✳️ پاداشی که پس از مرگ نیز به انسان میرسد.
✍ به محض مفارقت روح از جسم و انتقال از جهان فانی به جهان باقی، انسان تنها با اعمال و کردار خود که از پیش فرستاده، مواجه است. لکن پس از مرگ نیز با توجه به شرایط خاص، همواره ثواب اعمال و کارهای خیری که در این جهان انجام داده و جریان دارد، به او می رسد.
🌷 امام صادق(علیه السلام) در این خصوص می فرماید:
پس از مرگِ انسان، پاداشی به او ملحق نمیشود مگر از سه ناحیه:
1⃣ صدقهای که در زمان زنده بودن داده و پس از مرگش نیز خیر آن به دیگران میرسد.
2⃣ سنت خیری که آن را بنا نهاده و پس از مرگش نیز به آن عمل می شود.
3⃣ فرزند صالحی که برای او طلب آمرزش کند.
🌺 عنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: لَيْسَ يَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِي حَيَاتِهِ فَهِيَ تَجْرِي بَعْدَ مَوْتِهِ وَ سُنَّةٌ سَنَّهَا هُدًى فَهِيَ تُعْمَلُ بِهَا بَعْدَ مَوْتِهِ وَ وَلَدٌ صَالِحٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُ.
📚 امالی شیخ صدوق، ص۳۵
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💎 از دنیا چه بخواهیم؟
🔻اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
يَسيرُ الدنيا خيرٌ من كثيرِها، و بُلغَتُها أجدَرُ مِن هلكَتِها
❇️ اندکِ دنيا، بهتر است از بسيار آن و آنچه به قدر كفايت باشد، شايستهتر است از آن مقدار كه به نابودى آدمى انجامد.
📚 غررالحكم، ح۱۰۹۹۳
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠به مناسبت سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)
✍ سید محمدحسین طباطبایی، معروف به علامه طباطبایی (تولد ۱۲۸۱ ش، تبریز، وفات ۲۴ آبان ۱۳۶۰ ش، قم) نویسنده ی تفسیر ارزشمند المیزان، حکیم و مفسر قرآن، فیلسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلامشناس شیعی قرن ۱۴ق، می باشد.
✅ اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیع بعد از دوره ی صفویه بودهاست. به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، و به تأسیس معرفتشناسی در این مکتب پرداخته است. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشههای غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه ی دینی حیاتی دوباره بخشیده است و حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز کوشیده است.
✅ سید علی قاضی، مهمترین استاد او و مؤثرترین شخص در تربیت روحی وی بود به طوری که خود علامه گفته است:
💦 «ما هر چه داریم از قاضی داریم.»
✅ از جمله شاگردان وی شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر، مفتح و اکثر مراجع و آیات عظام فعلی را می توان نام برد.
📚 از جمله آثار وی تفسیر المیزان، شیعه در اسلام، بدایة الحکمة، نهایة الحکمة، اصول فلسفه و روش رئالیسم، رسالة الولایة، تعلیقه بر بحار الانوار، حاشیه بر اسفار و..... می باشد.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
🔵 مراتب عبادت در کلام مفسر کبير قرآن کريم، علامه طباطبایی(ره)
💦 عبادت به سه طريق ممكن است و هر كدام اثر خود را دارد.
🔸اول: عبادت از روی ترس و بيم از خشم الهی و عذاب آخرت، كه انسان را به زهد وا می دارد. يعنی فرد از لذايذ دنيا چشمپوشی می كند تا به نجات اخروی برسد.
🔹دوم: عبادت به طمع بهشت و نعمتهاي اخروی كه فرد را وادار به فعل نيك می كند.
🔸 طريق سوم عبادت، طريقه «محبت» است؛ يعنی قلب را از تعلق به هرچه غير خداست پاككردن، از تمام زينتها و زخارف دنيا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتی از آرزوهای خود. قلب را منحصراً برای خدا فارغكردن، يعنی محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخير می كند تا جايی كه اين فرد تنها كاری را می كند كه خداوند دوست دارد وآن چيزی را ترك می كند كه او نمی پسندد. به رضاي خدا راضی و به خشم او خشمگين می شود.
📚 الميزان/ ج۱۲، ص۱۶۰،۱۶۱
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 انواع قلب
۱۳- قلب مـؤمـن
✍ و آن قلبی است که ایمان در آن رسوخ کرده و در لقلقه ی زبان نیست. تـفـاوت اسـلام و ایـمـان، در ایـن اسـت کـه اسـلام آوردن، شـکل ظاهرى دارد و هر کس شهادتین را بر زبان جارى کند در سلک مسلمانان وارد مى شود، و احکام اسلام بر او جارى مى گردد. ولى ایمان یک امر واقعى و باطنى است و جایگاه آن قلب آدمى است، نه زبان و ظاهر او. قرآن کریم در این باره می فرماید:
☀️قالَتِ الاَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُوْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا اَسْلَمْنا وَ لَمّا یَدْخُلِ الاِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَ اِنْ تُطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ لایَلِتْکُمْ مِنْ اَعْمالِکُمْ شَیْئاً اِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ؛ حجرات /۱۴.
عرب هاى بادیه نشین گفتند: «ایمان آورده ایم». بگو: «شما ایمان نیاورده اید، ولى بگوئید اسلام آورده ایم، اما هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است؛ و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمى کند، خداوند آمرزنده مهربان است."
🔸 گاهى انگیزهى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است، ولى انگیزهى ایمان حتماً معنوى است. اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است، ولى ایمان باید همراه با عمل باشد، ایمان بالاتر از اسلام و تقوا بالاتر از ایمان و یقین بالاتر از تقوا است و در میان مردم کمیابترین چیز یقین است.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💎 چگونه به آرامش برسم؟
🔻اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ
❇️ كسي كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است.
📚 غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۱۲۶
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
بی معرفت نباشیم!
بیان آیت الله عباسی خراسانی در درس خارج فقه
@abbasi_khorasani
🌷درکلام حضرت امام علی علیه السلام آمده است:
به راستى كه صله رحم از واجبات اسلام است و خداى سبحان، امر فرموده كه آن را گرامى بدارند و خداوند متعال با هر كس كه صله رحم كند، رابطه برقرار مى كند و با هر كس كه قطع رحم كند، قطع رابطه مى كند و هر كس كه صله رحم را گرامى بدارد، گرامى اش مى دارد.
🌺 اِنَّ صِلَةَ الاَْرْحامِ لَمِنْ موجِباتِ الاِْسْلامِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ اَمَرَبِاِكْرامِها وَ اِنَّهُ تَعالى يَصِلُ مَنْ وَصَلَها وَ يَقْطَعُ مَنْ قَطَعَها وَ يُكْرِمْ مَنْ اَكْرَمَها؛
📗 غررالحکم، ص406، ح9290.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
❓ارحام چه کسانی هستند؟
✍ قطع رحم از گناهان کبیره است و موجب عذاب آخرت می شود و در آیات و روایات به شدت از آن نهی شده است. قطع رحم عبارت است از آزردن و رنجاندن خویشان و بستگان و نزدیکان، و قطع ارتباط و یاری نکردن و غمخواری ننمودن با آنان در مال و آسایش و خیرات دنیوی در حالی که به آن محتاج باشند. بنابراین قطع رحم از رذائل قوه غضب یا شهوت است، و شکی نیست که از بزرگترین مهلکات و تباه کننده دین و دنیای آدمی است.
🔹البته خویشاوندی بر دو گونه است:
الف: خویشاوندان نسبی: خویشاوندی نسبی، پیوندی است که از طریق وحدت خون و رحم پیدا می شود مانند پدر، مادر، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، جدّ و جدّه و فرزندان آنها که اینها را خویشاوندان نسبی و ارحام می نامند و هر یک را به تنهایی رحم می گویند.
ب: خویشاوندان سببی: خویشاوندی سببی از طریق ازدواج و زناشویی به وجود می آید مانند خویشاوندی میان زن و شوهر و خویشان دو طرف.
🔸مراد از رحِمی که بریدن از او حرام و صله با او واجب است، کسی است که خویش نسبی است.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani