eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
640 عکس
103 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥اثر لقمه حرام در بدبختی و هلاکت انسان ! ✍️ مرحوم ملا احمد نراقی رحمه الله در كتاب «معراج السعادة» مال حرام را از بزرگ‌ترین عوامل هلاكت انسان و مهم‌ترین موانع رسیدن به سعادت [دنیوی و اُخروی] معرفی می‌كند و می‌فرماید: 🔹 «بیش‌تر كسانی كه به هلاكت رسیده‌اند، به سبب خوردن مال حرام بوده و اكثر مردمی كه از فیوضات و سعادات محروم مانده‌اند، به واسطه آن است... 🔸كسی كه تأمل كند، می‌داند كه خوردن حرام، اعظم حجابی است؛ كه بندگان را از وصول به درجه ابرار [باز داشته] و قوی‌ترین مانعی است برای اتصال به عالم انوار.» 🔹ایشان در ادامه می‌فرماید: «آری، دلی كه از لقمه‌ حرام روییده شده باشد كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم به هم رسیده باشد، با مرتبه رفیعه ی انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو لمعات عالم نور، به دلی تابد كه بخار غذای حرام، آن را تاریك كرده؟ و كی پاكیزگی و صفا از برای نفس حاصل می‌شود كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟» 📗 معراج السعاده، ملا احمد نراقی، انتشارات هجرت، قم، نهم، ۱۳۸۲ ش، ص ۴۲۸. @abbasi_khorasani
💠 برادران خود را با این دو صفت امتحان کنید 🌷امـام صـادق عليه‌السلام: برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد وگرنه از آنان دورى كنيد، دورى كنيد، دورى كنيد: ۱ـ مراقبت بر نماز اول وقت. ۲ـ نيكى به برادران چه در سختى و تنگدستى، چه در هنگام آسايش و گشايش. 🌹إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ. 📚 وسائل الشيعه، ج ۸، ص ۵۰۳ @abbasi_khorasani
خلاصه وعصاره تفسیر حضرت استاد آیت الله عباسی خراسانی : الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ ف يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ 276/ بقره فلسفه حرمت ربا این است که جز آتش زدن ثروت و آتش خریدن برای فردای آخرت چیز دیگری نیست. چون ربا خوار از نیاز دیگران استفاده می‌کند و سود را انباشته می‌کند. تجارت حرکت بازار و جریان اقتصادی است ولی ربا نگهداشت ثروت است. لباس وصله‌دار مانند لباس بی‌وصله نیست. بهتر است انسان هیچ گاه سمت ربا نرود گرچه توبه کند و خدا بپذیرد. عده‌ای متأسفانه بر سیل نیاز مردم سوار می‌شوند و درآمدهای ناسالم دارند. علت کمبود جهات مختلفی دارد مثلا جنگ‌ها و غیره که گاه به خاطر دولت‌های دیگر است، عده‌ای سوار بر موج نیاز مردم رباخواری می‌‌کنند.
هدایت شده از مدرسه فقاهت
🎤دانلود صوت تاریخ 14010308 درس فقه معاصر استاد: هادی عباسی خراسانی محل تدریس: قم موضوع عام: مسائل مستحدثه موضوع خاص: بانکداري اسلامي و معاملات جديد موضوع أخص: حيازت در حکومت اسلامي و حقوق بين الملل لینک دانلود 👇👇 eshia.ir/feqh/archive/voice/abbasi_khorasani/feqh2/1400/14010308.mp3 @feqahatSchool
هدایت شده از مدرسه فقاهت
🎤دانلود صوت تاریخ 14010309 درس فقه معاصر استاد: هادی عباسی خراسانی محل تدریس: قم موضوع عام: مسائل مستحدثه موضوع خاص: بانکداري اسلامي و معاملات جديد موضوع أخص: شرط مزج در مشارکت لینک دانلود 👇👇 eshia.ir/feqh/archive/voice/abbasi_khorasani/feqh2/1400/14010309.mp3 @feqahatSchool
هدایت شده از مدرسه فقاهت
🎤دانلود صوت تاریخ 14010308 درس تفسیر استاد: هادی عباسی خراسانی محل تدریس: قم موضوع عام: تفسیر ترتیبی موضوع خاص: سوره بقره موضوع أخص: آيه 276-273/ فلسفه حرمت ربا و راه مقابله با آن لینک دانلود 👇👇 eshia.ir/feqh/archive/voice/abbasi_khorasani/tafsir/1400/14010308.mp3 @feqahatSchool
هدایت شده از مدرسه فقاهت
🎤دانلود صوت تاریخ 14010309 درس تفسیر استاد: هادی عباسی خراسانی محل تدریس: قم موضوع عام: تفسیر ترتیبی موضوع خاص: سوره بقره موضوع أخص: آيه 281-277/ برخورد اسلام با ربا در جامعه لینک دانلود 👇👇 eshia.ir/feqh/archive/voice/abbasi_khorasani/tafsir/1400/14010309.mp3 @feqahatSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ برای مستجاب شدن دعا، هنگام دعا کردن صلوات بفرستید. 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كُلُّ دُعَاءٍ يُدْعَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مَحْجُوبٌ عَنِ السَّمَاءِ حَتَّى يُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. 🔻امام صادق(ع) فرمود: هر دعایی که از خدای عزوجل خواسته می شود، به آسمان راه نمی یابد [مستجاب نمی‌شود] مگر اینکه بر محمد و آل محمد صلوات فرستاده شود. 📚 کافی، ج2، ص493 @abbasi_khorasani 🌹🍃 الّلهُمَّ*🌹 🌸🍃 صلِّ*🌹 🌹 🍃 علی*🌹 🌸 🍃 محَمَّدٍ*🌹 🌹 🍃 وآل *🌹 🌸 🍃 محَمَّد*🌹 🌹🍃وعَجِّل*🌹 🌸🍃فرجهم🌹
♻️ اهمیت توجه به امور مسلمین ✍ در آیات و روایات، رسیدگی و اهتمام به امور مسلمین از برترین حسنات محسوب شده است و کسانی که به سرنوشت برادر مسلمان خود بی توجه باشند، مورد نکوهش قرار گرفته اند. ✅ در کتاب شریف اصول کافی «بابُ الاهْتِمامِ بِأُمورِ الْمُسْلمین» سه روایت (سوم، چهارم و پنجم) با اندک تفاوت و در یک مضمون از امام صادق(علیه‌السّلام) وارد شده است که حضرت می فرمایند: 🌷« مَنْ أَصْبَحَ لاَ يَهْتَمُّ بِأُمُورِ اَلْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ » (۱) هر كس شب را به صبح رساند و به كارهای مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست. 🌺 در روایت پنجم همین باب از امام صادق(علیه‌السّلام) و او از پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، نیز همین معنا نقل شده است، مضافا در ادامه آن چنین آمده است: «هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک می‌خواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست». 🌹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ لاَ يَهْتَمُّ بِأُمُورِ اَلْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ. (۲) (۱) الکافي، ج ۲، ص۱۶۴. (۲) همان @abbasi_khorasani
توصیه های اخلاقی بسیار هم حضرت آیت الله عباسی خراسانی دردرس خارج فقه : انصاف ؟ سیر و سلوک نسبت به انصاف نگاه ویژه دارد. اینکه ما نسبت به خودمان انصاف داشته باشیم. برخی بزرگ‌نمایی دارند و خود را بیش از آنچه هستند جلوه می‌دهند و برخی خود را کمتر از آنی که هستند می‌بینند. بهتر این است که انسان هم نواقص را ببیند و هم خوبی‌‌ها را. پیشنهاد می‌کنم در ادامه تبیین مواضع مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش ما به لحاظ استعدادسنجی باید منطقه‌بندی شود. همه باید رقابت داشته باشند ولی درسی است که در فضای فلان منطقه تهران ضرورت دارد ولی در فلان منطقه کشور به گوش آن دانش‌آموز نخورده و لزومی ندارد مطرح شود. انصاف یعنی نسبت‌سنجی استعدادها با توجه به نیازها و هدف‌ها. نظام مطلوب ما با نظام موجود زیاد فاصله دارد هرچه این فاصله را کم کنیم انصاف است.