eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
659 عکس
107 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اشخاص ظالم ✍ حال که با اقسام ظلم آشنا شدیم سزاوار است که اشخاص ظالم را نیز بشناسیم. ظالمین، کسانی هستند که مردم را با انواع وسایل از راه خداوند باز می‌دارند و این کار از طریق القای شبهه و زمانی از طریق تهدید و گاهی تطمیع و مانند آن صورت می‌گیرد و هدف همه آنها یکی است؛ یعنی بازداشتن از راه خداوند متعال. 🔹در سخنان حضرت علی علیه السلام برای ستمگر سه نشانه و علامت بیان شده است:(۱) الف- نسبت به کسی که برتر از اوست نافرمانی می‌کند. ب- بر آن که فروتر از اوست به چیرگی ستم می‌کند که این شیوه بسیاری از حاکمان لاابالی بوده و می ­باشد. ج- ستمگران را یاری و پشتیبانی می‌دهد. 🌹وَ قَالَ (عليه السلام): لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ. 🌷امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه نشانه هاى ظالمان و ستمگران را روشن مى سازد و نشان مى دهد كه ظالم، تنها كسى نيست كه حق ديگران را ببرد و آنها را در فشار قرار دهد، بلكه ظالم معناى وسيعى دارد كه سه نشانه آن را امام عليه السلام بيان فرموده است. (۱) نهج البلاغه، حکمت ۳۵۰. @abbasi_khorasani
۱ اسفند ۱۴۰۱
💎 بهترین بندگان چه ویژگی هایی دارند؟ 🔻امام رضا علیه‌السلام: اَلَّذينَ اِذا اَحْسَنُوا اسْتَبْشَرُوا، وَاِذا اَساؤُوا اسْتَغْفَرُوا، وَ اِذا اُعْطُوا شَكَرُوا، وَ اِذَا ابْتَلَوْا صَبَرُوا، وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا ✳️ از حضرت رضا عليه‌السلام درباره بهترين بندگان پرسيدند. حضـرت فـرمــود: آنان كه هرگاه نيكى مى كنند، خوشحال مى شوند؛ ◻️هرگاه بدى مى كنند، استغفار مى‌كنند؛ ◻️هرگاه چيزى به آنان داده مى شود، سپاس مى گويند؛ ◻️هرگاه مبتلا و گرفتار مى شوند، شكيبايى مى كنند و ◻️هرگاه خشمگين مى شوند، عفو و گذشت مى‌كنند. 📚 مسند الامام الرضا عليه السلام، ج ۱ ص ۲۸۴ ‌ @abbasi_khorasani
۱ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲ اسفند ۱۴۰۱
🌷پيامبر گرامی اسلام صلي الله عليه و آله: خداى عزوجل مى فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم و از كسى هم كه مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان انتقام مى گيرم. 🌹يَقولُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ: وَعِزَّتى وَجَلالى لأََنْتَقِمَنَّ مِنَ الظّالِمِ فى عاجِلِهِوآجِلِهِ وَلأََنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأى مَظْلوما فَقَدَرٌ أَنْ يَنْصُرَهُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ؛ 📗كنزالعمال، ج۳، ص ۵۰۵، ح ۷۶۴۱. @abbasi_khorasani
۲ اسفند ۱۴۰۱
💠 منشأ و عوامل ظلم ✍ هر پدیده‌ای نیاز به یک علتی دارد و برای این رذیله اخلاقی علت‌ها و عوامل زیادی ذکر شده است که ممکن است گاهی علت بیرونی و گاهی منشأ درونی داشته باشد، که به طور مختصر به برخی عوامل اشاره می‌شود: ۱- خشونت و کینه توزی: گاهی انسان ستمکار، چنان در خباثت و وقاهت غوطه‌ور است که گویی از تعدی و تجاوز به حقوق دیگران مخصوصاً به حقوق ضعفا و بینوایان لذت می‌برد و هر چه که در تعدی و تجاوز به دیگران بیشتر خشونت انجام می‌دهد بر لذت و شقاوت او می‌افزاید. ۲- خودکامگی: گاهی منشأ ظلم و تعدی، سودجویی و خودخواهی و خودکامگی است، اگر چه وقاحت این نوع ظلم به شدت قسم اول نیست ولی در عین حال با نظر به عظمت حقی که پایمال می‌گردد، یا بی ­یار و یاور بودن شخصی که مورد تعدی و ظلم قرار می‌گیرد، دارای درجات شدید و ضعیف می‌باشد. ۳- جاه طلبی: بعضی از افراد به دنبال جایگاه و موقعیتی که پیدا می‌کنند و می‌خواهند به مقامی برسند راه ستم را بیش می‌گیرند و از این راه سعی می‌کنند به موقعیتشان برسند. ۴- خودخواهی: امام علی علیه السلام در یکی از خطبه‌هایشان، عوامل ظلم و ستم را به خود افراد نسبت می‌دهد و چنین می‌فرماید: «هیهات که با شما بتوانم تاریکی را از چهره عدالت بزدایم و کجی‌ها را که در حق راه یافته است، راست نمایم».(۱) 🔹 حضرت در این سخن، علت ظلم را به خود افراد برمی‌گردانند چرا که آنها بر روی عدل، ظلمت و تاریکی انداخته و مسیر حق را منحرف کرده‌اند. 📗 نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱. @abbasi_khorasani
۲ اسفند ۱۴۰۱
💎 بنده محبوب خدا 🔻امام علی علیه‌السلام: إذا أحَبَّ اللّهُ عَبدا ألهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ ✳️ هرگاه خداوند بنده‌اى را دوست بدارد، نيكويى عبادت را در دل او افكند. 📚 غررالحكم: ح ۴۰۶۶ ‌ @abbasi_khorasani
۲ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ اسفند ۱۴۰۱
💠 سه دسته از برادران با سه کارکرد متفاوت 🌷 امام صادق عليه ‏السلام: برادران سه گروه‌‏اند: 1⃣ دسته‌‏اى از آنان مانند غذايند كه هميشه بدان نياز است و آن، خردمند است. 2⃣ دسته دوم، مانند بيمارى و آفت است و آن، نادان است. 3⃣ گروه سوم مانند داروست و آن، حكيم است. 🌹 الإِخوانُ ثَلاثَةٌ: فَواحِدٌ كَالغِذاءِ الَّذي يُحتاجُ إلَيهِ كُلَّ وَقتٍ فَهُوَ العاقِلُ، وَالثّاني في مَعنَى الدّاءِ وهُوَ الأَحمَقُ، والثّالِثُ في مَعنَى الدَّواءِ فَهُوَ اللَّبيبُ. 📚 تحف العقول، ص ۳۲۳. @abbasi_khorasani
۳ اسفند ۱۴۰۱
💠 آثار و پیامدهای ظلم ✍ ظلم و ستم، همانند سایر صفات رذیله و ناپسند، آثار و پیامدهای منفی به همراه دارد که به طور مختصر در دو بخش بیان می‌شود: ۱- آثار ظلم در حوزه فردی: که شامل ظلم فرد به خودش و ظلم فرد به دیگران می‌شود. این قسم از آثار ظلم پیامدهایی به دنبال دارد: الف- عذاب وجدان: ظالم همیشه اعصاب خود را ناراحت کرده و وجدان او، ناخودآگاه آزارش می‌دهد، چرا که انسان فطرتاً خداجو است و به خداوند گرایش دارد و او را در همه جا می‌جوید، اما با ظلم و جوری که مرتکب می‌شود پرده ­ای روی فطرت خویش می‌کشد و شیطان او را از معرفت خدا باز می‌دارد.(۱) ب- قصاص در دنیا: ظالم علاوه بر عقوبات اخروی به انتقام دنیایی هم مبتلا خواهد شد و همیشه منفور مردم و جامعه خواهد بود و مورد لعن مردم قرار می‌گیرد.(۲) 📗(۱) نهج البلاغه، خطبه ۱. (۲) جعفری، علامه محمدتقی؛ شرح نهج البلاغه، تهران، ۱۳۵۸، چ اول، ج ۱۰، خطبة ۴۷، ص ۵۱. @abbasi_khorasani
۳ اسفند ۱۴۰۱
💎 دلیل نامگذاری ماه شعبان 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ 🌒 ماه ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزی‌هاى مؤمنان در اين ماه قسمت می‌شود. 📚 ثواب الأعمال، ص ۶۲ ‌ ‌ @abbasi_khorasani
۳ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴ اسفند ۱۴۰۱
💠 واجب شدن روزه‏ ماه مبارک رمضان (2 ق) ✍ حکم وجوب روزه ماه مبارک رمضان، در روز دوم ماه شعبان سال دوم هجری بر مسلمانان نازل شد.(1) فاصله میان تغییر قبله و وجوب روزه ماه رمضان، به گفته برخی از منابع، یک ماه بود و مسلمانان موظف شدند تا ماه رمضان را روزه بگیرند. ✅ در آغاز چنان بود که چون شب فرا می رسید و افطار می کردند و می خوابیدند و یا افطار نکرده به خواب می رفتند تا غروب روز دیگر افطار بر آنان حرام بود؛ چنانکه جماع با زنان نیز در تمام این ماه بر آنها حرام بود. سپس این حکم نسخ شد، و خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر تا طلوع فجر و سپیده صبح بر آنان حلال شد و به دنبال آن زکات فطر نیز واجب شد و رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روز اول ماه شوال را عید قرار داد و نماز عید خواند به کیفیتی که در کتاب‌های فقهی مذکور است. ✅ ولی باید دانست که از سخنان جناب جعفر بن ابی‌طالب در حضور نجاشی پادشاه حبشه در داستان هجرت به حبشه، استفاده می شود که روزه، سال‌ها قبل از هجرت در اسلام بوده است؛ اگر چه به صورت غیر فرض( وجوب) و یا در هر ماه، سه روز آمده باشد.(2)  📚 پی نوشت: 1. تاریخ اسلام، آیتی، محمد ابراهیم، ص 298؛ زندگانی حضرت محمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، رسولی محلاتی، سید هاشم؛ مروج الذهب، مسعودی، ص 287؛ منتهی الآمال، ج 1، ص 53. 2. تفسیر علی بن ابراهیم، ج 1، ص 65. @abbasi_khorasani
۴ اسفند ۱۴۰۱