💠وقایع روز سوم محرم💠
✅ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
✅۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
✅ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
-----------------------------
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۲- خداجویی و معنویت گرایی
✍ خداجویی و معنویت گرایی، یکی از ویژگی های اصحاب و یاران امام حسین(علیهالسّلام) بود. از والاترین و زلال ترین حالات آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی است که پیشوایان الهی، در بالاترین درجه از این مقام، بوده اند.(1)
✅ سراسر صحنه های کربلا را شعار « رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت، »(2) فرا گرفته بود و امام و یاران او، از همه چیز بریده و به حق پیوسته بودند. امام حسین (علیهالسّلام) در هنگام خروج از مدینه، با خواندن خطبه ای، هرگونه قدرت طلبی را از سوی خویش رد کرد و از تسلیم شدن در برابر قضای الهی سخن گفت. چنانچه فرمود: «پروردگارا! من به رضای تو، راضی و نسبت به امر تو، تسلیم هستم و در مقابل قضای تو، صبر خواهم نمود».(3)
✅ این خصوصیت، در یاران و اهل بیت او نیز مشاهده می شد. برای مثال، حضرت زینب (سلاماللهعلیها) پس از حضور در کنار جسد قطعه قطعه برادرش امام حسین (علیهالسّلام) عرضه داشت: «اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ» «خدایا این قربانی را از ما بپذیر»(4).در زیارت نامة هانی ابن عروه نیز آمده است:«... ای کسی که جان خویش را در راه رضای خدا فدا کردی».(5)
🌷 امام صادق (علیهالسّلام) درباره آنان فرموده است: « [آنان مردانی هستند که] گویا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت، دعا می کنند».(6)
(1) پیام عاشورا، جواد محدثی، ص121.
(2) لهوف، سیدبن طاووس، ص60.
(3) سخنان حسین بن علی، محمدصادق نجمی،ص332.
(4) حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج2، ص301.
(5) مفاتیح الجنان، زیارت حضرت مسلم، ص403.
(6) بحارالانوار، ج52، ص308.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۳)
✍ حضرت در نامهاي كه در زمان اقامت خويش در مكّه در پاسخ دعوت به نامههاي اشراف و بزرگان كوفه مبني بر آمدن به كوفه، نوشتند، فلسفه قيام خود را چنين بيان فرمودند:
🌹به جان خودم سوگند، امام و پيشوا نيست، مگر كسى كه به قرآن عمل كند و راه قسط و عدل را در پيش گيرد و تابع حقّ باشد و خود را در راه رضاى خدا وقف سازد.
🌷«فَلَعَمْرى مَا الاِْمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْكِتابِ والاْخِذُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللّهِ»
📚ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص 35
✅ امام(علیهالسّلام) در اين نامه، هدف از قيام را، تلاش در جهت برپايي حكومتي ميداند كه رهبر و پيشواي آن، صفات و امتيازات ذيل را دارا باشد:
1⃣ به كتاب خدا حكم كند.
2⃣ عدالت را در جامعه حاكم كند.
3⃣ متديّن ومعتقد به دين خدا باشد.
4⃣ خود را وقف خدا و اهداف الهي كند.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
✍ بعد از آن سلام و لعن ها، اولين دعا اين است که: «لَقَدْ عَظُمَ مُصابي بِكَ فَاَسئلُ اللهَ الَّذي اَكرَمَ مَقامَكَ وَ اَكْرَمَني اَنْ يرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ صَلي اللهُ عَلَيهِ وَ الِه»
🔹 اگر مصيبت سيدالشهداء (علیهالسّلام) در قلب کسي بار انداخت و فوران پيدا کرد و عظمت اين مصيبت در دلش تجلي يافت و فهميد که چه اتفاقي افتاده است، آماده مي شود براي «اَنْ يرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ».
🔸 لذا انسان، خدا را به حق سيدالشهداء (علیهالسّلام) قسم مي دهد که خدايا همينطور که به من لطف کردي و من را به امام حسين (علیهالسّلام) محترم شمردي، اين توفیق را هم به من بده که جزو خونخواهان سيدالشهدا (علیهالسّلام) در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باشم.
🔹 اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله(علیهالسلام)، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است.
اين اولين دعا و مقام عظيمي است که انسان از خداوند متعال طلب می کند.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
🏴 توصیه امام حسین (علیهالسّلام) برای گرفتاران مادی
🔻 امام حسين عليهالسلام:
لا تَرْفَعْ حاجَتَكَ إلاّ إلى أحدِ ثَلاثةٍ:
إلى ذِي دِينٍ ،
أو مُروّةٍ ،
أو حَسَبٍ ؛
فأمّا ذو الدِّينِ فيَصُونُ دِينَهُ، و أمّا ذو المُروّةِ فإنّهُ يَسْتَحيي لِمُرُوَّتهِ ، و أمّا ذو الحَسَبِ فيَعْلَمُ أنّكَ لَم تُكْرِمْ وَجهَكَ أنْ تَبْذِلَهُ لَهُ في حاجَتِكَ، فهُو يَصونُ وَجهَكَ أنْ يَرُدَّكَ بغَيرِ قَضاءِ حاجَتِكَ
✳️ حاجت خود را جز نزد سه كس مَبَر:
نزد ديندار، يا جوانمرد، يا بزرگ زاده؛
زيــــرا
ديندار، براى حفظ دين خود نيازت را برآوَرَد و
جوانمرد، از مردانگى خود شرم مى كند و
بزرگ زاده، میداند كه تو با رو انداختن به او آبرويت را فروختى و او با برآوردن نيازت، آبروى تو را حفظ میكند .
📚 تحف العقول: ۲۴۷
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
مراسم روضه و ملاقات دفتر آیت الله عباسی خراسانی این هفته و هفته آینده عاشورا، برگزار نمی گردد. التماس دعا
@abbasi_khorasani
@abbasiaghavi
💠وقایع روز چهارم محرم💠
✍ در روز چهارم محرم، عبیداللّه بن زیاد، با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، مردم كوفه را در مسجد جمع كرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شركت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود.
به دنبال آن ۱۳ هزار نفر در قالب ۴ گروه كه عبارت بودند از:
1⃣ شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛
2⃣ یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر؛
3⃣ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛
4⃣ مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛به سپاه عمر بن سعد پیوستند.
بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است.
------------------------
پی نوشت:
۱. فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی،
۲. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۶.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۳- ايمان راسخ به آينده اى روشن و سعادت بخش
✍ اطمينان به وعده های الهى به صالحان و مجاهدان راه حق و اعتقاد راسخ به پاداش الهى، از ديگر امتيازات اصحاب و ياران سيدالشهدا(علیهالسلام) به شمار مى آيد. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگارى نايل آمده، جايگاه رفيعى در انتظارشان است؛ چيزى كه در بسيارى از مردمان آن عصر يافت نمى شد. مسلمانان آن روزگار، همچون عمر بن سعد و.... بيش از آن كه به آخرت بينديشند، به دنيا فكر مى كردند و پيش از آن كه درصدد تضمين سعادت اخروى باشند، در تكاپوى تأمين معاش دنيوى بودند.
✅ در چنين فضايى، كه همه چيز با معيارهاى مادى سنجيده مى شد، اصحاب و ياران اباعبدالله(علیهالسلام)اعمال خود را با مقياس هاى اخروى مى سنجيدند. همين امر، آنان را بر مسلمانان معاصر خود، برترى و امتياز بخشيد. اين معنا به طور مكرر در اشعار و سخنان آنان در روز عاشورا مطرح شده است.
✅ به عنوان نمونه عمرو بن خالد هنگام جنگ، زندگى راحت اخروى را به خود بشارت مى داد و بدين وسيله، سختى جهاد را بر خود آسان كرده و مى گفت:
🔹«اليك يانفس الى الرحمان
🔸فأبشرى بالروح و الريحان
🔹اليوم تُجزين على الاحسان»
🔸اى نفس بر تو باد حركت به سوى خداى رحمان،
🔹تو را به راحتى و زندگى آسان بشارت باد،
🔸آن روز (رستاخيز) به نيكى پاداش داده خواهى شد.(1)
📚 (1) ابن شهرآشوب، ج4، ص101 باكمى تغيير / بحارالانوار، ج 45،ص18.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani