eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.9هزار دنبال‌کننده
683 عکس
110 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سه خصلتی که دارندگان آن در همین دنیا مجازات می شوند. 🌷 امام باقر (علیه‌السلام)فرمود: سه خصلت است كه دارندگان آن از دنيا نروند، تا مجازات و نتيجه آن را در دنيا ببينند: ستم كردن، قطع رحم كردن و قسم خوردن به دروغ؛ كه بوسيله آن با خدا مبارزه شود». 🌷 ثَلاَثُ خِصَالٍ لاَ يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ اَلْبَغْيُ وَ قَطِيعَةُ اَلرَّحِمِ وَ اَلْيَمِينُ اَلْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اَللَّهَ بِهَا، 📚 الکافي ج۲، ص۳۴۷. @abbasi_khorasani
۲۲ آبان ۱۴۰۲
💠 انواع قلب ۱۲- قلب آرام گرفته ✍ قلب آرام گرفته قلبی است که به علت تکیه بر خدا، آرامش گرفته و باعث افزایش ایمانش می باشد. ☀️هُوَ الَّذی أَنزَلَ السَّکینَةَ فِی قُلُوبِ المُؤمِنِینَ لِیَزدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِم وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الأَرضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً (فتح/4) اوست که آرامش را به دل‌هاى مؤمنان نازل کرد، تا بر ایمانشان بیفزایند و لشکریان آسمان‌ها و زمین براى خداست و خداوند، داناى حکیم است. 🔹مراد از «السَّکِینَةَ»: (آرامش، قوت قلب، طمأنینه؛) اطمینان خاطری است که هرگونه شک و تردید و وحشت را از انسان دور می‌کند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم می‌دارد و خدا این حالت را به هرکس عنایت کند، نتایج بسیارى را براى او در پى دارد، از جمله: ۱- از ملامت‌ها نمى‌هراسد ۲- توکّل دارد ۳- اگر چیزى را از دست بدهد غمناک نمى‌شود و اگر چیزى را به دست آورد طغیان و نافرمانى نمى‌کند ۴- استقبال یا بى‌اعتنایى مردم، شهرت یا گمنامى و فقر و غنا در او اثرى ندارد. 🔸همان‌گونه که القاى ترس بر دل کفّار یکى از امدادهاى الهى است، «سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ» آرامش نیز نعمتى الهى است که بر قلوب مؤمنان وارد مى‌کند. @abbasi_khorasani
۲۲ آبان ۱۴۰۲
💎 نتیجه ظلم در دنیا 🔻امام باقر عليه‌السلام: الظُّلمُ في الدنيا هو الظُّلُماتُ في الآخِرَةِ ➖ ظلم در دنيا، همان ظلمات در آخرت است. 📚 ثواب الأعمال : ۳۲۱/۱ @abbasi_khorasani
۲۲ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ آبان ۱۴۰۲
🌺 امام سجاد عليه السلام: 🌷 اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَـيِّرُ النِّعَمَ: اَلْبَغْىُ عَلَى النّاسِ وَ الزَّوالُ عَنِ الْعادَةِ فِی الْخَيْرِ وَ اِصْطِناعِ الْمَعْروفِ وَ كُفْرانِ النِّعَمِ وَ تَرْكِ الشُّكْرِ. گناهانى كه باعث تغيير نعمتها مى شوند، عبارت اند از: تجاوز به حقوق مردم، ترك عادت در کارهای خیر و كفران نعمت و ترك شكر. 📗معانى الاخبار، ص۲۷۰. @abbasi_khorasani
۲۳ آبان ۱۴۰۲
✳️ پاداشی که پس از مرگ نیز به انسان می‌رسد. ✍ به محض مفارقت روح از جسم و انتقال از جهان فانی به جهان باقی، انسان تنها با اعمال و کردار خود که از پیش فرستاده، مواجه است. لکن پس از مرگ نیز با توجه به شرایط خاص، همواره ثواب اعمال و کارهای خیری که در این جهان انجام داده و جریان دارد، به او می رسد. 🌷 امام صادق(علیه السلام) در این خصوص می فرماید: پس از مرگِ انسان، پاداشی به او ملحق نمی‌شود مگر از سه ناحیه: 1⃣ صدقه‌ای که در زمان زنده بودن داده و پس از مرگش نیز خیر آن به دیگران می‌رسد. 2⃣ سنت خیری که آن را بنا نهاده و پس از مرگش نیز به آن عمل می شود. 3⃣ فرزند صالحی که برای او طلب آمرزش کند. 🌺 عنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: لَيْسَ يَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِي حَيَاتِهِ فَهِيَ تَجْرِي بَعْدَ مَوْتِهِ وَ سُنَّةٌ سَنَّهَا هُدًى فَهِيَ تُعْمَلُ بِهَا بَعْدَ مَوْتِهِ وَ وَلَدٌ صَالِحٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُ. 📚 امالی شیخ صدوق، ص۳۵ @abbasi_khorasani
۲۳ آبان ۱۴۰۲
💎 از دنیا چه بخواهیم؟ 🔻اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: يَسيرُ الدنيا خيرٌ من كثيرِها، و بُلغَتُها أجدَرُ مِن هلكَتِها ❇️ اندکِ دنيا، بهتر است از بسيار آن و آنچه به قدر كفايت باشد، شايسته‌تر است از آن مقدار كه به نابودى آدمى انجامد. 📚 غررالحكم، ح۱۰۹۹۳ @abbasi_khorasani
۲۳ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۴ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۴ آبان ۱۴۰۲
💠به مناسبت سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره) ✍ سید محمدحسین طباطبایی، معروف به علامه طباطبایی (تولد ۱۲۸۱ ش، تبریز، وفات ۲۴ آبان ۱۳۶۰ ش، قم) نویسنده ی تفسیر ارزشمند المیزان، حکیم و مفسر قرآن، فیلسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام‌شناس شیعی قرن ۱۴ق، می باشد. ✅ اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دوره ی صفویه بوده‌است. به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، و به تأسیس معرفت‌شناسی در این مکتب پرداخته است. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشه‌های غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه ی دینی حیاتی دوباره بخشیده است و حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز ‌کوشیده است. ✅ سید علی قاضی، مهم‌ترین استاد او و مؤثرترین شخص در تربیت روحی وی بود به ‌طوری‌ که خود علامه گفته‌ است: 💦 «ما هر چه داریم از قاضی داریم.» ✅ از جمله شاگردان وی شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر، مفتح و اکثر مراجع و آیات عظام فعلی را می توان نام برد. 📚 از جمله آثار وی تفسیر المیزان، شیعه در اسلام، بدایة الحکمة، نهایة الحکمة، اصول فلسفه و روش رئالیسم، رسالة الولایة، تعلیقه بر بحار الانوار، حاشیه بر اسفار و..... می باشد. @abbasi_khorasani
۲۴ آبان ۱۴۰۲
🔵 مراتب عبادت در کلام مفسر کبير قرآن کريم، علامه طباطبایی(ره) 💦 عبادت به سه طريق ممكن است و هر كدام اثر خود را دارد. 🔸اول: عبادت از روی ترس و بيم از خشم الهی و عذاب آخرت، كه انسان را به زهد وا می دارد. يعنی فرد از لذايذ دنيا چشم‌پوشی می كند تا به نجات اخروی برسد. 🔹دوم: عبادت به طمع بهشت و نعمت‌هاي اخروی كه فرد را وادار به فعل نيك می كند. 🔸 طريق سوم عبادت، طريقه «محبت» است؛ يعنی قلب را از تعلق به هرچه غير خداست پاك‌كردن، از تمام زينت‌ها و زخارف دنيا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتی از آرزوهای خود. قلب را منحصراً برای خدا فارغ‌كردن، يعنی محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخير می كند تا جايی كه اين فرد تنها كاری را می كند كه خداوند دوست دارد وآن چيزی را ترك می كند كه او نمی پسندد. به رضاي خدا راضی و به خشم او خشمگين می شود. 📚 الميزان/ ج۱۲، ص۱۶۰،۱۶۱ @abbasi_khorasani
۲۴ آبان ۱۴۰۲
💠 انواع قلب ۱۳- قلب مـؤمـن   ✍ و آن قلبی است که ایمان در آن رسوخ کرده و در لقلقه ی زبان نیست. تـفـاوت اسـلام و ایـمـان، در ایـن اسـت کـه اسـلام آوردن، شـکل ظاهرى دارد و هر کس شهادتین را بر زبان جارى کند در سلک مسلمانان وارد مى شود، و احکام اسلام بر او جارى مى گردد. ولى ایمان یک امر واقعى و باطنى است و جایگاه آن قلب آدمى است، نه زبان و ظاهر او. قرآن کریم در این باره می فرماید: ☀️قالَتِ الاَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُوْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا اَسْلَمْنا وَ لَمّا یَدْخُلِ الاِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَ اِنْ تُطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ لایَلِتْکُمْ مِنْ اَعْمالِکُمْ شَیْئاً اِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ؛ حجرات /۱۴. عرب هاى بادیه نشین گفتند: «ایمان آورده ایم». بگو: «شما ایمان نیاورده اید، ولى بگوئید اسلام آورده ایم، اما هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است؛ و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمى کند، خداوند آمرزنده مهربان است." 🔸 گاهى انگیزه‌ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است، ولى انگیزه‌ى ایمان حتماً معنوى است. اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است، ولى ایمان باید همراه با عمل باشد، ایمان بالاتر از اسلام و تقوا بالاتر از ایمان و یقین بالاتر از تقوا است و در میان مردم کمیاب‌ترین چیز یقین است. @abbasi_khorasani
۲۴ آبان ۱۴۰۲