سعادت فرزندان یک خانواده خواهد شد. البته هستند کسانی که همچون پسر نوح حتی نور حضرت نوح هم برای او فایده‌ای ندارد. اما این دسته متکبران در اقلیت‌اند و اکثر انسان‌ها بنده احسان‌اند و با دیدن احسان، متواضع می‌شوند. اکنون خانواده‌ای را در نظر بگیرید که مثل امام حسن یا امام حسین علیهما‌السلام در آن زندگی کند؛ نماز حسین، لبخند حسین، سخن گفتن حسین، کار کردن حسین و ... با دل اهل این خانه چه می‌کند؟ کودکانی که در دامن این خانواده بزرگ می‌شوند چقدر خوش بیان و خوش اخلاق خواهند شد! کودکی که در دامن حسین علیه‌السلام بزرگ شود آیا اصلا می‌فهمد کتک خوردن یعنی چه؟ خدا نکند حادثه‌ای پیش آید که یکی از کودکان حسین علیه‌السلام با ستمگران بد سرشت همسفر شود و از او کتک بخورد! چقدر برای او شکننده خواهد بود. 😭 عبدالله بن حسن علیه‌السلام که روزگاری، نیکویی و نورانیت پدر معصوم خویش را تجربه کرده و بعد از پدر در دامن عمو حسین علیه‌السلام بزرگ شده، با تمام وجود بزرگی و عظمت عموی خویش را درک کرده و شیفته او شده. این شیفتگی است که اکنون راه سعادت را برای او رقم می‌زند. گرچه عبدالله نوجوان است اما به او حق بدهید که نتواند ببیند حسین او روی زمین افتاده و بر روی او شمشیر می‌کشند. به عشقی که از حسین علیه‌السلام در دل دارد حق بدهید که او را وادار کند دست خود را سپر شمشیر بالا رفته بحر بن کعب ملعون کندو با دست بریده روی سینه حسین علیه‌السلام بیفتد.😭 آه باز هم حرمله کودک‌کش نگذاشت سخن حسین علیه‌السلام با برادرزاده‌اش تمام شود.😭 ✍️ع.گ @abbasgeraei